Ik was gister nacht 03:30 buiten op de fiets (met licht aan) genieten van de nachtelijke stilte, in de stad op de openbare weg.
Er komt een politie busje langs, busje stopt en rijd achteruit, ik ernaar toe in de veronderstelling dat er voor mij gestopt werd en dat was zo.
Er stapt een agente uit.
Ik: U wilt zeker praten?
Agente: Wat doet u hier?
Ik: Euh, tja niets, buiten zijn, dat hoef ik u niet te vertellen eigenlijk.
Agente: Mag ik u identiteit zien?
Ik: Nee, daar is geen reden voor.
Agente: U laat nu uw identiteit zien of ik laat je arresteren.
Ik: Waarom wilt u mijn identiteit zien?
Agente: Omdat er s'avonds inbrekers zijn.
Ik: Dat is geen reden, ik ken mijn rechten.
Agente: Blijkbaar niet zo goed, heb je je id bij je?
Ik: Ja.
Agente: Waarom laat je die dan niet zien, heb je wat te verbergen?
Ik: Omdat dat niet hoeft en u niet het recht heeft om mij zonder reden om identiteit te vragen, nee ik heb niets te verbergen, u mag van mij alles zien wat ik bij me heb behalve mijn identiteit.
Agente: Het kan makkelijk of anders laat ik mijn collega's komen.
Ik: Nou laat maar komen dan (hoopte op een bluf).
Bovenstaand gesprek is niet letterlijk zo gegaan, maar zeker niet heel anders.
Paar minuutjes later een extra politie auto.
2 mannelijke agenten stappen uit.
Tegen deze tijd stond ik redelijk stijf van adrenaline.
en is mijn geheugen niet heel goed qua gesprek, ik weet dat ik beleefd bleef en de agenten ook.
Ik probeer weer uit te leggen dat ik gewoon buiten was voor de rust die een maandag avond met zich brengt en dat er geen enkele reden is om mijn identiteit te vragen, weer komt men aan met dat er s'avonds inbrekers zijn.
Na wat standpunten uit te wisselen, zoals dreiging van arrestatie van hun kant en het pleiten van onschuld tot het tegendeel bewezen is van mijn kant, ga ik toch over stag.
Ik had geen zin in een fysieke confrontatie en ook geen behoefde aan een cel.
Nou mijn gegevens genoteerd, en ik ook die van hun.
Ze verzekerde mij ervan dat ik een boete zou krijgen en ik vertelde op mijn beurt dat ik dat aan zou vechten.
Nu heb ik even vluchtig na gekeken op ik in mijn recht stond.
"Identiteitscontrole alleen met reden
De identificatieplicht geeft de politie niet de bevoegdheid zonder reden mensen aan te houden om hun identiteit te controleren. Het verzoek om identificatie moet nodig zijn voor de uitvoering van de taken van de politie. Bijvoorbeeld bij verkeerstoezicht, hulpverlening bij een ongeluk of opsporing van strafbare zaken. Toezichthouders hebben dezelfde bevoegdheden als de politie om naar het identiteitsbewijs te vragen. Hieronder staan voorbeelden van situaties waarin een identiteitscontrole kan plaatsvinden:
-een auto rijdt 's nachts rond op een industrieterrein;
-er vindt op straat of in een café een schietpartij plaats en het is relevant voor het onderzoek om de identiteit van (mogelijke) getuigen vast te stellen;
-hangjongeren veroorzaken overlast in de openbare ruimte;
-er woedt een brand en de (mogelijke) brandstichter kan zich bevinden tussen de toegestroomde belangstellenden;
- bij evenementen als voetbalwedstrijden en demonstraties waarbij rellen ontstaan;
-bij onrust of dreigend geweld in uitgaansgebieden en op openbare manifestaties waarbij gevaar van ordeverstoring aanwezig is."
Bovenstaande komt van deze link:
http://www.rijksoverheid.(...)wijs-en-wanneer.htmlNu zou mijn geval vallen onder de auto op een industrie terrein 's nachts.
Alleen 2 problemen, ik zat niet in een auto op een industrie terrein, het enige wat overeen komt is 's nachts.