Live blog van FOK! met links naar vorige dagenquote:Tijdlijn van de ontwikkelingen in Oekraïne
- 21 november 2013
President Viktor Janoekovitsj maakt bekend dat de regering niet van plan is een samenwerkingsverdrag met de Europese Unie te tekenen, maar in plaats daarvan de banden met buurland Rusland wil aanhalen. Betogers gaan de straat op.
- 30 november
Beelden van betogers die tot bloedens toe zijn geslagen door agenten met gummiknuppels duiken overal op. Steeds meer mensen sluiten zich aan bij de betogers.
- 1 december
Een demonstratie op het Onafhankelijkheidsplein in Kiev trekt driehonderdduizend betogers. Het is de grootste demonstratie sinds de Oranjerevolutie in 2004. Activisten bezetten het gemeentehuis van de hoofdstad.
- 17 december
De Russische president Vladimir Poetin maakt bekend dat Moskou voor 15 miljard aan Oekraïense staatsobligaties koopt en de gasprijs verlaagt.
- Eind december
De protesten in Kiev blijven tienduizenden mensen trekken, maar de opkomst is een stuk lager dan begin december, toen honderdduizenden mensen zich aansloten bij de protestbeweging.
- 22 januari 2014
Drie betogers komen tijdens vechtpartijen met de politie om het leven. Demonstranten richtten barricades op.
- 28 januari
De Oekraïense premier Mykola Azarov maakt het aftreden van de regering bekend. Het besluit is bedoeld als een concessie aan de protestbeweging. Strenge wetten die de protestbeweging moest beperken in haar bewegingsvrijheid worden herroepen.
- 16 februari
Oppositieleden en demonstranten maken een einde aan de bezetting van het gemeentehuis in Kiev in ruil voor de vrijlating van alle 234 betogers die waren opgepakt en vastgezet.
- 18 februari
Betogers vallen linies van de politie aan en stichten brand bij het parlementsgebouw, nadat een grondwetshervorming die de macht van de president moet inperken, was blijven steken in het parlement. De oproerpolitie reageert met geweld in een poging de betogers te verdrijven van het Onafhankelijkheidsplein. Zeker 26 mensen komen om het leven en honderden raken gewond.
- 20 februari
Enkele uren na de afkondiging van een wapenstilstand breekt opnieuw geweld uit. Scherpschutters van de regering nemen betogers vanaf daken onder vuur. Van de 82 slachtoffers die in totaal omkomen vallen de meesten op deze dag.
- 21 februari
Protestleiders en president Janoekovitsj komen na bemiddeling van de Europese Unie overeen een nieuwe regering te vormen en vervroegde verkiezingen te houden. Het parlement perkt de rechten van de president in en zijn politieke rivaal, Joelia Timosjenko, wordt vrijgelaten uit de gevangenis. Ondanks de overeenkomst blijven de betogers op het Onafhankelijkheidsplein. Janoekovitsj ontvlucht Kiev.
- 22 februari
Het parlement stemt in met de afzetting van Janoekovitsj en besluit tot nieuwe verkiezingen. Timosjenko komt vrij en spreekt tienduizenden mensen op het Onafhankelijkheidsplein toe.
- 23 februari
Het parlement van Oekraïne draagt de bevoegdheden van de president over aan voorzitter van het parlement Oleksandr Toertsjinov, een bondgenoot van Timosjenko. De nieuwe autoriteiten vragen het Westen om leningen om een naderend bankroet te voorkomen. Pro-Russische betogers op de Krim gaan de straat op om te protesteren tegen de nieuwe regering. De Krim is een schiereiland in Oekraïne met een autonome status, waar de Russische Zwarte Zeevloot is gelegerd.
- 24 februari
De interim-regering in Kiev vaardigt een arrestatiebevel uit tegen Janoekovitsj. De Russische premier Dmitri Medvedev schildert de nieuwe leiders van het land af als mensen in bivakmutsen met kalasjnikovs.
- 26 februari
Leiders van de Oekraïense protestbeweging stellen voor om Arsenij Jatsenjoek aan te wijzen als premier. In Moskou geeft president Vladimir Poetin het leger opdracht tot paraatheidsoefeningen bij de grens met Oekraïne.
- 27 februari
Gemaskerde en gewapende lieden bezetten overheidsgebouwen op de Krim. De Oekraïense regering belooft met steun van het Westen een opsplitsing van Oekraïne te voorkomen. Janoekovitsj wijkt uit naar Rusland.
- 28 februari
Volgens de Oekraïense regering hebben Russische militairen positie gekozen op strategische plekken op de Krim. Het Oekraïense parlement neemt een resolutie aan waarin van Rusland wordt geëist dat maatregelen die in strijd zijn met de soevereiniteit en territoriale integriteit van Oekraïne worden teruggedraaid. Toertsjinov maakt bekend dat hij het leger in opperste staat van paraatheid heeft gebracht vanwege de mogelijke agressie.
- 1 maart
Russische militairen nemen de Krim over zonder een schot te lossen. Poetin krijgt van de Federatieraad toestemming om het leger in te zetten in Oekraïne. De regering in Kiev en haar westerse bondgenoten staan machteloos. De Amerikaanse president Barack Obama belt Poetin en eist dat hij zijn militairen terugtrekt.
- 2 maart
Oekraïne roept de hulp van de internationale gemeenschap in uit vrees voor een Russische invasie. Aanhangers van de regering en haar tegenstanders gaan in diverse steden in Oekraïne en in Moskou de straat op. Volgens de Verenigde Staten heeft Rusland meer dan zesduizend militairen naar de Krim gestuurd. De G7, de groep zeven rijkste landen op aarde, schorten voorbereidende gesprekken voor een G8-top in Rusland op.
- 3 maart
Pro-Russische militairen bezetten een veerbootterminal in Kersj, in het oosten van de Krim. De vrees dat Rusland voorbereidingen treft om meer militairen naar de Krim te sturen neemt toe.
Maar als je er een keer naast blijkt te zitten, laat je niks meer van je horen.quote:
Janoekovitsj is gewoon afgezet door zijn parlement, niet door een of andere splinterbeweging.quote:Op donderdag 6 maart 2014 12:51 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Welja, dus stel extremistische moslims nemen hier den haag over, dan kunnen hun ook amerika vragen om de landen om nederland heen te beletten hun te stoppen met hun anti franse, duitse, friese, belgische en engelse wetten? En de sharia invoeren oid?
De militairen van het krim zijn overgelopen naar de russen, de bevolking van het krim staat aan de kant van de russen. Amerika brengt het alsof de russen de straten patrouleren en iedereen bang binnen zitquote:
Ik zit er niet naast vriend.quote:Op donderdag 6 maart 2014 12:58 schreef BaasBanaan het volgende:
[..]
Maar als je er een keer naast blijkt te zitten, laat je niks meer van je horen.
Wat weet jij nou van de wortels van het conflict, hoevaak moeten dit soort dingen nog herhaalt worden tot mensen hier eens ophouden met het de westerse media napraten over invasies en democratie.quote:Op donderdag 6 maart 2014 12:59 schreef DeJori het volgende:
[..]
Janoekovitsj is gewoon afgezet door zijn parlement, niet door een of andere splinterbeweging.
De regering in Kiev doet overigens vooral een beroep op de Europese Unie en niet op de Verenigde Staten. Gezien de wortels van het conflict zijn die ook wel degelijk betrokken. Je haat jegens de Verenigde Staten gaat echter zover dat je je daar blijkbaar op blind staart.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ben DeJori en ik wil aangesproken worden als DeJori. Ik heb handboeien en ik heb pepperspray. Ik los dat hier op op mijn manier. Aight?
quote:
quote:Op donderdag 6 maart 2014 11:39 schreef BaasBanaan het volgende:
[..]
Je bent toch niet vergeten dat Rusland een paar maanden geleden vrijwel exact hetzelfde aanbod deed? Je weet wel, toen het gedonder allemaal begon? Waarna Janoekovitsj opeens afzag van een samenwerking met de EU, terwijl die deal al zo goed als rond was?
quote:Op donderdag 6 maart 2014 11:46 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Ah exact hetzelfde aanbod, ik zal je gebrek aan verstand van zaken even bijwerken:
Rusland stelde voor om een jaar lang schuld te betalen
[..]
voor oekraine en de prijs voor gas een vriendenprijs te geven.
[..]
Nu wat de EU doet:
[..]
Dus rusland scheld een schuld kwijt, de eu creeerd een schuld.
quote:Op donderdag 6 maart 2014 11:50 schreef BaasBanaan het volgende:
[..]
Vrijwel exact hetzelfde aanbod. Niet gaan spelen met mijn woorden. We zitten hier niet op de redactie van The Sun.
Maar je quote iets, kun je even vertellen wat je quote? Want iedereen kan natuurlijk iets in een quoteballonnetje zetten en doen alsof het waar is. Ik kom online alleen bronnen, Russische en Westerse, tegen die het over een lening van 15 miljard hebben. Sterker nog, Poetin benadrukt nog bij een ontmoeting met Van Rompuy dat het belangrijk is voor Rusland dat ze wel terugbetaald worden. Je lijkt Reuters te quoten, maar ook zij hebben het duidelijk over een lening.
quote:Op donderdag 6 maart 2014 11:51 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Heb jij een verstandelijke beperking? Snap jij het verschil tussen schuld kwijtschelden en schuld aanmaken niet?
quote:Op donderdag 6 maart 2014 11:57 schreef BaasBanaan het volgende:
[..]
Niet zo selectief lezen. Lees de rest van de post ook, dan zijn dit soort reacties overbodig. Dan snap je dat het probleem niet zit in het begrijpen van de verschillen tussen kwijtschelden en aanmaken, maar dat er ook gesproken is over een lening. Leningen schelden geen schulden kwijt. Vandaar dat ik ook vraag om een bron.
Mocht je de rest van de post wel gelezen hebben, maar alleen uit de quote hebben weg gelaten, ben ik benieuwd waarom je nog steeds denkt dat ik het verschil tussen kwijtschelden en aanmaken niet snap. Wellicht heb je iets verkeerd opgevat en kan ik het nader toelichten.
quote:
quote:Op donderdag 6 maart 2014 12:01 schreef Pocher-a-gogo het volgende:
[..]
herfinancieren. maar goed. tomato / tomato.
Lol, Let the wars begin!twitter:EuromaidanPR twitterde op donderdag 06-03-2014 om 13:05:12BREAKING NEWS Illigal Vice PM of #Crimea said that all #ukrainian militaries at the teritory of Crimea are occupiers from today -5channel|PR reageer retweet
quote:Op donderdag 6 maart 2014 13:01 schreef DeJori het volgende:
Open brief van de Joodse gemeenschap in Oekraïne (die voornamelijk Russischtalig is) aan Poetin:ik vraag me ten eerste af hoeveel mensen die brief hebben gelezen toen ze de handtekening eronder zetten, ten tweede of die brief uberhaupt wel echt is, en ten derde zou die brief echt zijn hoeveel die mensen uberhaupt te maken hebben met de situatie. Nogal relevant hier.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ter vergelijking is er in mijn wooncomplex een vrouw die er zaak van maakt dat iemand uitgezet wordt door de woningcorporatie op grond van extreme overlast, ze is langs de deuren gegaan om handtekeningen te zetten, ik heb ook een gezet omdat ik ziek was op dat moment en niet al te helder in mijn hoofd op dat moment maar ben er later op teruggekomen omdat ik nooit last van genoemde overlast heb, en er wel meer dingen zijn voorgevallen die te verklaren zijn maar blijkbaar bij de betreffende persoon op conto werden geschoven.
Zo zeggen die handtekeningen niet persé iets.
Bewezen achtergronden zoals de publieke steun aan de fascisten waar het om gaat die gewoon op de foto staan zoals ik geregeld in deze reeks heb (moeten) posten (ter herinnering).. wel.Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
quote:raindog.pixnet.net
c8cfa435589638b920a3f51abaf0828c.jpg
raindog.pixnet.net/blog/post/27712545
Crawled on 2010-12-07
ja. en een foto spreekt altijd de waarheid. wat ben je toch een vermoeiend knulletje.quote:Op donderdag 6 maart 2014 13:09 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ik vraag me ten eerste af hoeveel mensen die brief hebben gelezen toen ze de handtekening eronder zetten, ten tweede of die brief uberhaupt wel echt is, en ten derde zou die brief echt zijn hoeveel die mensen uberhaupt te maken hebben met de situatie. Nogal relevant hier.
Ter vergelijking is er in mijn wooncomplex een vrouw die er zaak van maakt dat iemand uitgezet wordt door de woningcorporatie op grond van extreme overlast, ze is langs de deuren gegaan om handtekeningen te zetten, ik heb ook een gezet omdat ik ziek was op dat moment en niet al te helder in mijn hoofd op dat moment maar ben er later op teruggekomen omdat ik nooit last van genoemde overlast heb, en er wel meer dingen zijn voorgevallen die te verklaren zijn maar blijkbaar bij de betreffende persoon op conto werden geschoven.
Zo zeggen die handtekeningen niet persé iets.
Bewezen achtergronden zoals de publieke steun aan de fascisten waar het om gaat die gewoon op de foto staan zoals ik geregeld in deze reeks heb (moeten) posten (ter herinnering).. wel.
Ja het is vermoeiend om de waarheid uit te zoeken, het is makkelijker je vanalles aan te laten praten door partijen die (tevens bewezen) wel vaker coups plegen en extremisten steunen.quote:Op donderdag 6 maart 2014 13:10 schreef Pocher-a-gogo het volgende:
[..]
ja. en een foto spreekt altijd de waarheid. wat ben je toch een vermoeiend knulletje.
Weet ik niet, maar ik kan 'm niet aanpassenquote:Op donderdag 6 maart 2014 13:10 schreef SuicideErrorist het volgende:
Wat doet die Russische hoer eigenlijk in de OP? De foto is minstens 4 jaar oud...
quote:Op donderdag 6 maart 2014 12:32 schreef vluggejapie99 het volgende:
Mooi stukje:
http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2014/03/222988.htm
Mwa, de wetgeving was alvast gestemd en goedgekeurd, de president heeft z'n veto gebruikt op 2 of 3 maart toen de Russen reeds in actie waren gekomen.quote:6. Mr. Putin says: Ethnic Russians are under threat.
The Facts: Outside of Russian press and Russian state television, there are no credible reports of any ethnic Russians being under threat. The new Ukrainian government placed a priority on peace and reconciliation from the outset. President Oleksandr Turchynov refused to sign legislation limiting the use of the Russian language at regional level. Ethnic Russians and Russian speakers have filed petitions attesting that their communities have not experienced threats. Furthermore, since the new government was established, calm has returned to Kyiv. There has been no surge in crime, no looting, and no retribution against political opponents.
Niet helemaal waar...quote:The Facts: Religious leaders in the country and international religious freedom advocates active in Ukraine have said there have been no incidents of attacks on churches. All of Ukraine’s church leaders, including representatives of the Ukrainian Orthodox Church-Moscow Patriarchate, have expressed support for the new political leadership, calling for national unity and a period of healing. Jewish groups in southern and eastern Ukraine report that they have not seen an increase in anti-Semitic incidents.
quote:febr 28
Jewish aid organizations are sending emergency help to Jews in Ukraine as political unrest continues, highlighted by violence in the streets of Kiev, the ousting of President Viktor Yanukovych and the firebombing of a synagogue in the eastern part of the country.
Firebombs hit the Giymat Rosa Synagogue in Zaporizhia, located 250 miles southeast of Kiev, on Feb. 23, according to a report the following day on a local news website.
Rabbi Moshe Reuven Azman, a Chabad rabbi in Ukraine, told Maariv that he advised his congregation to leave Kiev and the country, if possible. Azman closed the Jewish community’s schools in the capital due to the violence, the Israeli daily reported.
Meanwhile, Jews arriving at the Reform synagogue in Simferapol Friday morning found anti-Semitic slogans reading "Death to the Jews" painted on the doors, while other parts of the building were vandalized.
Rabbi Michael Kapustin of Simferapol told the WUPJ that Shabbat services have been canceled for security reasons. Simferapol Jewish Community chairperson Anatoly Gendin said that pensions haven't been paid since the Ukrainian crisis began, and "as usual, Jews are blamed... I am afraid to think how this will progress."
http://www.jweekly.com/ar(...)-synagogue-attacked/
Rada is the most representative institution in Ukraine: dat gold een maand geleden eveneens, toen was er massaal protest, nu zou plots iedereen vertegenwoordigd zijn? "no indication that the Ukrainian government would pursue discriminatory policies": de president heeft net z'n veto moeten gebruiken om z'n wetgeving tegen te houden...quote:10. Mr. Putin says: The Rada is under the influence of extremists or terrorists.
The Facts: The Rada is the most representative institution in Ukraine. Recent legislation has passed with large majorities, including from representatives of eastern Ukraine. Far-right wing ultranationalist groups, some of which were involved in open clashes with security forces during the EuroMaidan protests, are not represented in the Rada. There is no indication that the Ukrainian government would pursue discriminatory policies; on the contrary, they have publicly stated exactly the opposite.
Dus ze hebben de opmaak van de OP toch op 'slot' gezet?quote:Op donderdag 6 maart 2014 13:13 schreef DeJori het volgende:
[..]
Weet ik niet, maar ik kan 'm niet aanpassen
Het gaat nu wel erg snel, referendum is straaks geeneens meer nodig.quote:Op donderdag 6 maart 2014 13:14 schreef DeJori het volgende:
13.09 - Russische roebel op de Krim
De Krim mag de Russische roebel aannemen als valuta. Dat meldt persbureau Interfax.
De roebel is de afgelopen tijd fors in waarde gedaald. De Russische munt was al enige tijd aan het dalen, maar zakte door de crisis tot het laagste punt tegenover de dollar ooit.
Jup. Laten we het positief bekijken, er staat in ieder geval nog geen Press TV tussenquote:Op donderdag 6 maart 2014 13:14 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Dus ze hebben de opmaak van de OP toch op 'slot' gezet?Niet slecht natuurlijk ware het niet dat de OP echt waardeloos is met die eenzijdige, suggestieve foto's om over de link naar het propagandakanaal van het Kremlin, Russie Today, maar te zwijgen.
Hmm... kan je hem nu wel aanpassen?quote:Op donderdag 6 maart 2014 13:16 schreef DeJori het volgende:
[..]
Jup. Laten we het positief bekijken, er staat in ieder geval nog geen Press TV tussen
Ja, maar wees nou eens eerlijk: willen we echt af van die Russische dame?quote:Op donderdag 6 maart 2014 13:20 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Hmm... kan je hem nu wel aanpassen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |