abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 7 februari 2014 @ 11:35:36 #1
6067 Turbomuis
Kruimeltjes zijn ook cake
pi_136432447
Mijn dochter werkt als vrijwilliger (ze loopt stage, maar het zijn allemaal vrijwilligers daar) in een jongerencentrum/eetcafé. Fooien die ze krijgen van gasten gaan gewoon de kassa in.

Ik heb begrepen dat er wettelijk niet echt iets geregeld is v.w.b. fooien, maar gewoon de kassa in, is dat niet een beetje raar? Fooien geven mensen toch niet zomaar?

edit: op nurecht.nl staat:
quote:
Wanneer u fooi krijgt van een klant of gast op uw werk, dan is die fooi in principe alleen voor u bestemd en mag u hem houden. Uw werkgever mag zich uw fooi niet toe-eigenen of met de fooi eerst eventuele kasverschillen verrekenen. Maar als op uw werk een fooienpot bestaat waaraan iedereen zijn fooi moet afdragen zodat deze vervolgens onder het personeel kan worden verdeeld, dan is dat wel toegestaan. De fooi moet dan wel ook daadwerkelijk worden verdeeld onder de medewerkers en er mag ook in dat geval niet een deel worden gebruikt om kasverschillen mee te verrekenen.
Zelf zit ze er niet mee, ik wil er verder ook niks mee, ik ben gewoon benieuwd hoe het zit :)
I give myself very good advice
But I very seldom follow it
That explains the trouble that I'm always in
pi_136432484
Dat ligt eraan wat er is afgesproken binnen het bedrijf.

Mensen geven fooien inderdaad niet zomaar. Maar wie geven ze de fooi - je dochter, de kok, of het eetcafé zelf? Als het voor de serveerster is (je dochter, neem ik aan) is, dan is het oneerlijk voor de kok. Want die gaat nooit een fooi ontvangen.

Over het algemeen is er een fooienpot, maar ik kan me voorstellen dat dat lastig is tegenwoordig met pinnen.
Oh.
pi_136432514
en wat gebeurt er mee nadat het in de kassa terecht komt?

in veel bedrijven is het zo dat de fooien onder het personeel verdeeld worden
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 11:43:42 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_136432666
Het is geen echt bedrijf zo te zien, maar meer een instelling.
Ik vraag me af of regels voor bedrijven daar gelden en ook vraag ik me af of mensen niet juist de fooi geven voor het onderhouden van het jongerencentrum.
pi_136432749
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 11:36 schreef Nat-Water het volgende:
Dat ligt eraan wat er is afgesproken binnen het bedrijf.

Mensen geven fooien inderdaad niet zomaar. Maar wie geven ze de fooi - je dochter, de kok, of het eetcafé zelf? Als het voor de serveerster is (je dochter, neem ik aan) is, dan is het oneerlijk voor de kok. Want die gaat nooit een fooi ontvangen.

Over het algemeen is er een fooienpot, maar ik kan me voorstellen dat dat lastig is tegenwoordig met pinnen.
Waarom is het oneerlijk voor de kok? Had hij niet een ander beroep moeten kiezen? Of moet de eigenaar van de zaak ook zijn winst delen met het hele bedrijf.. Of een accountant zijn winstuitkering delen met de receptioniste omdat het anders oneerlijk is?
pi_136432793
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 11:46 schreef djedz het volgende:

[..]

Waarom is het oneerlijk voor de kok? Had hij niet een ander beroep moeten kiezen? Of moet de eigenaar van de zaak ook zijn winst delen met het hele bedrijf.. Of een accountant zijn winstuitkering delen met de receptioniste omdat het anders oneerlijk is?
Omdat de serveerster het aanspreekpunt van de zaak is. Die zal alle fooien ontvangen, en als die gewoon gehouden mochten worden is het oneerlijk voor de kok, want die zal persoonlijk nooit een fooi ontvangen. Hoe vaak ben jij de keuken ingelopen om de kok te bedanken en geld in z'n hand te drukken? Of de restauranteigenaar die de opzet van de zaak goed voor elkaar heeft?

En winstuitkering is TOTAAL iets anders. Dat komt van het bedrijf uit.
Oh.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 11:49:25 #7
6067 Turbomuis
Kruimeltjes zijn ook cake
pi_136432849
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 11:43 schreef BasEnAad het volgende:
Het is geen echt bedrijf zo te zien, maar meer een instelling.
Ik vraag me af of regels voor bedrijven daar gelden en ook vraag ik me af of mensen niet juist de fooi geven voor het onderhouden van het jongerencentrum.
Het is een stichting. Ze hebben oefenruimtes, een poppodium en een café/restaurant.
I give myself very good advice
But I very seldom follow it
That explains the trouble that I'm always in
pi_136432874
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 11:46 schreef djedz het volgende:

[..]

Waarom is het oneerlijk voor de kok? Had hij niet een ander beroep moeten kiezen? Of moet de eigenaar van de zaak ook zijn winst delen met het hele bedrijf.. Of een accountant zijn winstuitkering delen met de receptioniste omdat het anders oneerlijk is?
Een baas of receptioniste is anders


Een kok heeft wel degelijk recht op fooi als je gaat werken in de horeca is je salaris immers gebasseerd op fooi
  vrijdag 7 februari 2014 @ 11:51:51 #9
6067 Turbomuis
Kruimeltjes zijn ook cake
pi_136432938
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 11:50 schreef klawie het volgende:
in de horeca is je salaris immers gebasseerd op fooi
wut?
I give myself very good advice
But I very seldom follow it
That explains the trouble that I'm always in
pi_136433045
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 11:51 schreef Turbomuis het volgende:

[..]

wut?
Klinkt raar maar 95% is het zo je krijgt dan het minimuim loon en de fooi wordt verdeeld
  vrijdag 7 februari 2014 @ 11:58:41 #11
6067 Turbomuis
Kruimeltjes zijn ook cake
pi_136433113
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 11:56 schreef klawie het volgende:

[..]

Klinkt raar maar 95% is het zo je krijgt dan het minimuim loon en de fooi wordt verdeeld
A, je bedoelt het zo. Ik dacht dat je bedoelde dat je dan minder dan minimum zou krijgen en de rest moest bijverdeinen met fooien. Soort commissiebasis maar dan anders :)
I give myself very good advice
But I very seldom follow it
That explains the trouble that I'm always in
pi_136433188
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 11:58 schreef Turbomuis het volgende:

[..]

A, je bedoelt het zo. Ik dacht dat je bedoelde dat je dan minder dan minimum zou krijgen en de rest moest bijverdeinen met fooien. Soort commissiebasis maar dan anders :)
Nee dat nog net niet maar zonder fooi zou je nog minder als een stratenmaker verdienen bv terwel je ook op feest en zon dagen werkt
pi_136433244
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 12:01 schreef klawie het volgende:

[..]

Nee dat nog net niet maar zonder fooi zou je nog minder als een stratenmaker verdienen bv terwel je ook op feest en zon dagen werkt
Wat een ontzettende denigrerende opmerking. Ik snap je punt wel, maar hoe je het brengt is gewoon waardeloos.
Oh.
pi_136433428
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 12:03 schreef Nat-Water het volgende:

[..]

Wat een ontzettende denigrerende opmerking. Ik snap je punt wel, maar hoe je het brengt is gewoon waardeloos.
Zo bedoelde ik het niet maar je begrijpt wat ik bedoel daar ging het om
pi_136433849
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 11:50 schreef klawie het volgende:

[..]

Een kok heeft wel degelijk recht op fooi
Wat een onzin.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 13:26:20 #16
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_136435718
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 12:01 schreef klawie het volgende:

[..]

Nee dat nog net niet maar zonder fooi zou je nog minder als een stratenmaker verdienen bv terwel je ook op feest en zon dagen werkt
En dat terwijl je met glazen en rond moet lopen!
pi_136436342
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 11:35 schreef Turbomuis het volgende:
Mijn dochter werkt als vrijwilliger (ze loopt stage, maar het zijn allemaal vrijwilligers daar) in een jongerencentrum/eetcafé. Fooien die ze krijgen van gasten gaan gewoon de kassa in.

Ik heb begrepen dat er wettelijk niet echt iets geregeld is v.w.b. fooien, maar gewoon de kassa in, is dat niet een beetje raar? Fooien geven mensen toch niet zomaar?
Zelf zit ze er niet mee, ik wil er verder ook niks mee, ik ben gewoon benieuwd hoe het zit :)
Dus de fooien zijn voor het bedrijf? Nee dat is niet raar, want bedrijven misbruiken hun medewerkers nu eenmaal :) Maar het hoort niet in ieder geval :)
Het is normaal dat je aan het eind van de avond iets terugziet van je fooien.
Meestal gooien alle collega's de fooien in een aparte pot en verdelen de pot na sluiting.

Wist niet dat het gebruikelijke op nurecht.nl stond: Maar als op uw werk een fooienpot bestaat waaraan iedereen zijn fooi moet afdragen zodat deze vervolgens onder het personeel kan worden verdeeld, dan is dat wel toegestaan. De fooi moet dan wel ook daadwerkelijk worden verdeeld onder de medewerkers en er mag ook in dat geval niet een deel worden gebruikt om kasverschillen mee te verrekenen.
pi_136436464
quote:
10s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 13:26 schreef hugecooll het volgende:

[..]

En dat terwijl je met glazen en rond moet lopen!
Je vergist je nog hoe hard werken het is je hebt rond etenstijd een hele grote piek kwa drukte maar je kan niet meer personeel in dienst nemen omdat er gewoon geen werk is voor hun na die piek dus moet iedereen een stapje harder lopen
  vrijdag 7 februari 2014 @ 13:48:02 #19
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_136436486
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 13:47 schreef klawie het volgende:

[..]

Je vergist je nog hoe hard werken het is je hebt rond etenstijd een hele grote piek kwa drukte maar je kan niet meer personeel in dienst nemen omdat er gewoon geen werk is voor hun na die piek dus moet iedereen een stapje harder lopen
Het ging dus vooral om de vergelijking met stratenmakers
pi_136436552
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 13:48 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Het ging dus vooral om de vergelijking met stratenmakers
Bij mij ook ik heb er 2 weken en het beeld wat ik kreeg was dat die mensen heel weinig uitvoeren op een dag maar ook een hele lage loon krijgen
pi_136436629
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 13:49 schreef klawie het volgende:

[..]

Bij mij ook ik heb er 2 weken en het beeld wat ik kreeg was dat die mensen heel weinig uitvoeren op een dag maar ook een hele lage loon krijgen
Jij bent het levende bewijs dat 18 jaar en ouder nog niet gelijk staat aan volwassen. Gefeliciteerd.
EDIT: Hoewel Roadtrip ook zo'n voorbeeld is.
Oh.
pi_136436668
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 11:36 schreef Nat-Water het volgende:
aar wie geven ze de fooi - je dochter, de kok, of het eetcafé zelf? Als het voor de serveerster is (je dochter, neem ik aan) is, dan is het oneerlijk voor de kok. Want die gaat nooit een fooi ontvangen.
_O-.
pi_136436767
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 13:51 schreef Nat-Water het volgende:

[..]

Jij bent het levende bewijs dat 18 jaar en ouder nog niet gelijk staat aan volwassen. Gefeliciteerd.
EDIT: Hoewel Roadtrip ook zo'n voorbeeld is.
Ik ben 19 jaar vriend maar je mag uitleggen waarom je het vind lol
pi_136439606
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 11:36 schreef Nat-Water het volgende:
Dat ligt eraan wat er is afgesproken binnen het bedrijf.

Mensen geven fooien inderdaad niet zomaar. Maar wie geven ze de fooi - je dochter, de kok, of het eetcafé zelf? Als het voor de serveerster is (je dochter, neem ik aan) is, dan is het oneerlijk voor de kok. Want die gaat nooit een fooi ontvangen.

In welk eetcafé of restaurant ook: Een kok deelt nooit mee in de fooienpot aangezien die voor het bedienend personeel is.Een kok krijgt ook meestal meer betaalt dan het overig personeel en krijgt dus niets van de gemiddelde fooi. Sterker nog: Een goede kok die heeft een eigen contract waar dit fooien gebeuren bij is opgenomen en verwerkt in zijn uiteindelijke salaris.
pi_138567468
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 11:50 schreef klawie het volgende:

[..]

Een baas of receptioniste is anders

Een kok heeft wel degelijk recht op fooi als je gaat werken in de horeca is je salaris immers gebasseerd op fooi
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 15:21 schreef Iwanius het volgende:

[..]

In welk eetcafé of restaurant ook: Een kok deelt nooit mee in de fooienpot aangezien die voor het bedienend personeel is.Een kok krijgt ook meestal meer betaalt dan het overig personeel en krijgt dus niets van de gemiddelde fooi. Sterker nog: Een goede kok die heeft een eigen contract waar dit fooien gebeuren bij is opgenomen en verwerkt in zijn uiteindelijke salaris.
Das een leuke fooi dan ;)
Alleen een gek kent de waarheid
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')