Zoals Amaranta al zei, zoiets gaat hoogstwrs ook door de MR. Dus in die zin hebben ouders wel inspraak (zij het indirect).quote:Op zondag 9 februari 2014 18:43 schreef Clubsoda het volgende:
En dat een school zoiets blijkbaar zomaar kan invoeren zonder overleg.
Dat vind ik ook. Positief bekrachtigen kan op veel prettiger manieren.quote:Ik word in ieder geval intens verdrietig van het idee van een lijst waarop potdorie de complete klas én alle ouders kunnen lezen dat mijn kind geen krulletjes heeft verdiend. Ik vind dat zo stigmatisetend en zonder respect.
Maar zou jij daadwerkelijk iemand die rent in de gang terwijl de afspraak "rustig in de gang zijn" telt, aanspreken, hem de kans geven het goed te doen en hem, als hij het goed doet, een compliment geven?quote:Op zondag 9 februari 2014 18:41 schreef Moonah het volgende:
[..]
Oké, ben ik met je eens.![]()
Neemt niet weg dat het aanleren/handhaven van afspraken/regels imo het beste kan gebeuren door uitleg/overeenstemming, en daarna de nadruk op hetgeen goed gaat.
Maar goed, ik val in herhaling.
Is dat zo raar dan?quote:Op zondag 9 februari 2014 18:47 schreef Troel het volgende:
[..]
Maar zou jij daadwerkelijk iemand die rent in de gang terwijl de afspraak "rustig in de gang zijn" telt, aanspreken, hem de kans geven het goed te doen en hem, als hij het goed doet, een compliment geven?
quote:Op zondag 9 februari 2014 18:47 schreef Troel het volgende:
[..]
Maar zou jij daadwerkelijk iemand die rent in de gang terwijl de afspraak "rustig in de gang zijn" telt, aanspreken, hem de kans geven het goed te doen en hem, als hij het goed doet, een compliment geven?
Ik zou niet weten waarom je er dan uiteindelijk wat goeds over moet zeggenquote:
Voor sommige kinderen is het veel moeilijker om de regel 'niet door de gangen rennen' op te kunnen volgen dan voor anderen. Ik vind er dan ook niks vreemds aan dat juist zo'n kind een compliment krijgt als hij laat zien dat hij het wel kan/wil doen. Ik zou het juist heel krampachtig vinden om alle kinderen maar continue te belonen voor het feit dat ze niet door de gangen rennen.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:54 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom je er dan uiteindelijk wat goeds over moet zeggenVooral omdat het kind wat meteen goed loopt, wellicht niets te horen krijgt...
Dat is een aanname Troel. Vanuit een negatieve benadering....quote:Op zondag 9 februari 2014 18:54 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom je er dan uiteindelijk wat goeds over moet zeggenVooral omdat het kind wat meteen goed loopt, wellicht niets te horen krijgt...
Disclaimer, ben inmiddels aan het koken, maar zat nog even na te denken over Livelink.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:35 schreef livelink het volgende:
[..]
Ik denk dat het ook vaak niet eens zozeer het gebrek aan opvoeding is, maar ook gewoon onmacht in opvoeding.
Er zijn ook ouders die hun stinkende best doen, terwijl hun pogingen nauwelijks invloed hebben op het gedrag van hun kind. Dit zijn echter wel de kinderen met wie er meestal 'meer aan de hand is'. En die kinderen worden meestal ook meer individueel benaderd.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:31 schreef Moonah het volgende:
Maar er wordt in dit topic gedaan alsof de oorzaak van 'misdragingen' in de klas bij de leerkrachten zou liggen. terwijl ik denk dat het ligt bij gebrek aan opvoeding van (sommige) kinderen.
Op mijn ervaringen met leerkrachten beroepsmatigquote:
Vertel.quote:Op zondag 9 februari 2014 19:43 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Ik denk gewoon dat de orde in de klas op meer manieren hersteld kan worden, minder competentie gerichte manieren.
Ga in gesprek met de kinderen, vaak weten ze zelf heel goed wat wel en.geen geaccepteerd gedrag is...quote:
Dat gebeurt al. En voor laten we zeggen de helft van de kinderen voldoet dit. Voor de andere helft is dat niet voldoende. Die hebben een extrinsieke motivatie nodig.quote:Op zondag 9 februari 2014 19:59 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Ga in gesprek met de kinderen, vaak weten ze zelf heel goed wat wel en.geen geaccepteerd gedrag is...
Stel samen met de klas regels op, de motivatie om je aan je "eigen" regels te houden is vele malen groter dan bij opgelegde regels van die vervelende volwassenen.... En vaak zie je ook dat de kinderen elkaar helpen herinneren aan de regels.
Dan is het toch zonde om die op te schepen met een schoolbreed programma als PBS.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:02 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dat gebeurt al. En voor laten we zeggen de helft van de kinderen voldoet dit. Voor de andere helft is dat niet voldoende. Die hebben een extrinsieke motivatie nodig.
Niet alleen zonde, maar onnodig en, wie zal het zeggen, misschien wel schadelijk op termijn omdat je misschien wel middelbare scholieren en volwassenen kweekt die niet meer in staat zijn zonder beloning iets te doen. Terwijl dit eerst kinderen waren die dat prima konden.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:09 schreef Marrije het volgende:
[..]
Dan is het toch zonde om die op te schepen met een schoolbreed programma als PBS.
Ik geef netjes elk jaar op de participatieformulieren aan dat ik beschikbaar ben voor MR of OR, maar dan moet er natuurlijk wel een plek vrij zijnquote:Op zondag 9 februari 2014 19:48 schreef mignonne het volgende:
Het is idd vooral dat wat me tegenstaat, het zichtbaar maken van die beloningen en zulks. Ik heb zelf geen moeite met complimenten geven aan mijn kinderen, en heb er ook geen moeite mee als ze ze op school zouden ontvangen. Ik vind het wel belangrijk dat het geen lege complimenten zijn.
Nouja goed, ik geloof dat de overgrote tendens wel is dat het vooral de zichtbare krulletjes, armbandjes en dies meer zijn die mensen tegen de borst stuit.
Mijn lief zit in de MR van de school van onze dochter, er kwam toevallig een plek vrij toen zij net begon, hij heeft zich aangemeld omdat hij het belangrijk vindt betrokken te zijn bij dit soort zaken en beslissingen. Bij onze school zit het voorlopig nog niet in de planning begreep ik.
quote:Op zondag 9 februari 2014 20:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niet alleen zonde, maar onnodig en, wie zal het zeggen, misschien wel schadelijk op termijn omdat je misschien wel middelbare scholieren en volwassenen kweekt die niet meer in staat zijn zonder beloning iets te doen. Terwijl dit eerst kinderen waren die dat prima konden.
Ho. Ik ben geen voorstander van die materiële beloningen hè. Ik geef 'slechts' complimenten voor gewenst gedrag.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:09 schreef Marrije het volgende:
[..]
Dan is het toch zonde om die op te schepen met een schoolbreed programma als PBS.
Eerder werd er in dit topic gezegd dat kinderen van users hier (weet niet of jij het ook over S zei) niet ontvankelijk waren voor dergelijke beloningen.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niet alleen zonde, maar onnodig en, wie zal het zeggen, misschien wel schadelijk op termijn omdat je misschien wel middelbare scholieren en volwassenen kweekt die niet meer in staat zijn zonder beloning iets te doen. Terwijl dit eerst kinderen waren die dat prima konden.
Oh dat is jammer. Bij ons kwam dus toevallig een plekje vrij aan het begin van het schooljaar. B. heeft daarop 'gesolliciteerd' en moest ie voor een of andere kiescommissie waarna de andere ouders hun stem mochten uitbrengen. Hij vindt het wel leuk om zich bezig te houden met de organisatorische kant van school. Maar idd, het is wel mazzel dat er toevallig net een plekje vrij was.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:11 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik geef netjes elk jaar op de participatieformulieren aan dat ik beschikbaar ben voor MR of OR, maar dan moet er natuurlijk wel een plek vrij zijn
Ligt eraan hoe. Ik geef S best complimenten, maar geen lege. Toen ze gisteren voor de eerste keer (wellicht laat, maar wij verzaakten het haar zelf te laten doen) een mandarijn zelf had gepeld, zei ik niet "goed zo", want dat is een leeg compliment. Ik zei "wat fijn voor je dat je dat zelf hebt gedaan, en dus zelf kunt! Fijn om zelfstandig te zijn!"quote:Op zondag 9 februari 2014 20:16 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ho. Ik ben geen voorstander van die materiële beloningen hè. Ik geef 'slechts' complimenten voor gewenst gedrag.
[..]
Eerder werd er in dit topic gezegd dat kinderen van users hier (weet niet of jij het ook over S zei) niet ontvankelijk waren voor dergelijke beloningen.
Denk je ook dat het schadelijk zou kunnen zijn om goed gedrag te complimenteren, zoals ik eerder omschreef?
De termijn van de twee MR-leden zit er nu op, maar die willen allebei blijven zitten, dus als iemand zich nu aan zou melden komt er een stemming. Bij de OR komt aan het einde van het schooljaar een plekje vrij waar ik nu (eindelijk) voor benaderd ben en waar nog een plek gevuld moet worden na dit schooljaar. Ik gok niet dat ik voor de MR veel stemmen zou krijgen, 't is een nogal dubbele school, er zijn mensen die naar de school gaan vanwege het PC-onderwijs, maar het staat ook bekend als de kakschool. Bij die laatste groep ben ik geloof ik niet zo heel erg geliefdquote:Op zondag 9 februari 2014 20:20 schreef mignonne het volgende:
[..]
Oh dat is jammer. Bij ons kwam dus toevallig een plekje vrij aan het begin van het schooljaar. B. heeft daarop 'gesolliciteerd' en moest ie voor een of andere kiescommissie waarna de andere ouders hun stem mochten uitbrengen. Hij vindt het wel leuk om zich bezig te houden met de organisatorische kant van school. Maar idd, het is wel mazzel dat er toevallig net een plekje vrij was.
Eens.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:21 schreef miss_sly het volgende:
Maar een "goed zo, hier heb je een armbandje" als ze volgens afspraak rustig hebben gelopen op de gang, vind ik leeg en waardeloos.
Agenda en notulen van MR vergaderingen zijn openbaar. Vergaderingen zelf geloof ik meestal ook. Je kunt altijd contact opnemen met iemand uit de MR om het eea te bespreken en je mening kenbaar te maken. Ik weet even niet of mensen er op persoonlijke titel zitten.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:24 schreef Troel het volgende:
[..]
De termijn van de twee MR-leden zit er nu op, maar die willen allebei blijven zitten, dus als iemand zich nu aan zou melden komt er een stemming. Bij de OR komt aan het einde van het schooljaar een plekje vrij waar ik nu (eindelijk) voor benaderd ben en waar nog een plek gevuld moet worden na dit schooljaar. Ik gok niet dat ik voor de MR veel stemmen zou krijgen, 't is een nogal dubbele school, er zijn mensen die naar de school gaan vanwege het PC-onderwijs, maar het staat ook bekend als de kakschool. Bij die laatste groep ben ik geloof ik niet zo heel erg geliefd
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |