Daar ben ik het in theorie mee eens, totdat bleek dat er wat betreft eten en zindelijk worden geen enkele eigen motivatie aanwezig was bij hem met allemaal problemen als gevolg (we hebben heel wat afspraken kinderarts, gedragsdeskundige en diëtist gehad daardoor). We hebben alle mogelijke methodes uit de kast getrokken, en de enige die werkt is belonen en nu hij na drie jaar eindelijk eet en na een jaar eindelijk op de wc durft kan het me weinig meer schelen dat ik er om dat te bereiken een halve action aan stickers en stempels doorgejaagd heb. Maar wel enkel bij onderwerpen die op geen enkele andere manier te bereiken waren, zonder die reden vind ik het echt niet nodig. Bij voorbaat gaan belonen voor normaal gewenst gedrag werkt volgens mij alleen maar in de hand dat ze die bevestiging telkens nodig hebben. Die afhankelijkheid van de beloning merk ik nu ook al, wat nog eens extra zorgt dat ik er niet achter zou staan op deze manier om te gaan met kinderen waar het niet écht nodig is om een verandering door te voeren.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 14:16 schreef L-E het volgende:
Ik vind dat je door belonen, ook bij zindelijk worden of avondeten, voorbij gaat aan de intrinsieke motivatie van een kind. Ik heb ook ernstige moeite met Triple P, maar dat hoort hier niet.
Ik ben benieuwd of er hier ouders zijn met meer ervaring met dat PBS.
Ja ik zag het staan en ik vind dat echt onzin. Alsof corrigeren niet op een positieve, opbouwende manier kan (er staat 4 positieve complimenten tegenover 1 negatieve correctie).quote:Op vrijdag 7 februari 2014 17:02 schreef Troel het volgende:
Nou DAT dus. Het gaat me om dat bij voorbaat belonen voor normaal gewenst gedrag. En dan ook nog eens overdadig, want het gaan om 4 complimenten tegenover 1 correctie.
Jaja regen en windquote:Op vrijdag 7 februari 2014 16:04 schreef Troel het volgende:
De informatie die ik gisteren meekreeg:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
(beetje gekreukeld, iets met regen en veel wind)
Ja oké. Ik was geirriteerd. Ik denk nl echt dat het een totaal andere situatie is om je kind(eren) thuis op te voeden en om dat in klassenverband te doen. Ik heb geen tijd om álle situaties met elk kind erg uitgebreid te bespreken. Iets dat ik bv met mijn eigen kind wel doe.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 18:48 schreef debuurvrouw het volgende:
Toch jammer van die stuurlui
Ik dacht tot ik die las dat je een goed punt had. Daarna dacht ik alleen maar: weer een op haar teentjes getrapte juf.
Ik ben benieuwd of je een school vindt die wezenlijk anders omgaat met het aanleren van gewenst gedrag! Ik denk nl dat meer dan 75% op min of meer deze manier te werk gaat.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 19:09 schreef miss_sly het volgende:
Ik zou echt een andere school overwegen als ze hiertoe over zouden gaan. Wij proberen thuis bewust om het zo onvoorwaardelijk mogelijk te doen, en dan zouden ze er op school precies tegenovergesteld mee omgaan? Dat past toch niet?
Daar ben ik me van bewust. Maar dit PBS is echt nog een stap verder dan gewoon eens een sticker geven voor gewenst gedrag of complimenten geven. Kijk dat filmpje maar eens als je tijd hebt. Ik krijg er helemaal de kriebels van en het is zo volledig tegengesteld aan hoe wij het willen doen, dat het niet past. Net zo min als een sterk religieuze school bij ons zou passen, dus die zou ik ook niet kiezen.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 19:19 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd of je een school vindt die wezenlijk anders omgaat met het aanleren van gewenst gedrag! Ik denk nl dat meer dan 75% op min of meer deze manier te werk gaat.
Nogmaals, hoe zou het anders kunnen? Met kinderen van allerlei allooi, diverse achtergronden met bijbehorende (al dan niet) opvoedingen? Het zijn heus niet allemaal kinderen van bewust opvoedende ouders die in een klas zitten. Dus er valt écht wel het eea te corrigeren/recht te trekken.
Daar is ook helemaal niks mis mee. Ik vind het altijd een positieve benadering om complimenten te geven.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 18:43 schreef Moonah het volgende:
Je kunt ervoor kiezen om kinderen die ongewenst gedrag vertonen te straffen. Of je kunt ervoor kiezen gewenst gedrag te belonen. Dat laatste kan dus heel eenvoudig door een compliment te geven. "Fijn, dat jullie rustig je gymtas pakken en zacht naar buiten lopen. Zo kunnen de andere klassen rustig doorwerken." Wát is daar mis mee?
Juist omdat het gewoon prettig is.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 16:22 schreef Juud79 het volgende:
ook thuis!![]()
Ik zou er enorm van gaan steigeren, nu doe ik dat vrij snel als het mijn kinderen betreft, maar goed.
Ik ben er meer voor om samen met kinderen regels te bedenken en dan ook regels voor de volwassenen en dat het vanzelfsprekend is dat iedereen zich daar aan zal houden omdat dat gewoon prettig is voor zowel de kinderen als ook de volwassenen.
Belonen en straffen heb ik niet zoveel mee.... ik probeer dat in ieder geval zo min mogelijk te doen.
Er zijn ook nog andere opties. Kijken naar waar het gedrag vandaan komt, de antecedenten van het gedrag, en daar op anticiperen. Dat vergt veel van een docent. En dat lijkt me tegenwoordig ook best lastig als docent met grote klassen in een nog grotere school. Daarom juist lijkt het me zo goed om kleinere klassen te hebben, dan kun je veel meer individuele aandacht geven aan de leerlingen. Dit PBS lijkt me symtoombestrijding van het echte probleem: geen tijd meer voor het individueel leren kennen van elke leerling. En daarom maar een oplossing bedenken die het probleem lijkt op te lossen maar slechts voor zo lang als de beloningen worden uitgedeeld.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 18:43 schreef Moonah het volgende:
Je kunt ervoor kiezen om kinderen die ongewenst gedrag vertonen te straffen. Of je kunt ervoor kiezen gewenst gedrag te belonen. Dat laatste kan dus heel eenvoudig door een compliment te geven. "Fijn, dat jullie rustig je gymtas pakken en zacht naar buiten lopen. Zo kunnen de andere klassen rustig doorwerken." Wát is daar mis mee?
Eens!quote:Op vrijdag 7 februari 2014 21:27 schreef Lot_1 het volgende:
[..]
Er zijn ook nog andere opties. Kijken naar waar het gedrag vandaan komt, de antecedenten van het gedrag, en daar op anticiperen. Dat vergt veel van een docent. En dat lijkt me tegenwoordig ook best lastig als docent met grote klassen in een nog grotere school. Daarom juist lijkt het me zo goed om kleinere klassen te hebben, dan kun je veel meer individuele aandacht geven aan de leerlingen. Dit PBS lijkt me symtoombestrijding van het echte probleem: geen tijd meer voor het individueel leren kennen van elke leerling. En daarom maar een oplossing bedenken die het probleem lijkt op te lossen maar slechts voor zo lang als de beloningen worden uitgedeeld.
Ik vind het oprecht vreemd dat dit soort dingen worden bedacht terwijl er genoeg wetenschappelijk bewijs is dat belonen averechts kan werken.
Hoezo is het 'blijkbaar nodig'?quote:Op vrijdag 7 februari 2014 22:25 schreef Sjeen het volgende:
Tsja... Het is blijkbaar nodig om kinderen te belonen voor gedrag dat maakt dat de leerkracht in de klas zich gewoon kan bezighouden met lesgeven ipv corrigeren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |