En dat je uit Appelscha komt, en niet uit het nabijgelegen Schubbekutteveen. En dat je voor 100 euro koopt en niet voor 10. En dan ben je opeens herleidbaar. Maar dat mag helemaal niet toch?quote:Op maandag 10 maart 2014 15:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, want als ik van de geboden korting bij de Jumbo gebruikmaak dan ziet Jumbo niet dat mevrouw Leandra P. een van de klanten is die haar boodschappen onder andere betaalt met de speciale Mijn ING actiebon die alleen voor trouwe Appieklanten was?
Dit.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:30 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Kort gezegd: ik wil dat mijn bank bankiert. Bij- en afschrijvingen, hypotheekje, kredietje, spaardingetje, misschien een beleggingkje. That's it.
In onze samenleving kun je simpleweg niet bestaan zonder bankrekening. Of je het daarmee eens bent of niet, het is een vaststaand feit. Dat betekent naar mijn mening dat een bank verstandig moet omgaan met het geld en - vooral - vertrouwen van haar klanten. Verkoop van betalingsgegevens, in wat voor vorm dan ook, past daar voor mij niet bij.
Kijk gewoonweg naar hoe het op dit moment gaat, dan gaan ze ook niet jouw bonnen registreren op jouw naam, met jouw rekeningnummer, als je ze inlevert. Waarom verwacht je dat straks wel ineens?quote:Op maandag 10 maart 2014 15:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, want als ik van de geboden korting bij de Jumbo gebruikmaak dan ziet Jumbo niet dat mevrouw Leandra P. een van de klanten is die haar boodschappen onder andere betaalt met de speciale Mijn ING actiebon die alleen voor trouwe Appieklanten was?
En daar zit 'm de crux: ING heeft helemaal nergens gericht naar te kijken. Opzouten, mijn gegevens.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:28 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja, maar je ziet het de verkeerde kant op.
Jumbo geeft aan dat ze willen adverteren bij mensen uit de buurt die bij de Appie winkelen, dan kan de ING daar gericht naar kijken. Dat heeft dan weinig te maken met jouw gegevens aan Jumbo doorspelen.
Ja en daar zit mijn crux, want alles is eigenlijk al bekend. De gegevens waar je het eerder over had worden gewoon dagelijks gepolst. Wel zonder jouw naam uiteraard, maar toch. Systemen houden constant in de gaten wat je transacties zijn en waar (om fraude tegen te gaan; bijvoorbeeld een skim-transactie voorkomen omdat het niet in je patroon past).quote:Op maandag 10 maart 2014 15:33 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
En daar zit 'm de crux: ING heeft helemaal nergens gericht naar te kijken. Opzouten, mijn gegevens.
Bij facebook, twitter, de AH-bonuskaart en wat dies meer zij kies ik er zelf voor mijn gegevens weg te geven. Als dit doorzet en de andere banken mee gaan doen ( en dat gaan ze, als ze de kans krijgen. Laten we elkaar geen mietje noemen) heb ik het niet meer zelf in de hand en dat stoort mij.
Ook dat nog eens.... en in Schubbekutteveen is het helemaal erg, want daar heb je alleen een Emté.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En dat je uit Appelscha komt, en niet uit het nabijgelegen Schubbekutteveen. En dat je voor 100 euro koopt en niet voor 10. En dan ben je opeens herleidbaar. Maar dat mag helemaal niet toch?
Het feit is dat het heel simpel is op die manier, ondernemer A biedt ¤ 30 korting (bij uitgave van minimaal ¤ 100) aan mensen die normaal voor jaarlijks voor +¤ 500 bij ondernemer B kopen.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:33 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Kijk gewoonweg naar hoe het op dit moment gaat, dan gaan ze ook niet jouw bonnen registreren op jouw naam, met jouw rekeningnummer, als je ze inlevert. Waarom verwacht je dat straks wel ineens?
Okee, op welk vlak ben jij het niet met me eens dan? Het lijkt mij namelijk dat dit valt onder een stuk integriteit als bank.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:32 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nouja ik ben het niet helemaal met je eens, maar ik begrijp je standpunt, en je nuchtere kijk i.t.t. de rest hier.
Welke gegevens heeft 'ie dan precies, behalve je kortingsbon?quote:Op maandag 10 maart 2014 15:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het feit is dat het heel simpel is op die manier, ondernemer A biedt ¤ 30 korting (bij uitgave van minimaal ¤ 100) aan mensen die normaal voor jaarlijks voor +¤ 500 bij ondernemer B kopen.
Op het moment dat de klant die kortingsbon inlevert weet ondernemer A direct dat het om een van de regelmatige klanten van ondernemer B gaat, en heeft alle gegevens.
Ja, met het verschil dat degene die mijn geld moet bewaren en bewaken, nu ineens voor bedrijf X gerichte reclame gaat maken om mij naar bedrijf X te lokken.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:35 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja en daar zit mijn crux, want alles is eigenlijk al bekend. De gegevens waar je het eerder over had worden gewoon dagelijks gepolst. Wel zonder jouw naam uiteraard, maar toch. Systemen houden constant in de gaten wat je transacties zijn en waar (om fraude tegen te gaan; bijvoorbeeld een skim-transactie voorkomen omdat het niet in je patroon past).
Systemen kijken al of jij in Nederland bent, en als dan ineens in Polen wordt gepint dan wordt je pasje geblokkeerd en de transactie afgebroken. Zelfde principe. En over het algemeen vinden mensen dat wel goede service, ook al worden ze dan ook indirect in de gaten gehouden.
Dus ja, waar trek je de grens dan ergens zou ik zeggen. Als je alles zelf in de hand wilt hebben moet je gewoon contant alles doen.
Nou ik zou bijvoorbeeld een opt-out al prima vinden.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:39 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Okee, op welk vlak ben jij het niet met me eens dan? Het lijkt mij namelijk dat dit valt onder een stuk integriteit als bank.
Denk je? Dat ik ook gewoon contant kan blijven betalen?quote:Op maandag 10 maart 2014 15:39 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Welke gegevens heeft 'ie dan precies, behalve je kortingsbon?
Als jij een kortingsbon inlevert hoef je geen NAW-gegevens in te vullen, je kan ook gewoon contant betalen, als je alleen die bon hebt staat er niks vreemds op hoor.
Zoals ik al zei, voor de een is het service, en de ander huivert bij de gedachte.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, met het verschil dat degene die mijn geld moet bewaren en bewaken, nu ineens voor bedrijf X gerichte reclame gaat maken om mij naar bedrijf X te lokken.
De meeste kortingsbonnen komen nu ook in huis-aan-huis bladen en dergelijke, dus nee ik zie niet in waarom het ineens kortingsbonnen moeten zijn voor duizenden euro's. Als ze het al hebben over tuincentra dan kan je wel nagaan dat het gaat om de wat kleinere bedragen. Of hooguit paar honderd voor een tuinset of wat dan ook.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Denk je? Dat ik ook gewoon contant kan blijven betalen?
Dus ik kan die kortingsbon 6 keer uitdraaien en 6 keer gebruikmaken van diezelfde aanbieding?
Dan zal het geen heel interessante aanbieding zijn, als ik hem vrijwel onbeperkt kan gebruiken.
Nee, ik vind dat de ING ver buiten haar boekje gaat door het alleen al aan te bieden.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:41 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, voor de een is het service, en de ander huivert bij de gedachte.
Geef een keuze zou ik zeggen.
Dan stap je toch over van bank?quote:Op maandag 10 maart 2014 15:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, ik vind dat de ING ver buiten haar boekje gaat door het alleen al aan te bieden.
Ah, kijk, nu snap ik jouw insteek beterquote:Op maandag 10 maart 2014 15:35 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja en daar zit mijn crux, want alles is eigenlijk al bekend. De gegevens waar je het eerder over had worden gewoon dagelijks gepolst. Wel zonder jouw naam uiteraard, maar toch. Systemen houden constant in de gaten wat je transacties zijn en waar (om fraude tegen te gaan; bijvoorbeeld een skim-transactie voorkomen omdat het niet in je patroon past).
Systemen kijken al of jij in Nederland bent, en als dan ineens in Polen wordt gepint dan wordt je pasje geblokkeerd en de transactie afgebroken. Zelfde principe. En over het algemeen vinden mensen dat wel goede service, ook al worden ze dan ook indirect in de gaten gehouden.
Dus ja, waar trek je de grens dan ergens zou ik zeggen. Als je alles zelf in de hand wilt hebben moet je gewoon contant alles doen.
Het moet een bon zijn om een vaste klant weg te halen bij de concurrent... dan zul je met een aantrekkelijk bod moeten komen, zoals bijvoorbeeld ¤ 30,= korting als je voor minimaal ¤ 100 koopt.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:42 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
De meeste kortingsbonnen komen nu ook in huis-aan-huis bladen en dergelijke, dus nee ik zie niet in waarom het ineens kortingsbonnen moeten zijn voor duizenden euro's. Als ze het al hebben over tuincentra dan kan je wel nagaan dat het gaat om de wat kleinere bedragen. Of hooguit paar honderd voor een tuinset of wat dan ook.
En ondernemers boeit het echt niet dat je vaker terugkomt met zo'n bon, als ze er omzet aan zouden verliezen in grote mate dan zouden ze sowieso die bonnen al niet uitgeven.
Nouja dat is ook zeker je goedrecht, en ik zou er dan ook zeker naar handelen.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:45 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Ah, kijk, nu snap ik jouw insteek beterEen stukje normvervaging van jouw kant dus (niet beledigend bedoeld, uiteraard)
Jouw crux zou naar mijn mening absoluut niet de crux mogen zijn. Sterker nog, voor deze opmerking verdien je een draai om je orenIk heb er geen enkel probleem mee als mijn gegevens worden gebruikt voor het beschermen van mijn transacties - en dus geld. Dat valt voor mij onder de noemer integriteit, betrouwbaarheid. Kortom, een goed beheerder van mijn geld en gegevens.
Ga jij - als bank - nu diezelfde gegevens gebruiken om geld mee te verdienen, dan ben je opeens niet meer integer, maar juist net zo ranzig als de Roemeense skimbendes. Misschien nog wel erger, daar ik je er nog voor betaal ook (voorbeeld beetje gechargeerd voor drama, maar je begrijp waar ik wil)
En ja, ik doe zoveel mogelijk contant. Niet omdat ik paranoïde ben. Maar omdat ik graag zelf de keus wil hebben en ik baal van het opgelegde 'moeten' pinnen. Winkels waar ik uitsluitend met pin kan betalen mijd ik bijvoorbeeld als de pest.
Ja, dat gaat zo lekker eenvoudig nu ze nummerbehoud definitief onmogelijk hebben gemaakt met IBAN.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:44 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dan stap je toch over van bank?
Het is een commercieel bedrijf, niet een publieke instelling zonder alternatief.
Ja, maar dat kan je nu ook al in principe.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het moet een bon zijn om een vaste klant weg te halen bij de concurrent... dan zul je met een aantrekkelijk bod moeten komen, zoals bijvoorbeeld ¤ 30,= korting als je voor minimaal ¤ 100 koopt.
Maar jij denkt dat ik die korting dus een stuk of 10 keer kan uitdraaien, 6 keer op marktplaats kan verkopen voor ¤ 5,= per stuk en ook nog eens zelf met 4 personen naar het tuincentrum kan gaan, waar wij ieder voor ruim ¤ 100,= afrekenen en ik op m'n nieuwe schutting van ¤ 450 dus geen ¤ 30,= korting heb, maar maar liefst ¤ 120,=
Nogmaals, het is een keuze of je mee wilt doen of niet. Ik ben hier niet de advocaat van de duivel, ik geef gewoon mijn mening over dit experiment. Verder maakt 't me echt niet uit wat mensen er van vinden hoor. Ik respecteer net zo goed het wantrouwen.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat gaat zo lekker eenvoudig nu ze nummerbehoud definitief onmogelijk hebben gemaakt met IBAN.
Mja, ik zou het liefst zien dat de marketingknakker die hiermee bij de directie komt vanaf het dakterras van ING House door de baas zelf naar beneden wordt gesodemieterd terwijl 'ie 'm naschreeuwt: "Dat soort dingen doen wij hier niet, malloot!"quote:Op maandag 10 maart 2014 15:40 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nou ik zou bijvoorbeeld een opt-out al prima vinden.
Wat mij betreft is dit wel een stukje service, en als mensen dat niet willen dat ze dat gewoon kunnen uitvinken via internetbankieren of iets dergelijks. Dan heeft iedereen z'n zin, lijkt me helemaal prima dan.
Of Tuincentrum XY maakt dat onmogelijk door iedere bon slechts eenmalig geldig te maken, en dan ook nog eens in combinatie met een PIN-betaling, met een ING-pas.....quote:Op maandag 10 maart 2014 15:47 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja, maar dat kan je nu ook al in principe.
Ja of ze tatoeëren je bij afrekenen.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of Tuincentrum XY maakt dat onmogelijk door iedere bon slechts eenmalig geldig te maken, en dan ook nog eens in combinatie met een PIN-betaling, met een ING-pas.....
Mwoh misschien zit ik te dicht bij het vuur om er een nuchtere kijk op te hebben af en toe vanuit een perspectief van buiten de bankenwereld. Maar ik heb hetzelfde met Google bijvoorbeeld, daar heb ik dan weer een godsgruwelijke hekel aan. Maar aangezien ik alle werkwijzen ken zie ik bij banken het probleem dan weer niet echt. Maar daarom zei ik ook, ik begrijp je wel.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:48 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Mja, ik zou het liefst zien dat de marketingknakker die hiermee bij de directie komt vanaf het dakterras van ING House door de baas zelf naar beneden wordt gesodemieterd terwijl 'ie 'm naschreeuwt: "Dat soort dingen doen wij hier niet, malloot!"
Maar goed, ik begin oud en zuur te worden met m'n 38 jaar
Nu is het nog een test-fase, straks wordt het (for the time being) opt-in, en voor je het weet is het opt-out of is dat helemaal geen optie meer....quote:Op maandag 10 maart 2014 15:48 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nogmaals, het is een keuze of je mee wilt doen of niet. Ik ben hier niet de advocaat van de duivel, ik geef gewoon mijn mening over dit experiment. Verder maakt 't me echt niet uit wat mensen er van vinden hoor. Ik respecteer net zo goed het wantrouwen.
Mwah, een bordje "kortingsbonnen van Mijn ING alleen geldig bij betaling met ING-pas" zie ik snel genoeg gebeuren.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:50 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja of ze tatoeëren je bij afrekenen.
Kom op zeg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |