Goedendag,
ik kom uit de bouw en heb nu geen werk maar wel altijd veel verschillende opdrachtgevers gehad, en wil echt ff iets aankaarten wat ik zie gebeuren. namelijk dat allerlei detacheerders en uitzendbureau's de bouwmarkt totaal kapot maken. Zonder er iets voor te hoeven doen slurpen ze ieder jaar honderden miljoenen weg uit de bouwwereld, waardoor bedrijven armer en armer worden. Puur door op hun luie reet te zitten en stiekeme afspraakjes te maken. Bedrijven betalen belachelijke bedragen voor personeel dat ze ook nog niet eens zelf in dienst hebben. maar er is meer:
- ze slurpen miljoenen weg uit de bouwwereld
- ze staan te springen om te hoog gekwalificeerd personeel op te lage plekken te dumpen.
- ze zullen nooit een te laag gekwalificeerd persoon aan een hogere baan helpen.
- ze springen met z'n allen op elke baan die er maar te vinden is. gevolg: op internet staan 50 vacatures, met verschillende beschrijvingen, maar ze gaan allemaal over dezelfde baan.
- ze kennen elkaar allemaal en zijn verbonden via o.a. linked-in. Ze wisselen onderling werknemers uit. zo ken ik het verhaal van KP&T en Nivel uit breda:
Je plaatst je CV op monsterboard.nl / vacaturebank,nl. Vervolgens wordt je uitgenodigd voor een gesprek bij KP&T in Breda. Daar kijken ze of je een beetje op je strepen staat (rechtsbijstand enz). Zo ja, dan gaat KP&T voor je zoeken. Zo nee, dan krijgt Nivel een belletje, Nivel doet je een goed aanbod, je komt bij hun in dienst, en vervolgens wordt je aan alle kanten uitgekleed en belazerd.
- dan heb ik het nog niet gehad over de vele lijntjes die er lopen tussen HR-managers en detacheerders. En over de dure cadeau'tjes en chique etentjes die over tafel gaan om werknemers maar een plekje te geven (bijvoorbeeld een Nebest).
De detacheerders en uitzendbureau's nemen op deze manier de hele arbeidsmarkt over en melken hem lekker uit. Ik heb het nu over de bouwwereld (waar zeker 300 bedrijven met kantoor, personeel, en inboedel betaal worden door de bouw), maar in de ICT, de zorg, de verkoop, eigenlijk overal zie je hetzelfde effect. Op deze manier wordt de hele arbeidsmarkt steeds meer uitgekleed en worden werknemers steeds duurder voor de werkgevers, terwijl de werknemers wel steeds minder tevreden zijn met hun functie.
Als je het mij vraagt ligt hier de oorzaak van de hoge werkeloosheid. en ook gedeeltelijk zelfs van de hele financiele crisis, maar ook van de verminderde arbeidsvreugde. Ikzelf ben net zo 6 jaar leidend voorwerp geweest in hun spelletjes en heb in aardig wat keukens een kijkje kunnen nemen, en geloof mij: de hele markt is zo verrot als een bedorven appel. Detacheerders zijn veel grotere profiteurs dan uitkeringstrekkers, en zolang dit soort malafide rattenpraktijken gewoon kan blijven plaats vinden zal de werkeloosheid in Nederland alleen maar blijven stijgen. Dat is zo logisch als 1 + 1 = 2.
Ik snap dan ook niet dat je de politiek hier echt noooooit over hoort.