Release datum: 18 februari 2014 --> het is uitWat is Banished?Welkom in de wereld van Banished. In deze city-building strategy game beheer jij een groep verbannen reizigers die beslissen een nieuw leven te starten in een nieuw land. Ze hebben enkel wat kleren en een kar gevuld met een beperkte voorraad van hun thuisland.
Het doel van het spel is om de groep in leven te houden en te laten groeien in een succesvolle stad. Mogelijkheden om het verzamelen van voedsel zijn jagen, traden, vissen en landbouw. Duurzame praktijken zijn nodig om op lange termijn te kunnen overleven.
OverlevenDe winter overleven is een van de grootste uitdagingen. Je kleermakers kunnen kleding maken, je mensen kunnen huizen bouwen en brandhout gebruiken om het warm te houden. Maar die noodzakelijkheden hebben een prijs: bossen kappen verminderd het aantal herten waar je kan op jagen. Al kunnen je boswachters nieuwe bomen planten, genezende kruiden voor verschillende ziekten kunnen enkel gevonden worden in bossen dat al jaren bestaan.
Landbouw voor vele seizoenen op dezelfde plaats zal de grond ruïneren. Te veel vissen zorgt dat het visaantal naar beneden gaat en zal zorgen voor uithongering.
Ronddwalende nomaden kunnen je dorp snel te helpen groeien, maar hen toelaten worgt voor een grotere kans op ziektes van verre landen!
GameplayDe inwoners van Banished zijn je voornaamste bron. Ze worden geboren, worden ouder, werken, hebben zelf kinderen, en sterven uiteindelijk. Ze gezond, gelukkig en goed gevoed houden zijn essentieel om je dorp te laten groeien. Nieuwe huizen bouwen op zich is niet genoeg, er moeten genoeg mensen zijn om er in te trekken en een gezin te starten.
Banished heeft geen skill trees. Elk gebouw kan op elk moment gebouwd worden, op voorwaarde dat je genoeg voorraden hebt. De economie werkt niet met geld. In plaats daarvan kunnen je zuurverdiende voorraden verruild worden met handelaars die via handelsschepen je dorp bezoeken. Deze handelaars zijn de sleutel tot het toevoegen van vee en eenjarige gewassen tot het dieet van je inwoners. Maar de lange handelsroutes kunnen ook ziektes meebrengen.
Er zijn 20 verschillende beroepen dat de inwoners kunnen uitoefenen. Van boeren, jagen en smeden tot onderwijs en genezing. Er bestaat geen simpele strategie die voor elk dorp gelijk is. Op elke map zijn de grondstoffen meer of minder aanwezig en zal je je strategie daarop moeten aanpassen. Je kan er voor kiezen om bossen opnieuw aan te planten, ijzer te mijnen of een steengroeve voor steen te maken. Maar al deze keuzes vereisen ruimte waarin je je dorp niet kan uitbreiden.
Het succes of falen van een dorp hangt volledig af van het juist beheer van je grondstoffen en risico's.
SPOILER: Screenshots
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Filmpjes
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
quote:
Op maandag 24 februari 2014 13:40 schreef Iwanius het volgende:Ja ik begrijp dat je vooruit wilt denken maar soms (en dat geef je zelf ook al aan in je verdere reactie) heeft het totaal geen zin te ver te blijven doordenken want soms kan dat dan juist averechts gaan werken omdat er een portie haast/dwang bij zit en waardoor je dus fouten gaat maken,zaken die je eerst niet maakte met als gevolg dat je verspilde moeite en tegenslag krijgt.
Ik ben daar echt niet zo bang voor. Net zoals jogy zegt, je moet gewoon zorgen dat je de extra voorzieningen hebt voor als je ergens een tekort aan dreigt te gaan hebben. Ik probeer bijvoorbeeld rond te komen van mijn boerderijen, en in de winter gaan de boeren jagen, vissen en besjes plukken. Als er een slechte oogst is geweest zorg ik gewoon dat er wat mijnlieden in de zomer door blijven vissen en dan bouw ik gewoon even iets minder snel.
En zo geldt het ook voor andere producten. Ik kom rond met één of twee woodcutters, maar als ik net iets verkocht heb in de haven zorg ik gewoon dat ik alle vier de woodcutters aan de gang hou om de voorraad weer even op te bouwen.
Gewoon af en toe even je productie en graphs bekijken en je ziet of er ergens een crisis aan dreigt te komen.
Als je eenmaal over de honderd inwoners hebt dan heb je echt niet meteen een crisis als er wat nomaden komen, of je moet sowieso al erg in de marge leven.
In the coolest little capital of the world
Ik twijfel. Ik zag dit spel staan bij Top Sellers op Steam en direct even een paar tutorials gekeken. Het spel ziet er best complex uit maar wat is er te doen late game?
Maargoed.
Zakelijkheid pur sang.
quote:
Op maandag 24 februari 2014 14:00 schreef jogy het volgende:[..]
Je moet een beetje rekening houden dat de dorpelingen niet al te ver moeten lopen voor hun basisbehoeften zoals brandhout en voedsel en niet te veel tijd kwijt zijn wanneer ze naar hun werk gaan maar verder is het niet heel complex.
Maar zijn er bijvoorbeeld ook productieprocessen van bijvoorbeeld graan naar brood oid?
☭☭ You are a traitor to the motherland ☭☭
BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
quote:
Op maandag 24 februari 2014 15:32 schreef VitaminWater het volgende:Mijn brewery doet het niet. Ik heb zowel appels als wheat, maar bij beide maakt hij er geen Ale van en verschijnt het icoontje dat hij niks kan omdat hij geen resources heeft. Heeft hij nog iets nodig behalve een grondstof?
Wellicht produceer je te weinig apple of wheat ten opzichte van de totale voedselproductie zodat de bewoners het zelf al opmaken voordat de brouwer zelf het kan ophalen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
quote:
Op maandag 24 februari 2014 15:52 schreef GlenSpey het volgende:Ik wil mijn kar verwijderen omdat ik ruimte nodig heb, maar de kar zit nog voor 90% vol (en ze blijven alles er gewoon in droppen ondanks dat ik een barn en storage heb)

Is er een manier waarop ik de resources in de kar kan behouden / overzetten? Ik heb de ruimte nu echt nodig (small + mountains map) dus die kar MOET weg...
Even al je laborers in de markt aan het werk zetten dan is de kart binnen één minuut leeg.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
quote:
Inderdaad, ik zag op het forum ontzettend veel ideeën voor mods voorbijkomen.
Van extra dieren als bijen, geiten, varkens, eenden en ganzen tot kaarsenmakers, kloosters, grotere opslagplaatsen, huizen van klei etc.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.