Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet "goede" dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 23-02-2014 17:02:15 ]
Iemand die de reden weet waarom de IC naar Venlo en IC naar Maastricht tegenwoordig van spoor gewisseld zijn in Eindhoven? Normaal had je op 1 (nu 3) de IC naar Maastricht en op 2 (nu 4) de IC naar Venlo, maar nu staat Venlo op 3 en Maastricht op 4... En elk halfuur wordt dat als spoorwijziging omgeroepen.... En dat heeft als gevolg dat de IC naar Venlo vrijwel altijd voor het rooie loopt ergens rond Best-Beukenlaan ofzo.
Venlo vertrekt daardoor ook weer 2 minuten later uit Eindhoven (gepland, spoorwijziging weer niet op de vertrekstaten/reisplannert), maar heeft wel zelfde aankomsttijd in Venlo.
Op zaterdag 22 februari 2014 22:13 schreef b2py het volgende: Het is inmiddels wel duidelijk dat VIRM ook een zonetrein wordt, net als DDZ dat is geworden -> VIRMZ zal het wel worden.
Wat voor kekke zones zien jullie graag in de nieuwe VIRM?
Een zigeunerzone, een roodharigenzone, een jodenzone, een sproetenzone, een communistenzone en een halalzone.
Het bovenste deel is voor werken, muziek luisteren, filmpje kijken etc. maar het is niet direct een stiltecoupé. De stiltecoupés zijn echter wel op de bovenverdieping, maar hebben de duidelijke Stiltecoupé-aanduiding naast de gewone bestickering.
Precies, maar dat kregen we er dus niet in.
quote:
Op zaterdag 22 februari 2014 22:13 schreef b2py het volgende: Het is inmiddels wel duidelijk dat VIRM ook een zonetrein wordt, net als DDZ dat is geworden -> VIRMZ zal het wel worden.
Een rookzone, compleet met paal in het midden en Railtv. En alle andere sloebers die Railtv willen kijken, moeten maar in de rookzone gaan zitten.
- Een huisvrouwen-vrije-zone - Een kind-vrije-zone
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Mooi man. Ik heb vast nog wel een shitload aan oefentoetsen voor je mocht je daar wat aan hebben? Leuke tijden zijn dit. Zometeen lekker knallen met je praktijkdagen. Als je klaar bent, ga je dan eerst RET doen in Arnhem? Hoe doen ze dat bij NS? Ik werd gelijk losgelaten de baan op (gelukkig!).
Inderdaad, heb nu pas het idee dat het écht gaat beginnen. Vooral omdat we nu eindelijk fulltime met het vak bezig gaan zijn Moet wel zeggen dat die anderhalf jaar echt voorbij zijn gevlogen. Herinner me de eerste dag nog als de dag van gister
Wat standplaatsen betreft... een aantal van ons zijn al aangenomen bij de NS onder voorbehoud van slagen. Voor de vijftig praktijkdagen betekent dit dat die mensen in ieder geval al naar die standplaats toegaan. Na de vijftig dagen + proefrit én slagen kunnen ze dus direct een handtekening onder het contract zetten. Voor zover ik weet krijgen ze dan nog een verkorte NSR-specifieke opleiding erachteraan waarin ook gelijk de overige materieelmodules worden gedaan en wordt weggeleerd.
Op zaterdag 22 februari 2014 23:28 schreef ziggyziggyziggy het volgende: Ik stem voor de rookzone. Inclusief die lekker klepperende asbakjes van de ICM en niet-rokende reizigers die opzichtig hoestend door de coupé rennen.
Nostalgie.
Van wat ik me kan herinneren was de rookzone vaak bijna leeg. Niet erg efficiënt.
Inderdaad, heb nu pas het idee dat het écht gaat beginnen. Vooral omdat we nu eindelijk fulltime met het vak bezig gaan zijn Moet wel zeggen dat die anderhalf jaar echt voorbij zijn gevlogen. Herinner me de eerste dag nog als de dag van gister
Wat standplaatsen betreft... een aantal van ons zijn al aangenomen bij de NS onder voorbehoud van slagen. Voor de vijftig praktijkdagen betekent dit dat die mensen in ieder geval al naar die standplaats toegaan. Na de vijftig dagen + proefrit én slagen kunnen ze dus direct een handtekening onder het contract zetten. Voor zover ik weet krijgen ze dan nog een verkorte NSR-specifieke opleiding erachteraan waarin ook gelijk de overige materieelmodules worden gedaan en wordt weggeleerd.
Tof! Mooi ja. Ik had het ook de laatste weken van de opleiding het meest naar de zin. Toen was het wel even zweten met laatste stof doornemen. Prachtig! Jij ook al onder voorbehoud contract?
Op zaterdag 22 februari 2014 23:28 schreef ziggyziggyziggy het volgende: Ik stem voor de rookzone. Inclusief die lekker klepperende asbakjes van de ICM en niet-rokende reizigers die opzichtig hoestend door de coupé rennen.
Nostalgie.
Ik ben als verstokte roker tegen een rookzone in de trein.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Wanneer men late diensten draait ontkom je er niet aan om in het weekend de zogenoemde zuiptreinen te rijden. De reizigers zijn veelal beneveld en dat geeft dan nog wel de kleine pleziertjes.
Vanavond heb ik een sterk staaltje de-evolutionair gedrag aan mogen schouwen. Een groep van 5 jongemannen die allen met blikken Grolsch de trein in kwamen lopen hadden het binnen mum van tijd wel erg gezellig. Er werd gelachen, gegild, men was aan het ravotten en ze voelde zich de koning op aarde. Even verderop op het station van de metropool Kropswolde stapte 2 rondborstige blonde aantrekkelijke dames in, waarop de heren direct als een paar 12 jarige kneusjes muisstil waren. Men kon niets anders doen dan de ogen eens goed de kost te geven.
Het enige wat men in de coupé hoorde was het luide hoongelach van de meester.
De trein die ik op de heenweg reed was wat minder met rokend dronken kakvolk. Die moest ik even vermanend toe spreken omdat ze iets te ver gingen met herrie schoppen.
Ik heb vrijdag geteld hoeveel man personeel er op één ICE zit. Geen wonder dat die kaartjes zo godskolere duur zijn zeg. VIJF man catering aan het werk bijvoorbeeld.
Op zondag 23 februari 2014 09:49 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik heb vrijdag geteld hoeveel man personeel er op één ICE zit. Geen wonder dat die kaartjes zo godskolere duur zijn zeg. VIJF man catering aan het werk bijvoorbeeld.
Op zondag 23 februari 2014 10:09 schreef Kentekenplaat het volgende: Of een telefoonvrije zone. Dat eeuwige geschreeuw in die telefoons heeft het treinreizen ook gedevalueerd.
Dat heb je in de stiltezone toch? Of bedoel je een zone 'Niet telefoneren, wel praten'?
Op Den Haag Centraal moet een Engels wissel (ook wel kruiswissel genoemd) geheel worden vervangen. Dat kost meer dan 24 uur, omdat daarbij ook met hijskranen moet worden gewerkt. De keuze was tussen een van de komende dagen vervangen, of volgend weekend. Uiteindelijk bleek de keuze om het werk volgend weekend te doen, de minste reizigers te duperen, aldus ProRail. De reden dat de opgeheven Intercity’s ook niet rijden tussen Utrecht en Gouda, is dat deze vlak achter de Intercity’s van en naar Rotterdam rijden, en voor de reizigers dus geen toegevoegde waarde hebben, eveneens aldus ProRail.
Nou snap ik alleen niet dat de reizigers Den Haag - Utrecht gedupeerd worden met een 30' dienst die wel een 15' dienst had kunnen zijn..
Kun je goed onderbouwen dat een 15' dienst echt wel kan? Dan ga ik daarmee terug naar ProRail.
Mail maar.
Nee, maar ProRail geeft zelf aan dat het kan, maar dat het niet hoeft omdat de trein uit Rotterdam er vlak voor rijdt. Tenminste, zo interpreteer ik het stukje tekst.
En dat wat zij stellen, geldt natuurlijk alleen voor Gouda.
Wat zou de motiverende reden zijn geweest om voor volgende week te gaan ipv deze week ?
De schoolvakanties in Den Haag en Utrecht zijn in elk geval afgelopen na dit weekend, dus volgende week is het reizigersaanbod sowieso al weer hoger tussen Den Haag en Utrecht dan deze week....
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Op zondag 23 februari 2014 14:37 schreef _serial_ het volgende: Wat zou de motiverende reden zijn geweest om voor volgende week te gaan ipv deze week ?
De schoolvakanties in Den Haag en Utrecht zijn in elk geval afgelopen na dit weekend, dus volgende week is het reizigersaanbod sowieso al weer hoger tussen Den Haag en Utrecht dan deze week....
Niet beschikbaar zijn van personeel, kranen & compleet engels wissel.
Anyway, nu in de bar van de Pimpel. Net al even 163,44 km/h geklokt in de Fyra. Beetje onzin zijn die stiltecoupés daarin zeg, de tering wat een pokkeherrie.
Op zondag 23 februari 2014 17:02 schreef Dr_Flash het volgende: Anyway, nu in de bar van de Pimpel. Net al even 163,44 km/h geklokt in de Fyra. Beetje onzin zijn die stiltecoupés daarin zeg, de tering wat een pokkeherrie.
Ik had drie keuzes in Apeldoorn om naar Deventer te reizen.
- 10 bakken ICMm als Intercity om 11.48u - 6 bakken Plan V (treinstel 450 ook echt ) om 11.51u - "IC Berlin" van Deutsche Bahn om 12.03u
Die laatste trein geniet normaal gesproken de voorkeur, maar omdat Plan V daar weer rijdt i.p.v. dat stomme SGMm voor de stoptrein gekozen. Had nog nooit gestopt te Apeldoorn Osseveld en Twello.
Vandaag even op pad geweest, de omgeleide Skitreinen bij Dordrecht Zuid (foto's volgen nog wel), en toen naar de Vlissinger Sloehaven voor de TXL Kolentrein, met voornamelijk de LOCON 9802 (ex-ACTS 6702 / NMBS 6325) die de trein naar Ovet, de kolentoko, daar, brengt en het rangeerwerk uitvoert.
Eerst de Kolentrein met E-tractie bij het binnenrijden van de Sloehaven: TX Logistics 189 284 + lege Kolentrein TXL 189 284 passeert de fotograaf op de Sloelijn met de lege kolentrein, net na de aftakking bij Lewedorp. Na enkele honderden meters zal de trein arriveren op Emplacement Sloe, waarna de loc zal worden afgerangeerd, en zal LOCON het rangeerwerk verrichten.
Toen was het ruim 2 uur wachten tot er personeel van LOCON verscheen, waarna vrij snel de 9802 opgestart werd. Toen kon het feest eindelijk beginnen LOCON 9802 + Kolentrein De Kolentreinen van TX Logistics in de Sloehaven worden door LOCON bij de OVET gebracht, en ook beladen. Hiervoor heeft LOCON de fraaie 9802, de ex-ACTS 6702 / NMBS 6325, tot hun beschikking staan in de Sloehaven. Na enkele honderden meters zal de trein geduwd bij de Ovet naar binnen rijden, en kan het beladen gaan starten.
Hier sta ik op een 'dijk', met links gelijk de zee in beeld. Ook de vele windmolens wekken veel energie op, maar achter de fotograaf ligt toch nog steeds een kolencentrale.
Maar ook LOCON kwam met E-tractie naar de Sloehaven, de Ford-trein, die voorheen door HUSA/HTRS gereden werd, maar zoals hier waarschijnlijk wel bekend: Dat bedrijf is gestopt. LOCON 189 097 + 9906 & Ford-trein Vandaag kwam de beladen Ford-trein ook weer naar de Sloehaven, en passeert - terwijl de bewolking stevig aan het optrekken was - de fotograaf, enkele tientallen meters voor het oprijden van Emplacement Sloe. Morgen zal de trein naar Cobelfret gebracht worden, daar er al 3 beladen treinen bij Cobelfret staan, die nog gelost moeten worden.
Mooie foto's! Was er behalve dit nog meer te beleven? En rangeren ze daar nog steeds urenlang met een afgesloten Polenweg, of is dat tegenwoordig allemaal op basis van rijweginstelling?
Mooie foto's! Was er behalve dit nog meer te beleven? En rangeren ze daar nog steeds urenlang met een afgesloten Polenweg, of is dat tegenwoordig allemaal op basis van rijweginstelling?
Ik heb in de Sloehaven vandaag niks anders meer gezien. Het was overal muisstil. Op zondag komt er ook planmatig niks meer, zelf geen rangeerbewegingen van DB Schenker. Maandag-vrijdag is het er een stuk drukker.
Die overweg gaat nu alleen maar dicht als er een rijweg ingesteld is, dus niet meer erg lang. Daarbij heb je op een deel van het emplacement nog wel de mogelijkheid om met een sleuteltje 'Vrijgave Rangeren' te activeren, en gaat een witte lamp branden.
Heros Rail (verhuurt rijtuigen zoals ICL en lokomotieven zoals BR218) heeft ook ex-NS ICL-rijtuigen in hun verhuurbestand zitten. Er staan een paar rijtuigen in Hamm bij 'DB Stillstand Management' geparkeerd. Ex NS ICL te Hamm GBF
Ik heb in de Sloehaven vandaag niks anders meer gezien. Het was overal muisstil. Op zondag komt er ook planmatig niks meer, zelf geen rangeerbewegingen van DB Schenker. Maandag-vrijdag is het er een stuk drukker.
Die overweg gaat nu alleen maar dicht als er een rijweg ingesteld is, dus niet meer erg lang. Daarbij heb je op een deel van het emplacement nog wel de mogelijkheid om met een sleuteltje 'Vrijgave Rangeren' te activeren, en gaat een witte lamp branden.
Gaat de overweg niet meer dicht dan bij vrijgave rangeren?
Gaat de overweg niet meer dicht dan bij vrijgave rangeren?
Dat weet ik niet, want vandaag was alleen Locon en TXL er aanwezig. En toen lag de overweg maar kort dicht. Ik heb alleen het 'Vrijgave rangeren' aan de kant van het DBS-honk gezien.
Jeps...het was een zooitje, het is de tramhalte voor mijn kantoor, tram 15 reed helemaal niets, van de bussen was weinig te zien, en tram 1 die even verderop rijdt, reedt met 2 bakken minder, gemiddelde wachttijd was 30 min. lopen was sneller
Op zondag 23 februari 2014 22:14 schreef b2py het volgende: Ik moet wennen aan je nieuwe afbeelding James, ik denk de hele tijd dat er een nieuwe user post
Ik weet nog niet war deze maand op gaat uitkomen, maar ik denk niet dat dit de productiefste maand van het jaar zal blijken te zijn. Wie weet mag ik weer naar een persconferentie of zo
Op zondag 23 februari 2014 23:01 schreef Dr_Flash het volgende: Ik weet nog niet war deze maand op gaat uitkomen, maar ik denk niet dat dit de productiefste maand van het jaar zal blijken te zijn. Wie weet mag ik weer naar een persconferentie of zo
Ik heb even gekeken op de website van AB, maar daar staan geen persco's aangekondigd
Komende week begint wie is de mol trouwens weer. Zullen we een spelletje wie is hoog_groen gaan spelen? Want dat ik een kloon zou zijn is iedereen nu blijkbaar van overtuigt.
zelfs WIDM is al verre van boeiend. zal me de tering wezen wie H_G is, al wet iedereen dat het ziggy is. Als ik het weet weet elke achterlijke boer in Peru het ook
Op zondag 23 februari 2014 23:45 schreef Hoog_groen het volgende: Komende week begint wie is de mol trouwens weer. Zullen we een spelletje wie is hoog_groen gaan spelen? Want dat ik een kloon zou zijn is iedereen nu blijkbaar van overtuigt.
Ha, d/t-fout. Obvious.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
ik ben het er wel mee eens. Goede afspraken tussen beide bedrijven helpen meer dan een halfbakken fusie, waarbij er geen ruimte is voor andere bedrijven op het spoor
ik ben het er wel mee eens. Goede afspraken tussen beide bedrijven helpen meer dan een halfbakken fusie, waarbij er geen ruimte is voor andere bedrijven op het spoor
Laat ze er maar eens voor zorgen dat onnodige schotten worden weggenomen. Het is van de zotte dat een dienstregelingsontwerper geen flauw benul heeft wat voor invloed een sein op de mogelijkheden heeft.
Ik werd getriggered door de 8, want de wissels bij Zuidhorn kunnen krom met 80 bereden worden. Maar Hdg kan ook inderdaad.
je kunt aan de overwegen zien waar het is. Hurdegaryp heeft in de richting van Leeuwarden een grote overweg zitten en Zuidhorn heeft slechts een kleintje en een iets grotere een eindje verderop.
Goed nieuws voor alle liefhebbers van de befaamde Thomas Cook Timetable. Na 140 jaar gestopt in augustus 2013 zijn de voormalige makers een eigen uitgeverij begonnen en gaan een vergelijkbare versie met 576 pagina’s uitgeven. De eerste uitgave wordt bij de Treinreiswinkel per 4 maart 2014 verkocht.
Oom agent zondag te Dordrecht Zuid, toen wij met 13 (!!) man bij de Zuidendijk stonden voor de omgeleide skitreinen. Komt aanrijden, kijkt even, en stapt toch maar uit. "Goedemorgen heren, jullie staan hier voor foto's van treinen te maken?" uiteraard... "Ja, er had een machinist gebeld dat hier een hele groep mensen stonden die over een hek wilden klimmen, maar dat hek staat altijd open, dus dat snapten wij al niet. Nou, veel succes dan." en hij ging weer weg. Tien minuten later, 2 ProRail BOA-apen. "En wat zijn jullie aan het doen heren?" ... DERTIEN man met een fotocamera en enkele nog een filmcamera op statief. En nog zoiets vragen?.... Uiteindelijk vertrokken ze weer, maar "jullie worden in de gaten gehouden" was één van de slotwoorden -.-
Op maandag 24 februari 2014 15:44 schreef greavy het volgende: Arriva was met een Vechtdallijn-GTW zondag van Zwolle onderweg naar NedTrain Leidschendam, en het koersbord toonde ''Go where You wanna Go". Creatief.
Laatst was er eentje die van Leidschendam naar Zwolle reed met de tekst: Taking the long way home
Op maandag 24 februari 2014 16:23 schreef greavy het volgende: Oom agent zondag te Dordrecht Zuid, toen wij met 13 (!!) man bij de Zuidendijk stonden voor de omgeleide skitreinen. Komt aanrijden, kijkt even, en stapt toch maar uit. "Goedemorgen heren, jullie staan hier voor foto's van treinen te maken?" uiteraard... "Ja, er had een machinist gebeld dat hier een hele groep mensen stonden die over een hek wilden klimmen, maar dat hek staat altijd open, dus dat snapten wij al niet. Nou, veel succes dan." en hij ging weer weg. Tien minuten later, 2 ProRail BOA-apen. "En wat zijn jullie aan het doen heren?" ... DERTIEN man met een fotocamera en enkele nog een filmcamera op statief. En nog zoiets vragen?.... Uiteindelijk vertrokken ze weer, maar "jullie worden in de gaten gehouden" was één van de slotwoorden -.-
Mja, zou niet de eerste keer zijn dat er groepen langs het spoor staan om rottigheid uit te halen. Vandaar dat er altijd extra waakzaamheid is bij dit soort situaties
Mja, zou niet de eerste keer zijn dat er groepen langs het spoor staan om rottigheid uit te halen. Vandaar dat er altijd extra waakzaamheid is bij dit soort situaties
Ik snap het dat ze even komen kijken, maar als zo'n BOA (die - naar ik aanneem - weet dat er ook hobbyisten bestaan) niet eens zoiets kan begrijpen? Er zat een 2-meter brede sloot (ofzo) tussen, en dat hek "waar wij overheen gingen klimmen", dat leidt naar een bouwweg. En dat hek staat al jaren open.
Die agent, die er ongetwijfeld veel minder mee te maken krijgt, die snapte het tenminste. Maar die ProRail BOA's doen altijd zo nors. Alsof de hobbyisten altijd in het spoor gaan staan... Ze komen zo vaak bij Dordrecht Zuid als daar hobbyisten staan, altijd hetzelfde gedrag door die ProRail-apen.
En dan vergeet ik onder 'hobbyisten' de Somda-fappers en dat ene groepje van een man of 8, dat 'ene groepje' verpest het voor iedereen. Die Somda-fappers zie je niet buiten het station enzo.
Zo heb ik in Engeland wel eens de politie op bezoek gehad omdat ze 'een melding hadden gekregen van kinderen die stenen op het spoor aan het gooien waren'.
Keurig. Ik had van de week een fietser er bijna onder. Scheelde 5 meter. Schoot met een noodgang langs de bomen zonder naar links of rechts te kijken Domme klootzak
Ik ben een keer met mijn camera op een heuveltje achter een relaiskast naast een overweg gaan staan.
Volgens mij een volstrekt illegale plek, maar ruim buiten PVR. Zelfs als ik een dubbele salto voorwaarts zou maken zou ik toen nog niet in de buurt zijn gekomen van de grenzen van het PVR..
Heb je een account op imgur? Mobiel zuigt het inderdaad voor message boards enzo. Maar verder is het wel puik
Yup, en het plaatje wat ik gisteravond erop had gezet deed het ook gewoon, was ook mobiel. Wellicht is KPN gewoon niet stabiel genoeg, en de trein wifi ook niet.
Ik ben een keer met mijn camera op een heuveltje achter een relaiskast naast een overweg gaan staan.
Volgens mij een volstrekt illegale plek, maar ruim buiten PVR. Zelfs als ik een dubbele salto voorwaarts zou maken zou ik toen nog niet in de buurt zijn gekomen van de grenzen van het PVR..
Binnen PVR lijkt mij ook niet zo handig, en buiten PVR sta je al op perron en dan kunnen ze al zeuren. Tsja, ik snap het beleid van Prorail wel, spoorlopers en ander tuig is verantwoordelijk voor een flink deel van vertraging en daar is ander publiek de dupe van. Schiphol heeft er ook enorm last van gehad, die hebben nu speciale spotterspunten ingericht. Dit is natuurlijk wat lastiger bij ProRail maar ik neem aan dat jullie wel begrijpen waar ik heen wil
Op maandag 24 februari 2014 17:35 schreef b2py het volgende: Adviesaanvraag NS over dienstregeling 2015 staat op de site van het locov, ben momenteel te lui om een link te kopiëren.
1500 wordt vaker doorgetrokken naar Deventer, komt een vroege Berlijner bij, waardoor de laatste weggaat en latere treinen vanuit de randstad naar het oosten/noorden/zuiden. en nog wat andere dingen. link voor de luie mensen: http://locov.nl/actueel/p(...)stregeling_2015.aspx
Op maandag 24 februari 2014 16:44 schreef greavy het volgende: Dat idee heb ik dus wel bij sommige Prorail BOA's, net als bij die NS S&V BOA's, sommigen stralen dat ook echt wel uit...
Het is echt zo.
Op maandag 24 februari 2014 17:54 schreef greavy het volgende: Benelux gaat 16x/dag rijden en weer doorrijden van- en naar Amsterdam Wel via reguliere net.
Op maandag 24 februari 2014 17:54 schreef greavy het volgende: Benelux gaat 16x/dag rijden en weer doorrijden van- en naar Amsterdam Wel via reguliere net.
Nu wel ja, treurig genoeg. Alle mensen uit omgeving Enkhuizen kunnen niet meer met trein naar bijvoorbeeld een potje Ajax in Europa League of naar een concert in HMH of Ziggo Dome...
Nu wel ja, treurig genoeg. Alle mensen uit omgeving Enkhuizen kunnen niet meer met trein naar bijvoorbeeld een potje Ajax in Europa League of naar een concert in HMH of Ziggo Dome...
Dat valt toch wel mee? Ik vind doordeweeks 23:10 vanaf Bijlmer ArenA en op vrijdag en zaterdag om 0:10 nog redelijk netjes. Concerten zijn meestal toch rond 22:45 afgelopen
Dan al?
Dus slechts 22 maanden na het wegvallen van de Fyra gaat er weer een directe IC rijden tussen Amserdam en Brussel? Nou nou, wat een prestatie. Echt, petje af
Dus slechts 22 maanden na het wegvallen van de Fyra gaat er weer een directe IC rijden tussen Amserdam en Brussel? Nou nou, wat een prestatie. Echt, petje af
Gister zag ik een stam met 5 blauw/gele rijtuigen. Ik stapte net in de auto toen Voorheen zag je ze alleen maar met één blauw/geel rijtuig, maar nu steeds vaker met meer blauw/geel.
En 8 jaar nadat we glimmend en glanzend 250 km/h gingen rijden toch?
Ik voel de dankbaarheid niet echt, James.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Vroegah reed zoeen trein elke 2 uur van Friedrichshafen Hafen naar Friedrichshafen Stadt. Meter of 700. Als je kijkt naar de uiterste puntjes van de perrons liggen die nog geen 200 meter van elkaar
Vroegah reed zoeen trein elke 2 uur van Friedrichshafen Hafen naar Friedrichshafen Stadt. Meter of 700. Als je kijkt naar de uiterste puntjes van de perrons liggen die nog geen 200 meter van elkaar
Nijmegen - Kleve
Een tijd terug zag ik in Berlijn ook zo'n samenstelling, maar dan elektrisch. Taurus met één (of misschien twee) IC-rijtuigen erachter, en dat ging dan richting Stockholm (?).
Ik zag eerst alleen de loc en een stukje van het eerste rijtuig, pas toen het geheel vertrok begreep ik waarom al die fotografen op het perron stonden
Op maandag 24 februari 2014 21:42 schreef James1988 het volgende: NMBS heeft tekst en een video online gezet over het nieuwe vervoersplan, een gloednieuwe dienstregeling die vanaf december 2014 in werking zal treden.
Erg mooi filmpje! Een gecadanseerde dienstregeling is echt wel iets wat er broodnodig is. Was het niet zo dat er nu drie IC's Antwerpen-Brussel-Charleroi rijden, alledrie vlak achter elkaar en dan een uur niks? En symmetrie, hebben ze dat daar echt nog niet?
Erg mooi filmpje! Een gecadanseerde dienstregeling is echt wel iets wat er broodnodig is. Was het niet zo dat er nu drie IC's Antwerpen-Brussel-Gent rijden, alledrie vlak achter elkaar en dan een uur niks? En symmetrie, hebben ze dat daar echt nog niet?
Ik denk dat in het originele transportplan uit 1998 wel cadansering was voorzien, maar ik ken dat plan niet. Spreiding kennen ze vandaag de dag inderdaad niet, symmetrie ook niet echt.
Op maandag 24 februari 2014 22:10 schreef J.B. het volgende: Van Luik-Guillemins rijden in 7 minuten 3 treinen naar Luik-Paleis, en de rest van het uur ergens nog een trein.
In Nederland heb je alleen op het stukje Groningen - Groningen Noord - Sauwerd (en vice versa) zoiets. Twee treinen die kort achter elkaar rijden, dan een hele tijd niets en het volgende half uur weer twee treinen kort achter elkaar
In Nederland heb je alleen op het stukje Groningen - Groningen Noord - Sauwerd (en vice versa) zoiets. Twee treinen die kort achter elkaar rijden, dan een hele tijd niets en het volgende half uur weer twee treinen kort achter elkaar
Van Pepinster naar Luik precies hetzelfde. Maar dan elke 2 uur
Die was vorig jaar oktober al afgeschreven voor dienstregeling 2015 2014.
De enige reden waarom Arriva ooit een aanvraag heeft ingediend voor dienstregeling 2014 is om ervaring op te doen met het aanvragen van capaciteit in België. Ze waren nooit serieus van plan om in 2014 al te gaan rijden, de planning was 2015. Dat de LLL er ooit komt is onzeker, vanwege het "acceptabele alternatief" dat NS en NMBS hebben ingediend.
Ik denk niet dat de LLL zoals deze is gepresenteerd ooit nog zal gaan rijden. Voor twee identieke, concurrerende verbindingen is geen plaats. Vooral niet als één partij (Arriva) alles uit eigen zak moet betalen terwijl de andere partij een flinke bak met geld van de Belgische overheid ontvangt omdat het ineens een binnenlandse verbinding wordt.
Dat heb ik elk kwartier, echt belachelijk: :09, :12 en dan 12 minuten wachten op de volgende ic.
De enige reden waarom Arriva ooit een aanvraag heeft ingediend voor dienstregeling 2014 is om ervaring op te doen met het aanvragen van capaciteit in België. Ze waren nooit serieus van plan om in 2014 al te gaan rijden, de planning was 2015. Dat de LLL er ooit komt is onzeker, vanwege het "acceptabele alternatief" dat NS en NMBS hebben ingediend.
Ik denk niet dat de LLL zoals deze is gepresenteerd ooit nog zal gaan rijden. Voor twee identieke, concurrerende verbindingen is geen plaats. Vooral niet als één partij (Arriva) alles uit eigen zak moet betalen terwijl de andere partij een flinke bak met geld van de Belgische overheid ontvangt omdat het ineens een binnenlandse verbinding wordt.
Iets afschieten in oktober voor een dienstregeling die 1,5 maand later ingaat lijkt mij rijkelijk laat, dus ik begrijp je post niet helemaal? De gemeente had serieuze plannen om per december 2014 al met de LLL mee te doen.
Iets afschieten in oktober voor een dienstregeling die 1,5 maand later ingaat lijkt mij rijkelijk laat, dus ik begrijp je post niet helemaal? De gemeente had serieuze plannen om per december 2014 al met de LLL mee te doen.
Het is altijd de bedoeling geweest om vanaf december 2015 met de LLL te gaan rijden. Dit vanwege die nodig is aan voorbereidingen voor het hele feestje. De aanvraag voor dienstregeling 2014 was echt niets meer dan een test om te zien hoe de ambtelijke molen in België werkt, zodat men zich hierop zou kunnen aanvragen voor de daadwerkelijke aanvraag voor 2015.
Er kan maximaal 12 weken over het aanvragen en het afwijzen/toekennen van een Veiligheidscertificaat Deel B heen gaan. Veiligheidscertificaat Deel B is samen met de Vergunning Spoorwegonderneming en Veiligheidscertificaat Deel A nodig om in een land te rijden. Daarnaast moet er nog personeel worden aangeworven en opgeleid (België is veel moeilijker dan Nederland), moet er nog materieel worden besteld/gebouwd/geleverd/toegelaten, enzovoorts.
[ Bericht 8% gewijzigd door James1988 op 24-02-2014 22:47:48 (Iets verkeerd gelezen) ]
Dus resumerend: halverwege 2013 heeft Arriva een aanvraag ingediend bij Infrabel/DVIS voor capaciteit op Roosendaal - Brussel per dienstregeling 2014. Deze aanvraag is volgens de procedures afgewezen omdat Arriva op dat moment niet over de juiste papieren beschikte om in België te mogen rijden.
Volgens plan zou per december 2015 de LLL gaan rijden, "of zoveel eerder als mogelijk".
Nice. Ik begrijp dat er dus ergens bij Molenhoek een vertakking naar Duitsland ligt? Bestaat dit stuk spoor nog steeds? Helaas kom ik als NS-zijnde nooit op de Maaslijn
Nice. Ik begrijp dat er dus ergens bij Molenhoek een vertakking naar Duitsland ligt? Bestaat dit stuk spoor nog steeds? Helaas kom ik als NS-zijnde nooit op de Maaslijn
ja, gisteren nog langs gekomen. Vanaf Groesbeek wordt het bediend door railfietsen
De Groesbekers zijn als de dood dat er goederentreinen over dat spoorlijntje komt te rijden. Ook vreest Groesbeek dat ze de 'hoogfrequente' buslijnen met Nijmegen verliezen, dat zijn voor hun de voornaamste redenen om tegen reactivatie te zijn.
Als Groesbeek de garantie krijgt dat er nooit goederentreinen door het dorp zullen komen rijden (bijvoorbeeld door dwarsliggers neer te leggen die te licht zijn) zijn ze al een stuk minder anti-trein. Als er nog voldoende OV overblijft richting Nijmegen kan het best wel zo zijn dat de gemeente Groesbeek akkoord gaat met reactivatie.
Een tijd terug heeft een lokale bankier een plan ingediend om een gedeelte van de spoorlijn te reactiveren als tramlijn, onder de naam Keizerlijn (traject Groesbeek - Nijmegen) Ik kan me niet voorstellen dat er voldoende vervoersvraag is om dit te laten renderen, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik onvoldoende weet heb van de vervoersvraag in die regio.
Mijn gevoel zegt me dat het naar Nijmegen doortrekken van de RB die nu in Kleef eindigt de meest interessante optie is. Elektrificatie is niet noodzakelijk, de spoorlijn tussen Krefeld en Kleef is momenteel ook niet voorzien van een draad.
Op maandag 24 februari 2014 23:37 schreef James1988 het volgende: De Groesbekers zijn als de dood dat er goederentreinen over dat spoorlijntje komt te rijden. Ook vreest Groesbeek dat ze de 'hoogfrequente' buslijnen met Nijmegen verliezen, dat zijn voor hun de voornaamste redenen om tegen reactivatie te zijn.
China: "Sorry, jullie komen uit Groesbeek zei je? Bedoel je dat dorp waar 5 minuten terug een laag asfalt overheen is gegooid?" Nederland: "Oh ja natuurlijk, sorry sorry sorry we zullen het er niet meer over hebben"
Tja, ik heb de Railhoppers en Wadlopers gemist, en zo heeft iedereen wel iets wat hij net gemist heeft
Railhopper heb ik ooit tijdens een materieelshow in Leeuwarden van binnen gezien, meer niet helaas. Wat ik gemist heb zijn de hofpleinlijn en zoetermeerstadslijn voordat ze Randstadrail werden.
Apartste wat ik gezien heb was twee gekoppelde setjes DDM-1 die richting Leeuwarden reden. Destijds bestond een setje DDM-1 nog uit 7 rijtuigen + loc
Een ander argument waar de Groesbekers mee aankomen is geluidsoverlast. Daar kan ik me op zich nog wel in vinden, al zal het in de praktijk meevallen. Het gaat over 2 stoptreinen per uur (1 per uur per richting) die 's nachts niet zullen rijden.
Het geluidsprobleem zou grotendeels verholpen moeten kunnen worden met dingen als raildempers, minigeluidsschermen en een niet al te hoge baanvaksnelheid.
Ik ook niet. Woensdag weer rijdende dienst. Daarna 4 nachtdiensten dus relatief weinig kilometers. Wel mooi weer klooien met materieel. Storing verhelpen, controles doen etc. Prima dienstjes altijd
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! Šyvonne Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
Iemand idee wat er bij Driebergen aan de hand is. Ik sta op Driebergen met een VIRM. Een blok verder richting Arnhem staat een ICE al tien minuten voor een rooie.
Een ICE in tegenovergestelde richting passeert in slakkengangetje.
Sprinter naar Rhenen rijdt over tegenspoor richting Maarn.
[ Bericht 25% gewijzigd door Bitlord op 25-02-2014 08:59:06 ]
Op dinsdag 25 februari 2014 08:51 schreef Bitlord het volgende: Iemand idee wat er bij Driebergen aan de hand is. Ik sta op Driebergen met een VIRM. Een blok verder richting Arnhem staat een ICE al tien minuten voor een rooie. [ afbeelding ]
Een ICE in tegenovergestelde richting passeert in slakkengangetje.
Sprinter naar Rhenen rijdt over tegenspoor richting Maarn.
ik gok op een defecte trein voor jou. Toch was het volgens ovtijden vrij snel opgelost. ICE had maar +15 in Arnhem
Perron 11 te Amsterdam Sloterdijk.. Moet je daarvoor naar buiten lopen en een takke-eind lopen naar die aparte ingang? Of is dat direct boven de sporen 3/4/5/6..
Op dinsdag 25 februari 2014 12:42 schreef Frozen-assassin het volgende: Perron 11 te Amsterdam Sloterdijk.. Moet je daarvoor naar buiten lopen en een takke-eind lopen naar die aparte ingang? Of is dat direct boven de sporen 3/4/5/6..
11 en 12 liggen erboven
9 en 10 zijn een eind lopen, omdat ze op de Hemboog liggen
Op dinsdag 25 februari 2014 14:24 schreef spectrumanalyser het volgende: er zijn vandaag bakken Plan V van de zaanstraat naar HKS Metals afgevoerd. oftewel, de sloop van Mat '64 is weer gestart.
lees het net op Somda dat ze ditmaal niet via de Watergraafsmeer en dwars door de stad afgevoerd worden, maar dat ze via Westhaven naar HKS gaan
De intercitytrein van Eupen naar Oostende heeft gisteren een deel van het traject afgelegd met een open deur. De trein reed tussen Gent en Brugge met een topsnelheid van 160 km per uur terwijl een van de deuren wagenwijd open stond. Een reiziger maakte een foto en deed bij aankomst in Brugge aangifte bij de NMBS. Volgens de NMBS waren alle deuren dicht bij vertrek in Gent. ‘Gaat het om een technisch defect of heeft iemand moedwillig de deuren open gezet, door bijvoorbeeld aan de noodrem te trekken? We onderzoeken nog wat er precies gebeurd is.’
‘De NMBS mag hier niet licht over gaan’, zegt treinexpert Herman Welter. ‘Het is nog al gebeurd. Het wordt weggewuifd. Maar er moet maar eens een kind zo’n open deur passeren: de kans bestaat dat het weggezogen wordt.’
een grote sleep DDZ bakken is op de zaanstraat is geplaatst, wegens ruimtegebrek in Haarlem. de problemen met het verlengen van 4 naar 6 zijn dus nog actueel....
sloopmateriaal Mat 64 en de 1656 van het Spoorwegmuseum
sleep met DDZ bakken
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op dinsdag 25 februari 2014 14:32 schreef Fiorano het volgende: De trein reed tussen Gent en Brugge met een topsnelheid van 160 km per uur terwijl een van de deuren wagenwijd open stond. Een reiziger maakte een foto en deed bij aankomst in Brugge aangifte bij de NMBS. Volgens de NMBS waren alle deuren dicht bij vertrek in Gent. ‘Gaat het om een technisch defect of heeft iemand moedwillig de deuren open gezet, door bijvoorbeeld aan de noodrem te trekken?
Kokje lepeltje.
Voorts is dit in Polen en Roemenië doodnormaal. België is net zo'n ontwikkelingsland.
Open deur valt wel onder een veiligheidsstoring dus lijkt me een prima oplossing
Je kunt beter als stoere kerel even bij die deur blijven voor het geval er kinderen langs lopen, en op het volgende station het personeel verwittigen. Dupeer je veel minder mensen mee.
Je kunt beter als stoere kerel even bij die deur blijven voor het geval er kinderen langs lopen, en op het volgende station het personeel verwittigen. Dupeer je veel minder mensen mee.
Om er vervolgens zelf uitgezogen te worden en verpletterd te worden door een bovenleidingportaal of tegemoetkomende trein. Lekker slim ja.
Stel je niet zo belachelijk aan. Het is geen vliegtuig.
de zuigende werking kan behoorlijk zijn. Niet voor niets staan op sommige perrons lijnen waar je achter moet blijven ivm de zuigende werking van voorbijrijdende treinen.
de zuigende werking kan behoorlijk zijn. Niet voor niets staan op sommige perrons lijnen waar je achter moet blijven ivm de zuigende werking van voorbijrijdende treinen.
Tot diep in de jaren '80 werd er met open deuren gereden in de treinen in Nederland en ook met 140km/u. Wát is dan nu opeens het probleem?
Ik zou voor een open deur iig niet aan de noodrem gaan hangen. Voor je het weet heb je een boete. En de Belgen hebben er ook een handje van om door vertraging veroorzaakte schade op je te gaan verhalen in zo'n geval. Dus ja, ik keek wel uit. Volgende station personeel verwittigen, wordt die trein waarschijnlijk wel afgeschaft, maar zijn een hoop mensen op hun bestemming en een hoop anderen kunnen overstappen op een andere trein of bus.
Als je zomaar zo'n trein ergens midden in het weiland stil zet omdat JIJ het onveilig vindt, kan er geen enkele trein meer voor- of achteruit.
Als je zomaar zo'n trein ergens midden in het weiland stil zet omdat JIJ het onveilig vindt, kan er geen enkele trein meer voor- of achteruit.
Tsja, die ene Duitser die ineens een stalen balk door de vloer zag komen dacht ook "ik vertel het wel aan het personeel". We weten allemaal hoe dat is afgelopen.