abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137313207
Wij wonen in een huis van 1998/1999. De betonnen vloer is afgewerkt met een anhydriet deklaag.
Onder de betonnen vloer zit tempex, voor de isolatie. Het hele huis heeft dubbel glas.
Daar we iets nieuws op de vloer willen, is nu vloerverwarming ter sprake gekomen.
Dit omdat dit meer comfort zou bieden. En dan gaat het over vloerverwarming als hoofdverwarming.
Wij denken eraan om de vloerverwarming te laten infrezen en vervolgens voor de vloer nieuwe
“tegels” te nemen. Het gaat om een soort stenen planken (houtmotief).

Wij vinden het moeilijk om de beslissing voor vloerverwarming te nemen. Is het ’t waard.
Men zegt dat het energiezuinig is. Maar is dit wel zo?, in ons geval. De normale radiatoren op de benedenverdieping zouden dan weggaan (op één na), dus als het niet werkt is er ook geen weg terug.

Onze standaard dag ziet er zo uit: ’s-Nachts staat de kachel op 16,5 graden. Om 13:00 wordt de kachel op 18 graden gezet en rond 17:00 op 20 graden en dan ’s-Avonds een uur voor het naar bed gaan weer op 16,5.

Men zegt dat je met vloerverwarming minder moet fluctueren en het verschil tussen dag en nacht
maar een paar graden moet verschillen, daar anders de kosten juist hoger worden, wanneer je bijvoorbeeld van 16 graden naar 20 graden moet stoken.
Kan iemand iets zeggen over de stookkosten, bij het bovengenoemde patroon wat wij hebben.
Is vloerverwarming dan nog steeds gunstig voor wat betreft de stookkosten?
  zondag 2 maart 2014 @ 17:12:46 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_137313625
Het ketelrendement gaat omhoog bij een lagere watertemperatuur. Het kan dus wat besparen. Maar ik zou er niet te veel van verwachten, als je 10% zuiniger bent, scheelt dat een paar tientjes per jaar.
Voor het geld hoef je het dus niet te doen. Maar die stoffige radiatoren met stoffige hete lucht kwijtraken lijkt me heerlijk. En altijd warme voeten!
censuur :O
pi_137314107
Hier een woning uit 1998 met vloerverwarming en tegels. Woning is goed geisoleerd dus stookkosten zijn sowieso laag.

Verder is er een weergestuurde thermostaat, dit is handig omdat vloerverwarming nogal traag is. Het duurt lang voordat het warm is en blijft nog lang warmte afgeven nadat je kachel uit is. Ik heb dus 's nachts ook geen lagere temperatuur omdat het vrij weinig uitmaakt.

Wat ik het grote nadeel vind, is dat het systeem niet goed kan omgaan met plotselinge zoninval, zoals op een zonnige winterdag.

De lage buitentemperatuur laat de verwarming flink werken en als dan opeens de zon achter de wolken vandaan dan wordt het opeens erg warm in de woonkamer. Het systeem is dan te graag om erop te reageren.

Maar ben het nu gewend, helaas mensen die op visite komen niet.
.
pi_137314146
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 17:12 schreef RemcoDelft het volgende:
Het ketelrendement gaat omhoog bij een lagere watertemperatuur. Het kan dus wat besparen. Maar ik zou er niet te veel van verwachten, als je 10% zuiniger bent, scheelt dat een paar tientjes per jaar.
Voor het geld hoef je het dus niet te doen. Maar die stoffige radiatoren met stoffige hete lucht kwijtraken lijkt me heerlijk. En altijd warme voeten!
Dat is 't waar 't op neer komt: meer comfort tegen een iets lagere stookprijs. Je kan ook een echte houten vloer nemen en de radiatoren laten voor wat ze zijn. Bedenk ook dat infrezen een hoop zooi en stof geeft, plus de bijkomende kostn van de slangen en de pompunit.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_137314198
Niet vergeten dat je vloerverwarming pomp behoorlijk wat elektra vraagt als je de verkeerde kiest. Er zijn wel energiezuinige, maar ook pompen die elektra vreten.

De besparing is minimaal, het is meer wooncomfort. De warmte wordt beter verdeeld.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 2 maart 2014 @ 17:44:00 #6
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_137314946
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 17:23 schreef Fer het volgende:
Hier een woning uit 1998 met vloerverwarming en tegels. Woning is goed geisoleerd dus stookkosten zijn sowieso laag.

Verder is er een weergestuurde thermostaat, dit is handig omdat vloerverwarming nogal traag is. Het duurt lang voordat het warm is en blijft nog lang warmte afgeven nadat je kachel uit is. Ik heb dus 's nachts ook geen lagere temperatuur omdat het vrij weinig uitmaakt.

Wat ik het grote nadeel vind, is dat het systeem niet goed kan omgaan met plotselinge zoninval, zoals op een zonnige winterdag.

De lage buitentemperatuur laat de verwarming flink werken en als dan opeens de zon achter de wolken vandaan dan wordt het opeens erg warm in de woonkamer. Het systeem is dan te graag om erop te reageren.

Maar ben het nu gewend, helaas mensen die op visite komen niet.
weersafhankelijk stoken kost altijd meer gas dan met een normale regeling.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_137319499
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 17:04 schreef demonk het volgende:
Onze standaard dag ziet er zo uit: ’s-Nachts staat de kachel op 16,5 graden. Om 13:00 wordt de kachel op 18 graden gezet en rond 17:00 op 20 graden en dan ’s-Avonds een uur voor het naar bed gaan weer op 16,5.
Dat is niet slim TS!

De vloer koelt enorm af en de ketel moet behoorlijk stampen om het beton en de vloer op temperatuur te krijgen, dus van 16,5 naar 18 en van 18 naar 20. Dan staat de ketel 2x per dag behoorlijk te stampen, ga er maar vanuit dat hij 1 uur per graad kan verwarmen. Je ketel staat dus 4 uur per dag continu te stampen.

Waarschijnlijk is het goedkoper voor je om de ketel snachts naar 18 graden te laten vallen en om 17:00 weer naar 20 graden te gaan. (Je ketel hoeft dan maar die 18 graden vast te houden, het beton is nogsteeds aardig op temperatuur dus dat kost niet veel moeite om die temperatuur vast te houden)

Doe de test maar eens (op 2 relatief dezelfde dagen), schrijf op een vast tijdstip (bv om 23:30, nadat de ketel is afgeslagen) de gasstand op, stook zoals normaal en bereken een dag later hoeveel gas je verbruikt hebt,

Doe dezelfde test maar dan met een terugval naar 18 graden.

Zoek maar eens op internet over zuinig stoken.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 02-03-2014 19:39:28 ]
pi_137320238
Niet te hard schreeuwen CarltonBanks.
TS heeft nog geen vloerverwarming, hij denkt er over na.
pi_137321329
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 19:53 schreef bluemoon23 het volgende:
Niet te hard schreeuwen CarltonBanks.
TS heeft nog geen vloerverwarming, hij denkt er over na.
haha, overheen gelezen :) Thanks

Dan moet TS mijn post maar zien als tip om de stookkosten te beperken :)
  zondag 2 maart 2014 @ 20:42:20 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_137322574
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 19:37 schreef CarltonBanks het volgende:
en de ketel moet behoorlijk stampen
Sprookje komt vaker langs... Een fatsoenlijke kamerthermostaat kan gewoon langzaam opwarmen: als je het om een bepaalde tijd een bepaalde temperatuur wil hebben, zoekt dat ding zelf wel uit wanneer-ie moet beginnen met opwarmen. Ketel op een laag pitje, en gaan!
censuur :O
pi_137330536
Infrezen?
Hoe diep zouden de leidingen dan komen?
Lijkt me belangrijke vooral als het om hoofdverwarming zou gaan, liggen ze niet diep genoeg zul je de leidingen voelen lopen, als je de voet dan 10 cm verplaats zou je temp verschil hebben.
Teminste als ze niet diep genoeg liggen.
Laat dan de radiatoren hangen en doe er termostaten op, die kun je dan laten meedoen tot een bepaalde temp en de rest mag dan uit de vloer komen.
  maandag 3 maart 2014 @ 10:43:29 #12
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_137339279
Vloerverwarming is zuiniger als je hele dagen thuis bent en dus een constante temperatuur verreist.

Als je maar een paar uur per dag thuis bent zal het een stuk onzuiniger zijn. Een setup die een ruimte snel kan verwarmen zoals radiatoren is dan efficiënter.
pi_137342582
quote:

[..]

Dat is niet slim TS!

De vloer koelt enorm af en de ketel moet behoorlijk stampen om het beton en de vloer op temperatuur te krijgen, dus van 16,5 naar 18 en van 18 naar 20. Dan staat de ketel 2x per dag behoorlijk te stampen, ga er maar vanuit dat hij 1 uur per graad kan verwarmen. Je ketel staat dus 4 uur per dag continu te stampen.

Waarschijnlijk is het goedkoper voor je om de ketel snachts naar 18 graden te laten vallen en om 17:00 weer naar 20 graden te gaan. (Je ketel hoeft dan maar die 18 graden vast te houden, het beton is nogsteeds aardig op temperatuur dus dat kost niet veel moeite om die temperatuur vast te houden)

Doe de test maar eens (op 2 relatief dezelfde dagen), schrijf op een vast tijdstip (bv om 23:30, nadat de ketel is afgeslagen) de gasstand op, stook zoals normaal en bereken een dag later hoeveel gas je verbruikt hebt,

Doe dezelfde test maar dan met een terugval naar 18 graden.

Zoek maar eens op internet over zuinig stoken.
Onzin. Een kamer die continu op 20 graden gehouden wordt, raakt meer energie kwijt dan een kamer die 60 tot 70% van de tijd maar op 16 graden moet worden gehouden.
Het is hele simpele natuurkunde dat hoe kleiner het temperatuurverschil, hoe langzamer het warme deel (de kamer) afkoelt.

Vervolgens is het al lang zo dat een slimme ketel en thermostaat prima kunnen voorkomen dat de ketel continu staat 'te stampen'. Een moderne thermostaat berekent aan de hand van de snelheid waarmee de kamer normaal opwarmt precies hoe laat hij moet beginnen met stoken om op het ingestelde tijdstip de kamer op de gewenste temperatuur te hebben. Tijdens dat opwarmen wordt de ketel ook niet continu gestookt, maar gaat hij af en toe even aan. Ook wordt het stoken van de ketel volledig gestaakt ruim voordat de gewenste kamertemperatuur is bereikt. Dit omdat een slimme temperatuur na een paar keer stoken zelf al weet hoeveel de temperatuur nog verder oploopt als gevolg van de warme vloer.

Het verhaal van een 'stampende ketel' gaat alleen op als je nog een ketel en thermostaat van 20+ jaar oud hebt.

Het mooiste systeem is natuurlijk een systeem met voor elke kamer afzonderlijk een programmeerbare thermostaat. Honeywell Evohome (of iets vergelijkbaars) komt bij mij zeker in huis zodra ik naar een 'definitieve' woning ben verhuisd. Verschillende ruimten in huis worden namelijk op totaal verschillende momenten gebruikt en daar is één thermostaat in de woonkamer niet op voorbereid.
pi_137356158
quote:
Zou de ketel "flink staan te stampen", dan zou de temperatuur in de verdeler toch laag gehouden woorden vanwege de max. watertemperatuur in de slangen. Dat zou betekenen dat de ketel vooral heet CV-water staat rond te pompen, wat desastreus voor het rendement is. Korom, een stampende ketel is én onzin én slecht voor het rendement. Niet alleen bij vloerverwarming, ook bij radiatoren/convectoren. Langzaam en langdurig opwarmen is energetisch het gunstigst.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_137366623
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 19:42 schreef blomke het volgende:

[..]

Zou de ketel "flink staan te stampen", dan zou de temperatuur in de verdeler toch laag gehouden woorden vanwege de max. watertemperatuur in de slangen. Dat zou betekenen dat de ketel vooral heet CV-water staat rond te pompen, wat desastreus voor het rendement is. Korom, een stampende ketel is én onzin én slecht voor het rendement. Niet alleen bij vloerverwarming, ook bij radiatoren/convectoren. Langzaam en langdurig opwarmen is energetisch het gunstigst.
Hoeft niet zo te zijn denk ik me als ik de ketel op de keteltemp terug zet zodat hij zeg maar max 50 of 60 graden word dan is niet het volledige rendement weg denk ik me.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')