1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 | Jaar Kan dit jaar meetellen voor de duur van een uitkering? 2012 Ja 2011 Nee 2010 Ja 2009 Ja 2008 Ja 2007 Nee 2006 Ja 2005 Ja 2004 Ja 2003 Ja 2002 Ja 2001 Nee 2000 Nee 1999 Nee 1998 Nee |
Vervolgens staat er dit:quote:Uw WW-uitkering duurt: 3 maanden
De eerste 2 maanden krijgt u: ¤ xxxx bruto per 4 weken
Vanaf de derde maand krijgt u: ¤ xxxx bruto per 4 weken
Van de laatste 5 kalenderjaren heb ik er 4 gewerkt, dus volgens mij zou ik langer dan 3 maanden WW moeten krijgen. Vanaf 1998 heb ik 9 jaren een arbeidsverleden, dus volgens mij zou ik dan 9 maanden WW moeten krijgen. Weet er iemand hoe dit zit? In 2013 heb ik overigens ook een arbeidsverleden en 2014 gaat dat ook gewoon het geval zijn.quote:Uw eventuele WW-uitkering duurt minimaal 3 maanden. Om langer uitkering te kunnen krijgen moet u in de laatste 5 kalenderjaren in tenminste 4 kalenderjaren hebben gewerkt.
Er staat 'minimaal' 3 maanden. Niet maximaal.quote:Op zondag 9 maart 2014 10:24 schreef OngeschiktX het volgende:
Voor het afsluiten van een hypotheek ben ik aan het inventariseren wat er zou gebeuren bij eventuele werkloosheid. Op de UWV site staat het volgende arbeidsverleden:
[ code verwijderd ]
Bij indicatie eventuele WW-uitkering staat het volgende:
[..]
Vervolgens staat er dit:
[..]
Van de laatste 5 kalenderjaren heb ik er 4 gewerkt, dus volgens mij zou ik langer dan 3 maanden WW moeten krijgen. Vanaf 1998 heb ik 9 jaren een arbeidsverleden, dus volgens mij zou ik dan 9 maanden WW moeten krijgen. Weet er iemand hoe dit zit? In 2013 heb ik overigens ook een arbeidsverleden en 2014 gaat dat ook gewoon het geval zijn.
Beetje jammer dat ik in 2011 net 2 dagen te weinig een bijbaantje heb gehad tijdens m'n afsturen. Zijn dan toch van die zaken waar je geen rekening mee houdt in je scholieren/studententijd.
Ja ik zie het nu. Maar telt vorig jaar niet mee dan..?quote:Op zondag 9 maart 2014 10:34 schreef OngeschiktX het volgende:
Bij dat tweede stukje wel, maar het stukje waar de bedragen bij staan staat: Uw WW-uitkering duurt: 3 maanden
Dat stukje heb ik gelezen, daar staat:quote:Op zondag 9 maart 2014 10:37 schreef Wespensteek het volgende:
http://www.uwv.nl/particu(...)tkering_krijgen.aspx
Als ik naar het arbeidsverleden kijk dat het UWV op de site heeft staan, dan zou ik volgens mij toch echt de 9 maanden WW krijgen volgens het stukje hierboven. Waarom het UWV een andere duur berekent snap ik niet. 3 of 9 maanden scheelt nogal voor het risico dat ik loop.quote:Jareneis: verlengde uitkering
Voldoet u aan de wekeneis én heeft u de laatste 5 kalenderjaren voordat u werkloos werd ten minste 4 kalenderjaren gewerkt? En heeft u deze kalenderjaren voldoende gewerkt om ze mee te mogen tellen voor uw arbeidsverleden? Dan voldoet u aan de jareneis en krijgt u een verlengde uitkering.
Uw totale WW-uitkering duurt dan in maanden even lang als uw arbeidsverleden in jaren. Bijvoorbeeld 7 jaar arbeidsverleden betekent dat u 7 maanden WW krijgt. De uitkering duurt maximaal 38 maanden.
Uw arbeidsverleden voor de WW berekenen wij met 2 periodes: uw feitelijke en fictieve arbeidsverleden. Ga na welke gegevens UWV heeft over uw arbeidsverleden.
Dat zou een goede verklaring kunnen zijn. 2013 komt er per 1-4-2014 bij staat er, maar ik zal morgen wel even bellen.quote:Op zondag 9 maart 2014 10:43 schreef hugecooll het volgende:
totdat je de gegevens in kunt zien. Anders moet je morgen ff bellen.of wachten op iemand met 5x ja in de afgelopen 5 jaar
Dat komt er per 1-4-2014 bij te staan.quote:Op zondag 9 maart 2014 19:27 schreef Wildervankstertje het volgende:
Wat ik wel vreemd vind is dat bij mij 2013 niet werd meegeteld want heb ik 2013 bijna het hele jaar gewerkt. Vanaf januari t/m 6 december.
Ik heb het ook uitgezocht. In eerste instantie vond ik het niet nodig, maar de adviseur raadde het eigenlijk wel aan, totdat hij het doorrekende en z'n programma zei dat het niet nodig was. Er wordt aangeraden om minimaal 1 jaar werkloos te kunnen zijn, zonder dat je je huis uit moet. Ik red dat ruim, ook wanneer ik op het slechtste moment werkloos zou worden. Het kost niet heel veel, zo'n 12 euro per maand en dan ben je voor zo'n 200-300 euro per maand verzekerd. Het telt alleen heel hard op: verplichte ORV, arbeidsongeschiktheidsverzekering, werkloosheidsverzekering. Voordat je het weet zit je op 30 euro/maand aan extra verzekeringen en de daarbij behorende afsluitkosten.quote:Op zondag 9 maart 2014 22:34 schreef TimeJumper het volgende:
Een vriend van mij heeft bij zijn hypotheek een verzekering afgesloten voor werkloosheid.
Volgens hem was het niet zo duur.
Hij is helaas nu wel werkloos geworden dus kan er gelukkig gebruik van maken.
Maar je zou het zelf even op moeten zoeken want ik weet niet of je een poot uit word gedraaid met zo'n verzekering of dat het echt handig is.
En hoeveel je dat zou besparen of hoeveel minder hij nu betaald
Bij mij hebben ze 2013 ook niet meegeteld terwijl ik op een paar weken na dat hele jaar fulltime heb gewerkt. Had er ook al achteraan gebeld, Gaat ook niet meer meegeteld worden, pas als ik een volgende keer weer ww aanvraag.quote:Op zondag 9 maart 2014 10:43 schreef hugecooll het volgende:
Waarschijnlijk rekenen ze 2013 standaard als 'nee' totdat je de gegevens in kunt zien. Anders moet je morgen ff bellen.
of wachten op iemand met 5x ja in de afgelopen 5 jaar
Voorheen werd er wel gekeken naar tussenliggende jaren. Als je ww had gehad en weer ging werken dan moest je je recht op ww opnieuw opbouwen. Dat is nu niet meer zo. Maar vreemd dat ze bij jou dan het vanaf 1995 meegerekend hebben. Neem aan dat 1982 voor je geboortejaar staat?quote:Op woensdag 12 maart 2014 14:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik heb vanaf 1995 gewerkt (bijbaantjes van een paar uur perweek), een aantal jaar niet gewerkt, dan weer wel, en dan weer niet en de afgelopen 6 jaar fulltime en ikhad vorig jaar recht op 18 maanden WW.
Ze kijken vanaf het eerste jaar dat je zoveel uur per maand werkt voor zoveel maanden en de afgelopen x jaar moet je ook gewerkt hebben. Tussenliggend boeit blijkbaar niet. Ik verbaasde me erom, maar niks laten merken uiteraard.
nee, ik ben ouderquote:Op woensdag 12 maart 2014 22:36 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Voorheen werd er wel gekeken naar tussenliggende jaren. Als je ww had gehad en weer ging werken dan moest je je recht op ww opnieuw opbouwen. Dat is nu niet meer zo. Maar vreemd dat ze bij jou dan het vanaf 1995 meegerekend hebben. Neem aan dat 1982 voor je geboortejaar staat?
Dat zou kunnen, ik had na 4 maanden weer werk. 3 Maandne krijg je altijd en die ene maand had ik ook recht op omdat ik 6 jaar fulltime heb gewerkt.quote:Ik werkte vanaf mijn 16e (in 2000) fulltime. De eerste keer dat ik de ww in ging was op mijn 18e en toen telden 2000 en 2001 wel mee voor de lengte van de ww terwijl ik toen minderjarig was. De duur van de ww was ook langer, 6 maanden als je een jaar had gewerkt. Nu heb ik ook ww sinds december en is alles meegeteld vanaf mijn 18e (2002) en krijg ik maar 9 maanden. De vorige keer dat ik de ww in moest iets meer dan 2 jaar geleden kreeg ik 7 maanden. Dus per gewerkt jaar telkens 1 maand erbij.
Misschien dat ze bij jou een fout hebben gemaakt? UWV maakt vaker fouten en zodra ze erachter zijn zul je het onterecht ontvangen bedrag toch terug moeten betalen.
Het is inderdaad altijd minimaal 3 maanden. En verder 1 maand per gewerkt jaar. Eis is dat je in elk gewerkt jaar minimaal 52 dagen hebt gewerkt.quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nee, ik ben ouder
[..]
Dat zou kunnen, ik had na 4 maanden weer werk. 3 Maandne krijg je altijd en die ene maand had ik ook recht op omdat ik 6 jaar fulltime heb gewerkt.
Dat was in mijn geval dus niet zo...quote:Op donderdag 13 maart 2014 12:22 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Het is inderdaad altijd minimaal 3 maanden. En verder 1 maand per gewerkt jaar. Eis is dat je in elk gewerkt jaar minimaal 52 dagen hebt gewerkt.
Da's boffeen!quote:Op donderdag 13 maart 2014 12:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dat was in mijn geval dus niet zo...
Ja, als je na die 12 maanden weer gaat werken (minimaal 26 weken van de 36) en je vraagt weer ww aan dan heb je recht op 31 maanden ww. Elk gewerkt jaar komt er een maand bij met een maximum van 38 maanden.quote:Op donderdag 13 maart 2014 18:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Da's boffeen!
Maar is het zo dat je je WW- recht behoud als je bijv. 12 maanden WW "vverbruikt"?
Dat zou voor mij wel aardig zijn; heb ik > 30 maanden tegoed.
Ik heb even gebeld. Het lijkt dat dit het kan zijn, maar helemaal zekerheid kon ze me niet geven. 'Zodra je een aanvraag doet, wordt de duur definitief berekend.'quote:Op zondag 9 maart 2014 10:43 schreef hugecooll het volgende:
Waarschijnlijk rekenen ze 2013 standaard als 'nee' totdat je de gegevens in kunt zien. Anders moet je morgen ff bellen.
of wachten op iemand met 5x ja in de afgelopen 5 jaar
Ruime interpretatie van 'morgen'quote:Op dinsdag 18 maart 2014 19:36 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Ik heb even gebeld. Het lijkt dat dit het kan zijn, maar helemaal zekerheid kon ze me niet geven. 'Zodra je een aanvraag doet, wordt de duur definitief berekend.'
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |