quote:Chronologie: Onrust in Oekraïne
In de Oekraïense hoofdstad Kiev verzetten duizenden demonstranten zich sinds november tegen de regering van president Viktor Janoekovitsj. Een overzicht van de gebeurtenissen tot nu toe.
21 februari: Na een hele nacht onderhandelen meldt president Janoekovitsj dat hij vervroegde verkiezingen uitschrijft. Ook belooft hij een terugkeer naar de grondwet van tot 2004, waarin is een beperktere macht voor de president is vastgelegd. De oppositie gaat akkoord.
21 februari: De Amerikaanse vicepresident Joe Biden geeft even na middernacht (Nederlandse tijd) te kennen dat de VS bereid zijn tot sancties tegen Oekraïne.
20 februari: Aan het einde van de middag maakt de oppositie melding van zeker 100 doden die zijn gevallen bij gevechten tussen betogers en ordetroepen sinds het breken van de wapenstilstand.
20 februari: Na een rustige nacht blijkt het bestand van korte duur. In de ochtend breken toch weer gevechten uit. Verslaggevers melden dat er opnieuw doden vallen.
19 februari: Een dag na de escalatie van het geweld, is het Onafhankelijkheidsplein in Kiev opnieuw toneel van confrontaties tussen ordetroepen en aanhangers van de oppositie. Westerse landen dreigen met sancties, en de Europese Unie kondigt een spoedzitting aan van de ministers van Buitenlandse Zaken.
In de avond sluiten oppositieleiders Vitali Klitsjko en Arseni Jatsenjoek een bestand met Janoekovitsj, waarbij de president hen een wapenstilstand belooft.
18 februari: Dodelijke confrontaties vinden plaats in het centrum van Kiev. Daarbij komen zeker 26 demonstranten en agenten te overlijden en raken honderden mensen gewond.
Het geweld laait op nadat het parlement een grondswetwijziging om de macht van de president in te perken voor zich uit heeft geschoven. Demonstranten verdenken president Viktor Janoekovitsj van een deal met Moskou. De oproerpolitie moet flink geweld gebruiken om de demonstranten van het onafhankelijkheidsplan te vegen.
16 februari: Demonstranten staken hun bezetting van het stadhuis van Kiev in ruil voor de vrijlating van 234 gevangen gezette demonstranten. Het wordt alom gezien als een stap richting vrede.
31 januari: Activist Dmytro Bulatov, vermist sinds 22 januari, duikt weer op met zware verwondingen, waaronder een deels afgesneden oor. Volgens de activist was hij ontvoerd door een pro-Russische groepering.
28 januari: De premier en regering treden af en het parlement neemt een harde antidemonstratiewet aan. Dit met het doel de onrust in het Oost-Europese land te beteugelen.
22 januari 2014: Twee demonstranten overlijden na beschoten te zijn bij de bestorming van een wegversperring.
17 december: Russische president Vladimir Poetin zegt voor 15 miljard te gaan investeren in Oekraïne. Volgens president Janoekovitsj zou dit geen politieke gevolgen hebben.
1 december: 300.000 demonstranten gaat de straat op, de grootste groep demonstranten in het land sinds de de Oranjerevolutie in 2004. De activisten bezetten het stadhuis.
30 november: De oproerpolitie valt een een groep demonstranten aan, er worden 35 mensen vastgezet. Beelden van bebloede en gewonde demonstranten gaan de hele wereld over.
21 november 2013: De regering van president Janoekovitsj maakt bekend dat het een aantal overenkomsten met de Europese Unie verbreekt en de banden met Rusland aanhaalt. De eerste demonstranten gaan de straat op.
Live blog van RTquote:Overgangspresident in Oekraïne
Oekraïne heeft een overgangspresident. Het is parlementsvoorzitter Toertsjinov. Het parlement heeft hem in een stemming tijdelijk de bevoegdheden van president gegeven.
Toertsjinov wil dat er zo snel mogelijk een regering van nationale eenheid komt. Hij zegt dat het erg belangrijk is dat de parlementariërs het voor dinsdag eens worden over een nieuw kabinet.
Afzetten
Gisteren werd president Janoekovitsj afgezet door het parlement. Hij weigert zich daarbij neer te leggen en spreekt van een staatsgreep.
Ook minister Kozhara van Buitenlandse Zaken is door het parlement naar huis gestuurd. De bondgenoot van president Janoekovitsj was nauw betrokken bij de beslissing van Janoekovitsj om het samenwerkingsverband met de Europese Unie niet te tekenen.
Tegen oud-minister Klimenko en de voormalige topman van justitie loopt een arrestatiebevel. De nieuwe minister van Binnenlandse Zaken, Arsen Avakov, zegt dat zij worden verdacht van "grove misdaden tegen het Oekraïense volk".
Daarom maakt Hague zich enkel belachelijk met zulke opmerkingen. En lacht Poetin nog harder in z'n vuistje.quote:Op maandag 3 maart 2014 10:46 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Dit valt ook absoluut niet te vergelijken met irak (en afghanistan en libië en syrië)
daar dit een defensief antwoord op hulproep is en irak (en afghanistan en libië en syrië) ordinaire geweldaad, met tienduizenden burgerdoden collateraal.
Waar heb jij het nou weer over? Allemaal een groot complot vanuit de VS zeker?quote:Op maandag 3 maart 2014 10:47 schreef BaajGuardian het volgende:
Ik vraag me wel oprecht af of onze politici, en de eu varkentjes nu werkelijk zo in the blue/niet op de hoogte zijn van de werkelijke constructie die dit veroorzaakt en zo verdraaid of dat ze gewoon vrolijk met een stalen gezicht meeliegen op de tv.
ik denk niet dat poetin lacht, ik denk dat hij behoorlijk gefrustreerd is hoe infantiel de zogenaamde leiders van de wereld zich gedragen.quote:Op maandag 3 maart 2014 10:48 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Daarom maakt Hague zich enkel belachelijk met zulke opmerkingen. En lacht Poetin nog harder in z'n vuistje.
Als je dat nu nog niet inziet raad ik je aan bij specsavers langs te gaan.quote:Op maandag 3 maart 2014 10:48 schreef Basterds het volgende:
[..]
Waar heb jij het nou weer over? Allemaal een groot complot vanuit de VS zeker?
ik zei in een eerdere post al dat dit meer op een Yorn Kippoer 1973 lijkt dan welke andere vergelijking in conflict ooit, maar die vergelijking heb ik niemand nog zien maken.quote:Op maandag 3 maart 2014 10:46 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Dit valt ook absoluut niet te vergelijken met irak (en afghanistan en libië en syrië)
daar dit een defensief antwoord op hulproep is en irak (en afghanistan en libië en syrië) ordinaire geweldaad, met tienduizenden burgerdoden collateraal.
Natuurlijk gaan wij dat in de portemonnee voelen, maar als het alternatief is daf je over je heen laat lopen en Zwitserland speelt, dan is de boel pas hypocriet. Hoe moet dat in de toekomst?quote:Op maandag 3 maart 2014 10:44 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Omdat Rusland onze 3e grootste exportnatie buiten de EU om is. Met andere woorden: dat gaan wij Nederlanders lichtjes in de portemonnee voelen.
Daarnaast prijst de EU altijd vrijhandel aan maar als puntje bij paaltje komt, is de EU voor beperkingen op vrijhandel. Heerlijke hypocriet weer.
Hoe meer Engeland met dergelijke zinloze opmerkingen komt, hoe harder Poetin in z'n vuistje lacht. Als je "tegenstander" met dergelijke zinlonze opmerkingen komt en niet met dreigende taal dat waargemaakt kan worden, weet je dat je "tegenstander" je niet dwars zal zitten.quote:Op maandag 3 maart 2014 10:49 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ik denk niet dat poetin lacht, ik denk dat hij behoorlijk gefrustreerd is hoe infantiel de zogenaamde leiders van de wereld zich gedragen.
Welnee. Het is enorm naïef om te denken dat de VS de wereld controleert. Bezetting van de Krim is zeker ook door de CIA georkestreerd?quote:Op maandag 3 maart 2014 10:49 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Als je dat nu nog niet inziet raad ik je aan bij specsavers langs te gaan.
Ik denk dat hij zich kapot lacht, laten we eerlijk zijn eigenlijk wil niemand ingrijpen en aangezien Oekraiene geen navoland is hoeft dat ook niet, de Krim is al een republiek binnen Oekraiene, persoonlijk denk ik dat het een onafhankelijke staat wordt met hele goede banden naar Rusland toe. (merendeel daar is toch al russisch en spreekt russisch)quote:Op maandag 3 maart 2014 10:49 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ik denk niet dat poetin lacht, ik denk dat hij behoorlijk gefrustreerd is hoe infantiel de zogenaamde leiders van de wereld zich gedragen.
Bovendien zijn ze er dan niet bepaald goed in.quote:Op maandag 3 maart 2014 10:51 schreef Basterds het volgende:
[..]
Welnee. Het is enorm naïef om te denken dat de VS de wereld controleert.
Het is wel voorspelbaar geworden. Poetin heeft dit allang ingecalculeerd. Er wordt hard geroepen en uiteindelijk gebeurt er niets.quote:Op maandag 3 maart 2014 10:49 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Mischien kunnen ze het niet waarmaken maar ze zijn al een jaartje bezig met het zwartmaken van rusland en poetin, met alle macht in de media. En mensen eten het als pudding.quote:Op maandag 3 maart 2014 10:51 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Hoe meer Engeland met dergelijke zinloze opmerkingen komt, hoe harder Poetin in z'n vuistje lacht. Als je "tegenstander" met dergelijke zinlonze opmerkingen komt en niet met dreigende taal dat waargemaakt kan worden, weet je dat je "tegenstander" je niet dwars zal zitten.
Daarnast kan ik Hague geen wereldleider noemen maar goed.
45%quote:Op maandag 3 maart 2014 10:42 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Het is een fantastische test.
Ik heb het een paar keer gedaan voor de presidentsverkiezingen. Zeventig procent haal ik nog wel, maar dan?
Wat laten wij precies over ons heenlopen? Dat Rusland één of ander voor Nederland irrelevant gebiedje in het verre oosten van Europa bezet? Hoe hoeverre schaadt dit Nederland? En in hoeverre weegt dit op tegen een mogelijke breuk met onze handelspartners Rusland/?quote:Op maandag 3 maart 2014 10:50 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Natuurlijk gaan wij dat in de portemonnee voelen, maar als het alternatief is daf je over je heen laat lopen en Zwitserland speelt, dan is de boel pas hypocriet. Hoe moet dat in de toekomst?
Dan moet de EU duidelijk zijn dat de EU enkel vrijhandel binnen de EU aanprijst en graag importbeperkingen op niet EU-landen oplegt. Des te meer reden voor ons om nóg krititischer op de EU te worden omdat Nederland van oudsher een handelsland is dat met de gehele wereld handelt.quote:En van die vrijhandel die geprezen wordt weet ik niet, als er wel iets in de wereld niet is dan is het wel vrijhandel. Heb je dit niet verkeerd begrepen? Dus vrijhandel binnen de eu?
Ah, oké. Fair enough.quote:Op maandag 3 maart 2014 10:39 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
Omdat de olie/gas handelsrelaties pas 15 jaar bestaan, dat is in jouw visie middellange termijn at best, dan kunnen wij als Europa nog echt niet als stabiele handelspartner kunt worden gezien
dus negeren is best een optie.....alleen niet wenselijk.....maar of putin zich daar ene reet van aantrekt, weet jij het?
Mischien moet je even op de kaart kijken, dan begrijp je waarom de vs hier (via de eu als uitvoerende kracht//netwerkjes) wel achter zit.quote:Op maandag 3 maart 2014 10:51 schreef Frag_adder het volgende:
Complot vanuit de VS betwijfel ik tenzeerste.
Als militair ingrijpen de enige gewense reactie is, dan gebeurt er gelukkig niks inderdaad. Waarom zitten de Russen alleen nog maar in de Krim en zijn ze niet verder oekraine ingegaan?quote:Op maandag 3 maart 2014 10:52 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Het is wel voorspelbaar geworden. Poetin heeft dit allang ingecalculeerd. Er wordt hard geroepen en uiteindelijk gebeurt er niets.
Vergeet niet dat hij juist in het zadel zit om de russische economie weer gezond te maken na het verraad van jeltsin, daarom is het krim ook belangrijk, om die vaarroute open te houden voor rusland.quote:Op maandag 3 maart 2014 10:54 schreef BaasBanaan het volgende:
[..]
Ah, oké. Fair enough.
Ik gok dat Poetin zich er wel iets van aantrekt, maar dat hij denkt dat zijn spierballentaal geloofwaardiger is dan de Europese spierballentaal. Poetin zit nu stevig in het zadel, maar hij snapt ook wel dat hij snel steun zal verliezen als de Russische economie (tijdelijk) krimpt door het verminderen van Europese handel. Zo'n 75% van de buitenlandse investeringen in Rusland komen uit de EU en ruim 50% van de buitenlandse handel van Rusland is met de EU. Dan is het maar de vraag hoe ver je komt met beloftes dat het wel weer aantrekt op het moment dat er pijpleidingen naar bijvoorbeeld China zijn aangelegd. Het voornaamste dat voor hem scheelt is dat Europese politici sneller uit het zadel gewipt worden dan Russische.
Omdat de Krim een autonome republiek is binnen Ukraine en het oosten van de Ukraine niet.quote:Op maandag 3 maart 2014 10:55 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Als militair ingrijpen de enige gewense reactie is, dan gebeurt er gelukkig niks inderdaad. Waarom zitten de Russen alleen nog maar in de Krim en zijn ze niet verder oekraine ingegaan?
Jij denkt dat de VS dit wil gaan gebruiken om iets tegen snowden in rusland te gaan doen? Ik gok dat de EU/VS zitten achter het feit dat Oekraiene een pro-europa bewind gingen voeren en het afzetten van de president, ik gok niet dat de VS wilde dat de krim binnen gevallen werd.quote:Op maandag 3 maart 2014 10:54 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Mischien moet je even op de kaart kijken, dan begrijp je waarom de vs hier (via de eu als uitvoerende kracht//netwerkjes) wel achter zit.
Hint: snowden en syrië.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |