FOK!forum / Klussen, Wonen en Huishouden / vloerverwarming niet warm genoeg zwarte retour slang blijf lauw
alicia999zaterdag 1 maart 2014 @ 15:14
vloerverwarming wordt niet warm genoeg, zwarte retour slang blijf lauw, de begin slang zwart wordt wel warm dus die de vloer in gaan. ik heb de slangen al 3 keer goed door gespoeld.

alle 2 witte kranen staan open temp is dan ongeveer 25/30 graden van de onderste blok verdeler

iemand een idee

2zom7mq.jpg

[ Bericht 22% gewijzigd door alicia999 op 01-03-2014 15:24:46 ]
Gieliovdzaterdag 1 maart 2014 @ 15:26
Ook welkom.

Wat ik me herinner is dat vaak de spindel van die thermostatische kraan vast zit. Dan heb je onvoldoende flow.

Check dat eens. Kop eraf, pin indrukken (gaat zwaar) desnoods met een stukje hout.
alicia999zaterdag 1 maart 2014 @ 15:38
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 15:26 schreef Gieliovd het volgende:
Ook welkom.

Wat ik me herinner is dat vaak de spindel van die thermostatische kraan vast zit. Dan heb je onvoldoende flow.

Check dat eens. Kop eraf, pin indrukken (gaat zwaar) desnoods met een stukje hout.
bedankt voor je reactie! de rechtse van de hoofdkraan heb ik vervangen door een nieuwe en de linkse had ik gecontroleerd deze was goed.
klipperzaterdag 1 maart 2014 @ 16:24
Hoe warm gaat het de vloer in?
25/30 retour is ruim voldoende.
alicia999zaterdag 1 maart 2014 @ 16:52
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 16:24 schreef klipper het volgende:
Hoe warm gaat het de vloer in?
25/30 retour is ruim voldoende.
30 graden maar de retour cv is koud tot lauw. p.s ik heb de inbus in en rode kranen retour iets open anders wordt die helemaal niet warm..dus ik moet hem een beetje knijpen is dat normaal
Gieliovdzaterdag 1 maart 2014 @ 17:02
Ik geloof niet direct dat je de kraan vervangen hebt, alleen de kop?
alicia999zaterdag 1 maart 2014 @ 17:09
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 17:02 schreef Gieliovd het volgende:
Ik geloof niet direct dat je de kraan vervangen hebt, alleen de kop?
Maar als ik de pomp uitzet wordt de verdeler in zijn geheel warm dus is de door stroming daar goed? ..Het lijkt er op dat het niet goed door de zwarte slangen gepompt wordt..
Gieliovdzaterdag 1 maart 2014 @ 17:39
Zootje goed ontlucht na het spoelen?

Pomp schroef al ff gelost voor lucht daar?
Ivo1985zaterdag 1 maart 2014 @ 19:16
Als het ingaande water wel warm genoeg is maar het uitgaande water is niet meer warm, dan is de doorstroomsnelheid in je systeem te laag. Om de kamer goed op temperatuur te krijgen en houden, moet de temperatuur van het water in de retourleiding minimaal gelijk zijn aan de gewenste kamertemperatuur, liefst nog een paar graden hoger.

De doorstroming van je systeem wordt dus ergens beperkt. Uitzoeken is waardoor dat komt. Defecte pomp? Thermostaatkraan die niet goed open gaat? Verstopping in de leidingen?
naaazaterdag 1 maart 2014 @ 20:30
"Zwarte leidingen" duid op Tyleenslang welke niet diffusiedicht is.

De kans is dus groot dat de leidingen dicht geslipt zijn,
wat zou moeten betekenen dat je de boel moet (laten) doorspoelen.
alicia999zaterdag 1 maart 2014 @ 21:00
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 20:30 schreef naaa het volgende:
"Zwarte leidingen" duid op Tyleenslang welke niet diffusiedicht is.

De kans is dus groot dat de leidingen dicht geslipt zijn,
wat zou moeten betekenen dat je de boel moet (laten) doorspoelen.
Ik heb ze in december 2013 heel goed doorgespoeld, ik heb een 2 groeps en heb ze per slang gespoeld, en het liep goed door helder water en geen onderbreking.
naaazaterdag 1 maart 2014 @ 22:30
Top. Dat is in iedergeval goed aangepakt dan ;)

Hmm ik zou inderdaad de pomp even nakijken of het thermostatisch ventiel
(dus niet de knop; maar de daarwerkelijke kraan)
TR08zondag 2 maart 2014 @ 07:44
Jouw pomp heeft een rood draaischakelaartje. Zet die eens op standje 3?

Verder: Als jouw pomp van boven naar onder perst (en ik neem even aan dat dat het geval is, aangezien bovenin de warm water aanvoor voor je circuit zit, die zit meestal in de zuig van de pomp) dan worden je inregelventielen (die rode) achterstevoren doorstroomd.

Als je een klep doorstroomt in de juiste richting dan is het altijd onderaan de klep in tegen de spindel aan en bovenin eruit.

Voorbeeld van een iets grotere industriele klep:
Angle-type+Globe+Valve.jpg

Zoekresultaten van stroming door een klep

Als je er andersom doorheen wilt is de weerstand veel groter en zakt je flow als een baksteen.

Kijk maar even op je pomp wat de stromingsrichting is. Die kun je op 2 manieren herkennen:
-Pijltje op het giethuis waar de motor op gebout is
-Giethuis heeft aan 1 kant een aanstroming die een beetje "van onderen" komt en een uitstulping een beetje opzij die uitstroomt naar de uitgang.
TR08zondag 2 maart 2014 @ 07:50
Van jouw pomp kon ik geen goed plaatje vinden maar dit is wel een enigszins vergelijkbare met een vrijwel gelijke Wilo pomp:

compact.jpg

Achterste balk is de retourbalk, die kraantjes zuigen aan dus worden van onderaf aangestroomd. Water gaat door de achterste balk onderaan de pomp in en opzij eruit naar de aanvoerbalk voor alle groepen.
alicia999donderdag 6 maart 2014 @ 14:51
Hallo allemaal!! ik ga toch twijfelen aan mijn pomp hoe kan je deze het beste controleren, je hoort hem goed lopen, en als je een schroevendraaier er in steekt draait die wel. Misschien iets in het binnen werk stuk?
iemand een idee..

Alvast bedankt
cvboerdonderdag 6 maart 2014 @ 15:35
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 14:51 schreef alicia999 het volgende:
Hallo allemaal!! ik ga toch twijfelen aan mijn pomp hoe kan je deze het beste controleren, je hoort hem goed lopen, en als je een schroevendraaier er in steekt draait die wel. Misschien iets in het binnen werk stuk?
iemand een idee..

Alvast bedankt
Op je pomp staat een tabel met het afgenomen vermogen (A) met daarachter de opvoerhoogte van de pomp. Met behulp van een multimeter kan je dit meten. Ook kan je condensator nog kapot zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door cvboer op 06-03-2014 21:09:07 ]
Gieliovddonderdag 6 maart 2014 @ 18:15
Beetje raar om daarop te baseren wat de conditie van je pomp is.

Ik zou het als SVG wel zien zitten, dat hij nominaal X,XX A trekt in stand 3 en dan kan je daarop baseren als hij meer trekt, dat hij aan het slijten is.

Je kunt geen snelheid aflezen aan een stroom opname.
TR08donderdag 6 maart 2014 @ 21:03
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 14:51 schreef alicia999 het volgende:
Hallo allemaal!! ik ga toch twijfelen aan mijn pomp hoe kan je deze het beste controleren, je hoort hem goed lopen, en als je een schroevendraaier er in steekt draait die wel. Misschien iets in het binnen werk stuk?
iemand een idee..

Alvast bedankt
Heb je uberhaupt al gekeken naar de stromingsrichting van de pomp en je ventielen?

Als je onzeker bent of je het met mijn verhaal kunt zien kun je ook ff kijken naar een pijltje op de giethuizen. Bij de pomp niet te verwarren met het pijltje van de draairichting van de pomp.
cvboerdonderdag 6 maart 2014 @ 21:17
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 18:15 schreef Gieliovd het volgende:
Beetje raar om daarop te baseren wat de conditie van je pomp is.

Ik zou het als SVG wel zien zitten, dat hij nominaal X,XX A trekt in stand 3 en dan kan je daarop baseren als hij meer trekt, dat hij aan het slijten is.

Je kunt geen snelheid aflezen aan een stroom opname.
Als jij zo stellig beweert dat je aan de stroomopname van een pomp geen snelheid kan aflezen, ben ik erg benieuwd naar je onderbouwing waarom dat niet kan.
Gieliovddonderdag 6 maart 2014 @ 21:23
Staat erboven...

Nominaal trekt pomp X 1 A op stand 2 onder last. Onder last draait het dan snelheid X. De last is een relatieve constante (viscositeit van water neemt niet significant toe of af bij temperatuurwisseling).

Ik zie geen variabele die de opname beïnvloedt.

De enige invloed die ik zie is slijtage van de pomp zelf. Lagers slijten, meer opname, om wat te noemen.
cvboerdonderdag 6 maart 2014 @ 21:32
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 21:23 schreef Gieliovd het volgende:
Staat erboven...

Nominaal trekt pomp X 1 A op stand 2 onder last. Onder last draait het dan snelheid X. De last is een relatieve constante (viscositeit van water neemt niet significant toe of af bij temperatuurwisseling).

Ik zie geen variabele die de opname beïnvloedt.

De enige invloed die ik zie is slijtage van de pomp zelf. Lagers slijten, meer opname, om wat te noemen.
Ik heb even een willekeurige pomp uit de auto gepakt. Het is een UPS 25-40, In stand 1 trekt hij 0,17 A, 30 watt en heeft een toerental van 750 omwentelingen per minuut. Haalt hij die waarde niet, dan haalt de pomp het aantal omwentelingen per minuut ook niet. Er zullen van andere type pompen ook wel dergelijke tabellen zijn.
Gieliovddonderdag 6 maart 2014 @ 21:50
Mijn conclusie zou juist het tegenovergestelde zijn. Trekt de pomp een hogere stroom, dan haalt hij naar verwachting dat aantal omwentelingen niet (verhoogde weerstand intern).

Maar goed, even goede vrienden daar ging dit topic niet over. TS is er niet echt mee geholpen.
cvboerdonderdag 6 maart 2014 @ 22:23
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 21:50 schreef Gieliovd het volgende:
Mijn conclusie zou juist het tegenovergestelde zijn. Trekt de pomp een hogere stroom, dan haalt hij naar verwachting dat aantal omwentelingen niet (verhoogde weerstand intern).

Maar goed, even goede vrienden daar ging dit topic niet over. TS is er niet echt mee geholpen.
Dacht ik even een mooie discussie op te starten, gaat het niet door. :P Van tyleenslang is bekend dat deze niet difusiedicht is en om de 5 jaar gespoeld moet worden, dat heeft de TS inmiddels gedaan.Nou weet ik niet hoe de TS gereinigd heeft, maar met alleen water spoelen redt je het niet. Wij gebruiken daar een spoelcompressor voor met een reiniger. Rest alleen de pomp nog. En ik vermoed dan ook dat deze aan z'n einde is.
En ja, dat is te meten.
alicia999donderdag 6 maart 2014 @ 22:50
Wilo pomp

A W

1= 0,20 42
2= 0,29 63
3= 0,39 86

07W03

Ik heb wel het idee dat als ik voel aan de zwarte slang die de vloer in gaat, dat beide op stand 2 warmer is dan op stand 1 of 3, maar beide naar retour verdeler blijven koud aanvoelen.Dus geen goede doorstroming maar als ik de pomp uitschakel wordt wel mijn hele verdeler warm/heet, zet ik hem aan wordt alleen het gedeelte van de verdeler naar vloer in warm dus de kant retour cv blijf koud.
maar een gedeelte van de vloer word wel warm het blijft een raadsel...ik heb ze echt 3 keer goed doorgespoeld..de slangen apart en 1 keer het verdelers gedeelte..incl. slangen..
.
Gieliovdvrijdag 7 maart 2014 @ 06:48
Als je VV al een tijdje uit staat, reken dan dat je retourwater de eerste tijd zo goed als alle warmte kwijt raakt in je vloer he!
alicia999vrijdag 14 maart 2014 @ 22:49
Beste mensen nog een vraag!! hoe kan je het beste de zwarte slangen reinigen, ik wil proberen om een hogedrukreiniger er op aan te sluiten en dan een voor een de slangen goed door te spoelen en daar na nog een middel toe te voegen in laten werken en dan nog eens doorspoelen..iemand een idee of dit gaat werken en wat voor middel ik daarvoor kan gebruiken, anders weet ik het niet meer...

Alvast bedankt allemaal
cvboerzaterdag 15 maart 2014 @ 08:06
Hogedrukreiniger gaat niet werken. Door de hoge snelheid van het water blijft het vuil in de bochten liggen. De reinigingspomp die wij gebruiken laat het reinigingsmiddel er pulserend door lopen. Dat heeft meer effect dan met een hoge snelheid. Zal nog even voor je nakijken welk middel wij gebruiken.
Knuppel1983zaterdag 15 maart 2014 @ 08:11
Je kunt (terwijl de pomp draait) de schroef in het midden van je pomp eruit draaien. Als het goed is komt er dan enigzins pulserend een straaltje water uitlopen.

Pas op met reinigingsmiddelen. Deze mogen je cvketel niet bereiken.
alicia99zaterdag 15 maart 2014 @ 14:35
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 08:06 schreef cvboer het volgende:
Hogedrukreiniger gaat niet werken. Door de hoge snelheid van het water blijft het vuil in de bochten liggen. De reinigingspomp die wij gebruiken laat het reinigingsmiddel er pulserend door lopen. Dat heeft meer effect dan met een hoge snelheid. Zal nog even voor je nakijken welk middel wij gebruiken.
Hoi ik heb op internet gezocht maar kon geen verhuur bedrijf vinden voor een spoel machine, omg Westland monster bij den haag, als je dit laat doen ben je meer dan 500 EUR kwijt ex btw weet iemand een adres om dit te laten doen beetje norm prijs of evt huren..

Bedankt avast
TR08zaterdag 15 maart 2014 @ 15:13
Zo... zelfs 2 accounts aangemaakt voor 1 vloerverwarmings probleempje :D

http://forum.fok.nl/user/history/417091

http://forum.fok.nl/user/history/423234
alicia99zaterdag 15 maart 2014 @ 15:30
quote:
99s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 15:13 schreef TR08 het volgende:
Zo... zelfs 2 accounts aangemaakt voor 1 vloerverwarmings probleempje :D

http://forum.fok.nl/user/history/417091

http://forum.fok.nl/user/history/423234
Deze is zonder warmtewisselaar.
alicia99donderdag 20 maart 2014 @ 18:17
Heb een andere cv monteur gevraagd, en hij zei dat het problemen zeker in de verdeler zit en dat daar een verstopping in zit, goed schoon maken zij hij omdat ik de slangen goed heb doorgespoeld met zonder onderbrekend stromend water kan dat niet de slangen zijn .wil dit in mei dan gaan doen.
Heeft iemand ervaring met combi spirovent lucht en vuil afscheider bij vloerverwarming ik wil deze erbij monteren omdat dat beter zou zijn...

groetjes
hottentotdonderdag 20 maart 2014 @ 18:33
quote:
10s.gif Op donderdag 6 maart 2014 21:32 schreef cvboer het volgende:

[..]

Ik heb even een willekeurige pomp uit de auto gepakt. Het is een UPS 25-40, In stand 1 trekt hij 0,17 A, 30 watt en heeft een toerental van 750 omwentelingen per minuut. Haalt hij die waarde niet, dan haalt de pomp het aantal omwentelingen per minuut ook niet. Er zullen van andere type pompen ook wel dergelijke tabellen zijn.
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 21:50 schreef Gieliovd het volgende:
Mijn conclusie zou juist het tegenovergestelde zijn. Trekt de pomp een hogere stroom, dan haalt hij naar verwachting dat aantal omwentelingen niet (verhoogde weerstand intern).

Maar goed, even goede vrienden daar ging dit topic niet over. TS is er niet echt mee geholpen.
Jullie kunnen beide gelijk hebben, maar tevens ongelijk.

Weerstand, spanning en frequentie staan normaal gesproken vast. De enige variabele is dan dus de opgenomen stroom (welke dan direct het verbruikt vermogen bepaalt)

De fabrikant geeft nominale vermogens op, dit zijn de vermogens die verbruikt worden als de pomp net zoveel werk moet doen als waar hij voor geproduceerd is. Omwentelingen worden bepaald door de frequentie en de constructie van de motor, of hij nu 10A of 10,5A verbruikt het aantal omwentelingen zal gelijk zijn.

Als een pomp te weinig stroom verbruikt terwijl hij wel goed gemonteerd is en het leidingwerk goed is aangelegd, dan loopt deze te licht, dit kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld slijtage aan de schoepen in het pomphuis. Verbruikt de pomp echter teveel stroom dan duid dat meestal op slijtage aan de lagers waardoor deze te zwaar draait.

Ondervind een pomp zoveel tegenwerking dat hij niet zijn omwentelingen kan halen, dan kan hij zijn vermogen niet goed kwijt en zal hij een dusdanig hoog vermogen trekken dat hij uiteindelijk verbrand als een beveiliging niet aangesproken word.

Trouwens zonde om bij die veel te dure grundfoss pompen er niet even snel een andere lager in te zetten, zijn standaard maten en binnen een half uur ben je klaar.
naaadonderdag 20 maart 2014 @ 18:35
Ruk dan gewoon de hele verdeler even tijdelijk van de wand, spoel deze door of laten hem weken in een grote bak,
sterker nog, informeer wat het kost als je hem ergens afgeeft waar die ultrasonisch gereinigd kan worden.

Of koop gewoon een nieuwe verdeler (of via MP). Spirovent combi is leuk;
maar natuurlijk nooit voldoende om het probleem van niet-diffusiedichte slangen op te lossen.
cvboerdonderdag 20 maart 2014 @ 18:50
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 18:33 schreef hottentot het volgende:

[..]

[..]

Jullie kunnen beide gelijk hebben, maar tevens ongelijk.

Weerstand, spanning en frequentie staan normaal gesproken vast. De enige variabele is dan dus de opgenomen stroom (welke dan direct het verbruikt vermogen bepaalt)

De fabrikant geeft nominale vermogens op, dit zijn de vermogens die verbruikt worden als de pomp net zoveel werk moet doen als waar hij voor geproduceerd is. Omwentelingen worden bepaald door de frequentie en de constructie van de motor, of hij nu 10A of 10,5A verbruikt het aantal omwentelingen zal gelijk zijn.

Als een pomp te weinig stroom verbruikt terwijl hij wel goed gemonteerd is en het leidingwerk goed is aangelegd, dan loopt deze te licht, dit kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld slijtage aan de schoepen in het pomphuis. Verbruikt de pomp echter teveel stroom dan duid dat meestal op slijtage aan de lagers waardoor deze te zwaar draait.

Ondervind een pomp zoveel tegenwerking dat hij niet zijn omwentelingen kan halen, dan kan hij zijn vermogen niet goed kwijt en zal hij een dusdanig hoog vermogen trekken dat hij uiteindelijk verbrand als een beveiliging niet aangesproken word.

Trouwens zonde om bij die veel te dure grundfoss pompen er niet even snel een andere lager in te zetten, zijn standaard maten en binnen een half uur ben je klaar.
Wordt een cv-pomp niet door het water gesmeerd? Zitten er wel lagers in?
hottentotdonderdag 20 maart 2014 @ 18:54
quote:
10s.gif Op donderdag 20 maart 2014 18:50 schreef cvboer het volgende:

[..]

Wordt een cv-pomp niet door het water gesmeerd? Zitten er wel lagers in?
Ja sorry was algemeen.

Bij watergesmeerde pompen heb je uiteindelijk ook een punt waar de as vastligt, hier kan ook slijtage ontstaan natuurlijk. Weet niet of je bij die grundfoss dingen nieuwe ringen kunt zetten (vast niet, want ze worden behandeld als wegwerp objecten).
Hmm op het werk ééns eentje openhalen binnenkort :)
cvboerdonderdag 20 maart 2014 @ 20:29
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 18:54 schreef hottentot het volgende:

[..]

Ja sorry was algemeen.

Bij watergesmeerde pompen heb je uiteindelijk ook een punt waar de as vastligt, hier kan ook slijtage ontstaan natuurlijk. Weet niet of je bij die grundfoss dingen nieuwe ringen kunt zetten (vast niet, want ze worden behandeld als wegwerp objecten).
Hmm op het werk ééns eentje openhalen binnenkort :)
Dat loont niet, althans niet bij ons. Een pomp wissel in 20 minuten uit, tevens kosten die dingen voor ons ook geen drol. Op jaarbasis worden er bij ons nogal wat pompen uitgewisseld.
hottentotdonderdag 20 maart 2014 @ 20:39
quote:
10s.gif Op donderdag 20 maart 2014 20:29 schreef cvboer het volgende:

[..]

Dat loont niet, althans niet bij ons. Een pomp wissel in 20 minuten uit, tevens kosten die dingen voor ons ook geen drol. Op jaarbasis worden er bij ons nogal wat pompen uitgewisseld.
Ik weet wat ze inkoop kosten, en ken de kortingspercentages. En de prijzen als een particulier een losse pomp koopt zijn echt belachelijk qua marge. Voor ons zal het inderdaad niet snel lonen.

Voor de duurdere zou het wel kunnen lonen, met dubbel slakkenhuis bijvoorbeeld. Maar tja hoe vaak kom je die tegen?
Mist de baas alleen de marge op de pomp en kan hij alleen een uur en wat kleine onderdelen extra schrijven.

Bij ons laten we pompen boven de 500,- inkoop reviseren (varieert qua vermogen van 0,5KW tot 110KW), daaronder gaan ze zonder omkijken zo de ijzerbak in.
cvboerdonderdag 20 maart 2014 @ 20:59
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 20:39 schreef hottentot het volgende:

[..]

Ik weet wat ze inkoop kosten, en ken de kortingspercentages. En de prijzen als een particulier een losse pomp koopt zijn echt belachelijk qua marge. Voor ons zal het inderdaad niet snel lonen.

Voor de duurdere zou het wel kunnen lonen, met dubbel slakkenhuis bijvoorbeeld. Maar tja hoe vaak kom je die tegen?
Mist de baas alleen de marge op de pomp en kan hij alleen een uur en wat kleine onderdelen extra schrijven.

Bij ons laten we pompen boven de 500,- inkoop reviseren (varieert qua vermogen van 0,5KW tot 110KW), daaronder gaan ze zonder omkijken zo de ijzerbak in.
Zo heb ik laatst eens een BD-pomp van Nefit mee naar huis genomen om te kijken wat er kapot is was. BD staat voor Bidirectioneel, hij draait dus zowel links als rechtsom. De pomp maakte bij het rechtsomdraaien geen snelheid, linksom ging wel goed. Bleek het een simpel elektronicacomponent te zijn, van nog geen 3 euro... Pomp kost bruto 219,- ex
Knuppel1983donderdag 20 maart 2014 @ 22:18
Nieuwe pompen zijn veel zuiniger, vaak verdien je het sowieso wel terug binnen 2 jaar. Niet gaan lopen hannessen, gewoon vervangen.
alicia99vrijdag 21 maart 2014 @ 14:44


[ Bericht 100% gewijzigd door alicia99 op 21-03-2014 14:52:06 ]
alicia99vrijdag 21 maart 2014 @ 14:49
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 14:44 schreef alicia99 het volgende:
Halo allemaal!
Ik kwam onderstaand tegen op een forum heeft iemand hier ervaring mee ?
En waar kan ik het beste een combi lucht en vuil afscheider plaatsen .
Als het toch aan de verdeler ligt wil ik een andere warmtewisselaar terug plaatsen maar dan een kleinere warmtewisselaar uit een andere cv ketel..deze heb ik al.
Warmtewisselaar: Vaillant art. No 064938

Alvast bedankt


Uit ervaring weet ik dat na 21 jaar de vloerslangen geheel vol zitten met vuil. Dus spoelen! Het vuil kan zelfs hardnekkige verstopping veroorzaken.
Ik verwijder de pomp en maak met koppelingen twee tuinslangen aan het systeem. Dan veelvuldig naar twee kanten spoelen tot er schoon water uit komt. Doe dit per sector, dan weet je zeker dat alles schoon is. Kan de slang naar een straatputje??? Het vuil besmeurt alles en is moeilijk te verwijderen.
Je zult verstelt staan van de rotzooi dat er uit komt, en later van de warme voeten.
Nog een tip:
Monteer een vuilafscheider ( niet te verwarren met een vuilfilter, dat is een ander ding) en een microbellenluchtafscheider. "Spirovent".
Een luchtafscheider haalt zuurstof uit het systeem, daardoor dus minder vuilaanmaak.
Dit is het behoud van de warmtewisselaar.
succes en groet van een eigenaar van een 32 jaar "oude" vloerverwarming.


[ Bericht 0% gewijzigd door alicia99 op 21-03-2014 15:18:22 ]