abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137534081
Hallo Fokkers,

Hierbij een korte openingspost waar ik mijn probleem beschrijf ik ben zeer benieuwd hoe iedereen hier over denkt.

Ik ben zelf geboren en getogen in een boerendorpje in 't oosten van Nederland. Ik woon er al bijna mijn hele leven, maar er is echter een probleem wat me al een aantal jaar bezighoud. Nu worden er in een aantal delen van t land (ook hier) nogal een aantal dialecten gesproken, zo ook hier.

Mijn ouders hebben thuis nooit in zo'n dialect gepraat waardoor ik al mijn hele leven automatisch Nederlands praat. Ik kan het dialect hier goed verstaan en begrijpen, typen, maar niet praten. Het probleem wat ik heb is dat ik bij gesprekken die ik hier voer altijd degene ben waar men Nederlands tegen praat. Voor een buitenstaander lijkt dit allemaal niet erg, maar voor mezelf is het enorm vervelend maar elke keer als ik 'n gesprek zit met een / meerdere personen schakelen ze automatisch over op het Nederlands . Onopgemerkt voel ik me daarom vaak minder verbonden met de mensen hier en ik wordt er onzeker van met nieuwe contacten (ik probeer het te verbergen en durf me minder uit te laten) . Enkel als ik ergens anders (in de stad) ben, voel ik veel meer verbondenheid en kan ik gemakkelijk met iedereen in gesprek komen.

Al met al denk ik vaak dat dit totaal onnodig is en dat het totaal geen belemmering hoeft te zijn in de omgang daarmee.

Zit iemand in zo'n zelfde situatie en hoe gaan jullie ermee om?
  zondag 9 maart 2014 @ 01:04:09 #2
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_137534423
Wees blij zou ik zeggen. Mocht je nog eens ergens anders in Nederland willen gaan wonen zul je daar in ieder geval niet je verhaal tig keer moeten herhalen voordat mensen je eens verstaan.
  zondag 9 maart 2014 @ 01:04:58 #3
40067 Demon-X
"What duck?"
pi_137534441
Klinkt best bekend. Ik ben zelf in Maastricht geboren en getogen en heb er bijna m'n hele leven gewoond, maar mijn ouders zijn niet van hier dus ben ik gewoon opgevoed in ABN. Voor een paar enkele woordjes gooi ik er nog wel eens wat dialect tussen, zoals bij de supermarkt afrekenen, maar ik durf het niet aan om volledig in dialect te spreken. Dat lukt mij dus nooit foutloos en dan word je nog raarder aangekeken dan met ABN.
Nou heb ik hier zelf niet zo'n last van, maar de lokale bevolking ziet mij wel eerder als een Hollander dan Maastrichtenaar. Helaas heb ik niet bepaald een carrière, maar ik weet vrij zeker dat voor de meeste banen hier ze liever iemand hebben die dialect spreekt.
Ik ben zelf van mening dat iedereen achterlijk is en ze maar eens moeten ophouden met dialecten overal. Helaas is dat niet zo populair.
Dus mijn advies; negeer het en praat gewoon ABN zoals het hoort. Stoor je er anders echt zo aan dan kan je misschien eens met een vriend afspreken samen dialect te praten en dat hij/zij je dan kan verbeteren en kan helpen met uitspraak e.d.

Succes iig.
If you want to see a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face...forever.
pi_137534545
Dankjewel beide,

@ Trashcanman
Mensen die hier dat dialect praten kunnen goed ABN alleen met een iets erger accent dan ik.

quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 01:04 schreef Demon-X het volgende:
Klinkt best bekend. Ik ben zelf in Maastricht geboren en getogen en heb er bijna m'n hele leven gewoond....

Succes iig.
Wat betreft die 'hollander' gedachte ben ik het eens. Vaak wordt aan mij gevraagd; "Kom je hier niet vandaan" of zeggen ze: "Oh je bent een Nederlander". Nu denk ik dat het in een stad iets minder erg is dan in een dorp, in een dorp zijn minder 'immigranten' van andere delen van Nederland.
  zondag 9 maart 2014 @ 01:13:29 #5
334030 Raggingbull
Raw to the core!
pi_137534620
Hoi ik ken je probleem alleen van een iets andere kant. Mijn ouders wonen hartje Veluwe en ik spreek een aardig woorde dialect en gewoon ABN. Maar mensen in de stad(ik woon in utrecht) zien mij heel snel als boers. Omdat ik juist toch een bepaald accent heb. En dat stoort mij dan weer aangezien ik toch gewoon ABN praat? Welliswaar met een lichtelijk accent ten opzicht van de stadse uitspraak. Maar ik kan er toch ook niks aan doen dat mijn wiegje daar stond ik weet gewoon niet beter.
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Niemand kent het gewicht van de last waaronder een ander gebukt gaat - George Herbert.
  zondag 9 maart 2014 @ 09:15:54 #6
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_137537006
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 01:13 schreef Raggingbull het volgende:
Hoi ik ken je probleem alleen van een iets andere kant. Mijn ouders wonen hartje Veluwe en ik spreek een aardig woorde dialect en gewoon ABN. Maar mensen in de stad(ik woon in utrecht) zien mij heel snel als boers. Omdat ik juist toch een bepaald accent heb. En dat stoort mij dan weer aangezien ik toch gewoon ABN praat? Welliswaar met een lichtelijk accent ten opzicht van de stadse uitspraak. Maar ik kan er toch ook niks aan doen dat mijn wiegje daar stond ik weet gewoon niet beter.
My point exactly. Ik moet dus inderdaad vaak weer herhalen wat ik gezegd heb omdat mensen aan mijn (toch best zwaar) Drentse accent moeten wennen. Zo af en toe is dat best irritant.
  zondag 9 maart 2014 @ 09:29:15 #7
334030 Raggingbull
Raw to the core!
pi_137537170
quote:
1s.gif Op zondag 9 maart 2014 09:15 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

My point exactly. Ik moet dus inderdaad vaak weer herhalen wat ik gezegd heb omdat mensen aan mijn (toch best zwaar) Drentse accent moeten wennen. Zo af en toe is dat best irritant.
Naja ik hoef het niet te herhalen. Maar krijg soms hele rare blikken zo van goh wat ben jij voor boerenlul dan he.
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Niemand kent het gewicht van de last waaronder een ander gebukt gaat - George Herbert.
pi_137537249
quote:
Dan probeer je toch gewoon zonder dialect te spreken? Ik kom uit Groningen en heb 1 jaar in Rotterdam gezeten. Ik wist het wel, gewoon ABN.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 9 maart 2014 @ 09:37:56 #9
334030 Raggingbull
Raw to the core!
pi_137537293
quote:
1s.gif Op zondag 9 maart 2014 09:34 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dan probeer je toch gewoon zonder dialect te spreken? Ik kom uit Groningen en heb 1 jaar in Rotterdam gezeten. Ik wist het wel, gewoon ABN.
Neej ik spreek gewoon ABN. Maar heb een accent. Dialect praat ik alleen met de mensen uit de streek waar ik vandaan kom. En dan ook alleen omdat sommige ouderen geen ABN kunnen. Verder praat ik zelf per definitie altijd ABN.
  zondag 9 maart 2014 @ 09:40:26 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_137537324
De term ABN wordt al jaren niet meer gebruikt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_137537330
Dialect nadoen als je het niet echt goed kan is lachwekkend natuurlijk. Maar een accent kun je best proberen na te doen en oefenen. Toen ik naar Amsterdam verhuisde vond iedereen m'n accent ook maar raar dus toen heb ik in de eerste paar weken geprobeerd een beetje het accent te imiteren van degene die ik kende die het meest plat Amsterdams praatte. Toen op een gegeven moment nieuwe mensen die ik leerde kennen dachten dat ik uit Amersfoort ofzo kom, was ik wel tevreden.
  zondag 9 maart 2014 @ 10:58:00 #12
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_137538529
quote:
1s.gif Op zondag 9 maart 2014 09:40 schreef Lienekien het volgende:
Je persoonlijke referentiekader is niet die van de rest van Nederland.
pi_137540128
Ik kom uit het zuiden (opgegroeid met dialect) en woon in Amsterdam.
Hier ben ik de limbo, daar ben ik de 'hollander' :')

Ik probeer maar buiten de NL-se grenzen te kijken/denken *O*

edit: laatst kwam een adammer met de term 'provinciaal met ambitie'. Haha.
pi_137541395
Gewoon schijt aan hebben :Y
quote:
10s.gif Op zondag 9 maart 2014 12:09 schreef runaway het volgende:

Sowieso Amsterdam O+
Jammer dat ik er niet meer woon...maar ach ;(
  zondag 9 maart 2014 @ 13:30:32 #15
160961 Evi_90
Met de groeten van Johannes V.
pi_137542332
quote:
Dit. Je denkt dat je ABN praat, maar uit eindelijk zeggen ze toch wel dat je een licht accent hebt terwijl je daar niet eens bewust van bent.
Het is patat.
  zondag 9 maart 2014 @ 14:15:52 #16
334030 Raggingbull
Raw to the core!
pi_137543467
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 13:30 schreef Evi_90 het volgende:

[..]

Dit. Je denkt dat je ABN praat, maar uit eindelijk zeggen ze toch wel dat je een licht accent hebt terwijl je daar niet eens bewust van bent.
Een accent is wat anders dan een dialect. Een dialect is een in dit geval van het ABN afgeleide taal waarbij sommige woorden anders worden uitgesproken of je voor bepaalde dingen totaal andere woorden hebt. Er worden letters toegevoegd of je slikt letters in bij het uitspreken wat het tot een dialect maakt.

Een accent is de specifieke uitspraak. Zoals een fransman die kunnen de H niet uitspreken en hebben het dus over "geef de 'agelslag eens aan." Hun nederlands is niet fout en ze praten gewoon ABN maar het klinkt anders dan van een nederlander. Zo heb je dat verschil ook tussen stad en platteland.
pi_137543675
Grappig, die onzekerheid. Niks van aantrekken, jonguh. Die andere menen poepen ook gewoon op de WC.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_137547324
Je bent gewoon onzeker je dialect of gebrek daaraan heeft daar 0% mee te maken. Je zoekt gewoon iets om eht aan op te hangen.
  zondag 9 maart 2014 @ 19:53:21 #19
171953 MrStock
Zedde gej joa!
pi_137554689
Goh, ik ben zwaar slechthorend, kom uit Limburg. Ik heb spraaklessen gehad in het Nederlands, mijn moeder kan alleen Limburgs, mijn vader alleen Brabants. Wat voor een mengelmoes dat oplevert...... en ging in Breda studeren waar zowat alleen maar Rotterdammers aanwezig waren op de opleiding.
Ik heb me er geen seconde druk over gemaakt wat anderen van mij vonden qua spraak. Heb me gewoon bewezen bij projecten en mijn punten. Dan nemen ze me op den duur toch wel serieus.
Daarbij ben ik ook boers, dus als ze vonden dat ik een boerse uitspraak had, vond ik het ook wel vrij logisch. Een boers persoon met een ABN uitspraak is pas vreemd..
Neem jezelf niet te serieus, dat doen anderen ook niet bij jou......
  zondag 9 maart 2014 @ 20:07:35 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_137555348
quote:
1s.gif Op zondag 9 maart 2014 10:58 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Je persoonlijke referentiekader is niet die van de rest van Nederland.
Dan is de rest van Nederland niet goed op de hoogte.
The love you take is equal to the love you make.
pi_137572240
Als Limburger zie ik dat het voor veel mensen (die elders vandaan komen) een grote stap is om dialect te praten. Toch zijn er die het lukt. Ik denk een kwestie van gewoon doen, binnen een half jaar zit het erin. Misschien een gat in de markt, een cursus dialect spreken als "hollander".

Het is als Limburger (voor mij dan) moeilijk om accentloos Nederlands te praten. Als ik denk dat ik Nederlands praat, is dat voor iemand uit de randstad zo te ontcijferen als "dat is een Limburger". Ik heb er wel eens over nagedacht om dit te trainen, maar het is er nog niet van gekomen.

Wat storend is, is dat velen het dialect en het accent zien als zijnde dom of onderontwikkeld volk. Voor mij is het dan weer raar om een Hagenees te horen beweren dat hij wel ABN spreekt.
  maandag 10 maart 2014 @ 10:03:21 #22
416820 Trankilo
beste voor mij
pi_137573746
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 00:51 schreef Alleforums het volgende:
maar elke keer als ik 'n gesprek zit met een / meerdere personen schakelen ze automatisch over op het Nederlands . Onopgemerkt voel ik me daarom vaak minder verbonden met de mensen hier en ik wordt er onzeker van met nieuwe contacten

Hè wat rot, de mensen proberen zich uit respect voor jou extra verstaanbaar te maken.... [/sarcasme]

Wees blij!!!!
pi_137574768
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 19:53 schreef MrStock het volgende:
Goh, ik ben zwaar slechthorend, kom uit Limburg. Ik heb spraaklessen gehad in het Nederlands, mijn moeder kan alleen Limburgs, mijn vader alleen Brabants. Wat voor een mengelmoes dat oplevert...... en ging in Breda studeren waar zowat alleen maar Rotterdammers aanwezig waren op de opleiding.
Ik heb me er geen seconde druk over gemaakt wat anderen van mij vonden qua spraak. Heb me gewoon bewezen bij projecten en mijn punten. Dan nemen ze me op den duur toch wel serieus.
Daarbij ben ik ook boers, dus als ze vonden dat ik een boerse uitspraak had, vond ik het ook wel vrij logisch. Een boers persoon met een ABN uitspraak is pas vreemd..
Je hebt PM :).
  maandag 10 maart 2014 @ 10:50:38 #24
362578 JustAsEasy
Un Café por favor
pi_137574891
quote:

Laat ik het net andersom hebben. Geboren in Amsterdam, wonend in het Zuiden
De toerist weet niet waar hij is geweest,
De reiziger weet niet waar hij naar toe gaat
pi_137575049
Tja. Mensen uit de stad kunnen ook altijd wel horen dat ik van het platteland kom. Mooi toch; ik was ook niet van plan mijn afkomst te verloochenen :P
pi_137575780
quote:

Vrouwen met een brabants / limburgs accent O+ O+ O+
pi_137580612
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 14:15 schreef Raggingbull het volgende:

[..]

Een accent is wat anders dan een dialect. Een dialect is een in dit geval van het ABN afgeleide taal waarbij sommige woorden anders worden uitgesproken of je voor bepaalde dingen totaal andere woorden hebt. Er worden letters toegevoegd of je slikt letters in bij het uitspreken wat het tot een dialect maakt.
Even voor de goede orde. Een dialect is absoluut NIET afgeleid van het ABN. Het ABN is een taal/dialect die is verheven tot de standaardtaal van Nederland. Het is dus eigenlijk eerder andersom.
pi_137593260
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 10:50 schreef JustAsEasy het volgende:

[..]

Laat ik het net andersom hebben. Geboren in Amsterdam, wonend in het Zuiden
En? Zijn ze een beetje aardig daar? ;)
Wel cool dat je dat doet, hoor je niet zo vaak!
pi_137593275
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 11:19 schreef Fes1-2 het volgende:

[..]

Vrouwen met een brabants / limburgs accent O+ O+ O+
:@ :*
pi_137595708
quote:
1s.gif Op zondag 9 maart 2014 09:40 schreef Lienekien het volgende:
Net als negerzoen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')