abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137170476
ik ben zwanger van ons 1e kindje en ben druk in mijn hoofd met plannen, Vandaag hadden manlief en ik het weer een keer over voogden en ik merk dat ik het moeilijk vind...

Vroeger zei ik altijd dat mijn zus voogd zou worden van mijn kind(eren) als er iets met ons zou gebeuren, maar nu ik zwanger ben merk ik dat ik daar toch iets minder zeker van ben.
Wij kiezen haar als voogd maar haar man krijgt ook met ons kind te maken en dat zie ik absoluut niet zitten... hij en ik kunnen totaal niet met elkaar overweg, maar daarnaast gelooft hij ook dat slaan werkt.... ik wordt al misselijk bij het idee dat ik mijn kind daar achterlaat...
maar het is wel mijn zus... ik twijfel of zij op kan voeden zoals wij graag willen, en ik twijfel of ik haar wel om de juiste redenen overweeg als voogd...
( ze is ongewenst kinderloos, en ik heb zoiets, van het is mijn zus en dan.heeft ze nog iets... verkeerde reden zoals mijn man al zegt.. )

aan de andere kant staan vrienden van ons, die hebben een zoontje, en hun visie op opvoeden is gelijk aan die van ons... eerlijk en consequent, ik zou hun ook gerust een weekend op laten passen...
maarja vrienden komen en gaan.... al vaak zat meegemaakt dat het toch uit elkaar groeit...

wat ik eigenlijk wil vragen: wat zijn voor jullie de redenen geweest om de voogd te kiezen die jullie gekozen hebben...
S. 2014
J. 2016
pi_137171280
Wij hebben gekozen voor degene die het dichtst bij ons staan qua manier van opvoeden en hoe we zelf in het leven staan.
Plus bij wie wij het fijn zouden vinden mocht er met ons iets zijn waar ons kindje terecht zou komen.
(In geval van overlijden of als we tijdelijk de zorg niet aan zouden kunnen)
En voor ons niet onbelangrijk, zij zijn degenen die er ook rekening mee houden dat als wij er niet meer zouden zijn, dat ook de familie nog wel ons kindje zullen zien.
  woensdag 26 februari 2014 @ 19:50:22 #3
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_137171347
Pfff da's een goeie. Zat er laatst toevallig (weer) over te peinzen, of liever gezegd mijn hersens over te kraken.
Vrienden zijn in onze omgeving al uit de kleine kinderen omdat ik pas op latere leeftijd zwanger raakte.
En hebben min of meer aangegeven niet weer in de kleine kind(eren) te willen zitten.
2 vriendinnen zouden wel willen maar gezien hun kijk op opvoeding staat die eigenlijk mijlenver van de onze af.
Mijn oudste broer is gewenst kinderloos, dus die valt ook al af.
Mijn jongste broer is schizofreen en met de rest van de familie hebben we eigenlijk geen tot weinig contact.
Ik vind het verschrikkelijk om (nog) geen voogd te hebben. Je weet tenslotte maar nooit.
Maar tot op heden is er eigenlijk geen goede keuzemogelijkheid. :{
Rayen 2½ jaar!
pi_137171953
Sowieso kun je 1 persoon aanwijzen als toeziend voogd, die hoeft t kind niet per se op te vangen/voeden maar zal er op toezien dat t kind goed opgevangen wordt, en wellicht het tijdelijk in huis nemen, maar erna een goed gezin uitzoeken bijvoorbeeld :)

Het wordt per april ook nog eens makkelijker een voogd aan te wijzen:
http://www.benthemgratama(...)n-wordt-eenvoudiger/
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_137172368
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 20:02 schreef tombolafan het volgende:
Sowieso kun je 1 persoon aanwijzen als toeziend voogd, die hoeft t kind niet per se op te vangen/voeden maar zal er op toezien dat t kind goed opgevangen wordt, en wellicht het tijdelijk in huis nemen, maar erna een goed gezin uitzoeken bijvoorbeeld :)

oh dat is idd een stuk makkelijker.
S. 2014
J. 2016
  woensdag 26 februari 2014 @ 20:11:34 #6
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_137172408
Wij hebben idd geen voogd gekozen want geen idee in welke situatie wij en anderen zich dan bevinden. Wij hebben mijn zus gevraagd degene te zijn die er, mocht het ooit voorkomen, dan voor zorgt dat ze op de beste plek terecht komen. Of zij dat nou zelf zijn of mijn ouders of zijn ouders of zijn zus of nog weer heel iemand anders zal dan vanzelf wel blijken.
  woensdag 26 februari 2014 @ 20:30:38 #7
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_137173391
quote:

Bedankt voor de link ^O^
Rayen 2½ jaar!
pi_137173690
quote:

Goed om te weten! Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat wij (nog) niks geregeld hebben op dit gebied terwijl onze dochter al ruim 5 jaar is. Nu met het tweede kindje onderweg speelt dit ook veel bij mij, maar heel eerlijk zou ik het ook niet een, twee, drie weten. Maar deze info biedt weer andere perspectieven ^O^
No one can make you feel inferior without your consent - Eleanor Roosevelt
pi_137174092
Het is bij ons onlangs geregeld omdat wij het samenlevingscontract nog moesten doen en daarbij meteen de testamenten hebben op laten maken.
Scheelt een hoop dat het straks makkelijker is ipv dat eerst tussenkomst van de notaris nog moet.
Zou bij mij denk ik dan ook eerder blijven liggen en het alleen mondeling geregeld te hebben.
pi_137175072
quote:
1s.gif Op woensdag 26 februari 2014 20:11 schreef Brighteyes het volgende:
Wij hebben idd geen voogd gekozen want geen idee in welke situatie wij en anderen zich dan bevinden. Wij hebben mijn zus gevraagd degene te zijn die er, mocht het ooit voorkomen, dan voor zorgt dat ze op de beste plek terecht komen. Of zij dat nou zelf zijn of mijn ouders of zijn ouders of zijn zus of nog weer heel iemand anders zal dan vanzelf wel blijken.
Als je niets vastlegt komen de kinderen onder jeugdzorg te vallen, die dan de voogdij ook hebben.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_137175687
quote:
1s.gif Op woensdag 26 februari 2014 20:59 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Als je niets vastlegt komen de kinderen onder jeugdzorg te vallen, die dan de voogdij ook hebben.
nee hoor.. niet persee

quote:
Wie zorgt er voor de kinderen als de ouders overlijden?

Ouders kunnen bij testament of bij notariële akte 1 of 2 personen aanwijzen als voogd voor het geval zij zelf komen te overlijden. Soms hebben de ouders van tevoren met een familielid of vriend afgesproken dat deze dan de voogdij op zich neemt. Bij overlijden van de ouders krijgt die persoon de verantwoordelijkheid voor de kinderen. Om die verantwoordelijkheid daadwerkelijk op zich te kunnen nemen, moet hij of zij eerst een bereidverklaring afleggen op de griffie van de rechtbank.

Voogdij niet in testament vastgelegd

Als de ouders niet in hun testament hebben vastgelegd door wie zij de kinderen willen laten opvoeden na hun dood, neemt de rechter die beslissing. De rechter die over de voogdij moet beslissen, raadpleegt in dat geval de families. Samen met hen wordt dan bekeken wat de beste oplossing is. In de meeste gevallen wordt de voogdij in onderling overleg geregeld. Maar soms kan de rechter niet meteen een oplossing vinden, bijvoorbeeld omdat er meerdere geschikte voogden zijn. De rechter kan dan de Raad voor de Kinderbescherming om advies vragen.

Niemand wil of kan de voogdij op zich nemen

Het komt voor dat er niemand in de familiekring of vriendenkring de voogdij over de kinderen op zich wil of kan nemen. In zo'n situatie krijgt een voogdijinstelling het gezag over de kinderen. De instelling zal proberen een geschikt pleeggezin te vinden of het kind te begeleiden bij het zelfstandig wonen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_137176901
Dat moeten wij ook nog regelen. Hier is het redelijk simpel eigenlijk: ik heb geen broers of zussen. Ouders vinden we "te oud" en te zeer betrokken. Qua vrienden vind ik het lastig omdat die soms komen en gaan en er is niemand waar we allebei 100 vertrouwen in hebben. Dus dan blijft mijn schoonzusje over. We moeten het alleen nog even vragen.
pi_137178559
Wij hebben toevallig vandaag de concept testamenten ontvangen! Nog geen kinderen (wel een kinderwens) en laten opnemen dat we dit in een codicil kunnen opnemen.. We hebben namelijk ook op het moment geen idee wie we zouden moeten kiezen.. (Zijn zus en ouders zijn nogal van het 'schreeuwen' en 'schelden' waar ik niet van hou! en zijn broer en vrouw in zichzelf gekeerd. Hun manier van opvoeden staat ons wel meer aan... Ook mijn ouders zouden nog een optie zijn) lastig dus!
  woensdag 26 februari 2014 @ 22:35:52 #14
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_137180608
quote:
1s.gif Op woensdag 26 februari 2014 20:59 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Het staat op papier, mijn zus heeft de brief en er ligt er een thuis. Is dat niet voldoende?
pi_137181091
Wij vinden dit ook nog heel moeilijk.
Onze ouders vinden we te oud (nu al eind 50). Mijn broertje is vrijgezel en zien wij niet zomaar als verzorger.
Mijn zus en haar vriend hebben al deels de zorg over zijn kinderen en mijn zus en ik klikken niet zo. Mijn man kan haar ook niet uitstaan.
Mijn beide schoonzusjes hebben een relatie met een gewelddadige man (incidenten zogezegd). Daarbij heeft de ene haar financiën nu niet op orde en woont in Engeland.
De ander heeft wel al 2 kinderen met die ene man maar er is geen sprake van samenwonen of iets.
Heb wel vriendinnen in een relatie en 1 daarvan krijgt binnenkort een kindje. De ander is getrouwd en wil ooit wel kinderen. Hen zou ik wel vertrouwen met mijn kind...maar ik denk dat mijn man hem liever in de familie houdt en daarbij moeten vrienden je kind ook wel vaak genoeg zien. Dat is nu ook niet.

Trouwens, herkennen jullie dit: dat gevoel dat je je uiteindelijke keuze aan mensen zal moeten uitleggen/verantwoorden. Wanneer je iets hebt besloten.
Zeker wanneer je inderdaad besluit je kind bij goede vrienden 'te laten' als er iets gebeurt?
pi_137182428
ja dat herken ik wel vencodark.

ik weet dat als ik mijn zus niet kies daar gezeik op ontstaat, maar het is ons kind en bij mijn zwager heb ik gewoon een heel naar gevoel en dat is belangrijker....

maar ik ga er vooral vanuit dat het niet nodig zal zijn
S. 2014
J. 2016
pi_137183471
quote:
1s.gif Op woensdag 26 februari 2014 22:35 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Het staat op papier, mijn zus heeft de brief en er ligt er een thuis. Is dat niet voldoende?
nee, het moet nu nog via de notaris en per april kan het dus ook simpeler (zie link in een eerdere post).

En volgens mij is het zo dat als je niets geregeld hebt de rechter weliswaar beslist waar de kinderen heen gaan, maar dan kan het zijn dat ze tot die beslissing in een pleeggezin komen, ik zoek t even na. kan t nu ff niet vinden

[ Bericht 2% gewijzigd door tombolafan op 26-02-2014 23:41:07 ]
pi_137184211
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 23:13 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
ja dat herken ik wel vencodark.

ik weet dat als ik mijn zus niet kies daar gezeik op ontstaat, maar het is ons kind en bij mijn zwager heb ik gewoon een heel naar gevoel en dat is belangrijker....

maar ik ga er vooral vanuit dat het niet nodig zal zijn
Hier ook. Wel met het verschil dat mij zus en haar vriend de meest fatsoenlijke en stabiele relatie hebben. En hij heeft zelf al 2 kinderen. Verstand zou zeggen dat ons zoontje daar het beste af is. Maar er komen ook andere dingen bij kijken.
Nu zou ik niet kunnen beslissen. Ik wil gewoon niet dat hij bij haar opgroeit. Zij zal dat niet begrijpen.

Wij wachten nog even tot we wel zeker zijn van bepaalde mensen. Tot die tijd hopen dat er niets met ons gebeurt.
pi_137184331
quote:
1s.gif Op woensdag 26 februari 2014 23:35 schreef tombolafan het volgende:

[..]

nee, het moet nu nog via de notaris en per april kan het dus ook simpeler (zie link in een eerdere post).

En volgens mij is het zo dat als je niets geregeld hebt de rechter weliswaar beslist waar de kinderen heen gaan, maar dan kan het zijn dat ze tot die beslissing in een pleeggezin komen, ik zoek t even na. kan t nu ff niet vinden
Ik heb weleens gehoord dat als er met beide ouders iets gebeurt en er is niets geregeld, en aan beide kanten zijn er nog grootouders die nog niet te oud zijn (geen 70+ ofzo) en daartoe in staat zijn etc: de kleinkinderen naar de ouders van de dochter gaan.
Staat mij iets van bij. Geen idee in hoeverre dat klopt hoor.
pi_137184775
quote:
1s.gif Op woensdag 26 februari 2014 23:58 schreef vencodark het volgende:

[..]

Ik heb weleens gehoord dat als er met beide ouders iets gebeurt en er is niets geregeld, en aan beide kanten zijn er nog grootouders die nog niet te oud zijn (geen 70+ ofzo) en daartoe in staat zijn etc: de kleinkinderen naar de ouders van de dochter gaan.
Staat mij iets van bij. Geen idee in hoeverre dat klopt hoor.
wat ik vooral vind overal is dat de rechter beslist wie van de mensen die zichzelf aanbieden de beste keus is.

Maar nou ja, als beide ouders overlijden heeft iedereen wel iets belangrijkers aan zn hoofd lijkt me :{
pi_137185038
quote:
1s.gif Op donderdag 27 februari 2014 00:08 schreef tombolafan het volgende:

[..]

wat ik vooral vind overal is dat de rechter beslist wie van de mensen die zichzelf aanbieden de beste keus is.

Maar nou ja, als beide ouders overlijden heeft iedereen wel iets belangrijkers aan zn hoofd lijkt me :{
De rechter kijkt dan vooral naar praktische zaken en de relatie met de betrokkenen denk ik.
Heel zakelijk eigenlijk: financiën, woonomstandigheden, leeftijd, ervaring misschien met kinderen, werk, alleenstaand of vaste relatie.
Zo bekeken is, nogmaals, mijn zus de beste keuze. Maar hoe zij is, hoe zij in het leven staat en welke opvattingen zij heeft, dat wil ik niet voor mijn zoontje.
Maar dat zou ik nooit kunnen uitleggen want dan breek ik haar hart denk ik.
pi_137185256
quote:
1s.gif Op donderdag 27 februari 2014 00:15 schreef vencodark het volgende:

[..]

De rechter kijkt dan vooral naar praktische zaken en de relatie met de betrokkenen denk ik.
Heel zakelijk eigenlijk: financiën, woonomstandigheden, leeftijd, ervaring misschien met kinderen, werk, alleenstaand of vaste relatie.
Zo bekeken is, nogmaals, mijn zus de beste keuze. Maar hoe zij is, hoe zij in het leven staat en welke opvattingen zij heeft, dat wil ik niet voor mijn zoontje.
Maar dat zou ik nooit kunnen uitleggen want dan breek ik haar hart denk ik.
ik zou eens navragen of je een voogd toestemming moet vragen van tevoren als ik jou was. Zo niet, dan gewoon in t geheim een ander aanwijzen (kan volgens mij, want een voogd kan weigeren) en zolang je niet doodgaat weet je zus van niks :7
pi_137188337
Dat in het geheim zou ik niet doen. Stel dat er iets gebeurt en de zus komt er dan achter. Buiten het verdriet van het overlijden kan de zus nooit meer vragen naar de waarom.
pi_137188438
//spuit 11 :+
pi_137188446
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2014 07:29 schreef Dyre het volgende:
//spuit 11 :+
Sorry. Voor drie uur ben ik nooit op mijn best en snap ik sarcasme en grapjes niet :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')