abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136919200
Beste Fok!ers,

Ik zit met volgend probleem, een vriend van mij demonteerde een oud stopcontact voor vervanging.
Nu , dit zijn nog van die oude stoffen draden, uit de muur komen gewoon 3 dezelfde draden ( zelfde kleur ). Ik heb dit even uitgemeten en kom 2 keer met spanning en 1 keer 0V, even uitleggen voor geen misverstanden te hebben.
Draad 1 & 2 = Spanning
Draad 2 & 3 = Spanning
Draad 1 & 3 = Niets
Iemand enig idee hoe dit moet worden opgelost?
Alvast bedankt !! :)
Lukt het? Ja hoor bijna gedaan ...
pi_136919249
Alle draden er uit trekken en vervangen door de juiste kleuren!
censuur :O
pi_136919415
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 08:11 schreef RemcoDelft het volgende:
Alle draden er uit trekken en vervangen door de juiste kleuren!
Dat lijkt me de meest veilige oplossing, echter als er metalen pijp gebruikt is ipv PVC.. dan moet je nog eens hakken en breken ook :+
pi_136919502
Draden vervangen is de beste optie. Ook omdat stoffen draden brandgevaarlijk zijn. Huur je het huis?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_136919621
Zo snel mogelijk vervangen, of je huurbaas het laten doen. Dit mag niet eens meer.
Een goed begin is het halve werk
Maar een goed begin is maar de helft
pi_136919853
Alvast bedankt voor de reacties, maar het huis is niet van mij en zou een tijdelijke oplossing zijn.
Zolang de bewoonster er in zit mag er niet gekapt worden e.d.
pi_136919870
dan zou ik stopcontact helemaal weghalen.
pi_136919885
Stopcontact daar is nodig, is het enige in de ruimte...
pi_136919912
en is ook het eerste stopcontact, rest wordt er van afgetakt..
pi_136920054
volgens mij mag je gewoon de oude bedrading laten zitten,
vraag is alleen natuurlijk wat is de staat ervan.

beste is om alles te vervangen inclusief de stalen pijp.

maar degene die er alles van weet is Vonkenboer :P
pi_136920058
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 09:13 schreef kwaknboemel het volgende:
en is ook het eerste stopcontact, rest wordt er van afgetakt..
Klinkt uiterst veilig :X
pi_136920255
Ja de oude bedrading mag momenteel blijven zitten, maar hoe nu aansluiten? :(
pi_136920619
welke spannings waarden meet je tussen de aders? :)

zou kunnen dat je gewoon stiekem nog in een oud prehistorisch stukje netwerk zit waar je 230 tussen 2 fasen hebt, en 127v tussen Fase en aarde
pi_136920815
ik meet 2 x 320 ( waarschijnlijk gewoon volle amplitude )
en 1 x meet ik niets ..
pi_136921106
okee, dan weet ik het niet meer :(
pi_136921217
Kan ik deze niet gewoon aansluiten waar ik de spanning op heb..?
  donderdag 20 februari 2014 @ 10:19:14 #17
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_136921288
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 09:31 schreef kwaknboemel het volgende:
Ja de oude bedrading mag momenteel blijven zitten, maar hoe nu aansluiten? :(
Heb je de betreffende bewoner ook verteld dat je je niet verantwoordelijk voelt als der kiet in de hens gaat vanavond? Beetje raar dat alles intact moet blijven bij zo een gevaarlijke elektrische installatie 8)7 .

Enne, mijn elektra kennis betreffende wisselstroom is wat roestig, maareh, pak je met wisselstroom niet op beide draden spanning als je er een spanningmeter op zet? :@

Ik schaam mij wel een beetje dat ik dit zo niet paraat heb :P .
  donderdag 20 februari 2014 @ 10:20:56 #18
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_136921325
De keuze is een beetje fik of bedrading vervangen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 20 februari 2014 @ 10:23:29 #19
36431 bleiblei
pi_136921374
Fieuw, valt mee :@ :P .
quote:
Nuldraad

De nuldraad of de nulleider is de draad die meestal (maar niet altijd) elektrisch gekoppeld is met de aarde en die dan vrijwel geen spanning ten opzichte van de aarde heeft. In de situatie met een eenfasenet, zoals in een normale huishoudelijke installatie, voert de nuldraad, samen met de fasedraad, de elektrische stroom. Ten gevolge daarvan kan er, zelfs als de nuldraad geaard is, bij grote belasting toch een spanning op de nuldraad ten opzichte van aarde aanwezig zijn (zie opm.). De nuldraad mag daarom, evenals de fasedraad, niet aangeraakt worden.
pi_136921380
Het stopcontact werkte hiervoor .. Moet nu toch ook terug lukken ..
  donderdag 20 februari 2014 @ 10:27:06 #21
36431 bleiblei
pi_136921437
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 10:23 schreef kwaknboemel het volgende:
Het stopcontact werkte hiervoor .. Moet nu toch ook terug lukken ..
Die stoffen bescherming is +/- 50 jaar oud en geen fluit meer waard. Dus, kans is groot (zeker als je er aan gaat zitten rommelen door vervangen van stopcontacten e.d.) dat het stof vergruist waardoor de draden onbeschermd in een stalen pijp liggen. Resultaat = kortsluiting, in een oud huis met probably geen high end meterkast met aardlekschakelaars e.d. = brand en met een beetje pech zit het spul in een muur wat met riet en stuc afgesmeerd is = grote brand.

Ik zou mij iig. niet veilig voelen in dat huis.
pi_136921606
Er zit een nieuwe kast in... vraag me niet waarom derest nog niet vernieuwd is ...:s
Draden hebben in principe niet veel beweging gehad, afgeknipt en een wagotje op gezet that's it..
pi_136921703
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 10:23 schreef bleiblei het volgende:
Fieuw, valt mee :@ :P .

[..]

Dus als ik dit goed begrijp, als ik uitmeet en meet 0V tussen 2 kabels is dit de lijndraad & aarding?
pi_136921980
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 10:34 schreef kwaknboemel het volgende:
Er zit een nieuwe kast in... vraag me niet waarom derest nog niet vernieuwd is ...:s
Voor zover ik weet is het verplicht om in zo'n geval de gehele installatie aan te passen aan de huidige eisen.
pi_136922078
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 10:27 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Die stoffen bescherming is +/- 50 jaar oud en geen fluit meer waard. Dus, kans is groot (zeker als je er aan gaat zitten rommelen door vervangen van stopcontacten e.d.) dat het stof vergruist waardoor de draden onbeschermd in een stalen pijp liggen. Resultaat = kortsluiting, in een oud huis met probably geen high end meterkast met aardlekschakelaars e.d. = brand en met een beetje pech zit het spul in een muur wat met riet en stuc afgesmeerd is = grote brand.

Ik zou mij iig. niet veilig voelen in dat huis.
Ik vind mensen soms wat overdreven voorzichtig met dit soort dingen, maar in dit geval heb je helemaal gelijk. Zsm nieuwe draadjes trekken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')