Dat lijkt me de meest veilige oplossing, echter als er metalen pijp gebruikt is ipv PVC.. dan moet je nog eens hakken en breken ookquote:Op donderdag 20 februari 2014 08:11 schreef RemcoDelft het volgende:
Alle draden er uit trekken en vervangen door de juiste kleuren!
Klinkt uiterst veiligquote:Op donderdag 20 februari 2014 09:13 schreef kwaknboemel het volgende:
en is ook het eerste stopcontact, rest wordt er van afgetakt..
Heb je de betreffende bewoner ook verteld dat je je niet verantwoordelijk voelt als der kiet in de hens gaat vanavond? Beetje raar dat alles intact moet blijven bij zo een gevaarlijke elektrische installatiequote:Op donderdag 20 februari 2014 09:31 schreef kwaknboemel het volgende:
Ja de oude bedrading mag momenteel blijven zitten, maar hoe nu aansluiten?
quote:Nuldraad
De nuldraad of de nulleider is de draad die meestal (maar niet altijd) elektrisch gekoppeld is met de aarde en die dan vrijwel geen spanning ten opzichte van de aarde heeft. In de situatie met een eenfasenet, zoals in een normale huishoudelijke installatie, voert de nuldraad, samen met de fasedraad, de elektrische stroom. Ten gevolge daarvan kan er, zelfs als de nuldraad geaard is, bij grote belasting toch een spanning op de nuldraad ten opzichte van aarde aanwezig zijn (zie opm.). De nuldraad mag daarom, evenals de fasedraad, niet aangeraakt worden.
Die stoffen bescherming is +/- 50 jaar oud en geen fluit meer waard. Dus, kans is groot (zeker als je er aan gaat zitten rommelen door vervangen van stopcontacten e.d.) dat het stof vergruist waardoor de draden onbeschermd in een stalen pijp liggen. Resultaat = kortsluiting, in een oud huis met probably geen high end meterkast met aardlekschakelaars e.d. = brand en met een beetje pech zit het spul in een muur wat met riet en stuc afgesmeerd is = grote brand.quote:Op donderdag 20 februari 2014 10:23 schreef kwaknboemel het volgende:
Het stopcontact werkte hiervoor .. Moet nu toch ook terug lukken ..
Dus als ik dit goed begrijp, als ik uitmeet en meet 0V tussen 2 kabels is dit de lijndraad & aarding?quote:
Voor zover ik weet is het verplicht om in zo'n geval de gehele installatie aan te passen aan de huidige eisen.quote:Op donderdag 20 februari 2014 10:34 schreef kwaknboemel het volgende:
Er zit een nieuwe kast in... vraag me niet waarom derest nog niet vernieuwd is ...:s
Ik vind mensen soms wat overdreven voorzichtig met dit soort dingen, maar in dit geval heb je helemaal gelijk. Zsm nieuwe draadjes trekken.quote:Op donderdag 20 februari 2014 10:27 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Die stoffen bescherming is +/- 50 jaar oud en geen fluit meer waard. Dus, kans is groot (zeker als je er aan gaat zitten rommelen door vervangen van stopcontacten e.d.) dat het stof vergruist waardoor de draden onbeschermd in een stalen pijp liggen. Resultaat = kortsluiting, in een oud huis met probably geen high end meterkast met aardlekschakelaars e.d. = brand en met een beetje pech zit het spul in een muur wat met riet en stuc afgesmeerd is = grote brand.
Ik zou mij iig. niet veilig voelen in dat huis.
Vorig jaar met een verhuizing een hanglamp van het plafond afgehaald. Bij het aanraken van de draden had ik in één keer twee blanke draden van anderhalve meter lang. Er boven een zachtboard plafond. Kreeg een aardige hartverzakking op dat moment. Draden liepen namelijk vanuit de stalen buis zo door naar de lamp. Direct hierna alle stroom er af gehaald.quote:Op donderdag 20 februari 2014 10:27 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Die stoffen bescherming is +/- 50 jaar oud en geen fluit meer waard. Dus, kans is groot (zeker als je er aan gaat zitten rommelen door vervangen van stopcontacten e.d.) dat het stof vergruist waardoor de draden onbeschermd in een stalen pijp liggen. Resultaat = kortsluiting, in een oud huis met probably geen high end meterkast met aardlekschakelaars e.d. = brand en met een beetje pech zit het spul in een muur wat met riet en stuc afgesmeerd is = grote brand.
Ik zou mij iig. niet veilig voelen in dat huis.
Het lijkt erop dat 1 draad niks doet. Draad 2 lijkt me de fase draad en de rest weet ik niet.quote:Op donderdag 20 februari 2014 08:03 schreef kwaknboemel het volgende:
Beste Fok!ers,
Ik zit met volgend probleem, een vriend van mij demonteerde een oud stopcontact voor vervanging.
Nu , dit zijn nog van die oude stoffen draden, uit de muur komen gewoon 3 dezelfde draden ( zelfde kleur ). Ik heb dit even uitgemeten en kom 2 keer met spanning en 1 keer 0V, even uitleggen voor geen misverstanden te hebben.
Draad 1 & 2 = Spanning
Draad 2 & 3 = Spanning
Draad 1 & 3 = Niets
Iemand enig idee hoe dit moet worden opgelost?
Alvast bedankt !!
Dit is kortsluiting of je aardlek springt eruit (welke van de 2 is het?). Als de stop eruit gaat nadat je er een stekker hebt ingestoken is de juten bekleding niet stuk, want anders zou je kortsluiting krijgen na het aanzetten van de schakelaar in je meterkast.quote:Op donderdag 20 februari 2014 11:22 schreef kwaknboemel het volgende:
Zonet het stopcontact eens aangesloten, zit spanning op, vanaf ik er iets insteek, patat, boeltje uit....
Stopcontact aangesloten , gemeten : 320V ...quote:Op donderdag 20 februari 2014 11:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dit is kortsluiting of je aardlek springt eruit (welke van de 2 is het?). Als de stop eruit gaat nadat je er een stekker hebt ingestoken is de juten bekleding niet stuk, want anders zou je kortsluiting krijgen na het aanzetten van de schakelaar in je meterkast.
Stop er eens geen stekker en en meet de spanning over de 2 aansluitingen van je stopcontact.
Blijf er gewoon af en bel ajb een elektricien met de juiste kennis....quote:Op donderdag 20 februari 2014 11:22 schreef kwaknboemel het volgende:
Zonet het stopcontact eens aangesloten, zit spanning op, vanaf ik er iets insteek, patat, boeltje uit....
Klopt je meter wel? Meet eens bij een ander stopcontact op een andere groep.quote:Op donderdag 20 februari 2014 12:03 schreef kwaknboemel het volgende:
[..]
Stopcontact aangesloten , gemeten : 320V ...
Hoe de TS de situatie beschrijft kan dit niet kloppen.quote:Op donderdag 20 februari 2014 12:25 schreef Makrolon het volgende:
Draad 2 is je fase, draden 1 en 3 zijn je nul en je aarde.
Je hebt je stopcontact nu aangesloten met draad 2 en je aarde, sluit je er een apparaat op aan krijg je een lekstroom en klapt je aardlek er uit. Dus je moet nu draad 2 laten zitten en de andere 2 draden omwisselen.
Oh.. vandaar dat je hier advies vraagt...quote:Op donderdag 20 februari 2014 12:11 schreef kwaknboemel het volgende:
Ik weet gerust waar ik mee bezig ben, maar blijkbaar heeft niemand hier een ervaring mee?
Meter klopt, toont de volle amplitude, is de aardlek, vermoedelijk nu dus ergens een bloot kabeltje ..quote:Op donderdag 20 februari 2014 12:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt je meter wel? Meet eens bij een ander stopcontact op een andere groep.
Gaat je aardlek eruit of je stop?
Heb je gelijk een mooie reden om die oude troep toch te vervangen.quote:Op donderdag 20 februari 2014 12:37 schreef kwaknboemel het volgende:
[..]
Meter klopt, toont de volle amplitude, is de aardlek, vermoedelijk nu dus ergens een bloot kabeltje ..
Leg maar uit waarom niet?quote:Op donderdag 20 februari 2014 12:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hoe de TS de situatie beschrijft kan dit niet kloppen.
Wat bedoel je met de volle amplitude?quote:Op donderdag 20 februari 2014 12:37 schreef kwaknboemel het volgende:
[..]
Meter klopt, toont de volle amplitude, is de aardlek, vermoedelijk nu dus ergens een bloot kabeltje ..
Als je fase en aarde verbindt met een voltmeter klapt je aardlek eruit. Eeen aardlek zit op de kast omdat deze vernieuwd is. Dat uitklappen van de aardlek heeft de TS niet genoemd in zijn OP bij het meten.quote:Op donderdag 20 februari 2014 12:38 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Leg maar uit waarom niet?
Nul en aarde hebben geen potentiaalverschil. Enkel de nul loopt door de aardlek en de aarde niet.
Ik vraag me af of je voltmeter meer dan 30 mA trekt bij het meten.quote:Op donderdag 20 februari 2014 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als je fase en aarde verbindt met een voltmeter klapt je aardlek eruit. Eeen aardlek zit op de kast omdat deze vernieuwd is. Dat uitklappen van de aardlek heeft de TS niet genoemd in zijn OP bij het meten.
Daarnaast gaat het om een juten draad, en naar mijn weten was er vroeger toen dat gebruikt was nog geen aarde aansluiting.
Ik heb een keer de fase en aarde gemeten en toen klapte mijn aardlek eruit, vandaar dat ik het weet.quote:Op donderdag 20 februari 2014 12:41 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Ik vraag me af of je voltmeter meer dan 30 mA trekt bij het meten.
Dus klapt de aardlek er niet uit bij het meten, een aardlek gaat er namelijk pas uit bij een lekstroom van 30 mA of meer. (in huisinstalatie's dan)quote:Op donderdag 20 februari 2014 12:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De weerstand van een voltmeter is hoog, waardoor je ver daaronder zit. Van een stroomsterkte meter is de weerstand weer laag.
Ik heb het geedit omdat ik mijn vergissing zag.quote:Op donderdag 20 februari 2014 12:43 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Dus klapt de aardlek er niet uit bij het meten, een aardlek gaat er namelijk pas uit bij een lekstroom van 30 mA of meer. (in huisinstalatie's dan)
Dat zou een oplossing kunnen zijn.quote:Op donderdag 20 februari 2014 12:45 schreef Makrolon het volgende:
Laat TS draad 1 en 3 maar eens omwisselen, zullen we zien of ik gelijk heb.
Geen idee of je serieus was maar een wisselspanning met amplitude 320V bij 50Hz geeft een kwadratisch gemiddelde (Vrms) van 230V.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |