Dat is 't waar 't op neer komt: meer comfort tegen een iets lagere stookprijs. Je kan ook een echte houten vloer nemen en de radiatoren laten voor wat ze zijn. Bedenk ook dat infrezen een hoop zooi en stof geeft, plus de bijkomende kostn van de slangen en de pompunit.quote:Op zondag 2 maart 2014 17:12 schreef RemcoDelft het volgende:
Het ketelrendement gaat omhoog bij een lagere watertemperatuur. Het kan dus wat besparen. Maar ik zou er niet te veel van verwachten, als je 10% zuiniger bent, scheelt dat een paar tientjes per jaar.
Voor het geld hoef je het dus niet te doen. Maar die stoffige radiatoren met stoffige hete lucht kwijtraken lijkt me heerlijk. En altijd warme voeten!
weersafhankelijk stoken kost altijd meer gas dan met een normale regeling.quote:Op zondag 2 maart 2014 17:23 schreef Fer het volgende:
Hier een woning uit 1998 met vloerverwarming en tegels. Woning is goed geisoleerd dus stookkosten zijn sowieso laag.
Verder is er een weergestuurde thermostaat, dit is handig omdat vloerverwarming nogal traag is. Het duurt lang voordat het warm is en blijft nog lang warmte afgeven nadat je kachel uit is. Ik heb dus 's nachts ook geen lagere temperatuur omdat het vrij weinig uitmaakt.
Wat ik het grote nadeel vind, is dat het systeem niet goed kan omgaan met plotselinge zoninval, zoals op een zonnige winterdag.
De lage buitentemperatuur laat de verwarming flink werken en als dan opeens de zon achter de wolken vandaan dan wordt het opeens erg warm in de woonkamer. Het systeem is dan te graag om erop te reageren.
Maar ben het nu gewend, helaas mensen die op visite komen niet.
Dat is niet slim TS!quote:Op zondag 2 maart 2014 17:04 schreef demonk het volgende:
Onze standaard dag ziet er zo uit: ’s-Nachts staat de kachel op 16,5 graden. Om 13:00 wordt de kachel op 18 graden gezet en rond 17:00 op 20 graden en dan ’s-Avonds een uur voor het naar bed gaan weer op 16,5.
haha, overheen gelezenquote:Op zondag 2 maart 2014 19:53 schreef bluemoon23 het volgende:
Niet te hard schreeuwen CarltonBanks.
TS heeft nog geen vloerverwarming, hij denkt er over na.
Sprookje komt vaker langs... Een fatsoenlijke kamerthermostaat kan gewoon langzaam opwarmen: als je het om een bepaalde tijd een bepaalde temperatuur wil hebben, zoekt dat ding zelf wel uit wanneer-ie moet beginnen met opwarmen. Ketel op een laag pitje, en gaan!quote:
Onzin. Een kamer die continu op 20 graden gehouden wordt, raakt meer energie kwijt dan een kamer die 60 tot 70% van de tijd maar op 16 graden moet worden gehouden.quote:Op zondag 2 maart 2014 19:37 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
Dat is niet slim TS!
De vloer koelt enorm af en de ketel moet behoorlijk stampen om het beton en de vloer op temperatuur te krijgen, dus van 16,5 naar 18 en van 18 naar 20. Dan staat de ketel 2x per dag behoorlijk te stampen, ga er maar vanuit dat hij 1 uur per graad kan verwarmen. Je ketel staat dus 4 uur per dag continu te stampen.
Waarschijnlijk is het goedkoper voor je om de ketel snachts naar 18 graden te laten vallen en om 17:00 weer naar 20 graden te gaan. (Je ketel hoeft dan maar die 18 graden vast te houden, het beton is nogsteeds aardig op temperatuur dus dat kost niet veel moeite om die temperatuur vast te houden)
Doe de test maar eens (op 2 relatief dezelfde dagen), schrijf op een vast tijdstip (bv om 23:30, nadat de ketel is afgeslagen) de gasstand op, stook zoals normaal en bereken een dag later hoeveel gas je verbruikt hebt,
Doe dezelfde test maar dan met een terugval naar 18 graden.
Zoek maar eens op internet over zuinig stoken.
Zou de ketel "flink staan te stampen", dan zou de temperatuur in de verdeler toch laag gehouden woorden vanwege de max. watertemperatuur in de slangen. Dat zou betekenen dat de ketel vooral heet CV-water staat rond te pompen, wat desastreus voor het rendement is. Korom, een stampende ketel is én onzin én slecht voor het rendement. Niet alleen bij vloerverwarming, ook bij radiatoren/convectoren. Langzaam en langdurig opwarmen is energetisch het gunstigst.quote:Op zondag 2 maart 2014 19:37 schreef CarltonBanks het volgende:
De vloer koelt enorm af en de ketel moet behoorlijk stampen om het beton en de vloer op temperatuur te krijgen, dus van 16,5 naar 18 en van 18 naar 20. Dan staat de ketel 2x per dag behoorlijk te stampen, ga er maar vanuit dat hij 1 uur per graad kan verwarmen. Je ketel staat dus 4 uur per dag continu te stampen.
Hoeft niet zo te zijn denk ik me als ik de ketel op de keteltemp terug zet zodat hij zeg maar max 50 of 60 graden word dan is niet het volledige rendement weg denk ik me.quote:Op maandag 3 maart 2014 19:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Zou de ketel "flink staan te stampen", dan zou de temperatuur in de verdeler toch laag gehouden woorden vanwege de max. watertemperatuur in de slangen. Dat zou betekenen dat de ketel vooral heet CV-water staat rond te pompen, wat desastreus voor het rendement is. Korom, een stampende ketel is én onzin én slecht voor het rendement. Niet alleen bij vloerverwarming, ook bij radiatoren/convectoren. Langzaam en langdurig opwarmen is energetisch het gunstigst.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |