Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens mij is die lijn op het moment gewoon toegankelijk voor goederenverkeer (ook al rijdt er niks planmatig), dus zou je die lijn ook mee kunnen pakken. Zou een leuk extraatje zijn, we gaan het wel zien (heb me ook aangemeld)
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Waarom zou je in godsnaam willen treinen over dat kutlijntje van Sittard naar Born en dat lijntje in Beatrixhaven? Rijd dan inderdaad naar Lanaken, over de Maas en langs het kanaal is wel mooi
Op zondag 16 februari 2014 00:21 schreef J.B. het volgende: Waarom zou je in godsnaam willen treinen over dat kutlijntje van Sittard naar Born en dat lijntje in Beatrixhaven?
Omdat het kan. We zijn ook al eens met een Plan U de productiehal van een zinkfabriek in gereden. Dat is gewoon tof.
Op zondag 16 februari 2014 12:24 schreef dennistd het volgende: Is wel de ultieme test voor die poortjes natuurlijk. Als ze dat overleven kunnen ze alles aan
Op zondag 16 februari 2014 12:24 schreef dennistd het volgende: Is wel de ultieme test voor die poortjes natuurlijk. Als ze dat overleven kunnen ze alles aan
je denkt dat ze met al die tassen klem komen te zitten tussen de poortjes?
je denkt dat ze met al die tassen klem komen te zitten tussen de poortjes?
sowieso gaat het enorm vertragen en opstropen aangezien die koeien niet alleen met VEEL zijn, ze moeten ook nog uitzoeken hoe zoiets werkt. Tas neerzetten, portemonnee opduiken, daaruit de OVC opduiken, dan eens drie minuten dom kijken hoe dat werkt etc.
sowieso gaat het enorm vertragen en opstropen aangezien die koeien niet alleen met VEEL zijn, ze moeten ook nog uitzoeken hoe zoiets werkt. Tas neerzetten, portemonnee opduiken, daaruit de OVC opduiken, dan eens drie minuten dom kijken hoe dat werkt etc.
allemaal.
Dus dat wordt een zootje
Kan ook zo zijn voordelen hebben. Ze gaan hun trein missen en jij zit dan in een trein met veel minder kwebbelende huisvrouwen
Gister even Parijs op en neer geweest met een paar vrienden (waren met 9 man totaal), en even de menukaart van de Thalys bestudeerd. Ben ikzelf meer te spreken over de menukaart van het BordRestaurant of BordBistro in de IC/ICE's in Duitsland..
Gisterenavond en vanmorgen vroeg even het treinvervangend vervoer (lees : bus) uit geprobeerd tussen gouda en woerden, gisterenavond was het eigenlijk niet de bedoeling, maar omdat de IC direct uitviel toch maar gekozen voor de bus.
Het was prima geregeld op de tijden dat ik ging (20:15 en 07:30), bussen stonden gereed bij aankomst station, en er was voldoende speling bij aankomst voor de aansluitende trein op zowel heen en terugweg.
Extra reistijd was ongeveer 30 min, enige jammer was kiosk niet open was op gouda voor een bakkie koffie vanmorgen, want het was snijdend koud.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Op zondag 16 februari 2014 16:28 schreef _serial_ het volgende: Gisterenavond en vanmorgen vroeg even het treinvervangend vervoer (lees : bus) uit geprobeerd tussen gouda en woerden, gisterenavond was het eigenlijk niet de bedoeling, maar omdat de IC direct uitviel toch maar gekozen voor de bus.
Het was prima geregeld op de tijden dat ik ging (20:15 en 07:30), bussen stonden gereed bij aankomst station, en er was voldoende speling bij aankomst voor de aansluitende trein op zowel heen en terugweg.
Extra reistijd was ongeveer 30 min, enige jammer was kiosk niet open was op gouda voor een bakkie koffie vanmorgen, want het was snijdend koud.
Goed geregeld dus. Dat is altijd wel chill. Hoe was ASOT? Zag op Facebook wat foto's van vrienden, zag er tof uit!
TUC-rail 5519 + Engema-bvl trein Te Herentals (B) staat de fraaie 5519 met de bovenleidingstrein van Engema te wachten op de volgende inzet, die op de diesellijn richting Mol zal zijn. De lijn Herentals - Mol wordt geëlektrificeerd, en is al erg ver gevorderd. Tussen Olen en Mol hangt er al draad.
Infrabel 6292 + 6295 + 6291 Te Lier stonden 3 fraaie HLD62'en opgesteld, te wachten op een volgende inzet. Van voor naar achter waren het de 6292+6295 (gekoppeld) en vlak daarachter stond de 6291 los.
Op zondag 16 februari 2014 17:23 schreef greavy het volgende: In Duitsland zijn ze een treinstel kwijt, en nu wordt er aan alle machinisten in die regio gevraagd om te melden als ze het treinstel gezien hebben: [ afbeelding ]
Hoe weet jij nou weer zo snel of er GPS-zendertjes in de stellen van de S-Bahn Rhein-Main zitten?
Nou, of ze specifiek in die treinstellen zitten, weet ik niet. Maar ik heb in Duisburg bij de Betriebszentrale(bijsturing NRW) gezien hoe ze een specifiek treinstel kunnen traceren. Ik ging er dus vanuit dat zij dat daar ook hebben.
Jawel, maar ik gok dat ze hem niet getraceerd krijgen.
Als dat ding ergens geparkeerd staat met z'n stroomafnemers omlaag zal zo'n GPS-ding er ook wel mee stoppen. Misschien dat hij nog even wat uitzendt totdat één of andere accu leeg is.
Als dat ding ergens geparkeerd staat met z'n stroomafnemers omlaag zal zo'n GPS-ding er ook wel mee stoppen. Misschien dat hij nog even wat uitzendt totdat één of andere accu leeg is.
klopt, maar dan moet je nog altijd een laatste melding vastgelegd kunnen hebben, inclusief tijdstip. Heb je altijd een indicatie waar het stel zich ongeveer zou kunnen bevinden, zelfs als die laatste melding op de vrije baan was.
Nou, of ze specifiek in die treinstellen zitten, weet ik niet. Maar ik heb in Duisburg bij de Betriebszentrale(bijsturing NRW) gezien hoe ze een specifiek treinstel kunnen traceren. Ik ging er dus vanuit dat zij dat daar ook hebben.
Ah, da's wel gaaf dan, dat je daar eens hebt kunnen kijken.
Aan de andere kant is Duitsland zo versnipperd... het zal je nog verbazen hoeveel dingen eigenlijk ergens in een of andere centrale database zouden moeten zitten, maar als je er naar vraagt het antwoord iets is van "Geen idee, we zouden eigenlijk eens iemand op pad sturen om ter plekke te kijken hoe het ervoor staat". Of ook wel netjes in de database zitten, al naar gelang waar in het land je bent.
[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2014 17:37:04 ]
Ik heb toen de Betriebszentrale mogen bezichtigen (met rondleiding) met een groep, tijdens het Bahn.Backstage, waarbij ik ook werkplaats Aken bezocht had. Ik dacht dat Dennis toen naar werkplaats Münster ging.