enkel is de bevolking in de meest oostelijke gebieden die niet meer onder de Bundesrepubliekk vallen, heel anders geworden.. de duitstalige bevolking is daar na 1945 weggetrokken (meestal onvrijwillig) en vervangen door Polen.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 19:16 schreef vluggejapie99 het volgende:
Pruisen als gebied bestaat natuurlijk nog steeds.
gebieden als Rheinland, Westfalen, Schleswig-Holstein ondervonden de tijd van de pruisische overheersing gewoon als een bezetting en in die gebieden is bv de term 'Preis' nog altijd een scheldwoord..quote:Op vrijdag 21 februari 2014 19:27 schreef vluggejapie99 het volgende:
Ik heb het niet over gebiedsuitbreiding, alleen de voormalige gebieden van het Koninkrijk Pruisen die nu in Duitsland liggen.
Ik woon zelf in het Kreis Kleve, en het voormalige Hertogdom Kleve was ook sinds 1701 onderdeel van Pruisen, hier zijn er geen negatieve gevoelens tegenover Pruisen en ik heb het idee dat dit over het algemeen zo is in Noord-Duitsland, en dan met name de gebieden die onderdeel van Pruisen waren. Vooral in Zuid-Duitsland zijn de mensen eerder anti-Pruisen. Daar worden mensen uit het Noorden (voormalig Pruisen) vaak 'Preis' genoemd.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 19:54 schreef RM-rf het volgende:
[..]
gebieden als Rheinland, Westfalen, Schleswig-Holstein ondervonden de tijd van de pruisische overheersing gewoon als een bezetting en in die gebieden is bv de term 'Preis' nog altijd een scheldwoord..
Ik zoek meer naar een overkoepelend orgaan. De bestuurlijke indeling gaat er dan ongeveer zo uitzien: Federaal-> Pruisen -> Deelstaat -> Regierungbezirke -> enzovoort.quote:als je bepaalde gebieden vand e huidige Bundesrepublik onder een Bundesland 'Pruisen' zou willen samenvoegen kom je hooguit tot de voormalige DDR die je dan zou samenvoegen als één Bundesland..
dat zou weinig nut hebben, de invloed zou eerder kleiner worden, tenzij men een model aanhoud van de Freistaat Bayern die een status-aparte heeft in de duitse politiek door bv het bestaan van een aparte conservatieve partij (de CSU) die daar een ruime 50% an de stemmen haalt...
in de voormalige DDR zou dat al snel bv de Linkspartei worden, de voormalige SED, onder Gregor Gysi en mogelijk zou dat iemand als Gysi een extra, veel sterkere rol in de duitse politiek geven..
maar of dat nu wekelijks zo zinnig is?
Niet wat ik bedoelde, maar dit lijkt mij ook erg mooi. In ieder geval keert Pruisen in dit plan weer terug op de landkaart, dat zou al heel erg mooi zijn.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 23:19 schreef UpsideDown het volgende:
Niet als Noord-Duitse Bond in ieder geval.
Wat misschien nog wel kan: Pruisen als administratieve regio binnen de EU gebasseerd op het oude (Hertogdom) Pruisen.
[ afbeelding ]
Bestaande uit de voormalige provincies van het Duitse Rijk:
• Oost-Pruisen
Hoofdstad: Köningsberg
• West-Pruisen
Hoofdstad: Danzig
Groot nadeel is dat het Pruisisch vrijwel uitgestorven is, dus veel draagvlak zal er in het huidige Polen niet zijn.
Maar kleinere administratieve regio's lijkt mij wel een mooie verdeling binnen Europa, zoals: Pommeren, Brandenburg, Silezië, Beiren, Bohemen, Moravië, Saksen, Sleeswijk, Holstein, Mecklenburg, Thüringen, Karinthië, Stiermarken, Tirol, etc, etc, etc. Maar dat is weer een andere discussie.
Polen is na WOII naar het westen opgeschoven, de SU had Polen West-Wit-Rusland en Lviv moeten laten houden en Duitsland Pommeren, Silezië en Oost-Pruisen moeten laten houden.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 23:23 schreef Phalanx300 het volgende:
Kleine kans dat Polen gebieden gaat weggeven helaas. Pruisen is sowieso vergeten hoop denk ik maar gebieden waar Duitsland wel recht op heeft in mijn ogen zijn Pommern, Silesien en het oosten van Brandenburg.
[ afbeelding ]
Deze gebieden hadden een overgrote merendeel Duitse bevolking en zijn door de Soviet-Unie etnisch gezuiverd, gebieden die dus in de middeleeuwen al Duits waren. Trouwens ook belachelijk hoe de Oder de nieuwe grens werd maar als er dan aan de andere kant een rijke stad is (Stettin) er dan wordt besloten om de grens toch maar iets verder te leggen. Ziehier de Duitse gebieden voor de etnische zuivering:
[ afbeelding ]
Maarja dan zit je weer met het probleem dat Polen het er niet mee eens zal zijn. Misschien een idee om Polen dan Oost-Pruisen (mocht Rusland hier weg willen gaan) te geven in ruil voor enkele gebieden in het westen. Dus ja schandalig hoe eeuwen en geschiedenis en cultuur zomaar binnen enkele jaren vernietigd kan worden maar er zal denk ik helaas niet veel meer aan gebeuren.
quote:Op vrijdag 21 februari 2014 19:16 schreef vluggejapie99 het volgende:
Hebben jullie voorbeelden van huidige landen die ook een relatief grote Staat binnen dat land heeft?
En dan de Polen/Russen weer wegjagen? Dat lijkt mij niet realistisch. Het is hun eigen schuld dat ze die gebieden hebben verloren, als die oorlog niet gestart was reikte het Duitse grondgebied nu nog tot de Baltische staten en Slovakije, en was het niet een derde van het oppervlak kwijtgeraakt.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 14:26 schreef vluggejapie99 het volgende:
[..]
Polen is na WOII naar het westen opgeschoven, de SU had Polen West-Wit-Rusland en Lviv moeten laten houden en Duitsland Pommeren, Silezië en Oost-Pruisen moeten laten houden.
Helaas gaat er niet veel meer aan gebeuren, het is te hopen dat in ieder geval Kalingrad nog een keer teruggegeven wordt aan Duitsland, dat is nog wel de meest waarschijnlijke van alle mogelijke gebieden die teruggegeven zou kunnen worden. Al schat ik die kans ook op lager dan 5%.
Die Wilhelm had Bismarck nooit moeten ontslaan, was de Eerste Wereldoorlog er ook niet op deze manier gekomen en had Duitsland het grondgebied in handen ten tijde van het Duitse Rijk voor WOI.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 20:54 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
En dan de Polen/Russen weer wegjagen? Dat lijkt mij niet realistisch. Het is hun eigen schuld dat ze die gebieden hebben verloren, als die oorlog niet gestart was reikte het Duitse grondgebied nu nog tot de Baltische staten en Slovakije, en was het niet een derde van het oppervlak kwijtgeraakt.
Eens, en daarnaast, ik zie het nut ook niet helemaal. Rusland heeft bijv. enorm veel militair belang om Kaliningrad te behouden. Maar wat zou Duitsland met zo'n stadje ver weg van de rest van het land moeten? In Wroclaw heeft men bij de wederopbouw bewust voor architectuur uit de Oostenrijks-Hongaarse tijd gekozen ipv. de Pruisische vooroorlogse bebouwing te herstellen. Daar is dus ook weinig Duits meer terug te winnen. Blijft over Szczeczin en een heleboel dunbevolkt platteland waar niks boeiends is. Is dat zo enorm de moeite waard?quote:Op zaterdag 22 februari 2014 20:54 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
En dan de Polen/Russen weer wegjagen? Dat lijkt mij niet realistisch. Het is hun eigen schuld dat ze die gebieden hebben verloren, als die oorlog niet gestart was reikte het Duitse grondgebied nu nog tot de Baltische staten en Slovakije, en was het niet een derde van het oppervlak kwijtgeraakt.
een vijfde Poolse deling is wat mij betreft uitgesloten, zij hebben net als wij hier in Nederland ook recht op een eigen onafhankelijke democratische staat met toegang tot zeequote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:11 schreef vluggejapie99 het volgende:
[..]
Die Wilhelm had Bismarck nooit moeten ontslaan, was de Eerste Wereldoorlog er ook niet op deze manier gekomen en had Duitsland het grondgebied in handen ten tijde van het Duitse Rijk voor WOI.
quote:Op vrijdag 21 februari 2014 20:08 schreef arjan1112 het volgende:
Nee we krijgen gewoon dit.
[ afbeelding ]
Laat Rusland dan maar mooi één haventje aan de Oostzee houden en Duitsland de rest van Kalingrad teruggeven.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Eens, en daarnaast, ik zie het nut ook niet helemaal. Rusland heeft bijv. enorm veel militair belang om Kaliningrad te behouden. Maar wat zou Duitsland met zo'n stadje ver weg van de rest van het land moeten? In Wroclaw heeft men bij de wederopbouw bewust voor architectuur uit de Oostenrijks-Hongaarse tijd gekozen ipv. de Pruisische vooroorlogse bebouwing te herstellen. Daar is dus ook weinig Duits meer terug te winnen. Blijft over Szczeczin en een heleboel dunbevolkt platteland waar niks boeiends is. Is dat zo enorm de moeite waard?
Dan laat Polen de havenstad Gdynia (Gdingen) maar houden, hebben ze alsnog toegang tot zee.quote:Op zondag 23 februari 2014 09:30 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
een vijfde Poolse deling is wat mij betreft uitgesloten, zij hebben net als wij hier in Nederland ook recht op een eigen onafhankelijke democratische staat met toegang tot zee
En dan? Wat moeten de Duitsers ermee?quote:Op zondag 23 februari 2014 10:51 schreef vluggejapie99 het volgende:
[..]
Laat Rusland dan maar mooi één haventje aan de Oostzee houden en Duitsland de rest van Kalingrad teruggeven.
het enige van de Sovjet-overheersing wat nog ongedaan moet worden wat mij betreft is de naam Kaliningrad voor wat voorheen Koningsbergen was, dat moet weer Koningsbergen genoemd wordenquote:Op zondag 23 februari 2014 10:52 schreef vluggejapie99 het volgende:
[..]
Dan laat Polen de havenstad Gdynia (Gdingen) maar houden, hebben ze alsnog toegang tot zee.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |