Wat betreft die 'hollander' gedachte ben ik het eens. Vaak wordt aan mij gevraagd; "Kom je hier niet vandaan" of zeggen ze: "Oh je bent een Nederlander". Nu denk ik dat het in een stad iets minder erg is dan in een dorp, in een dorp zijn minder 'immigranten' van andere delen van Nederland.quote:Op zondag 9 maart 2014 01:04 schreef Demon-X het volgende:
Klinkt best bekend. Ik ben zelf in Maastricht geboren en getogen en heb er bijna m'n hele leven gewoond....
Succes iig.
My point exactly. Ik moet dus inderdaad vaak weer herhalen wat ik gezegd heb omdat mensen aan mijn (toch best zwaar) Drentse accent moeten wennen. Zo af en toe is dat best irritant.quote:Op zondag 9 maart 2014 01:13 schreef Raggingbull het volgende:
Hoi ik ken je probleem alleen van een iets andere kant. Mijn ouders wonen hartje Veluwe en ik spreek een aardig woorde dialect en gewoon ABN. Maar mensen in de stad(ik woon in utrecht) zien mij heel snel als boers. Omdat ik juist toch een bepaald accent heb. En dat stoort mij dan weer aangezien ik toch gewoon ABN praat? Welliswaar met een lichtelijk accent ten opzicht van de stadse uitspraak. Maar ik kan er toch ook niks aan doen dat mijn wiegje daar stond ik weet gewoon niet beter.
Naja ik hoef het niet te herhalen. Maar krijg soms hele rare blikken zo van goh wat ben jij voor boerenlul dan he.quote:Op zondag 9 maart 2014 09:15 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
My point exactly. Ik moet dus inderdaad vaak weer herhalen wat ik gezegd heb omdat mensen aan mijn (toch best zwaar) Drentse accent moeten wennen. Zo af en toe is dat best irritant.
Dan probeer je toch gewoon zonder dialect te spreken? Ik kom uit Groningen en heb 1 jaar in Rotterdam gezeten. Ik wist het wel, gewoon ABN.quote:Op zondag 9 maart 2014 01:13 schreef Raggingbull het volgende:
Hoi ik ken je probleem alleen van een iets andere kant. Mijn ouders wonen hartje Veluwe en ik spreek een aardig woorde dialect en gewoon ABN. Maar mensen in de stad(ik woon in utrecht) zien mij heel snel als boers. Omdat ik juist toch een bepaald accent heb. En dat stoort mij dan weer aangezien ik toch gewoon ABN praat? Welliswaar met een lichtelijk accent ten opzicht van de stadse uitspraak. Maar ik kan er toch ook niks aan doen dat mijn wiegje daar stond ik weet gewoon niet beter.
Neej ik spreek gewoon ABN. Maar heb een accent. Dialect praat ik alleen met de mensen uit de streek waar ik vandaan kom. En dan ook alleen omdat sommige ouderen geen ABN kunnen. Verder praat ik zelf per definitie altijd ABN.quote:Op zondag 9 maart 2014 09:34 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dan probeer je toch gewoon zonder dialect te spreken? Ik kom uit Groningen en heb 1 jaar in Rotterdam gezeten. Ik wist het wel, gewoon ABN.
Je persoonlijke referentiekader is niet die van de rest van Nederland.quote:Op zondag 9 maart 2014 09:40 schreef Lienekien het volgende:
De term ABN wordt al jaren niet meer gebruikt.
Sowieso Amsterdamquote:Op zondag 9 maart 2014 12:09 schreef runaway het volgende:
Ik kom uit het zuiden (opgegroeid met dialect) en woon in Amsterdam.
Hier ben ik de limbo, daar ben ik de 'hollander'![]()
Ik probeer maar buiten de NL-se grenzen te kijken/denken
edit: laatst kwam een adammer met de term 'provinciaal met ambitie'. Haha.
Dit. Je denkt dat je ABN praat, maar uit eindelijk zeggen ze toch wel dat je een licht accent hebt terwijl je daar niet eens bewust van bent.quote:Op zondag 9 maart 2014 01:13 schreef Raggingbull het volgende:
Een accent is wat anders dan een dialect. Een dialect is een in dit geval van het ABN afgeleide taal waarbij sommige woorden anders worden uitgesproken of je voor bepaalde dingen totaal andere woorden hebt. Er worden letters toegevoegd of je slikt letters in bij het uitspreken wat het tot een dialect maakt.quote:Op zondag 9 maart 2014 13:30 schreef Evi_90 het volgende:
[..]
Dit. Je denkt dat je ABN praat, maar uit eindelijk zeggen ze toch wel dat je een licht accent hebt terwijl je daar niet eens bewust van bent.
Dan is de rest van Nederland niet goed op de hoogte.quote:Op zondag 9 maart 2014 10:58 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
Je persoonlijke referentiekader is niet die van de rest van Nederland.
Hè wat rot, de mensen proberen zich uit respect voor jou extra verstaanbaar te maken.... [/sarcasme]quote:Op zondag 9 maart 2014 00:51 schreef Alleforums het volgende:
maar elke keer als ik 'n gesprek zit met een / meerdere personen schakelen ze automatisch over op het Nederlands . Onopgemerkt voel ik me daarom vaak minder verbonden met de mensen hier en ik wordt er onzeker van met nieuwe contacten
Je hebt PMquote:Op zondag 9 maart 2014 19:53 schreef MrStock het volgende:
Goh, ik ben zwaar slechthorend, kom uit Limburg. Ik heb spraaklessen gehad in het Nederlands, mijn moeder kan alleen Limburgs, mijn vader alleen Brabants. Wat voor een mengelmoes dat oplevert...... en ging in Breda studeren waar zowat alleen maar Rotterdammers aanwezig waren op de opleiding.
Ik heb me er geen seconde druk over gemaakt wat anderen van mij vonden qua spraak. Heb me gewoon bewezen bij projecten en mijn punten. Dan nemen ze me op den duur toch wel serieus.
Daarbij ben ik ook boers, dus als ze vonden dat ik een boerse uitspraak had, vond ik het ook wel vrij logisch. Een boers persoon met een ABN uitspraak is pas vreemd..
Laat ik het net andersom hebben. Geboren in Amsterdam, wonend in het Zuidenquote:Op zondag 9 maart 2014 12:09 schreef runaway het volgende:
Vrouwen met een brabants / limburgs accentquote:Op zondag 9 maart 2014 12:09 schreef runaway het volgende:
Even voor de goede orde. Een dialect is absoluut NIET afgeleid van het ABN. Het ABN is een taal/dialect die is verheven tot de standaardtaal van Nederland. Het is dus eigenlijk eerder andersom.quote:Op zondag 9 maart 2014 14:15 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Een accent is wat anders dan een dialect. Een dialect is een in dit geval van het ABN afgeleide taal waarbij sommige woorden anders worden uitgesproken of je voor bepaalde dingen totaal andere woorden hebt. Er worden letters toegevoegd of je slikt letters in bij het uitspreken wat het tot een dialect maakt.
En? Zijn ze een beetje aardig daar?quote:Op maandag 10 maart 2014 10:50 schreef JustAsEasy het volgende:
[..]
Laat ik het net andersom hebben. Geboren in Amsterdam, wonend in het Zuiden
quote:Op maandag 10 maart 2014 11:19 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Vrouwen met een brabants / limburgs accent![]()
![]()
Net als negerzoen.quote:Op zondag 9 maart 2014 09:40 schreef Lienekien het volgende:
De term ABN wordt al jaren niet meer gebruikt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |