abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137031352
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet "goede" dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
UI_Berlijn.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
noiconn.png Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.

Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
SPOILER
>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
>> Achter de schermen
SPOILER

[ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 23-02-2014 17:02:15 ]
  zaterdag 22 februari 2014 @ 22:13:29 #2
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_137031372
Iemand die de reden weet waarom de IC naar Venlo en IC naar Maastricht tegenwoordig van spoor gewisseld zijn in Eindhoven? Normaal had je op 1 (nu 3) de IC naar Maastricht en op 2 (nu 4) de IC naar Venlo, maar nu staat Venlo op 3 en Maastricht op 4... En elk halfuur wordt dat als spoorwijziging omgeroepen....
En dat heeft als gevolg dat de IC naar Venlo vrijwel altijd voor het rooie loopt ergens rond Best-Beukenlaan ofzo.

Venlo vertrekt daardoor ook weer 2 minuten later uit Eindhoven (gepland, spoorwijziging weer niet op de vertrekstaten/reisplannert), maar heeft wel zelfde aankomsttijd in Venlo.
pi_137031376
Het is inmiddels wel duidelijk dat VIRM ook een zonetrein wordt, net als DDZ dat is geworden -> VIRMZ zal het wel worden.

Wat voor kekke zones zien jullie graag in de nieuwe VIRM?
  zaterdag 22 februari 2014 @ 22:15:00 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_137031417
De Wiebelzone, de Waggelbarkzone, de Zeeziekzone ....

SPOILER
pi_137031450
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 22:13 schreef b2py het volgende:
Het is inmiddels wel duidelijk dat VIRM ook een zonetrein wordt, net als DDZ dat is geworden -> VIRMZ zal het wel worden.

Een zigeunerzone, een roodharigenzone, een jodenzone, een sproetenzone, een communistenzone en een halalzone.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_137031489
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 22:08 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Het bovenste deel is voor werken, muziek luisteren, filmpje kijken etc. maar het is niet direct een stiltecoupé. De stiltecoupés zijn echter wel op de bovenverdieping, maar hebben de duidelijke Stiltecoupé-aanduiding naast de gewone bestickering.
Precies, maar dat kregen we er dus niet in. 8)7

quote:

Een rookzone, compleet met paal in het midden en Railtv. En alle andere sloebers die Railtv willen kijken, moeten maar in de rookzone gaan zitten.
pi_137031527
quote:

Een gratis-reizen-zone
pi_137031553
quote:

- Een huisvrouwen-vrije-zone
- Een kind-vrije-zone
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  zaterdag 22 februari 2014 @ 22:46:05 #9
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_137032524
Een tokkies-met-muziek-vrije-zone zou ook wel fijn zijn.
pi_137032944
Lekker wijven en treinentopicvolgers-zone.
pi_137033009
Een zone alleen voor mij zou ook niet verkeerd zijn
pi_137033204
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 22:57 schreef Frozen-assassin het volgende:
Een zone alleen voor mij zou ook niet verkeerd zijn
Hoi Socios :W
pi_137033700
Dwarsligger in het spoor? Dat moet opgelost kunnen worden:
http://9gag.com/gag/a6w2NdR
  zaterdag 22 februari 2014 @ 23:28:17 #14
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_137034055
Ik stem voor de rookzone. Inclusief die lekker klepperende asbakjes van de ICM en niet-rokende reizigers die opzichtig hoestend door de coupé rennen.

Nostalgie. O+
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_137034077
Ohja, deze vond ik nog op mun foon...

zaterdag 22 februari 2014 @ 23:31:47 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_137034163
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 23:28 schreef Hoog_groen het volgende:
Een Duitser! Schiet hem neer!
pi_137034394
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 23:28 schreef Hoog_groen het volgende:

[ afbeelding ]
Wat is dit nou weer voor ninja-edit :')
pi_137034455
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 23:37 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Wat is dit nou weer voor ninja-edit :')
wat?
pi_137034472
Bekend gezicht :)
pi_137034505
Ook n duitser?

pi_137034552
Nog een bekende kop! :)
  Redactie Sport zaterdag 22 februari 2014 @ 23:43:33 #22
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_137034588
Je zou haast denken dat ze er bij was
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_137034622
Nou ok de laatste dan

zaterdag 22 februari 2014 @ 23:45:27 #24
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_137034649
Geen foto van mij? -O-
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_137034655
36 uur zonder slaap en vijf liter verder :P
pi_137034697
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 12:18 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Mooi man. Ik heb vast nog wel een shitload aan oefentoetsen voor je mocht je daar wat aan hebben?
Leuke tijden zijn dit. Zometeen lekker knallen met je praktijkdagen.
Als je klaar bent, ga je dan eerst RET doen in Arnhem? Hoe doen ze dat bij NS? Ik werd gelijk losgelaten de baan op (gelukkig!).
Inderdaad, heb nu pas het idee dat het écht gaat beginnen. Vooral omdat we nu eindelijk fulltime met het vak bezig gaan zijn ^O^ Moet wel zeggen dat die anderhalf jaar echt voorbij zijn gevlogen. Herinner me de eerste dag nog als de dag van gister :P

Wat standplaatsen betreft... een aantal van ons zijn al aangenomen bij de NS onder voorbehoud van slagen. Voor de vijftig praktijkdagen betekent dit dat die mensen in ieder geval al naar die standplaats toegaan. Na de vijftig dagen + proefrit én slagen kunnen ze dus direct een handtekening onder het contract zetten. Voor zover ik weet krijgen ze dan nog een verkorte NSR-specifieke opleiding erachteraan waarin ook gelijk de overige materieelmodules worden gedaan en wordt weggeleerd.
pi_137034819
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 23:39 schreef Hoog_groen het volgende:

[..]

wat?
Je had eerst de post van ziggy³ boven je gequote :?
pi_137034967
quote:
12s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 23:43 schreef dennistd het volgende:
Je zou haast denken dat ze er bij was
teringwijf
pi_137035104
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 23:28 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ik stem voor de rookzone. Inclusief die lekker klepperende asbakjes van de ICM en niet-rokende reizigers die opzichtig hoestend door de coupé rennen.

Nostalgie. O+
Van wat ik me kan herinneren was de rookzone vaak bijna leeg. Niet erg efficiënt.
  zondag 23 februari 2014 @ 00:11:36 #30
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_137035322
Was deze "artist's impression" van de eerste tramlijn uit het Vlaamse Spartacusplan hier al voorbijgekomen?

pi_137036765
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 23:45 schreef b2py het volgende:
36 uur zonder slaap en vijf liter verder :P
Klasse! Het was een prachtige dag.
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 23:46 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Inderdaad, heb nu pas het idee dat het écht gaat beginnen. Vooral omdat we nu eindelijk fulltime met het vak bezig gaan zijn ^O^ Moet wel zeggen dat die anderhalf jaar echt voorbij zijn gevlogen. Herinner me de eerste dag nog als de dag van gister :P

Wat standplaatsen betreft... een aantal van ons zijn al aangenomen bij de NS onder voorbehoud van slagen. Voor de vijftig praktijkdagen betekent dit dat die mensen in ieder geval al naar die standplaats toegaan. Na de vijftig dagen + proefrit én slagen kunnen ze dus direct een handtekening onder het contract zetten. Voor zover ik weet krijgen ze dan nog een verkorte NSR-specifieke opleiding erachteraan waarin ook gelijk de overige materieelmodules worden gedaan en wordt weggeleerd.
Tof! Mooi ja. Ik had het ook de laatste weken van de opleiding het meest naar de zin. Toen was het wel even zweten met laatste stof doornemen. Prachtig!
Jij ook al onder voorbehoud contract?
pi_137037001
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 23:28 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

Nostalgie. O+
Ik ben als verstokte roker tegen een rookzone in de trein.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_137037009
Tenzij er gegarandeerd kan worden dat het geen overlast oplevert voor medepassagiers of belangrijker nog, de medewerkers.
  zondag 23 februari 2014 @ 01:43:18 #34
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_137037062
Roken kun je buiten doen :Y
pi_137037080
Ik ben blij dat ik van die vieze verslaving af ben.
Na 10 jaar (waarvan de laatste 4 als een schoorsteen) voel ik me wel bevrijd.
  Redactie Sport zondag 23 februari 2014 @ 01:51:25 #36
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_137037156
Zo, eindelijk alle foto's van de afgelopen twee weken uitgezocht. Nu nog een leuk verhaaltje er omheen maken (maar dat komt morgen of overmorgen wel)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_137037170
quote:
Wanneer men late diensten draait ontkom je er niet aan om in het weekend de zogenoemde zuiptreinen te rijden. De reizigers zijn veelal beneveld en dat geeft dan nog wel de kleine pleziertjes.

Vanavond heb ik een sterk staaltje de-evolutionair gedrag aan mogen schouwen.
Een groep van 5 jongemannen die allen met blikken Grolsch de trein in kwamen lopen hadden het binnen mum van tijd wel erg gezellig. Er werd gelachen, gegild, men was aan het ravotten en ze voelde zich de koning op aarde.
Even verderop op het station van de metropool Kropswolde stapte 2 rondborstige blonde aantrekkelijke dames in, waarop de heren direct als een paar 12 jarige kneusjes muisstil waren. Men kon niets anders doen dan de ogen eens goed de kost te geven.

Het enige wat men in de coupé hoorde was het luide hoongelach van de meester.
  zondag 23 februari 2014 @ 01:53:50 #38
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_137037191
quote:
14s.gif Op zondag 23 februari 2014 01:52 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Whehehehehe _O-
pi_137037254
De trein die ik op de heenweg reed was wat minder met rokend dronken kakvolk. Die moest ik even vermanend toe spreken omdat ze iets te ver gingen met herrie schoppen.
pi_137038262
quote:
14s.gif Op zondag 23 februari 2014 01:21 schreef Monopoly het volgende:
Jij ook al onder voorbehoud contract?
Het is ingewikkeld ;)
  zondag 23 februari 2014 @ 07:23:49 #41
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_137038336
quote:

Koffiezone, met een barretje met goed espressoapparaat en kundige barista.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_137038977
Blotetietenzone.
  zondag 23 februari 2014 @ 09:36:13 #43
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_137038994
Liftschacht weghalen en daar een paal neerzetten voor een een paaldanseres.
pi_137039129
quote:
6s.gif Op zondag 23 februari 2014 07:23 schreef Duvel het volgende:

[..]

Koffiezone, met een barretje met goed espressoapparaat en kundige barista.
Kijk, daar zou ik nou blij van worden. :Y
pi_137039205
Ik heb vrijdag geteld hoeveel man personeel er op één ICE zit. Geen wonder dat die kaartjes zo godskolere duur zijn zeg. VIJF man catering aan het werk bijvoorbeeld.
  zondag 23 februari 2014 @ 09:57:18 #46
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_137039325
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 09:34 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Blotetietenzone.
Relaxfauteuil met free blowjobzone.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 23 februari 2014 @ 09:57:46 #47
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_137039335
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 09:45 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Kijk, daar zou ik nou blij van worden. :Y
Ja, maar rendabel gaat het niet worden, vrees ik. ;(

En het nadeel is dat je in Gouda vooraan in de rij moet staan, om in Utrecht met een fatsoenlijke cappuccino naar buiten te lopen.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 23 februari 2014 @ 10:09:17 #48
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_137039513
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 00:02 schreef Igen het volgende:

[..]

Van wat ik me kan herinneren was de rookzone vaak bijna leeg. Niet erg efficiënt.
Ik ken de rookzone niet anders dan mudjevol. (en mistig).

Van mij mag er een kroegzone in de trein. Met een bar en waar gerookt mag worden.

Of een telefoonvrije zone. Dat eeuwige geschreeuw in die telefoons heeft het treinreizen ook gedevalueerd.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_137039648
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 09:49 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik heb vrijdag geteld hoeveel man personeel er op één ICE zit. Geen wonder dat die kaartjes zo godskolere duur zijn zeg. VIJF man catering aan het werk bijvoorbeeld.
En dan al die conducteurs, niet te zuinig.
pi_137040008
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 10:09 schreef Kentekenplaat het volgende:
Of een telefoonvrije zone. Dat eeuwige geschreeuw in die telefoons heeft het treinreizen ook gedevalueerd.
Dat heb je in de stiltezone toch? Of bedoel je een zone 'Niet telefoneren, wel praten'?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')