Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In Rotterdam overgestapt op de ICd, want de IC naar Venlo zal vast wel weer z'n treinpad kwijt zijn. Treinpersoneel van de ICd wist niet dat Den Haag - Rotterdam weer vrij is en vertelde reizigers naar Brussel dat hun trein niet zou rijden.
Whoop whoop, goed gegokt door over te stappen in Rotterdam. Ben nu bijna in Breda terwijl de IC naar Venlo waarschijnlijk pas ergens bij Lage Zwaluwe is. De +10 die dat ding had bij vertrek uit Den Haag HS is inmiddels opgelopen naar +25.
Echt, met dit weer merk je pas hoe waardeloos die nieuwe "hippe" stationnetjes zijn, fcking windtunnels, regen waait er gewoon onderdoor ontwerper een vlinder in de poepert stoppen gaarne.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
Op dinsdag 11 februari 2014 19:38 schreef Straatcommando. het volgende: Echt, met dit weer merk je pas hoe waardeloos die nieuwe "hippe" stationnetjes zijn, fcking windtunnels, regen waait er gewoon onderdoor ontwerper een vlinder in de poepert stoppen gaarne.
Ik zie overal aversie ontstaan tegen het dichttrappen van stations waardoor de traverse functie vervalt. NS heeft volgens mij in 2009 of 2010 dit al aagekondigd, waarom is het echt bij ALLES zo dat gemeentes en steden zo laat reageren als het al 1 voor 12 is?
Op dinsdag 11 februari 2014 21:46 schreef b2py het volgende: Ik zie overal aversie ontstaan tegen het dichttrappen van stations waardoor de traverse functie vervalt. NS heeft volgens mij in 2009 of 2010 dit al aagekondigd, waarom is het echt bij ALLES zo dat gemeentes en steden zo laat reageren als het al 1 voor 12 is?
Omdat iedereen dacht dat NS op tijd zou inzien wat een bezopen achterlijk mongolenidee het is.
Daar zijn allerlei redenen voor. Gemeentes zijn natuurlijk gewoon traag. Als je jaren geleden was gaan klagen, had je te horen gekregen dat je niet zo moet zeuren omdat er nog van alles kan veranderen. En uiteraard zijn er ook stations waar de individuele perrons zijn afgesloten ipv het hele station.
Enig idee hoe je wél effectief bezwaar kan aantekenen? Dat heeft met de rest van de ov-chipkaart gerelateerde perikelen ook zo goed uitgepakt tenslotte.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Omdat iedereen dacht dat NS op tijd zou inzien wat een bezopen achterlijk mongolenidee het is.
Waarom? De NS gelooft heilig dat het zwartrijden gaat tegengaan en alle nadelen worden afgewenteld op de reiziger en in dit geval, stadsbewoner. Waarom zou de NS dan tot inkeer komen? Pas over een paar jaar om huilie te doen over teruglopende reizigersaantallen en vooral teruglopende omzet ex-Servex, dat wel. Maar dat had NIEMAND kunnen voorzien.
Op dinsdag 11 februari 2014 21:46 schreef b2py het volgende: Ik zie overal aversie ontstaan tegen het dichttrappen van stations waardoor de traverse functie vervalt. NS heeft volgens mij in 2009 of 2010 dit al aagekondigd, waarom is het echt bij ALLES zo dat gemeentes en steden zo laat reageren als het al 1 voor 12 is?
Ik snap het probleem niet zo. Je kan toch gewoon inchecken en aan de andere kant weer uitchecken?
Oh, en dat poortjes zwartrijden vermindert blijkt trouwens allang in de dagelijkse praktijk in de Rotterdamse metro. Daarmee verbeterd ook de sociale veiligheid. Dus er is zeker iets voor te zeggen. Het wordt anders dan voorheen, ja. En alle verandering roept weerstand op. Ebt wel weer weg, dunkt me.
Op dinsdag 11 februari 2014 22:11 schreef KnightSolaire het volgende: Inderdaad, en het gros van de reizigers reist inmiddels al met een OV-chipkaart en dat wordt steeds meer. Het probleem, nogmaals?
Die doorgangen zijn openbare weg. Het gros van de REIZIGERS heeft inmiddels wel zo'n kutkaart overdwars ion zijn strot zitten joechei. Maar het gros van de stedelijke voetgangers is helemaal geen reiziger.
Ik snap het probleem niet zo. Je kan toch gewoon inchecken en aan de andere kant weer uitchecken?
Oh, en dat poortjes zwartrijden vermindert blijkt trouwens allang in de dagelijkse praktijk in de Rotterdamse metro. Daarmee verbeterd ook de sociale veiligheid. Dus er is zeker iets voor te zeggen. Het wordt anders dan voorheen, ja. En alle verandering roept weerstand op. Ebt wel weer weg, dunkt me.
Eens met vermindering zwartrijden metro, opvallend detail. Hoeveelheid zwartrijders is in de tram nog verder gedaald en procentueel zelfs minder dan bij de metro, maar geen poortjes..
Eens met vermindering zwartrijden metro, opvallend detail. Hoeveelheid zwartrijders is in de tram nog verder gedaald en procentueel zelfs minder dan bij de metro, maar geen poortjes..
Is het dan misschien in de gehele OV-keten afgenomen?
Er zijn wel meer interessante details. Zoals de aangekondigde wegbezuiniging van diverse lijnen bij de GVB in Amsterdam, die niet doorging vanwege... de inkomsten via de OV-chipkaart.
Oh, en dat poortjes zwartrijden vermindert blijkt trouwens allang in de dagelijkse praktijk in de Rotterdamse metro. Daarmee verbeterd ook de sociale veiligheid.
Hmm-hm, ja. Die poortjes worden om de haverklap ingetrapt. (ja nee niet in het centrum, wel in de minder gezellige wijken)
De niet-reizigers die het als traverse gebruiken en de incidentele reizigers die de trein uit worden gepest?
Ik denk dat dit in de praktijk meevalt en dat de OV-chipkaart uiteindelijk gewoon een van de standaardpasjes in eenieders portemonnee wordt. Dat zal de praktijk leren. En dan kan er in de praktijk van worden geleerd. In Woerden zijn nu bv. alle poortjes dicht dus dan kan daar wel lering uit worden getrokken. Beter dan vooraf op basis van (overigens legitieme) vragen/vermoedens allerlei dingen uit te sluiten, dunkt me.
Eens even gaan plannen, vandaag in elk geval een mooie dag gehad. Helaas wel +20 opgelopen doordat de ICE waarop ik overstapte in Hannover vertraging had. Ik had beter gewoon in de IC kunnen blijven zitten, maar de ICE kwam pas op de borden na vertrek van de IC....
De eerste IC uit Bentheim hoort trouwens te stoppen in Ibbenbüren. Hoort, want dat deed ie vanmorgen dus niet, gewoon met 140km/h er langs. Pas bij Osnabrück kwam de omroep dat reizigers voor Ibbenbüren terug mochten reizen met de Westfalenbahn, maar daar hebben de mensen die op het perron stonden te wachten natuurlijk weinig aan
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Het inchecken bij een poortje duurt inderdaad een stuk langer dan vroeger toen je nog kaartjes moest kopen bij de automaat.
De reizigersstromen op de stations gaan nu bij overstap van trein op trein (bij stations die perrons afsluiten) of trein op bus/bus op trein (bij afgesloten stations) langzamer dan voorheen. Kaartjes kopen kon altijd nog van tevoren (5-kaart, trajectabonnement), maar hier kan je als reiziger weinig aan doen.
En dan heb ik het spelen met het sturen van reizigersstromen nog niet genoemd. Tijdje terug op Lelystad de enige roltrap verstopt achter rode kruizen. Gelukkig is er nog een lift voor mensen die slecht ter been zijn.
Op dinsdag 11 februari 2014 22:39 schreef b2py het volgende: Retourtje München? Heen via Stuttgart en terug via Nürnberg? Gewoon omdat kilometers trappen.
Morgen even rustig aan doen, vandaag ook al een boel gelopen en een lange dag gehad.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
De reizigersstromen op de stations gaan nu bij overstap van trein op trein (bij stations die perrons afsluiten) of trein op bus/bus op trein (bij afgesloten stations) langzamer dan voorheen. Kaartjes kopen kon altijd nog van tevoren (5-kaart, trajectabonnement), maar hier kan je als reiziger weinig aan doen.
En dan heb ik het spelen met het sturen van reizigersstromen nog niet genoemd. Tijdje terug op Lelystad de enige roltrap verstopt achter rode kruizen. Gelukkig is er nog een lift voor mensen die slecht ter been zijn.
Zijn er stations waarbij je een overstap hebt en waarbij je dan tussendoor moet uit- en inchecken? Dat lijkt me om allerlei redenen niet wenselijk, ook m.b.t. bv. berekening van de ritprijs die daardoor geloof ik veranderd? Bij poortjes denk ik vooral aan de stations waar deze bij de entree en de uitgang staan, niet voor de (rol)trappen richting station. Dat lijkt mij niet wenselijk.
Zijn er stations waarbij je een overstap hebt en waarbij je dan tussendoor moet uit- en inchecken? Dat lijkt me om allerlei redenen niet wenselijk, ook m.b.t. bv. berekening van de ritprijs die daardoor geloof ik veranderd? Bij poortjes denk ik vooral aan de stations waar deze bij de entree en de uitgang staan, niet voor de (rol)trappen richting station. Dat lijkt mij niet wenselijk.
Sowieso naar iedere andere vervoerder. Verder ja, Sloterdijk als je vanaf Hemboog terugkomt naar 'Hoofdstation'.
Lelystad, achterste overstap tussen perrons op Almere Centrum. En dan laat ik de tweeperron-stations als Almere Buiten even buiten beschouwing, dat is niet echt een normale overstap.
Tegenwoordig zie ik niet zoveel anders meer dan de Hanzelijn helaas
Lelystad, achterste overstap tussen perrons op Almere Centrum. En dan laat ik de tweeperron-stations als Almere Buiten even buiten beschouwing, dat is niet echt een normale overstap.
Tegenwoordig zie ik niet zoveel anders meer dan de Hanzelijn helaas
Ja ik bedoel inderdaad de normale overstappen, niet als de enige 'overstap' een trein is die terug gaat naar waar je vandaan kwam.
Op dinsdag 11 februari 2014 22:44 schreef b2py het volgende: Naast de prachtige sport in Sotsji en het debat met Plasterk en Hennis is er vandaag ook weer interessant leesvoer gerold uit de kamer:
Die laatste is wel aardig, alhoewel ik vind dat de NS hierin slechts kan faciliteren en, doordat er zoveel inertie is in het bedrijfsleven, elke poging tot sturen door negatieve financiële prikkels in de praktijk (nog) neerkomt op een prijsverhoging. Degene die de suggestie "werken in de trein" heeft geopperd, gaat trouwens duidelijk met de auto naar het werk .
Ja ik bedoel inderdaad de normale overstappen, niet als de enige 'overstap' een trein is die terug gaat naar waar je vandaan kwam.
Sterker nog, dan wil je vrijwel altijd dat mensen in- en uitchecken. Tenzij je terug moet rijden naar een station waarvan te laat is aangekondigd dat je het ging passeren. Gelukkig gebeurt dat zelden. Bij de NS dus, over DB kan ik niet spreken .
Die laatste is wel aardig, alhoewel ik vind dat de NS hierin slechts kan faciliteren en, doordat er zoveel inertie is in het bedrijfsleven, elke poging tot sturen door negatieve financiële prikkels in de praktijk (nog) neerkomt op een prijsverhoging. Degene die de suggestie "werken in de trein" heeft geopperd, gaat trouwens duidelijk met de auto naar het werk .
Vooral het voor- en natransport kan hier in faciliteren, NS heeft niet zoveel bewegingsruimte wat dat betreft. Dit is meer ketenlogisitiek en ketensamenwerking.
Vooral het voor- en natransport kan hier in faciliteren, NS heeft niet zoveel bewegingsruimte wat dat betreft. Dit is meer ketenlogisitiek en ketensamenwerking.
Nou ja, ik doelde meer op het met enige onregelmaat gebezigde concept "spitsheffing". Maar ja, met name op het HRN is het dusdanig druk dat er maar weinig speling is. Dat wordt met PHS alleen maar erger .
Met de invoering van de Fyra was het toch precies hetzelfde verhaal?
Vooral de deactivering van de Benelux, maar goed dat past wel bij elkaar. Je ziet het nu ook, gemeente Dordrecht houdt zich mooi koest nu de IC naar Den Haag C er nog rijdt maar als die straks naar de HSL gaat staan ze te schreeuwen. Tsja, mooi dom. Het is al vaak zat geroepen in de media.
Vooral de deactivering van de Benelux, maar goed dat past wel bij elkaar. Je ziet het nu ook, gemeente Dordrecht houdt zich mooi koest nu de IC naar Den Haag C er nog rijdt maar als die straks naar de HSL gaat staan ze te schreeuwen. Tsja, mooi dom. Het is al vaak zat geroepen in de media.
De Drechtsteden zijn al aan het klagen geweest bij I&M hoor. De media heeft het niet helemaal goed opgepakt (of de Drechtsteden zijn ontzettend slecht geīnformeerd), want Dordrecht zou ook de IC naar Vlissingen verliezen. Onzin natuurlijk
Het is toch voor een belangrijk deel een mediakwestie.
Het gedoe om de poortjes (NS vs. gemeenten) speelt ook al jááren dat is echt niet ineens iets nieuws van de laatste tijd. Alleen doordat het nu weer actueel is (doordat nu ergens daadwerkelijk die poortjes gesloten worden) pikken de media het weer op, waardoor het een "nieuw" probleem lijkt.
Dat NS dit soort dingen keer op keer uitstelt (afschaffen van papieren kaartjes is ook zoiets) helpt ook niet echt.
Het gedoe om de poortjes (NS vs. gemeenten) speelt ook al jááren dat is echt niet ineens iets nieuws van de laatste tijd. Alleen doordat het nu weer actueel is (doordat nu ergens daadwerkelijk die poortjes gesloten worden) pikken de media het weer op, waardoor het een "nieuw" probleem lijkt.
Als de gemeenten goede afspraken gemaakt hadden over implementatie en uitvoering zou er al minder oproer uit die hoek zijn. Dat blijkt dat er gemeenteraden via de media communiceren en druk willen zetten zegt genoeg dunkt me.
Yups, spoor 1 heeft een eigen set poortjes. Dat betekent uitchecken en opnieuw inchecken bij een overstap. Of wat nog veel vaker voorkomt: een spoorwijziging van spoor 1 naar 2 en andersom.
moet je overstappen op Hilversum en dat gaat alleen maar met uit- en weer inchecken. Als je met korting reist geldt het als twee aparte reizen, want je bent na 6.30 uur opnieuw ingecheckt
oh leuk, we komen met +3 Amersfoort binnen, geen idee waarom want we reden toch best lekker door en we waren op tijd weg uit Apeldoorn. Maar de overstap naar Schiphol kan niet gegarandeerd worden. Een van de grootste overstapknopen van het land en er kan niet eens EEN minuutje gewacht worden. NS is weer gestiekt door de autobranche.
Overigens bleef de trein naar Schiphol nog wel NET lang genoeg wachten.
Aha. Ik daarna even zoeken op ILenT.nl kan je niet verder terug dan 2008. Iemand enig idee of er een inspectierapport van is, en zoja waar ik die kan vinden?
EUROPE: An outline of the technical requirements needed to support 'a successful railway of the future' was published on February 11 by the 'Railway Operating Community', which brings together those European train operators and infrastructure managers who are members of CER, EIM and UIC.
Co-ordinated by UIC, the Rail Technical Strategy Europe is intended to complement the Challenge 2050 vision document prepared by the ROC members in 2013. Although it is 'not a research agenda', it is intended to sit alongside the Shift2Rail research initiative in helping to shape the evolution of Europe's railways.
Challenge 2050 addressed the issues facing Europe's railways from the perspective of stakeholders, passengers, freight shippers and suppliers, with the key challenges grouped under three main pillars: policy, technical and services. RTSE in turn addresses the technical requirements which 'will enable the sector to exploit its opportunities to satisfy customer requirements'.
Hee Duvel, als je DDZ Utrecht-Gouda wilt, die gaat 15:27 als IC 2057 uit Gouda naar Utrecht, die kan je dus terugzien als IC 2852, Utrecht C. vertrek 16:02, spoor 12A.
Op woensdag 12 februari 2014 15:01 schreef greavy het volgende: Hee Duvel, als je DDZ Utrecht-Gouda wilt, die gaat 15:27 als IC 2057 uit Gouda naar Utrecht, die kan je dus terugzien als IC 2852, Utrecht C. vertrek 16:02, spoor 12A.
Ik heb babydienst vandaag! Ik heb 'm gezien als IC naar Den Haag toen ik een wandelingetje deed! Maar bedankt!
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
NS, 23 mei 2013: "Eerste V250's gaan in 2015 weer rijden" NMBS tegen I&M/NS, 28 mei 2013: "Wij gaan geen V250's afnemen" NS, 3 juni 2013: "Wij stoppen er ook mee"
gehakt is een groot woord, maar zoals het verhaal nu leest kun je wel stellen dat de NS voor de buitenwereld niets wil leren van het V250-debacle, omdat de eigen rol totaal niet genoemd wordt, al kan ik me niet voorstellen dat er intern niet een documentje rondzweeft waarin ook de NS er flink van langs krijgt over de eigen rol in het geheel.
Het zou me niet verbazen als er 200 van zulke documentjes "intern rondzweven". Alleen helemaal niemand is op de hoogte van meer dan drie van die documentjes tegelijk Van Sharepoint kun je een fantastische grabbelton maken als je wilt namelijk
Op woensdag 12 februari 2014 16:48 schreef James1988 het volgende: NS, 23 mei 2013: "Eerste V250's gaan in 2015 weer rijden" NMBS tegen I&M/NS, 28 mei 2013: "Wij gaan geen V250's afnemen" NS, 3 juni 2013: "Wij stoppen er ook mee"
Op woensdag 12 februari 2014 17:13 schreef Dr_Flash het volgende: Het zou me niet verbazen als er 200 van zulke documentjes "intern rondzweven". Alleen helemaal niemand is op de hoogte van meer dan drie van die documentjes tegelijk Van Sharepoint kun je een fantastische grabbelton maken als je wilt namelijk
Beetje. Het nodigt iig van harte uit om er een nog veel grotere puinhoop van te maken
"Hier heb je een SharePoint-site voor het hele bedrijf, maak er maar mapjes in aan" => puinzooi "Hier heb je een site per projectteam/afdeling, doe er wat leuks mee" => onoverzichtelijke bende aan teamsites waarvan niemand meer weet wie de beheerder is
Dit document maakt wat anders duidelijk. Het onderstreept wat een onvoorstelbaar belachelijk besluit het was om de NS de HSL-concessie niet af te nemen. Terwijl IenM dus dondersgoed wist, wat een wereldvreemde toko die NS is, die niet eens in staat is om naar zijn eigen rol te kijken.
Ik wil nooit in de politiek, maar als ik Kamerlid was, riep ik Mansveld en Dijsselbloem naar de Kamer. Ook omdat dit document voor de Kamerleden is achtergehouden tijdens de besluitvormingsfase over het noodplan van NS.
Maar wat de ritprijs maakt het nu toch niet meer uit nu NS het fenomeen "overstap" heeft ingevoerd?
Jawel, het enige wat ze gedaan hebben is het opstaptarief skippen. Maar je hebt ook nog te maken met een afnemende kilometerprijs als je reis langer is. Als je uit- en weer incheckt telt dat als 2 korte reizen en dat is duurder dan één lange reis.
In Amersfoort staan geen poortjes, maar als ze die neer zouden zetten waar nu de palen staan, dan krijg je daar ook uit/incheck perikelen tussen spoor 1/2 en de overige sporen.
Zojuist een nieuwe chipkaart ontvangen omdat de ander over 2 weken verloopt. Zag online dat er nu geen studenten ov erop staat terwijl ze in de brief zeiden ALLES over te zetten. Mag dus hopen als ik straks naar NS automaat ga dat ik het product gewoon kan ophalen?
THE European Union is set to allocate ¤34m from its TEN-T funding programme to enhance railway traffic on the Brussels - Luxembourg - Strasbourg corridor, or TEN-T Priority Project 28, by eliminating bottlenecks in and around Brussels.
The funding will support work in the Brussels districts of Watermael, Schuman and Josaphat, including civil engineering works on the under-construction 1.25km Schuman - Josaphat tunnel, which is a key component of the Brussels RER project and in which track laying began on January 28. The funds will also support the addition of a link from the corridor to the new Brussels airport line to provide a direct link from the Brussels - Strasbourg corridor to the Paris - Brussels, Brussels - Cologne, and London - Amsterdam high-speed corridors.
THE European Union is set to allocate ¤34m from its TEN-T funding programme to enhance railway traffic on the Brussels - Luxembourg - Strasbourg corridor, or TEN-T Priority Project 28, by eliminating bottlenecks in and around Brussels.
The funding will support work in the Brussels districts of Watermael, Schuman and Josaphat, including civil engineering works on the under-construction 1.25km Schuman - Josaphat tunnel, which is a key component of the Brussels RER project and in which track laying began on January 28. The funds will also support the addition of a link from the corridor to the new Brussels airport line to provide a direct link from the Brussels - Strasbourg corridor to the Paris - Brussels, Brussels - Cologne, and London - Amsterdam high-speed corridors.
Ah. Een ombouw tot space-shuttle. Da's allicht beter dan wegroesten op de Watergraafsmeer.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Op woensdag 12 februari 2014 20:23 schreef b2py het volgende: Toch is het enorm zonde om twee maal per dag die dingen te moeten zien wegroesten op de Dijksgracht. Ik heb een prima rit met dat ding gemaakt.
één prima rit. hoeveel niet prima ritten?
KSC JUBILEUM topic "Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine" #TeamHumbug Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
Dat zou betekenen dat hij überhaupt de kans heeft gekregen er vaker dan 1 keer in te zitten. Vind ik nogal een aanname.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Is een rit die niet rijdt geldig voor het punctualiteitsoverzicht? Ook nee
Als ik 's morgens op het perron sta te vernikkelen en mijn trein rijdt niet, dan zal het punctualiteitsoverzicht me aan mijn hol roesten. Puntje voor KomtTijd dus.
Als ik 's morgens op het perron sta te vernikkelen en mijn trein rijdt niet, dan zal het punctualiteitsoverzicht me aan mijn hol roesten. Puntje voor KomtTijd dus.
Ik ben tot nu toe elke dag dat ik om 16:00 de deur uit ging op kantoor, keurig om 18:28 aangekomen op mijn bestemmingsstation. Scheelt dat ik een voldoende ruime overstap in Den haag heb, en verder helemaal geen overstaps meer, want in de aanloop gaat echt wel van alles mis. Maar toch!
Op woensdag 12 februari 2014 21:29 schreef Dr_Flash het volgende: Ik ben tot nu toe elke dag dat ik om 16:00 de deur uit ging op kantoor, keurig om 18:28 aangekomen op mijn bestemmingsstation. Scheelt dat ik een voldoende ruime overstap in Den haag heb, en verder helemaal geen overstaps meer, want in de aanloop gaat echt wel van alles mis. Maar toch!
Trouwens nog even over die vonkeritus en die gelaste breuken van jou van gisteren he B2py. Zou het kunnen dat gelaste breuken aan de bovenkant van de rijdraad een soort versterkings-plakkertje met tweemaal drie schroeven gekregen hebben? In dat geval hebben we hier namelijk niet minder dan vijf gelaste breuken op een paar meter afstand. Elders zie ik zulke dingen niet. Misschien eens gewoon dat hele stukkie draad vervangen dan? Offeh?
Op woensdag 12 februari 2014 21:56 schreef Dr_Flash het volgende: Trouwens nog even over die vonkeritus en die gelaste breuken van jou van gisteren he B2py. Zou het kunnen dat gelaste breuken aan de bovenkant van de rijdraad een soort versterkings-plakkertje met tweemaal drie schroeven gekregen hebben? In dat geval hebben we hier namelijk niet minder dan vijf gelaste breuken op een paar meter afstand. Elders zie ik zulke dingen niet. Misschien eens gewoon dat hele stukkie draad vervangen dan? Offeh?
ProRail wist mij te melden via Twitter dat het om een scheiding in bovenleidinggroep ging, nou leek mij dat wel erg sterk maar je weet het nooit.
Zo'n versterker hoeft niet direct een breuk te zijn, maar kan ook gewoon een zwakke plek in de infrastructuur zijn die extra verstevigd is. Het is ongetwijfeld geen toeval dat het net direct allemaal onder die brug zit. Ik zou me er niet zo druk over maken, anders had die trein wel niet zo hard gereden.
De lijn verwijst wel naar 2x IC per uur, maar dat is dus fout. Moet sprinter zijn.
Dat lijkt mij over de IC naar Vlissingen te gaan. T.h.v. Lage Zwaluwe gaat de lijn vanaf de HSL over de andere lijn heen waardoor het niet meer te zien is.
Er komt gewoon iedere keer weer een kluitje-in-riet-verhaal dus ondertussen vonkt het de hele boel bijmekaar en ziet het er uitermate knullig uit.
Ik zal maar de hand schudden van die machinist die ook meerdere keren klaagde over een uitgebrokkeld puntstuk bij Dordrecht. Die zich niet zo'n zorgen moest maken. En die pas serieus genomen werd toen de chloorwagens sissend en spuitend op hun ruggetje lagen te spartelen in een miljoenenagglomeratie
Dat lijkt mij over de IC naar Vlissingen te gaan. T.h.v. Lage Zwaluwe gaat de lijn vanaf de HSL over de andere lijn heen waardoor het niet meer te zien is.
En die wordt dan in de spits het perron opgeslingerd, vol wachtende forenzen. En de draad, waar nog 1800V op staat, zwiept de andere kant op, langs de forenzen op het andere perron. Goed plan.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
Op woensdag 12 februari 2014 22:03 schreef V2 het volgende: En die wordt dan in de spits het perron opgeslingerd, vol wachtende forenzen. En de draad, waar nog 1800V op staat, zwiept de andere kant op, langs de forenzen op het andere perron. Goed plan.
Eerder dan dat DAT echt gebeurt, is er geen reden om in te grijpen. En dan nog. Het is maar Delft Zuid weetje.
Stuur er een V250 langs, dan vallen rondvliegende onderdelen minder op.
Oh. Nou, dan is het een foutje dat al bekend is. In een concept-document notabene. Wat een ramp zeg, man man man.
Waarom überhaupt een plaatje publiceren met een tabel met fouten erbij? Pas dan het plaatje aan. Zeker als het toch een of ander lelijk gepaint ding is waarin de MerwedeLingeLijn nauwelijks van het Hollands Diep te onderscheiden is.
Oh. Nou, dan is het een foutje dat al bekend is. In een concept-document notabene. Wat een ramp zeg, man man man.
Nouja, ik wijs er vooral op omdat er onder andere hier nog wel eens discussie/onenigheid is over de bediening van Dordrecht - Breda als de IC Den Haag - Venlo naar de HSL verschuift. Het standpunt van NS/ProRail is in ieder geval duidelijk. De lokale gemeenten kunnen het nu zelfs weten en in actie komen.
ProRail wist mij te melden via Twitter dat het om een scheiding in bovenleidinggroep ging, nou leek mij dat wel erg sterk maar je weet het nooit.
Zo'n versterker hoeft niet direct een breuk te zijn, maar kan ook gewoon een zwakke plek in de infrastructuur zijn die extra verstevigd is. Het is ongetwijfeld geen toeval dat het net direct allemaal onder die brug zit. Ik zou me er niet zo druk over maken, anders had die trein wel niet zo hard gereden.
Een scheiding in een bovenleidinggroep zomaar onder een viaduct? Lijkt me niet. Op de foto zie je nogal wat lasklemmen. Bedenk wel dat je twee rijdraden hebt, dus ze hoeven niet allemaal in dezelfde draad te zitten.
Waarom überhaupt een plaatje publiceren met een tabel met fouten erbij?
Omdat het je toch geen flikker kan schelen wie het leest en al helemaal niet wat die er dan ook nog van vindt of niet. Je hebt gepubliceerd, punt.
Let maar op, KPN gaat ze nogeens aanklagen omdat er grote stukken uit het telefoonboek in een volgend rapport zitten. Op z'n kop natuurlijk, dat dan weer wel.
Een scheiding in een bovenleidinggroep zomaar onder een viaduct? Lijkt me niet. Op de foto zie je nogal wat lasklemmen. Bedenk wel dat je twee rijdraden hebt, dus ze hoeven niet allemaal in dezelfde draad te zitten.
Dat klopt, daar wou ik morgen naar gaan kijken als ik weer op het andere perron sta
Waarom überhaupt een plaatje publiceren met een tabel met fouten erbij? Pas dan het plaatje aan. Zeker als het toch een of ander lelijk gepaint ding is waarin de MerwedeLingeLijn nauwelijks van het Hollands Diep te onderscheiden is.
Waarschijnlijk was een lijstje met errata maken sneller gedaan dan het plaatje aanpassen.
Nouja, ik wijs er vooral op omdat er onder andere hier nog wel eens discussie/onenigheid is over de bediening van Dordrecht - Breda als de IC Den Haag - Venlo naar de HSL verschuift. Het standpunt van NS/ProRail is in ieder geval duidelijk. De lokale gemeenten kunnen het nu zelfs weten en in actie komen.
Ja euh, iedereen die een beetje kan lezen wist dat in oktober al. Inclusief de lokale gemeenten die aan het lobbyen zijn om de IC Den Haag - Venlo toch vooral de IC Den Haag - Venlo te laten en 'm niet te veranderen in een ICd Den Haag - Eindhoven.
-=-
En wat vinden jullie van het NS Serviceforum? Een nieuwe manier van klantenservice door NS.
Op woensdag 12 februari 2014 21:56 schreef Dr_Flash het volgende: Trouwens nog even over die vonkeritus en die gelaste breuken van jou van gisteren he B2py. Zou het kunnen dat gelaste breuken aan de bovenkant van de rijdraad een soort versterkings-plakkertje met tweemaal drie schroeven gekregen hebben? In dat geval hebben we hier namelijk niet minder dan vijf gelaste breuken op een paar meter afstand. Elders zie ik zulke dingen niet. Misschien eens gewoon dat hele stukkie draad vervangen dan? Offeh?
Beetje apart dat daarvan zoveel kort achter elkaar zitten lijkt me. Ik kan me voorstellen dat de draad daar niet meer zo dynamisch reageert en meer over de stroomafnemer stuitert dan contact maakt. Maar goed, ik heb er geen verstand van. Waarschijnlijk iemand die een paar keer het draadje wat te kort afgeknipt heeft enzo.
Nu dat forum hier bekend is kunnen ze de tent wel sluiten. Of een glimmend rack vol glanzende servers neerzetten EN honderd moderators aannemen. Ganiegebeure
Beetje apart dat daarvan zoveel kort achter elkaar zitten lijkt me. Ik kan me voorstellen dat de draad daar niet meer zo dynamisch reageert en meer over de stroomafnemer stuitert dan contact maakt. Maar goed, ik heb er geen verstand van. Waarschijnlijk iemand die een paar keer het draadje wat te kort afgeknipt heeft enzo.
Nja iets dergelijks denk ik ook. Maar nogmaals, kun je dan niet beter even dat hele stuk vervangen? Hoewel, als het op beide rijdraden is elimineer je daar in het slechtste geval maar 1 zo'n ding mee. Het ziet er niet goed uit iig. Ik zal morgen even kijken welke klemmen er op welke rijdraad zitten.
Sowieso verdacht dat kennelijk beide rijdraden op dezelfde plek te kort afgeknipt zijn of wat het ook mag wezen. Er klopt daar gewoon iets niet.
[ Bericht 5% gewijzigd door Dr_Flash op 12-02-2014 22:22:41 ]
Een beetje lompe dubbele rijdraadbreuk levert hoe dan ook vier lasklemmen op, die niet naast elkaar mogen zitten volgens mij. Dus krijg je dit soort mooie oplossingen.
Overigens staat in dat Beter en Meer document dat alle sprinters uitgezonderd SGM-II een toilet komt, SLT gaat hem dus ook krijgen. Er staat alleen niet bij wanneer.
Op woensdag 12 februari 2014 22:22 schreef Duvel het volgende: Een beetje lompe dubbele rijdraadbreuk levert hoe dan ook vier lasklemmen op, die niet naast elkaar mogen zitten volgens mij. Dus krijg je dit soort mooie oplossingen.
Voor spoorstaven is zo'n regel dat thermietlassen minimaal 2 meter uit elkaar moeten zitten, ik kan me niet echt voorstellen dat er niet een soortgelijke regel is voor een rijdraad?
Op woensdag 12 februari 2014 22:24 schreef b2py het volgende: Overigens staat in dat Beter en Meer document dat alle sprinters uitgezonderd SGM-II een toilet komt, SLT gaat hem dus ook krijgen. Er staat alleen niet bij wanneer.
De bedoeling was vanaf de eerste grote revisie, vanaf 2018 ofzo.
Voor spoorstaven is zo'n regel dat thermietlassen minimaal 2 meter uit elkaar moeten zitten, ik kan me niet echt voorstellen dat er niet een soortgelijke regel is voor een rijdraad?
Je kan er beter 12 binnen een meter zetten, dan stuikt de stroomafnemer over de eerste heen en heb je van de rest geen last meer
Ongetwijfeld... Maar ik heb echt geen idee!
http://energievoorziening.funnymedia.nl/hulp%20gezocht/hulp.htm De tweede is een vraag hierover. Het bijbehorende document is uit '89 maar geeft wel een vrij aardig beeld vermoed ik. Enige probleem is dat ik er niet uit haal hoeveel lasklemmen nou per m1 mogen zitten.
http://energievoorziening.funnymedia.nl/hulp%20gezocht/hulp.htm De tweede is een vraag hierover. Het bijbehorende document is uit '89 maar geeft wel een vrij aardig beeld vermoed ik. Enige probleem is dat ik er niet uit haal hoeveel lasklemmen nou per m1 mogen zitten.
Weten we in ieder geval dat een NS-advocaat niet "de treinstellen voldoen niet aan wat we gevraagd hebben" kan aanvoeren als ontbindende voorwaarde bij de rechter. Dan vraag je er gewoon om hoor, als NS zijnde.
Weten we in ieder geval dat een NS-advocaat niet "de treinstellen voldoen niet aan wat we gevraagd hebben" kan aanvoeren als ontbindende voorwaarde bij de rechter. Dan vraag je er gewoon om hoor, als NS zijnde.
Ik vind het meer een tekst waar je gewoon alle kanten mee op kan, zoals zo vaak. Het lijkt het Orakel van Delphi wel.
Treinen kopen kunnen ze niet, treinen bestellen kunnen ze niet, kijken of gekochte treinen lijken op bestelde treinen kunnen ze niet, en daarover praten kunnen ze ook niet. Jongens Hallo? Wat IS dit?
Ik vind het meer een tekst waar je gewoon alle kanten mee op kan, zoals zo vaak. Het lijkt het Orakel van Delphi wel.
Treinen kopen kunnen ze niet, treinen bestellen kunnen ze niet, kijken of gekochte treinen lijken op bestelde treinen kunnen ze niet, en daarover praten kunnen ze ook niet. Jongens Hallo? Wat IS dit?
Te veel bezig met marketing en image, terwijl je de voorwaarde goed materieel ondergeschoven kindje laat zijn. Ik zie de kansen voor Ansaldo bij de rechter stijgen, zonder de verdere inhoudelijke details te kennen
Zo, reisje voor morgen (en overmorgen) is gepland: Bentheim-Osnabrück-Köln-München, daar een paar uur rondkijken (van 6 tot 9 of zo) en dan via Stuttgart en langs de Rijn terug naar Bentheim.
Enige probleem is dat als Duitsland morgen geen goud haalt, dan keer ik in Osnabrück al weer om...
Hieraan mankeert nogal wat. O.a. de volgende interpretaties zijn mogelijk.
1. Het wordt uit de beschrijving niet duidelijk OF er risicoafwegingen zijn gemaakt etc.
Mocht dat wel zo zijn, je weet het maar nooit, dan stuiten we op de volgende tombola:
2. Zijn genoemde risicoafwegingen gemaakt TEN TIJDE VAN de aflevering van de eerste treinstellen? Waarom niet vooraf? En hoe kan dat als de treinstellen nog niet aan de voorwaarden van de purchase agreement voldeden?
3. Zijn er treinstellen afgeleverd terwijl er onduidelijke risicoafwegingen zijn gemaakt waarvan alleen bekend was dat ze niet aan de voorwaarden van de purchase agreement voldeden? Stonden er dan voorwaarden voor een risicoafweging in de purchase agreement?
4. Moet deze zin gezien worden als een dubbele beschuldiging (met "terwijl" als nevenschikkend voegwoord dus), i.e. "Het wordt uit de beschrijving niet duidelijk welke risicoafwegingen zijn gemaakt bij de afleveringen van de eerste treinstellen" EN "ze [de treinstellen] voldeden nog niet aan de voorwaarden van de purchase agreement"?
Dit is zo'n typische wollige marketingzin, als je hem vanuit hoek 1 aanvalt "blijkt" altijd dat je het vanuit een andere hoek moet zien. Ik ben heel benieuwd wat hoek 5 aan deze zin zal "blijken" te zijn.
Cursusje eenduidig communiceren zou geen kwaad kunnen.
Op woensdag 12 februari 2014 23:09 schreef dennistd het volgende: Zo, reisje voor morgen (en overmorgen) is gepland: Bentheim-Osnabrück-Köln-München, daar een paar uur rondkijken (van 6 tot 9 of zo) en dan via Stuttgart en langs de Rijn terug naar Bentheim.
Enige probleem is dat als Duitsland morgen geen goud haalt, dan keer ik in Osnabrück al weer om...
We wachten op een integraal verslag van Dennis'GoldRush Na afloop van de Spelen
Zoals bekend is wil Finmeccanica zo snel mogelijk van AnsaldoBreda af, omdat het bedrijf inmiddels zo'n slechte reputatie en financiële situatie heeft dat het een bedreiging vormt voor de rest van de Finmeccanicagroep.
Er is een gerucht opgedoken dat men AnsaldoBreda zou willen splitsen in een 'good company' dat de lopende projecten en patenten e.d. krijgt (zoals de Frecciarossa 1000) en een 'bad company', dat de probleemgevallen (V250, IC4, verschillende trams) krijgt.
Mocht zoiets gebeuren dan verwacht ik dat die 'bad company' vrij snel failliet zal gaan (er is immers geen productie meer), een curator die daarna wordt aangesteld zal als taak hebben om de verliezen zo ver mogelijk te beperken. Dan blijft NS achter met treinen die het niet doen, reserveonderdelen die niet meer te krijgen zijn, en zonder mogelijkheid om (een deel van) het geld terug te krijgen.
Op woensdag 12 februari 2014 23:13 schreef James1988 het volgende: Zoals bekend is wil Finmeccanica zo snel mogelijk van AnsaldoBreda af, omdat het bedrijf inmiddels zo'n slechte reputatie en financiële situatie heeft dat het een bedreiging vormt voor de rest van de Finmeccanicagroep.
Reputatie ja Nee FinMec moet wat zeggen Wie was er vorig jaar ook weer opgepakt voor fraude en corruptie?
Op woensdag 12 februari 2014 23:09 schreef dennistd het volgende: Zo, reisje voor morgen (en overmorgen) is gepland: Bentheim-Osnabrück-Köln-München, daar een paar uur rondkijken (van 6 tot 9 of zo) en dan via Stuttgart en langs de Rijn terug naar Bentheim.
er is rodelen, dus ik geef je een goede kans dat het weer goud zal worden
Eerst maar eens die 331 miljoen winst van vorig jaar daarin stoppen voordat je het meteen weer op de reiziger gaat afwentelen.
De financiële jongens van NS hebben al een risicoreservering ter hoogte van de nog niet betaalde geldsommen van het V250-contract opgenomen in de cijfers van het eerste halfjaar van 2013, waardoor NS toen voor het eerst in jaren rode cijfers schreef.
Op woensdag 12 februari 2014 23:20 schreef James1988 het volgende: De financiële jongens van NS hebben al een risicoreservering ter hoogte van de nog niet betaalde geldsommen van het V250-contract opgenomen in de cijfers van het eerste halfjaar van 2013, waardoor NS toen voor het eerst in jaren rode cijfers schreef.
Ilent ho! Stop! Wacht even!
Er blijkt wel niet uit JULLIE beschrijving welke risicoafweging er gemaakt is bla bla moeilijke dure woorden, maar uit de post van internetgebruiker James1988 blijkt dat WEL! Oppelosjt
Op woensdag 12 februari 2014 23:23 schreef b2py het volgende: Voor NS kan het financieel alleen maar nog meevallen, doordat de kosten er al van zijn afgeboekt.
Klopt.
Al worden die treinen morgen weggegeven aan de eerste de beste conservenblikjesfabrikant die zich ervoor meldt, voor NS maakt het financieel niet meer uit.
PTO = Purchase-to-Order, zegmaar overgaan tot aanschaf.
[..]
De financiële jongens van NS hebben al een risicoreservering ter hoogte van de nog niet betaalde geldsommen van het V250-contract opgenomen in de cijfers van het eerste halfjaar van 2013, waardoor NS toen voor het eerst in jaren rode cijfers schreef.
mja, dan rekenen ze de torenhoge juridische kosten nog niet mee. Dat gaat ook miljoenen kosten en dan heb ik het nog niet eens over een mogelijke schadevergoeding aan Ansaldo.
Al worden die treinen morgen weggegeven aan de eerste de beste conservenblikjesfabrikant die zich ervoor meldt, voor NS maakt het financieel niet meer uit.
Dan nemen jullie wel even aan dat NS een definitief en helder beeld heeft van wat de schade maximaal zou kunnen worden.
Dat zou de eerste keer sinds George Stephenson zijn dat NS waar dan ook een definitief en helder beeld van heeft. Je moet maar durven.
Op woensdag 12 februari 2014 23:25 schreef b2py het volgende: Dus het loopt met een sisser af en morgen rijdt mijn trein naar Amsterdam gewoon weer. Hoezé.
Zoals PSM al zegt: nu komen de kosten van de advocaten, kosten verwant aan het in stand houden van het materieel (stalling, kosten voor dat retourtje Maarssen, onderhoud) en wat er nog meer gaat komen.
Zo lang terug zal het niet zijn, t/m de aflevering van de eerste DD-IRM's wist NS meestal wel waar ze mee bezig waren. Sindsdien hebben veel technici en oude rotten het bedrijf verlaten en zijn ze vervangen door MBA'ers en marketinglui.
Kijk maar naar zo iemand als Timo Huges, de baas van NS. Het is vast een prima kerel en hij heeft wel de nodige ervaring met logistiek, maar hij heeft nog nooit iets met het spoor te maken gehad. Dat zie je op meer plekken in de organisatie: de lui die de knopen kunnen doorhakken hebben geen idee hoe het 'nou echt werkt' en laten zich adviseren door mensen die het ook allemaal niet precies weten, terwijl de mensen die het wel weten nauwelijks gehoord worden omdat ze niet dicht genoeg tegen de verantwoordelijke manager aanschurken.
Dat zie je overigens niet alleen bij NS, maar bij vrij veel grote bedrijven.
Zo lang terug zal het niet zijn, t/m de aflevering van de eerste DD-IRM's wist NS meestal wel waar ze mee bezig waren. Sindsdien hebben veel technici en oude rotten het bedrijf verlaten en zijn ze vervangen door MBA'ers en marketinglui.
in 1960 riepen ze al dat er in 1962 "nul verwijtbare storingen aan het spoor zullen zijn". In 2011 riepen ze dat over 2015 weer. Iets wijzer geworden? Neuh.
Op woensdag 12 februari 2014 23:42 schreef b2py het volgende: Prima verhaal, maar met een nuance. Opgetekend door een hobbyist, overigens wel een met veel kennis.
Helemaal waar.
Ik heb geen ervaring in de sector, alleen kennis over de sector met de (soms frisse) blik van een buitenstaander. Ik weet niet waarom sommige dingen gaan zoals ze gaan, ik hoef het ook niet te weten, ik wil alleen dat sommige dingen anders gaan.
Voorbeeldje: 3 uur doen over een evacuatie van een gestrande trein op een toegankelijke locatie is bijvoorbeeld onacceptabel. Zo'n trein moet - in de daluren - binnen een uur leeg zijn. Dat dat ijzer er dan nog een halve dag staat zal mij aan m'n reet roesten.
Kijk maar naar zo iemand als Timo Huges, de baas van NS. Het is vast een prima kerel en hij heeft wel de nodige ervaring met logistiek, maar hij heeft nog nooit iets met het spoor te maken gehad.
Huges moet veel van logistiek weten. Hij snapt dat een ICM-viertje wat anders is dan een VIRM-zesje. En dat een ontbrekende machinist in Groningen na een probleem bij Anna Pawlona toch gek is. En dat een opgeheven trein dus vervelend is voor reizigers, ook als die niet meetelt in de punctualiteit. En juist omdat hij van buiten komt, heeft hij geen last van bedrijfsblindheid. Hij is niet gevoelig voor kletskoek als “het rangeerplan zegt dat nu eenmaal”, “we kopen een nieuwe computer voor de bijsturing” of meer van dat soort klanthatende “we doen het nu eenmaal zo” gelul.
Huges moet veel van logistiek weten. Hij snapt dat een ICM-viertje wat anders is dan een VIRM-zesje. En dat een ontbrekende machinist in Groningen na een probleem bij Anna Pawlona toch gek is. En dat een opgeheven trein dus vervelend is voor reizigers, ook als die niet meetelt in de punctualiteit. En juist omdat hij van buiten komt, heeft hij geen last van bedrijfsblindheid. Hij is niet gevoelig voor kletskoek als “het rangeerplan zegt dat nu eenmaal”, “we kopen een nieuwe computer voor de bijsturing” of meer van dat soort klanthatende “we doen het nu eenmaal zo” gelul.
Ja, kan wel wezen. Maar hij is er nu alle onderknuppelinnetjes uit aan het gooien (of dacht je echt dat Merel en Ingrid zelf "een nieuwe uitdaging gevonden hebben"? ) en daarmee alle WEL-spoor-kennis eruit aan het werken. En ik moet nog zien of hij een bak VIRM anders behandelt dan een rolcontainer tulpen. Een afnemer van snijbloemen kan gewoon zeggen "ik betaal niet, hou je troep maar". Daar heeftie al die tijd hard voor moeten lopen.
Du moment dat iemand hem vertelt dat al die OV-reizende sloebers toch geen auto kunnen betalen is het natuurlijk erg verleidelijk om te zeggen "ooooow dus ik HOEF helemaal niks! "
En na een hoop gemorrel en gezeik en nieuwe verkiezingen komt er dan over een paar jaar eens iemand naar hem toe van "eej maat, het schiet nog niet echt op met dat spoor van je, wel?"
"Tsja, Ingrid en Merel moesten ineens weg, kan ik het helpen? "
Serieus, wat voor garanties, of ook maar hoop, moet ik hebben dat deze man het tij gaat keren? Ik luister.
Daarover gesproken, in één van de meest recente edities van Modern Railways staat een uitgebreid stuk over een nieuw systeem genaamd "Simulated Traffic Management System". Een computersysteem dat alles over de spoorwegen kent in allerlei omstandigheden: materieelkarakteristieken, personeelsdiensten, baanvaksnelheden, planningsnormen, enzovoorts.
Dat systeem kan ruim van tevoren doorrekenen wat een bepaalde actie (zoals het langer stil blijven staan voor het overnemen van een aansluiting) voor invloed gaat hebben op de rest van het treinverkeer langs een bepaalde route. Zo kan er op voorhand al worden besloten dat het zinvol kan zijn om een alternatief te zoeken.
Het inladen van een rolstoel schijnt in Engeland 10 minuten in beslag te nemen. Met STMS zou een treindienstleider kunnen vaststellen dat daardoor verderop langs de lijn een conflict gaat ontstaan, waardoor een HST nog meer vertraging oploopt (achter een goederentrein bijvoorbeeld) en reizigers uiteindelijk recht krijgen op GtbV. Een operator kan dan besluiten om die rolstoelganger niet met de trein te vervoeren maar om - op kosten van de operator - een rolstoeltaxi te regelen.
(Moet die rolstoel ter plekke in elkaar worden gezet?)
Op woensdag 12 februari 2014 23:58 schreef James1988 het volgende: Daarover gesproken, in één van de meest recente edities van Modern Railways staat een uitgebreid stuk over een nieuw systeem genaamd "Simulated Traffic Management System". Een computersysteem dat alles over de spoorwegen kent in allerlei omstandigheden: materieelkarakteristieken, personeelsdiensten, baanvaksnelheden, planningsnormen, enzovoorts.
Dat systeem kan ruim van tevoren doorrekenen wat een bepaalde actie (zoals het langer stil blijven staan voor het overnemen van een aansluiting) voor invloed gaat hebben op de rest van het treinverkeer langs een bepaalde route. Zo kan er op voorhand al worden besloten dat het zinvol kan zijn om een alternatief te zoeken.
Het inladen van een rolstoel schijnt in Engeland 10 minuten in beslag te nemen. Met STMS zou een treindienstleider kunnen vaststellen dat daardoor verderop langs de lijn een conflict gaat ontstaan, waardoor een HST nog meer vertraging oploopt (achter een goederentrein bijvoorbeeld) en reizigers uiteindelijk recht krijgen op GtbV. Een operator kan dan besluiten om die rolstoelganger niet met de trein te vervoeren maar om - op kosten van de operator - een rolstoeltaxi te regelen.
kijk, zo'n systeem moeten we in Nederland ook hebben. Het is een van de beste manieren om nog enkele procenten winst te kunnen boeken
"Tsja, Ingrid en Merel moesten ineens weg, kan ik het helpen? "
Mijn gedachten over het vertrek van Ingrid en Merel kan ik niet op deze openbare plek zetten. belangstellenden sturen een PM.
quote:
Serieus, wat voor garanties, of ook maar hoop, moet ik hebben dat deze man het tij gaat keren? Ik luister.
Ik zie dat Timo schoon schip maakt in zijn organisatie. Minder vergadergelul en het feit dat er een nieuw Hoofd Logistiek is begonnen spreekt boekdelen. En natuurlijk, over twee jaar weten we meer.
Ja, kan wel wezen. Maar hij is er nu alle onderknuppelinnetjes uit aan het gooien (of dacht je echt dat Merel en Ingrid zelf "een nieuwe uitdaging gevonden hebben"? ) en daarmee alle WEL-spoor-kennis eruit aan het werken. En ik moet nog zien of hij een bak VIRM anders behandelt dan een rolcontainer tulpen. Een afnemer van snijbloemen kan gewoon zeggen "ik betaal niet, hou je troep maar". Daar heeftie al die tijd hard voor moeten lopen.
Merel van Vroonhoven is ook niet uit de NS organisatie komen boven drijven. Net als Huges komen veel topmannen van NS niet uit het bedrijf zelf.
Vandaag slechts 11 bakjes koploper in de weetikhoeveel van Enschede naar Den Haag in plaats van 12, en het is gewoon niet genoeg. 12 altijd wel.Heb toch het idee dat er eenredelijk nauwkeurig beeld van de reizigersdruk gevormd kan worden
Op donderdag 13 februari 2014 08:09 schreef Dr_Flash het volgende: Vandaag slechts 11 bakjes koploper in de weetikhoeveel van Enschede naar Den Haag in plaats van 12, en het is gewoon niet genoeg. 12 altijd wel.Heb toch het idee dat er eenredelijk nauwkeurig beeld van de reizigersdruk gevormd kan worden
Zit je helemaal achterin weer?
Nee, ik ben al op 't werk. Het zou kunnen dat het bij jou niet past, omdat mensen op het perron nog op een plek stonden waar geen trein kwam, en die dus allemaal bij jou zijn ingestapt.
Op donderdag 13 februari 2014 09:13 schreef b2py het volgende: Opschieten Flessie en James, tussen 09:55 en 10:30 ligt Den Haag HS - Centraal er uit.
Ik zit nu in de IC naar Den Haag Centraal, die zal als het goed is wel rijden.
Overigens wel frappant: een paar weken terug reed deze trein structureel met 2x DDZ-IV. Nu rijdt het ding met één VIRM-IV en in mijn rijtuig (halverwege de trein notabene) zijn er zelfs nog stoelen vrij. Zijn er dan zoveel reizigers verjaagd?
Ik wil overigens niet weten hoe knus het was tussen Venlo en Eindhoven waar dat ding vol in de ochtendspits reed...
Op woensdag 12 februari 2014 23:58 schreef James1988 het volgende: Daarover gesproken, in één van de meest recente edities van Modern Railways staat een uitgebreid stuk over een nieuw systeem genaamd "Simulated Traffic Management System". Een computersysteem dat alles over de spoorwegen kent in allerlei omstandigheden: materieelkarakteristieken, personeelsdiensten, baanvaksnelheden, planningsnormen, enzovoorts.
Dit zal men in Nederland wel niet aan durven te schaffen omdat het systeem te duur is, of omdat men weer eens hopeloos faalt met de ICT (Om na een jaar te evalueren en dat men de kosten al lang en breed terug verdiend had kunnen hebben, en reizigersbeoordelingen weer hoger uit kwamen etc etc)
Dit zal men in Nederland wel niet aan durven te schaffen omdat het systeem te duur is, of omdat men weer eens hopeloos faalt met de ICT (Om na een jaar te evalueren en dat men de kosten al lang en breed terug verdiend had kunnen hebben, en reizigersbeoordelingen weer hoger uit kwamen etc etc)
Dit is nu typisch een systeem waarvan de kosten grotendeels bij de verkeersleiding/infrabeheerder terecht komen maar waarvan de baten voornamelijk zich bij vervoerders bevinden. Daar gaat het heel vaak fout.
Oh, en dat poortjes zwartrijden vermindert blijkt trouwens allang in de dagelijkse praktijk in de Rotterdamse metro. Daarmee verbeterd ook de sociale veiligheid.
Je houd er misschien een bepaalde categorie zwartrijders met tegen ala Huisvrouwtjes met booschappentassen die m een paart haltes willen piepen, maar zolang die poortjes niet afgesteld mogen worden op standje bottenbreken zul je altijd achter iemand aan kunnen lopen om naar binnen te gaan...
Om het echt waterdicht te timmeren moet je gewoon van die poortjes instaleren die je ook weleens ziet op aankomstzones op een luchthaven (met dubbele deur)
Dit is nu typisch een systeem waarvan de kosten grotendeels bij de verkeersleiding/infrabeheerder terecht komen maar waarvan de baten voornamelijk zich bij vervoerders bevinden. Daar gaat het heel vaak fout.
Prijs treinpad met 1 ct/km verhogen gedurende een paar jaar en je verdient het geheel terug, zonder dat het de vervoerders buitensporig veel meer kost. Uiteindelijk profiteert de reiziger ervan.
Prijs treinpad met 1 ct/km verhogen gedurende een paar jaar en je verdient het geheel terug, zonder dat het de vervoerders buitensporig veel meer kost. Uiteindelijk profiteert de reiziger ervan.
Maarja.. verantwoordelijkheden etc... Ik weet nog wel meer van dat soort maatregelen.. Seinverdichting op de IJsselbrug richting Zwolle b.v: kost misschien een miljoen euro maar het scheelt vele gemiste overstappen en vertragingen van 30 minuten voor reizigers.
Ik ben best benieuwd wie hier zo'n DB-Gold BahnCard heeft en al dagen gratis door Duitsland heencrosst?
quote:
Gold, Gold, Gold! Herzlichen Glückwunsch an alle Inhaber einer GOLD BahnCard 25: Sie dürfen morgen kostenlos mit den ICE-/IC- und EC-Zügen sowie den IC-Bussen der DB fahren!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op donderdag 13 februari 2014 14:44 schreef bork het volgende: Ik ben best benieuwd wie hier zo'n DB-Gold BahnCard heeft en al dagen gratis door Duitsland heencrosst?
Op donderdag 13 februari 2014 16:00 schreef _serial_ het volgende: Het blijft een vervelende mengelmoes de materieelinzet tussen Den Haag en Venlo, geen dag hetzelfde... Vandaag was het een VIRM4 (1558 vanaf HS)
Ha, dat ding gaat dus vol in de avondspits van Eindhoven naar Venlo. Lachen joh
Op donderdag 13 februari 2014 16:00 schreef _serial_ het volgende: Het blijft een vervelende mengelmoes de materieelinzet tussen Den Haag en Venlo, geen dag hetzelfde... Vandaag was het een VIRM4 (1558 vanaf HS)
Helaas kan de Bijsturing er weer niks van, met deze treinserie. Er hoort geen VIRM4 in te rijden. - 5x ICR-TD9 - 1x ICM7 (één rit in de middagspits met ICM10) - 2x VIRM6
En als zo'n VIRM6'je wordt omgewisseld voor een viertje, dan zit je in de spits dus gegarandeerd met problemen.
Op donderdag 13 februari 2014 16:00 schreef _serial_ het volgende: Het blijft een vervelende mengelmoes de materieelinzet tussen Den Haag en Venlo, geen dag hetzelfde...
Het blijft een vervelende eenheidsworst de materieelinzet tussen Amsterdam en Utrecht, elke dag hetzelfde...
Ha, dat ding gaat dus vol in de avondspits van Eindhoven naar Venlo. Lachen joh
Ik zag 'm net voor een rood sein staan bij Boxtel.
Oh b2py ik heb een slomo filmpje gemaakt van het vonken jeuj
En ik heb ontdekt dat er ca 40 meter voorbij die 5 lasklemmen nog 5 zitten, waar dus ook nog weleens wat wil gaan flippen. Zou eigenlijk voor de gein eens over de hele perronlengte van Delft Zuid de lasklemmen moeten tellen, maar alleen op spoor 2 hebben we er dus al minimaal 10. Op spoor 1 voor zover bekend niks trouwens. 2 van die nieuwe 5 zitten trouwens wel degelijk precies naast elkaar op beide rijdraden.
Filmpje komt vanavond wel.
[ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Flash op 13-02-2014 17:35:55 ]
Altijd slim. Een op tijd rijdende intercity aan de kant gooien voor een vertraagde stoptrein, zo tussen Overvecht en Breukelen Vingerverven op Olympisch niveau
Op donderdag 13 februari 2014 17:48 schreef Dr_Flash het volgende: En ja hoor, voornoemde stoptrein op het middenspoor aan de kant om de IC weer voor te laten Wat zijn die lui aan het doen joh
Op donderdag 13 februari 2014 17:44 schreef Dr_Flash het volgende: Altijd slim. Een op tijd rijdende intercity aan de kant gooien voor een vertraagde stoptrein, zo tussen Overvecht en Breukelen Vingerverven op Olympisch niveau
Op donderdag 13 februari 2014 17:48 schreef Dr_Flash het volgende: En ja hoor, voornoemde stoptrein op het middenspoor aan de kant om de IC weer voor te laten Wat zijn die lui aan het doen joh
Op donderdag 13 februari 2014 18:01 schreef greavy het volgende: Utrecht: Ja, daahaag, laat ARI maar werken Amersfoort: Ja, daahaag, daar steken wij een stokje voor
Ofzo?
Ze zullen elkaar gewoon wel niet opgebeld hebben ofzo, of wellicht was er per ongeluk een wissel dat bijna 24 uur niet bereden was. Je weet het niet eah, gelukkig.
De stamlijn Zwijndrecht, altijd een leuk item. Maar soms snap je het niet, want de gemeente heeft de aansluiting naar Ashland en/of Univar nu echt 'geblokkeerd'. Tot zeker een halfjaar terug kon je daar komen, als er gesnoeid werd. ProRail hield zelfs het wissel in stand. Een trapwissel, niet eens een klootwissel. Maar daar rijdt al enige jaren geen trein meer, maar de beide bedrijven kan je nog bereiken. Op het terrein van beide bedrijven is het spoor nog intact.
Maar oh, de gemeente vond dat je daar snelheidsremmers moest hebben, omdat er altijd veel volk van het Heerema-terrein naar de parkeerplekken gaat (of omgekeerd) en heeft nu - voor het gemak - drempels aangelegd. En aan de zijkant van de drempels betonnen wanden (van zo'n 75 centimeter hoogte) geplaatst, die een krappe centimeter van het spoor staan. Ondanks dat volgens ProRail deze aansluiting nog steeds intact is (zelfs nu nog, stand vanmiddag...), heeft de gemeente daar een mooi obstakel voor een trein geplaatst. Deze situatie is inmiddels maar even gemeld...