abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136808277
Goedendag,

ik kom uit de bouw en heb nu geen werk maar wel altijd veel verschillende opdrachtgevers gehad, en wil echt ff iets aankaarten wat ik zie gebeuren. namelijk dat allerlei detacheerders en uitzendbureau's de bouwmarkt totaal kapot maken. Zonder er iets voor te hoeven doen slurpen ze ieder jaar honderden miljoenen weg uit de bouwwereld, waardoor bedrijven armer en armer worden. Puur door op hun luie reet te zitten en stiekeme afspraakjes te maken. Bedrijven betalen belachelijke bedragen voor personeel dat ze ook nog niet eens zelf in dienst hebben. maar er is meer:

- ze slurpen miljoenen weg uit de bouwwereld
- ze staan te springen om te hoog gekwalificeerd personeel op te lage plekken te dumpen.
- ze zullen nooit een te laag gekwalificeerd persoon aan een hogere baan helpen.
- ze springen met z'n allen op elke baan die er maar te vinden is. gevolg: op internet staan 50 vacatures, met verschillende beschrijvingen, maar ze gaan allemaal over dezelfde baan.
- ze kennen elkaar allemaal en zijn verbonden via o.a. linked-in. Ze wisselen onderling werknemers uit. zo ken ik het verhaal van KP&T en Nivel uit breda:

Je plaatst je CV op monsterboard.nl / vacaturebank,nl. Vervolgens wordt je uitgenodigd voor een gesprek bij KP&T in Breda. Daar kijken ze of je een beetje op je strepen staat (rechtsbijstand enz). Zo ja, dan gaat KP&T voor je zoeken. Zo nee, dan krijgt Nivel een belletje, Nivel doet je een goed aanbod, je komt bij hun in dienst, en vervolgens wordt je aan alle kanten uitgekleed en belazerd.

- dan heb ik het nog niet gehad over de vele lijntjes die er lopen tussen HR-managers en detacheerders. En over de dure cadeau'tjes en chique etentjes die over tafel gaan om werknemers maar een plekje te geven (bijvoorbeeld een Nebest).

De detacheerders en uitzendbureau's nemen op deze manier de hele arbeidsmarkt over en melken hem lekker uit. Ik heb het nu over de bouwwereld (waar zeker 300 bedrijven met kantoor, personeel, en inboedel betaal worden door de bouw), maar in de ICT, de zorg, de verkoop, eigenlijk overal zie je hetzelfde effect. Op deze manier wordt de hele arbeidsmarkt steeds meer uitgekleed en worden werknemers steeds duurder voor de werkgevers, terwijl de werknemers wel steeds minder tevreden zijn met hun functie.

Als je het mij vraagt ligt hier de oorzaak van de hoge werkeloosheid. en ook gedeeltelijk zelfs van de hele financiele crisis, maar ook van de verminderde arbeidsvreugde. Ikzelf ben net zo 6 jaar leidend voorwerp geweest in hun spelletjes en heb in aardig wat keukens een kijkje kunnen nemen, en geloof mij: de hele markt is zo verrot als een bedorven appel. Detacheerders zijn veel grotere profiteurs dan uitkeringstrekkers, en zolang dit soort malafide rattenpraktijken gewoon kan blijven plaats vinden zal de werkeloosheid in Nederland alleen maar blijven stijgen. Dat is zo logisch als 1 + 1 = 2.

Ik snap dan ook niet dat je de politiek hier echt noooooit over hoort.
pi_136808400
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:17 schreef StefanV het volgende:
- ze springen met z'n allen op elke baan die er maar te vinden is. gevolg: op internet staan 50 vacatures, met verschillende beschrijvingen, maar ze gaan allemaal over dezelfde baan.
Dit is eigenlijk het enige wat ik herken ik je betoog.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_136808481
je herkent niet dat ze elke maand miljoenen wegslurpen uit de markt?

als een bedrijf een werknemer in dienst heeft kost het hem laten we zeggen 40 euro per uur. Met een detacheerder ertussen is dit ineens 70 euro per uur. Even rekenen hoeveel mensen er via een detacheerder of uitzendbureau werken en je weet hoeveel geld er verdampt.
  maandag 17 februari 2014 @ 13:29:57 #4
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_136808693
Maar waarom kiezen die bedrijven dan om meer te betalen voor een gedetacheerde werknemer? :?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Redactie Frontpage maandag 17 februari 2014 @ 13:31:25 #5
38148 crew  Innisdemon
pi_136808750
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:29 schreef Perrin het volgende:
Maar waarom kiezen die bedrijven dan om meer te betalen voor een gedetacheerde werknemer? :?
Omdat ze dan voor een korte, maar vooral afgebakende periode, expertise binnen kunnen halen.
Ze zitten dan dus niet vast aan een werknemer, die ze secundaire arbeidsvoorwaarden moeten bieden.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  maandag 17 februari 2014 @ 13:32:28 #6
409503 awiebo
bûter, brea en griene tsiis...
pi_136808785
quote:
Projecten. Tijdelijke functies. Niet investeren in de toekomst en extern iemand inhuren. Veelal willen ze de kennis niet meer laten lopen en zitten "vast" aan de werknemer.
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
  maandag 17 februari 2014 @ 13:33:48 #7
85962 ioko
I Appear Missing
pi_136808827
Deze bedrijven betalen dus een hoge prijs voor flexibiliteit. Dat lijkt me marktwerking....
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_136808860
quote:
Omdat niemand meer lange termijn afspraken durft te maken.
Werden er vroeger overeenkomsten gesloten voor minimaal 3 jaar, tegenwoordig mag je met een half jaar al blij zijn.
Niemand wil risico nemen.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_136808877
Amen.

En uiteindelijk gaat het vooral ten koste van de rechten van de gewone arbeider.
blablablabla
pi_136808886
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:33 schreef ioko het volgende:
Deze bedrijven betalen dus een hoge prijs voor flexibiliteit. Dat lijkt me marktwerking....
Dat dus. Er wordt niets weggeslurpt, er is gewoon minder werk. Als zo'n bedrijf iemand full time zou kunnen gebruiken, nemen ze wel iemand vast in dienst.
pi_136808887
Ja dat is het nieuwe flexibele werken TS, wen er maar vast aan.
  maandag 17 februari 2014 @ 13:36:07 #12
38496 Perrin
pi_136808909
Dan blijft er (helaas) lijkt me weinig anders over dan 'if you can't beat em, join em'?

En: dit ligt niet aan de detacheerders, maar aan de werkgevers in de bouw en de marktomstandigheden waarin ze moeten opereren.

De detacheerders zouden nergens zijn als er geen vraag naar hun diensten was.
pi_136808919
Het begint natuurlijk met de bouwbedrijven zelf die met uitzenders en detacheerders in dienst gaan en dat doen ze omdat ze dan wetgeving kunnen omzeilen waarin ze je een vaste baan moeten aanbieden. Flexibiliteit is geld waard en daar springen dit soort uitzuigers dus in.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 17 februari 2014 @ 13:37:27 #14
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_136808954
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:36 schreef Perrin het volgende:
Dan blijft er (helaas) lijkt me weinig anders over dan 'if you can't beat em, join em'? En: dit ligt niet aan de detacheerders, maar aan de werkgevers in de bouw. De detacheerders zouden nergens zijn als er geen vraag naar hun diensten was.
Nou vergis je niet in de kaalslag bij detacheerders. Er zitten genoeg mensen onder kostprijs te werken. De tarieven zijn zo'n beetje gehalveerd t.o.v. 6 jaar terug.
Detacheren is soms goedkoper dan in dienst nemen.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
pi_136808989
vriendjespolitiek en onzekerheid.

Maar ook omdat wanneer ze een vacature plaatsen er 2 normale mensen reageren zonder detacheerder, en er 85 CV's binnen komen via detacheerders. Hoogstwaarschijnlijk zijn 85 CV's vooraf ook nog op elkaar afgestemd. De detacheerder zetten te hoog gekwalificeerd personeel op een laag gekwalificeerde arbeidsplaats, dus is het logisch dat een bedrijf dan denkt van ja dat doen we.

De reden dat werknemers voor een detacheerder kiezen is hetzelfde. Bijna elke baan die ze vinden blijkt via een detacheerder, dus dan heb je weinig keus. En die banen die ze wel vinden, daarvoor zijn dan veel hoger-opgeleide kandidaten beschikbaar, dus die krijgen ze niet.

Dus inderdaad, nog een probleem dat ik niet genoemd had: werknemer en werkgever kunnen elkaar bijna niet meer vinden door het overschot van detacheerders dat zich overal mee bemoeit en laat gelden.
pi_136809039
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:36 schreef Perrin het volgende:
Dan blijft er (helaas) lijkt me weinig anders over dan 'if you can't beat em, join em'?

En: dit ligt niet aan de detacheerders, maar aan de werkgevers in de bouw en de marktomstandigheden waarin ze moeten opereren.

nee. de politiek moet detachering verbieden. of aan banden leggen.
  maandag 17 februari 2014 @ 13:39:46 #17
38496 Perrin
pi_136809041
Je legt volgens mij veel te veel op het bord van 'die kwade detacheerders', terwijl zij echt alleen diensten leveren aan partijen die vraag hebben naar hun diensten.
  maandag 17 februari 2014 @ 13:40:24 #18
38496 Perrin
pi_136809055
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:39 schreef StefanV het volgende:

[..]

Je hebt vast wel gemerkt dat de politiek juist hard in de tegenovergestelde richting aan het rijden is? Meer flexibilisering is wat er gaat komen, niet minder.
pi_136809085
ja en daarmee maken ze dus de arbeidsmarkt volledig kapot.

of is het toevallig dat juist nu de werkeloosheid op een recordhoogte ligt?
pi_136809100
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:39 schreef StefanV het volgende:

[..]

Ingrijpen in de vrije markt? Waarom? Gaat ook niet gebeuren, trouwens.
pi_136809121
Prima. Maar ik weet wie er over 20 jaar als schuldigen van de crisis worden aangewezen.
pi_136809131
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:41 schreef StefanV het volgende:

Er is minder werk, dus de werkeloosheid is hoog. Jij denkt dat de hoge werkeloosheid komt doordat er detacheerders zijn? Huh? :?
  maandag 17 februari 2014 @ 13:42:39 #23
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_136809145
Ik denk dat die werkeloosheid ook wel te maken heeft met het punt dat mensen geen risico willen nemen.
Ik ben zelf werkgever, en vroeger kregen mensen altijd een vaste aanstelling met een proeftijd.
Nu maak ik echt wel die drie jaar vol met contracten. Dat heeft niet zoveel met de mensen te maken als wel met de willekeur van opdrachtgevers.
pi_136809155
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:42 schreef StefanV het volgende:
Prima. Maar ik weet wie er over 20 jaar als schuldigen van de crisis worden aangewezen.
Ik denk dat je het aantal bouwvakkers nogal overschat..
  maandag 17 februari 2014 @ 13:42:55 #25
38496 Perrin
pi_136809161
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:41 schreef StefanV het volgende:

De flexibilisering is een 'antwoord' op de economische crisis. Het zorgt ervoor dat bedrijven beter kunnen overleven. Ten koste van de werknemer, weliswaar.

Maar aan de andere kant: met allemaal failliete bedrijven heeft helemaal níemand werk. :{
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')