Komt door de intro van dat filmpje denk ik, daar zeggen ze dat ze veel tijd kwijt zijn aan corrigeren en dat de regels onduidelijk waren. Dat ze de regels duidelijker maken dmv die methode.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:31 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik sta ook niet achter die armbandjes.
Maar er wordt in dit topic gedaan alsof de oorzaak van 'misdragingen' in de klas bij de leerkrachten zou liggen. terwijl ik denk dat het ligt bij gebrek aan opvoeding van (sommige) kinderen.
Dat zal het in sommige gevallen ook kunnen zijn. Dat snap ik heel goed.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:35 schreef livelink het volgende:
[..]
Ik denk dat het ook vaak niet eens zozeer het gebrek aan opvoeding is, maar ook gewoon onmacht in opvoeding.
Mijn antwoord was niet goed genoeg?quote:Op zondag 9 februari 2014 18:34 schreef Moonah het volgende:
[..]
Onderwijs is nu eenmaal niet individueel. Het kan niet op elk kind precies worden afgestemd. En dat denken mensen soms wel.
Geef je ook nog even hier antwoord op?
[..]
Ik lees van jou alleen maar scepsis. Prima.quote:
Precies en dat is wat deze school dus ook aangeeft. Dat ongeacht welke docent, de regels hetzelfde zijn en er op dezelfde manier gereageerd gaan worden. Dat is iets wat je in kan voeren zonder welk beloningssysteem dan ook. Waarom niet dat eerst proberen en als dat niet voldoende is dan pas beloningen in gaan zetten?quote:Op zondag 9 februari 2014 18:35 schreef Moonah het volgende:
[..]
Daar zit iets niet goed in de samenwerking.
Zorgen dat die duidelijkheid er is voor de leerlingen en dus eerst de docenten eens gaan kijken wat er aangepast kan worden voordat er meteen gezegd wordt dat het aan het gedrag van de leerlingen ligt?quote:Op zondag 9 februari 2014 18:38 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik lees van jou alleen maar scepsis. Prima.
Maar ik ben wel benieuwd hoe je het dan graag anders zou willen zien.
Oké, ben ik met je eens.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:38 schreef Troel het volgende:
[..]
Precies en dat is wat deze school dus ook aangeeft. Dat ongeacht welke docent, de regels hetzelfde zijn en er op dezelfde manier gereageerd gaan worden. Dat is iets wat je in kan voeren zonder welk beloningssysteem dan ook. Waarom niet dat eerst proberen en als dat niet voldoende is dan pas beloningen in gaan zetten?
Zeker, en ik moet eerlijk zeggen dat ik leerkrachten daarin ook niks benijd. Ik zou het niet kunnen in ieder geval. En elk systeem wat een leerkracht daarin kan helpen, juich ik van harte toe. Ik was dan ook niet geschokt door het filmpje, eerlijk gezegd. Het gezeul met die armbandjes vond ik wat minder, maar het duidelijk vastleggen van regels en het positief bekrachtigen van de regels kan in mijn ogen alleen maar goed zijn.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:36 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dat zal het in sommige gevallen ook kunnen zijn. Dat snap ik heel goed.
Maar dan nog, op school zul je er iets mee moeten.
quote:Op zondag 9 februari 2014 18:33 schreef mignonne het volgende:
Het kan geen kwaad om kritisch te blijven op je eigen functioneren (in het algemeen! ) en daarbij vind ik zelf de principes van het omdenken altijd heel prettig.
Zoals Amaranta al zei, zoiets gaat hoogstwrs ook door de MR. Dus in die zin hebben ouders wel inspraak (zij het indirect).quote:Op zondag 9 februari 2014 18:43 schreef Clubsoda het volgende:
En dat een school zoiets blijkbaar zomaar kan invoeren zonder overleg.
Dat vind ik ook. Positief bekrachtigen kan op veel prettiger manieren.quote:Ik word in ieder geval intens verdrietig van het idee van een lijst waarop potdorie de complete klas én alle ouders kunnen lezen dat mijn kind geen krulletjes heeft verdiend. Ik vind dat zo stigmatisetend en zonder respect.
Maar zou jij daadwerkelijk iemand die rent in de gang terwijl de afspraak "rustig in de gang zijn" telt, aanspreken, hem de kans geven het goed te doen en hem, als hij het goed doet, een compliment geven?quote:Op zondag 9 februari 2014 18:41 schreef Moonah het volgende:
[..]
Oké, ben ik met je eens.![]()
Neemt niet weg dat het aanleren/handhaven van afspraken/regels imo het beste kan gebeuren door uitleg/overeenstemming, en daarna de nadruk op hetgeen goed gaat.
Maar goed, ik val in herhaling.
Is dat zo raar dan?quote:Op zondag 9 februari 2014 18:47 schreef Troel het volgende:
[..]
Maar zou jij daadwerkelijk iemand die rent in de gang terwijl de afspraak "rustig in de gang zijn" telt, aanspreken, hem de kans geven het goed te doen en hem, als hij het goed doet, een compliment geven?
quote:Op zondag 9 februari 2014 18:47 schreef Troel het volgende:
[..]
Maar zou jij daadwerkelijk iemand die rent in de gang terwijl de afspraak "rustig in de gang zijn" telt, aanspreken, hem de kans geven het goed te doen en hem, als hij het goed doet, een compliment geven?
Ik zou niet weten waarom je er dan uiteindelijk wat goeds over moet zeggenquote:
Voor sommige kinderen is het veel moeilijker om de regel 'niet door de gangen rennen' op te kunnen volgen dan voor anderen. Ik vind er dan ook niks vreemds aan dat juist zo'n kind een compliment krijgt als hij laat zien dat hij het wel kan/wil doen. Ik zou het juist heel krampachtig vinden om alle kinderen maar continue te belonen voor het feit dat ze niet door de gangen rennen.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:54 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom je er dan uiteindelijk wat goeds over moet zeggenVooral omdat het kind wat meteen goed loopt, wellicht niets te horen krijgt...
Dat is een aanname Troel. Vanuit een negatieve benadering....quote:Op zondag 9 februari 2014 18:54 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom je er dan uiteindelijk wat goeds over moet zeggenVooral omdat het kind wat meteen goed loopt, wellicht niets te horen krijgt...
Disclaimer, ben inmiddels aan het koken, maar zat nog even na te denken over Livelink.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:35 schreef livelink het volgende:
[..]
Ik denk dat het ook vaak niet eens zozeer het gebrek aan opvoeding is, maar ook gewoon onmacht in opvoeding.
Er zijn ook ouders die hun stinkende best doen, terwijl hun pogingen nauwelijks invloed hebben op het gedrag van hun kind. Dit zijn echter wel de kinderen met wie er meestal 'meer aan de hand is'. En die kinderen worden meestal ook meer individueel benaderd.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:31 schreef Moonah het volgende:
Maar er wordt in dit topic gedaan alsof de oorzaak van 'misdragingen' in de klas bij de leerkrachten zou liggen. terwijl ik denk dat het ligt bij gebrek aan opvoeding van (sommige) kinderen.
Op mijn ervaringen met leerkrachten beroepsmatigquote:
Vertel.quote:Op zondag 9 februari 2014 19:43 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Ik denk gewoon dat de orde in de klas op meer manieren hersteld kan worden, minder competentie gerichte manieren.
Ga in gesprek met de kinderen, vaak weten ze zelf heel goed wat wel en.geen geaccepteerd gedrag is...quote:
Dat gebeurt al. En voor laten we zeggen de helft van de kinderen voldoet dit. Voor de andere helft is dat niet voldoende. Die hebben een extrinsieke motivatie nodig.quote:Op zondag 9 februari 2014 19:59 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Ga in gesprek met de kinderen, vaak weten ze zelf heel goed wat wel en.geen geaccepteerd gedrag is...
Stel samen met de klas regels op, de motivatie om je aan je "eigen" regels te houden is vele malen groter dan bij opgelegde regels van die vervelende volwassenen.... En vaak zie je ook dat de kinderen elkaar helpen herinneren aan de regels.
Dan is het toch zonde om die op te schepen met een schoolbreed programma als PBS.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:02 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dat gebeurt al. En voor laten we zeggen de helft van de kinderen voldoet dit. Voor de andere helft is dat niet voldoende. Die hebben een extrinsieke motivatie nodig.
Niet alleen zonde, maar onnodig en, wie zal het zeggen, misschien wel schadelijk op termijn omdat je misschien wel middelbare scholieren en volwassenen kweekt die niet meer in staat zijn zonder beloning iets te doen. Terwijl dit eerst kinderen waren die dat prima konden.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:09 schreef Marrije het volgende:
[..]
Dan is het toch zonde om die op te schepen met een schoolbreed programma als PBS.
Ik geef netjes elk jaar op de participatieformulieren aan dat ik beschikbaar ben voor MR of OR, maar dan moet er natuurlijk wel een plek vrij zijnquote:Op zondag 9 februari 2014 19:48 schreef mignonne het volgende:
Het is idd vooral dat wat me tegenstaat, het zichtbaar maken van die beloningen en zulks. Ik heb zelf geen moeite met complimenten geven aan mijn kinderen, en heb er ook geen moeite mee als ze ze op school zouden ontvangen. Ik vind het wel belangrijk dat het geen lege complimenten zijn.
Nouja goed, ik geloof dat de overgrote tendens wel is dat het vooral de zichtbare krulletjes, armbandjes en dies meer zijn die mensen tegen de borst stuit.
Mijn lief zit in de MR van de school van onze dochter, er kwam toevallig een plek vrij toen zij net begon, hij heeft zich aangemeld omdat hij het belangrijk vindt betrokken te zijn bij dit soort zaken en beslissingen. Bij onze school zit het voorlopig nog niet in de planning begreep ik.
quote:Op zondag 9 februari 2014 20:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niet alleen zonde, maar onnodig en, wie zal het zeggen, misschien wel schadelijk op termijn omdat je misschien wel middelbare scholieren en volwassenen kweekt die niet meer in staat zijn zonder beloning iets te doen. Terwijl dit eerst kinderen waren die dat prima konden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |