abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 9 februari 2014 @ 18:47:29 #101
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136515860
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:43 schreef Clubsoda het volgende:
En dat een school zoiets blijkbaar zomaar kan invoeren zonder overleg.
Zoals Amaranta al zei, zoiets gaat hoogstwrs ook door de MR. Dus in die zin hebben ouders wel inspraak (zij het indirect).
quote:
Ik word in ieder geval intens verdrietig van het idee van een lijst waarop potdorie de complete klas én alle ouders kunnen lezen dat mijn kind geen krulletjes heeft verdiend. Ik vind dat zo stigmatisetend en zonder respect.
Dat vind ik ook. Positief bekrachtigen kan op veel prettiger manieren.

Zo. En nu ga ik maar eens iets anders doen. :)
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 9 februari 2014 @ 18:47:37 #102
35189 Troel
scherp en bot
pi_136515871
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:41 schreef Moonah het volgende:

[..]

Oké, ben ik met je eens. *O* ;)
Neemt niet weg dat het aanleren/handhaven van afspraken/regels imo het beste kan gebeuren door uitleg/overeenstemming, en daarna de nadruk op hetgeen goed gaat.

Maar goed, ik val in herhaling. :')
Maar zou jij daadwerkelijk iemand die rent in de gang terwijl de afspraak "rustig in de gang zijn" telt, aanspreken, hem de kans geven het goed te doen en hem, als hij het goed doet, een compliment geven?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 9 februari 2014 @ 18:49:49 #103
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_136515950
quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:47 schreef Troel het volgende:

[..]

Maar zou jij daadwerkelijk iemand die rent in de gang terwijl de afspraak "rustig in de gang zijn" telt, aanspreken, hem de kans geven het goed te doen en hem, als hij het goed doet, een compliment geven?
Is dat zo raar dan?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 9 februari 2014 @ 18:50:44 #104
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136515991
quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:47 schreef Troel het volgende:

[..]

Maar zou jij daadwerkelijk iemand die rent in de gang terwijl de afspraak "rustig in de gang zijn" telt, aanspreken, hem de kans geven het goed te doen en hem, als hij het goed doet, een compliment geven?
:D Sterker nog, zo is bij ons op school wél afgesproken en zo doen we het dus ook.
Letterlijk! Als een kind rent, wijs ik hem erop dat we de afspraak hebben op school dat we niet rennen in de gangen. "Laat maar eens zien hoe het wel moet." En dan geef ik een compliment (verbaal, of met een knipoog, of een opgestoken duim). Het zit erin gebakken bij mij. :')
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 9 februari 2014 @ 18:54:52 #105
35189 Troel
scherp en bot
pi_136516161
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:49 schreef livelink het volgende:

[..]

Is dat zo raar dan?
Ik zou niet weten waarom je er dan uiteindelijk wat goeds over moet zeggen :@ Vooral omdat het kind wat meteen goed loopt, wellicht niets te horen krijgt...
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 9 februari 2014 @ 18:59:22 #106
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_136516365
quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:54 schreef Troel het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom je er dan uiteindelijk wat goeds over moet zeggen :@ Vooral omdat het kind wat meteen goed loopt, wellicht niets te horen krijgt...
Voor sommige kinderen is het veel moeilijker om de regel 'niet door de gangen rennen' op te kunnen volgen dan voor anderen. Ik vind er dan ook niks vreemds aan dat juist zo'n kind een compliment krijgt als hij laat zien dat hij het wel kan/wil doen. Ik zou het juist heel krampachtig vinden om alle kinderen maar continue te belonen voor het feit dat ze niet door de gangen rennen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 9 februari 2014 @ 19:00:33 #107
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136516426
quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:54 schreef Troel het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom je er dan uiteindelijk wat goeds over moet zeggen :@ Vooral omdat het kind wat meteen goed loopt, wellicht niets te horen krijgt...
Dat is een aanname Troel. Vanuit een negatieve benadering....
Ik ben gewend (en zo ken ik mijn collega's ook) om kinderen te complimenteren als iets goed/fijn gaat.
"Wauw! Wat zijn jullie hard aan het werk!"
"Fijn dat er zo snel is opgeruimd."
"Wat kunnen jullie netjes zacht doen op de gang."
Dat soort dingen.
Overdreven? In de ogen van sommigen dus blijkbaar wel.

Goh, ik ging iets anders doen... :')
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 9 februari 2014 @ 19:09:31 #108
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136516833
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:35 schreef livelink het volgende:

[..]

Ik denk dat het ook vaak niet eens zozeer het gebrek aan opvoeding is, maar ook gewoon onmacht in opvoeding.
Disclaimer, ben inmiddels aan het koken, maar zat nog even na te denken over Livelink.
Livelink, ik realiseer me dat ik met deze opmerking ouders zoals jij danig tekort doe.
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:31 schreef Moonah het volgende:

Maar er wordt in dit topic gedaan alsof de oorzaak van 'misdragingen' in de klas bij de leerkrachten zou liggen. terwijl ik denk dat het ligt bij gebrek aan opvoeding van (sommige) kinderen.
Er zijn ook ouders die hun stinkende best doen, terwijl hun pogingen nauwelijks invloed hebben op het gedrag van hun kind. Dit zijn echter wel de kinderen met wie er meestal 'meer aan de hand is'. En die kinderen worden meestal ook meer individueel benaderd.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  Moderator zondag 9 februari 2014 @ 19:37:52 #109
5428 crew  miss_sly
pi_136518162
Ik vind het jammer dat het niet positief tegenover PBS staan wordt gezien als het afvallen van leerkrachten in het algemeen.

Wij kiezen ervoor om thuis zo onvoorwaardelijk mogelijk op te voeden, zo min mogelijk belonen en straffen, maar wel de natuurlijke, logische consequenties te laten volgen.
Ik ben me er van bewust dat dit op school niet zal gaan, en dat verwacht ik ook niet. En dus komt S ook wel eens met een sticker thuis, en hoor ik haar juf ook allerlei complimenten geven. Prima! Ik heb inderdaad liever dat er positief wordt benaderd dan negatief.

Ik heb er echter wel moeite mee als dat gestructureerd in een vastgelegd systeem schoolbreed wordt gedaan en daar zichtbare beloningen bij horen. Armbndjes, muntjes, krullen op een vel in de klas....dat gaat me sowieso veel te ver wat betreft positief benaderen en bovendien voel ik heel erg mee wat Clubsoda zegt: het is zo vreselijk zichtbaar en wat doet dat met kinderen als ze geen of heel weinig zichtbare beloningen hebben? En betekent dat dan dat dat kind gewoonweg niet goed genoeg luistert/zich aan de regels houdt? Of is dat kind simpelweg onopvallend gehoorzaam en valt het er net buiten?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_136518405
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 17:55 schreef Moonah het volgende:

[..]

Waarop baseer je dat?
Op mijn ervaringen met leerkrachten beroepsmatig :)

Ik ken jou en jouw manier van werken niet, dus misschien had ik moeten zeggen,.veel leraren kunnen wel een communicatie training voor kinderen gebruiken.

Ik lees het hier trouwens meer, maar het idee dat mijn kind (wat sowieso nog geboren moet worden) voor jan en alleman voor lul gezet wordt door een gebrek aan armbandjes of knikkers of munten maakt mij nu al pisnijdig... Maar buiten dat lijkt het mij voor het kind ook niet fijn...

Ik denk gewoon dat de orde in de klas op meer manieren hersteld kan worden, minder competentie gerichte manieren.
S. 2014
J. 2016
pi_136518643
Het is idd vooral dat wat me tegenstaat, het zichtbaar maken van die beloningen en zulks. Ik heb zelf geen moeite met complimenten geven aan mijn kinderen, en heb er ook geen moeite mee als ze ze op school zouden ontvangen. Ik vind het wel belangrijk dat het geen lege complimenten zijn.

Nouja goed, ik geloof dat de overgrote tendens wel is dat het vooral de zichtbare krulletjes, armbandjes en dies meer zijn die mensen tegen de borst stuit.

Mijn lief zit in de MR van de school van onze dochter, er kwam toevallig een plek vrij toen zij net begon, hij heeft zich aangemeld omdat hij het belangrijk vindt betrokken te zijn bij dit soort zaken en beslissingen. Bij onze school zit het voorlopig nog niet in de planning begreep ik.
:)
pi_136518788
Ik heb vooral een issue met complimenten die het complimenteren niet waard zijn. Sommige dingen zijn vanzelfsprekend en niet een goedzo en sticker of krul waard.


Ik heb niets tegen de stickers zoals ze die nu krijgen ( af en toe en dan de hele klas en niet individueel. Plus het maakt totaal geen indruk op haar) of wat complimentjes her en der maar dit systeem snap ik echt niet.
  zondag 9 februari 2014 @ 19:54:11 #113
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136518952
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 19:43 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

Ik denk gewoon dat de orde in de klas op meer manieren hersteld kan worden, minder competentie gerichte manieren.
Vertel. :)
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_136519208
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 19:54 schreef Moonah het volgende:

[..]

Vertel. :)
Ga in gesprek met de kinderen, vaak weten ze zelf heel goed wat wel en.geen geaccepteerd gedrag is...
Stel samen met de klas regels op, de motivatie om je aan je "eigen" regels te houden is vele malen groter dan bij opgelegde regels van die vervelende volwassenen.... En vaak zie je ook dat de kinderen elkaar helpen herrinneren aan de regels.

Maar eerlijk is eerlijk, misschien denk ik te makkelijk, ik heb beroepsmatig minder uur per dag de kinderen voor mn neus en hoef ze ook geen rekenen en taal bij te brengen, dus misschien onderschat ik het wel.
S. 2014
J. 2016
  zondag 9 februari 2014 @ 20:02:23 #115
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136519377
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 19:59 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Ga in gesprek met de kinderen, vaak weten ze zelf heel goed wat wel en.geen geaccepteerd gedrag is...
Stel samen met de klas regels op, de motivatie om je aan je "eigen" regels te houden is vele malen groter dan bij opgelegde regels van die vervelende volwassenen.... En vaak zie je ook dat de kinderen elkaar helpen herinneren aan de regels.

Dat gebeurt al. En voor laten we zeggen de helft van de kinderen voldoet dit. Voor de andere helft is dat niet voldoende. Die hebben een extrinsieke motivatie nodig.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_136519456
Extrinsieke motivatie is prima als het gaat om de inzet die beloond wordt. Bij PBS lijkt alleen het resultaat te tellen, waardoor kinderen die minder goed zijn in dingen als rustig lopen dus minder krullen/bandjes/whatever krijgen terwijl ze er misschien wel meer hun best voor doen dan een van nature rustig kind.
freedom is just another word for nothing left to lose
  zondag 9 februari 2014 @ 20:09:40 #117
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_136519737
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 20:02 schreef Moonah het volgende:

[..]

Dat gebeurt al. En voor laten we zeggen de helft van de kinderen voldoet dit. Voor de andere helft is dat niet voldoende. Die hebben een extrinsieke motivatie nodig.
Dan is het toch zonde om die op te schepen met een schoolbreed programma als PBS.
  Moderator zondag 9 februari 2014 @ 20:11:14 #118
5428 crew  miss_sly
pi_136519830
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 20:09 schreef Marrije het volgende:

[..]

Dan is het toch zonde om die op te schepen met een schoolbreed programma als PBS.
Niet alleen zonde, maar onnodig en, wie zal het zeggen, misschien wel schadelijk op termijn omdat je misschien wel middelbare scholieren en volwassenen kweekt die niet meer in staat zijn zonder beloning iets te doen. Terwijl dit eerst kinderen waren die dat prima konden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 9 februari 2014 @ 20:11:53 #119
35189 Troel
scherp en bot
pi_136519869
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 19:48 schreef mignonne het volgende:
Het is idd vooral dat wat me tegenstaat, het zichtbaar maken van die beloningen en zulks. Ik heb zelf geen moeite met complimenten geven aan mijn kinderen, en heb er ook geen moeite mee als ze ze op school zouden ontvangen. Ik vind het wel belangrijk dat het geen lege complimenten zijn.

Nouja goed, ik geloof dat de overgrote tendens wel is dat het vooral de zichtbare krulletjes, armbandjes en dies meer zijn die mensen tegen de borst stuit.

Mijn lief zit in de MR van de school van onze dochter, er kwam toevallig een plek vrij toen zij net begon, hij heeft zich aangemeld omdat hij het belangrijk vindt betrokken te zijn bij dit soort zaken en beslissingen. Bij onze school zit het voorlopig nog niet in de planning begreep ik.
Ik geef netjes elk jaar op de participatieformulieren aan dat ik beschikbaar ben voor MR of OR, maar dan moet er natuurlijk wel een plek vrij zijn :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 9 februari 2014 @ 20:13:14 #120
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_136519948
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 20:11 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Niet alleen zonde, maar onnodig en, wie zal het zeggen, misschien wel schadelijk op termijn omdat je misschien wel middelbare scholieren en volwassenen kweekt die niet meer in staat zijn zonder beloning iets te doen. Terwijl dit eerst kinderen waren die dat prima konden.
  zondag 9 februari 2014 @ 20:16:44 #121
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136520165
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 20:09 schreef Marrije het volgende:

[..]

Dan is het toch zonde om die op te schepen met een schoolbreed programma als PBS.
Ho. Ik ben geen voorstander van die materiële beloningen hè. Ik geef 'slechts' complimenten voor gewenst gedrag.
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 20:11 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Niet alleen zonde, maar onnodig en, wie zal het zeggen, misschien wel schadelijk op termijn omdat je misschien wel middelbare scholieren en volwassenen kweekt die niet meer in staat zijn zonder beloning iets te doen. Terwijl dit eerst kinderen waren die dat prima konden.
Eerder werd er in dit topic gezegd dat kinderen van users hier (weet niet of jij het ook over S zei) niet ontvankelijk waren voor dergelijke beloningen.
Denk je ook dat het schadelijk zou kunnen zijn om goed gedrag te complimenteren, zoals ik eerder omschreef?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_136520434
quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 20:11 schreef Troel het volgende:

[..]

Ik geef netjes elk jaar op de participatieformulieren aan dat ik beschikbaar ben voor MR of OR, maar dan moet er natuurlijk wel een plek vrij zijn :)
Oh dat is jammer. Bij ons kwam dus toevallig een plekje vrij aan het begin van het schooljaar. B. heeft daarop 'gesolliciteerd' en moest ie voor een of andere kiescommissie waarna de andere ouders hun stem mochten uitbrengen. Hij vindt het wel leuk om zich bezig te houden met de organisatorische kant van school. Maar idd, het is wel mazzel dat er toevallig net een plekje vrij was.
:)
  Moderator zondag 9 februari 2014 @ 20:21:33 #123
5428 crew  miss_sly
pi_136520497
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 20:16 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ho. Ik ben geen voorstander van die materiële beloningen hè. Ik geef 'slechts' complimenten voor gewenst gedrag.

[..]

Eerder werd er in dit topic gezegd dat kinderen van users hier (weet niet of jij het ook over S zei) niet ontvankelijk waren voor dergelijke beloningen.
Denk je ook dat het schadelijk zou kunnen zijn om goed gedrag te complimenteren, zoals ik eerder omschreef?
Ligt eraan hoe. Ik geef S best complimenten, maar geen lege. Toen ze gisteren voor de eerste keer (wellicht laat, maar wij verzaakten het haar zelf te laten doen) een mandarijn zelf had gepeld, zei ik niet "goed zo", want dat is een leeg compliment. Ik zei "wat fijn voor je dat je dat zelf hebt gedaan, en dus zelf kunt! Fijn om zelfstandig te zijn!"

Met andere woorden: gemeende en gerichte complimenten over gedrag, de weg ergens naartoe, vind ik goed. Wat jij zegt "wat fijn dat jullie rustig hebben gedaan in de gang, dat is fijn voor de andere leerlingen" vind ik een prima compliment. Maar een "goed zo, hier heb je een armbandje" als ze volgens afspraak rustig hebben gelopen op de gang, vind ik leeg en waardeloos.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 9 februari 2014 @ 20:24:23 #124
35189 Troel
scherp en bot
pi_136520664
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 20:20 schreef mignonne het volgende:

[..]

Oh dat is jammer. Bij ons kwam dus toevallig een plekje vrij aan het begin van het schooljaar. B. heeft daarop 'gesolliciteerd' en moest ie voor een of andere kiescommissie waarna de andere ouders hun stem mochten uitbrengen. Hij vindt het wel leuk om zich bezig te houden met de organisatorische kant van school. Maar idd, het is wel mazzel dat er toevallig net een plekje vrij was.
De termijn van de twee MR-leden zit er nu op, maar die willen allebei blijven zitten, dus als iemand zich nu aan zou melden komt er een stemming. Bij de OR komt aan het einde van het schooljaar een plekje vrij waar ik nu (eindelijk) voor benaderd ben en waar nog een plek gevuld moet worden na dit schooljaar. Ik gok niet dat ik voor de MR veel stemmen zou krijgen, 't is een nogal dubbele school, er zijn mensen die naar de school gaan vanwege het PC-onderwijs, maar het staat ook bekend als de kakschool. Bij die laatste groep ben ik geloof ik niet zo heel erg geliefd :+
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 9 februari 2014 @ 20:52:49 #125
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136522538
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 20:21 schreef miss_sly het volgende:
Maar een "goed zo, hier heb je een armbandje" als ze volgens afspraak rustig hebben gelopen op de gang, vind ik leeg en waardeloos.
Eens.
quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 20:24 schreef Troel het volgende:

[..]

De termijn van de twee MR-leden zit er nu op, maar die willen allebei blijven zitten, dus als iemand zich nu aan zou melden komt er een stemming. Bij de OR komt aan het einde van het schooljaar een plekje vrij waar ik nu (eindelijk) voor benaderd ben en waar nog een plek gevuld moet worden na dit schooljaar. Ik gok niet dat ik voor de MR veel stemmen zou krijgen, 't is een nogal dubbele school, er zijn mensen die naar de school gaan vanwege het PC-onderwijs, maar het staat ook bekend als de kakschool. Bij die laatste groep ben ik geloof ik niet zo heel erg geliefd :+
Agenda en notulen van MR vergaderingen zijn openbaar. Vergaderingen zelf geloof ik meestal ook. Je kunt altijd contact opnemen met iemand uit de MR om het eea te bespreken en je mening kenbaar te maken. Ik weet even niet of mensen er op persoonlijke titel zitten.
De OR stelt wat dit betreft niet zo veel voor hoor, is mijn ervaring. Dat gaat meer over het invulling geven aan 'rand'zaken als versieren van de school bij feesten, wie gaat er mee het schoolreisje organiseren etc.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 9 februari 2014 @ 21:04:07 #126
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136523399
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 20:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Maar een "goed zo, hier heb je een armbandje" als ze volgens afspraak rustig hebben gelopen op de gang, vind ik leeg en waardeloos.
Ik zat nog even te denken. Ik kan me niet voorstellen dat het op een dergelijke manier gehanteerd wordt, dat BPS.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  Moderator zondag 9 februari 2014 @ 21:25:31 #127
5428 crew  miss_sly
pi_136524809
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 21:04 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik zat nog even te denken. Ik kan me niet voorstellen dat het op een dergelijke manier gehanteerd wordt, dat BPS.
Nee, dat denk ik ook niet, het is zeker gechargeerd, maar het is het gevoel dat ik erbij krijg.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 9 februari 2014 @ 21:30:44 #128
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_136525149
Op Arwen haar school gebruiken ze het pbs in de onderbouw, en bij de bovenbouw hebben ze wel nog motivatie briefjes en tafelpunten. Maar de tafels veranderen regelmatig van samenstelling dus geen groepjes competitie binnen de klas. Ik vind dat niet verkeerd Omdat ze zo Eens een film mogen kijken omdat ze zo goed aan hun schoolwerk gewerkt hebben.

Waar ik me wel aan stoor is dat dat PBS toen Arwen dat vorig jaar wel had de oneerlijkheid waarmee/waarom beloond werd.
Ter voorbeeld : Arwen is Pienter en schiet met lezen van "avi1"naar "avi9" in een maand tijd. Joseph doet vier maanden om naar "avi2" te gaan. Joseph krijgt een certificaat , Arwen niet.
Nou heeft Arwen de uitleg toen zelf bedacht dat Omdat het voor haar makkelijk is ze niet dat steuntje in dr rug hoeft maar Joseph wel.
Toch vind ik het maar scheef en oneerlijk.

Daarbij weet ik ook dat iig op deze school sinds ze de nieuwe hoofd van de school hebben, die dit PBS invoerde. Onderwijzers en assistenten opgelegd krijgen de groene kinderen ( slimmerds) hebben geen aandacht nodig , de rode ( de niet zo slimme kinderen ) ook geen extra aandacht want die zijn toch niet te helpen. En de oranje groep alle focus krijgt. Want als ze meerderheid groen wordt is PBS een success...en dus meer subsidie . Nou :')
Nu snap ik dat dit van een school dit een voorbeeld is en niet in NL.
Maar vraag me wel af waarom het gros ineens dat PbS doet, en of subsidies hier een rol in spelen of niet.
Engaging Infinite Improbability Drive..
  zondag 9 februari 2014 @ 21:37:46 #129
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_136525601
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 20:16 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ho. Ik ben geen voorstander van die materiële beloningen hè. Ik geef 'slechts' complimenten voor gewenst gedrag.

Daarom had ik ook 1 zin vet gemaakt, daar reageerde ik op :)
  Moderator zondag 9 februari 2014 @ 21:39:01 #130
5428 crew  miss_sly
pi_136525682
Ik krijg het gevoel dat het net zo is als met triple P: het is voor en bepaalde doelgroep (probleemgezinnen veelal) 'n goede tool, maar voor gezinnen die goed functioneren verdere, echt onnodig, maar ook daar wil 'men' iedereen in hetzelfde keurslijf van de eenheidsworst duwen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Licht Ontvlambaar zondag 9 februari 2014 @ 21:43:58 #131
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_136525943
quote:
5s.gif Op zondag 9 februari 2014 19:51 schreef Pvoesss het volgende:
Ik heb vooral een issue met complimenten die het complimenteren niet waard zijn. Sommige dingen zijn vanzelfsprekend en niet een goedzo en sticker of krul waard.


Ik heb niets tegen de stickers zoals ze die nu krijgen ( af en toe en dan de hele klas en niet individueel. Plus het maakt totaal geen indruk op haar) of wat complimentjes her en der maar dit systeem snap ik echt niet.
Tsja... Je zult op een bepaald moment merken dat dingen die voor jou en jouw kind vanzelfsprekend en het complimenteren niet waard zijn, voor anderen helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn. Terwijl het wel bevorderlijk is voor het functioneren in de klas...

En nee, ik zie ook niks in armbandjes, muntjes of krullen. Maar ik zie nog minder in het systeem van je naam op het bord als je iets verkeerd gedaan hebt, zoals vroeger veelal het geval was.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_136526195
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 21:39 schreef miss_sly het volgende:
Ik krijg het gevoel dat het net zo is als met triple P: het is voor en bepaalde doelgroep (probleemgezinnen veelal) 'n goede tool, maar voor gezinnen die goed functioneren verdere, echt onnodig, maar ook daar wil 'men' iedereen in hetzelfde keurslijf van de eenheidsworst duwen.
Precies dit probeerde ik al een paar keer onder woorden te brengen. Dat gevoel heb ik ook.

Ik vind het verdrietig dat het blijkbaar nodig is om een positieve benadering te promoten. Dat er kinderen zijn voor wie het niet vanzelfsprekend is op te groeien in een omgeving waarin een prettige sfeer heerst en waarin ze gewaardeerd worden om wie ze zijn. En dat er dan zoiets als een complimentenspel bedacht moet worden om ze positiviteit mee te geven
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_136526312
Maar sjeen dan moet er iets gebeuren met de anderen. Op individuele basis doelen stellen vind ik prima maar dit is klassikaal.
  Licht Ontvlambaar zondag 9 februari 2014 @ 21:51:00 #134
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_136526415
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 21:48 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Precies dit probeerde ik al een paar keer onder woorden te brengen. Dat gevoel heb ik ook.

Ik vind het verdrietig dat het blijkbaar nodig is om een positieve benadering te promoten. Dat er kinderen zijn voor wie het niet vanzelfsprekend is op te groeien in een omgeving waarin een prettige sfeer heerst en waarin ze waardeert worden om wie ze zijn. En dat er dan zoiets als een complimentenspel bedacht moet worden om ze positiviteit mee te geven
Echt, je wilt ze de kost niet geven...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  Licht Ontvlambaar zondag 9 februari 2014 @ 21:55:25 #135
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_136526748
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 21:49 schreef Pvoesss het volgende:
Maar sjeen dan moet er iets gebeuren met de anderen. Op individuele basis doelen stellen vind ik prima maar dit is klassikaal.
Ik constateer dat wij een stuk strenger in de opvoeding zijn dan de gemiddelde ouder bij Isa op school. Ik ben van mening dat wij niet extreem streng zijn, maar wij zijn haar ouders. Wij bepalen de grenzen en binnen die grenzen mag ze heel veel. Maar als ik om me heen kijk, dan liggen de grenzen bij andere ouders veel ruimer... Ik ben van mening dat je in de klas moet opletten en rustig zijn, maar blijkbaar hoort dat niet tot de algemene opvoedingsregels. En ja, dan vind ik het prima dat door PBS een klimaat in de klas wordt gecreëerd waarin mijn dochter wel gewoon haar werk kan maken zonder dat ze daar in continu afgeleid wordt door klasgenoten. Dat moet dan maar...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  zondag 9 februari 2014 @ 22:00:13 #136
37295 Luigi
mario pls
pi_136527074
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 21:55 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ik constateer dat wij een stuk strenger in de opvoeding zijn dan de gemiddelde ouder bij Isa op school. Ik ben van mening dat wij niet extreem streng zijn, maar wij zijn haar ouders. Wij bepalen de grenzen en binnen die grenzen mag ze heel veel. Maar als ik om me heen kijk, dan liggen de grenzen bij andere ouders veel ruimer... Ik ben van mening dat je in de klas moet opletten en rustig zijn, maar blijkbaar hoort dat niet tot de algemene opvoedingsregels. En ja, dan vind ik het prima dat door PBS een klimaat in de klas wordt gecreëerd waarin mijn dochter wel gewoon haar werk kan maken zonder dat ze daar in continu afgeleid wordt door klasgenoten. Dat moet dan maar...
Het is natuurlijk wel een enorme knieval jegens asociaal gedrag op die manier. Juffen (waar zijn de meesters... die waren toch altijd een stuk strenger in mijn herinnering) mogen niet te streng zijn want dan staan de ouders op de stoep, kinderen leren niet meer de basis gedragsregels...

Al mijn haren gaan recht overeind staan bij het filmpje en de omschrijving in de OP maar het zou goed kunnen dat dit in het huidige klimaat het enige werkbare is.
  Licht Ontvlambaar zondag 9 februari 2014 @ 22:04:23 #137
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_136527396
quote:
15s.gif Op zondag 9 februari 2014 22:00 schreef Luigi het volgende:

[..]

Het is natuurlijk wel een enorme knieval jegens asociaal gedrag op die manier. Juffen (waar zijn de meesters... die waren toch altijd een stuk strenger in mijn herinnering) mogen niet te streng zijn want dan staan de ouders op de stoep, kinderen leren niet meer de basis gedragsregels...

Al mijn haren gaan recht overeind staan bij het filmpje en de omschrijving in de OP maar het zou goed kunnen dat dit in het huidige klimaat het enige werkbare is.
Ben ik volledig met je eens... Maar blijkbaar is opvoeden een vervlogen iets, kinderen maken de dienst uit. Als ik alleen al zie dat iemand een compromie aangaat met een driejarige die niet vast wil zitten in het autostoeltje. Sorry hoor, maar dat is voor mij niet eens een discussiepunt...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  zondag 9 februari 2014 @ 22:04:55 #138
37295 Luigi
mario pls
pi_136527427
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 22:04 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ben ik volledig met je eens... Maar blijkbaar is opvoeden een vervlogen iets, kinderen maken de dienst uit. Als ik alleen al zie dat iemand een compromie aangaat met een driejarige die niet vast wil zitten in het autostoeltje. Sorry hoor, maar dat is voor mij niet eens een discussiepunt...
Die eindeloze overlegcultuur tegenover 2 of 3 jarigen idd :').
  zondag 9 februari 2014 @ 22:27:17 #139
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_136528861
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 21:55 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ik constateer dat wij een stuk strenger in de opvoeding zijn dan de gemiddelde ouder bij Isa op school. Ik ben van mening dat wij niet extreem streng zijn, maar wij zijn haar ouders. Wij bepalen de grenzen en binnen die grenzen mag ze heel veel. Maar als ik om me heen kijk, dan liggen de grenzen bij andere ouders veel ruimer... Ik ben van mening dat je in de klas moet opletten en rustig zijn, maar blijkbaar hoort dat niet tot de algemene opvoedingsregels. En ja, dan vind ik het prima dat door PBS een klimaat in de klas wordt gecreëerd waarin mijn dochter wel gewoon haar werk kan maken zonder dat ze daar in continu afgeleid wordt door klasgenoten. Dat moet dan maar...
nou ben ik vrij streng. Maar mijn middelste ging ook stieren.werk af, geen uitdaging meer. Ga maar kleuren.... Tja. Dan kan een beetje nieuwsgierige jongen een miljard andere dingen bedenken. :+
En nee, ik wil niet dat ie stiert, maar ik vind óók dat je niet van hem kan vragen dat je zoet gaat zitten kleuren elke dag. Dus in plaats van dat hij een sticker krijgt voor zichzelf 13 in een dozijn maken zou er meer uitdaging moeten zijn. Of beloning voor doorwerken, lekker een kwartier voetballen!
En nee, dat is dan niet sneu voor de andere kinderen, hadden ze ook maar op het hogere tempo moeten werken. (Dat kreeg ik dus te horen, dat hij niet uit de klas mocht, want dat was sneu voor de anderen. Net alsof stil móeten zitten geen straf voor hem was)

Maar dat is nu de norm. Boven uitsteken is geen sticker waard, gedrag wat uit verveling voortvloeit moet ingeperkt worden (in plaats van de oorzaak, verveling, weg te nemen)
Ik ben zo bang dat deze methode er voor zorgt dat er niet meer gekeken wordt naar de oorzaken van gedrag maar alleen nog naar de gevolgen.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  zondag 9 februari 2014 @ 22:36:36 #140
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_136529529
Buuv dat precies :)
Volgende keer wacht ik wel tot jij post en +1 ik dat _O-

Vraag me wel af of scholen nu subsidie krijgen voor deze of tripple P methodiek toe te passen.
En ofdat ze dan ook aadwerkelijk echt 100% achter de methode staan of de subsidie voor de school een extrinsieke beloning is die ze willen en daarom maar "slaafs" een methode toepassen.

[ Bericht 0% gewijzigd door _evenstar_ op 09-02-2014 22:42:57 ]
Engaging Infinite Improbability Drive..
  Licht Ontvlambaar zondag 9 februari 2014 @ 22:38:19 #141
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_136529627
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 22:27 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

nou ben ik vrij streng. Maar mijn middelste ging ook stieren.werk af, geen uitdaging meer. Ga maar kleuren.... Tja. Dan kan een beetje nieuwsgierige jongen een miljard andere dingen bedenken. :+
En nee, ik wil niet dat ie stiert, maar ik vind óók dat je niet van hem kan vragen dat je zoet gaat zitten kleuren elke dag. Dus in plaats van dat hij een sticker krijgt voor zichzelf 13 in een dozijn maken zou er meer uitdaging moeten zijn. Of beloning voor doorwerken, lekker een kwartier voetballen!
En nee, dat is dan niet sneu voor de andere kinderen, hadden ze ook maar op het hogere tempo moeten werken. (Dat kreeg ik dus te horen, dat hij niet uit de klas mocht, want dat was sneu voor de anderen. Net alsof stil móeten zitten geen straf voor hem was)

Maar dat is nu de norm. Boven uitsteken is geen sticker waard, gedrag wat uit verveling voortvloeit moet ingeperkt worden (in plaats van de oorzaak, verveling, weg te nemen)
Ik ben zo bang dat deze methode er voor zorgt dat er niet meer gekeken wordt naar de oorzaken van gedrag maar alleen nog naar de gevolgen.
ik ben ook niet overwegend positief over deze benadering hoor. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat men liever een positieve benadering zoekt dan een negatieve.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  Moderator zondag 9 februari 2014 @ 22:40:39 #142
5428 crew  miss_sly
pi_136529755
quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 22:38 schreef Sjeen het volgende:

[..]

ik ben ook niet overwegend positief over deze benadering hoor. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat men liever een positieve benadering zoekt dan een negatieve.
Maar in de basis ís dit toch een negatieve benadering? Het wordt heel positief gebracht, maar is het dat ook werkelijk?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Licht Ontvlambaar zondag 9 februari 2014 @ 22:50:52 #143
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_136530371
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 22:40 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Maar in de basis ís dit toch een negatieve benadering? Het wordt heel positief gebracht, maar is het dat ook werkelijk?
de andere kant is straffen bij ongewenst gedrag, zoals ik al aangaf, he naam op het bord als je iets verkeerd doet. Drie kruisjes er achter is nablijven of strafregels of iets dergelijks. Is dat dan beter?

Ik zeg niet dat ik het positief vind, maar blijkbaar is er iets nodig om het klimaat in de klas te beheersen.

En ja, die van mij moet leren de stuiterballen in de klas te negeren. Maar de stuiterballen moeten ook leren dat er momenten zijn waarop stuiteren prima is en momenten waarop het even niet kan.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_136532339
Tja, even een disclaimer voor alle leraren die het wel goed doen en die er gelukkig ook genoeg zijn.

Goed voorbeeld doet volgen, ik vind persoonlijk dat er soms teveel naar de kinderen gekeken wordt en te weinig naar zichzelf. Heb nu een zoon op de middelbare school, maar zowel op de lagere school als nu op de middelbare school zijn er (teveel) leraren die geen goed voorbeeld zijn en het kinderen dan ook op die manier lastig maken om het juiste te doen.

Ik vind het geen slecht iets om met een positief systeem te werken, complimentjes zijn zeer zeker niet slecht. Het werken met matriele beloningen zoals armbandjes e.d. vind ik wel twijfelachtig omdat dat weer een zichtbaar verschil maakt tussen de een en de ander(terwijl het misschien voor de een heel makkelijk is zich te conformeren aan de regels en voor de ander niet, dat terwijl die ander wel zijn stinkende best doet).
Wat mij soms stoort is hoe leraren zelf handelen, ik heb hele goede leraren gezien en die haalde op de een of andere manier ook het beste uit de kinderen. Maar heb helaas ook minder goede leraren gezien, een tekenend voorbeeld ervan vind ik het gebruik van magister op de middelbare school. Waar kinderen hard afgerekend worden op een boek niet meenemen, huiswerk niet goed gedaan hebben enz zijn er veelste veel leraren die cijfers pas na weken plaatsen, huiswerk niet op magister zetten en ga zo maar door.
Is dat een goede smoes om als kind zelf maar niets te doen, nee, maar het geeft wel een erg slecht voorbeeld, als de leraren zich al niet aan de gemaakte afspraken houden...

Ik denk dus dat duidelijkheid, structuur en zelf het voorbeeld zijn basisvoorwaarden zijn, als er iets (erg) fout gaat is dat het eerste waar je naar moet kijken.
Maak afspraken en zorg dat iedereen zich eraan houdt, in de eerste instantie de volwassenen.
Kinderen belonen voor gewenst gedrag, ik ben helemaal voor, beloningssystemen werken nu eenmaal erg goed, maar maak er geen "wedstrijdje" van, geen armbandjes, krullen of wat dan ook wat een "strijd" op kan leveren en kinderen die niet zoveel belonings-bewijzen hebben zich slecht laat voelen. Gewoon eens zeggen dank je dat je je gedragen hebt, een knipoog, aai over de bol, dat zou doodnormaal moeten zijn. Soms moeilijker dan gezegd met kinderen die het bloed onder je nagels vandaan kunnen halen, maar zeker hun hebben er baat bij als ze dat compliment krijgen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 10 februari 2014 @ 05:57:31 #145
381212 Gulara
From the future
pi_136537178
Van de armbandjes krijg ik behoorlijk jeuk.
Ik zie ook al weer hoe dit ruilmateriaal op de speelplaats wordt en zo. Heb je net de voetbalplaatjes verdreven... :X

Ik moet wel bekennen dat ik een fervente stickerjuf was. Aan het einde van de dag kregen vier kinderen een sticker. Dat ging met een hoop bombarie, want de klas (ik niet) had besloten dat er ook voor die kinderen geklapt moest worden. Applausjunkies. ;)
Wat ik leuk vond om te zien was vooral het enthousiasme voor elkaar wanneer iemand anders een sticker kreeg. En iedereen kwam evenveel aan de beurt (zij wisten natuurlijk niks van het stiekeme lijstje). En dat was helemaal niet moeilijk.
Ik ben ervan overtuigd dat ieder kind namelijk z'n best wil doen. En voor de ene betekent dat je best doen om überhaupt op je stoel te blijven. Voor een volgende een (voor hem) hele moeilijke rekensom maken. En bij een ander kan het al knap zijn dat hij iets in de kring durfde te zeggen. Dus wanneer de inzet ipv het resultaat beloont zal het elkaar niet zo veel ontlopen denk ik.
Door alles uit te leggen geef je ook een boodschap mee. Uiteindelijk kwamen kinderen zelf met namen aan en gingen ze zelfs soms hun eigen stickers aan anderen geven "hij verdient het meer dan ik juf".

En zo afentoe spaar ik ook wel eens wat leuke-dingen-doen-punten op het bord. Leuk toch?
Kinderen hebben die visuele stimulatie in stappen ook nodig. Zo staat ook de planning op het bord.

En verder complimenteerde ik inderdaad ook veel.
Niet door de gang rennen is voor ons wel normaal, maar nog best lastig als je zes bent. :o
  Moderator maandag 10 februari 2014 @ 10:50:58 #146
5428 crew  miss_sly
pi_136540077
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 22:50 schreef Sjeen het volgende:

[..]

de andere kant is straffen bij ongewenst gedrag, zoals ik al aangaf, he naam op het bord als je iets verkeerd doet. Drie kruisjes er achter is nablijven of strafregels of iets dergelijks. Is dat dan beter?

Ik zeg niet dat ik het positief vind, maar blijkbaar is er iets nodig om het klimaat in de klas te beheersen.

En ja, die van mij moet leren de stuiterballen in de klas te negeren. Maar de stuiterballen moeten ook leren dat er momenten zijn waarop stuiteren prima is en momenten waarop het even niet kan.
Ik denk dat er een middenweg is, die nu door veel scholen wordt bewandeld en die veel beter bij het gemiddelde kind past. Nu lijkt het net of er maar twee manieren zijn om met kinderen om te gaan: overmatig complimenteren of keihard afstraffen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator maandag 10 februari 2014 @ 10:57:02 #147
5428 crew  miss_sly
pi_136540282
En dan even een mooi stukje waarom "belonen" eigenlijk net zo min werkt als "straffen", hoe positief het ook bedoeld is.

http://kiind.nl/articles/(...)rstigekinderwil.html
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_136540456
Ik heb net op school een technieklesje gegeven aan groep 1 en 2 en moest aan dit topic denken.

Er zitten een paar onwijs drukke en voor zover ik dat kan beoordelen, onopgevoedde jongetjes in die klas. Ik moest hen meenemen naar het bso-lokaal. En zo ver zien te krijgen dat rustig, dus niet rennend, te doen.

Op dat moment, ook gezien de situatie (druk, enthousiasme) kon ik echt niets anders bedenken dan hen van tevoren al duidelijk te maken dat ze van mij een dik compliment zouden krijgen als dat zou lukken.

Hoe zouden dat anders of beter hebben gekund dan? dus zonder 'normaal' gedrag te complimenteren?

[ Bericht 1% gewijzigd door -Spring op 10-02-2014 11:09:38 ]
  maandag 10 februari 2014 @ 11:05:04 #149
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_136540514
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 22:50 schreef Sjeen het volgende:

[..]

de andere kant is straffen bij ongewenst gedrag, zoals ik al aangaf, he naam op het bord als je iets verkeerd doet. Drie kruisjes er achter is nablijven of strafregels of iets dergelijks. Is dat dan beter?

Ik zeg niet dat ik het positief vind, maar blijkbaar is er iets nodig om het klimaat in de klas te beheersen.

En ja, die van mij moet leren de stuiterballen in de klas te negeren. Maar de stuiterballen moeten ook leren dat er momenten zijn waarop stuiteren prima is en momenten waarop het even niet kan.
nou ja. Die betreffende middelste zat op een gegeven moment meer op de gang dan in de klas. En hij hij had een diepgewortelde haat tegen de juf. (Die ook dingen zei als: dochters krijgen is veel meer bijzonder dan jongens. Meisjes mochten koffie voor haar halen, jongens nooit, mijn zoon mocht niet meer meegymen omdat hij naar het hek rende buiten....) ik bemerkte bij mijzelf ook een afkeer op een gegeven moment :@
Het viel nog niet mee om haar niet af te vallen thuis zeg maar. :') dus heb ik mijn zoon zélf positief beloond. Als hij van half november tot de kerst er niet meer uitgezet zou worden ging ik samen met hem naar de bioscoop. Ondertussen bij de tienminuten gesprekken mijn ongenoegen geuit over benaderwijze van de juf. Bij de juf. Toen zij niet vlot genoeg leek te snappen wat ik bedoelde ben ik ook naar de directie gestapt. :@
En ja, toen was er ineens wel ruimte en begeleiding. Maar ook bij mijn zoon dus. Want de machtstrijd met de juf stopte.
Het was niet zover uit de hand gelopen als deze juf zich gericht had op postief gedrag. Maar ik ben erg bang dat deze juf nooit de positieve kanten van jongens zal zien.
En dan ben je er mooi klaar mee, met meisjes met kaarten vol krullen en armen vol armbandjes.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  maandag 10 februari 2014 @ 11:09:54 #150
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_136540671
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 11:02 schreef -Spring het volgende:
Ik heb net op school een technieklesje gegeven aan groep 1 en 2 en moest aan dit topic denken.

Er zitten een paar onwijs drukke en voor zover ik dat kan beoordelen, onopgevoedde jongetjes in die klas. Ik moest hen meenemen naar het bso-lokaal. En ze zover zien te krijgen om dat rustig, dus niet rennend te doen.

En op dat moment, ook gezien de situatie, kon ik echt niets anders bedenken dan hen van tevoren al duidelijk te maken dat ze van mij een dik compliment zouden krijgen als dat zou lukken.

Hoe zouden dat anders of beter hebben gekund dan? dus zonder 'normaal' gedrag te complimenteren?
Ha! Ik heb aan 11 jongens techniek gegeven. :P
Ik vroeg ze om hulp. Ik ben geen juf, heb dit nog nooit gedaan. Kan jij me vertellen wat een juf zou doen?
En daar werden ze echt verrassend rustig en hulpvaardig van. En na die tijd bedanken. Bedankt dat je me geleerd hebt hoe juffen doen! Je was ehct hulpvaardig.En uitleggen: dit is een grote groep, rennen is nu gevaarlijk. Tot daar moet je rustig lopen.

Maar ik deed jongenstechniek. Liet ze met eieren gooien enzo. (Viel samen met de juf uit het verhaal hierboven. :@:@)
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  Moderator maandag 10 februari 2014 @ 11:18:05 #151
5428 crew  miss_sly
pi_136540919
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2014 11:02 schreef -Spring het volgende:
Ik heb net op school een technieklesje gegeven aan groep 1 en 2 en moest aan dit topic denken.

Er zitten een paar onwijs drukke en voor zover ik dat kan beoordelen, onopgevoedde jongetjes in die klas. Ik moest hen meenemen naar het bso-lokaal. En zo ver zien te krijgen dat rustig, dus niet rennend, te doen.

Op dat moment, ook gezien de situatie (druk, enthousiasme) kon ik echt niets anders bedenken dan hen van tevoren al duidelijk te maken dat ze van mij een dik compliment zouden krijgen als dat zou lukken.

Hoe zouden dat anders of beter hebben gekund dan? dus zonder 'normaal' gedrag te complimenteren?
Hoe complimenteer je normaal gedrag? Hoe vraag je erom dat ze dat normale gedrag laten zien?

Als je van tevoren zegt wat je van ze verwacht, en zo gaat het ook, dan is het toch prima om in het lokaal aangekomen iets te zeggen als "dank jullie voor het netjes, rustig lopen, heel fijn dat jullie dat hebben gedaan, ik wist wel dat jullie dat prima zouden kunnen"?

Maar om dan (naar voorbeeld van het filmpje bijvoorbeeld) armbandjes uit te gaan delen...en dan die twee kindjes die net uit de pas liepen bijvoorbeeld overslaan met die armbandjes of ze er nog een keer extra om laten lopen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator maandag 10 februari 2014 @ 11:19:13 #152
5428 crew  miss_sly
pi_136540944
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2014 11:05 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

nou ja. Die betreffende middelste zat op een gegeven moment meer op de gang dan in de klas. En hij hij had een diepgewortelde haat tegen de juf. (Die ook dingen zei als: dochters krijgen is veel meer bijzonder dan jongens. Meisjes mochten koffie voor haar halen, jongens nooit, mijn zoon mocht niet meer meegymen omdat hij naar het hek rende buiten....) ik bemerkte bij mijzelf ook een afkeer op een gegeven moment :@
Het viel nog niet mee om haar niet af te vallen thuis zeg maar. :') dus heb ik mijn zoon zélf positief beloond. Als hij van half november tot de kerst er niet meer uitgezet zou worden ging ik samen met hem naar de bioscoop. Ondertussen bij de tienminuten gesprekken mijn ongenoegen geuit over benaderwijze van de juf. Bij de juf. Toen zij niet vlot genoeg leek te snappen wat ik bedoelde ben ik ook naar de directie gestapt. :@
En ja, toen was er ineens wel ruimte en begeleiding. Maar ook bij mijn zoon dus. Want de machtstrijd met de juf stopte.
Het was niet zover uit de hand gelopen als deze juf zich gericht had op postief gedrag. Maar ik ben erg bang dat deze juf nooit de positieve kanten van jongens zal zien.
En dan ben je er mooi klaar mee, met meisjes met kaarten vol krullen en armen vol armbandjes.
O, wat erg, zo'n juf. Wat moet dat naar zijn geweest voor je middelste! En voor alle jongetjes in de klas, for that matter!

Ik had zo'n leerkracht in de 6e klas van de lagere school, alleen hij vond vrouwen minderwaardige wezens. Dat liet hij dan ook goed merken, altijd. Wat dat al kan doen met kinderen, ik denk niet dat er veel volwassenen bij stil staan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_136541320
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 10:57 schreef miss_sly het volgende:
En dan even een mooi stukje waarom "belonen" eigenlijk net zo min werkt als "straffen", hoe positief het ook bedoeld is.

http://kiind.nl/articles/(...)rstigekinderwil.html
Ik wilde 'm net gaan plaatsen! ^O^
  maandag 10 februari 2014 @ 12:33:23 #154
127966 Marrije
ja, met dubbel r
  maandag 10 februari 2014 @ 12:45:27 #155
35189 Troel
scherp en bot
pi_136543761
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_136543931
quote:
Uit die column:

quote:
Ze besluit dat haar kind gewoon een uitje krijgt omdat het leuk is. Onvoorwaardelijk. En dat haar kind de tafel afruimt of meewerkt, gewoon, omdat het doodnormaal is dat je in een gezin je steentje bijdraagt.
Het aloude 'omdat ik het zeg' en 'daarom!' waar ik zwaar fan van ben dus.
  maandag 10 februari 2014 @ 12:52:31 #157
381212 Gulara
From the future
pi_136544044
quote:
14s.gif Op maandag 10 februari 2014 12:49 schreef Luigi het volgende:

[..]

Uit die column:

[..]

Het aloude 'omdat ik het zeg' en 'daarom!' waar ik zwaar fan van ben dus.
Helaas heb je dan als leerkracht wel allemaal ouders aan je bureau staan. Zij vinden 'daarom' vaak niet zo leuk.
  maandag 10 februari 2014 @ 12:56:33 #158
35189 Troel
scherp en bot
pi_136544186
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2014 12:52 schreef Gulara het volgende:

[..]

Helaas heb je dan als leerkracht wel allemaal ouders aan je bureau staan. Zij vinden 'daarom' vaak niet zo leuk.
Dan moet de leerkracht maar eens de tijd nemen om die ouders uit te leggen waarom sommige dingen zo zijn.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 10 februari 2014 @ 13:03:48 #159
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_136544462
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2014 12:52 schreef Gulara het volgende:

[..]

Helaas heb je dan als leerkracht wel allemaal ouders aan je bureau staan. Zij vinden 'daarom' vaak niet zo leuk.
dan leren ze daar maar mee leven? Het lijkt me toch niet echt het idee dat we ouders daar zeggenschap over geven. Omdat zij mondigheid belangrijk vinden?
Het wordt tijd dat leerkrachten weer staan voor hun insteek. Volgens mij twijfelen die eigenlijk ook. En door die twijfel worden ze overlopen door de kinderen en wordt het een janboel.
Wij hebben zo'n directeur. Die zegt gewoon: zo gaan wij met elkaar om hier. Staat het je niet aan? Je bent vrij naar een andere school te gaan. Blijf je hier dan zijn dit de regels.

Kijk. Daar hou ik van.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_136544517
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2014 13:03 schreef debuurvrouw het volgende:

Wij hebben zo'n directeur. Die zegt gewoon: zo gaan wij met elkaar om hier. Staat het je niet aan? Je bent vrij naar een andere school te gaan. Blijf je hier dan zijn dit de regels.

Kijk. Daar hou ik van.
Whappaaa.

Dit hele land is lamgelegd door inspraak en compromissen en methodieken en gelul.
  maandag 10 februari 2014 @ 14:00:52 #161
35189 Troel
scherp en bot
pi_136546390
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2014 13:03 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

dan leren ze daar maar mee leven? Het lijkt me toch niet echt het idee dat we ouders daar zeggenschap over geven. Omdat zij mondigheid belangrijk vinden?
Het wordt tijd dat leerkrachten weer staan voor hun insteek. Volgens mij twijfelen die eigenlijk ook. En door die twijfel worden ze overlopen door de kinderen en wordt het een janboel.
Wij hebben zo'n directeur. Die zegt gewoon: zo gaan wij met elkaar om hier. Staat het je niet aan? Je bent vrij naar een andere school te gaan. Blijf je hier dan zijn dit de regels.

Kijk. Daar hou ik van.
Lijkt me heerlijk!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_136546631
quote:
14s.gif Op maandag 10 februari 2014 12:49 schreef Luigi het volgende:

[..]

Uit die column:

[..]

Het aloude 'omdat ik het zeg' en 'daarom!' waar ik zwaar fan van ben dus.
Maar je kunt een ander, dus ook een kind, best bedanken voor het feit dat hij of zei een steentje bijdraagt. Ik kook bijvoorbeeld elke avond, maar mijn partner spreekt geregeld haar waardering uit voor het feit dat ik dat doe. Ondanks dat het de afspraak is dat ik dat doe. Even zo goed bedank ik ook wel eens als ze gestofzuigd heeft bijvoorbeeld, gewoon omdat ik dat fijn vind. Niet dat we elkaar de heel dag voor iedere scheet bedanken, maar het is wel fijn om te horen dat wat je doet gewaardeerd wordt.

En ik denk dat dat deels de insteek is van deze methode; dat er veel kinderen zijn die alleen maar horen wat ze fout doen en niets horen als het goed gaat. 'Geen bericht, goed bericht' is wel reuzepragmatisch enzo, maar niet altijd prettig. In die zin vind ik focussen op het positieve wel fijne insteek, maar het is de manier waarop natuurlijk ;)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_136546761
Ohja god, als ik de uk vraag of ze even de tafel wil dekken en ze doet dat dan zeg ik ook 'dankjewel voor de hulp!'. Maar als ze vraagt waarom dan is het gewoon daarom en omdat de tafel gedekt moet worden en niet om een stickerkaart vol te maken oid :').
  maandag 10 februari 2014 @ 14:28:30 #164
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_136547551
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2014 13:03 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

dan leren ze daar maar mee leven? Het lijkt me toch niet echt het idee dat we ouders daar zeggenschap over geven. Omdat zij mondigheid belangrijk vinden?
Het wordt tijd dat leerkrachten weer staan voor hun insteek. Volgens mij twijfelen die eigenlijk ook. En door die twijfel worden ze overlopen door de kinderen en wordt het een janboel.
Wij hebben zo'n directeur. Die zegt gewoon: zo gaan wij met elkaar om hier. Staat het je niet aan? Je bent vrij naar een andere school te gaan. Blijf je hier dan zijn dit de regels.

Kijk. Daar hou ik van.
Doe mij er ook zo één? :o
I`m not weird. I`m limited edition.
  dinsdag 11 februari 2014 @ 00:10:29 #165
381212 Gulara
From the future
pi_136574762
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2014 13:03 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

dan leren ze daar maar mee leven? Het lijkt me toch niet echt het idee dat we ouders daar zeggenschap over geven. Omdat zij mondigheid belangrijk vinden?
Het wordt tijd dat leerkrachten weer staan voor hun insteek. Volgens mij twijfelen die eigenlijk ook. En door die twijfel worden ze overlopen door de kinderen en wordt het een janboel.
Wij hebben zo'n directeur. Die zegt gewoon: zo gaan wij met elkaar om hier. Staat het je niet aan? Je bent vrij naar een andere school te gaan. Blijf je hier dan zijn dit de regels.

Kijk. Daar hou ik van.
Ben het volledig met je eens hoor. Fijne directeur. ^O^
  Moderator dinsdag 11 februari 2014 @ 09:40:33 #166
5428 crew  miss_sly
pi_136578485
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2014 13:03 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

dan leren ze daar maar mee leven? Het lijkt me toch niet echt het idee dat we ouders daar zeggenschap over geven. Omdat zij mondigheid belangrijk vinden?
Het wordt tijd dat leerkrachten weer staan voor hun insteek. Volgens mij twijfelen die eigenlijk ook. En door die twijfel worden ze overlopen door de kinderen en wordt het een janboel.
Wij hebben zo'n directeur. Die zegt gewoon: zo gaan wij met elkaar om hier. Staat het je niet aan? Je bent vrij naar een andere school te gaan. Blijf je hier dan zijn dit de regels.

Kijk. Daar hou ik van.
Zo is het bij onze school ook. Ik vind dat ook de enige juiste houding en ik ben er blij mee.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 11 februari 2014 @ 09:55:24 #167
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136578750
Ik vraag me af hoeveel mensen hier meelezen maar niet 'durven' te posten omdat zij het gevoel krijgen te falen in hun opvoeding. Jammer.

Mooi linkje over betekenisvolle complimenten geven.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_136578800
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 09:55 schreef Moonah het volgende:
Ik vraag me af hoeveel mensen hier meelezen maar niet 'durven' te posten omdat zij het gevoel krijgen te falen in hun opvoeding. Jammer.

Mooi linkje over betekenisvolle complimenten geven.
Hoe bedoel je dit precies?
  dinsdag 11 februari 2014 @ 09:58:18 #169
35189 Troel
scherp en bot
pi_136578801
Ik heb nog niet geklikt, maar er valt me al een ding op. Betekenisvolle complimenten.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 11 februari 2014 @ 10:03:56 #170
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136578917
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 09:58 schreef L-E het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dit precies?
Zoals ik het zeg. :)
Ingegeven door een PM-wisseling met iemand die het zo ervaart.
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 09:58 schreef Troel het volgende:
Ik heb nog niet geklikt, maar er valt me al een ding op. Betekenisvolle complimenten.
Dat is je goed opgevallen Troel.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_136578961
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 10:03 schreef Moonah het volgende:

[..]

Zoals ik het zeg. :)
Ingegeven door een PM-wisseling met iemand die het zo ervaart.

Ah, ik vroeg me al af waar je het op baseerde, dat is duidelijk. Jammer inderdaad.
  dinsdag 11 februari 2014 @ 10:06:34 #172
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_136578980
*knip*

[ Bericht 35% gewijzigd door BE op 11-02-2014 12:52:40 ]
***
pi_136579013
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 14:07 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Maar je kunt een ander, dus ook een kind, best bedanken voor het feit dat hij of zei een steentje bijdraagt. Ik kook bijvoorbeeld elke avond, maar mijn partner spreekt geregeld haar waardering uit voor het feit dat ik dat doe. Ondanks dat het de afspraak is dat ik dat doe. Even zo goed bedank ik ook wel eens als ze gestofzuigd heeft bijvoorbeeld, gewoon omdat ik dat fijn vind. Niet dat we elkaar de heel dag voor iedere scheet bedanken, maar het is wel fijn om te horen dat wat je doet gewaardeerd wordt.

En ik denk dat dat deels de insteek is van deze methode; dat er veel kinderen zijn die alleen maar horen wat ze fout doen en niets horen als het goed gaat. 'Geen bericht, goed bericht' is wel reuzepragmatisch enzo, maar niet altijd prettig. In die zin vind ik focussen op het positieve wel fijne insteek, maar het is de manier waarop natuurlijk ;)
Dit deden ze bij mijn man thuis ook - in extreme mate. De consequentie is dat als wij daar eten, m'n sm van iedereen minstens 3 keer hoort hoe lekker het is. En zeg je het niet uit jezelf, dan vraagt ze het wel. Erger nog: mijn man wil het liefst elke keer dat hij heeft stofgezogen, de keuken gepoetst of de was opgeruimd, horen dat hij het goed heeft gedaan. Sorry, maar dat vind ik nergens voor nodig.

Klussen in huis moeten gewoon gedaan worden en dat wil ik m'n dochter ook meegeven. Als het eten extra lekker is: tuurlijk complimenteren. Is er een extra klus gedaan: fijn dat je dat doet. Maar continue complimenteren? Daar krijg je m.i. juist onzekere mensen van. Of op z'n minst mensen die niet meer intrisiek gemotiveerd zijn.
Home is where the O+ is...
  dinsdag 11 februari 2014 @ 10:08:17 #174
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136579020
BE *O* :*
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 11 februari 2014 @ 10:10:15 #175
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_136579056
Het was wel waar ik aan dacht als we kinderen die ongewenst gedrag vertonen hier gaan wegzetten als onopgevoed dan verwacht ik ook niet zo snel dat die groep reageert.
  Moderator dinsdag 11 februari 2014 @ 10:18:07 #176
5428 crew  miss_sly
pi_136579204
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 09:55 schreef Moonah het volgende:
Ik vraag me af hoeveel mensen hier meelezen maar niet 'durven' te posten omdat zij het gevoel krijgen te falen in hun opvoeding. Jammer.

Mooi linkje over betekenisvolle complimenten geven.
Mooi stuk! Inderdaad, betekenisvolle complimenten kunnen heel veel doen.
Dit stuk vind ik trouwens wel een stuk waaruit blijkt dat PBS helemaal niet zo'n geschikt middel is. Hoe betekenisvol zullen de complimenten en beloningen zijn als ze schoolbreed voornamelijk over regels gaan?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_136579212
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 09:55 schreef Moonah het volgende:
Ik vraag me af hoeveel mensen hier meelezen maar niet 'durven' te posten omdat zij het gevoel krijgen te falen in hun opvoeding. Jammer.

Mooi linkje over betekenisvolle complimenten geven.
^O^
mooi stukje. Confronterend ook wel want het herinnert me er weer eens aan hoe kwetsbaar onze kindjes zijn, en hoe het zelfbeeld van je kind nu voor een groot deel al gevormd wordt. Hoe die basis nu gelegd wordt. En dat het verdomde moeilijk is om als ouders te overzien hoe je je kind nu het best alles mee kan geven zodat hij/zij van binnen het kind/de puber/de volwassene wordt die je wilt dat hij wordt.

Uiteindelijk denk ik dat we als ouders onderling niet zoveel verschillen, we willen allemaal een kind wat opgroeit tot gelukkige, verstandige volwassene met een gezonde dosis zelfvertrouwen. De weg er naar toe is alleen wel voor ieder kind en iedere ouder anders. En daarbij komt dan ook nog dat je aandeel als ouders wel blijft maar steeds kleiner wordt. De docent voor de klas, de klasgenootjes, de sportleraar, de vriendjes/vriendinnetjes, de liefdes.

Ik ben all for een methode die voor ieder kind iets positiefs heeft. Ik heb gewoon wel sterk mijn twijfels bij een methode die zichtbaar maakt en die discrimineert tussen kinderen in aantallen. Voor sommige kinderen is dat wellicht nodig omdat die daar goed op varen, dan is dat helemaal prima, maar het zou misschien veel beter gaan op individueel niveau. En ik denk dat dat bij een groot deel van de scholen/juffen al veel gebeurd.
:)
pi_136579228
BE, :*
Ik weet dat er genoeg ouders zijn, die t super doen. Maar waarvan hun kinderen "ongewenst" (nee niet het goede woord, niet het perfecte) gedrag in de klas laten zien. En dat heeft echt niet te maken met jouw onkunde! (Als je wilt haal ik t zo weer weg...)

Verder lees ik dit mee, maar reageer ik maar niet. Ik word dan een beetje te fel op sommige reacties.
pi_136579233
Fijn dat je reageert Brighteyes. Ik ben me er het hele topic niet bewust van geweest hoe zoiets overkomt op de ouders van die zogenaamd onopgevoede kinderen. Je zet me in ieder geval aan het denken, dank daarvoor.
  dinsdag 11 februari 2014 @ 10:20:55 #180
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136579260
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 10:18 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Mooi stuk! Inderdaad, betekenisvolle complimenten kunnen heel veel doen.
Dit stuk vind ik trouwens wel een stuk waaruit blijkt dat PBS helemaal niet zo'n geschikt middel is. Hoe betekenisvol zullen de complimenten en beloningen zijn als ze schoolbreed voornamelijk over regels gaan?
Ik heb het eerder in dit topic ergens gezegd. Ik kan me niet voorstellen dat het alleen maar 'bandje geven' is. Alsof je een hond een koekje geeft om hem te trainen. Ook bij BPS zal er gepraat worden met kinderen over het hoe en waarom van de afspraken/regels. Leerkrachten zijn immers geen hondentrainers, maar toch ook pedagogisch onderlegd. ;)
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_136579274
Overigens nog een compliment voor de juf van mijn dochter. Ze is jong, geen idee hoe oud maar ze werkt pas een jaar of 3, dus 25 ofzo?

Maar ze houdt toch maar wel mooi een klas met kleuters in het gareel. Daar zitten ook een aantal flinke stuiterballen tussen en ook de krijgen de kans/mogelijkheid om hun ding te doen en om zich te ontplooien etc. Kudo's want het zweet breekt mij al uit bij een vriendinnetje om te komen spelen oO<
:)
  Moderator dinsdag 11 februari 2014 @ 10:22:29 #182
5428 crew  miss_sly
pi_136579293
Wat betreft jouw post, BE: ik vind het zo naar om te lezen dat je het zo voelt. Het is in ieder geval van mij uit niet zo bedoeld. Ik denk bovendien (persoonlijke mening) dat het met 2 of 3 zoons toch wel even heel anders is. Sowieso heel anders dan met mijn ene dochter, maar ook zonder dat er meisjes in je gezin zijn. Jongens zijn nu eenmaal drukker, zitten heel anders in elkaar dan meisjes en moeten die ruimte ook hebben. Ik vrees dat daar veel te weinig ruimte voor is in het huidige schoolklimaat. Te weinig mannelijke leerkrachten ook die op een andere manier met ze omgaan.

Ik denk overigens bij 'slecht opgevoede kinderen' niet aan drukke jongetjes of kinderen die moeite hebben met in de klas blijven zitten of de leerkracht uit laten praten. Ik vind dat vooral kind-gedrag, en ik ben ervan overtuigd dat dat echt wel beter wordt.

:*
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 11 februari 2014 @ 10:24:07 #183
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_136579334
Hou me ten goede, ik heb het filmpje niet bekeken, wel de brief gelezen en van wat ik er hier zo tussen de regels door van lees kan ik ook niet echt enthousiast worden van zichtbare dingen als armbandjes waar kinderen dan idd over en weer vergelijkingen mee kunnen gaan trekken. Ik word thuis al gek van 'ik was eerst, ik heb meer, ik was beter'-vergelijkingen. ;)

Maar wat dan wel? En daarom ben ik dus ook zo blij met dat linkje van Moonah... Eindelijk iets dat me vertelt wat dan wel ipv wat dan niet. O+

[ Bericht 19% gewijzigd door BE op 11-02-2014 12:57:03 ]
***
  Moderator dinsdag 11 februari 2014 @ 10:28:47 #184
5428 crew  miss_sly
pi_136579450
Ik denk niet dat je de plank misslaat zolang je zoekende bent naar de manier die bij jullie als gezin, als ouders en kinderen, past. Niet iedereen is hetzelfde, ouders niet, kinderen niet, de relatie tussen ouders niet, school niet.

Fijn dat je wat hebt aan het linkje van Moonah. Ik vind het een fijn stuk!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_136579561
BE :*

Omdat ik nog plat lig vanwege een operatie, heb ik nog niet gereageerd. Maar nu dan wel even.

Bij ons op school wordt ook zoiets gedaan, met het belonen van positief gedrag. Daar zit een heel idee achter, aan de hand van onderzoeken. Op zich kan ik me er in de grote lijn wel in vinden. De kinderen worden beloond, als groep, als subgroepje en als individu. De opdrachten zijn zó dat elk kind er wel iets van kan behalen. Daar worden de groepjes ook op samengesteld. In het begin leefde het heel erg, toen moesten ze de regels nog leren. Nu staat er eens in de zoveel tijd een andere regel centraal en gaat het veel natuurlijker. Als ouder heb ik geen idee welk kind hoeveel 'fysieke beloningen' heeft verzameld. De kinderen houden het zelf bij. Er zijn ook wat losse belonings- of stickerkaarten in omloop. Prima toch, als dat voor een kind werkt?

Op zich is mijn dochter heel makkelijk, maar zij rent soms ook echt wel door de gang, of zit te kletsen oid. Ik kan me niet voorstellen dat elk kind aan alle 'normen' voldoet. Ook niet als ze die als groep bedenken. Dat heeft niks te maken met opvoeding, maar met kind (mens) zijn. Heel natuurlijk en ik vind het fijn dat mijn dochter niet altijd meteen wordt aangesproken op die keer dat ze zit te kletsen, maar dat ze zelf ontdekt dat ze iets 'fouts' doet (doordat de juf tegen een klasgenootje zegt dat ze zo goed stil zit te luisteren). Je bent zo bezig met belonen van goed gedrag, maar je voorkomt dat je steeds hetzelfde kind moet corrigeren.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  dinsdag 11 februari 2014 @ 10:43:16 #186
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136579759
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 10:33 schreef YPPY het volgende:
(doordat de juf tegen een klasgenootje zegt dat ze zo goed stil zit te luisteren).
"Ik zie dat veel kinderen hun boek al hebben gepakt. Fijn, dan kunnen we zo beginnen."

:D
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_136579779


[ Bericht 100% gewijzigd door Clubsoda op 11-02-2014 14:03:18 ]
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  Moderator dinsdag 11 februari 2014 @ 10:45:29 #188
5428 crew  miss_sly
pi_136579806
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 10:43 schreef Moonah het volgende:

[..]

"Ik zie dat veel kinderen hun boek al hebben gepakt. Fijn, dan kunnen we zo beginnen."

:D
Ja, en dat is dus een betekenisvol compliment, voor zover je het al een compliment kunt noemen. Het is benoemen wat er gebeurt en de natuurlijke consequentie, het goede, er ook van benoemen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 11 februari 2014 @ 10:50:07 #189
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_136579903
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:04 schreef Moonah het volgende:

[..]

Als je iets nieuws wil aanleren zul je in het begin veel complimenten geven. Als jouw zoon leert fietsen prijs je hem ook de hemel in. Als je kind naar zwemles gaat geef je hem ook tig complimenten als hij voor het eerst met zijn gezicht onder water durft. Als hij eenmaal gewend is en lekker meedraait in het zwemlesgedoe, dan is dat niet meer nodig.
Ik denk dat je dit systeem ook zo moet zien. Het aanleren vergt investering.

En die 4 complimenten tov 1 correctie is een bekend gegeven. Ik meen zelfs gelezen te hebben dat het een verhouding van 1:7 is. Dat de impact van een correctie opgeheven wordt door er 4 (of 7...?) positieve benaderingen tegenover te stellen.
@troel zo werken wij hier ook en bij Roy op school word ook zo gewerkt.

en het is fijn om te zien dat het werkt ook in de klas.

Roy kan door zijn achterstand niet alles even goed begrijpen,en haalt daardoor dingen uit die niet altijd mogen/kunnen. Dat doet hij thuis maar ook op school.

waardoor er thuis en op school best vaak (te) gecorrigeerd/straf moest worden,waardoor het niet echt gezellig werd,en er werd niks bereikt.

het belongings systeem in zijn klasje doen ze met muziek/filmp.
Hoe ze het daar precies doen weet ik niet helemaal zeker.
maar van wat ik lees is dat ze met het openen van de dag zich naar de kinderen richten soms appart per kind soms per groep.
en dan de dag doorgeven.
en dan en als jullie zo gaan snoezelen dan rustig aan niet gillen. Dan kunnen we daarna filmpje kijken of samen muziek luisteren/maken.

of zoals bij Roy die klimt graag overal op.
die mag dan een keer extra met de piano spelen bv als hij niet klimt.

Ook zijn wij thuis en de leidsters op school er kampioen in geworden om Roy positief iets anders te laten doen, hem afleiden.

Wat ik wel slim vind en heel grappig wij doen zoiets thuis ook.
ze hebben te maken met drukke kinderen,en als ze te druk zijn en blijven gaan ze met de kinderen naar de gymzaal en laten ze ze daar uitrennen,roepen,gek doen. Na een kwartier roepen ze de kinderen weer bij zich en gaan ze verder met het dagprogramma,maar wel eerst flink belonen "zo jongens dat hebben jullie goed gedaan is alle extra energie er nu uit? Nou dan gaan we nu verder goed zo!!!"

Wij thuis zetten dan de muziek wat harder aan en laten Roy dansen,we doen ons een spelletje en daarna belonen en verder met de dag.
nu praat ik wel over een groepje kinderen die verstandelijk achterlopen.

[ Bericht 14% gewijzigd door _Bar_ op 11-02-2014 10:56:22 ]
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  dinsdag 11 februari 2014 @ 10:53:05 #190
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_136579973
quote:
Heel mooi, ik heb daar al eens meer over gehoord. Ik vind het zelf wel moeilijk om toe te passen.

Wat ik wel een beetje vreemd vond was het volgende stukje:
quote:
(..) Een boek van de kinderen waarin alleen positieve boodschappen over elkaar geschreven worden. Zoals Birgit die schrijft over Christian: “Christian heeft me vandaag nog niet geërgerd.
(cursivering door mij)
Ik lees dat toch negatief als: "Christian ergert mij altijd, maar vandaag heeft hij dat nog niet gedaan (komt vast nog wel)".

Wellicht een wat ongelukkig voorbeeld.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  dinsdag 11 februari 2014 @ 10:54:27 #191
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136580003
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 10:53 schreef Grijs het volgende:

Wat ik wel een beetje vreemd vond was het volgende stukje:

[..]

(cursivering door mij)
Ik lees dat toch negatief als: "Christian ergert mij altijd, maar vandaag heeft hij dat nog niet gedaan (komt vast nog wel)".

Wellicht een wat ongelukkig voorbeeld.
Ja, die was mij ook meteen opgevallen!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 11 februari 2014 @ 10:58:38 #192
35189 Troel
scherp en bot
pi_136580086
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 10:06 schreef Brighteyes het volgende:

[..]
niet gequote ;)

Och, ik heb pas jankend bij de directeur gezeten omdat het gewoon echt niet leuk was. Dus je bent echt niet de enige die twijfelt. En toch ben ik bang voor dit hele PBS gebeuren.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 11 februari 2014 @ 10:59:46 #193
35189 Troel
scherp en bot
pi_136580117
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 10:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ja, en dat is dus een betekenisvol compliment, voor zover je het al een compliment kunt noemen. Het is benoemen wat er gebeurt en de natuurlijke consequentie, het goede, er ook van benoemen.
Ik vind dit meer een constatering dan een compliment?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 11 februari 2014 @ 11:00:24 #194
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_136580128
Hoe worden de regels eigenlijk gesteld? Bij mijn kinderen op school zijn die positief verwoord, 2 voorbeelden:

"We hebben respect voor elkaar en voor elkaars spullen"
"We hebben respect voor de natuur en breken geen takken of bladeren af"
(waarbij ik bij dat laatste zelf gekozen zou hebben voor "...en laten de bomen en struiken heel")
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  dinsdag 11 februari 2014 @ 11:04:41 #195
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_136580226
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 10:54 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ja, die was mij ook meteen opgevallen!
O, ik was al bang dat ik de enige was die dat zo negatief opvat.
Misschien valt het ook op, omdat de rest wel zo positief was. Negatieve dingen worden toch sneller herkent, nu maak ik me er ook schuldig aan om een positief stuk negatief onder de aandacht te brengen. Dat bedoel ik ook met dat ik het lastig vind om het stuk in de praktijk te brengen.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_136580298
Bij ons hebben ze blijkbaar per maand een regel die uitgelicht wordt en waar dan aandacht aan besteed wordt. Hij wordt aan ons als ouders meegedeeld door middel van de nieuwsbrief. Ze zijn altijd een beetje typisch geformuleerd die regels :') maar ik merk wel aan mijn oudste dat er blijkbaar wel echt in de klas aandacht aan besteedt wordt, ze vertelt dan thuis ineens eea over die regel en waarom dat zo is enz.

Een greep uit de selectie:
Schoolregel van de maand feb
Alle dingen hebben een doel, kapotmaken is niet cool!

januari: Pesten is nooit goed, Zorg dus dat je aardig doet!

december: Samen spelen, samen delen, elkaar niet vervelen!

november: Rennen doe je op het schoolplein, binnen moet je rustig zijn.

Enzovoorts.
:)
  Moderator dinsdag 11 februari 2014 @ 11:14:53 #197
5428 crew  miss_sly
pi_136580489
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:04 schreef Grijs het volgende:

[..]

O, ik was al bang dat ik de enige was die dat zo negatief opvat.
Misschien valt het ook op, omdat de rest wel zo positief was. Negatieve dingen worden toch sneller herkent, nu maak ik me er ook schuldig aan om een positief stuk negatief onder de aandacht te brengen. Dat bedoel ik ook met dat ik het lastig vind om het stuk in de praktijk te brengen.
Het is maar net hoe je het bekijkt, natuurlijk. Kennelijk is haar zelf opgevallen dat haar klasgenoot haar vaak ergert. Dat kun je dus ook op twee manieren opvatten: hij ergert haar (zijn schuld), zij laat zich ergeren (ze kan er zelf iets aan doen om dat te minderen).

Als ze het op de laatste manier bekijkt en zelf aanpakt om zich actief minder te laten ergeren, is het een positief iets en kan dat worden beschreven :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 11 februari 2014 @ 11:20:55 #198
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136580642
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:04 schreef Grijs het volgende:

[..]

O, ik was al bang dat ik de enige was die dat zo negatief opvat.
Misschien valt het ook op, omdat de rest wel zo positief was. Negatieve dingen worden toch sneller herkend, nu maak ik me er ook schuldig aan om een positief stuk negatief onder de aandacht te brengen. Dat bedoel ik ook met dat ik het lastig vind om het stuk in de praktijk te brengen.
Dat is dus ook waar die verhouding 1:4 correctie/complimenten mee te maken heeft.
Iets negatiefs heeft meestal veel meer impact dan iets positiefs. Prettig gedrag wordt snel als vanzelfsprekend beschouwd, immers je hebt er geen last van. ;)
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 11 februari 2014 @ 11:22:59 #199
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136580698
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:14 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Het is maar net hoe je het bekijkt, natuurlijk. Kennelijk is haar zelf opgevallen dat haar klasgenoot haar vaak ergert. Dat kun je dus ook op twee manieren opvatten: hij ergert haar (zijn schuld), zij laat zich ergeren (ze kan er zelf iets aan doen om dat te minderen).

Als ze het op de laatste manier bekijkt en zelf aanpakt om zich actief minder te laten ergeren, is het een positief iets en kan dat worden beschreven :)
Klopt. Maar voor het betreffende kind (met het ergernisopwekkende gedrag) lijkt het me toch niet echt heel prettig te lezen.
Voor volwassenen is het vaak al moeilijk om zich te realiseren (of durven toe te geven...) dat irritaties ook een oorzaak in jezelf hebben, laat staan voor kinderen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  Moderator dinsdag 11 februari 2014 @ 11:26:32 #200
5428 crew  miss_sly
pi_136580816
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:22 schreef Moonah het volgende:

[..]

Klopt. Maar voor het betreffende kind (met het ergernisopwekkende gedrag) lijkt het me toch niet echt heel prettig te lezen.
Voor volwassenen is het vaak al moeilijk om zich te realiseren (of durven toe te geven...) dat irritaties ook een oorzaak in jezelf hebben, laat staan voor kinderen.
Het voorbeeld is wat ongelukkig gekozen, want het kan natuurlijk zo zijn dat het in de klas, of tussen de twee leerlingen, besproken is.

Maar goed, je hebt gelijk dat het voor kinderen lastiger is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')