Zó benieuwd naar RFR!

Ik las in het vorige topic wat vragen over dopplergebruik. Ikzelf heb er geen aangeschaft, ik vind het genoeg om iedere 4 weken bij de VK te kunnen luisteren

Vooral nu we hem de eerste keer hebben gehoord heb ik er wel vertrouwen in en is die 4 weken wel genoeg om overheen te komen

Ik heb tijdens mijn opleiding vrij basic het een en ander over echo en doppler geleerd, dus ik weet er lang niet alles vanaf (misschien kan mignonne hier nog op aanvullen?), maar ik kan misschien wel iets meer toelichten.
Heel simpel gezegd hebben de geluidsgolven van echo/doppler op 2 manieren effect op het weefsel: de temperatuur wordt plaatselijk verhoogd en het weefsel wordt "samengedrukt" door de golven. (voor wie het echt heel interessant vindt: op je echo vind je altijd een Tis- en een MI-schaling. Dat zijn de thermische index en de mechanische index, die dus staan voor de temperatuur en de 'weefseldrukking')
Die 2 effecten zijn bij normaal prenataal gebruik
onschadelijk voor je baby. Bij mensen is in ieder geval nog nooit aangetoond dat het gebruik van echo en doppler schadelijke efecten heeft
(er wordt natuurlijk ook nog niet veel mee geëxperimenteerd, wie wil er zijn baby nou opgegeven voor zo'n onderzoek?
) Bij dieren, waar iets uitgebreider mee kan worden geëxperimenteerd, is wel aangetoond dat die geluidsgolven de groei kunnen hinderen, met name in weefsel waar veel lucht in voorkomt, zoals bijvoorbeeld de longetjes. Er moet dus wel altijd met zorg worden gescand (iets wat ALARA wordt genoemd: As Low As Reasonably Achievable, dus zo weinig mogelijk, maar wel genoeg dat je voldoende informatie hebt)
Als je dus niet iedere dag een uur lang die doppler op je buik drukt is er weinig aan de hand. Ik kan me goed voorstellen dat het heel geruststellend is om te horen dat alles nog okay is daarbinnen

Als je bijvoorbeeld eens per week een paar minuten luistert hoef je je nergens zorgen om te maken, maar houdt het dus wel tot een minimum.
Wij merken absoluut niets van die effecten, maar voor een klein babietje zijn die 'drukkende' golven op een gegeven moment lichamelijk wel te voelen en dat is natuurlijk niet prettig.
[ Bericht 0% gewijzigd door Dyre op 22-02-2014 19:08:12 ]