abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 februari 2014 @ 13:46:54 #1
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_137089088

Release datum: 18 februari 2014 --> het is uit

Wat is Banished?

Welkom in de wereld van Banished. In deze city-building strategy game beheer jij een groep verbannen reizigers die beslissen een nieuw leven te starten in een nieuw land. Ze hebben enkel wat kleren en een kar gevuld met een beperkte voorraad van hun thuisland.

Het doel van het spel is om de groep in leven te houden en te laten groeien in een succesvolle stad. Mogelijkheden om het verzamelen van voedsel zijn jagen, traden, vissen en landbouw. Duurzame praktijken zijn nodig om op lange termijn te kunnen overleven.

Overleven

De winter overleven is een van de grootste uitdagingen. Je kleermakers kunnen kleding maken, je mensen kunnen huizen bouwen en brandhout gebruiken om het warm te houden. Maar die noodzakelijkheden hebben een prijs: bossen kappen verminderd het aantal herten waar je kan op jagen. Al kunnen je boswachters nieuwe bomen planten, genezende kruiden voor verschillende ziekten kunnen enkel gevonden worden in bossen dat al jaren bestaan.

Landbouw voor vele seizoenen op dezelfde plaats zal de grond ruïneren. Te veel vissen zorgt dat het visaantal naar beneden gaat en zal zorgen voor uithongering.

Ronddwalende nomaden kunnen je dorp snel te helpen groeien, maar hen toelaten worgt voor een grotere kans op ziektes van verre landen!

Gameplay

De inwoners van Banished zijn je voornaamste bron. Ze worden geboren, worden ouder, werken, hebben zelf kinderen, en sterven uiteindelijk. Ze gezond, gelukkig en goed gevoed houden zijn essentieel om je dorp te laten groeien. Nieuwe huizen bouwen op zich is niet genoeg, er moeten genoeg mensen zijn om er in te trekken en een gezin te starten.

Banished heeft geen skill trees. Elk gebouw kan op elk moment gebouwd worden, op voorwaarde dat je genoeg voorraden hebt. De economie werkt niet met geld. In plaats daarvan kunnen je zuurverdiende voorraden verruild worden met handelaars die via handelsschepen je dorp bezoeken. Deze handelaars zijn de sleutel tot het toevoegen van vee en eenjarige gewassen tot het dieet van je inwoners. Maar de lange handelsroutes kunnen ook ziektes meebrengen.

Er zijn 20 verschillende beroepen dat de inwoners kunnen uitoefenen. Van boeren, jagen en smeden tot onderwijs en genezing. Er bestaat geen simpele strategie die voor elk dorp gelijk is. Op elke map zijn de grondstoffen meer of minder aanwezig en zal je je strategie daarop moeten aanpassen. Je kan er voor kiezen om bossen opnieuw aan te planten, ijzer te mijnen of een steengroeve voor steen te maken. Maar al deze keuzes vereisen ruimte waarin je je dorp niet kan uitbreiden.

Het succes of falen van een dorp hangt volledig af van het juist beheer van je grondstoffen en risico's.

SPOILER: Screenshots
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Filmpjes
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Meer informatie

Officiële website: http://www.shiningrocksoftware.com/
Steam: http://store.steampowered.com/app/242920/
Ontwikkelaar: Shining Rock Software (one man project)
Twitter: https://twitter.com/ShiningRockSoft
Facebook: https://www.facebook.com/ShiningRockSoftware
Reddit: http://www.reddit.com/r/banished
YouTube: https://www.youtube.com/user/ShiningRockSoftware/

Prijs:20 dollar

Doe mee aan de FOK!seed!

Seed: 11041979
Terrain type: Valleys
Terrain size: Large
Climate: Fair
Disasters: On
Starting Conditions: Hard

[ Bericht 0% gewijzigd door jogy op 24-02-2014 13:52:38 ]
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_137089270
https://www.humblebundle.com/ kan je em voor 14 dollars kopen
Geniet van het leven:):)
pi_137089278
Erg tevreden met m'n nieuwste dorp. O+

Zo'n beetje alles in overschot en ik kan rustig verder bouwen.
Ik heb 0 farms. Alleen gatherers, hunters, fishers en weilanden met dieren.

I love my mispoken words.
pi_137089384
quote:
6s.gif Op maandag 24 februari 2014 13:40 schreef Iwanius het volgende:
Ja ik begrijp dat je vooruit wilt denken maar soms (en dat geef je zelf ook al aan in je verdere reactie) heeft het totaal geen zin te ver te blijven doordenken want soms kan dat dan juist averechts gaan werken omdat er een portie haast/dwang bij zit en waardoor je dus fouten gaat maken,zaken die je eerst niet maakte met als gevolg dat je verspilde moeite en tegenslag krijgt.
Ik ben daar echt niet zo bang voor. Net zoals jogy zegt, je moet gewoon zorgen dat je de extra voorzieningen hebt voor als je ergens een tekort aan dreigt te gaan hebben. Ik probeer bijvoorbeeld rond te komen van mijn boerderijen, en in de winter gaan de boeren jagen, vissen en besjes plukken. Als er een slechte oogst is geweest zorg ik gewoon dat er wat mijnlieden in de zomer door blijven vissen en dan bouw ik gewoon even iets minder snel.
En zo geldt het ook voor andere producten. Ik kom rond met één of twee woodcutters, maar als ik net iets verkocht heb in de haven zorg ik gewoon dat ik alle vier de woodcutters aan de gang hou om de voorraad weer even op te bouwen.
Gewoon af en toe even je productie en graphs bekijken en je ziet of er ergens een crisis aan dreigt te komen.
Als je eenmaal over de honderd inwoners hebt dan heb je echt niet meteen een crisis als er wat nomaden komen, of je moet sowieso al erg in de marge leven.
In the coolest little capital of the world
  maandag 24 februari 2014 @ 13:57:24 #5
416284 Maargoed.
Zakelijkheid pur sang.
pi_137089440
Even voor de beeldvorming; is dit voornamelijk citybuilding of ook logistieke processen opzetten zoals bij Stronghold?
☭☭ You are a traitor to the motherland ☭☭
pi_137089449
Ik twijfel. Ik zag dit spel staan bij Top Sellers op Steam en direct even een paar tutorials gekeken. Het spel ziet er best complex uit maar wat is er te doen late game?
  maandag 24 februari 2014 @ 14:00:46 #7
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_137089533
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 13:57 schreef Maargoed. het volgende:
Even voor de beeldvorming; is dit voornamelijk citybuilding of ook logistieke processen opzetten zoals bij Stronghold?
Je moet een beetje rekening houden dat de dorpelingen niet al te ver moeten lopen voor hun basisbehoeften zoals brandhout en voedsel en niet te veel tijd kwijt zijn wanneer ze naar hun werk gaan maar verder is het niet heel complex.
Vrijheid
pi_137089724
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 13:57 schreef d1ce het volgende:
Ik twijfel. Ik zag dit spel staan bij Top Sellers op Steam en direct even een paar tutorials gekeken. Het spel ziet er best complex uit maar wat is er te doen late game?
Ik vind het spel minder complex dan bijvoorbeeld de Anno-reeks. Maar het is wel een erg tof spel.

Je werkt niet met objectives, het doel is en blijft om je stad steeds verder uit te breiden en van alle gemakken te voorzien. De uitdaging zit m in het tevreden en gezond houden van je burgers. Dit doe je door constant je resources te monitoren en ervoor te zorgen dat een ieder er warmpjes bij zit.
  maandag 24 februari 2014 @ 14:18:30 #9
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_137090128
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 13:57 schreef d1ce het volgende:
Het principe is hetzelfde door het hele spel heen dus ook geen 'great works' of zo. Gewoon blijven bouwen tot je map vol is en kijken of het lukt. Ik heb wel door dat de 'spanning' er voor mij nu wel een beetje uit is nu ik een taktiek heb die het overleven praktisch verzekerd, zolang er geen orkaan door mijn dorp komt razen natuurlijk. Uiteindelijk ga ik bijvoorbeeld rond de 250/300 over op een boerderij/vee gemeenschap en probeer ik de jagerijen/verzamelhutjes eruit te faseren bijvoorbeeld.
Vrijheid
  maandag 24 februari 2014 @ 14:27:58 #10
277865 Sejt
Ondertitel
pi_137090434
Als het weiland na vele jaren vol staat, heb je ook wel wat:

En schapen nog meer...

I love my mispoken words.
  maandag 24 februari 2014 @ 14:52:48 #11
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_137091261
Het basisspel is leuk maar mist wat mij betreft toch wel diepgang. Nadat je een 500/600 inwoners een keer of 2 gehaald hebt ben je er wel klaar mee.

Ik denk dat er binnen een half jaar toch wel een 30tal gebouwen, doormiddel van mods of uitbreidingen, aan de basisgame toegevoegd zullen worden.
Uit een interview kon ik al opmaken dat de maker van het spel in ieder geval positief staat tegenover het modden van zijn creatie.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_137091983
:o :P
  maandag 24 februari 2014 @ 15:20:41 #13
416284 Maargoed.
Zakelijkheid pur sang.
pi_137092126
quote:
14s.gif Op maandag 24 februari 2014 14:00 schreef jogy het volgende:

[..]

Je moet een beetje rekening houden dat de dorpelingen niet al te ver moeten lopen voor hun basisbehoeften zoals brandhout en voedsel en niet te veel tijd kwijt zijn wanneer ze naar hun werk gaan maar verder is het niet heel complex.
Maar zijn er bijvoorbeeld ook productieprocessen van bijvoorbeeld graan naar brood oid?
☭☭ You are a traitor to the motherland ☭☭
  maandag 24 februari 2014 @ 15:24:02 #14
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_137092229
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 15:20 schreef Maargoed. het volgende:

[..]

Maar zijn er bijvoorbeeld ook productieprocessen van bijvoorbeeld graan naar brood oid?
Op het moment alleen van wol/leer naar warme jas en hout/ijzer naar ijzeren gereedschap en een upgrade naar staal met houtskool en verder niet heel veel, je kan alcohol maken door fruit/graan te fermenteren en brandhout maken.
Vrijheid
pi_137092497
Mijn brewery doet het niet. Ik heb zowel appels als wheat, maar bij beide maakt hij er geen Ale van en verschijnt het icoontje dat hij niks kan omdat hij geen resources heeft. Heeft hij nog iets nodig behalve een grondstof?
Ik heb geen signature.
  maandag 24 februari 2014 @ 15:39:42 #16
56749 BlaZ
pi_137092759
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 15:32 schreef VitaminWater het volgende:
Mijn brewery doet het niet. Ik heb zowel appels als wheat, maar bij beide maakt hij er geen Ale van en verschijnt het icoontje dat hij niks kan omdat hij geen resources heeft. Heeft hij nog iets nodig behalve een grondstof?
Wellicht produceer je te weinig apple of wheat ten opzichte van de totale voedselproductie zodat de bewoners het zelf al opmaken voordat de brouwer zelf het kan ophalen.
pi_137093053
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 14:52 schreef BlaZ het volgende:
Het basisspel is leuk maar mist wat mij betreft toch wel diepgang. Nadat je een 500/600 inwoners een keer of 2 gehaald hebt ben je er wel klaar mee.

Ik denk dat er binnen een half jaar toch wel een 30tal gebouwen, doormiddel van mods of uitbreidingen, aan de basisgame toegevoegd zullen worden.
Uit een interview kon ik al opmaken dat de maker van het spel in ieder geval positief staat tegenover het modden van zijn creatie.
En zo hoort het bij games als dit.

Minecraft is er groot mee geworden.
pi_137093221
Ik wil mijn kar verwijderen omdat ik ruimte nodig heb, maar de kar zit nog voor 90% vol (en ze blijven alles er gewoon in droppen ondanks dat ik een barn en storage heb) :')

Is er een manier waarop ik de resources in de kar kan behouden / overzetten? Ik heb de ruimte nu echt nodig (small + mountains map) dus die kar MOET weg...
  maandag 24 februari 2014 @ 15:57:20 #19
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_137093374
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 15:52 schreef GlenSpey het volgende:
Ik wil mijn kar verwijderen omdat ik ruimte nodig heb, maar de kar zit nog voor 90% vol (en ze blijven alles er gewoon in droppen ondanks dat ik een barn en storage heb) :')

Is er een manier waarop ik de resources in de kar kan behouden / overzetten? Ik heb de ruimte nu echt nodig (small + mountains map) dus die kar MOET weg...
Gewoon met het gebouw verwijderen tooltje die kar selecteren. Die goederen halen ze er vanzelf wel uit en dan verdwijnt de kar.
Vrijheid
  maandag 24 februari 2014 @ 15:58:35 #20
56749 BlaZ
pi_137093418
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 15:52 schreef GlenSpey het volgende:

Even al je laborers in de markt aan het werk zetten dan is de kart binnen één minuut leeg.
  maandag 24 februari 2014 @ 15:59:38 #21
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_137093450
Oh en nadat je de verwijder opdracht gegeven hebt kan je ook meteen met de prio tool nog een keer het gebied selecteren, krijgt het voorrang.
Vrijheid
  maandag 24 februari 2014 @ 16:01:32 #22
56749 BlaZ
pi_137093522
quote:
14s.gif Op maandag 24 februari 2014 15:47 schreef Typisch het volgende:
En zo hoort het bij games als dit.

Minecraft is er groot mee geworden.
Inderdaad, ik zag op het forum ontzettend veel ideeën voor mods voorbijkomen.

Van extra dieren als bijen, geiten, varkens, eenden en ganzen tot kaarsenmakers, kloosters, grotere opslagplaatsen, huizen van klei etc.
pi_137093525
Ik was even met de FOK!seed bezig gegaan, was goed op weg maar mijn bevolking groeide iets te hard. _O- Nu is de helft dood gegaan van de honger, maar ik heb mijn focus gewoon naar food productie gelegd dus uiteindelijk zal het wel weer recht trekken neem ik aan.

Ben erg te spreken over deze game. :Y
  maandag 24 februari 2014 @ 16:03:32 #24
297168 Kikopuz
I like goats
pi_137093591
Heb nu deze achievements:
• Trader
• Master Trader
• Foodie
• Smiles all Around

Ik speel nog steeds met mijn eerste dorp (iets van 70 jaar nu). Hoeveelste dorp spelen jullie inmiddels? :P
pi_137093618
quote:
14s.gif Op maandag 24 februari 2014 15:57 schreef jogy het volgende:

[..]

Gewoon met het gebouw verwijderen tooltje die kar selecteren. Die goederen halen ze er vanzelf wel uit en dan verdwijnt de kar.
Ah top, dacht dat de goederen erin zouden blijven zitten en mee verwijderd zouden worden :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')