"Grappig", kan me herinneren dat ik bij jou vaak herkenbare dingen heb gelezen als je over je oudste schreef! Hoop dat jullie nu een aanknopingspunt hebben gevonden om hem te helpen.quote:Op dinsdag 5 november 2019 11:29 schreef Nanukerst het volgende:
(L-E hier, ik kan mijn eigen account niet meer in dus even zo )
Na het verslijten van drie basisscholen en nu een thuiszitter die kortgeleden hoogbegaafd is bevonden heb ik de neiging om te zeggen: Laat in vredesnaam wel testen, zodat je al vroeg kan inspringen op wat hij nodig heeft. Het valt me op dat hier veel verhalen voorbij komen van kinderen die op school voor lopen. Onze zoon heeft dat nooit gedaan, heeft zich vermoedelijk al heel vroeg op school aangepast, en is hierdoor niet gezien. Doortoetsen met een CITO zou bij hem dus geen enkele informatie hebben gegeven.
Als je wel besluit om te laten testen: laat dit alsjeblieft doen bij een HB-specialist, of in ieder geval iemand met echte kennis over hoogbegaafdheid. De behandelaren van onze zoon zijn er in gespecialiseerd en die kennis heeft oneindig veel meerwaarde. :-)
Meer inzicht in wat er in zijn hoofd gebeurt is heel prettig, vonden wij. Ook in niet-schoolse situaties blijkt het fijn om hem beter te snappen. Maar dat kunnen jullie vast ook regelen zonder IQ-test inderdaad, zeker als hoogbegaafdheid ook door school al genoemd is.quote:Op dinsdag 5 november 2019 12:03 schreef Mevr_Mus het volgende:
[..]
"Grappig", kan me herinneren dat ik bij jou vaak herkenbare dingen heb gelezen als je over je oudste schreef! Hoop dat jullie nu een aanknopingspunt hebben gevonden om hem te helpen.
In denk dat het bij zoon ook niet perse informatief is om door te toetsen. Interessanter is denk ik om meer inzicht te krijgen in wat er in zijn hoofd gebeurd en te kijken hoe we daar op in kunnen spelen (meer top-down leren bijv.).
Herkenbaar.. Ik heb hier ook weleens geroepen dat de jongste alleen naar school gaat voor de sociale contacten en de gezelligheid. Cognitief bieden ze hem weinig in basis, de externe klas vangt dat nu gelukkig wel op. Hier het label ook nodig voor die klas, anders hadden we gehandeld naar wat ik zag (anders had hij nu een jaar lager gezeten, overgang 1->3 was op mijn initiatief)quote:Op dinsdag 5 november 2019 13:47 schreef Claudia_x het volgende:
M'n eigen aanpak is om niet te veel verwachtingen te hebben van school. Ik hoop dat het een plek is waar m'n kinderen zich veilig voelen, waar ze leuke sociale contacten hebben en als het meezit iets van opsteken. Ook wil ik m'n kinderen zo ver mogelijk weghouden van diagnostiek en hulpverlening omdat labels een desastreus effect kunnen hebben en omdat ik weinig vertrouwen heb in orthopedagogen (ik heb in het wereldje gewerkt).
Dat klinkt echt heel tof!quote:Op dinsdag 5 november 2019 13:47 schreef Claudia_x het volgende:
In de klas van mijn dochter doen ze wel aan "Grej of the day" en daar duiken wij bovenop.
Grey of the day is zo leuk! Op facebook is er een hele community die grey's uitwisselt.quote:Op dinsdag 5 november 2019 15:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat klinkt echt heel tof!
Doen ze dat alleen bij je dochter in de klas? Is er een reden voor om dat alleen in die klas te doen?
Wat mij het meest zorgen baart is denk ik de passiviteit waarin hij nu weer vervalt. Hij is van nature dromerig, maar nu heb ik soms het gevoel dat er helemaal niets meer binnen komt en hij komt ook tot weinig. Daarnaast vind ik het ook echt naar om te zien hoe hij zich soms aanpast. Hij doet zoals hij denkt dat het hoort. Beetje lastig uit te leggen. Wat doet dit op de lange termijn met hem?quote:Op dinsdag 5 november 2019 13:47 schreef Claudia_x het volgende:
Wat is nu het probleem waar je het meest mee zit, @:Mevr_Mus? Hij heeft vrienden, dus is het erg dat hij geen aansluiting vindt bij de hele groep? Hij is acht jaar oud en zit in groep vijf, dus is het erg dat hij nog niet goed kan plannen? Ik werk dagelijks met volwassenen die niet kunnen plannen. Wil je graag dat school aansluit bij zijn eigen belevingswereld? Dat willen de ouders van de andere 30 kinderen in de klas ook. Wil je weten wat er in zijn hoofd omgaat? Denk je dat het antwoord daarop je nieuwe inzichten gaat geven ten aanzien van de stimulerende omgeving die hij nodig heeft?
Dat ookquote:Op dinsdag 5 november 2019 13:47 schreef Claudia_x het volgende: Ik vind het zelf vooral erg dat mijn twee slimme kinderen geen plezier beleven aan school. Dat deed ikzelf ook niet: school is iets wat moet. Als ik mijn kinderen vraag wat ze leuk vinden aan school, dan noemen ze de pauzes en de gymles. In de klas van mijn dochter doen ze wel aan "Grej of the day" en daar duiken wij bovenop. Ik ben ervan overtuigd dat zulk soort initiatieven de nieuwsgierigheid van kinderen prikkelen, onder andere doordat de ouders erbij worden betrokken en er zo een stimulerende sociale omgeving wordt gecreëerd. Maar het is de druppel op een gloeiende plaat, want verder draait school grotendeels om gortdroge instructies en CITO-toetsen.
Misschien hebben / hadden wij te hoge verwachtingen van school. Aanbod voor slimmere kinderen is groot en er is een hb-specialist binnen de school. Maar dat betekent niet dat alle leerkrachten begrijpen wat hoogbegaafdheid inhoudt. Het beeld dat hoogbegaafde kinderen enorm voorlopen en foutloos werken lijkt toch nog te overheersen. En mijn dromerige, luie en extreem slordige kind past niet in dat plaatjequote:Op dinsdag 5 november 2019 13:47 schreef Claudia_x het volgende:
M'n eigen aanpak is om niet te veel verwachtingen te hebben van school. Ik hoop dat het een plek is waar m'n kinderen zich veilig voelen, waar ze leuke sociale contacten hebben en als het meezit iets van opsteken. Ook wil ik m'n kinderen zo ver mogelijk weghouden van diagnostiek en hulpverlening omdat labels een desastreus effect kunnen hebben en omdat ik weinig vertrouwen heb in orthopedagogen (ik heb in het wereldje gewerkt).
Ik kan me goed voorstellen dat er ouders zijn die hogere verwachtingen hebben van school. Je zou natuurlijk uit kunnen kijken naar een andere school, bijvoorbeeld een waar betekenisvol leren op de voorgrond staat (volgens de leer van Vygotsky, wiens ideeën over de zone van naaste ontwikkeling Deepfreeze aanhaalt).
We krijgen steeds meer inzicht in zijn hoofd, maar het is wel een hele zoektocht. Vandaar dat wij ook wel openstaan voor mensen / professionals die daar in mee kunnen zoeken.quote:Op dinsdag 5 november 2019 14:11 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Meer inzicht in wat er in zijn hoofd gebeurt is heel prettig, vonden wij. Ook in niet-schoolse situaties blijkt het fijn om hem beter te snappen. Maar dat kunnen jullie vast ook regelen zonder IQ-test inderdaad, zeker als hoogbegaafdheid ook door school al genoemd is.
Ik ga dat ook nog even opzoeken! Zou je eventueel ook gewoon thuis kunnen doen denk ik? Ter afwisseling van gesprekken over euthanasie, Egyptische goden of de zin van oorlog tijdens de maaltijdquote:Op dinsdag 5 november 2019 15:51 schreef Moonah het volgende:
[..]
Grey of the day is zo leuk! Op facebook is er een hele community die grey's uitwisselt.
/weer weg uit dit topic.
In welke regio wonen jullie?quote:Op dinsdag 5 november 2019 16:44 schreef Mevr_Mus het volgende:
[..]
We krijgen steeds meer inzicht in zijn hoofd, maar het is wel een hele zoektocht. Vandaar dat wij ook wel openstaan voor mensen / professionals die daar in mee kunnen zoeken.
Wat gaaf is dit!quote:Op dinsdag 5 november 2019 13:47 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind het zelf vooral erg dat mijn twee slimme kinderen geen plezier beleven aan school. Dat deed ikzelf ook niet: school is iets wat moet. Als ik mijn kinderen vraag wat ze leuk vinden aan school, dan noemen ze de pauzes en de gymles. In de klas van mijn dochter doen ze wel aan "Grej of the day" en daar duiken wij bovenop. Ik ben ervan overtuigd dat zulk soort initiatieven de nieuwsgierigheid van kinderen prikkelen, onder andere doordat de ouders erbij worden betrokken en er zo een stimulerende sociale omgeving wordt gecreëerd. Maar het is de druppel op een gloeiende plaat, want verder draait school grotendeels om gortdroge instructies en CITO-toetsen.
Zo hebben wij het de afgelopen tijd gehad over saffraan, The Great Barrier Reef en het Atomium.quote:Op dinsdag 5 november 2019 16:47 schreef Mevr_Mus het volgende:
[..]
Ik ga dat ook nog even opzoeken! Zou je eventueel ook gewoon thuis kunnen doen denk ik? Ter afwisseling van gesprekken over euthanasie, Egyptische goden of de zin van oorlog tijdens de maaltijd
Wij zitten in de juiste regio en bij een aangesloten school. Selectieprocedure loopt momenteelquote:Op zaterdag 9 november 2019 01:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zo hebben wij het de afgelopen tijd gehad over saffraan, The Great Barrier Reef en het Atomium.
Bij ons heb je trouwens ook de 'Day a week'-school. Hier staat meer informatie over de selectieprocedure. Zoiets zou misschien wat voor je zoon kunnen zijn, al lijkt het een heel lokaal initiatief te zijn. Maar mogelijk is er bij jullie iets soortgelijks.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2019 11:20:12 ]
quote:Op maandag 11 november 2019 11:15 schreef Logician2.0 het volgende:
Wow ik was dit topic helemaal vergeten, bijzonder om terug te lezen.Hoe hebben ze haar programma aangepast? Vooruit, of veel verbreding/verdieping?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die emotie hebben we hier ook.. Zo introvert en gereserveerd de oudste is, zo extravert en expressief is de jongste. Inmiddels weet ik wel dat zo'n dramabui niet echt zo dramatisch is, maar het komt wel flink aan..
Chinees komt hier in groep 7/8, eerst 2 jaar Russisch
Russisch wat tofquote:Op maandag 11 november 2019 11:22 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Hoe hebben ze haar programma aangepast? Vooruit, of veel verbreding/verdieping?
Die emotie hebben we hier ook.. Zo introvert en gereserveerd de oudste is, zo extravert en expressief is de jongste. Inmiddels weet ik wel dat zo'n dramabui niet echt zo dramatisch is, maar het komt wel flink aan..
Chinees komt hier in groep 7/8, eerst 2 jaar Russisch
quote:Op maandag 11 november 2019 11:15 schreef Logician2.0 het volgende:
Wow ik was dit topic helemaal vergeten, bijzonder om terug te lezen.Oh hier herken ik mij in!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik moet hier ook maar eens mee gaan lezen/schrijven.
Wij gaan O ook laten testen. Ik denk niet dat zij in de hoogste klasse HB valt, maar ze laat zeker wel tendensen zien. Ze kan lezen en schrijven en plus en minus tm 20, wel meer zelfs nu ik er over nadenk. Dit op zich is geen reden tot bezorgdheid, maar ze heeft net als jouw dochter buien van 0 tot 100 en weer terug. We beschrijven het vaak als een soort borderline, beetje dezelfde tendensen in elk geval. Wij kunnen soms oppikken waar zo'n bui vandaan komt, maar 9vd10 keer niet. Wij gebruiken extreem geduld, maar dat is echt zo intens. En straks op school (hier beginnen ze met 6 jr en dan gelijk in groep 3 zeg maar) zal ze in veel grotere mate aan zichzelf overgelaten zijn. En dat beangstigt me erg.
Pluss dat we merken dat het samenspel met andere kinderen soms lastig wordt. Ze maakt zulke geavanceerde spelconstructies dat dit tot konflikten leidt - de anderen kunnen haar niet volgen.
Tegelijkertijd stelt ze onwijze eisen aan zichzelf. Alles moet in 1x goed, en omdat dit vaak lukt, schept dit nogal wat verwachting. Dan vindt ze zichzelf heel dom en stom en zegt ze dat ze niks kan. Heel verdrietig.
IQ enzo ben ik eigenlijk niet eens zo geintereseerd in, maar wij zijn vooral bang dat ze geen uitdaging gaat vinden op school. Hopelijk kunnen testen hier bij helpen tzt, dat ze al snel uitdagingen kunnen bieden. Pluss dat ze hulp krijgt in emotieregulatie. Ik heb daar wel wat ervaring mee, maar dat is nu niet afdoende.
Ohh dat klinkt echt heel erg herkenbaar.quote:Op maandag 11 november 2019 18:26 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Oh hier herken ik mij in!
Ik moet hier ook maar eens mee gaan lezen/schrijven.
Wij gaan O ook laten testen. Ik denk niet dat zij in de hoogste klasse HB valt, maar ze laat zeker wel tendensen zien. Ze kan lezen en schrijven en plus en minus tm 20, wel meer zelfs nu ik er over nadenk. Dit op zich is geen reden tot bezorgdheid, maar ze heeft net als jouw dochter buien van 0 tot 100 en weer terug. We beschrijven het vaak als een soort borderline, beetje dezelfde tendensen in elk geval. Wij kunnen soms oppikken waar zo'n bui vandaan komt, maar 9vd10 keer niet. Wij gebruiken extreem geduld, maar dat is echt zo intens. En straks op school (hier beginnen ze met 6 jr en dan gelijk in groep 3 zeg maar) zal ze in veel grotere mate aan zichzelf overgelaten zijn. En dat beangstigt me erg.
Pluss dat we merken dat het samenspel met andere kinderen soms lastig wordt. Ze maakt zulke geavanceerde spelconstructies dat dit tot konflikten leidt - de anderen kunnen haar niet volgen.
Tegelijkertijd stelt ze onwijze eisen aan zichzelf. Alles moet in 1x goed, en omdat dit vaak lukt, schept dit nogal wat verwachting. Dan vindt ze zichzelf heel dom en stom en zegt ze dat ze niks kan. Heel verdrietig.
IQ enzo ben ik eigenlijk niet eens zo geintereseerd in, maar wij zijn vooral bang dat ze geen uitdaging gaat vinden op school. Hopelijk kunnen testen hier bij helpen tzt, dat ze al snel uitdagingen kunnen bieden. Pluss dat ze hulp krijgt in emotieregulatie. Ik heb daar wel wat ervaring mee, maar dat is nu niet afdoende.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 11 november 2019 20:52 schreef coccinelle het volgende:Je kan via de huisarts een test aanvragen, zet in de aanvraag “problemen met de emotie regulatie” dan wordt het als het goed is gewoon vergoed. Ik zou je wel adviseren om aan je huisarts te vragen of hij je wil doorverwijzen naar iemand die gespecialiseerd is in HB.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij onze dochter was school er ook een tijdje van overtuigd dat er sprake was van HB en ASS uit de wiscV kwam een compleet harmonieus uhb profiel, schijnbaar is er erg veel overlap qua kenmerken. Heel veel sterkte vooral en kracht toegewenst, het is helaas een zwaar proces als je niet direct gezien wordt
[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2019 20:59:28 ]
Ze doen hier in groep 5&6 Russisch. Dan heb je nog wel het gewone letter=klank principe, maar wel een ander schrift en iets waar je ouders ook niet zo even bij kunnen helpen.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |