abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148388400
Ben in het bezit van vanguard: total stock, total bond, international stock en Reit etfs via degiro. (lazy portfolio)
Allemaal US en dus volgens alles wat ik lees last van de dividendlekkage. Maar hoe groot is het probleem nu? Ik kan moeilijk een conclusie trekken hoeveel last ik van de lekkage heb of ik dit oplos met vanguard etfs te kopen die in Ierland gevestigd zijn (ftse versies bijv). Is dan gegarandeerd die 15% verlies over dividend opgelost zonder zelf iets te hoeven doen?
Probeer er een vinger achter te krijgen maar is erg onduidelijke.

Zal ook even kijken of de TAR per etf dit verschil niet weer te niet zou doen.
pi_148395644
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 14:09 schreef RevQ het volgende:
Ben in het bezit van vanguard: total stock, total bond, international stock en Reit etfs via degiro. (lazy portfolio)
Allemaal US en dus volgens alles wat ik lees last van de dividendlekkage. Maar hoe groot is het probleem nu? Ik kan moeilijk een conclusie trekken hoeveel last ik van de lekkage heb of ik dit oplos met vanguard etfs te kopen die in Ierland gevestigd zijn (ftse versies bijv). Is dan gegarandeerd die 15% verlies over dividend opgelost zonder zelf iets te hoeven doen?
Probeer er een vinger achter te krijgen maar is erg onduidelijke.

Zal ook even kijken of de TAR per etf dit verschil niet weer te niet zou doen.
Wat ik begrepen heb is dat een in Iederland gevestigd ETF wel iets lekkage heeft, maar veel minder. Het schijnt zo'n 0,25% rendement te kunnen schelen. Maar ik ben me ook pas aan het inlezen...
pi_148400968
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 17:38 schreef Zocalo het volgende:

[..]

Wat ik begrepen heb is dat een in Iederland gevestigd ETF wel iets lekkage heeft, maar veel minder. Het schijnt zo'n 0,25% rendement te kunnen schelen. Maar ik ben me ook pas aan het inlezen...
Via tweakers hoop info gekregen zal straks ff posten.

/edit

http://gathering.tweakers(...)ge/43523322#43523322

topic waarin meer info staat.

Zoals het lijkt met de ETF's in US gekocht via nederlandse broker is er geen lek zolang W8 formulier is ingevuld. Bij degiro staat dit op de planning dus dan zou er geen lekkage maar moeten zijn. Of dit ook allemaal echt klopt durf ik niet met 100% te stellen.
T blijft bijzonder onduidelijk hoe het exact in elkaar steekt en wat de gevolgen nu zijn.

[ Bericht 30% gewijzigd door RevQ op 06-01-2015 21:19:59 ]
pi_148417347
Nog even goed nagedacht, en een aantal zaken voor mezelf op een rijtje gezet voor ik een beslissing maak welke ETF's ik neem.
- Dividendlekkage is voor mij nog te onduidelijk. Bovenstaande helpt veel, maar ik zou nog niet snappen wat ik precies zou moeten doen om het te voorkomen.
- De huidige dollarkoers is dramatisch (1,18), het laagste punt in vier jaar en grote kans dat het nog verder gaat zakken. Op basis van mijn inleg scheelt het me nu al 200 dollar in vergelijking met een koers van 1,25. Waarom zou ik dan in dollars beleggen?

Twee bovenstaande punten leiden tot de conclusie voor mij dat ik in euro's wil beleggen. Dan kan dat via Think Global Equity, misschien nog aanvullend een US gerichte Vanguard euro ETF based in Ierland (al heb je dan wel te maken met lekkage).
Vervolgens na een half jaar tot jaar even de situatie opnieuw bekijken, wellicht kan ik dan ook via deGiro een W8Ben invullen.
pi_148420662
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 09:34 schreef Zocalo het volgende:
Nog even goed nagedacht, en een aantal zaken voor mezelf op een rijtje gezet voor ik een beslissing maak welke ETF's ik neem.
- Dividendlekkage is voor mij nog te onduidelijk. Bovenstaande helpt veel, maar ik zou nog niet snappen wat ik precies zou moeten doen om het te voorkomen.
- De huidige dollarkoers is dramatisch (1,18), het laagste punt in vier jaar en grote kans dat het nog verder gaat zakken. Op basis van mijn inleg scheelt het me nu al 200 dollar in vergelijking met een koers van 1,25. Waarom zou ik dan in dollars beleggen?

Twee bovenstaande punten leiden tot de conclusie voor mij dat ik in euro's wil beleggen. Dan kan dat via Think Global Equity, misschien nog aanvullend een US gerichte Vanguard euro ETF based in Ierland (al heb je dan wel te maken met lekkage).
Vervolgens na een half jaar tot jaar even de situatie opnieuw bekijken, wellicht kan ik dan ook via deGiro een W8Ben invullen.
Dollar euro-koers is idd nog belangrijker dan de dividendlekkage. Ga dit ook maar eens even bekijken. Kan je hele rendement teniet doen, in de huidige roerige situatie is in dollars niet handig.
  woensdag 7 januari 2015 @ 14:27:19 #256
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_148427211
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 11:40 schreef RevQ het volgende:

[..]

Dollar euro-koers is idd nog belangrijker dan de dividendlekkage. Ga dit ook maar eens even bekijken. Kan je hele rendement teniet doen, in de huidige roerige situatie is in dollars niet handig.
Jij koopt zeker liever de euro variant van deze trackers? Dat maakt verschil volgens jou?
Overal verstand van.
  woensdag 7 januari 2015 @ 14:28:38 #257
57047 macondo
pi_148427273
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 09:34 schreef Zocalo het volgende:

Geen zorgen over dividend lekkage. Think ETF zou er minder last van hebben, maar rara ze halen slechtere resultaten ondanks dat.
Overal verstand van.
pi_148427937
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 14:27 schreef macondo het volgende:

[..]

Jij koopt zeker liever de euro variant van deze trackers? Dat maakt verschil volgens jou?
Hiermee voorkom je wel dat je euro's worden omgezet in dollars bij kopen en dollars weer worden omgezet in euro's bij verkopen. Als die waarde 10% scheelt is dat een hoop.

Gezien de toon van je zin zie jij het nut niet echt :P?
  woensdag 7 januari 2015 @ 14:49:15 #259
57047 macondo
pi_148428133
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 14:44 schreef RevQ het volgende:

[..]

Hiermee voorkom je wel dat je euro's worden omgezet in dollars bij kopen en dollars weer worden omgezet in euro's bij verkopen. Als die waarde 10% scheelt is dat een hoop.

Gezien de toon van je zin zie jij het nut niet echt :P?
Klopt. De euro variant zit gewoon ook in Amerikaanse bedrijven. En die noteren nu eenmaal in dollars.

Het valuta effect heb je sowieso als je (indirect) beleggingen hebt buiten de eurozone.

Daar komt nog eens bij dat de dollar helemaal geen vervelende munt is om te hebben.
Overal verstand van.
pi_148428702
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 14:49 schreef macondo het volgende:

[..]

Klopt. De euro variant zit gewoon ook in Amerikaanse bedrijven. En die noteren nu eenmaal in dollars.

Het valuta effect heb je sowieso als je (indirect) beleggingen hebt buiten de eurozone.

Daar komt nog eens bij dat de dollar helemaal geen vervelende munt is om te hebben.
Is er nog een mogelijkheid om dit valutaeffect af te dekken?
  woensdag 7 januari 2015 @ 15:18:14 #261
57047 macondo
pi_148429444
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 15:02 schreef RevQ het volgende:

[..]

Is er nog een mogelijkheid om dit valutaeffect af te dekken?
Lastig voor de kleine beurs. Maar bovenal zou ik het gewoon niet doen. Spreiden over valutas is zeker niet verkeerd. Zeker met de kwetsbare euro.
Overal verstand van.
pi_148446876
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 14:49 schreef macondo het volgende:

[..]

Neemt niet weg dat de aandelen die je koopt in dollars zijn toch? Dus als ik nu moet kiezen tussen een euro-fonds en dollar-fonds neem ik liever het eerste voor mijn gevoel.
Hoeveel slechter zijn de Think resultaten vergeleken met die van Vanguard?
  donderdag 8 januari 2015 @ 11:15:51 #263
57047 macondo
pi_148460405
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:06 schreef Zocalo het volgende:

[..]

Neemt niet weg dat de aandelen die je koopt in dollars zijn toch? Dus als ik nu moet kiezen tussen een euro-fonds en dollar-fonds neem ik liever het eerste voor mijn gevoel.
Hoeveel slechter zijn de Think resultaten vergeleken met die van Vanguard?
Maakt toch wel verschil. Think heeft een "eigen" index gemaakt van een heel klein aantal aandelen dat ze volgen, en dat geeft minder spreiding en pakt ook minder goed uit. VWRL = Vanguard, TGET = Think

Overal verstand van.
pi_148499738
Beste Macondo en Zocalo,

Het klopt inderdaad dat de Think Global Equity ETF (TGET) het over deze periode minder goed heeft gedaan dan de Vanguard All World ETF. Maar dit zijn dan ook twee verschillende indices. Vanguard volgt een op marktkapitalisatie gewogen index terwijl Think ETF’s een gelijkgewogen index volgt. Het verschil zit niet alleen in het aantal aandelen en de gelijke weging van de aandelen, maar met name in de regioverdeling. De index die Think volgt is per regio gecapped (begrensd) op 40% terwijl de door Vanguard gevolgde index niet gecapped is volgens mij. Aangezien de VS het grootste deel van beide indices uitmaken is dat bij Think 40% en bij Vanguard 50%. Daarnaast belegt de Vanguard ETF ook in Emerging Markets hetgeen bij de ETF van Think niet het geval is. Dit regioverschil is voornamelijk de oorzaak dat het rendement van de Vanguard ETF beter is. Wij denken dat via de capping van de VS een betere regiospreiding wordt verkregen. Uiteraard zullen er perioden zijn waarin dit niet tot betere rendementen zal leiden.

Het dividendlekkage verhaal is overigens wel iets om rekening mee te houden. Nederlandse beleggers die via in Ierland of Luxemburg gevestigde ETF’s beleggen, lopen de mogelijkheid mis om dividendbelasting terug te vorderen. Het effect is 0,2 tot 0,4% per jaar. Om dit verschil te zien moeten de te vergelijken producten echter wel exact dezelfde index volgen. Het verschil wordt vaak wel enigszins verkleind doordat de buitenlandse aanbieders aandelen uit het fonds uitlenen (securities lending). Hiervoor wordt een vergoeding ontvangen. Deze vergoeding maakt een deel van het verschil goed, maar zorgt ook voor een zogenaamd tegenpartijrisico, dus het verkleinen van het verschil heeft als keerzijde dat het fonds een extra risico aangaat. Realiseer je ook dat het doen van securities lending voor de aanbieder van het fonds een extra inkomstenbron vormt, want niet alle opbrengsten gaan naar het fonds, een deel van de opbrengst gaat in veel gevallen naar de aanbieder van het fonds.

Ik hoop dat dit de vragen beantwoord. Meer informatie is altijd te verkijgen via www.thinketfs.nl

Met vriendelijke groet,

Joost Tieland
Think ETF's
pi_148510713
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 20:00 schreef RevQ het volgende:

[..]

Via tweakers hoop info gekregen zal straks ff posten.

/edit

http://gathering.tweakers(...)ge/43523322#43523322

topic waarin meer info staat.

Zoals het lijkt met de ETF's in US gekocht via nederlandse broker is er geen lek zolang W8 formulier is ingevuld. Bij degiro staat dit op de planning dus dan zou er geen lekkage maar moeten zijn. Of dit ook allemaal echt klopt durf ik niet met 100% te stellen.
T blijft bijzonder onduidelijk hoe het exact in elkaar steekt en wat de gevolgen nu zijn.
Zo heb ik het ook begrepen. Voor NL ers kan het gunstiger zijn om de us versies te kopen dan de ierse versies.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_148647328
Ik bezit MSCI Developed Europe, iShares Asia-Pacific ex-Japan en ben van plan op korte termijn Vanguard S&P 500 te kopen. De kosten bij Vanguard liggen laag, 0.10% voor de S&P 500, er is echter ook een Russel 2000 tracker, iets duurder maar een bredere index. Hebben jullie een mening over het kopen van een S&P 500 vs een Russel 2000 ETF?
  vrijdag 16 januari 2015 @ 14:49:21 #267
57047 macondo
pi_148748454
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 11:47 schreef JoostTieland het volgende:
Beste Macondo en Zocalo,

Het klopt inderdaad dat de Think Global Equity ETF (TGET) het over deze periode minder goed heeft gedaan dan de Vanguard All World ETF. Maar dit zijn dan ook twee verschillende indices. Vanguard volgt een op marktkapitalisatie gewogen index terwijl Think ETF’s een gelijkgewogen index volgt. Het verschil zit niet alleen in het aantal aandelen en de gelijke weging van de aandelen, maar met name in de regioverdeling. De index die Think volgt is per regio gecapped (begrensd) op 40% terwijl de door Vanguard gevolgde index niet gecapped is volgens mij. Aangezien de VS het grootste deel van beide indices uitmaken is dat bij Think 40% en bij Vanguard 50%. Daarnaast belegt de Vanguard ETF ook in Emerging Markets hetgeen bij de ETF van Think niet het geval is. Dit regioverschil is voornamelijk de oorzaak dat het rendement van de Vanguard ETF beter is. Wij denken dat via de capping van de VS een betere regiospreiding wordt verkregen. Uiteraard zullen er perioden zijn waarin dit niet tot betere rendementen zal leiden.

Het dividendlekkage verhaal is overigens wel iets om rekening mee te houden. Nederlandse beleggers die via in Ierland of Luxemburg gevestigde ETF’s beleggen, lopen de mogelijkheid mis om dividendbelasting terug te vorderen. Het effect is 0,2 tot 0,4% per jaar. Om dit verschil te zien moeten de te vergelijken producten echter wel exact dezelfde index volgen. Het verschil wordt vaak wel enigszins verkleind doordat de buitenlandse aanbieders aandelen uit het fonds uitlenen (securities lending). Hiervoor wordt een vergoeding ontvangen. Deze vergoeding maakt een deel van het verschil goed, maar zorgt ook voor een zogenaamd tegenpartijrisico, dus het verkleinen van het verschil heeft als keerzijde dat het fonds een extra risico aangaat. Realiseer je ook dat het doen van securities lending voor de aanbieder van het fonds een extra inkomstenbron vormt, want niet alle opbrengsten gaan naar het fonds, een deel van de opbrengst gaat in veel gevallen naar de aanbieder van het fonds.

Ik hoop dat dit de vragen beantwoord. Meer informatie is altijd te verkijgen via www.thinketfs.nl

Met vriendelijke groet,

Joost Tieland
Think ETF's
Beste Joost,

Dat dividend lekkage verhaal : prima, pak ik gewoon dezelfde index. De good old AEX. En wat zien we dan? De buitenlandse concurrent boekt gewoon een hoger rendement dan Think. Dus kennelijk gaat dat zogenaamde "dividendlekkage" voordeel in rook op.

Hoe verklaar je dat?

Overal verstand van.
pi_148847478
Sinds enkele weken, ben ik mijzelf aan het verdiepen in ETF's.
Mijn schoonvader is boekhouder en heeft mij erop geattendeerd.

Ik ben afgelopen zomer afgestudeerd en ben nu werkzaam. Maandelijks wil ik nu gaan beleggen in ETF's, om geleidelijk een vermogen op te bouwen.

Ik zit nu bij DEGIRO. Lekker goedkoop en betaalbaar voor een beginnende belegger. Heb nu enkele ETF's in bezit, om ook gewoon het mechanisme te ontdekken.

In mijn vrije tijd, ben ik nu bezig om te onderzoeken waarin ik wil gaan investeren.
- Green energy georiënteerde ETF. Rendement is vrij waardeloos van deze ETF's gezien over tijdbestek van een 5 jaar. Er zit zelfs een down trend in. Echter wil ik de kansen hierin wel onderzoeken. Groene energie zal steeds belangrijker worden in de toekomst. De smartgrids, zonne energie, slimme technieken. Etc etc

- healthcare. Wereldwijd zegt mij gevoel, dat hierin ook kansen liggen. Hier ga ik mijzelf ook in verdiepen.

Defensieve ETF's, waaruit de portefeuille vooral bestaat uit obligaties. Hoe kijken jullie hier nu tegen aan? De Nederlandse overheid heeft bijvoorbeeld, vandaag weer geld opgehaald tegen een negatieve rente.
pi_148852208
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 17:41 schreef sleutelpunt het volgende:

Ik ben afgelopen zomer afgestudeerd en ben nu werkzaam. Maandelijks wil ik nu gaan beleggen in ETF's, om geleidelijk een vermogen op te bouwen.

Ik zit nu bij DEGIRO. Lekker goedkoop en betaalbaar voor een beginnende belegger. Heb nu enkele ETF's in bezit, om ook gewoon het mechanisme te ontdekken.

In mijn vrije tijd, ben ik nu bezig om te onderzoeken waarin ik wil gaan investeren.
- Green energy georiënteerde ETF. Rendement is vrij waardeloos van deze ETF's gezien over tijdbestek van een 5 jaar. Er zit zelfs een down trend in. Echter wil ik de kansen hierin wel onderzoeken. Groene energie zal steeds belangrijker worden in de toekomst. De smartgrids, zonne energie, slimme technieken. Etc etc

- healthcare. Wereldwijd zegt mij gevoel, dat hierin ook kansen liggen. Hier ga ik mijzelf ook in verdiepen.

Defensieve ETF's, waaruit de portefeuille vooral bestaat uit obligaties. Hoe kijken jullie hier nu tegen aan? De Nederlandse overheid heeft bijvoorbeeld, vandaag weer geld opgehaald tegen een negatieve rente.
Zelfde situatie voor mij.Klaar met studeren en baan nu.

Na paar weken lezen en onderzoeken besloten tot een 80/20 verdeling vanguard ftse All world etf en ishares euro aggregate bonds etf. Brede spreiding en stukje obligaties voor stabiliteit. Als de rente weer gaat stijgen misschien de obligaties niet meer.

Zit ook bij degiro vanwege de kosten. Ik wil over een jaar eens kijken naar meer lezen en ervaren of dit mijn manier van beleggen is. Degiro laat ik wel achter bij hogere bedragen, binck en meesman zijn partijen waar ik meer vertrouwen in heb.

Wil er niet teveel omkijken naar hebben en dan is dit voor nu prima. Heb een bultje links waar ik interessante info vandaan heb, zal later even plaatsen.
De etfs die jij noemt (green en healthcare) zijn vrij specifiek. Meer risico en mogelijk meer rendement. Ik kies liever een brede spreiding, ga nooit meer verdienen dan de markt maar dat hoeft ook niet, die tijd wil ik er niet in steken. Met jou keuzes zal je de markt toch beter moeten volgen want je loopt meer risico.
T is maar net wat je doel is met de belegging (ik wil minstens 20 jaar opbouwen) en of je actief ermee bezig wil zijn.
Vooral rustig inlezen en weloverwogen beslissingen maken.
  † In Memoriam † maandag 19 januari 2015 @ 20:04:37 #270
230491 Zith
pls tip
pi_148852525
Ik denk dat de institutionele investeerders veel beter weten hoe healthcare en groene energie gaan groeien en wanneer. Hierdoor zal het ook al ingeprijsd zijn met als enige echte kies-factor voor jou de hoeveelheid risico en de kosten (en daarmee de te verwachten rendementen zijn).

ETF-picken is IMO in hetzelfde straatje als stockpicken - minus de extra inkomsten door non-systematische risico's weg te nemen.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  dinsdag 20 januari 2015 @ 11:32:36 #271
57047 macondo
pi_148868930
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 17:41 schreef sleutelpunt het volgende:

• Je gevoelens moet je er buiten houden.
• Het gaat niet alleen om de kansen van sectoren, maar ook hoeveel je hiervoor wil betalen. Echte aandelen / sector analyse is een vak. Niet te snel denken dat je slimmer bent : gewoon all world ETF is meestal beste keuze.
• Obligatie ETF's - ik durf het zelf niet aan.
Overal verstand van.
pi_148874487
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 14:49 schreef macondo het volgende:
Beste Joost,

Dat dividend lekkage verhaal : prima, pak ik gewoon dezelfde index. De good old AEX. En wat zien we dan? De buitenlandse concurrent boekt gewoon een hoger rendement dan Think. Dus kennelijk gaat dat zogenaamde "dividendlekkage" voordeel in rook op.

Hoe verklaar je dat?
Beste Macondo,

Helaas is de data van Bloomberg voor beleggingsfondsen en ETF’s niet altijd correct. Het kan voorkomen, al proberen aanbieders dit natuurlijk te vermijden, dat een NAV- waarde of dividend niet volledig overeenkomt wat voor ongewenste verschillen kan zorgen. Voor een definitief antwoord kan je daarom beter kijken of de website van de aanbieder, want die rendementen zijn onderworpen aan een accountantscontrole en moeten dus kloppen.

Als ik kijk op de website van SPDR (link) dan zie ik afwijkende rendementen wat mogelijk het verschil kan verklaren.
In vergelijking met onze ETF (link) presenteren zij iets beter in de jaren 2010 en 2013. 2010 was het eerste volledige boekjaar na onze oprichting en omdat de omvang van onze ETF toen nog beperkt was, kwamen de voordelen van onze structuur minder tot uiting. Wat de reden was dat ze in 2013 beter presteerde en zelfs hun index versloegen weet ik niet, wellicht dat je dit na kan vragen bij SPDR?

Onze structuur stelt ons in staat om al het dividend door te geven waar je recht op hebt, iets wat een Ierse, Franse of Luxemburgse ETF niet kan. Zij kunnen wel andere activiteiten in de ETF ontplooien om dividendlekkage tegen te gaan zoals securities lending. Wij doen dit niet en vandaar dat je bij onze ETF’s alleen het risico loopt dat de waarde van de beleggingen dalen als gevolg van koersdalingen (marktrisico), andere risico’s zoals tegenpartijrisico kennen onze producten niet.

Ik hoop dat dit het een en ander verduidelijkt. Mocht je verder nog vragen hebben raad ik je aan om contact met ons op te nemen via info@thinketfs.nl of 020-7195100.

Met vriendelijke groet,

Joost Tieland
Think ETF’s.
  † In Memoriam † dinsdag 20 januari 2015 @ 17:13:07 #273
230491 Zith
pls tip
pi_148879581
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 14:33 schreef JoostTieland het volgende:

Ik hoop dat dit het een en ander verduidelijkt. Mocht je verder nog vragen hebben raad ik je aan om contact met ons op te nemen via info@thinketfs.nl of 020-7195100.

Leuk dat je meepost!
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_148880279
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 11:32 schreef macondo het volgende:

[..]

• Je gevoelens moet je er buiten houden.
• Het gaat niet alleen om de kansen van sectoren, maar ook hoeveel je hiervoor wil betalen. Echte aandelen / sector analyse is een vak. Niet te snel denken dat je slimmer bent : gewoon all world ETF is meestal beste keuze.
• Obligatie ETF's - ik durf het zelf niet aan.
Ik denk ook zeker niet dat ik slimmer bent :).

Maar hoe picken jullie dan een ETF?
Technische analyses, hebben imo ook weinig zin.
Wel of weinig volatiliteit?
ETF die over een tijd horizon van 5 jaar, een steady rendement hebben?

Ik ben zelf werkzaam binnen de energie sector. Smartgrid netwerken, groene energie etc zijn voor vele nog een onbekende. Momenteel wordt er wel geïnvesteerd in kennis ontwikkeling.
Ik verwacht dat deze investeringen, zich gaan terugbetalen over 5 a 10 jaar. Maarja wat je zegt, het is allemaal gevoelsmatig.
pi_148880382
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 17:13 schreef Zith het volgende:

[..]

Leuk dat je meepost!
Ja zeker. Tof:)

Alleen jammer, dat je bij DEGIRO voor een THINK ETF transactie kosten moet betalen en voor bv een Vanguard of ishares ETF niet.
Hopelijk veranderd dit in de toekomst:)
  dinsdag 20 januari 2015 @ 17:35:34 #276
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_148880500
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 17:31 schreef sleutelpunt het volgende:

[..]

Ja zeker. Tof:)

Alleen jammer, dat je bij DEGIRO voor een THINK ETF transactie kosten moet betalen en voor bv een Vanguard of ishares ETF niet.
Hopelijk veranderd dit in de toekomst:)
Voor Think Global Equity niet.
pi_148881139
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 17:35 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Daarvan heb ik er 4.
En ik moest in totaal toch 4 euro Fee betalen.

Vreemd
  dinsdag 20 januari 2015 @ 18:03:34 #278
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_148881349
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 17:56 schreef sleutelpunt het volgende:

[..]

Daarvan heb ik er 4.
En ik moest in totaal toch 4 euro Fee betalen.

Vreemd
Ik niet. Staan dan ook onder de gratis trackers :)

edit: Hoezo heb je die 4? Je bedoelt 4 stuks Think Global Equity gekocht? Dan is 4 euro veel te veel. Zou maar iets van 0,1% van het aankoopbedrag mogen zijn als ie niet gratis is.
pi_148881624
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 18:03 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik niet. Staan dan ook onder de gratis trackers :)

edit: Hoezo heb je die 4? Je bedoelt 4 stuks Think Global Equity gekocht? Dan is 4 euro veel te veel. Zou maar iets van 0,1% van het aankoopbedrag mogen zijn als ie niet gratis is.
Kijk:

Thinketf, staat ook niet bij de kernselectie van degiro
https://www.degiro.nl/data/pdf/DEGIRO_Trackers_Kernselectie.pdf
  dinsdag 20 januari 2015 @ 18:44:39 #280
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_148882570
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 18:12 schreef sleutelpunt het volgende:

[..]

Kijk:
[ afbeelding ]

Thinketf, staat ook niet bij de kernselectie van degiro
https://www.degiro.nl/data/pdf/DEGIRO_Trackers_Kernselectie.pdf
Die ene staat toch echt bij de gratis trackers op de site van Degiro.
pi_148883102
Misschien later toegevoegd ;)
We fear that which we cannot see
  † In Memoriam † dinsdag 20 januari 2015 @ 19:19:57 #282
230491 Zith
pls tip
pi_148883628
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 17:35 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Think Global RE (real estate) ook niet.
pi_148883908
Zolang jullie maar niet in de withholding tax spin trappen :) Die blijft bij Ierse en Lux vehikels ook niet plakken hoor, en daar is geen security lending voor nodig.

Anders moet onze vriendelijk medeposter maar even laten zien dat Think oiutperformed, gewoon met harde data.
so long and thanks for all the fish
pi_148884896
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 18:44 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Die ene staat toch echt bij de gratis trackers op de site van Degiro.
Je hebt gelijk.

Ik kijk helemaal verkeerd.
Woepsie
  donderdag 22 januari 2015 @ 13:25:26 #285
57047 macondo
pi_148941154
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 14:33 schreef JoostTieland het volgende:

[..]

Beste Macondo,

Helaas is de data van Bloomberg voor beleggingsfondsen en ETF’s niet altijd correct. Het kan voorkomen, al proberen aanbieders dit natuurlijk te vermijden, dat een NAV- waarde of dividend niet volledig overeenkomt wat voor ongewenste verschillen kan zorgen. Voor een definitief antwoord kan je daarom beter kijken of de website van de aanbieder, want die rendementen zijn onderworpen aan een accountantscontrole en moeten dus kloppen.

Als ik kijk op de website van SPDR (link) dan zie ik afwijkende rendementen wat mogelijk het verschil kan verklaren.
In vergelijking met onze ETF (link) presenteren zij iets beter in de jaren 2010 en 2013. 2010 was het eerste volledige boekjaar na onze oprichting en omdat de omvang van onze ETF toen nog beperkt was, kwamen de voordelen van onze structuur minder tot uiting. Wat de reden was dat ze in 2013 beter presteerde en zelfs hun index versloegen weet ik niet, wellicht dat je dit na kan vragen bij SPDR?

Onze structuur stelt ons in staat om al het dividend door te geven waar je recht op hebt, iets wat een Ierse, Franse of Luxemburgse ETF niet kan. Zij kunnen wel andere activiteiten in de ETF ontplooien om dividendlekkage tegen te gaan zoals securities lending. Wij doen dit niet en vandaar dat je bij onze ETF’s alleen het risico loopt dat de waarde van de beleggingen dalen als gevolg van koersdalingen (marktrisico), andere risico’s zoals tegenpartijrisico kennen onze producten niet.

Met vriendelijke groet,

Joost Tieland
Think ETF’s.
Beste Joost,

Het klinkt een beetje als hoog opgeven van je betere motor in je auto, en ondertussen consequent verslagen worden door een concurrent zonder zo'n mooie motor.

SPDR presteert veel beter. En ze hebben nog een achterstand ook volgens jou want dividend lekkage. De suggestie dat de cijfers van Bloomberg niet kloppen - daar ga ik niet eens op in.

Het uitlenen van de stukken levert in professionele circuit (SLB) echt maar 6 a 8 bp op. Dus dat is niet het verschil.

Harde conclusie, ondanks fiscale voordelen rendeert Think structureel minder. Maar toch bedankt dat je wilde reageren.

gr
Macondo
Overal verstand van.
  donderdag 22 januari 2015 @ 13:34:01 #286
57047 macondo
pi_148941416
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 17:29 schreef sleutelpunt het volgende:

[..]

Ik denk ook zeker niet dat ik slimmer bent :).

Maar hoe picken jullie dan een ETF?
Technische analyses, hebben imo ook weinig zin.
Wel of weinig volatiliteit?
ETF die over een tijd horizon van 5 jaar, een steady rendement hebben?

Ik ben zelf werkzaam binnen de energie sector. Smartgrid netwerken, groene energie etc zijn voor vele nog een onbekende. Momenteel wordt er wel geïnvesteerd in kennis ontwikkeling.
Ik verwacht dat deze investeringen, zich gaan terugbetalen over 5 a 10 jaar. Maarja wat je zegt, het is allemaal gevoelsmatig.
Het hele idee is dat je juist niet "pickt" maar gewoon de "hele markt" koopt. Dus een wereldwijde ETF.

Vanguard World Stock bijvoorbeeld.
Overal verstand van.
pi_149256496
quote:
mrt 2015 Maandelijkse aankoop Aandelen Wereldwijd ¤ 100,00
mrt 2015 Maandelijkse aankoop Aandelen Opkomende Landen ¤ 100,00
mrt 2015 Maandelijkse aankoop Obligaties Wereldwijd ¤ 200,00
Na lang nadenken deze samenstelling gekozen via meesman :7 ben benieuwd hoe het zich ontwikkeld.
  maandag 16 februari 2015 @ 17:27:28 #289
440970 Den_the_Menace
Life's too short to not t
pi_149731510
Hi all,

Ik heb afgelopen dagen dit forum in de gaten gehouden en doorgespit voor relevante informatie. Sinds mijn afstuderen vorig jaar ben ik fulltime aan het werk en wil meer met mijn spaarcenten doen.

In principe kan ik een bedrag van +/- 20.000,- missen om te investeren. Echter wil ik klein beginnen met zo'n 1000 à 1500,- om te leren en te snappen wat ik precies doe.

Als ik het goed begrijp is dan het beste scenario om bij DeGiro een gratis account aan te maken en de world Vanguard ETF te kopen ivm spreiding en geen dividendlek(?). Eventueel high-end dividend en emerging market ETF's.

Wat zijn jullie suggesties? Dit proberen en evalueren na een kwartaal of pas na een jaar .. ?
pi_149731981
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 17:27 schreef Den_the_Menace het volgende:
Hi all,

Ik heb afgelopen dagen dit forum in de gaten gehouden en doorgespit voor relevante informatie. Sinds mijn afstuderen vorig jaar ben ik fulltime aan het werk en wil meer met mijn spaarcenten doen.

In principe kan ik een bedrag van +/- 20.000,- missen om te investeren. Echter wil ik klein beginnen met zo'n 1000 à 1500,- om te leren en te snappen wat ik precies doe.

Als ik het goed begrijp is dan het beste scenario om bij DeGiro een gratis account aan te maken en de world Vanguard ETF te kopen ivm spreiding en geen dividendlek(?). Eventueel high-end dividend en emerging market ETF's.

Wat zijn jullie suggesties? Dit proberen en evalueren na een kwartaal of pas na een jaar .. ?
Om een keuze te maken in welk fonds of ETF je wilt investeren, hangt af van hoeveel risico je kan en wil nemen. Dit hangt weer af van de beleggingshorizon (hoe lang wil je het geld geïnvesteerd hebben). Met een langere beleggingshorizon kan je relatief wat meer risico dragen, met een kortere juist wat minder. Deze dingen moet je goed voor jezelf op een rijtje zetten voordat je voor een bepaald fonds kiest.
Wat ik een informatieve site (en bij behorende community) vind, is die van Bogleheads.org. Daar staan voorbeeld portfolio's samengesteld uit een of meerdere fondsen. Wellicht heb je daar wat aan.

Wat deGiro betreft; ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar ze schijnen wel een van de goedkopere te zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Banaanensuiker op 18-02-2015 10:59:43 ]
  maandag 16 februari 2015 @ 17:52:02 #291
440970 Den_the_Menace
pi_149732213
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 17:44 schreef Banaanensuiker het volgende:

[..]

Om een keuze te maken in welk fonds of ETF je wilt investeren, hangt af van hoeveel risico je kan en wil nemen. Dit hangt weer af van de beleggingshorizon (hoe lang wil je het geld geïnvesteerd hebben). Met een langere beleggingshorizon kan je relatief wat meer risico dragen, met een kortere juist wat minder. Deze dingen moet je goed voor jezelf op een rijtje zetten voordat je voor een bepaald fonds kiest.
Wat ik een informatieve site (en bij behorende community), is die van Bogleheads.org. Daar staan voorbeeld portfolio's samengesteld uit een of meerdere fondsen. Wellicht heb je daar wat aan.

Wat deGiro betreft; ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar ze schijnen wel een van de goedkopere te zijn.
Dank voor je snelle reactie en link naar wat voorbeeld portfolio's. Mijn beleggingshorizon zie ik momenteel als 15 tot 20 jaar. Hierbij wil ik een potje opbouwen voor de toekomst. Dus wat dat betreft, zou ik een wat groter risico kunnen/durven lopen.

Voor nu om in te stappen in deze ETF wereld lijkt me DeGiro een goede keus. Mocht ik in de loop der jaren wat meer ervaring hebben, dan zou ik toch eerder voor een Binck o.i.d kiezen ivm grotere investeringen en betrouwbaarheid. Maar dit is puur op basis van andere reviews en ervaringen.

Voor nu ga ik me wat verder verdiepen Bogleheads.org. Andere suggesties en ideeën zijn alsnog welkom :)
pi_149767258
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 17:52 schreef Den_the_Menace het volgende:

[..]

Dank voor je snelle reactie en link naar wat voorbeeld portfolio's. Mijn beleggingshorizon zie ik momenteel als 15 tot 20 jaar. Hierbij wil ik een potje opbouwen voor de toekomst. Dus wat dat betreft, zou ik een wat groter risico kunnen/durven lopen.

Voor nu om in te stappen in deze ETF wereld lijkt me DeGiro een goede keus. Mocht ik in de loop der jaren wat meer ervaring hebben, dan zou ik toch eerder voor een Binck o.i.d kiezen ivm grotere investeringen en betrouwbaarheid. Maar dit is puur op basis van andere reviews en ervaringen.

Voor nu ga ik me wat verder verdiepen Bogleheads.org. Andere suggesties en ideeën zijn alsnog welkom :)
Ik ben na veel inlezen begonnen bij degiro vanwege de kosten, gratis. Heb besloten Vanguard FTSE all world eu ETF te kopen. Enorme spreiding, simpel en EU based en niet us. Dividendlek en koersrisico heb ik na avonden studeren en lezen nog niet 100% helder, gekozen voor eu ipv us op gevoel. Je belegt alsnog 50% in us aandelen. Begin net en heb nog minstens 30 jaar beleggen voor me dus alleen aandelen etf nu. Huidige rente en mijn leeftijd zie ik geen nut in obligaties op dit moment. Ook maar 1 etf voor de hele wereld, splitsen in us, eu en Azië zou kunnen maar maakt het minder simpel en verwacht ik niet meteen meer winst mee.
Degiro voor bedragen <10000 prima, kom ik erboven op termijn dan toch herzien. Betrouwbaarheid moet zich nog bewijzen.

https://econowiser.wordpress.com
Leuk blog om te lezen overigens.
pi_149826414
Bij binck betaal je 10 euro per transactie voor beleggingsfonden, 5 euro voor EFT en 0,15% met een minimum van 60 euro per jaar.

Is dit niet ongelooflijk duur?

Bij degiro heb ik altijd een slecht gevoel, maar hier is het gratis. Ga wel daar heen denk ik.
Op woensdag 25 maart 2015 09:49 schreef TARDIS. het volgende: 'eend112', een vrolijke doch nuchtere user die bekend staat om zijn vriendelijkheid, goedwilligheid en af en toe onverwacht scherpe opmerking.
  donderdag 19 februari 2015 @ 14:25:45 #294
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_149826553
quote:
1s.gif Op donderdag 19 februari 2015 14:21 schreef eend112 het volgende:
Bij binck betaal je 10 euro per transactie voor beleggingsfonden, 5 euro voor EFT en 0,15% met een minimum van 60 euro per jaar.

Is dit niet ongelooflijk duur?
Goedkoop is het niet in ieder geval.
pi_149826653
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 14:25 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Goedkoop is het niet in ieder geval.
Nja met kleine bedragen is het wel duur. Wilde zelf maar rond de 2000 inleggen, dan ben je al rond de 3% rendement kwijt
Op woensdag 25 maart 2015 09:49 schreef TARDIS. het volgende: 'eend112', een vrolijke doch nuchtere user die bekend staat om zijn vriendelijkheid, goedwilligheid en af en toe onverwacht scherpe opmerking.
  donderdag 19 februari 2015 @ 14:48:51 #296
57047 macondo
pi_149827155
quote:
1s.gif Op donderdag 19 februari 2015 14:29 schreef eend112 het volgende:

[..]

Nja met kleine bedragen is het wel duur. Wilde zelf maar rond de 2000 inleggen, dan ben je al rond de 3% rendement kwijt
Absoluut. Je bent gek als je bij Binck of Alex belegt.

quote:
1s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 18:15 schreef RevQ het volgende:

[..]

Ik ben na veel inlezen begonnen bij degiro vanwege de kosten, gratis. Heb besloten Vanguard FTSE all world eu ETF te kopen. Enorme spreiding, simpel en EU based en niet us. Dividendlek en koersrisico heb ik na avonden studeren en lezen nog niet 100% helder, gekozen voor eu ipv us op gevoel. Je belegt alsnog 50% in us aandelen. Begin net en heb nog minstens 30 jaar beleggen voor me dus alleen aandelen etf nu. Huidige rente en mijn leeftijd zie ik geen nut in obligaties op dit moment. Ook maar 1 etf voor de hele wereld, splitsen in us, eu en Azië zou kunnen maar maakt het minder simpel en verwacht ik niet meteen meer winst mee.
Degiro voor bedragen <10000 prima, kom ik erboven op termijn dan toch herzien. Betrouwbaarheid moet zich nog bewijzen.

https://econowiser.wordpress.com
Leuk blog om te lezen overigens.
Je beleggingen bij DeGiro zijn afgescheiden, dus veilig. Zelfs al gaan ze volkomen failliet. Heb ongeveer 80% van mijn vermogen in de Vanguard World ETF zitten trouwens.
Overal verstand van.
pi_149863395
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 14:48 schreef macondo het volgende:

[..]

[..]

Je beleggingen bij DeGiro zijn afgescheiden, dus veilig. Zelfs al gaan ze volkomen failliet. Heb ongeveer 80% van mijn vermogen in de Vanguard World ETF zitten trouwens.
Zit idd in aparte BV maar toch voelt deGiro nog niet topsafe.

Nog meer beleggingen naast Vanguard World ETF? Sinds mijn start al een zeer mooi rendement (te mooi bijna :P).
pi_149912872
quote:

[..]

[..]

Alex is alleen handig bij bedragen > 10k.
  zondag 22 februari 2015 @ 14:02:01 #299
440970 Den_the_Menace
pi_149916852
quote:
Ik vraag me dan af, hoe gevaarlijk is het om zo'n groot percentage van je vermogen in 1 ETF onder te brengen? Hoe snel zou je weer bij dit geld kunnen als dit nodig is?

Ik was zelf namelijk ook van plan om een aanzienlijk % van mijn vermogen onder te brengen in de Vanguard World ETF.
  maandag 23 februari 2015 @ 10:44:52 #300
440970 Den_the_Menace
pi_149948294
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 17:56 schreef RevQ het volgende:
Zit idd in aparte BV maar toch voelt deGiro nog niet topsafe.

Nog meer beleggingen naast Vanguard World ETF? Sinds mijn start al een zeer mooi rendement (te mooi bijna ).
Mag ik vragen wat voor rendement je behaalt hebt met wat voor start kapitaal? :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')