abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136919372
Wij hebben thuis een houtkachel van barbas. Zie ook deze foto:

Inmiddels is de wand rondom de haard grijs gemaakt. We hebben erg snel last van een roetige bruin/zwarte waas die op de muur boven de kachel komt.

Bij de Gamma advies in gewonnen en op hun advies muurvernis mat aangebracht. Nou dat helpt dus niet...

Wat we nodig hebben: een transparante, bij voorkeur matte (mag ook zijdeglans) coating die tegen relatief hoge temperaturen (100-150 graden) kan waarbij we de roet aanslag met een nat doekje af kunnen vegen.

Wie heeft de gouden tip?
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_136919444
Je beseft je wel dat de rest van je kamer ook donkerder wordt door het roet he? Niet alleen het gebied rondom de kachel.
pi_136919509
Ja maar dat valt niet zo op als een 'zweem' van roet direct boven de haard.
pi_136919841
In de jaren '60 zijn mensen massaal overgestapt op aardgas... Wellicht een idee?
censuur :O
pi_136919933
Volgens mij is mijn vraag niet helemaal helder ;) de houtkachel blijft, niet zozeer voor de warmte (we stoken gewoon op CV) maar voor de sfeer en het gezellige ervan :)
  donderdag 20 februari 2014 @ 09:26:35 #6
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_136920163
Muurverf voor buiten gebruiken een idee? Die kan je gewoon met een doekje afnemen.
KuikenGuppy
pi_136920209
parketlak? ken iemand die dat in zijn douche gebruikt heeft op de muren: werkt perfect :P
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_136921172
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 09:14 schreef mark_dabomb het volgende:
Volgens mij is mijn vraag niet helemaal helder ;) de houtkachel blijft, niet zozeer voor de warmte (we stoken gewoon op CV) maar voor de sfeer en het gezellige ervan :)
censuur :O
  donderdag 20 februari 2014 @ 13:05:52 #9
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_136926024
Als de deur dicht is, dan zou alle roet toch door het rookkanaal moeten worden afgevoerd naar het dak (en de tuinmeubels van de buren)? Sluit die deur wel voldoende als je binnen last hebt van roetaanslag?

Heeft de firma Barbas hier iets over te melden?
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_136926707
tja, goed punt. Bij slecht weer (windstil en regen) zit er soms niet voldoende trek in de pijp waardoor het aankrijgen/houden van de haard lastig is. Ik denk dat dat met name de oorzaak is van de aanslag. Daarnaast moet je natuurlijk met regelmaat het deurtje openen om hout bij te vullen.

Ik zal is kijken of bij Barbas wat ze adviseren.

Ik kan bijvoorbeeld ook de remplaat verwijderen maar dan vliegt je rendement de schoorsteen uit.
  donderdag 20 februari 2014 @ 13:37:30 #11
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_136926873
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 13:31 schreef mark_dabomb het volgende:
tja, goed punt. Bij slecht weer (windstil en regen) zit er soms niet voldoende trek in de pijp waardoor het aankrijgen/houden van de haard lastig is.
Je zou een ventilator in je pijp kunnen zetten. Geen idee wat de exacte naam is (is geen trekkap). Vriend van mij heeft zoiets, zal eens navragen.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  donderdag 20 februari 2014 @ 13:38:09 #12
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_136926897
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 13:31 schreef mark_dabomb het volgende:
tja, goed punt. Bij slecht weer (windstil en regen) zit er soms niet voldoende trek in de pijp waardoor het aankrijgen/houden van de haard lastig is. Ik denk dat dat met name de oorzaak is van de aanslag. Daarnaast moet je natuurlijk met regelmaat het deurtje openen om hout bij te vullen.

Ik zal is kijken of bij Barbas wat ze adviseren.

Ik kan bijvoorbeeld ook de remplaat verwijderen maar dan vliegt je rendement de schoorsteen uit.
Mijn ouders hebben een houtkachel. Als die warm is dan komt er niets naar buiten als je de deur (langzaam...) opendoet, heeft voldoende trek. Zou je niet beter af zijn met een 'gek' op de schoorsteen om de trek te verbeteren?
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_136927497
een gek op de schoorsteen?

Er zit nu een Firemaster Classic op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')