abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 10 februari 2014 @ 11:18:05 #151
5428 crew  miss_sly
pi_136540919
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2014 11:02 schreef -Spring het volgende:
Ik heb net op school een technieklesje gegeven aan groep 1 en 2 en moest aan dit topic denken.

Er zitten een paar onwijs drukke en voor zover ik dat kan beoordelen, onopgevoedde jongetjes in die klas. Ik moest hen meenemen naar het bso-lokaal. En zo ver zien te krijgen dat rustig, dus niet rennend, te doen.

Op dat moment, ook gezien de situatie (druk, enthousiasme) kon ik echt niets anders bedenken dan hen van tevoren al duidelijk te maken dat ze van mij een dik compliment zouden krijgen als dat zou lukken.

Hoe zouden dat anders of beter hebben gekund dan? dus zonder 'normaal' gedrag te complimenteren?
Hoe complimenteer je normaal gedrag? Hoe vraag je erom dat ze dat normale gedrag laten zien?

Als je van tevoren zegt wat je van ze verwacht, en zo gaat het ook, dan is het toch prima om in het lokaal aangekomen iets te zeggen als "dank jullie voor het netjes, rustig lopen, heel fijn dat jullie dat hebben gedaan, ik wist wel dat jullie dat prima zouden kunnen"?

Maar om dan (naar voorbeeld van het filmpje bijvoorbeeld) armbandjes uit te gaan delen...en dan die twee kindjes die net uit de pas liepen bijvoorbeeld overslaan met die armbandjes of ze er nog een keer extra om laten lopen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator maandag 10 februari 2014 @ 11:19:13 #152
5428 crew  miss_sly
pi_136540944
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2014 11:05 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

nou ja. Die betreffende middelste zat op een gegeven moment meer op de gang dan in de klas. En hij hij had een diepgewortelde haat tegen de juf. (Die ook dingen zei als: dochters krijgen is veel meer bijzonder dan jongens. Meisjes mochten koffie voor haar halen, jongens nooit, mijn zoon mocht niet meer meegymen omdat hij naar het hek rende buiten....) ik bemerkte bij mijzelf ook een afkeer op een gegeven moment :@
Het viel nog niet mee om haar niet af te vallen thuis zeg maar. :') dus heb ik mijn zoon zélf positief beloond. Als hij van half november tot de kerst er niet meer uitgezet zou worden ging ik samen met hem naar de bioscoop. Ondertussen bij de tienminuten gesprekken mijn ongenoegen geuit over benaderwijze van de juf. Bij de juf. Toen zij niet vlot genoeg leek te snappen wat ik bedoelde ben ik ook naar de directie gestapt. :@
En ja, toen was er ineens wel ruimte en begeleiding. Maar ook bij mijn zoon dus. Want de machtstrijd met de juf stopte.
Het was niet zover uit de hand gelopen als deze juf zich gericht had op postief gedrag. Maar ik ben erg bang dat deze juf nooit de positieve kanten van jongens zal zien.
En dan ben je er mooi klaar mee, met meisjes met kaarten vol krullen en armen vol armbandjes.
O, wat erg, zo'n juf. Wat moet dat naar zijn geweest voor je middelste! En voor alle jongetjes in de klas, for that matter!

Ik had zo'n leerkracht in de 6e klas van de lagere school, alleen hij vond vrouwen minderwaardige wezens. Dat liet hij dan ook goed merken, altijd. Wat dat al kan doen met kinderen, ik denk niet dat er veel volwassenen bij stil staan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_136541320
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 10:57 schreef miss_sly het volgende:
En dan even een mooi stukje waarom "belonen" eigenlijk net zo min werkt als "straffen", hoe positief het ook bedoeld is.

http://kiind.nl/articles/(...)rstigekinderwil.html
Ik wilde 'm net gaan plaatsen! ^O^
  maandag 10 februari 2014 @ 12:33:23 #154
127966 Marrije
ja, met dubbel r
  maandag 10 februari 2014 @ 12:45:27 #155
35189 Troel
scherp en bot
pi_136543761
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_136543931
quote:
Uit die column:

quote:
Ze besluit dat haar kind gewoon een uitje krijgt omdat het leuk is. Onvoorwaardelijk. En dat haar kind de tafel afruimt of meewerkt, gewoon, omdat het doodnormaal is dat je in een gezin je steentje bijdraagt.
Het aloude 'omdat ik het zeg' en 'daarom!' waar ik zwaar fan van ben dus.
  maandag 10 februari 2014 @ 12:52:31 #157
381212 Gulara
From the future
pi_136544044
quote:
14s.gif Op maandag 10 februari 2014 12:49 schreef Luigi het volgende:

[..]

Uit die column:

[..]

Het aloude 'omdat ik het zeg' en 'daarom!' waar ik zwaar fan van ben dus.
Helaas heb je dan als leerkracht wel allemaal ouders aan je bureau staan. Zij vinden 'daarom' vaak niet zo leuk.
  maandag 10 februari 2014 @ 12:56:33 #158
35189 Troel
scherp en bot
pi_136544186
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2014 12:52 schreef Gulara het volgende:

[..]

Helaas heb je dan als leerkracht wel allemaal ouders aan je bureau staan. Zij vinden 'daarom' vaak niet zo leuk.
Dan moet de leerkracht maar eens de tijd nemen om die ouders uit te leggen waarom sommige dingen zo zijn.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 10 februari 2014 @ 13:03:48 #159
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_136544462
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2014 12:52 schreef Gulara het volgende:

[..]

Helaas heb je dan als leerkracht wel allemaal ouders aan je bureau staan. Zij vinden 'daarom' vaak niet zo leuk.
dan leren ze daar maar mee leven? Het lijkt me toch niet echt het idee dat we ouders daar zeggenschap over geven. Omdat zij mondigheid belangrijk vinden?
Het wordt tijd dat leerkrachten weer staan voor hun insteek. Volgens mij twijfelen die eigenlijk ook. En door die twijfel worden ze overlopen door de kinderen en wordt het een janboel.
Wij hebben zo'n directeur. Die zegt gewoon: zo gaan wij met elkaar om hier. Staat het je niet aan? Je bent vrij naar een andere school te gaan. Blijf je hier dan zijn dit de regels.

Kijk. Daar hou ik van.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_136544517
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2014 13:03 schreef debuurvrouw het volgende:

Wij hebben zo'n directeur. Die zegt gewoon: zo gaan wij met elkaar om hier. Staat het je niet aan? Je bent vrij naar een andere school te gaan. Blijf je hier dan zijn dit de regels.

Kijk. Daar hou ik van.
Whappaaa.

Dit hele land is lamgelegd door inspraak en compromissen en methodieken en gelul.
  maandag 10 februari 2014 @ 14:00:52 #161
35189 Troel
scherp en bot
pi_136546390
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2014 13:03 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

dan leren ze daar maar mee leven? Het lijkt me toch niet echt het idee dat we ouders daar zeggenschap over geven. Omdat zij mondigheid belangrijk vinden?
Het wordt tijd dat leerkrachten weer staan voor hun insteek. Volgens mij twijfelen die eigenlijk ook. En door die twijfel worden ze overlopen door de kinderen en wordt het een janboel.
Wij hebben zo'n directeur. Die zegt gewoon: zo gaan wij met elkaar om hier. Staat het je niet aan? Je bent vrij naar een andere school te gaan. Blijf je hier dan zijn dit de regels.

Kijk. Daar hou ik van.
Lijkt me heerlijk!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_136546631
quote:
14s.gif Op maandag 10 februari 2014 12:49 schreef Luigi het volgende:

[..]

Uit die column:

[..]

Het aloude 'omdat ik het zeg' en 'daarom!' waar ik zwaar fan van ben dus.
Maar je kunt een ander, dus ook een kind, best bedanken voor het feit dat hij of zei een steentje bijdraagt. Ik kook bijvoorbeeld elke avond, maar mijn partner spreekt geregeld haar waardering uit voor het feit dat ik dat doe. Ondanks dat het de afspraak is dat ik dat doe. Even zo goed bedank ik ook wel eens als ze gestofzuigd heeft bijvoorbeeld, gewoon omdat ik dat fijn vind. Niet dat we elkaar de heel dag voor iedere scheet bedanken, maar het is wel fijn om te horen dat wat je doet gewaardeerd wordt.

En ik denk dat dat deels de insteek is van deze methode; dat er veel kinderen zijn die alleen maar horen wat ze fout doen en niets horen als het goed gaat. 'Geen bericht, goed bericht' is wel reuzepragmatisch enzo, maar niet altijd prettig. In die zin vind ik focussen op het positieve wel fijne insteek, maar het is de manier waarop natuurlijk ;)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_136546761
Ohja god, als ik de uk vraag of ze even de tafel wil dekken en ze doet dat dan zeg ik ook 'dankjewel voor de hulp!'. Maar als ze vraagt waarom dan is het gewoon daarom en omdat de tafel gedekt moet worden en niet om een stickerkaart vol te maken oid :').
  maandag 10 februari 2014 @ 14:28:30 #164
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_136547551
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2014 13:03 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

dan leren ze daar maar mee leven? Het lijkt me toch niet echt het idee dat we ouders daar zeggenschap over geven. Omdat zij mondigheid belangrijk vinden?
Het wordt tijd dat leerkrachten weer staan voor hun insteek. Volgens mij twijfelen die eigenlijk ook. En door die twijfel worden ze overlopen door de kinderen en wordt het een janboel.
Wij hebben zo'n directeur. Die zegt gewoon: zo gaan wij met elkaar om hier. Staat het je niet aan? Je bent vrij naar een andere school te gaan. Blijf je hier dan zijn dit de regels.

Kijk. Daar hou ik van.
Doe mij er ook zo één? :o
I`m not weird. I`m limited edition.
  dinsdag 11 februari 2014 @ 00:10:29 #165
381212 Gulara
From the future
pi_136574762
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2014 13:03 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

dan leren ze daar maar mee leven? Het lijkt me toch niet echt het idee dat we ouders daar zeggenschap over geven. Omdat zij mondigheid belangrijk vinden?
Het wordt tijd dat leerkrachten weer staan voor hun insteek. Volgens mij twijfelen die eigenlijk ook. En door die twijfel worden ze overlopen door de kinderen en wordt het een janboel.
Wij hebben zo'n directeur. Die zegt gewoon: zo gaan wij met elkaar om hier. Staat het je niet aan? Je bent vrij naar een andere school te gaan. Blijf je hier dan zijn dit de regels.

Kijk. Daar hou ik van.
Ben het volledig met je eens hoor. Fijne directeur. ^O^
  Moderator dinsdag 11 februari 2014 @ 09:40:33 #166
5428 crew  miss_sly
pi_136578485
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2014 13:03 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

dan leren ze daar maar mee leven? Het lijkt me toch niet echt het idee dat we ouders daar zeggenschap over geven. Omdat zij mondigheid belangrijk vinden?
Het wordt tijd dat leerkrachten weer staan voor hun insteek. Volgens mij twijfelen die eigenlijk ook. En door die twijfel worden ze overlopen door de kinderen en wordt het een janboel.
Wij hebben zo'n directeur. Die zegt gewoon: zo gaan wij met elkaar om hier. Staat het je niet aan? Je bent vrij naar een andere school te gaan. Blijf je hier dan zijn dit de regels.

Kijk. Daar hou ik van.
Zo is het bij onze school ook. Ik vind dat ook de enige juiste houding en ik ben er blij mee.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 11 februari 2014 @ 09:55:24 #167
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136578750
Ik vraag me af hoeveel mensen hier meelezen maar niet 'durven' te posten omdat zij het gevoel krijgen te falen in hun opvoeding. Jammer.

Mooi linkje over betekenisvolle complimenten geven.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_136578800
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 09:55 schreef Moonah het volgende:
Ik vraag me af hoeveel mensen hier meelezen maar niet 'durven' te posten omdat zij het gevoel krijgen te falen in hun opvoeding. Jammer.

Mooi linkje over betekenisvolle complimenten geven.
Hoe bedoel je dit precies?
  dinsdag 11 februari 2014 @ 09:58:18 #169
35189 Troel
scherp en bot
pi_136578801
Ik heb nog niet geklikt, maar er valt me al een ding op. Betekenisvolle complimenten.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 11 februari 2014 @ 10:03:56 #170
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136578917
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 09:58 schreef L-E het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dit precies?
Zoals ik het zeg. :)
Ingegeven door een PM-wisseling met iemand die het zo ervaart.
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 09:58 schreef Troel het volgende:
Ik heb nog niet geklikt, maar er valt me al een ding op. Betekenisvolle complimenten.
Dat is je goed opgevallen Troel.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_136578961
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 10:03 schreef Moonah het volgende:

[..]

Zoals ik het zeg. :)
Ingegeven door een PM-wisseling met iemand die het zo ervaart.

Ah, ik vroeg me al af waar je het op baseerde, dat is duidelijk. Jammer inderdaad.
  dinsdag 11 februari 2014 @ 10:06:34 #172
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_136578980
*knip*

[ Bericht 35% gewijzigd door BE op 11-02-2014 12:52:40 ]
***
pi_136579013
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 14:07 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Maar je kunt een ander, dus ook een kind, best bedanken voor het feit dat hij of zei een steentje bijdraagt. Ik kook bijvoorbeeld elke avond, maar mijn partner spreekt geregeld haar waardering uit voor het feit dat ik dat doe. Ondanks dat het de afspraak is dat ik dat doe. Even zo goed bedank ik ook wel eens als ze gestofzuigd heeft bijvoorbeeld, gewoon omdat ik dat fijn vind. Niet dat we elkaar de heel dag voor iedere scheet bedanken, maar het is wel fijn om te horen dat wat je doet gewaardeerd wordt.

En ik denk dat dat deels de insteek is van deze methode; dat er veel kinderen zijn die alleen maar horen wat ze fout doen en niets horen als het goed gaat. 'Geen bericht, goed bericht' is wel reuzepragmatisch enzo, maar niet altijd prettig. In die zin vind ik focussen op het positieve wel fijne insteek, maar het is de manier waarop natuurlijk ;)
Dit deden ze bij mijn man thuis ook - in extreme mate. De consequentie is dat als wij daar eten, m'n sm van iedereen minstens 3 keer hoort hoe lekker het is. En zeg je het niet uit jezelf, dan vraagt ze het wel. Erger nog: mijn man wil het liefst elke keer dat hij heeft stofgezogen, de keuken gepoetst of de was opgeruimd, horen dat hij het goed heeft gedaan. Sorry, maar dat vind ik nergens voor nodig.

Klussen in huis moeten gewoon gedaan worden en dat wil ik m'n dochter ook meegeven. Als het eten extra lekker is: tuurlijk complimenteren. Is er een extra klus gedaan: fijn dat je dat doet. Maar continue complimenteren? Daar krijg je m.i. juist onzekere mensen van. Of op z'n minst mensen die niet meer intrisiek gemotiveerd zijn.
Home is where the O+ is...
  dinsdag 11 februari 2014 @ 10:08:17 #174
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136579020
BE *O* :*
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 11 februari 2014 @ 10:10:15 #175
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_136579056
Het was wel waar ik aan dacht als we kinderen die ongewenst gedrag vertonen hier gaan wegzetten als onopgevoed dan verwacht ik ook niet zo snel dat die groep reageert.
  Moderator dinsdag 11 februari 2014 @ 10:18:07 #176
5428 crew  miss_sly
pi_136579204
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 09:55 schreef Moonah het volgende:
Ik vraag me af hoeveel mensen hier meelezen maar niet 'durven' te posten omdat zij het gevoel krijgen te falen in hun opvoeding. Jammer.

Mooi linkje over betekenisvolle complimenten geven.
Mooi stuk! Inderdaad, betekenisvolle complimenten kunnen heel veel doen.
Dit stuk vind ik trouwens wel een stuk waaruit blijkt dat PBS helemaal niet zo'n geschikt middel is. Hoe betekenisvol zullen de complimenten en beloningen zijn als ze schoolbreed voornamelijk over regels gaan?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_136579212
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 09:55 schreef Moonah het volgende:
Ik vraag me af hoeveel mensen hier meelezen maar niet 'durven' te posten omdat zij het gevoel krijgen te falen in hun opvoeding. Jammer.

Mooi linkje over betekenisvolle complimenten geven.
^O^
mooi stukje. Confronterend ook wel want het herinnert me er weer eens aan hoe kwetsbaar onze kindjes zijn, en hoe het zelfbeeld van je kind nu voor een groot deel al gevormd wordt. Hoe die basis nu gelegd wordt. En dat het verdomde moeilijk is om als ouders te overzien hoe je je kind nu het best alles mee kan geven zodat hij/zij van binnen het kind/de puber/de volwassene wordt die je wilt dat hij wordt.

Uiteindelijk denk ik dat we als ouders onderling niet zoveel verschillen, we willen allemaal een kind wat opgroeit tot gelukkige, verstandige volwassene met een gezonde dosis zelfvertrouwen. De weg er naar toe is alleen wel voor ieder kind en iedere ouder anders. En daarbij komt dan ook nog dat je aandeel als ouders wel blijft maar steeds kleiner wordt. De docent voor de klas, de klasgenootjes, de sportleraar, de vriendjes/vriendinnetjes, de liefdes.

Ik ben all for een methode die voor ieder kind iets positiefs heeft. Ik heb gewoon wel sterk mijn twijfels bij een methode die zichtbaar maakt en die discrimineert tussen kinderen in aantallen. Voor sommige kinderen is dat wellicht nodig omdat die daar goed op varen, dan is dat helemaal prima, maar het zou misschien veel beter gaan op individueel niveau. En ik denk dat dat bij een groot deel van de scholen/juffen al veel gebeurd.
:)
pi_136579228
BE, :*
Ik weet dat er genoeg ouders zijn, die t super doen. Maar waarvan hun kinderen "ongewenst" (nee niet het goede woord, niet het perfecte) gedrag in de klas laten zien. En dat heeft echt niet te maken met jouw onkunde! (Als je wilt haal ik t zo weer weg...)

Verder lees ik dit mee, maar reageer ik maar niet. Ik word dan een beetje te fel op sommige reacties.
pi_136579233
Fijn dat je reageert Brighteyes. Ik ben me er het hele topic niet bewust van geweest hoe zoiets overkomt op de ouders van die zogenaamd onopgevoede kinderen. Je zet me in ieder geval aan het denken, dank daarvoor.
  dinsdag 11 februari 2014 @ 10:20:55 #180
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136579260
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 10:18 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Mooi stuk! Inderdaad, betekenisvolle complimenten kunnen heel veel doen.
Dit stuk vind ik trouwens wel een stuk waaruit blijkt dat PBS helemaal niet zo'n geschikt middel is. Hoe betekenisvol zullen de complimenten en beloningen zijn als ze schoolbreed voornamelijk over regels gaan?
Ik heb het eerder in dit topic ergens gezegd. Ik kan me niet voorstellen dat het alleen maar 'bandje geven' is. Alsof je een hond een koekje geeft om hem te trainen. Ook bij BPS zal er gepraat worden met kinderen over het hoe en waarom van de afspraken/regels. Leerkrachten zijn immers geen hondentrainers, maar toch ook pedagogisch onderlegd. ;)
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_136579274
Overigens nog een compliment voor de juf van mijn dochter. Ze is jong, geen idee hoe oud maar ze werkt pas een jaar of 3, dus 25 ofzo?

Maar ze houdt toch maar wel mooi een klas met kleuters in het gareel. Daar zitten ook een aantal flinke stuiterballen tussen en ook de krijgen de kans/mogelijkheid om hun ding te doen en om zich te ontplooien etc. Kudo's want het zweet breekt mij al uit bij een vriendinnetje om te komen spelen oO<
:)
  Moderator dinsdag 11 februari 2014 @ 10:22:29 #182
5428 crew  miss_sly
pi_136579293
Wat betreft jouw post, BE: ik vind het zo naar om te lezen dat je het zo voelt. Het is in ieder geval van mij uit niet zo bedoeld. Ik denk bovendien (persoonlijke mening) dat het met 2 of 3 zoons toch wel even heel anders is. Sowieso heel anders dan met mijn ene dochter, maar ook zonder dat er meisjes in je gezin zijn. Jongens zijn nu eenmaal drukker, zitten heel anders in elkaar dan meisjes en moeten die ruimte ook hebben. Ik vrees dat daar veel te weinig ruimte voor is in het huidige schoolklimaat. Te weinig mannelijke leerkrachten ook die op een andere manier met ze omgaan.

Ik denk overigens bij 'slecht opgevoede kinderen' niet aan drukke jongetjes of kinderen die moeite hebben met in de klas blijven zitten of de leerkracht uit laten praten. Ik vind dat vooral kind-gedrag, en ik ben ervan overtuigd dat dat echt wel beter wordt.

:*
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 11 februari 2014 @ 10:24:07 #183
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_136579334
Hou me ten goede, ik heb het filmpje niet bekeken, wel de brief gelezen en van wat ik er hier zo tussen de regels door van lees kan ik ook niet echt enthousiast worden van zichtbare dingen als armbandjes waar kinderen dan idd over en weer vergelijkingen mee kunnen gaan trekken. Ik word thuis al gek van 'ik was eerst, ik heb meer, ik was beter'-vergelijkingen. ;)

Maar wat dan wel? En daarom ben ik dus ook zo blij met dat linkje van Moonah... Eindelijk iets dat me vertelt wat dan wel ipv wat dan niet. O+

[ Bericht 19% gewijzigd door BE op 11-02-2014 12:57:03 ]
***
  Moderator dinsdag 11 februari 2014 @ 10:28:47 #184
5428 crew  miss_sly
pi_136579450
Ik denk niet dat je de plank misslaat zolang je zoekende bent naar de manier die bij jullie als gezin, als ouders en kinderen, past. Niet iedereen is hetzelfde, ouders niet, kinderen niet, de relatie tussen ouders niet, school niet.

Fijn dat je wat hebt aan het linkje van Moonah. Ik vind het een fijn stuk!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_136579561
BE :*

Omdat ik nog plat lig vanwege een operatie, heb ik nog niet gereageerd. Maar nu dan wel even.

Bij ons op school wordt ook zoiets gedaan, met het belonen van positief gedrag. Daar zit een heel idee achter, aan de hand van onderzoeken. Op zich kan ik me er in de grote lijn wel in vinden. De kinderen worden beloond, als groep, als subgroepje en als individu. De opdrachten zijn zó dat elk kind er wel iets van kan behalen. Daar worden de groepjes ook op samengesteld. In het begin leefde het heel erg, toen moesten ze de regels nog leren. Nu staat er eens in de zoveel tijd een andere regel centraal en gaat het veel natuurlijker. Als ouder heb ik geen idee welk kind hoeveel 'fysieke beloningen' heeft verzameld. De kinderen houden het zelf bij. Er zijn ook wat losse belonings- of stickerkaarten in omloop. Prima toch, als dat voor een kind werkt?

Op zich is mijn dochter heel makkelijk, maar zij rent soms ook echt wel door de gang, of zit te kletsen oid. Ik kan me niet voorstellen dat elk kind aan alle 'normen' voldoet. Ook niet als ze die als groep bedenken. Dat heeft niks te maken met opvoeding, maar met kind (mens) zijn. Heel natuurlijk en ik vind het fijn dat mijn dochter niet altijd meteen wordt aangesproken op die keer dat ze zit te kletsen, maar dat ze zelf ontdekt dat ze iets 'fouts' doet (doordat de juf tegen een klasgenootje zegt dat ze zo goed stil zit te luisteren). Je bent zo bezig met belonen van goed gedrag, maar je voorkomt dat je steeds hetzelfde kind moet corrigeren.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  dinsdag 11 februari 2014 @ 10:43:16 #186
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136579759
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 10:33 schreef YPPY het volgende:
(doordat de juf tegen een klasgenootje zegt dat ze zo goed stil zit te luisteren).
"Ik zie dat veel kinderen hun boek al hebben gepakt. Fijn, dan kunnen we zo beginnen."

:D
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_136579779


[ Bericht 100% gewijzigd door Clubsoda op 11-02-2014 14:03:18 ]
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  Moderator dinsdag 11 februari 2014 @ 10:45:29 #188
5428 crew  miss_sly
pi_136579806
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 10:43 schreef Moonah het volgende:

[..]

"Ik zie dat veel kinderen hun boek al hebben gepakt. Fijn, dan kunnen we zo beginnen."

:D
Ja, en dat is dus een betekenisvol compliment, voor zover je het al een compliment kunt noemen. Het is benoemen wat er gebeurt en de natuurlijke consequentie, het goede, er ook van benoemen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 11 februari 2014 @ 10:50:07 #189
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_136579903
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:04 schreef Moonah het volgende:

[..]

Als je iets nieuws wil aanleren zul je in het begin veel complimenten geven. Als jouw zoon leert fietsen prijs je hem ook de hemel in. Als je kind naar zwemles gaat geef je hem ook tig complimenten als hij voor het eerst met zijn gezicht onder water durft. Als hij eenmaal gewend is en lekker meedraait in het zwemlesgedoe, dan is dat niet meer nodig.
Ik denk dat je dit systeem ook zo moet zien. Het aanleren vergt investering.

En die 4 complimenten tov 1 correctie is een bekend gegeven. Ik meen zelfs gelezen te hebben dat het een verhouding van 1:7 is. Dat de impact van een correctie opgeheven wordt door er 4 (of 7...?) positieve benaderingen tegenover te stellen.
@troel zo werken wij hier ook en bij Roy op school word ook zo gewerkt.

en het is fijn om te zien dat het werkt ook in de klas.

Roy kan door zijn achterstand niet alles even goed begrijpen,en haalt daardoor dingen uit die niet altijd mogen/kunnen. Dat doet hij thuis maar ook op school.

waardoor er thuis en op school best vaak (te) gecorrigeerd/straf moest worden,waardoor het niet echt gezellig werd,en er werd niks bereikt.

het belongings systeem in zijn klasje doen ze met muziek/filmp.
Hoe ze het daar precies doen weet ik niet helemaal zeker.
maar van wat ik lees is dat ze met het openen van de dag zich naar de kinderen richten soms appart per kind soms per groep.
en dan de dag doorgeven.
en dan en als jullie zo gaan snoezelen dan rustig aan niet gillen. Dan kunnen we daarna filmpje kijken of samen muziek luisteren/maken.

of zoals bij Roy die klimt graag overal op.
die mag dan een keer extra met de piano spelen bv als hij niet klimt.

Ook zijn wij thuis en de leidsters op school er kampioen in geworden om Roy positief iets anders te laten doen, hem afleiden.

Wat ik wel slim vind en heel grappig wij doen zoiets thuis ook.
ze hebben te maken met drukke kinderen,en als ze te druk zijn en blijven gaan ze met de kinderen naar de gymzaal en laten ze ze daar uitrennen,roepen,gek doen. Na een kwartier roepen ze de kinderen weer bij zich en gaan ze verder met het dagprogramma,maar wel eerst flink belonen "zo jongens dat hebben jullie goed gedaan is alle extra energie er nu uit? Nou dan gaan we nu verder goed zo!!!"

Wij thuis zetten dan de muziek wat harder aan en laten Roy dansen,we doen ons een spelletje en daarna belonen en verder met de dag.
nu praat ik wel over een groepje kinderen die verstandelijk achterlopen.

[ Bericht 14% gewijzigd door _Bar_ op 11-02-2014 10:56:22 ]
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  dinsdag 11 februari 2014 @ 10:53:05 #190
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_136579973
quote:
Heel mooi, ik heb daar al eens meer over gehoord. Ik vind het zelf wel moeilijk om toe te passen.

Wat ik wel een beetje vreemd vond was het volgende stukje:
quote:
(..) Een boek van de kinderen waarin alleen positieve boodschappen over elkaar geschreven worden. Zoals Birgit die schrijft over Christian: “Christian heeft me vandaag nog niet geërgerd.
(cursivering door mij)
Ik lees dat toch negatief als: "Christian ergert mij altijd, maar vandaag heeft hij dat nog niet gedaan (komt vast nog wel)".

Wellicht een wat ongelukkig voorbeeld.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  dinsdag 11 februari 2014 @ 10:54:27 #191
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136580003
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 10:53 schreef Grijs het volgende:

Wat ik wel een beetje vreemd vond was het volgende stukje:

[..]

(cursivering door mij)
Ik lees dat toch negatief als: "Christian ergert mij altijd, maar vandaag heeft hij dat nog niet gedaan (komt vast nog wel)".

Wellicht een wat ongelukkig voorbeeld.
Ja, die was mij ook meteen opgevallen!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 11 februari 2014 @ 10:58:38 #192
35189 Troel
scherp en bot
pi_136580086
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 10:06 schreef Brighteyes het volgende:

[..]
niet gequote ;)

Och, ik heb pas jankend bij de directeur gezeten omdat het gewoon echt niet leuk was. Dus je bent echt niet de enige die twijfelt. En toch ben ik bang voor dit hele PBS gebeuren.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 11 februari 2014 @ 10:59:46 #193
35189 Troel
scherp en bot
pi_136580117
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 10:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ja, en dat is dus een betekenisvol compliment, voor zover je het al een compliment kunt noemen. Het is benoemen wat er gebeurt en de natuurlijke consequentie, het goede, er ook van benoemen.
Ik vind dit meer een constatering dan een compliment?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 11 februari 2014 @ 11:00:24 #194
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_136580128
Hoe worden de regels eigenlijk gesteld? Bij mijn kinderen op school zijn die positief verwoord, 2 voorbeelden:

"We hebben respect voor elkaar en voor elkaars spullen"
"We hebben respect voor de natuur en breken geen takken of bladeren af"
(waarbij ik bij dat laatste zelf gekozen zou hebben voor "...en laten de bomen en struiken heel")
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  dinsdag 11 februari 2014 @ 11:04:41 #195
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_136580226
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 10:54 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ja, die was mij ook meteen opgevallen!
O, ik was al bang dat ik de enige was die dat zo negatief opvat.
Misschien valt het ook op, omdat de rest wel zo positief was. Negatieve dingen worden toch sneller herkent, nu maak ik me er ook schuldig aan om een positief stuk negatief onder de aandacht te brengen. Dat bedoel ik ook met dat ik het lastig vind om het stuk in de praktijk te brengen.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_136580298
Bij ons hebben ze blijkbaar per maand een regel die uitgelicht wordt en waar dan aandacht aan besteed wordt. Hij wordt aan ons als ouders meegedeeld door middel van de nieuwsbrief. Ze zijn altijd een beetje typisch geformuleerd die regels :') maar ik merk wel aan mijn oudste dat er blijkbaar wel echt in de klas aandacht aan besteedt wordt, ze vertelt dan thuis ineens eea over die regel en waarom dat zo is enz.

Een greep uit de selectie:
Schoolregel van de maand feb
Alle dingen hebben een doel, kapotmaken is niet cool!

januari: Pesten is nooit goed, Zorg dus dat je aardig doet!

december: Samen spelen, samen delen, elkaar niet vervelen!

november: Rennen doe je op het schoolplein, binnen moet je rustig zijn.

Enzovoorts.
:)
  Moderator dinsdag 11 februari 2014 @ 11:14:53 #197
5428 crew  miss_sly
pi_136580489
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:04 schreef Grijs het volgende:

[..]

O, ik was al bang dat ik de enige was die dat zo negatief opvat.
Misschien valt het ook op, omdat de rest wel zo positief was. Negatieve dingen worden toch sneller herkent, nu maak ik me er ook schuldig aan om een positief stuk negatief onder de aandacht te brengen. Dat bedoel ik ook met dat ik het lastig vind om het stuk in de praktijk te brengen.
Het is maar net hoe je het bekijkt, natuurlijk. Kennelijk is haar zelf opgevallen dat haar klasgenoot haar vaak ergert. Dat kun je dus ook op twee manieren opvatten: hij ergert haar (zijn schuld), zij laat zich ergeren (ze kan er zelf iets aan doen om dat te minderen).

Als ze het op de laatste manier bekijkt en zelf aanpakt om zich actief minder te laten ergeren, is het een positief iets en kan dat worden beschreven :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 11 februari 2014 @ 11:20:55 #198
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136580642
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:04 schreef Grijs het volgende:

[..]

O, ik was al bang dat ik de enige was die dat zo negatief opvat.
Misschien valt het ook op, omdat de rest wel zo positief was. Negatieve dingen worden toch sneller herkend, nu maak ik me er ook schuldig aan om een positief stuk negatief onder de aandacht te brengen. Dat bedoel ik ook met dat ik het lastig vind om het stuk in de praktijk te brengen.
Dat is dus ook waar die verhouding 1:4 correctie/complimenten mee te maken heeft.
Iets negatiefs heeft meestal veel meer impact dan iets positiefs. Prettig gedrag wordt snel als vanzelfsprekend beschouwd, immers je hebt er geen last van. ;)
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 11 februari 2014 @ 11:22:59 #199
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136580698
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:14 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Het is maar net hoe je het bekijkt, natuurlijk. Kennelijk is haar zelf opgevallen dat haar klasgenoot haar vaak ergert. Dat kun je dus ook op twee manieren opvatten: hij ergert haar (zijn schuld), zij laat zich ergeren (ze kan er zelf iets aan doen om dat te minderen).

Als ze het op de laatste manier bekijkt en zelf aanpakt om zich actief minder te laten ergeren, is het een positief iets en kan dat worden beschreven :)
Klopt. Maar voor het betreffende kind (met het ergernisopwekkende gedrag) lijkt het me toch niet echt heel prettig te lezen.
Voor volwassenen is het vaak al moeilijk om zich te realiseren (of durven toe te geven...) dat irritaties ook een oorzaak in jezelf hebben, laat staan voor kinderen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  Moderator dinsdag 11 februari 2014 @ 11:26:32 #200
5428 crew  miss_sly
pi_136580816
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:22 schreef Moonah het volgende:

[..]

Klopt. Maar voor het betreffende kind (met het ergernisopwekkende gedrag) lijkt het me toch niet echt heel prettig te lezen.
Voor volwassenen is het vaak al moeilijk om zich te realiseren (of durven toe te geven...) dat irritaties ook een oorzaak in jezelf hebben, laat staan voor kinderen.
Het voorbeeld is wat ongelukkig gekozen, want het kan natuurlijk zo zijn dat het in de klas, of tussen de twee leerlingen, besproken is.

Maar goed, je hebt gelijk dat het voor kinderen lastiger is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')