abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136813242
Ik heb gisteren bij mijn ouders op zolder een wetsteen gevonden. Mijn moeder zei me dat mijn opa die gebruikte om zijn beitels en ander gereedschap scherp te houden (de wetsteen zal minimaal 30 jaar oud zijn).
Nu wil ik hem gaan gebruiken om mijn messen scherp te houden, maar ik weet het verschil niet tussen beide zijdes. Er staat namelijk niets op (de korrelgrootte bijv.) en ik voel ook niet direct verschil (beide kanten zijn heel erg fijn). Het enige verschil is de kleur, de ene kant is grijs/antraciet en de andere kant is crème-wit en als ik perse een grovere kant aan zou moeten wijzen zou het de witte zijn.
Wie kan mij wat meer duidelijk geven over het verschil van de twee gekleurde zijdes en dus voor het gebruik van deze wetsteen voor het afwerken van messen?
  maandag 17 februari 2014 @ 15:48:50 #2
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_136814704
Meestal is de grijze de grove kant en de witte de fijne kant, maar goed, dat kan dus verschillen.
Je kunt het ook gewoon proberen met een oude beitel. De ene kant moet hem slijpen, de andere kant wetten (braampjes eraf halen en echt scherp maken).
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_136832757
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 15:48 schreef goed_volk het volgende:
Meestal is de grijze de grove kant en de witte de fijne kant, maar goed, dat kan dus verschillen.
Je kunt het ook gewoon proberen met een oude beitel. De ene kant moet hem slijpen, de andere kant wetten (braampjes eraf halen en echt scherp maken).
Dank! Ik ga idd eerst maar eens met wat oud materiaal aan de slag om te zien wat het beste werkt.
Ik had de hoop dat je vroeger uit de kleurstelling van de steen kon afleiden wat de korrelgrootte/functie was, maar helaas.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')