Goed...mijn review van de Scheppach zaag na de eerste dag klussen
Deze heb ik gekocht Zoals gezegd bij Toolmax. Waarom Toolmax: Ze hebben goede reviews op 3 verschillende keursites waarvan ik kieskeurig.nl ken en serieus neem. Daarbij hadden zij als enige een 1400mm geleiderail bij de zaag ipv een 800mm rail. Aangezien ik ook stukken uit platen van 1m22 breed wil zagen heeft de 1400mm rail voor mij veel voordelen.
![6ee7b0dfb6.jpg]()
De prijs was 155 euro voor een nieuwe zaag inclusief 1400mm rail.
Zoals hier bekend is de levering zachtjes gezegd niet soepel gegaan. Op moment van bestellen was het vandaag voor 21:00 bestellen, morgen in huis. Uiteindelijk heeft de levering circa 11-12 dagen geduurd.
De zaag die ik gekregen heb is een door een andere klant geretourneerde zaag (ongebruikt want brandschoon) maar wel met wat krassen en zonder het piepschuim in de doos. Van de krassen gok ik dat het transport schade is.
Gezien alle problemen heeft Toolmax me voorgesteld een deel van het aankoop bedrag te retourneren, ik heb het voornemen hier op in te gaan. Zo lang de zaag functioneel verder goed en compleet is vind ik die krasjes na de korting achteraf verder wel best.
En nu waar het om gaat: Het zagen

Het hebben van een inval cirkelzaag met geleider is echt super fijn. Je tekent een lijntje (of slechts 2 kleine streepjes) af, legt de rail er langs, zaag erop, vergrendeling inknijpen en hij zakt er zo in.
Filmpje van de fabrikant van een iets grotere broer:
Mijn zaagje:
![ksvev.jpg]()
Wat ik er van vind:
-Voor het geld is het best een degelijk apparaat, eigenlijk had ik iets als deze bij aanvang van de verbouwing moeten kopen. Dat had me echt dagen werk gescheeld. Na 1 dag mee werken voor het geld dus heel tevreden

Goed compromis tussen kwaliteit en geld.
-Hij start lekker soepel, veel goedkope cirkelzagen geven even een duw bij het optoeren, heb je bij deze helemaal geen last van.
Paar kleine puntjes die ik persoonlijk anders had gedaan als ik Scheppach geweest was:
-Een van de koellucht openingen van de motor blaast duidelijk naar je toe, die had ik anders proberen te richten.
-De veer die de machine tegenhoudt bij het induiken is erg sterk, die had ik wat slapper gewild. Bij een Festool balanceert de veer bij benadering het gewicht van de machine, hier is de veer duidelijk sterker dan de zaag zwaar is.
-De voorste greep (dwars op het zaagblad) steekt vrij ver uit. Ik had persoonlijk liever die greep dichter bij de as van de machine zodat hij compacter is. Dit vooral omdat ik op een paar plekken in een krappe hoek moet zagen en dan zit dit straks in de weg.
Laatste woorden over Toolmax bij de review:
Over hoe alles gegaan is kunnen we heel eerlijk zijn: Dit verdiende geen schoonheidsprijs. Wat ik wel waardeer is dat ze altijd snel gereageerd hebben op mail en ook correct gereageerd hebben. Gezien de reviews die ze hebben en de manier van reageren kan het niet bestaan dat dit hun dagelijkse praktijk is. Er is door Toolmax ook niet om heen gedraaid dat er dingen anders gegaan zijn dan hoe het hoort.
Misschien is er gezien de gunstige prijs van dit apparaat nu een kleine run op dit product, ik weet het niet precies. Ze hebben wel door laten schemeren dat de fabrikant bepaalde leveringen uitstelde.
Uiteindelijk dus korting toegezegd gekregen en een extra zaagblad dat bij de eerste vertraging al aangeboden werd. Ondanks de problemen voel ik me verder vrij netjes behandeld, ik zou ze in de toekomst nog wel een keer een kans durven geven.