Dat is natuurlijk vreselijk, maar das niet waar ik het over wilde hebben. Mijn vraag is: is het niet heel goed mogelijk dat seksuele voorkeur tijdens het opgroeien wordt ontwikkeld?quote:"They're disgusting. What sort of people are they?" he told CNN's Zain Verjee afterward. "I never knew what they were doing. I've been told recently that what they do is terrible. Disgusting. But I was ready to ignore that if there was proof that that's how he is born, abnormal. But now the proof is not there."
Jawel.quote:Op woensdag 26 februari 2014 02:23 schreef Blowmewhistle het volgende:
Maar nooit met betrouwbaar resultaat dacht ik
www.google.comquote:Op woensdag 26 februari 2014 02:23 schreef Blowmewhistle het volgende:
Maar nooit met betrouwbaar resultaat dacht ik
The ignorance is strong in this one.quote:Op woensdag 26 februari 2014 03:38 schreef DrDentz het volgende:
Is het niet zo dat kinderen die op jonge leeftijd misbruikt worden later een grotere kans hebben om zelf kindermisbruiker te worden? Er zijn dus wel factoren van invloed op of iemand later homo- of pedofiel wordt.
Dat vind ik wel een beetje enge stelling, en krijg ik ook best wel jeuk van eigenlijk. Die algemeen geldende houding laat ook wel zien hoe weinig objectief onderzoeken naar dit onderwerp zullen zijn.quote:Op woensdag 26 februari 2014 03:34 schreef Prins_Pils het volgende:
Je seksuele voorkeur is géén keuze. Punt, en geen discussie over mogelijk.
quote:Op woensdag 26 februari 2014 03:42 schreef stbabylon het volgende:
[..]
The ignorance is strong in this one.
Nee, dat is een mythe.quote:Op woensdag 26 februari 2014 03:38 schreef DrDentz het volgende:
Is het niet zo dat kinderen die op jonge leeftijd misbruikt worden later een grotere kans hebben om zelf kindermisbruiker te worden? Er zijn dus wel factoren van invloed op of iemand later homo- of pedofiel wordt.
Niet alles dat aangeboren is, is genetisch bepaald. Tijdens de ontwikkeling van de foetus kunnen invloeden van buitenaf heel wat bepalen.quote:Op woensdag 26 februari 2014 03:44 schreef GoCanucksGo het volgende:
[..]
Dat vind ik wel een beetje enge stelling, en krijg ik ook best wel jeuk van eigenlijk. Die algemeen geldende houding laat ook wel zien hoe weinig objectief onderzoeken naar dit onderwerp zullen zijn.
En als het aangeboren is, moeten er dus erfelijke factoren zijn die dat bepalen, lijkt me juist uitermate interessant om daar over te discussieren.
Ik denk overigens ook dat geaardheid, in elk geval voor het grootste deel, aangeboren is. Maar dat terzijde
Het probleem is dat je stelling nergens op slaat.quote:Op woensdag 26 februari 2014 03:38 schreef DrDentz het volgende:
Leuk geprobeerd maar zelf ga ik er al van uit dat seksuele voorkeur geen 'keuze' is. Wel een dom filmpje overigens, lijkt pownews welquote:Op woensdag 26 februari 2014 07:27 schreef Tja..1986 het volgende:
Leuk filmpje voor TS: klikerdeklik
Wanneer koos je ervoor hetro te zijn?
Ieder weldenkend mens en land weet dat de homoseksualiteit in essentie geen probleem kan en mag zijnquote:Op woensdag 26 februari 2014 07:42 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Ik vindt de discussie over homosexualiteit: aangeboren of aangeleerd helemaal niet interessant. De belangrijkere vraag die hier leeft is: Is homosexualiteit een probleem van/voor de maatschappij? En ik heb nog nooit iemand ook maar één argument zien geven waarom homosexualiteit verboden zou moeten zijn. Er is geen enkele reden waarom homosexualiteit een probleem zou zijn voor de maatschappij en dus geen enkele reden om het te verbieden.
Maar als je dat meeneemt moet je je afvragen: Als een man één keer sex heeft met een andere man, omdat hij te lang droog gestaan heeft, maakt dat hem dan homosexueel? Ga je dan niet uit van een te beperkte definitie van het begrip?quote:Op woensdag 26 februari 2014 09:37 schreef Blowmewhistle het volgende:
Kan iemands seksuele voorkeur worden beïnvloed door seksueel experimenteren?
Zoals eerder al gezegd: seksualiteit is een veel te complex iets om zo simpel gecategoriseerd te worden: er zijn ontelbaar veel factoren van invloed of je met een kerel, vrouw of een mix van beide in bed eindigt. Als je maar lang genoeg droog staat ziet voor sommigen zelfs een geit er geyl uit, fuck it
Jij denkt in te binaire termen.quote:Op woensdag 26 februari 2014 09:49 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Maar als je dat meeneemt moet je je afvragen: Als een man één keer sex heeft met een andere man, omdat hij te lang droog gestaan heeft, maakt dat hem dan homosexueel? Ga je dan niet uit van een te beperkte definitie van het begrip?
Met fysiek geweld kan het wel zeker zo zijn, maar betreffende seksuele voorkeur niet dacht ik.quote:Op woensdag 26 februari 2014 03:38 schreef DrDentz het volgende:
Nee zeer zeker niet zelfs, hetgeen waar ik op doel is heel radicaal gezegd als volgt: bij geboorte is ieders seksualiteit als het ware een schone lei, maar na opgroeien in een oerwoud van hormonale impulsen ontwikkelt je brein een voorkeur (of geen voorkeur) die zo sterk is dat het geen keuze meer is. Dat was dan mijn gedachte, hoewel die nog aardig kan worden bijgespijkerd ..quote:Op woensdag 26 februari 2014 09:49 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Maar als je dat meeneemt moet je je afvragen: Als een man één keer sex heeft met een andere man, omdat hij te lang droog gestaan heeft, maakt dat hem dan homosexueel? Ga je dan niet uit van een te beperkte definitie van het begrip?
Iemands geaardheid zit, net als de kleur ogen of haar, in de genen. Met andere woorden: er is niks aan te veranderen. Iemand kan er wél voor kiezen om niks met zijn of haar gevoelens te doen, maar vroeg of laat komt er een moment dat die gevoelens niet meer te onderdrukken valt met als gevolg dat diegene alsnog zijn of haar gevoelens tot uiting brengt.quote:Op woensdag 26 februari 2014 02:17 schreef Blowmewhistle het volgende:
Gisteren op het nieuws: Uganda probeert 200 homoseksuele mannen te vervolgen tot levenslang voor het homo-zijn. Dat is natuurlijk vreselijk, maar das niet waar ik het over wilde hebben. Mijn vraag is: is het niet heel goed mogelijk dat seksuele voorkeur tijdens het opgroeien wordt ontwikkeld?
Ik heb ook eens zo'n onderzoek gelezen, en daarin werd gezegd dat vrouwen die vruchtbaarder zijn dan gemiddeld, gemiddeld ook vaker homo's als broer hebben.quote:Op woensdag 26 februari 2014 04:07 schreef wonderer het volgende:
[..]
Niet alles dat aangeboren is, is genetisch bepaald. Tijdens de ontwikkeling van de foetus kunnen invloeden van buitenaf heel wat bepalen.
Wat er op dit moment het meest voor de hand ligt, is een verstoord effect van testosteron op de foetus in het eerste trimester. Of er te weinig hormonen vrijkomen tijdens de zwangerschap, of dat de foetus niet zo gevoelig is, weet ik niet, maar dit wordt gezien als de oorzaak. Vrouwen die roken tijdens de zwangerschap hebben ook een grotere kans op lesbische dochters. Verder heb je als jochie met veel oudere broers meer kans dat je homo bent, wat ook wijst op een invloed van het lichaam (actief zorgen voor minder competitie, die oudere broers zorgen wel voor het nageslacht).
Verder heb ik ook eens een onderzoek gelezen waarbij een gen verantwoordelijk was voor grotere aantrekking tot mannen, wat bij de vrouwen in die familie zorgde voor meer kinderen, maar bij de mannen dus homoseksualiteit. Als dat klopt (dat artikel was nog niet definitief), zou het dus wel genetisch zijn, en via de moeder worden overgedragen.
Overigens is "Wij zijn ons brein" van Dick Swaab wel een aanrader in deze. Hij stelt dat praktisch alles is aangeboren, ook bijvoorbeeld tokkie-gedrag, autisme, verslavingsgevoeligheid en vetzucht.
Nee, iemands geaardheid zit in het brein.quote:Op woensdag 26 februari 2014 10:49 schreef Xenzo het volgende:
[..]
Iemands geaardheid zit, net als de kleur ogen of haar, in de genen. Met andere woorden: er is niks aan te veranderen. Iemand kan er wél voor kiezen om niks met zijn of haar gevoelens te doen, maar vroeg of laat komt er een moment dat die gevoelens niet meer te onderdrukken valt met als gevolg dat diegene alsnog zijn of haar gevoelens tot uiting brengt.
quote:Op woensdag 26 februari 2014 02:17 schreef Blowmewhistle het volgende:
Gisteren op het nieuws: Uganda probeert 200 homoseksuele mannen te vervolgen tot levenslang voor het homo-zijn. Dat is natuurlijk vreselijk, maar das niet waar ik het over wilde hebben. Mijn vraag is: is het niet heel goed mogelijk dat seksuele voorkeur tijdens het opgroeien wordt ontwikkeld?
quote:Op woensdag 26 februari 2014 10:49 schreef Xenzo het volgende:
Iemands geaardheid zit, net als de kleur ogen of haar, in de genen. Met andere woorden: er is niks aan te veranderen. Iemand kan er wél voor kiezen om niks met zijn of haar gevoelens te doen, maar vroeg of laat komt er een moment dat die gevoelens niet meer te onderdrukken valt met als gevolg dat diegene alsnog zijn of haar gevoelens tot uiting brengt.
Ik haal helemaal niks door elkaar. Maar goed, net zoals in dat Genderdysforie-topic moet u weer eens lastig doen. Waarom doet u dat, voelt u zich dan meer man? Hoe dan ook: hoe geaardheid ontstaat heb ik dus net uitgelegd, het is inderdaad onze brein die ervoor zorgt wat wij mensen en dieren met onze geaardheid doen.quote:Op woensdag 26 februari 2014 12:22 schreef wonderer het volgende:
Nee, iemands geaardheid zit in het brein.
Overigens wordt in bovenstaande posts seksueel gedrag en seksuele gerichtheid door elkaar gehaald.
Met alle respect, maar wat u doet is niks anders dan herhalen wat ik in andere bewoording gezegd had in mijn reactie. Nogmaals: het is een keuze of iemand zijn of haar gevoelens tot uiting brengt of niet. Voor de helderheid, met "tot uiting brengen" bedoel ik dus zeker niet alleen seksuele handelingen mee.quote:Op woensdag 26 februari 2014 12:22 schreef wonderer het volgende:
Homoseksualiteit is een seksuele aantrekking tot leden van hetzelfde geslacht. Wat je in bed (of daarbuiten) doet, wordt daar over het algemeen sterk door beinvloed, maar is niet alleszeggend. Er zijn homo's die nooit seks hebben met een man en hetero's die dat wel hebben. Het gaat erom wat je voelt, niet wat je doet.
Misschien dat ik het verkeerd begrijp, maar doelt u hiermee op mij?quote:Op woensdag 26 februari 2014 18:33 schreef Xenzo het volgende:
Ik haal helemaal niks door elkaar. Maar goed, net zoals in dat Genderdysforie-topic moet u weer eens lastig doen. Waarom doet u dat, voelt u zich dan meer man? Hoe dan ook: hoe geaardheid ontstaat heb ik dus net uitgelegd, het is inderdaad onze brein die ervoor zorgt wat wij mensen en dieren met onze geaardheid doen.
Niet naar meneer luisteren, is een mooie uitspraakquote:Op woensdag 26 februari 2014 12:22 schreef wonderer het volgende:
[..]
Homoseksualiteit is een seksuele aantrekking tot leden van hetzelfde geslacht. Wat je in bed (of daarbuiten) doet, wordt daar over het algemeen sterk door beinvloed, maar is niet alleszeggend. Er zijn homo's die nooit seks hebben met een man en hetero's die dat wel hebben. Het gaat erom wat je voelt, niet wat je doet.
Nee, ik had het tegen user "Wonderer" voor de duidelijkheid.quote:Op woensdag 26 februari 2014 19:04 schreef Blowmewhistle het volgende:
Misschien dat ik het verkeerd begrijp, maar doelt u hiermee op mij?
Jij zei dat geaardheid in de genen zit. Dat is dus (hoogstwaarschijnlijk) niet waar. Als jou op feitelijke onjuistheden aanspreken al onder "moeilijk doen" valt...quote:Op woensdag 26 februari 2014 19:08 schreef Xenzo het volgende:
[..]
Nee, ik had het tegen user "Wonderer" voor de duidelijkheid.
Lees dan dit artikel maar eens, best interessant om te lezen.quote:Op donderdag 27 februari 2014 01:04 schreef wonderer het volgende:
Jij zei dat geaardheid in de genen zit. Dat is dus (hoogstwaarschijnlijk) niet waar.
Zo denk ik er dus ook over.quote:Op donderdag 27 februari 2014 04:14 schreef Thezappa het volgende:
gay bi homo lesbo gay of hetero...wat maakt het uit. gelijke rechten..
Ik denk dat dat over hetzelfde onderzoek gaat als dat ik eerder aanhaalde. Het klinkt op zich wel logisch.quote:Op donderdag 27 februari 2014 04:00 schreef Xenzo het volgende:
[..]
Lees dan dit artikel maar eens, best interessant om te lezen.
Zo te merken bent u in uw transitie van vrouw naar man alleen qua uiterlijk een "man" geworden en niet qua hersenen, want uw gedrag is erg vrouwelijk te noemen door uw drammerige gedrag.quote:Op donderdag 27 februari 2014 15:16 schreef wonderer het volgende:
Om maar even moeilijk te blijven doen
Inderdaad. Er zijn ontelbaar veel factoren van invloed en die hebben bij verschillende mensen ook weer verschillende uitkomsten. En dan zijn er nog de mensen die er tussenin vallen of die zich op een schaal bewegen... Maakt het er allemaal niet makkelijker op. Maar wetenschappelijk gezien wel een uiterst interessant gebied.quote:Op woensdag 26 februari 2014 03:01 schreef AgitoM het volgende:
Het is dus niet zo simpel om met eenduidig bewijs te komen dat door alle partijen op dezelfde manier op gevat wordt.
Mooi samengevatquote:Op donderdag 27 februari 2014 20:48 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Inderdaad. Er zijn ontelbaar veel factoren van invloed en die hebben bij verschillende mensen ook weer verschillende uitkomsten. En dan zijn er nog de mensen die er tussenin vallen of die zich op een schaal bewegen... Maakt het er allemaal niet makkelijker op. Maar wetenschappelijk gezien wel een uiterst interessant gebied.
Inderdaad.quote:Op donderdag 27 februari 2014 20:48 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Inderdaad. Er zijn ontelbaar veel factoren van invloed en die hebben bij verschillende mensen ook weer verschillende uitkomsten. En dan zijn er nog de mensen die er tussenin vallen of die zich op een schaal bewegen... Maakt het er allemaal niet makkelijker op. Maar wetenschappelijk gezien wel een uiterst interessant gebied.
Lijkt me niet. Het is niet alsof homoseksualiteit meer voorkomt hier in Nederland om dat het meer geaccepteerd is. En eigenlijk nooit in landen waar de doodstraf erop staat. Homoseksualiteitcijfers zijn overal ongeveer gelijk. Opvoeding is heel veel verschillend. Dus nee, ik zie niet in waarom dat tijdens het opgroeien pas ontwikkeld zou worden. Tevens is het al vaker aangetoond aangeboren te zijn.quote:Op woensdag 26 februari 2014 02:17 schreef Blowmewhistle het volgende:
Gisteren op het nieuws: Uganda probeert 200 homoseksuele mannen te vervolgen tot levenslang voor het homo-zijn
President Museveni met een big-smile op cnn:
[..]
Dat is natuurlijk vreselijk, maar das niet waar ik het over wilde hebben. Mijn vraag is: is het niet heel goed mogelijk dat seksuele voorkeur tijdens het opgroeien wordt ontwikkeld?
Ruikt beetje naar bullshit. Ik heb bijvoorbeeld nooit te maken gehad met homo's. Waar moet ik homo van zijn geworden? Daarbij, homokindertjes komen niet met homo's in aanraking. Kinderen die misbruikt zijn zijn altijd met kindermisbruikers in aanraking gekomen. En ik zie sowieso niet in waarom kinderen die misbruikt zijn, zelf ook zouden gaan doen.quote:Op woensdag 26 februari 2014 03:38 schreef DrDentz het volgende:
Enge stelling? Niks engs aan. Het is gewoon geen keuze. Punt. We kunnen we gaan discussiëren of de aarde echt bolvormig is en geen kubus. Maar we weten beide dat we de vorm van de aarde een bol noemen. Punt. Niks engs aan lijkt me.quote:Op woensdag 26 februari 2014 03:44 schreef GoCanucksGo het volgende:
[..]
Dat vind ik wel een beetje enge stelling, en krijg ik ook best wel jeuk van eigenlijk. Die algemeen geldende houding laat ook wel zien hoe weinig objectief onderzoeken naar dit onderwerp zullen zijn.
En als het aangeboren is, moeten er dus erfelijke factoren zijn die dat bepalen, lijkt me juist uitermate interessant om daar over te discussieren.
Ik denk overigens ook dat geaardheid, in elk geval voor het grootste deel, aangeboren is. Maar dat terzijde
Ik kwam er pas echt achter op mijn 15e dat ik (ook) op jongens kon vallen. Maar eigenlijk weet ik dat al veel langer. Ver voor de puberteit ofzo. Pas dan begin je erover te denken? Ik was toch al veel eerder met liefde bezig hoor.quote:Op woensdag 26 februari 2014 03:56 schreef n0ir het volgende:
Dat je geaardheid geen keuze is, is voor iedereen hier wel duidelijk.
De menselijke seksualiteit ontwikkelt zich voornamelijk in de puberteit, pas dan beginnen jongens en meisjes na te denken over op wie ze eigenlijk vallen. Is het dan niet aannemelijk dat de hersenen van een homo- en een heteroseksueel zich in de puberteit beiden naar een verschillende seksuele oriëntatie ontwikkelen?
Je hebt daar dan wel een genetische factor voor nodig, maar is het werkelijk zo schokkend om te stellen dat het mogelijk is dat omgevingsfactoren in de kindertijd bij sommige mensen ook een effect kunnen hebben op iets dat zo complex is als de menselijke seksualiteit? Waarom moet je geaardheid al direct bij je geboorte diep in je brein vast staan?
Nee, dat maakt hem niet homoseksueel. Ik kan nu ook (als homo zijnde) mijn buurmeisje neuken. Dat wil nog niet zeggen dat ik bi ben of spontaan hetero wordt. Zelfs al heb je elke week seks met een man, als man, hoeft je volgens mij zeker niet homo te zijn. Als je openminded genoeg bent om een man als seks speeltje te nemen. Why not.quote:Op woensdag 26 februari 2014 09:49 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Hoe meer oudere broers een jongen heeft, hoe groter de kans wordt dat hij homoseksueel is.quote:Op woensdag 26 februari 2014 03:44 schreef GoCanucksGo het volgende:
[..]
Het gaat niet om wat voor mening jij of iemand anders heeft. Het gaat om de waarheid. Ik kan ook wel de mening hebben dat de aarde plat is. En kan ik het nog zo gek vinden dat ik voor gek versleten wordt. Maar het is wel terechtquote:Op maandag 3 maart 2014 15:42 schreef Edensnator het volgende:
Deze discussie is in Nederland praktisch onmogelijk gemaakt door de homorechtenbeweging. Dat zie ik ook al terug in dit topic. Je moet oppassen als je een afwijkende mening hebt.
Maar ja. Als er meerdere mensen beweren dat de aarde plat is, dan gaan we toch denken: is dat nou aangeboren of aangeleerd? En als dan blijkt dat kinderen die vroeger vaak te horen hebben gekregen dat de aarde plat is, zelf later ook beweren dat de aarde plat is, dan ga je toch een linkje zien.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 01:09 schreef ratpatat het volgende:
[..]
Het gaat niet om wat voor mening jij of iemand anders heeft. Het gaat om de waarheid. Ik kan ook wel de mening hebben dat de aarde plat is. En kan ik het nog zo gek vinden dat ik voor gek versleten wordt. Maar het is wel terecht
Ja, homofobie en kortzichtigheid zijn inderdaad aangeleerd, niet aangeboren.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 01:14 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Maar ja. Als er meerdere mensen beweren dat de aarde plat is, dan gaan we toch denken: is dat nou aangeboren of aangeleerd? En als dan blijkt dat kinderen die vroeger vaak te horen hebben gekregen dat de aarde plat is, zelf later ook beweren dat de aarde plat is, dan ga je toch een linkje zien.
Echter is de aarde gewoon rond. Punt. En daar gaat het om.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 01:14 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Maar ja. Als er meerdere mensen beweren dat de aarde plat is, dan gaan we toch denken: is dat nou aangeboren of aangeleerd? En als dan blijkt dat kinderen die vroeger vaak te horen hebben gekregen dat de aarde plat is, zelf later ook beweren dat de aarde plat is, dan ga je toch een linkje zien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |