oh dat is idd een stuk makkelijker.quote:Op woensdag 26 februari 2014 20:02 schreef tombolafan het volgende:
Sowieso kun je 1 persoon aanwijzen als toeziend voogd, die hoeft t kind niet per se op te vangen/voeden maar zal er op toezien dat t kind goed opgevangen wordt, en wellicht het tijdelijk in huis nemen, maar erna een goed gezin uitzoeken bijvoorbeeld
Het wordt per april ook nog eens makkelijker een voogd aan te wijzen:
http://www.benthemgratama(...)n-wordt-eenvoudiger/
Bedankt voor de linkquote:Op woensdag 26 februari 2014 20:02 schreef tombolafan het volgende:
Sowieso kun je 1 persoon aanwijzen als toeziend voogd, die hoeft t kind niet per se op te vangen/voeden maar zal er op toezien dat t kind goed opgevangen wordt, en wellicht het tijdelijk in huis nemen, maar erna een goed gezin uitzoeken bijvoorbeeld
Goed om te weten! Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat wij (nog) niks geregeld hebben op dit gebied terwijl onze dochter al ruim 5 jaar is. Nu met het tweede kindje onderweg speelt dit ook veel bij mij, maar heel eerlijk zou ik het ook niet een, twee, drie weten. Maar deze info biedt weer andere perspectievenquote:Op woensdag 26 februari 2014 20:02 schreef tombolafan het volgende:
Als je niets vastlegt komen de kinderen onder jeugdzorg te vallen, die dan de voogdij ook hebben.quote:Op woensdag 26 februari 2014 20:11 schreef Brighteyes het volgende:
Wij hebben idd geen voogd gekozen want geen idee in welke situatie wij en anderen zich dan bevinden. Wij hebben mijn zus gevraagd degene te zijn die er, mocht het ooit voorkomen, dan voor zorgt dat ze op de beste plek terecht komen. Of zij dat nou zelf zijn of mijn ouders of zijn ouders of zijn zus of nog weer heel iemand anders zal dan vanzelf wel blijken.
nee hoor.. niet perseequote:Op woensdag 26 februari 2014 20:59 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Als je niets vastlegt komen de kinderen onder jeugdzorg te vallen, die dan de voogdij ook hebben.
quote:Wie zorgt er voor de kinderen als de ouders overlijden?
Ouders kunnen bij testament of bij notariële akte 1 of 2 personen aanwijzen als voogd voor het geval zij zelf komen te overlijden. Soms hebben de ouders van tevoren met een familielid of vriend afgesproken dat deze dan de voogdij op zich neemt. Bij overlijden van de ouders krijgt die persoon de verantwoordelijkheid voor de kinderen. Om die verantwoordelijkheid daadwerkelijk op zich te kunnen nemen, moet hij of zij eerst een bereidverklaring afleggen op de griffie van de rechtbank.
Voogdij niet in testament vastgelegd
Als de ouders niet in hun testament hebben vastgelegd door wie zij de kinderen willen laten opvoeden na hun dood, neemt de rechter die beslissing. De rechter die over de voogdij moet beslissen, raadpleegt in dat geval de families. Samen met hen wordt dan bekeken wat de beste oplossing is. In de meeste gevallen wordt de voogdij in onderling overleg geregeld. Maar soms kan de rechter niet meteen een oplossing vinden, bijvoorbeeld omdat er meerdere geschikte voogden zijn. De rechter kan dan de Raad voor de Kinderbescherming om advies vragen.
Niemand wil of kan de voogdij op zich nemen
Het komt voor dat er niemand in de familiekring of vriendenkring de voogdij over de kinderen op zich wil of kan nemen. In zo'n situatie krijgt een voogdijinstelling het gezag over de kinderen. De instelling zal proberen een geschikt pleeggezin te vinden of het kind te begeleiden bij het zelfstandig wonen.
Het staat op papier, mijn zus heeft de brief en er ligt er een thuis. Is dat niet voldoende?quote:Op woensdag 26 februari 2014 20:59 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Als je niets vastlegt komen de kinderen onder jeugdzorg te vallen, die dan de voogdij ook hebben.
nee, het moet nu nog via de notaris en per april kan het dus ook simpeler (zie link in een eerdere post).quote:Op woensdag 26 februari 2014 22:35 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Het staat op papier, mijn zus heeft de brief en er ligt er een thuis. Is dat niet voldoende?
Hier ook. Wel met het verschil dat mij zus en haar vriend de meest fatsoenlijke en stabiele relatie hebben. En hij heeft zelf al 2 kinderen. Verstand zou zeggen dat ons zoontje daar het beste af is. Maar er komen ook andere dingen bij kijken.quote:Op woensdag 26 februari 2014 23:13 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
ja dat herken ik wel vencodark.
ik weet dat als ik mijn zus niet kies daar gezeik op ontstaat, maar het is ons kind en bij mijn zwager heb ik gewoon een heel naar gevoel en dat is belangrijker....
maar ik ga er vooral vanuit dat het niet nodig zal zijn
Ik heb weleens gehoord dat als er met beide ouders iets gebeurt en er is niets geregeld, en aan beide kanten zijn er nog grootouders die nog niet te oud zijn (geen 70+ ofzo) en daartoe in staat zijn etc: de kleinkinderen naar de ouders van de dochter gaan.quote:Op woensdag 26 februari 2014 23:35 schreef tombolafan het volgende:
[..]
nee, het moet nu nog via de notaris en per april kan het dus ook simpeler (zie link in een eerdere post).
En volgens mij is het zo dat als je niets geregeld hebt de rechter weliswaar beslist waar de kinderen heen gaan, maar dan kan het zijn dat ze tot die beslissing in een pleeggezin komen, ik zoek t even na. kan t nu ff niet vinden
wat ik vooral vind overal is dat de rechter beslist wie van de mensen die zichzelf aanbieden de beste keus is.quote:Op woensdag 26 februari 2014 23:58 schreef vencodark het volgende:
[..]
Ik heb weleens gehoord dat als er met beide ouders iets gebeurt en er is niets geregeld, en aan beide kanten zijn er nog grootouders die nog niet te oud zijn (geen 70+ ofzo) en daartoe in staat zijn etc: de kleinkinderen naar de ouders van de dochter gaan.
Staat mij iets van bij. Geen idee in hoeverre dat klopt hoor.
De rechter kijkt dan vooral naar praktische zaken en de relatie met de betrokkenen denk ik.quote:Op donderdag 27 februari 2014 00:08 schreef tombolafan het volgende:
[..]
wat ik vooral vind overal is dat de rechter beslist wie van de mensen die zichzelf aanbieden de beste keus is.
Maar nou ja, als beide ouders overlijden heeft iedereen wel iets belangrijkers aan zn hoofd lijkt me
ik zou eens navragen of je een voogd toestemming moet vragen van tevoren als ik jou was. Zo niet, dan gewoon in t geheim een ander aanwijzen (kan volgens mij, want een voogd kan weigeren) en zolang je niet doodgaat weet je zus van niksquote:Op donderdag 27 februari 2014 00:15 schreef vencodark het volgende:
[..]
De rechter kijkt dan vooral naar praktische zaken en de relatie met de betrokkenen denk ik.
Heel zakelijk eigenlijk: financiën, woonomstandigheden, leeftijd, ervaring misschien met kinderen, werk, alleenstaand of vaste relatie.
Zo bekeken is, nogmaals, mijn zus de beste keuze. Maar hoe zij is, hoe zij in het leven staat en welke opvattingen zij heeft, dat wil ik niet voor mijn zoontje.
Maar dat zou ik nooit kunnen uitleggen want dan breek ik haar hart denk ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |