abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 9 februari 2014 @ 18:36:18 #91
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_136515451
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:31 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik sta ook niet achter die armbandjes.
Maar er wordt in dit topic gedaan alsof de oorzaak van 'misdragingen' in de klas bij de leerkrachten zou liggen. terwijl ik denk dat het ligt bij gebrek aan opvoeding van (sommige) kinderen.
Komt door de intro van dat filmpje denk ik, daar zeggen ze dat ze veel tijd kwijt zijn aan corrigeren en dat de regels onduidelijk waren. Dat ze de regels duidelijker maken dmv die methode.
  zondag 9 februari 2014 @ 18:36:39 #92
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136515463
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:35 schreef livelink het volgende:

[..]

Ik denk dat het ook vaak niet eens zozeer het gebrek aan opvoeding is, maar ook gewoon onmacht in opvoeding.
Dat zal het in sommige gevallen ook kunnen zijn. Dat snap ik heel goed.
Maar dan nog, op school zul je er iets mee moeten.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 9 februari 2014 @ 18:37:28 #93
35189 Troel
scherp en bot
pi_136515494
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:34 schreef Moonah het volgende:

[..]

Onderwijs is nu eenmaal niet individueel. Het kan niet op elk kind precies worden afgestemd. En dat denken mensen soms wel.
Geef je ook nog even hier antwoord op?

[..]

Mijn antwoord was niet goed genoeg?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 9 februari 2014 @ 18:38:35 #94
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136515530
quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:37 schreef Troel het volgende:

[..]

Mijn antwoord was niet goed genoeg?
Ik lees van jou alleen maar scepsis. Prima.
Maar ik ben wel benieuwd hoe je het dan graag anders zou willen zien.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 9 februari 2014 @ 18:38:35 #95
35189 Troel
scherp en bot
pi_136515531
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:35 schreef Moonah het volgende:

[..]

Daar zit iets niet goed in de samenwerking.
Precies en dat is wat deze school dus ook aangeeft. Dat ongeacht welke docent, de regels hetzelfde zijn en er op dezelfde manier gereageerd gaan worden. Dat is iets wat je in kan voeren zonder welk beloningssysteem dan ook. Waarom niet dat eerst proberen en als dat niet voldoende is dan pas beloningen in gaan zetten?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 9 februari 2014 @ 18:39:41 #96
35189 Troel
scherp en bot
pi_136515565
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:38 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik lees van jou alleen maar scepsis. Prima.
Maar ik ben wel benieuwd hoe je het dan graag anders zou willen zien.
Zorgen dat die duidelijkheid er is voor de leerlingen en dus eerst de docenten eens gaan kijken wat er aangepast kan worden voordat er meteen gezegd wordt dat het aan het gedrag van de leerlingen ligt?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 9 februari 2014 @ 18:41:04 #97
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136515617
quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:38 schreef Troel het volgende:

[..]

Precies en dat is wat deze school dus ook aangeeft. Dat ongeacht welke docent, de regels hetzelfde zijn en er op dezelfde manier gereageerd gaan worden. Dat is iets wat je in kan voeren zonder welk beloningssysteem dan ook. Waarom niet dat eerst proberen en als dat niet voldoende is dan pas beloningen in gaan zetten?
Oké, ben ik met je eens. *O* ;)
Neemt niet weg dat het aanleren/handhaven van afspraken/regels imo het beste kan gebeuren door uitleg/overeenstemming, en daarna de nadruk op hetgeen goed gaat.

Maar goed, ik val in herhaling. :')
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 9 februari 2014 @ 18:41:13 #98
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_136515628
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:36 schreef Moonah het volgende:

[..]

Dat zal het in sommige gevallen ook kunnen zijn. Dat snap ik heel goed.
Maar dan nog, op school zul je er iets mee moeten.
Zeker, en ik moet eerlijk zeggen dat ik leerkrachten daarin ook niks benijd. Ik zou het niet kunnen in ieder geval. En elk systeem wat een leerkracht daarin kan helpen, juich ik van harte toe. Ik was dan ook niet geschokt door het filmpje, eerlijk gezegd. Het gezeul met die armbandjes vond ik wat minder, maar het duidelijk vastleggen van regels en het positief bekrachtigen van de regels kan in mijn ogen alleen maar goed zijn.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 9 februari 2014 @ 18:42:08 #99
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136515670
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:33 schreef mignonne het volgende:

Het kan geen kwaad om kritisch te blijven op je eigen functioneren (in het algemeen! ) en daarbij vind ik zelf de principes van het omdenken altijd heel prettig.
:)
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_136515726
Ik denk dat de meesten hier hun zorgen uiten over een systeem wat blijkbaar ingevoerd lijkt te moeten worden om het klimaat in de klas leefbaar te houden met de telkens stijgende werkdruk en toenemende 'moeilijkheid' van de leerlingpopulatie, een systeem wat duidelijk indruist tegen de pedagogische visie van velen hier. En dat een school zoiets blijkbaar zomaar kan invoeren zonder overleg. Het is geen 'leraartje bashen' imo.

Ik word in ieder geval intens verdrietig van het idee van een lijst waarop potdorie de complete klas én alle ouders kunnen lezen dat mijn kind geen krulletjes heeft verdiend. Ik vind dat zo stigmatisetend en zonder respect.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zondag 9 februari 2014 @ 18:47:29 #101
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136515860
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:43 schreef Clubsoda het volgende:
En dat een school zoiets blijkbaar zomaar kan invoeren zonder overleg.
Zoals Amaranta al zei, zoiets gaat hoogstwrs ook door de MR. Dus in die zin hebben ouders wel inspraak (zij het indirect).
quote:
Ik word in ieder geval intens verdrietig van het idee van een lijst waarop potdorie de complete klas én alle ouders kunnen lezen dat mijn kind geen krulletjes heeft verdiend. Ik vind dat zo stigmatisetend en zonder respect.
Dat vind ik ook. Positief bekrachtigen kan op veel prettiger manieren.

Zo. En nu ga ik maar eens iets anders doen. :)
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 9 februari 2014 @ 18:47:37 #102
35189 Troel
scherp en bot
pi_136515871
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:41 schreef Moonah het volgende:

[..]

Oké, ben ik met je eens. *O* ;)
Neemt niet weg dat het aanleren/handhaven van afspraken/regels imo het beste kan gebeuren door uitleg/overeenstemming, en daarna de nadruk op hetgeen goed gaat.

Maar goed, ik val in herhaling. :')
Maar zou jij daadwerkelijk iemand die rent in de gang terwijl de afspraak "rustig in de gang zijn" telt, aanspreken, hem de kans geven het goed te doen en hem, als hij het goed doet, een compliment geven?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 9 februari 2014 @ 18:49:49 #103
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_136515950
quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:47 schreef Troel het volgende:

[..]

Maar zou jij daadwerkelijk iemand die rent in de gang terwijl de afspraak "rustig in de gang zijn" telt, aanspreken, hem de kans geven het goed te doen en hem, als hij het goed doet, een compliment geven?
Is dat zo raar dan?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 9 februari 2014 @ 18:50:44 #104
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136515991
quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:47 schreef Troel het volgende:

[..]

Maar zou jij daadwerkelijk iemand die rent in de gang terwijl de afspraak "rustig in de gang zijn" telt, aanspreken, hem de kans geven het goed te doen en hem, als hij het goed doet, een compliment geven?
:D Sterker nog, zo is bij ons op school wél afgesproken en zo doen we het dus ook.
Letterlijk! Als een kind rent, wijs ik hem erop dat we de afspraak hebben op school dat we niet rennen in de gangen. "Laat maar eens zien hoe het wel moet." En dan geef ik een compliment (verbaal, of met een knipoog, of een opgestoken duim). Het zit erin gebakken bij mij. :')
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 9 februari 2014 @ 18:54:52 #105
35189 Troel
scherp en bot
pi_136516161
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:49 schreef livelink het volgende:

[..]

Is dat zo raar dan?
Ik zou niet weten waarom je er dan uiteindelijk wat goeds over moet zeggen :@ Vooral omdat het kind wat meteen goed loopt, wellicht niets te horen krijgt...
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 9 februari 2014 @ 18:59:22 #106
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_136516365
quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:54 schreef Troel het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom je er dan uiteindelijk wat goeds over moet zeggen :@ Vooral omdat het kind wat meteen goed loopt, wellicht niets te horen krijgt...
Voor sommige kinderen is het veel moeilijker om de regel 'niet door de gangen rennen' op te kunnen volgen dan voor anderen. Ik vind er dan ook niks vreemds aan dat juist zo'n kind een compliment krijgt als hij laat zien dat hij het wel kan/wil doen. Ik zou het juist heel krampachtig vinden om alle kinderen maar continue te belonen voor het feit dat ze niet door de gangen rennen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 9 februari 2014 @ 19:00:33 #107
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136516426
quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:54 schreef Troel het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom je er dan uiteindelijk wat goeds over moet zeggen :@ Vooral omdat het kind wat meteen goed loopt, wellicht niets te horen krijgt...
Dat is een aanname Troel. Vanuit een negatieve benadering....
Ik ben gewend (en zo ken ik mijn collega's ook) om kinderen te complimenteren als iets goed/fijn gaat.
"Wauw! Wat zijn jullie hard aan het werk!"
"Fijn dat er zo snel is opgeruimd."
"Wat kunnen jullie netjes zacht doen op de gang."
Dat soort dingen.
Overdreven? In de ogen van sommigen dus blijkbaar wel.

Goh, ik ging iets anders doen... :')
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 9 februari 2014 @ 19:09:31 #108
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136516833
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:35 schreef livelink het volgende:

[..]

Ik denk dat het ook vaak niet eens zozeer het gebrek aan opvoeding is, maar ook gewoon onmacht in opvoeding.
Disclaimer, ben inmiddels aan het koken, maar zat nog even na te denken over Livelink.
Livelink, ik realiseer me dat ik met deze opmerking ouders zoals jij danig tekort doe.
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:31 schreef Moonah het volgende:

Maar er wordt in dit topic gedaan alsof de oorzaak van 'misdragingen' in de klas bij de leerkrachten zou liggen. terwijl ik denk dat het ligt bij gebrek aan opvoeding van (sommige) kinderen.
Er zijn ook ouders die hun stinkende best doen, terwijl hun pogingen nauwelijks invloed hebben op het gedrag van hun kind. Dit zijn echter wel de kinderen met wie er meestal 'meer aan de hand is'. En die kinderen worden meestal ook meer individueel benaderd.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  Moderator zondag 9 februari 2014 @ 19:37:52 #109
5428 crew  miss_sly
pi_136518162
Ik vind het jammer dat het niet positief tegenover PBS staan wordt gezien als het afvallen van leerkrachten in het algemeen.

Wij kiezen ervoor om thuis zo onvoorwaardelijk mogelijk op te voeden, zo min mogelijk belonen en straffen, maar wel de natuurlijke, logische consequenties te laten volgen.
Ik ben me er van bewust dat dit op school niet zal gaan, en dat verwacht ik ook niet. En dus komt S ook wel eens met een sticker thuis, en hoor ik haar juf ook allerlei complimenten geven. Prima! Ik heb inderdaad liever dat er positief wordt benaderd dan negatief.

Ik heb er echter wel moeite mee als dat gestructureerd in een vastgelegd systeem schoolbreed wordt gedaan en daar zichtbare beloningen bij horen. Armbndjes, muntjes, krullen op een vel in de klas....dat gaat me sowieso veel te ver wat betreft positief benaderen en bovendien voel ik heel erg mee wat Clubsoda zegt: het is zo vreselijk zichtbaar en wat doet dat met kinderen als ze geen of heel weinig zichtbare beloningen hebben? En betekent dat dan dat dat kind gewoonweg niet goed genoeg luistert/zich aan de regels houdt? Of is dat kind simpelweg onopvallend gehoorzaam en valt het er net buiten?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_136518405
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 17:55 schreef Moonah het volgende:

[..]

Waarop baseer je dat?
Op mijn ervaringen met leerkrachten beroepsmatig :)

Ik ken jou en jouw manier van werken niet, dus misschien had ik moeten zeggen,.veel leraren kunnen wel een communicatie training voor kinderen gebruiken.

Ik lees het hier trouwens meer, maar het idee dat mijn kind (wat sowieso nog geboren moet worden) voor jan en alleman voor lul gezet wordt door een gebrek aan armbandjes of knikkers of munten maakt mij nu al pisnijdig... Maar buiten dat lijkt het mij voor het kind ook niet fijn...

Ik denk gewoon dat de orde in de klas op meer manieren hersteld kan worden, minder competentie gerichte manieren.
S. 2014
J. 2016
pi_136518643
Het is idd vooral dat wat me tegenstaat, het zichtbaar maken van die beloningen en zulks. Ik heb zelf geen moeite met complimenten geven aan mijn kinderen, en heb er ook geen moeite mee als ze ze op school zouden ontvangen. Ik vind het wel belangrijk dat het geen lege complimenten zijn.

Nouja goed, ik geloof dat de overgrote tendens wel is dat het vooral de zichtbare krulletjes, armbandjes en dies meer zijn die mensen tegen de borst stuit.

Mijn lief zit in de MR van de school van onze dochter, er kwam toevallig een plek vrij toen zij net begon, hij heeft zich aangemeld omdat hij het belangrijk vindt betrokken te zijn bij dit soort zaken en beslissingen. Bij onze school zit het voorlopig nog niet in de planning begreep ik.
:)
pi_136518788
Ik heb vooral een issue met complimenten die het complimenteren niet waard zijn. Sommige dingen zijn vanzelfsprekend en niet een goedzo en sticker of krul waard.


Ik heb niets tegen de stickers zoals ze die nu krijgen ( af en toe en dan de hele klas en niet individueel. Plus het maakt totaal geen indruk op haar) of wat complimentjes her en der maar dit systeem snap ik echt niet.
  zondag 9 februari 2014 @ 19:54:11 #113
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136518952
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 19:43 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

Ik denk gewoon dat de orde in de klas op meer manieren hersteld kan worden, minder competentie gerichte manieren.
Vertel. :)
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_136519208
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 19:54 schreef Moonah het volgende:

[..]

Vertel. :)
Ga in gesprek met de kinderen, vaak weten ze zelf heel goed wat wel en.geen geaccepteerd gedrag is...
Stel samen met de klas regels op, de motivatie om je aan je "eigen" regels te houden is vele malen groter dan bij opgelegde regels van die vervelende volwassenen.... En vaak zie je ook dat de kinderen elkaar helpen herrinneren aan de regels.

Maar eerlijk is eerlijk, misschien denk ik te makkelijk, ik heb beroepsmatig minder uur per dag de kinderen voor mn neus en hoef ze ook geen rekenen en taal bij te brengen, dus misschien onderschat ik het wel.
S. 2014
J. 2016
  zondag 9 februari 2014 @ 20:02:23 #115
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136519377
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 19:59 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Ga in gesprek met de kinderen, vaak weten ze zelf heel goed wat wel en.geen geaccepteerd gedrag is...
Stel samen met de klas regels op, de motivatie om je aan je "eigen" regels te houden is vele malen groter dan bij opgelegde regels van die vervelende volwassenen.... En vaak zie je ook dat de kinderen elkaar helpen herinneren aan de regels.

Dat gebeurt al. En voor laten we zeggen de helft van de kinderen voldoet dit. Voor de andere helft is dat niet voldoende. Die hebben een extrinsieke motivatie nodig.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_136519456
Extrinsieke motivatie is prima als het gaat om de inzet die beloond wordt. Bij PBS lijkt alleen het resultaat te tellen, waardoor kinderen die minder goed zijn in dingen als rustig lopen dus minder krullen/bandjes/whatever krijgen terwijl ze er misschien wel meer hun best voor doen dan een van nature rustig kind.
freedom is just another word for nothing left to lose
  zondag 9 februari 2014 @ 20:09:40 #117
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_136519737
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 20:02 schreef Moonah het volgende:

[..]

Dat gebeurt al. En voor laten we zeggen de helft van de kinderen voldoet dit. Voor de andere helft is dat niet voldoende. Die hebben een extrinsieke motivatie nodig.
Dan is het toch zonde om die op te schepen met een schoolbreed programma als PBS.
  Moderator zondag 9 februari 2014 @ 20:11:14 #118
5428 crew  miss_sly
pi_136519830
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 20:09 schreef Marrije het volgende:

[..]

Dan is het toch zonde om die op te schepen met een schoolbreed programma als PBS.
Niet alleen zonde, maar onnodig en, wie zal het zeggen, misschien wel schadelijk op termijn omdat je misschien wel middelbare scholieren en volwassenen kweekt die niet meer in staat zijn zonder beloning iets te doen. Terwijl dit eerst kinderen waren die dat prima konden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 9 februari 2014 @ 20:11:53 #119
35189 Troel
scherp en bot
pi_136519869
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 19:48 schreef mignonne het volgende:
Het is idd vooral dat wat me tegenstaat, het zichtbaar maken van die beloningen en zulks. Ik heb zelf geen moeite met complimenten geven aan mijn kinderen, en heb er ook geen moeite mee als ze ze op school zouden ontvangen. Ik vind het wel belangrijk dat het geen lege complimenten zijn.

Nouja goed, ik geloof dat de overgrote tendens wel is dat het vooral de zichtbare krulletjes, armbandjes en dies meer zijn die mensen tegen de borst stuit.

Mijn lief zit in de MR van de school van onze dochter, er kwam toevallig een plek vrij toen zij net begon, hij heeft zich aangemeld omdat hij het belangrijk vindt betrokken te zijn bij dit soort zaken en beslissingen. Bij onze school zit het voorlopig nog niet in de planning begreep ik.
Ik geef netjes elk jaar op de participatieformulieren aan dat ik beschikbaar ben voor MR of OR, maar dan moet er natuurlijk wel een plek vrij zijn :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 9 februari 2014 @ 20:13:14 #120
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_136519948
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 20:11 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Niet alleen zonde, maar onnodig en, wie zal het zeggen, misschien wel schadelijk op termijn omdat je misschien wel middelbare scholieren en volwassenen kweekt die niet meer in staat zijn zonder beloning iets te doen. Terwijl dit eerst kinderen waren die dat prima konden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')