abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 7 maart 2014 @ 11:14:14 #1
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_137477364
Zinloos geweld. Zo'n rare uitdrukking vond ik dit, want al het geweld, met uitzondering van jezelf of je naasten verdedigen, is in mijn optiek zinloos. Nu merk ik dat ik tóch uit alle macht probeer te vergoelijken wat me is overkomen, maar ik kan er echt niks zinnigs van maken.

Hieronder mijn relaas, in de hoop dat het helpt bij de verwerking. Ik ben benieuwd naar jullie directe of indirecte ervaringen, en wie of wat jullie het beste heeft geholpen om je trauma een plaatsje te geven. Ook mensen die durven toe te geven dat ze aan de uitdelende kant van het geweld stonden nodig ik uit.

De maximumsnelheid was aangepast van 80km/u naar 50km/u. Er waren nog geen werkzaamheden, maar wel een tijdelijke fietsersoversteekplaats, dus ondanks dat het zaterdagavond was, en ik mij nog mooi moest maken voor een feestje waar hij ook zou zijn, tufte ik met een (laten we niet schijnheilig wezen) kleine 60km/u naar mijn woonst. Al snel had ik gezelschap, in de vorm van een bumperklever. Met lichtsignalen probeerde hij me tot snelheid te manen, maar wie laat zich daar nou door opjagen? Ik niet in ieder geval, stoïcijns kachelde ik verder. Bij een kruispunt ging de weg over in een tweebaansweg en mijn gehaaste reisgezel kon zijn weg op zijn eigen tempo vervolgen. Plankgas, zo kwam hij me passeren, maar toen hij zich vóór mijn auto bevond, gooide hij zijn auto weer op mijn rijbaan en trapte hard op de rem. Net op tijd kon ik stoppen. Zelfs toen hij uitstapte en op me af gebeend kwam, zag ik de bui nog niet hangen en draaide mijn raam open om hem boos te vragen waar hij in hemelsnaam mee bezig was. Pfoe, hij is wel erg breed, wat kijkt ie eng uit z'n ogen, ik moet mijn raam in z'n achteruit zetten *bam* en even was het stil, en donker.

Nu zit ik hier, bijna twee weken later, nog steeds te hopen dat ik wakker wordt uit deze nachtmerrie. Dokters, ziekenhuizen, politie, slachtofferhulp. Gebroken neus, hersenschudding, enorm blauw oog, moet nog een foto van mijn oogkas laten maken. De eerste dagen was ik keihard voor mezelf, móest autorijden, móest over straat, móest mensen onder ogen komen, want ik wilde het me niet aan laten grijpen, maar langzamerhand lukte dat niet meer. Verward, emotioneel en bang. Nu zit ik in de ziektewet, en mijn contract loopt eind deze maand af en zal zéker niet verlengd worden. Daarenboven was ik al depressief maar nu voel ik helemaal geen vaste grond meer onder mijn voeten.

Men zegt dat erover praten helpt, maar ik vraag het me af. Enkele mensen van wie ik steun verwachtte, laten me het alleen uitzoeken, maar gelukkig zijn er ook anderen die onverwacht veel steun bieden. Meestal lijkt het alsof ik het over iemand anders heb, doe laconiek en maak er grapjes over ("Ga je nog carnavallen?" "Ja, ik ga als slachtoffer van zinloos geweld." :') ) en áls ik al boos ben, is dat op mezelf omdat ik zo dom was het gevaar niet te zien, om niet door te rijden, me afvragend of ik écht niet langzamer ben gaan rijden om te zieken, of ik hem heb uitgescholden, whatever. Ben zelfs teruggereden over die weg, want ik hoopte ergens dat ik me had vergist in de maximumsnelheid, zodat ik het kon verklaren. Helaas lijkt het erop dat ik niks verkeerd heb gedaan.

Rusten moet ik, mijn ei is behoorlijk geklutst, maar ik zie steeds weer die vuist op me afkomen. Afleiding zoek ik, maar een boek lezen gaat niet, ik blader meer terug dan vooruit, zelfs the Simpsons kan ik met moeite volgen. Alles vergeet ik, boodschappen, afspraken, namen, voedsel tot mij nemen. Deze post schrijven duurt, met trillende vingers, nu al vanaf 08:10u. Ik schrik al van de brievenbus, de telefoon, carnaval was afschuwelijk want ik woon in het centrum van een Brabants dorp en kon er niet aan ontkomen. Zelfs als mijn vader me wil troosten met een aai over mijn pijnlijke bolletje krimp ik ineen. Met mijn hondjes lopen is een crime, ik loop een rondje van 10 minuten over de parkeerplaatsen rondom de woonwijk, want daar ken ik de meeste mensen wel en heb ik overzicht. Ik wil bij mijn paardjes zijn, maar ik mag eigenlijk niet bukken of sjouwen, en al zeker geen tik tegen mijn neus krijgen, dus ik kan ze slechts een aai en een wortel geven. Gister vergat ik de poort af te sluiten, wat me nóóit is overkomen, en liepen ze bijna de weg op, dus ik vertrouw mezelf er ook echt niet mee en heb de verzorging voorlopig over moeten dragen. Weet niet meer wat ik met mezelf aan moet, rusten of bezig blijven, verdringen of de angst en tranen toelaten, wie kan ik al dan niet vertrouwen? Wanneer kan ik weer in de spiegel kijken zonder meteen die scheve neus te zien? Of autorijden, zonder te panikeren als er iemand met felle verlichting dicht achter me opdoemt?

De dader? Die werd wellicht de volgende dag wakker, zich afvragend waarom zijn knokkels zo pijnlijk waren. Of wellicht is dit vaste prik voor hem? Dat zal ik nooit te weten komen.

Dit doet mijn hoofd alweer tollen, dus ik probeer even te gaan liggen en dank jullie bij voorbaat voor reacties. O+
power to the people
  vrijdag 7 maart 2014 @ 11:17:14 #2
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_137477452
Wat een vervelende situatie, veel sterkte gewenst.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  vrijdag 7 maart 2014 @ 11:19:13 #3
409503 awiebo
bûter, brea en griene tsiis...
pi_137477506
nare situatie en kut ervaring TS.

Kusjes. ;) ;)

Kan slecht tegen zulk soort mensen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-03-2014 13:33:42 ]
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
pi_137477706
Praten helpt zeker wel, sterker nog, volgens mij is dat een van de beste manieren om ermee om te leren gaan.

Lukt dat niet goed met vrienden of familie, dan zou ik op zoek gaan naar een praatgroep?
Praten met mensen die ook slachtoffer zijn geworden van zinloos geweld zal misschien ook best verhelderend zijn, hoe gaan zij ermee om bv. ?

Dat is sowieso niet iets om je voor te schamen ofzo trouwens...
Let's drop some acid and go to a titty bar.
pi_137477726
Je bent bij de dokter geweest, heb je ook met hem gesproken over slachtofferhulp?
Old Tyme Hardcore!
pi_137477755
Hebben ze die teringlijer wel te pakken gekregen?
pi_137477867
Sterkte, TS. En onthoud dat het echt helemaal niet erg is om je zo te voelen. Hopelijk kan je de draad snel weer oppakken.

Praten lijkt me inderdaad het beste, misschien zelfs met mensen met soortgelijke traumatische ervaringen? Dus inderdaad een praatgroep ofzo? Dan kun je je ei kwijt én zien hoe zij er mee omgaan.
pi_137477940
Ooit 1 keer meegemaakt, verkeersakkefietje waarbij de ander besloot om fysiek verhaal te komen halen. Wij zagen de bui al hangen en kozen toen het hazenpad. Erg naar dat dit je is overkomen. Beterschap!
pi_137478279
Heftig verhaal. :(

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 11:25 schreef Slapshot het volgende:heb je ook met hem gesproken over slachtofferhulp?
Dit sowieso doen. Slachterofferhulp heeft in de verhalen die ik hier ken indirect (o.a. een meisje dat op stap zomaar geslagen is) voor behoorlijke schadevergoedingen gezorgd. Ook een manier om hem nog een hak te zetten zodat je dat wat los kunt laten.

Sterkte.
Raoul Duke: "Quick, like a bunny!"
----------------------------------------
pi_137478303
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 11:44 schreef Like-a-Bunny het volgende:
Heftig verhaal. :(

Dit sowieso doen. Slachterofferhulp heeft in de verhalen die ik hier ken indirect (o.a. een meisje dat op stap zomaar geslagen is) voor behoorlijke schadevergoedingen gezorgd. Ook een manier om hem nog een hak te zetten zodat je dat wat los kunt laten.

Sterkte.
Moet je wel weten om wie het gaat?
pi_137478358
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 11:45 schreef muhahaha het volgende:

[..]

Moet je wel weten om wie het gaat?
Euw....ja...dat is wel een vereiste inderdaad. Lezen LaB...
Raoul Duke: "Quick, like a bunny!"
----------------------------------------
pi_137478827
ik snap niet hoe mensen zo opgefokt kunnen worden in het verkeer om uit te stappen en iemand te slaan. en al zeker een vrouw..
pi_137478849
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 11:14 schreef beestjuh het volgende:
Zinloos geweld. Zo'n rare uitdrukking vond ik dit, want al het geweld, met uitzondering van jezelf of je naasten verdedigen, is in mijn optiek zinloos.
Dus bestaat er wel degelijk zinvol geweld. Waarom zeg je dit dan? (Politiek correct.)
  vrijdag 7 maart 2014 @ 12:03:26 #14
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_137478886
Best erg om te lezen.
Sterkte.

Kan er niet meer van maken.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
  vrijdag 7 maart 2014 @ 12:06:50 #15
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_137478991
Was het een blanke Nederlander?

Dat soort tuig mogen ze van mij afmaken
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_137479005
Conclusie: TS had even flink op de rem moeten gaan staan om hem te laten weten dat ze zijn gedrag niet accepteert.
pi_137479063
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 11:14 schreef beestjuh het volgende:
woonst
?
  vrijdag 7 maart 2014 @ 12:41:07 #18
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_137480121
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 12:09 schreef Jaimy_Luca het volgende:

[..]

?
Google

OT: Kost tijd om te verwerken, praten kan helpen dus blijf dat proberen, ontspanningsoefeningen ook, zeker als je wat piekerig kan zijn.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  vrijdag 7 maart 2014 @ 13:27:49 #19
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_137481598
Wat een verschrikkelijk en heftig verhaal, ik kan me je angsten en verwarring goed voorstellen.
Ik heb geen ervaring met zinloos geweld, wel op andere wijze ene trauma opgelopen en praten heeft mij enorm geholpen, de tip om slachtofferhulp te zoeken of in een praatgroep te gaan raad ik zeker aan.
Dat heeft mij enorm geholpen met het verwerken van het een en ander.

Maar het kost tijd, je kan het niet dwingen of wegstoppen, dit is iets wat je moet verwerken, het belangrijkste wat je moet onthouden is,jij hebt hier geen schuld aan, ook al zou je hem hebben zitten pesten dan is er nog geen excuus voor wat hij heeft gedaan.

Enorm veel sterkte. :*
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  vrijdag 7 maart 2014 @ 13:32:33 #20
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_137481748
Vrouw achter het stuur... :{ Maar wat een hufter, laten we hopen dat hij een keer de verkeerde tegen komt. :)
Thinking about thinking of you.
  vrijdag 7 maart 2014 @ 13:37:40 #21
202889 Inverted_World
Motion Graphics
pi_137481920
Wel ergens herkenbaar je situatie, zelf een aantal jaar geleden iemand die een uit het niets een bierglas stuk sloeg in mijn gezicht, eindigde in 12 hechtingen en littekens op mijn neus en boven mijn linker oog. Inmiddels is het een stuk beter geheeld dan ik toen had verwacht en valt het eigenlijk alleen nog op als mensen het weten.

Mijn ervaring was dat praten absoluut helpt, ik heb denk ik een maand uit schaamte geen stap buiten huis gezet, dat ging langzaam over in haat naar degene met gedachtes als " als ik diegene ooit tegenkom.. " Uiteindelijk ben ik me bewust geworden dat het het gewoon niet waard was, door met mensen erover te praten, die emoties leren omzetten in positieve dingen, de motivatie terug vinden op je passies en dromen te achtervolgen en de situatie te laten liggen voor wat het is. Inmiddels zoveel tijd later komt het voor het eerst weer op bij het lezen van dit topic, terwijl ik toen dacht er elke dag aan herinnert te worden in de spiegel. Dat is dus niet zo, gelukkig.

Het helen gaat sneller dan je denkt, spreek veel met vrienden en vriendinnen af, durf gewoon naar buiten te gaan en doe wat je moet en wilt doen. Alle energie die je nu hebt om wellicht ijsberend en gefrustreerd door je woning te lopen, proberen om te zetten.
It's you my love, you who are the stranger
pi_137486043
Wat erg om te lezen. Het lijkt me verschrikkelijk. Heel veel sterkte gewenst en ik hoop oprecht dat het gauw beter word.

Ik wil daarnaast nog even zeggen dat je openingspost ontzettend mooi en verhalend is geschreven. Bijna als een boek. Misschien dat je iets met schrijven kan doen? Je hebt er talent voor.
pi_137490070
Heftig verhaal. Misschien helpt dit praten met het verwerken. Blijf je angsten houden dan is er nog een goede methode om te helpen bij de verwerking. Het heet EMDR en is erg geschikt voor dit soort trauma's.
"In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
pi_137491049
Ik heb geen idee wat nou echt helpt. Wat ik wel weet, is dat je 'gewoon' toevallig net die ene KKKKidioot tegen bent gekomen die tot zoiets in staat is.
Zelf heb ik ook wel eens meegemaakt dat ik uit het niets in elkaar geslagen werd (op stap weliswaar), maar zelf heb ik me hier eigenlijk vrij makkelijk overheen kunnen zetten, want het volgende weekend stond ik er alweer (wel rondkijkend of ik hem toevallig zag maar ook dat hield snel op).

Het enige wat ik kan zeggen is probeer gewoon te bedenken dat je net de pech hebt gehad om zo'n mafkees tegen te zijn gekomen, en dat dat echt niet snel weer zal gebeuren.
En daarnaast denk ik dat praten en afleiding zoeken toch wel helpt. Volhouden, en sterkte :*

Trouwens, misschien een zelfverdedingscursus ofzo een idee? Gewoon om weer wat zelfvertrouwen te herwinnen?
pi_137491647
Jeetje wat heftig , heel veel sterkte......

Het lijkt me wel verstandig als je veel problemen gaat ondervinden hiervan toch even met een professioneel iemand erover te praten , omgeving is vaak machteloos en weet niet altijd hoe ze moeten reageren , misschien is juist ook prettig om af en toe je ei kwijt te kunnen bij iemand die wat meer een afstand zit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')