abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136664277
wie kan mij vertellen wat de perfecte instelling is van een lorch m2060 voor het lassen van 3 a 4 milimeter dikke platen.graag uitgebreide uitleg over alles ? dus ook over het gas en de juiste insteling van de draadrollen.bij voorbaat mijn dank.
pi_136664346
Ik zou zeggen. Pak een stuk staal en ga bakken. Proberen is de beste optie. Geen enkele laskar is hetzelfde. Zet je spanning laag en probeer telkens je draadaanvoer iets bij te stellen totdat je het lekker vind klinken. Zo ga je lager totdat je volgens jou een goede instelling hebt. Gas is tussen de 15 en 20 l/m.

Tevens, als je al geeneens een laskar kan afstellen zou ik al helemaal niet beginnen aan 3/4 mm plaatstaal lassen. Probeer eerst maar wat controle te krijgen op 12+ mm staal

Mag ik vragen wat je moet gaan lassen ?

[ Bericht 22% gewijzigd door pl4kkie op 13-02-2014 14:51:12 ]
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_136665033
Idd, er is geen perfecte afstelling zo uit een boekje, alleen een richtlijn.... Elke machine reageert anders...

Misschien eens een workshopje of een cursusje nemen ?
Op donderdag 13 november 2008 15:34 schreef De_Ananas het volgende:
Één ding beloof ik jullie mijn lieve fokkertjes, als er vettax komt dan ga ik mij aan het hek van het binnenhof vastketenen met een frituur naast me, dit mogen jullie quoten :W
pi_136667196
Heb het geprobeerd maar mijn glazen bol kon niet vertellen wat voor platen je hebt en ook voelde hij niet aan wat voor draadrollen je hebt.

Maar maakt ook niet uit, gewoon aanzetten en bijstellen tot jij er blij mee bent. Maar wat doe je met zo'n Lorch als je dit al niet weet?
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_136675562
Gas is een beetje afhankelijk van de omstandigheden, las je in een kleine schuur/garage, in een grote hal met veel tocht. Als je niet veel tocht hebt en je last in een schuur is 12-15 ltr/min zat.
Voor andere instellingen kijk hier eens: http://www.millerwelds.co(...)erage_calculator.php

Maar het blijft een kwestie van uitproberen, kijk anders ook eens op Youtube voor uitleg
pi_136681162
Kijk eens op het lasforum en stel daar je vraag. Daar weten meer mensen wel wat van lorch.


http://www.hetlasforum.nl/
pi_136683649
quote:
1s.gif Op donderdag 13 februari 2014 14:42 schreef pl4kkie het volgende:
Tevens, als je al geeneens een laskar kan afstellen zou ik al helemaal niet beginnen aan 3/4 mm plaatstaal lassen. Probeer eerst maar wat controle te krijgen op 12+ mm staal
Waar slaat dit nou op ?
Waarom moet hij gaan oefenen met staal van 12 mm dik :?
  † In Memoriam † donderdag 13 februari 2014 @ 21:55:58 #8
25682 2cv
Niet subtiel
pi_136683682
Hoe je zelf bent/last is ook weer een factor. Het enige wat min-of-meer standaard is, is het gas (12liter/minuut als het echt letterlijk windstil is, dus in en schuur van formaat garage met alle deuren/ramen dicht waardoor je stikt in de lasgassen die vrijkomen :) ).

Andere belangrijke factoren zijn of je onderhands of bovenhands last, verticaal of horizontaal, stapelend of neergaand, zwaaiend of in een rechte lijn, enzovoorts, enzovoorts.

Je kan iig uitvinden wat de maximale plaatdikte is die je kan lassen. Bij die dikte hoort ook de hoogste stroominstelling. Als je platen last die 0,0mm dik zijn, pak je de laagste stand van de stroominstelling (oftewel 0). Aan de hand daarvan heb je een beginpunt met afstellen. Dan zal je dus nog moeten 'finetunen' en de draadsnelheid zal je ook nog af moeten stellen.

Dus stel dat:
- Je lasapparaat heeft een stroominstelling van 0 tot 12
- Het lasapparaat kan tot 20mm dik lassen
- Jij wilt 4mm dik lassen.
Dan is die 4mm 1/5 van wat het lasapparaat aan kan.
Dan moet je de stroominstelling dus ook op 1/5 van 12 zetten, oftewel 2,4. Stel je lasapparaat daar op in en stel dan de draadsnelheid in. Het kan zijn dat je daarna ook de stroom nog beter af moet stellen.

Een handig foefje om een beetje in de juiste richting te zitten voor de daadaanvoer heb ik niet. Dat is omdat je met allerlei draaddiktes kan lassen.

Tips:
- Als je het apparaat wat hoger zet (dus b.v. 3 i.p.v. 2,4) dan last het vaak fijner. Maar het resultaat is een minder sterke las. Zet je lasapparaat dus niet te hoog omdat dat fijner last.
- Als de draad de lastoorts weg wil drukken, is de draadaanvoer te hoog of de lasstroom te laag.
- Als de las een beetje een rolletje is wat op het staal ligt i.p.v. dat het er in weggesmolten is, is de lasstroom te laag of de draadaanvoer te hoog.
- Als je een goede afstelling gevonden hebt, noteer deze dan, inclusief de materiaaldikte, draaddikte en de positie waar je in last.
- Zoek foto's op op internet van goede lassen. En plaats ook hier foto's van je laswerk voor een beoordeling.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † donderdag 13 februari 2014 @ 21:57:22 #9
25682 2cv
Niet subtiel
pi_136683751
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 21:55 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Waar slaat dit nou op ?
Waarom moet hij gaan oefenen met staal van 12 mm dik :?
Het is makkelijker om dik staal te lassen dan om dun staal te lassen. Ik ben lasser geweest, maar dan wel constructielasser (dus dik staal). Echter, laswerk aan auto's laat ik doen door mensen die daar beter in zijn.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_136684044
Tuurlijk is "dik" staal makkelijker, maar TS wil 3 of 4mm dik lassen.
Dat is niet moeilijker als 12mm dik, autoplaatwerk van 0,8 of een 1mm dik dat is een ander verhaal
  † In Memoriam † donderdag 13 februari 2014 @ 22:09:03 #11
25682 2cv
Niet subtiel
pi_136684418
Als je echt niets van lassen af weet (zoals TS vermoedelijk, sorry TS) dan is 3-4mm nog 'dun'.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_136685045
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 21:55 schreef 2cv het volgende:
- Als je het apparaat wat hoger zet (dus b.v. 3 i.p.v. 2,4) dan last het vaak fijner. Maar het resultaat is een minder sterke las. Zet je lasapparaat dus niet te hoog omdat dat fijner last.
Hoe bedoel je dit precies? Zie je dit ook op het oog terug in de las?
  donderdag 13 februari 2014 @ 22:39:14 #13
408239 kELAL
Jill of all trades
pi_136685757
quote:
1s.gif Op donderdag 13 februari 2014 14:42 schreef pl4kkie het volgende:
Tevens, als je al geeneens een laskar kan afstellen zou ik al helemaal niet beginnen.
Autorijden kan je ook niet leren van een schriftelijke cursus.
Vechten tegen windmolens is kansloos: ze zijn veel te gewiekst!
pi_136685816
quote:
16s.gif Op donderdag 13 februari 2014 22:39 schreef kELAL het volgende:

[..]

Autorijden kan je ook niet leren van een schriftelijke cursus.
Sommige leren het in de praktijk ook niet...
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  donderdag 13 februari 2014 @ 22:44:24 #15
408239 kELAL
Jill of all trades
pi_136685955
quote:
10s.gif Op donderdag 13 februari 2014 22:40 schreef cvboer het volgende:
Sommige leren het in de praktijk ook niet...
Maar die hebben wel van een instructeur geleerd hoe ze de auto in beweging moeten zetten, tot verdriet van ons allen. De TS weet bij wijze van spreken het gaspedaal niet eens te vinden ;)
Vechten tegen windmolens is kansloos: ze zijn veel te gewiekst!
pi_136686034
quote:
10s.gif Op donderdag 13 februari 2014 22:44 schreef kELAL het volgende:

[..]

Maar die hebben wel van een instructeur geleerd hoe ze de auto in beweging moeten zetten, tot verdriet van ons allen. De TS weet bij wijze van spreken het gaspedaal niet eens te vinden ;)
^O^
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_136686403
Nou, nou laat iedereen een beetje in z'n waarde...

TS doet vast z'n best. Niet iedereen is hetzelfde.
Laat die handjes wapperen!
  † In Memoriam † donderdag 13 februari 2014 @ 23:07:56 #18
25682 2cv
Niet subtiel
pi_136686844
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 22:22 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dit precies? Zie je dit ook op het oog terug in de las?
Hangt er vanaf hoeveel te hoog je hem afstelt. Als het echt gigantisch te hoog is wordt je lasapparaat een snijbrander. Als het geen snijbrander wordt, kan je zien dat de las te diep weggezakt is in het materiaal. Dan zie je een klein haaks randje omdat de las zo diep ligt en het oppervlak van de plaat er boven ligt.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † donderdag 13 februari 2014 @ 23:09:05 #19
25682 2cv
Niet subtiel
pi_136686887
quote:
10s.gif Op donderdag 13 februari 2014 22:44 schreef kELAL het volgende:

[..]

Maar die hebben wel van een instructeur geleerd hoe ze de auto in beweging moeten zetten, tot verdriet van ons allen. De TS weet bij wijze van spreken het gaspedaal niet eens te vinden ;)
Beetje een snelle conclusie als TS niet vertelt hoe lang hij al probeert te lassen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_136687092
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 23:07 schreef 2cv het volgende:

[..]

Hangt er vanaf hoeveel te hoog je hem afstelt. Als het echt gigantisch te hoog is wordt je lasapparaat een snijbrander. Als het geen snijbrander wordt, kan je zien dat de las te diep weggezakt is in het materiaal. Dan zie je een klein haaks randje omdat de las zo diep ligt en het oppervlak van de plaat er boven ligt.
ah, op die manier. Zal er eens op letten.
  † In Memoriam † donderdag 13 februari 2014 @ 23:15:29 #21
25682 2cv
Niet subtiel
pi_136687195
Je kan het eventueel ook voelen. Maar wel eerst de las goed af laten koelen (uiteraard geen water er overheen mikken, dan krijg je hardingsverschijnselen en dus een minder sterke las), anders voel je het niet goed ;)
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_136712666
[/quote]
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 21:55 schreef 2cv het volgende:
Hoe je zelf bent/last is ook weer een factor. Het enige wat min-of-meer standaard is, is het gas (12liter/minuut als het echt letterlijk windstil is, dus in en schuur van formaat garage met alle deuren/ramen dicht waardoor je stikt in de lasgassen die vrijkomen :) ).

Andere belangrijke factoren zijn of je onderhands of bovenhands last, verticaal of horizontaal, stapelend of neergaand, zwaaiend of in een rechte lijn, enzovoorts, enzovoorts.

Je kan iig uitvinden wat de maximale plaatdikte is die je kan lassen. Bij die dikte hoort ook de hoogste stroominstelling. Als je platen last die 0,0mm dik zijn, pak je de laagste stand van de stroominstelling (oftewel 0). Aan de hand daarvan heb je een beginpunt met afstellen. Dan zal je dus nog moeten 'finetunen' en de draadsnelheid zal je ook nog af moeten stellen.

Dus stel dat:
- Je lasapparaat heeft een stroominstelling van 0 tot 12
- Het lasapparaat kan tot 20mm dik lassen
- Jij wilt 4mm dik lassen.
Dan is die 4mm 1/5 van wat het lasapparaat aan kan.
Dan moet je de stroominstelling dus ook op 1/5 van 12 zetten, oftewel 2,4. Stel je lasapparaat daar op in en stel dan de draadsnelheid in. Het kan zijn dat je daarna ook de stroom nog beter af moet stellen.

Een handig foefje om een beetje in de juiste richting te zitten voor de daadaanvoer heb ik niet. Dat is omdat je met allerlei draaddiktes kan lassen.

Tips:
- Als je het apparaat wat hoger zet (dus b.v. 3 i.p.v. 2,4) dan last het vaak fijner. Maar het resultaat is een minder sterke las. Zet je lasapparaat dus niet te hoog omdat dat fijner last.
- Als de draad de lastoorts weg wil drukken, is de draadaanvoer te hoog of de lasstroom te laag.
- Als de las een beetje een rolletje is wat op het staal ligt i.p.v. dat het er in weggesmolten is, is de lasstroom te laag of de draadaanvoer te hoog.
- Als je een goede afstelling gevonden hebt, noteer deze dan, inclusief de materiaaldikte, draaddikte en de positie waar je in last.
- Zoek foto's op op internet van goede lassen. En plaats ook hier foto's van je laswerk voor een beoordeling.
Ik heb vandaag de kar van de klant gepakt, las zelf met fronius. De fronius las ik ook 2 mm op standje 4 en hoger. Deze stel je in op plaatdikte op de een of andere wazige reden. die van de klant laste ik op zeven en dat was kut, dus op acht gezet. 380 voltmachine. Moet ik nu zeggen dat hun machine 3 mm kan lassen maar?

- ga er maar vanuit dat als het fijner last dat de las ook beter is.
-als de draad de lastoorts wegdrukt, ben je of heel slecht in afstellen of je massaklem hangt nog om de machine.
- als je draad een rolletje is, ligt er of een fase uit of je last op een stand van 1 tm 4 met 1mm draad.
-dik staal is absoluut niet beter te lassen dan dun. Het ziet er misschien leuk uit, maar dat zegt niets.
pi_136713189
Begin met een je laskanten af te schuinen of leg de platen een 4 mm uit elkaar om hem netjes door te lassen, zet je apparaat op 130/140 ampère draadsnelheid niet te hoog en menggas op ca 10 lpm. En begin dan te lassen pas de snelheid van de draad aan als hij te snel of te langzaam is
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_136716310
Dat is hem Densmee. Top.
pi_136717135
lassen met autorijden vergelijken is echt wel heel dom!!!!!!autorijden kun je heel goed self leren!de verkeersregels daar heb je misschien lessen voor nodig !? ik ben er van overtuigd dat je jeself kunt leren lassen! met een paar goeie tips van een ervaren lasser!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')