Bron.... algemene kennis.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 22:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Bron?
De Nen is een richtlijn, daar mag je vanaf wijken als je installatie minimaal dezelfde 'veiligheids' factor behoudt.
Zie voorgaande post.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 22:09 schreef hottentot het volgende:
[..]
Bron.... algemene kennis.
Bouwbesluit zijn wettelijke regels, bouwbesluit verbind zich aan nen normen, aldus is nen indirect wettelijke norm. No more, no less.
Algemene kennis is nog geen wettelijke plicht he...quote:
quote:Op zaterdag 15 februari 2014 22:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Daarbuiten is de Nen niet voor iedereen inzichtelijk (alleen tegen grove betaling) dus daar kun je al helemaal geen wettelijke verplichting aanhangen.
Je brengt het wat te kort.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 22:06 schreef klipper het volgende:
[..]
De enige verplichte nen1010 is wel 50 jaar oud op dit moment, toen waren aardleks nog niet verplicht......
http://www.cobouw.nl/nieu(...)zag-aan-van-nen-1010
Heb je helemaal gelijk in, ik liep even te enthousiast van stapelquote:Op zaterdag 15 februari 2014 22:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Bron?
De Nen is een richtlijn, daar mag je vanaf wijken als je installatie minimaal dezelfde 'veiligheids' factor behoudt.
Daarbuiten is de Nen niet voor iedereen inzichtelijk (alleen tegen grove betaling) dus daar kun je al helemaal geen wettelijke verplichting aanhangen.
Ik suggereer nergens dat het onveilig is, dat maak jij er van. Ik waarschuw alleen dat in België andere regels gelden als hier en dat het voor problemen kan zorgen als achteraf blijkt dat niet volgens de voor Nederlandse regels gewerkt wordt.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 21:31 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Branden er veel huizen af in België omdat er 20A zekeringen en 1,5mm2 draad gebruikt worden ?
Ik snap dat er volgens de Nederlandse normen gewerkt moet worden, maar suggereren dat installeren volgens de Belgische normen onveilig is, is ook een beetje raar
Inderdaad, de NEN-normen zijn niet wettelijk verplicht. Van alternatieven moet echter wel aangetoond kunnen worden dat deze minimaal een gelijkwaardig veiligheids- en kwaliteitsniveau hebben aan dat wat in de NEN-normen beschreven staat. Als verzekeraar kun je heel makkelijk aantonen dat 1,5mm² koper een lagere veiligheidsmarge heeft als het in de NEN1010 voorgestelede 2,5mm² koper. Dus niet voldaan aan gelijkwaardigheid aan de NEN, dus niet voldaan aan het bouwbesluit, dus reden genoeg voor de verzekeraar om niet uit te keren bij schade door problemen met de elektra.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 21:53 schreef klipper het volgende:
[..]
De Nederlandse normen zijn ook gewoon grotendeels een vertaling vanuit de EU.
Daarbij heeft de NEN1010 om maar een zijstraat te noemen geen enkele wettelijke basis.
De wetgever houd wat dat betreft meer dan voldoende vrijheden, gelijkwaardig noemen ze dat.
Als verzekeraar moet je dan wel verdomd goed in je schoenen staan als je zou willen beweren dat alle in het buitenland aangelegde installaties bagger zijn.
Nee hoor, dat maak JIJ ervan...quote:Op zaterdag 15 februari 2014 23:41 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik suggereer nergens dat het onveilig is, dat maak jij er van.
De aanname dat er 1,5mm2 gebruikt gaat worden komt namelijk geheel (en alleen) voort uit JOUW verbeelding. In het topic lees ik uitsluitend dat de 'Belg' 1,5mm2 zou willen gebruiken voor een 16A groep in JOUW reacties. Kortom, land eens met beide voeten op de grond aub.quote:Als verzekeraar kun je heel makkelijk aantonen dat 1,5mm² koper een lagere veiligheidsmarge heeft als het in de NEN1010 voorgestelede 2,5mm² koper.
Wat voor stroom je krijgt?quote:Op vrijdag 14 februari 2014 20:56 schreef RodaR het volgende:
Als een 1x25A aansluiting bij Liander laat verzwaren naar 3x25 ampère, wat krijg je dan precies binnen? (@Haarlem)
Is dat 3x230V of 3x380V ?
Is daar dan wel of geen Nul bij ?
Mijn Belgische kennis/elektricien wil het wel weten om een groepenkast voor me te maken...
Telefoondame van Liander kon me geen info geven
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |