abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139650758
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 01:45 schreef trovey het volgende:

[..]

Daar zijn de boomspiegels weer te klein voor. :P
Passen de geraniums er dan wel onder, of hangen ze er aan alle kanten overheen?
  woensdag 7 mei 2014 @ 01:49:05 #152
244933 trovey
Nachtoele
pi_139650777
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 01:47 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Passen de geraniums er dan wel onder, of hangen ze er aan alle kanten overheen?
Zoveel geraniums staan er niet meer dat ze aan alle kanten over de boomspiegel kunnen hangen, daar hebben die auto's wel voor gezorgd. }:|
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_139650796
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 01:49 schreef trovey het volgende:

[..]

Zoveel geraniums staan er niet meer dat ze aan alle kanten over de boomspiegel kunnen hangen, daar hebben die auto's wel voor gezorgd. }:|
Bij de gemeente/huisbaas om hekjes vragen.
  woensdag 7 mei 2014 @ 01:54:25 #154
244933 trovey
Nachtoele
pi_139650826
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 01:50 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Bij de gemeente/huisbaas om hekjes vragen.
Dan gaan de bewoners in die straat ongetwijfeld klagen dat ze niet kunnen parkeren :') ...of ze rijden de hekjes omver en mikken de restanten bij hun tuinafval in de gemeentebosjes....nee, geen tokkiewijk maar een keurige wijk met redelijk prijzige koopwoningen maar je hebt blijkbaar mensen die het te moeikijk vinden om het af te voeren via de groencontainer. |:( Ik red die plantjes wel door hun nakomelingen een andere plek te geven, namelijk in tuintjes en potten die wel worden onderhouden. ;)
Optimist tot in de kist
pi_139650848
Willens en wetens kapotgekrabde perkjes laat ik verder kapot zijn. De kale plekken die vooral door droogte ontstaan, vul ik af en toe op met stekjes en zo. En op straat liggende stekjes neem ik mee naar huis om te zien of het nog wat wordt. Dat ging met de bladaardepotgrond een stuk beter dan tegenwoordig.
  woensdag 7 mei 2014 @ 02:30:10 #156
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_139650995
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 01:53 schreef Outpost76 het volgende:
Ze kunnen meters hoog worden nl en hebben daar door in de meest ideale omstandigheden een pot nodig (per plant) van een meter in diameter minimaal. Nou is dat niet realistisch en is veel kleiner ook heel goed mogelijk maar met de hoeveelheid plantjes die jij hebt moet je echt drastisch gaan knippen!
Klopt, in elk geval dieven, maar ook uitdunnen en verpotten. Een 'meter diameter minimaal' is echter zwaar overtrokken (wat je zelf eigenlijk ook al aangeeft).

Ik kweek jaarlijks grote tomatenplanten (2,5m hoog) op en heb ze in potten van 25cm diameter staan. Soms zelfs nog kleiner. En dat gaat echt prima.
Stop the world, I want to get out.
  woensdag 7 mei 2014 @ 21:52:55 #157
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139678149
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 02:30 schreef Lkw het volgende:

[..]

Klopt, in elk geval dieven, maar ook uitdunnen en verpotten. Een 'meter diameter minimaal' is echter zwaar overtrokken (wat je zelf eigenlijk ook al aangeeft).

Ik kweek jaarlijks grote tomatenplanten (2,5m hoog) op en heb ze in potten van 25cm diameter staan. Soms zelfs nog kleiner. En dat gaat echt prima.
Dan zal je ze wel flink voeding moeten geven willen ze die hoogte bereiken maar het kan idd makkelijk. ^O^
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  woensdag 7 mei 2014 @ 22:39:28 #158
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_139680683
@ Teslynd, @Lwk en @ Outpost76:

Dank jullie voor de tips mbt die tomatenplanten!
Er zal helaas niks anders opzitten dan ze inderdaad rigoreus te gaan uitdunnen.
Wat ik erg moeilijk vind want ze staan er nu zo prachtig bij en ze lijken het nog steeds prima te doen -sommige inmiddels al zowat een halve meter hoog!

Ik zal ze helaas niet allemaal los kwijt kunnen op mijn balkon...
Dus: mocht iemand interesse hebben in tomatenplantjes en in de buurt van Utrecht wonen, dan doe ik er graag een aantal aan je over. :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  donderdag 8 mei 2014 @ 00:22:49 #159
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_139684920
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 22:39 schreef HetKlusKonijn het volgende:

Wat ik erg moeilijk vind want ze staan er nu zo prachtig bij en ze lijken het nog steeds prima te doen -sommige inmiddels al zowat een halve meter hoog!

Dus: mocht iemand interesse hebben in tomatenplantjes en in de buurt van Utrecht wonen, dan doe ik er graag een aantal aan je over. :)
Je kunt kijken hoe lang het goed blijft gaan, maar je zult ze in elk geval moeten dieven (scheuten uit de oksels verwijderen, zodat ze vooral de hoogte in gaan en niet een bossig struikje worden). De plant moet energie stoppen in tomaatjes aanmaken en niet in een overschot aan bladeren genereren :)

quote:
14s.gif Op woensdag 7 mei 2014 21:52 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Dan zal je ze wel flink voeding moeten geven willen ze die hoogte bereiken maar het kan idd makkelijk. ^O^
Het ligt waarschijnlijk ook aan de soort tomaat die je teelt. Ik doe al jaren met een zakje Kerstomaten F1 Hybride van Intratuin en die dingen schieten de hoogte in, met flinke opbrengst. Ik geef gemiddeld eens per anderhalve week of twee weken (vloeibare) voeding. Verder moet ik elke dag water geven, want zo'n kleine pot heeft weinig opslagcapaciteit en tomaten hebben altijd dorst. Mijn balkon is op het zuidoosten, dus het kan er flink warm worden.

Zie hieronder mijn tomaten van vorig jaar (plus aardbeitjes, boontjes, maïs en dropplant :)). Zoals je ziet doe ik flink aan bladpluk, ook om de tomaatjes lekker veel licht te geven en om de boel luchtig te houden ter voorkoming van Phytophthora).

Tros:

En het overheerlijke eindresultaat :)

donderdag 8 mei 2014 @ 00:35:22 #160
323439 HetKlusKonijn
pi_139685233
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 00:22 schreef Lkw het volgende:

[..]

Je kunt kijken hoe lang het goed blijft gaan, maar je zult ze in elk geval moeten dieven (scheuten uit de oksels verwijderen, zodat ze vooral de hoogte in gaan en niet een bossig struikje worden). De plant moet energie stoppen in tomaatjes aanmaken en niet in een overschot aan bladeren genereren :)
Heel goede tip, inderdaad, mijn planten zijn vooral druk bezig met het aanmaken van (nog meer) bladeren. Het lijkt de heg wel, haha.
Dus hier zal ik sowieso maar eens een begin mee maken. :Y

quote:
Het ligt waarschijnlijk ook aan de soort tomaat die je teelt. Ik doe al jaren met een zakje Kerstomaten F1 Hybride van Intratuin en die dingen schieten de hoogte in, met flinke opbrengst. Ik geef gemiddeld eens per anderhalve week of twee weken (vloeibare) voeding. Verder moet ik elke dag water geven, want zo'n kleine pot heeft weinig opslagcapaciteit en tomaten hebben altijd dorst. Mijn balkon is op het zuidoosten, dus het kan er flink warm worden.
Ik heb geen idee wat voor tomaten het zijn - het kwam uit een zakje van 50 cent bij de Lidl. Nooit gedacht dat dat spul zo goed zou opkomen!
Hier is 't op het zuidwesten en ja ze slurpen als gekken...

quote:
Zie hieronder mijn tomaten van vorig jaar (plus aardbeitjes, boontjes, maïs en dropplant :)). Zoals je ziet doe ik flink aan bladpluk, ook om de tomaatjes lekker veel licht te geven en om de boel luchtig te houden ter voorkoming van Phytophthora).

[ afbeelding ]

Tros:

[ afbeelding ]
Mooie planten inderdaad!
Wat gebruik je precies voor voeding?

quote:

[ afbeelding ]
:9 :9 :9

[ Bericht 0% gewijzigd door HetKlusKonijn op 08-05-2014 00:41:23 ]
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
  donderdag 8 mei 2014 @ 01:08:03 #161
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_139685877
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 00:35 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Heel goede tip, inderdaad, mijn planten zijn vooral druk bezig met het aanmaken van (nog meer) bladeren. Het lijkt de heg wel, haha.
Dus hier zal ik sowieso maar eens een begin mee maken. :Y

[..]

Ik heb geen idee wat voor tomaten het zijn - het kwam uit een zakje van 50 cent bij de Lidl. Nooit gedacht dat dat spul zo goed zou opkomen!
Hier is 't op het zuidwesten en ja ze slurpen als gekken...

[..]

Mooie planten inderdaad!
Wat gebruik je precies voor voeding?

[..]

:9 :9 :9
Ik gebruikte toen ECOstyle voeding voor groente en kruiden, deze:

Je kunt 'm toevoegen aan het gietwater. Dit jaar heb ik van hetzelfde merk een variant speciaal voor tomaten gekocht, maar die heb ik nog niet gebruikt. Volgens mij maakt het overigens niet wezenlijk uit hoor, hoewel deze qua verhoudingen misschien wat preciezer afgestemd zal zijn op tomaten.

Hier trouwens in een plaatje welke delen je precies moet verwijderen tijdens het dieven:

Succes ermee :)

EDIT: Wees in het begin niet te rigoreus met het weghalen van bladeren en zijtakjes. De planten die ik heb, zijn van die typische kastomaten: ze groeien luchtig, hebben enorme samengestelde bladeren en gaan al snel de hoogte in. Maar ik weet niet wat voor planten jij hebt staan. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat je straks teveel weghaalt en niet verder zult komen dan 2 trosjes per plant ;)

Zie bijvoorbeeld deze soort, die klein blijft en veel bossiger groeit dan mijn planten:
http://www.zadenier.nl/a-(...)maten-zaden-minibel/

[ Bericht 4% gewijzigd door Lkw op 08-05-2014 01:51:20 ]
  donderdag 8 mei 2014 @ 02:01:59 #162
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139686663
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 22:39 schreef HetKlusKonijn het volgende:

Geen dank, we zijn hier om elkaar te helpen!

Al kon je ze wel allemaal los kwijt verlies je er veel door dat je ze uit elkaar moet trekken cq knippen. ;)

De grootste bewaren en de kleinere er om heen weg knippen.

Wijze les ook voor evt nieuwe andere hier in t topic, gooi niet heel het zakje tomaten zaden in 1x in je kiembakje. :P
  donderdag 8 mei 2014 @ 02:12:00 #163
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139686796
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 00:22 schreef Lkw het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Tros:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Scheelt idd een hoop dat jij alleen maar kerstomaten hebt. Vlees tomaten of andere grotere soorten zijn veel lastiger. Een kers tomaat hoeft minder vruchtvlees te maken en dus heeft ie minder vocht en voeding nodig dan een gewone tomaat oid. Laat staan de "normale tomaat " of een vlees tomaat. Die hebben echt meer nodig dan wat jij tot nu toe hebt gebruikt qua grond. ;)
  donderdag 8 mei 2014 @ 02:14:57 #164
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139686828
Iemand enig idee wat dit is :

Luizen zijn het niet maar wat dan wel...
Het lijken mij eitjes maar als dat zo is, van wat dan?
pi_139687642
Geen idee, maar t is indrukwekkend veel.

Ik heb ook altijd alleen maar kerstomaten en kleiner. Niet alleen makkelijker, maar ook lekkerder (vind ik).
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  donderdag 8 mei 2014 @ 11:46:40 #166
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_139692751
quote:
5s.gif Op donderdag 8 mei 2014 02:14 schreef Outpost76 het volgende:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Geen idee, nooit eerder gezien. Google levert deze pagina op, waarbij het plaatje rechtsboven wel wat overeenkomsten vertoont met jouw foto's. Maar overtuigd ben ik niet.

Op welk struikje zitten die dingen, fruitboompje?
  donderdag 8 mei 2014 @ 12:22:18 #167
244933 trovey
Nachtoele
pi_139693980
quote:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Kunnen ook eitje zijn van een vlinder, zo heeft een koolwitje ooit ook eens eitjes gelegd bij een plant van mij, was niet veel van over toen ik het ontdekte. :')
Optimist tot in de kist
  donderdag 8 mei 2014 @ 18:49:42 #168
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139706884
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 11:46 schreef Lkw het volgende:

[..]

Geen idee, nooit eerder gezien. Google levert deze pagina op, waarbij het plaatje rechtsboven wel wat overeenkomsten vertoont met jouw foto's. Maar overtuigd ben ik niet.

Op welk struikje zitten die dingen, fruitboompje?
Het lijkt er idd een beetje op maar bij mij zit het veel compacter.

Het zit op een Berkje.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 12:22 schreef trovey het volgende:

[..]

Kunnen ook eitje zijn van een vlinder, zo heeft een koolwitje ooit ook eens eitjes gelegd bij een plant van mij, was niet veel van over toen ik het ontdekte. :')
Ja, daar ben ik zelf ook bang voor.... Ik heb toch echt geen zin in zoveel rupsen op mijn balkon! -O-

Edit :

Het zijn iig geen eitjes van het koolwitje want die zijn geel en zitten onder het blad.

[ Bericht 3% gewijzigd door Outpost76 op 08-05-2014 19:02:44 ]
  donderdag 8 mei 2014 @ 19:59:59 #169
244933 trovey
Nachtoele
pi_139710243
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 18:49 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Het lijkt er idd een beetje op maar bij mij zit het veel compacter.

Het zit op een Berkje.

[..]

Ja, daar ben ik zelf ook bang voor.... Ik heb toch echt geen zin in zoveel rupsen op mijn balkon! -O-

Edit :

Het zijn iig geen eitjes van het koolwitje want die zijn geel en zitten onder het blad.
Daarom zei ik ook een vlinder. ;)
Optimist tot in de kist
  donderdag 8 mei 2014 @ 21:08:00 #170
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139713903
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 19:59 schreef trovey het volgende:

[..]

Daarom zei ik ook een vlinder. ;)
Oh crap :D :P

Vlinder eitjes zijn het ook niet, na onderzoek daar naar (lees google), zijn die in veel minder getallen en aan de onderkant van een blad niet in de oksel van een tak. ;)
  woensdag 14 mei 2014 @ 23:59:10 #171
323439 HetKlusKonijn
pi_139970473
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 21:08 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Oh crap :D :P

Vlinder eitjes zijn het ook niet, na onderzoek daar naar (lees google), zijn die in veel minder getallen en aan de onderkant van een blad niet in de oksel van een tak. ;)
Hai!

Heb je al eens geprobeerd die ... uhm, indrukwekkende 'aanslag' voorzichtig met je nagels te verwijderen? Als dat lukt, dan moeten het toch wel eitjes van een of ander insect zijn. Vooral ook omdat er een een of ander soort 'spinsel' omheen lijkt te zitten.
Welk insect precies... beats me, geen idee. Zou wellicht een soort mot kunnen zijn, of wat dan ook.

[EDIT]: die link naar die rode mijt van Lkw... daar lijkt het verdomd veel op!
Vlammenwerper erop? ~O>
Niet doen, rode mijt is relatief onschuldig. Wel weghalen, als dat kan.

Als dat dus niet lukt, wellicht is het 'roest', een soort van schimmelinfectie? (ik doe maar een gooi, hoor... :@ )

Ik heb me nog helemaal niet bemoeid met mijn tomaten-'heg' (ja, dat dieven van de uitgroei lijkt me een heel goede tip, dank daarvoor!), vanwege het lekkere weer de laatste tijd ( :X ), maar vandaag heb ik de eerste pogingen tot het vormen van bloemetjes waargenomen! *O*

Meneer/mevrouw 8-ste Verdieping Balkon-Gaai wordt met de dag tammer.
Eerst nam-ie nog de kuierlatten zodra hij het gevoel had 'bekeken' te worden, nu lijkt-ie het allemaal wel best te vinden als ik het fototoestel in de aanslag neem.

Hij heeft overigens gezelschap gekregen van een ... zwarte kraai, die hier dus ook al komt smikkelen.
Die maakt er dus er een enorme rotzooi van, pindaschillen liggen overal.
Het pindasnoertje is inmiddels bijna op. Ik ga toch een nieuwe halen, ik vind mijn gevederde kostgangers best wel aangenaam. :P :D

[ Bericht 1% gewijzigd door HetKlusKonijn op 15-05-2014 00:19:24 ]
  donderdag 15 mei 2014 @ 23:05:45 #172
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_140003767
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 23:59 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Hai!

Heb je al eens geprobeerd die ... uhm, indrukwekkende 'aanslag' voorzichtig met je nagels te verwijderen? Als dat lukt, dan moeten het toch wel eitjes van een of ander insect zijn. Vooral ook omdat er een een of ander soort 'spinsel' omheen lijkt te zitten.
Welk insect precies... beats me, geen idee. Zou wellicht een soort mot kunnen zijn, of wat dan ook.

[EDIT]: die link naar die rode mijt van Lkw... daar lijkt het verdomd veel op!
Vlammenwerper erop? ~O>
Niet doen, rode mijt is relatief onschuldig. Wel weghalen, als dat kan.

Als dat dus niet lukt, wellicht is het 'roest', een soort van schimmelinfectie? (ik doe maar een gooi, hoor... :@ )

Ik heb me nog helemaal niet bemoeid met mijn tomaten-'heg' (ja, dat dieven van de uitgroei lijkt me een heel goede tip, dank daarvoor!), vanwege het lekkere weer de laatste tijd ( :X ), maar vandaag heb ik de eerste pogingen tot het vormen van bloemetjes waargenomen! *O*

Meneer/mevrouw 8-ste Verdieping Balkon-Gaai wordt met de dag tammer.
Eerst nam-ie nog de kuierlatten zodra hij het gevoel had 'bekeken' te worden, nu lijkt-ie het allemaal wel best te vinden als ik het fototoestel in de aanslag neem.

Hij heeft overigens gezelschap gekregen van een ... zwarte kraai, die hier dus ook al komt smikkelen.
Die maakt er dus er een enorme rotzooi van, pindaschillen liggen overal.
Het pindasnoertje is inmiddels bijna op. Ik ga toch een nieuwe halen, ik vind mijn gevederde kostgangers best wel aangenaam. :P :D
Het lijken mijten te zijn want ze bewegen (al is het heul langzaam) en ze knappen als ik er peuk een tegen aan druk... :@ Wat voor mij bevestgt dat ze insecten zijn en dus mijten. :P Ze kunnen tegen mn anti luis middel. Alleen peuken vinden ze niet lekker maar als ik ze zo moet verwijderen dan verbrand ik mn bast en beschadig ik dus mn boompje. Ga ik niet doen dus. Ik bekijk hoe het verder gaat met de groei van mn boompje en aan de hand van dat neem ik evt verdere acties.

Als je die bloemetjes ooit tot echte tomaten wil laten opgroeien zal je echt drastisch moeten gaan kortwieken. :P

Ik had vorige week ook een gaai op mn balkon. :D Ze ging zitten op mn balkonrand en vloog vervolgens keer op keer naar mn "muur" , pakte daar een insect of spin en at m op op mn balkonrand. :D

Oh en zowaar vorige week een koolmeesje gesignaleerd op mn balkon! O+ Dit gebouw staat sinds 2008 maar nu komen er voor het eerst (eindelijk :P ) vogels de wijk in. *O*

Ik denk dat ik ook een pinda lijn oid ga ophanden om meer vogels te lokken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Outpost76 op 17-05-2014 22:14:10 ]
pi_140041340
Keukenpapiertje om het stammetje leggen en daaroverheen afritsen, zoals je met luizen doet.
  zaterdag 17 mei 2014 @ 21:09:05 #174
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_140067243
quote:

Er al achter wat het nu is?

Ik ben zo blij met mijn balkon nu, de hele dag schaduw tot ongeveer 4 uur en dan komt het zonnetje tot hij onder gaat.
Voor op het dakterras heb ik de rest van de dag zon maar daar zit ik niet zo graag.

En de nieuwe bewoners vinden het ook heerlijk.

"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_140068596
Konijn met baard?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')