"En ze zingen nog ieder jaar "Lang zal 'ie zweven, lang zal 'ie zweven"quote:Op donderdag 27 februari 2014 15:17 schreef Barbusse het volgende:
"We missen wel Jantje, Pietje, Anita en nog iemand anders, maar die komen vast wel weer een keer opdagen...."
![]()
Het was extreem tof. Erg fijne duikschool ook, heb ik de indruk. Ze hadden keus uit Zuid-China, Borneo, Nepal, Abu Dhabi, Oman, Turkije en op het moment van inschrijven nog Kenia, maar dat is later teruggetrokken. Wel even schrikken voor ons als ouders, moet ik zeggen. Ook van de rekeningquote:Klinkt wel als een tof schoolreisje hoor, die had ik niet toen ik 12 was.![]()
De eerste keer dat ik er was (1991), was de muur net gevallen, maar stonden er nog stukken her en der en kon je nog goed het verschil tussen west en oost zien. Mijn laatste keer was afgelopen december en zat ik in Mitte (wijk in voormalig oost-berlijn) en wat me opviel was hoeveel er gerenoveerd werd. In mei/juni zit ik er weer, eens kijken wat er nu weer gebeurd.quote:Op donderdag 27 februari 2014 15:12 schreef Individual het volgende:
Berlijn is een stad die steeds blijft veranderen. De eerste twee keer dat ik er was bestond de DDR zelfs nog. Heel erg veel geschiedenis en heel erg veel te doen.
Jemig! Wat een übertof schoolreisje lijkt me dat!! De te kiezen landen ook, maar dat is natuurlijk te relativeren voor jullie aangezien je toch al daar in de buurt woont. Wij gingen vroeger naar de Grebbeberg, emmertje en schepje mee, en 'archeoloogje' spelen. Vond ik toen megaleuk, maar toch een deceptie nu, als je de avonturen van jouw kroost zo eens leestquote:Op donderdag 27 februari 2014 15:49 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
[..]
Het was extreem tof. Erg fijne duikschool ook, heb ik de indruk. Ze hadden keus uit Zuid-China, Borneo, Nepal, Abu Dhabi, Oman, Turkije en op het moment van inschrijven nog Kenia, maar dat is later teruggetrokken. Wel even schrikken voor ons als ouders, moet ik zeggen. Ook van de rekeningen dan was het duiken nog een van de goedkoopste opties. Haar tweede keus was Nepal, maar ik heb zo'n flauw vermoeden dat ze volgend jaar voor 'r volgende PADI diploma gaat. Tenzij 'die ene' die in alle verhalen voorkomt dan iets anders kiest, natuurlijk
Wij blijven ook grif proberen te relativeren voor en met ons kroost, want tja... hierna valt natuurlijk veel tegen.quote:Op donderdag 27 februari 2014 16:13 schreef ElizabethR het volgende:
Vond ik toen megaleuk, maar toch een deceptie nu, als je de avonturen van jouw kroost zo eens leest![]()
Jaloers, ik ben het nuquote:Op donderdag 27 februari 2014 15:49 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
"En ze zingen nog ieder jaar "Lang zal 'ie zweven, lang zal 'ie zweven"
[..]
Het was extreem tof. Erg fijne duikschool ook, heb ik de indruk. Ze hadden keus uit Zuid-China, Borneo, Nepal, Abu Dhabi, Oman, Turkije en op het moment van inschrijven nog Kenia, maar dat is later teruggetrokken. Wel even schrikken voor ons als ouders, moet ik zeggen. Ook van de rekeningen dan was het duiken nog een van de goedkoopste opties. Haar tweede keus was Nepal, maar ik heb zo'n flauw vermoeden dat ze volgend jaar voor 'r volgende PADI diploma gaat. Tenzij 'die ene' die in alle verhalen voorkomt dan iets anders kiest, natuurlijk
Relativering: ze hebben sinds hun vijfde huiswerk. Iedere dag. En niks geen vrije woensdagmiddagen, werken zul jequote:Op donderdag 27 februari 2014 16:48 schreef Barbusse het volgende:
Jaloers, ik ben het nuWillen jullie mij adopteren?
Ik moet zeggen dat de kinderen van onze expatvrienden het ook allemaal erg goed doen, niet alleen op school maar ook in het algemeen (maken snel nieuwe vrienden, passen zich snel aan etc.). Heb me wel eens afgevraagd hoe zo'n leven voor kinderen uitpakt maar nu ik die kinderen heb zien opgroeien ben ik best positief verrast.quote:Op donderdag 27 februari 2014 18:21 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Volgens mij is het expatkinderdom vooral 'work hard, play hard'. Erg toffe voordelen, maar ook best ingrijpende nadelen. Soms vraag ik me af wat we ze allemaal aandoen, maar tot nu toe ben ik erg blij en vreselijk trots op wat eruit groeit.
Ik heb dat zelf ook, inderdaad ook van m'n ouders meegekregen (tot m'n pubertijd was het zelfs gewoon binnen Nederland verhuizen elke 3 jaar, maar toen is het er al ingeslopen denk ik). En nu inmiddels al een tijd een vriend die ook elke 3/4 jaar wil emigreren dus dan is er natuurlijk helemaal geen houden meer aanquote:Op donderdag 27 februari 2014 19:21 schreef Gaoxing het volgende:
Kinderen kunnen hechtingsproblemen krijgen, doordat de mensen om hen heen altijd vertrekken (of ze vertrekken zelf). Er zijn verhalen over ex-expatkinderen (meestal wordt de term TCK gebruikt: Third Culture Kid) die als volwassene iedere drie á vier jaar de onbedwingbare neiging krijgen om hun hele leven op de schop te nemen, en er een tijdje over doen voor ze in de smiezen krijgen dat dat de periode was die ze in hun jeugd in een land doorbrachten voor ze weer verhuisden.
quote:De vraag 'waar kom je vandaan' is ingewikkeld (dat vragen ze de kinderen dus bij de douane in NL, na een nachtvlucht![]()
Ja inderdaad, dat is dan wel weer een voordeel.quote:Maar over het algemeen zijn het inderdaad kinderen die heel open-minded zijn, zich moeiteloos aanpassen en later vanzelf zelf hun weg vinden in een internationale omgeving. Zonder hokjes
en dat wordt alleen nog maar erger als je ook nog ouders hebt uit verschillende culturen..quote:Op donderdag 27 februari 2014 19:21 schreef Gaoxing het volgende:
De vraag 'waar kom je vandaan' is ingewikkeld (dat vragen ze de kinderen dus bij de douane in NL, na een nachtvlucht Heb je van die kinderen die met een glazige blik voor zich uit kijken, want geen flauw idee welk antwoord die man wil: nationaliteiten; geboorteland; woonplaats?
Gisteren avond kom ik zo rond middernacht het kantoor uitlopen en denk huh ..... het is frisjes vannacht, ik start mijn auto ...... geeft de temperatuur 23 graden aanquote:Op donderdag 27 februari 2014 12:13 schreef Gaoxing het volgende:
Voor onderzoek? Tof JT!
Ik merk het tegenwoordig al als het twee dagen grijs en onder de 20 graden is. Ik denk dat ooit in NL met pensioen gaan geen optie meer is....
jeetje Indi, wat maakt dat je op eens oudquote:Op donderdag 27 februari 2014 15:12 schreef Individual het volgende:
Berlijn is een stad die steeds blijft veranderen. De eerste twee keer dat ik er was bestond de DDR zelfs nog. Heel erg veel geschiedenis en heel erg veel te doen.
quote:Op vrijdag 28 februari 2014 01:59 schreef Xtreem het volgende:
Ik zie hier dat expat kinderen erg 'verwend' zijn, wel inderdaad openminded, sociaal makkelijk etc, maar een groot gebrek aan zelfredzaamheid....
Vorige week het voorbeeld van een meisje dat na 18 jaar expat kind in NL ging studeren, en op kamers gemiddeld 3x per dag in paniek haar moeder belde hoe ze met allerlei dagelijkse dingen on moest gaan..
Het wordt een beetje vermoeiend als je hele vriendenkring zich voor de derde keer vernieuwd heeft he? Waar ga je heen? Vientiane?quote:Op vrijdag 28 februari 2014 01:09 schreef breaky het volgende:
Maar ik heb tegen mezelf gezegd dat dit mijn laatste jaar is hier. Luang Prabang is zo'n plaats waar de meeste expats niet langer dan 2 jaar blijven.
Wanneer ga je over?quote:Op vrijdag 28 februari 2014 01:29 schreef Individual het volgende:
En hoewel nu ga remigreren zal ik de connectie behouden zowel persoonlijk als zakelijk.
Mijn man heeft een thermometer tegen het keukenraam geplakt, omdat ik maar bleef zeggen dat het zo koud was, vast een graad of 10quote:Op vrijdag 28 februari 2014 02:17 schreef LangeTabbetje het volgende:
Gisteren avond kom ik zo rond middernacht het kantoor uitlopen en denk huh ..... het is frisjes vannacht, ik start mijn auto ...... geeft de temperatuur 23 graden aan
Ja inderdaadquote:Op vrijdag 28 februari 2014 07:17 schreef Gaoxing het volgende:
Het wordt een beetje vermoeiend als je hele vriendenkring zich voor de derde keer vernieuwd heeft he? Waar ga je heen? Vientiane?
Die van mij:quote:Op vrijdag 28 februari 2014 01:29 schreef Individual het volgende:
Net na m'n negentiende vertrok ik naar de VS vanuit m'n ouderlijk huis waar ze al lang woonde en nog steeds wonen. M'n moeder gooit nooit iets weg dus alles wat ik ooit heb achtergelaten en alles uit m'n 'studentenflat' is er nog.
Het rijtje:
Winterswijk 19 jaar
Albuquerque een paar maanden
Leiden 2 jaar
Rotterdam 10 maanden
London 12 jaar
Jersey half jaar
Reading half jaar
En hoewel nu ga remigreren zal ik de connectie behouden zowel persoonlijk als zakelijk.
Haha ik was nog jong in 1985 en was met m'n ouders mee. Ik kan me nog herinneren dat we langs de verduisterde metrostations van Oost Berlijn reden, dat doorgang bij Checkpoint Charlie uren leek te duren en dat we ons heel netjes moesten gedragen, dat er zalen in het Pergamon Museum waren die niet verlicht waren, dat we de suppoost gek hebben gemaakt, dat het gebakje dat we kregen voor ons 'goed gedrag' echt smerig was (eerste ervaring met commie voedsel), dat er iemand ons de hele tijd volgde en dat alles grijs leek.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 02:48 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
jeetje Indi, wat maakt dat je op eens oud
Toen ik in Militaire Dienst zat zat ik in Kamp Holterhoek, de Russische troepenbewegingen in o.a. Polen,Tjechie en de Baltische staten afluisteren via driepuntspeilingen...... de goede oude tijd toen alles nog heerlijk zwart/wit was...
- Achterhoek - 18 jaarquote:Op vrijdag 28 februari 2014 09:24 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Die van mij:
- Leeuwarden 6 jaar
- ergens in Twente 10 jaar
- Alaska 1 jaar
- Zwolle 2 jaar
- Maastricht 3.5 jaar
- Zimbabwe 4 maand.
- Uppsala 6 jaar (met 3 jaar part-time in Bremen)
Is het al duidelijk wanneer je gaat re-migreren?
Je zou haast gaan denken dat de achterhoek zo'n hel is dat iedereen emigreert....quote:Op vrijdag 28 februari 2014 10:02 schreef Barbusse het volgende:
Nog een Achterhoeker in het buitenland
Wij Achterhoekers woonden praktisch al in het buitenland. Elke zaterdag (en Feiertag) een Duitse invasie met files en voor baantjes in retail moest je Duits kunnen.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 10:10 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Je zou haast gaan denken dat de achterhoek zo'n hel is dat iedereen emigreert....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |