abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 5 november 2019 @ 12:03:04 #276
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_189794250
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 11:29 schreef Nanukerst het volgende:
(L-E hier, ik kan mijn eigen account niet meer in dus even zo :') )

Na het verslijten van drie basisscholen en nu een thuiszitter die kortgeleden hoogbegaafd is bevonden heb ik de neiging om te zeggen: Laat in vredesnaam wel testen, zodat je al vroeg kan inspringen op wat hij nodig heeft. Het valt me op dat hier veel verhalen voorbij komen van kinderen die op school voor lopen. Onze zoon heeft dat nooit gedaan, heeft zich vermoedelijk al heel vroeg op school aangepast, en is hierdoor niet gezien. Doortoetsen met een CITO zou bij hem dus geen enkele informatie hebben gegeven.

Als je wel besluit om te laten testen: laat dit alsjeblieft doen bij een HB-specialist, of in ieder geval iemand met echte kennis over hoogbegaafdheid. De behandelaren van onze zoon zijn er in gespecialiseerd en die kennis heeft oneindig veel meerwaarde. :-)
"Grappig", kan me herinneren dat ik bij jou vaak herkenbare dingen heb gelezen als je over je oudste schreef! Hoop dat jullie nu een aanknopingspunt hebben gevonden om hem te helpen.

In denk dat het bij zoon ook niet perse informatief is om door te toetsen. Interessanter is denk ik om meer inzicht te krijgen in wat er in zijn hoofd gebeurd en te kijken hoe we daar op in kunnen spelen (meer top-down leren bijv.).
Oude (on)bekende.
pi_189795225
Krijg je die antwoorden uit een IQ test? Je kunt het natuurlijk proberen, misschien vind je nog iets eruit waar je iets mee kunt. Als het IQ uit balans is qua verbaal-performaal, of het werkgeheugen zwakker zou zijn, dan kan het helpen om hem anders instructies te geven (het HB vriendje heeft relatief zwak werkgeheugen, waardoor hij gefrustreerd raakt doordat de rest van zijn hoofd wel sneller wil/kan)
Je bent ook al iets verder als de ortho mee heeft gekeken. Dan heb je al iets meer inzicht denk ik.

De ene HB-er is ook echt de andere niet. Er zijn zoveel soorten.. Die vergen allemaal een eigen aanpak.

Ik merk bij mijn jongste dat ik hem niet altijd kan volgen, en me soms afvraag hoe zijn hoofd nou weer gewerkt heeft. Het enige dat de IQ test wel duidelijk heeft gemaakt (maar wat daarvoor ook al is gezegd door leerkrachten), is dat zijn hoofd soms zo ingewikkeld doet, dat hij daardoor juist slechter presteert met sommige simpele taken. Hij had in groep 3/4 ook een geweldige leerkracht. In groep 1 presteerde hij ook onder, maar die juf van groep 3-4 was no-nonsense en heeft zijn sociaal emotionele ontwikkeling een duw gegeven. Dat paste daardoor beter bij de rest van hem, maar hij blijft daar jong in. Dat zit hem soms wel dwars als hij serieus moet werken.

Maar nu met die externe plusklas is het echt aanpoten. Die van vorig jaar was nog te makkelijk, die van school helemaal, deze zoekt echt de grens op. Met een vak als Russisch merk je dat ze het redelijk zinloos vinden en het moeilijk is vanwege het schrift.
De mijne vindt de taalwerkjes ook vervelend omdat hij dat vaak creatief moet denken, en dan zie je dat in tegenstelling tot zijn creatieve rekenoplossingen, bij taal juist heel rechtlijnig is. Dat merk je pas echt als je op de grens zit. Dat zorgt voor frustraties.
Ik heb tot nu toe meer geleerd over het hoofd van mijn kind door te zien hoe hij die dingen aanpakt, dan door de test.
Je kunt kijken of de ortho nog eens kan observeren hoe hij dingen doet?

Nu merk ik op onze school ook wel dat niet elke leerkracht om kan gaan met bepaalde types HB-ers.. De mijne is klein en schattig en kan daardoor veel maken. Hij windt juffen zo om zijn vinger en krijgt alle aandacht en hulp. Dat is goed bedoeld, maar niet functioneel als je zelf iets moet leren. ;)
Ik hoor daar ook van gevallen van onderpresteren, of van gefrusteerde HB-ers omdat ook de extra stof niet genoeg is. En ik ben er ook niet 100% zeker van dat de mijne zonder problemen de eindstreep haalt. Het zal net afhangen van de klik met de leerkracht in de bovenbouw (groep 6-7-8 dezelfde leerkracht) en hun aanpak. Mijn HB-er ging in de middenbouw dus vliegend vooruit, de andere HB-er in dezelfde groep raakte gefrustreerd en liep vast, met dezelfde aanpak.

Ik heb tot nu toe mazzel dat hij niet gefrustreerd raakt (ook al bespreek ik het vervelen wel volgende week), dat hij genoeg vriendjes heeft en de afgelopen 2 jaar een goede leerkracht had.
pi_189795607
Wat is nu het probleem waar je het meest mee zit, @Mevr_Mus? Hij heeft vrienden, dus is het erg dat hij geen aansluiting vindt bij de hele groep? Hij is acht jaar oud en zit in groep vijf, dus is het erg dat hij nog niet goed kan plannen? Ik werk dagelijks met volwassenen die niet kunnen plannen. Wil je graag dat school aansluit bij zijn eigen belevingswereld? Dat willen de ouders van de andere 30 kinderen in de klas ook. Wil je weten wat er in zijn hoofd omgaat? Denk je dat het antwoord daarop je nieuwe inzichten gaat geven ten aanzien van de stimulerende omgeving die hij nodig heeft?

Ik vind het zelf vooral erg dat mijn twee slimme kinderen geen plezier beleven aan school. Dat deed ikzelf ook niet: school is iets wat moet. Als ik mijn kinderen vraag wat ze leuk vinden aan school, dan noemen ze de pauzes en de gymles. In de klas van mijn dochter doen ze wel aan "Grej of the day" en daar duiken wij bovenop. Ik ben ervan overtuigd dat zulk soort initiatieven de nieuwsgierigheid van kinderen prikkelen, onder andere doordat de ouders erbij worden betrokken en er zo een stimulerende sociale omgeving wordt gecreëerd. Maar het is de druppel op een gloeiende plaat, want verder draait school grotendeels om gortdroge instructies en CITO-toetsen.

M'n eigen aanpak is om niet te veel verwachtingen te hebben van school. Ik hoop dat het een plek is waar m'n kinderen zich veilig voelen, waar ze leuke sociale contacten hebben en als het meezit iets van opsteken. Ook wil ik m'n kinderen zo ver mogelijk weghouden van diagnostiek en hulpverlening omdat labels een desastreus effect kunnen hebben en omdat ik weinig vertrouwen heb in orthopedagogen (ik heb in het wereldje gewerkt).

Ik kan me goed voorstellen dat er ouders zijn die hogere verwachtingen hebben van school. Je zou natuurlijk uit kunnen kijken naar een andere school, bijvoorbeeld een waar betekenisvol leren op de voorgrond staat (volgens de leer van Vygotsky, wiens ideeën over de zone van naaste ontwikkeling Deepfreeze aanhaalt).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 5 november 2019 @ 14:11:46 #279
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_189795931
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 12:03 schreef Mevr_Mus het volgende:

[..]

"Grappig", kan me herinneren dat ik bij jou vaak herkenbare dingen heb gelezen als je over je oudste schreef! Hoop dat jullie nu een aanknopingspunt hebben gevonden om hem te helpen.

In denk dat het bij zoon ook niet perse informatief is om door te toetsen. Interessanter is denk ik om meer inzicht te krijgen in wat er in zijn hoofd gebeurd en te kijken hoe we daar op in kunnen spelen (meer top-down leren bijv.).
Meer inzicht in wat er in zijn hoofd gebeurt is heel prettig, vonden wij. Ook in niet-schoolse situaties blijkt het fijn om hem beter te snappen. Maar dat kunnen jullie vast ook regelen zonder IQ-test inderdaad, zeker als hoogbegaafdheid ook door school al genoemd is. :)
pi_189796802
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 13:47 schreef Claudia_x het volgende:

M'n eigen aanpak is om niet te veel verwachtingen te hebben van school. Ik hoop dat het een plek is waar m'n kinderen zich veilig voelen, waar ze leuke sociale contacten hebben en als het meezit iets van opsteken. Ook wil ik m'n kinderen zo ver mogelijk weghouden van diagnostiek en hulpverlening omdat labels een desastreus effect kunnen hebben en omdat ik weinig vertrouwen heb in orthopedagogen (ik heb in het wereldje gewerkt).
Herkenbaar.. Ik heb hier ook weleens geroepen dat de jongste alleen naar school gaat voor de sociale contacten en de gezelligheid. Cognitief bieden ze hem weinig in basis, de externe klas vangt dat nu gelukkig wel op. Hier het label ook nodig voor die klas, anders hadden we gehandeld naar wat ik zag (anders had hij nu een jaar lager gezeten, overgang 1->3 was op mijn initiatief)

Dat GOTD ga ik eens bekijken, vind het ook echt iets voor onze montessori, maar ze piepen al dat ze het zo druk hebben(en terecht ook). Het is echt iets klassikaals denk ik?
  Moderator dinsdag 5 november 2019 @ 15:33:56 #281
5428 crew  miss_sly
pi_189797016
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 13:47 schreef Claudia_x het volgende:

In de klas van mijn dochter doen ze wel aan "Grej of the day" en daar duiken wij bovenop.
Dat klinkt echt heel tof!
Doen ze dat alleen bij je dochter in de klas? Is er een reden voor om dat alleen in die klas te doen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 5 november 2019 @ 15:51:35 #282
11682 Moonah
Jolie femme
pi_189797302
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 15:33 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat klinkt echt heel tof!
Doen ze dat alleen bij je dochter in de klas? Is er een reden voor om dat alleen in die klas te doen?
Grey of the day is zo leuk! Op facebook is er een hele community die grey's uitwisselt.
/weer weg uit dit topic.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 5 november 2019 @ 16:41:09 #283
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_189798343
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 13:47 schreef Claudia_x het volgende:
Wat is nu het probleem waar je het meest mee zit, @:Mevr_Mus? Hij heeft vrienden, dus is het erg dat hij geen aansluiting vindt bij de hele groep? Hij is acht jaar oud en zit in groep vijf, dus is het erg dat hij nog niet goed kan plannen? Ik werk dagelijks met volwassenen die niet kunnen plannen. Wil je graag dat school aansluit bij zijn eigen belevingswereld? Dat willen de ouders van de andere 30 kinderen in de klas ook. Wil je weten wat er in zijn hoofd omgaat? Denk je dat het antwoord daarop je nieuwe inzichten gaat geven ten aanzien van de stimulerende omgeving die hij nodig heeft?
Wat mij het meest zorgen baart is denk ik de passiviteit waarin hij nu weer vervalt. Hij is van nature dromerig, maar nu heb ik soms het gevoel dat er helemaal niets meer binnen komt en hij komt ook tot weinig. Daarnaast vind ik het ook echt naar om te zien hoe hij zich soms aanpast. Hij doet zoals hij denkt dat het hoort. Beetje lastig uit te leggen. Wat doet dit op de lange termijn met hem?

In de klas laat hij zich weinig zien, maar laatst hoorde ik dat hij wel af en toe tussendoor naar de juf komt om te vertellen dat de oplossing zoals die was besproken wel goed was, maar dat je dat je er ook op manier X en manier Z naar kan kijken. De juf zei letterlijk dat ze misschien met iets met dat betweterige gedrag moesten doen :{ Helaas heb ik meer van dit soort voorbeelden. Op zich ben ik blij met school, maar uiteindelijk zijn het de leerkrachten waar je kind dagelijks mee te maken heeft. En niet al die leerkrachten snappen ons kind. Ik heb de (ijdele?) hoop dat een test de leerkrachten kan helpen ons kind te begrijpen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 13:47 schreef Claudia_x het volgende: Ik vind het zelf vooral erg dat mijn twee slimme kinderen geen plezier beleven aan school. Dat deed ikzelf ook niet: school is iets wat moet. Als ik mijn kinderen vraag wat ze leuk vinden aan school, dan noemen ze de pauzes en de gymles. In de klas van mijn dochter doen ze wel aan "Grej of the day" en daar duiken wij bovenop. Ik ben ervan overtuigd dat zulk soort initiatieven de nieuwsgierigheid van kinderen prikkelen, onder andere doordat de ouders erbij worden betrokken en er zo een stimulerende sociale omgeving wordt gecreëerd. Maar het is de druppel op een gloeiende plaat, want verder draait school grotendeels om gortdroge instructies en CITO-toetsen.
Dat ook :Y

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 13:47 schreef Claudia_x het volgende:
M'n eigen aanpak is om niet te veel verwachtingen te hebben van school. Ik hoop dat het een plek is waar m'n kinderen zich veilig voelen, waar ze leuke sociale contacten hebben en als het meezit iets van opsteken. Ook wil ik m'n kinderen zo ver mogelijk weghouden van diagnostiek en hulpverlening omdat labels een desastreus effect kunnen hebben en omdat ik weinig vertrouwen heb in orthopedagogen (ik heb in het wereldje gewerkt).

Ik kan me goed voorstellen dat er ouders zijn die hogere verwachtingen hebben van school. Je zou natuurlijk uit kunnen kijken naar een andere school, bijvoorbeeld een waar betekenisvol leren op de voorgrond staat (volgens de leer van Vygotsky, wiens ideeën over de zone van naaste ontwikkeling Deepfreeze aanhaalt).
Misschien hebben / hadden wij te hoge verwachtingen van school. Aanbod voor slimmere kinderen is groot en er is een hb-specialist binnen de school. Maar dat betekent niet dat alle leerkrachten begrijpen wat hoogbegaafdheid inhoudt. Het beeld dat hoogbegaafde kinderen enorm voorlopen en foutloos werken lijkt toch nog te overheersen. En mijn dromerige, luie en extreem slordige kind past niet in dat plaatje :s)

[ Bericht 0% gewijzigd door Mevr_Mus op 05-11-2019 17:21:32 ]
Oude (on)bekende.
  dinsdag 5 november 2019 @ 16:44:27 #284
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_189798405
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 14:11 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Meer inzicht in wat er in zijn hoofd gebeurt is heel prettig, vonden wij. Ook in niet-schoolse situaties blijkt het fijn om hem beter te snappen. Maar dat kunnen jullie vast ook regelen zonder IQ-test inderdaad, zeker als hoogbegaafdheid ook door school al genoemd is. :)
We krijgen steeds meer inzicht in zijn hoofd, maar het is wel een hele zoektocht. Vandaar dat wij ook wel openstaan voor mensen / professionals die daar in mee kunnen zoeken.
Oude (on)bekende.
  dinsdag 5 november 2019 @ 16:47:19 #285
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_189798443
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 15:51 schreef Moonah het volgende:

[..]

Grey of the day is zo leuk! Op facebook is er een hele community die grey's uitwisselt.
/weer weg uit dit topic.
Ik ga dat ook nog even opzoeken! Zou je eventueel ook gewoon thuis kunnen doen denk ik? Ter afwisseling van gesprekken over euthanasie, Egyptische goden of de zin van oorlog tijdens de maaltijd ;)
Oude (on)bekende.
  woensdag 6 november 2019 @ 10:59:32 #286
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_189813503
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 16:44 schreef Mevr_Mus het volgende:

[..]

We krijgen steeds meer inzicht in zijn hoofd, maar het is wel een hele zoektocht. Vandaar dat wij ook wel openstaan voor mensen / professionals die daar in mee kunnen zoeken.
In welke regio wonen jullie?
  woensdag 6 november 2019 @ 11:49:22 #287
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_189814138
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 10:59 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

In welke regio wonen jullie?
Zie PM :)
Oude (on)bekende.
  vrijdag 8 november 2019 @ 14:18:17 #288
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_189850636
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 13:47 schreef Claudia_x het volgende:

Ik vind het zelf vooral erg dat mijn twee slimme kinderen geen plezier beleven aan school. Dat deed ikzelf ook niet: school is iets wat moet. Als ik mijn kinderen vraag wat ze leuk vinden aan school, dan noemen ze de pauzes en de gymles. In de klas van mijn dochter doen ze wel aan "Grej of the day" en daar duiken wij bovenop. Ik ben ervan overtuigd dat zulk soort initiatieven de nieuwsgierigheid van kinderen prikkelen, onder andere doordat de ouders erbij worden betrokken en er zo een stimulerende sociale omgeving wordt gecreëerd. Maar het is de druppel op een gloeiende plaat, want verder draait school grotendeels om gortdroge instructies en CITO-toetsen.
Wat gaaf is dit!
Wat zou ik dit graag aandragen bij de school van O, maar ik heb eigenlijk erg weinig hoop dat ze daar iets mee zouden willen doen. Te veel gedoe en werkdruk etc.... :{ Terwijl, wat is nou 8 minuten op een dag. Ik denk dat ze met deze methode met gemak 8 minuten 'hou je mond, zit stil, doe niet' uit zouden besparen... ;)

Ik heb de directeur iig maar een mailtje gestuurd met de info. ;) Wie weet...

[ Bericht 5% gewijzigd door BE op 08-11-2019 14:24:02 ]
***
pi_189860592
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 16:47 schreef Mevr_Mus het volgende:

[..]

Ik ga dat ook nog even opzoeken! Zou je eventueel ook gewoon thuis kunnen doen denk ik? Ter afwisseling van gesprekken over euthanasie, Egyptische goden of de zin van oorlog tijdens de maaltijd ;)
Zo hebben wij het de afgelopen tijd gehad over saffraan, The Great Barrier Reef en het Atomium. :s)

Bij ons heb je trouwens ook de 'Day a week'-school. Hier staat meer informatie over de selectieprocedure. Zoiets zou misschien wat voor je zoon kunnen zijn, al lijkt het een heel lokaal initiatief te zijn. Maar mogelijk is er bij jullie iets soortgelijks.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 11 november 2019 @ 10:08:30 #290
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_189891350
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 01:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Zo hebben wij het de afgelopen tijd gehad over saffraan, The Great Barrier Reef en het Atomium. :s)

Bij ons heb je trouwens ook de 'Day a week'-school. Hier staat meer informatie over de selectieprocedure. Zoiets zou misschien wat voor je zoon kunnen zijn, al lijkt het een heel lokaal initiatief te zijn. Maar mogelijk is er bij jullie iets soortgelijks.
Wij zitten in de juiste regio en bij een aangesloten school. Selectieprocedure loopt momenteel :)

Vorige week gesprek gehad op school en ons gevoel dat het niet lekker gaat werd daar keihard bevestigd. Hij is weer enorm aan het onderpresteren en het pluswerk gaat hij uit de weg :{ Begeleiding bij het extra werk (of een check of hij het uberhaubt doet) lijkt er niet te zijn :X En ondertussen vindt zoon alles saai, terwijl volgens de leerkracht "de andere slimme kinderen wel geïnteresseerd zijn en zich wel inzetten" -O-

Ik heb er al dagen buikpijn van... :{

[ Bericht 0% gewijzigd door Mevr_Mus op 11-11-2019 10:31:29 ]
Oude (on)bekende.
pi_189891437
Ik had hier donderdag een kind met een drama-bui van 2 uur.. "ik haat school, ik haat Cnopius".. Zat een stukje stress voor het proefzwemmen van vrijdag in en het Russisch huiswerk was iets lastig (maar echt verre van onmogelijk). Ik heb gelukkig deze week al gesprekken bij de Cnopius (plusklas) en school staan.
We hebben een heel gesprek gehad, en hij opperde uit zichzelf of hij niet gewoon een klas over kon slaan.. Lijkt me niet handig met een hele jonge leerling. Maar we houden even alle opties open.

Eerst maar eens kijken of school hem op cito's wil doortoetsen, en de plusklasjuf stond eerder ook al bijna te springen om op school tips te komen geven om hem zijn schooltijd door te helpen, als het kan zonder versnelling. Die juf (en die hele groep binnen de onderwijsstichting) is echt gebrand om HB kinderen op school te houden/krijgen.

Hier zit een deel van het probleem ook in de klassenstructuur. Hij zit op montessori in een 3-4-5 klas. in groep 3 heeft hij al bijna alle uitleg meegekregen voor de hogere groepen. In groep 4 de rest. Dus groep 5 (en 8) zijn berucht voor deze kinderen.. Aan de andere kant is hij als jonge leerling nu wel bijna de oudste van de klas. Dat zorgt er wel voor dat hij nu niet meer de schattige kabouter kan uithangen :D
pi_189892192
Wow ik was dit topic helemaal vergeten, bijzonder om terug te lezen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2019 11:20:12 ]
pi_189892284
quote:
1s.gif Op maandag 11 november 2019 11:15 schreef Logician2.0 het volgende:
Wow ik was dit topic helemaal vergeten, bijzonder om terug te lezen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe hebben ze haar programma aangepast? Vooruit, of veel verbreding/verdieping?

Die emotie hebben we hier ook.. Zo introvert en gereserveerd de oudste is, zo extravert en expressief is de jongste. Inmiddels weet ik wel dat zo'n dramabui niet echt zo dramatisch is, maar het komt wel flink aan..

Chinees komt hier in groep 7/8, eerst 2 jaar Russisch :X
pi_189892624
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 11:22 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Hoe hebben ze haar programma aangepast? Vooruit, of veel verbreding/verdieping?

Die emotie hebben we hier ook.. Zo introvert en gereserveerd de oudste is, zo extravert en expressief is de jongste. Inmiddels weet ik wel dat zo'n dramabui niet echt zo dramatisch is, maar het komt wel flink aan..

Chinees komt hier in groep 7/8, eerst 2 jaar Russisch :X
Russisch wat tof :D

Omdat ze zo snel gaat, (ze leert zichzelf van alles aan oa engels aangeleerd via roblox, en spreekt en schrijft het bijzonder goed :? ).
Maw ze is een echte autodidact en daarom proberen ze een beetje uit te kijken qua vooruit werken en wordt alles gecompact, zo krijgt ze de hele dag in een paar uur, de rest van de dag krijgt ze voornamelijk verbreding. Dingen zoals programmeren en schaken etc.

We zijn een beetje bang dat ze anders over 1,5jr klaar is, en ondanks dat ze sociaal maatschappelijk ook ver voorloopt, willen we daar door haar emotie regulatie issues wel een beetje op letten.

De juf heeft in de vakantie een cursus over 145+ kindjes gevolgd bij ieku en sindsdien gaat ze echt met plezier naar school ipv dat we elke ochtend met een huilend kind zitten.

Ja die buien zijn echt heftig.. ik weet dat ze niet persoonlijk bedoeld zijn en toch kan ik er soms echt verdrietig van worden als ik op een dag tot 5x toe zo’n emmer narigheid over mij heen krijg.. gelukkig komen ze nu soms ook maar 1 of 2x op een dag sinds de therapie.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2019 12:04:19 ]
pi_189895629
Bijzonder kind heb je, Logician!

Vandaag las ik dit verhaal:
https://www.ad.nl/binnenl(...)-eindhoven~ac6cc143/

Ik lees in dat verhaal dat bij dit kind die emotie-regulatie ook nog niet altijd op volwassen niveau is. :D .

Dit is wel heel extreem uiteraard. Het is heel belangrijk om te kijken wat bij je kind past, hoe een aangepast programma eruit kan zien. Ik kan me wel voorstellen dat die van jullie al eerder naar het voortgezet onderwijs zal gaan. Dat is denk ik ook niet erg, - kan juist ook heel goed zijn, is mijn ervaring als docent - zolang je als ouders, zoals jullie zo goed doen ook, het welzijn van je kind goed blijft monitoren.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_189897019
quote:
1s.gif Op maandag 11 november 2019 11:15 schreef Logician2.0 het volgende:
Wow ik was dit topic helemaal vergeten, bijzonder om terug te lezen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh hier herken ik mij in!
Ik moet hier ook maar eens mee gaan lezen/schrijven.

Wij gaan O ook laten testen. Ik denk niet dat zij in de hoogste klasse HB valt, maar ze laat zeker wel tendensen zien. Ze kan lezen en schrijven en plus en minus tm 20, wel meer zelfs nu ik er over nadenk. Dit op zich is geen reden tot bezorgdheid, maar ze heeft net als jouw dochter buien van 0 tot 100 en weer terug. We beschrijven het vaak als een soort borderline, beetje dezelfde tendensen in elk geval. Wij kunnen soms oppikken waar zo'n bui vandaan komt, maar 9vd10 keer niet. Wij gebruiken extreem geduld, maar dat is echt zo intens. En straks op school (hier beginnen ze met 6 jr en dan gelijk in groep 3 zeg maar) zal ze in veel grotere mate aan zichzelf overgelaten zijn. En dat beangstigt me erg.

Pluss dat we merken dat het samenspel met andere kinderen soms lastig wordt. Ze maakt zulke geavanceerde spelconstructies dat dit tot konflikten leidt - de anderen kunnen haar niet volgen.

Tegelijkertijd stelt ze onwijze eisen aan zichzelf. Alles moet in 1x goed, en omdat dit vaak lukt, schept dit nogal wat verwachting. Dan vindt ze zichzelf heel dom en stom en zegt ze dat ze niks kan. Heel verdrietig.

IQ enzo ben ik eigenlijk niet eens zo geintereseerd in, maar wij zijn vooral bang dat ze geen uitdaging gaat vinden op school. Hopelijk kunnen testen hier bij helpen tzt, dat ze al snel uitdagingen kunnen bieden. Pluss dat ze hulp krijgt in emotieregulatie. Ik heb daar wel wat ervaring mee, maar dat is nu niet afdoende.
pi_189897229
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 18:26 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Oh hier herken ik mij in!
Ik moet hier ook maar eens mee gaan lezen/schrijven.

Wij gaan O ook laten testen. Ik denk niet dat zij in de hoogste klasse HB valt, maar ze laat zeker wel tendensen zien. Ze kan lezen en schrijven en plus en minus tm 20, wel meer zelfs nu ik er over nadenk. Dit op zich is geen reden tot bezorgdheid, maar ze heeft net als jouw dochter buien van 0 tot 100 en weer terug. We beschrijven het vaak als een soort borderline, beetje dezelfde tendensen in elk geval. Wij kunnen soms oppikken waar zo'n bui vandaan komt, maar 9vd10 keer niet. Wij gebruiken extreem geduld, maar dat is echt zo intens. En straks op school (hier beginnen ze met 6 jr en dan gelijk in groep 3 zeg maar) zal ze in veel grotere mate aan zichzelf overgelaten zijn. En dat beangstigt me erg.

Pluss dat we merken dat het samenspel met andere kinderen soms lastig wordt. Ze maakt zulke geavanceerde spelconstructies dat dit tot konflikten leidt - de anderen kunnen haar niet volgen.

Tegelijkertijd stelt ze onwijze eisen aan zichzelf. Alles moet in 1x goed, en omdat dit vaak lukt, schept dit nogal wat verwachting. Dan vindt ze zichzelf heel dom en stom en zegt ze dat ze niks kan. Heel verdrietig.

IQ enzo ben ik eigenlijk niet eens zo geintereseerd in, maar wij zijn vooral bang dat ze geen uitdaging gaat vinden op school. Hopelijk kunnen testen hier bij helpen tzt, dat ze al snel uitdagingen kunnen bieden. Pluss dat ze hulp krijgt in emotieregulatie. Ik heb daar wel wat ervaring mee, maar dat is nu niet afdoende.
Ohh dat klinkt echt heel erg herkenbaar.
Slim om te gaan laten testen denk ik!

Wij hadden trouwens ook nooit zo’n hoge score verwacht, want het is je kind en ergens wen je er gewoon aan.
pi_189899471
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_189899583
quote:
1s.gif Op maandag 11 november 2019 20:52 schreef coccinelle het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je kan via de huisarts een test aanvragen, zet in de aanvraag “problemen met de emotie regulatie” dan wordt het als het goed is gewoon vergoed. Ik zou je wel adviseren om aan je huisarts te vragen of hij je wil doorverwijzen naar iemand die gespecialiseerd is in HB.

Bij onze dochter was school er ook een tijdje van overtuigd dat er sprake was van HB en ASS uit de wiscV kwam een compleet harmonieus uhb profiel, schijnbaar is er erg veel overlap qua kenmerken. Heel veel sterkte vooral en kracht toegewenst, het is helaas een zwaar proces als je niet direct gezien wordt :*

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2019 20:59:28 ]
pi_189899619
quote:
1s.gif Op maandag 11 november 2019 11:55 schreef Logician2.0 het volgende:

[..]

Russisch wat tof :D

Ze doen hier in groep 5&6 Russisch. Dan heb je nog wel het gewone letter=klank principe, maar wel een ander schrift en iets waar je ouders ook niet zo even bij kunnen helpen.
Groep 7&8 doen ze Chinees. Dat kunnen ze motorisch ook beter de karakters maken.
En deze twee talen hebben ze niet op het VO, dus dan lopen ze daar niet direct voor.

Ik was ook verbaasd over zijn IQ Zijn juf niet, die zag die 145 (WiscV) ook wel aankomen. Ik had zelf het idee dat hij vooral talig was, en daarmee slimmer zou lijken. Maar zijn taal zat onderaan met een subscore van 130..

Engels is hier ook zoiets. Opeens leest hij Harry Potter in het Engels. Die games en YouTube filmpjes waren een goede bron..

Morgen ook nog oudergesprek bij de plusklas. Hij paniekt nogal eens daar, waarschijnlijk omdat het nu pas voor het eerst echt moeilijk wordt..

Ik ga dat wordt emotie regulatie even onthouden, dekt de lading hier ook wel..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')