SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leuk balkonnetje! Tips qua planten heb je al. Ik wil je aanraden om geen vlonders te gebruiken. Als ze even liggen en het is nat weer, zijn ze spekglad en er komt allemaal troep onder te liggen waardoor je weer mos groei krijgt enzo.... Wat wel weet ik niet maar ik zou iig geen vlonders leggen.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 10:29 schreef timp0e het volgende:
Wat een leuk topic!
Even voorstellen, ik ben Tim en woon sinds enkele weken samen in een appartement met (ofcourse) een balkon. Deze is op het Zuidoosten, dus alleen ochtend en wat middagzon!
We hebben absoluut geen groene handen, maar het begin is er! Leuk om inspiratie op te doen hier... Onze handen gaan jeuken :-)
Hier wat foto's. De vloer was al groen toen wij er gingen wonen. In de toekomst willen we vlonders neerleggen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hebben jullie tips/ideeënvoor ons? We willen meer planten, maar aan de andere kant willen we niet dat het balkon te vol wordt :-)
Vind je het gek dat je bijna je nek breekt als je midden in de winter op een spekglad plafond gaat lopen!quote:Op vrijdag 2 mei 2014 19:49 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb een soort houten balken op het plafond, heb geen last van algen en mos maar het is snel spekglad, brak van de winter ook al een keer bijna m'n nek toen ik iets wilde uitkloppenheb er nu kunstgras op liggen. Kun je gewoon stofzuigen
quote:Op vrijdag 2 mei 2014 21:16 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Vind je het gek dat je bijna je nek breekt als je midden in de winter op een spekglad plafond gaat lopen!![]()
Inderdaad in lagen werken dan gaat het interessanter worden.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 10:54 schreef timp0e het volgende:
Onwijs bedankt voor de tips! Wij gaan nu binnenkort kijken voor een rechte bank om daarop bloempotten en planten neer te zetten! Dat we daar zelf niet opgekomen zijn.... Haha!
We moeten alleen even kijken of we de tochtkieren dicht willen hebben, en zo ja, hoe we dat zo mooi mogelijk doen. Maar tot nu toe hebben we nog geen last van luis *klopt af*
Wij hebben geen kunstgras/tapijt, het is puur beton waarop groene verf is op geverfd... Maar dit is ook makkelijk stofzuigen
Je bent gewoon een vlieg, die kunnen dat.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ziet er gezellie uit zeg!quote:Op zaterdag 3 mei 2014 20:08 schreef CherryLips het volgende:
Mooiik heb zo'n bak vorig jaar gewoon gekocht, dat scheelt mij (nou ja, m'n vader dan) een hoop grijze haren
Vandaag is m'n vader ook weer langs geweest, hij is de handige Henkie met de groene vingers.
[ afbeelding ]
De rozen zijn al vol in bloei, de klimplant klom niet dus die zit nu in een gewone pot en is vervangen door jasmijn. Daaromheen staan een paar dahlia's. Als die het mooi doen haal ik er nog een paar. De kamperfoelie rechts doet het ook nog goed, die en de rozen zijn nog van de vorige bewoners.
Kinderpicknicktafeltje met lavendel, aardbeien en wat kruiden, moet nog even kijken wat ik daar allemaal nog meer mee kan. Links een bak met fuchsia en geraniums en op de rand een bak met petunia's en een bak met andere kleine bloemetjes waarvan ik de naam ben vergeten. Achter me heb ik nog niets staan, daar is het nog heel kaal, net als vorig jaar. Misschien dat ik er nog een klimplant tegenaan zet. Ik vind passieflora erg mooi maar volgens mij doet ie het niet zo goed in een pot.
Droogrek past niet op je plafond balkon rand.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 20:43 schreef CherryLips het volgende:
Er moet nog een droogrek bij kunnen, kan ik m'n beddengoed lekker laten drogen. En ik heb nog zeven bloempotten en twee kruidentorens... Heb vorig jaar zowat de hele roze Elho-collectie en kruidentorencollectie opgekocht bij de Action hier en in Olst, en alle roze schotelsmaar goed ook, want nu hadden ze alleen maar antraciet.
Hai Tim, wat een leuk balkon, en wat een prachtig uitzicht heb je!quote:Op vrijdag 2 mei 2014 10:29 schreef timp0e het volgende:
Wat een leuk topic!
Even voorstellen, ik ben Tim en woon sinds enkele weken samen in een appartement met (ofcourse) een balkon. Deze is op het Zuidoosten, dus alleen ochtend en wat middagzon!
We hebben absoluut geen groene handen, maar het begin is er! Leuk om inspiratie op te doen hier... Onze handen gaan jeuken :-)
Mezen voeren hun jongen geen pinda's maar rupsen en insecten. De pinda's is krachtvoer voor paps en mams die zich helemaal de tering vliegen om de kids te verzorgenquote:Op zondag 4 mei 2014 19:01 schreef sjaakspark het volgende:
Wat ziet je balkon er gezellig uit zeg. En wow wat een tomatenplanten. Dat word smullen Super om een gaai op je balkon te hebben. Ik las trouwens wel eens dat het niet goed is om in het voorjaar de mezen pinda's te voeren. De jonge mezen kunnen er in stikken.
O gelukkig maar. Heb ik dat dus altijd verkeerd begrepen.quote:Mezen voeren hun jongen geen pinda's maar rupsen en insecten. De pinda's is krachtvoer voor paps en mams die zich helemaal de tering vliegen om de kids te verzorgen
quote:Op zondag 4 mei 2014 19:11 schreef computergirl het volgende:
[..]
Mezen voeren hun jongen geen pinda's maar rupsen en insecten. De pinda's is krachtvoer voor paps en mams die zich helemaal de tering vliegen om de kids te verzorgen
Bron: http://www.vogelbeschermi(...)oeren/wanneer_voerenquote:Het is absoluut af te raden nog hele pinda’s te voeren in het voorjaar. Wanneer vogels de jongen hiermee voeren, kunnen ze er in stikken.
[...]
Jarenlang werd geadviseerd om vogels in de lente helemaal niet bij te voeren. De reden is dat jonge vogels veel zaden en noten niet goed kunnen verteren. Het blijkt echter geen kwaad te kunnen. De ouders doen zich tegoed aan het moeilijker verteerbare voer, terwijl ze hun jongen voeden met insecten. Pas als er een totaal gebrek is aan natuurlijk voedsel bieden ze ook hun kroost zaden en noten aan. In dat geval moet u er op letten dat er geen hele pinda’s te vinden zijn, maar alleen kleine stukjes.
Dat denk ik ook, probleem is... ruimtegebrek!quote:Op zondag 4 mei 2014 08:33 schreef Teslynd het volgende:
Die tomaat moet je wel drastisch uitdunnen, wil je meer oogsten dan besjes.
Dank je!quote:Op zondag 4 mei 2014 19:01 schreef sjaakspark het volgende:
Wat ziet je balkon er gezellig uit zeg. En wow wat een tomatenplanten. Dat word smullen Super om een gaai op je balkon te hebben. Ik las trouwens wel eens dat het niet goed is om in het voorjaar de mezen pinda's te voeren. De jonge mezen kunnen er in stikken.
Wat die mezen betreft, inderdaad, de meningen zijn erover verdeeld, zelfs ook bij de Vogelbescherming. De laatste inzichten schijnen echter te zijn dat het niet veel kwaad kan.quote:Op maandag 5 mei 2014 11:31 schreef Lkw het volgende:
Bron: http://www.vogelbeschermi(...)oeren/wanneer_voeren
Volgens mij zijn de meningen er nogal over verdeeld. Maar om risico's uit te sluiten, zou ik zeker geen (hele) pinda's aanbieden.
Handig om te weten dat planten water nodig hebben. Potplanten moeten vaker begoten worden dan vollegrondsplanten. Sterker nog, 's zomers kan het zijn dat je 2x per dag volop gieten moet. Planten die een beetje uitgegroeid zijn, zijn hun eigen paraplu. Beter meerdere planten in een grote pot dan één plant per potje. De grote pot heeft een buffer. Blikken potten ogen modieus, maar zijn wel erg snel verhit en afgekoeld, niet leuk voor de planten. Als het kan plantenbakken met schotel eronder of met waterreservoir en dan water geven via de schotel en het reservoir. Hoe beschutter het balkon, hoe minder regen er in de bakken terecht komt. Goed uitgegroeide planten en/of bodembedekkers helpen tegen erosie/uitdroging.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 10:54 schreef timp0e het volgende:
Onwijs bedankt voor de tips! Wij gaan nu binnenkort kijken voor een rechte bank om daarop bloempotten en planten neer te zetten! Dat we daar zelf niet opgekomen zijn.... Haha!
We moeten alleen even kijken of we de tochtkieren dicht willen hebben, en zo ja, hoe we dat zo mooi mogelijk doen. Maar tot nu toe hebben we nog geen last van luis *klopt af*
Wij hebben geen kunstgras/tapijt, het is puur beton waarop groene verf is op geverfd... Maar dit is ook makkelijk stofzuigen![]()
Beginnen met paden er tussenuit trekken en de rest uitdunnen met afknippen. De oogst klein knippen en als je geen slakken op balkon hebt, dan op de aarde leggen als mulchlaag. Tomaten zijn veelvraten, ze groeien het beste naast de composthoop.quote:Op maandag 5 mei 2014 14:09 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, probleem is... ruimtegebrek!
En dan te bedenken dat dit geheel eerst in één bak stond. Voortaan ga ik wat minder zaadjes zaaien, nu ik weet dat ze echt allemaal opkomen.
[...]
Of met veel koffie prut in de pot.quote:Op maandag 5 mei 2014 14:55 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Beginnen met paden er tussenuit trekken en de rest uitdunnen met afknippen. De oogst klein knippen en als je geen slakken op balkon hebt, dan op de aarde leggen als mulchlaag. Tomaten zijn veelvraten, ze groeien het beste naast de composthoop.
Oogt erg gezellie!quote:Op maandag 5 mei 2014 16:47 schreef Dandilion het volgende:
[ afbeelding ]
Munt, aardbei, staan en hang geraniums, vlijtige liesjes en campanula en wit plantje.
Die gaai is idd erg gaaf!quote:Op maandag 5 mei 2014 14:09 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, probleem is... ruimtegebrek!
En dan te bedenken dat dit geheel eerst in één bak stond. Voortaan ga ik wat minder zaadjes zaaien, nu ik weet dat ze echt allemaal opkomen.
Dat ziet er goed uit.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:47 schreef tliciouz het volgende:
Ziet er allemaal erg gezellig uit!
Hier mijn balkon, nog niet helemaal af en heb al helemaal geen groene vingers dus de meeste plantjes zullen over een maand wel het loodje hebben gelegd ben ik bang.Witte bank op de foto is een zelf gemaakt bankje van een pallet.
En waarom er geen plantjes op de balkon rand hangen is omdat dat niet mag helaas.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wanneer begon bij jou de munt een beetje te groeien? Heb zaadjes in een bak gedaan, maar ik heb geen idee wanneer ze een beetje gaan groeienquote:Op maandag 5 mei 2014 16:47 schreef Dandilion het volgende:
[ afbeelding ]
Munt, aardbei, staan en hang geraniums, vlijtige liesjes en campanula en wit plantje.
Zijn de primula de plantjes die op het houten oppottafeltje staan? In die zinken pot?quote:Op dinsdag 6 mei 2014 18:52 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Dat ziet er goed uit.
Ik denk dat de witte bloemetjes het gele kastje directe zon gebruiken kan. De primula kan daar niet zo goed tegen. Je zou ze kunnen omwisselen. En dan onderin het gele kastje de primula waar nu de paarse staat en de paarse waar de witte staat.
Kant en klaar zo gekochtquote:Op dinsdag 6 mei 2014 20:40 schreef Maraca het volgende:
[..]
Wanneer begon bij jou de munt een beetje te groeien? Heb zaadjes in een bak gedaan, maar ik heb geen idee wanneer ze een beetje gaan groeien
Heel leuk. Blijven die potjes een beetje staan als het waait? Bij ons waait het soms zo hard op het balkon, durf eigenlijk niks op tafel te zetten.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:47 schreef tliciouz het volgende:
Ziet er allemaal erg gezellig uit!
Hier mijn balkon, nog niet helemaal af en heb al helemaal geen groene vingers dus de meeste plantjes zullen over een maand wel het loodje hebben gelegd ben ik bang.Witte bank op de foto is een zelf gemaakt bankje van een pallet.
En waarom er geen plantjes op de balkon rand hangen is omdat dat niet mag helaas.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het waait best hard bij ons op het balkon maar het blijft toch allemaal staan, behalve toen het twee keer noodweer was en we alle twee de tafels naar binnen hebben getiltquote:Op dinsdag 6 mei 2014 21:01 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Heel leuk. Blijven die potjes een beetje staan als het waait? Bij ons waait het soms zo hard op het balkon, durf eigenlijk niks op tafel te zetten.
Ik weet nog van vorig jaar dat de munt er een stuk langer over deed dan de peterselie en de basilicum. En toen er wat kwam, dacht ik dat het onkruid wasquote:Op dinsdag 6 mei 2014 20:40 schreef Maraca het volgende:
[..]
Wanneer begon bij jou de munt een beetje te groeien? Heb zaadjes in een bak gedaan, maar ik heb geen idee wanneer ze een beetje gaan groeien
Bij mij waait het ook hard op het balkon. M'n parasol was vorig jaar ook eens omgewaaid, tegen de balkondeur aan dus die kreeg ik niet meer openquote:Op dinsdag 6 mei 2014 21:35 schreef tliciouz het volgende:
[..]
Het waait best hard bij ons op het balkon maar het blijft toch allemaal staan, behalve toen het twee keer noodweer was en we alle twee de tafels naar binnen hebben getiltgewoon doen, merk je vanzelf haha!
Ja, dat zijn de primula's, vroegbloeiers. Ze kunnen tegen de voorjaarszon, maar in de zomerzon verdwijnen ze. De witte lijken margrietjes of madeliefjes en dat moet gewoon in de volle zon kunnen.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 20:48 schreef tliciouz het volgende:
[..]
Zijn de primula de plantjes die op het houten oppottafeltje staan? In die zinken pot?
Overigens die witte bloemetjes heb ik ook op de witte tafel staan en die doen het slechter dan die op de gele oppottafel staan, misschien is dat even puur toeval hoor haha.![]()
Waar staan de geraniums dan? En wat voor geraniums, pelargonium of ooievaarsbekje?quote:Op dinsdag 6 mei 2014 21:17 schreef trovey het volgende:
Ik ben weer bezig met plantjes redden.Vandaag maar weer een paar afgebroken plantendelen met wortelstok (zijn geraniums) van het trottoir afgepakt, komen allemaal van de boomspiegels rond gemeentebomen, Boosdoeners zijn gravende honden en mensen die zo nodig via de stoep moeten parkeren in de parkeerhavens, niemand kan daar blijkbaar fatsoenlijk inparkeren.
Nu de boel in het water en binnen een dag zijn compleet verwelke blaadjes weer helemaal fris, daarna planten in zeer natte potaarde en hopen op het beste.
Een kennis van mij heeft zo al een grote bak vol met die planten.
Ik hou de officiële termen aan dus de plant die geranium heetquote:Op woensdag 7 mei 2014 00:22 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Waar staan de geraniums dan? En wat voor geraniums, pelargonium of ooievaarsbekje?
Ik heb trouwens overwinterde citroengeranium. De plant die het minste zon kreeg, is het grootst en bloeit alweer een tijdje.
Of mensen die glimlachend kijken hoe hun speelse hond het plantsoen inspring en alles overhoop krabt.quote:Op woensdag 7 mei 2014 00:32 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik hou de officiële termen aan dus de plant die geranium heet, niet de pelargonium.
Ze zijn door de gemeente op boomspiegels geplant....jammer dat al die automobilsten het geen bal interesseert of ze er dwars doorheen jassen.
![]()
Daar zijn de boomspiegels weer te klein voor.quote:Op woensdag 7 mei 2014 01:44 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Of mensen die glimlachend kijken hoe hun speelse hond het plantsoen inspring en alles overhoop krabt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |