Zoals Amaranta al zei, zoiets gaat hoogstwrs ook door de MR. Dus in die zin hebben ouders wel inspraak (zij het indirect).quote:Op zondag 9 februari 2014 18:43 schreef Clubsoda het volgende:
En dat een school zoiets blijkbaar zomaar kan invoeren zonder overleg.
Dat vind ik ook. Positief bekrachtigen kan op veel prettiger manieren.quote:Ik word in ieder geval intens verdrietig van het idee van een lijst waarop potdorie de complete klas én alle ouders kunnen lezen dat mijn kind geen krulletjes heeft verdiend. Ik vind dat zo stigmatisetend en zonder respect.
Maar zou jij daadwerkelijk iemand die rent in de gang terwijl de afspraak "rustig in de gang zijn" telt, aanspreken, hem de kans geven het goed te doen en hem, als hij het goed doet, een compliment geven?quote:Op zondag 9 februari 2014 18:41 schreef Moonah het volgende:
[..]
Oké, ben ik met je eens.![]()
Neemt niet weg dat het aanleren/handhaven van afspraken/regels imo het beste kan gebeuren door uitleg/overeenstemming, en daarna de nadruk op hetgeen goed gaat.
Maar goed, ik val in herhaling.
Is dat zo raar dan?quote:Op zondag 9 februari 2014 18:47 schreef Troel het volgende:
[..]
Maar zou jij daadwerkelijk iemand die rent in de gang terwijl de afspraak "rustig in de gang zijn" telt, aanspreken, hem de kans geven het goed te doen en hem, als hij het goed doet, een compliment geven?
quote:Op zondag 9 februari 2014 18:47 schreef Troel het volgende:
[..]
Maar zou jij daadwerkelijk iemand die rent in de gang terwijl de afspraak "rustig in de gang zijn" telt, aanspreken, hem de kans geven het goed te doen en hem, als hij het goed doet, een compliment geven?
Ik zou niet weten waarom je er dan uiteindelijk wat goeds over moet zeggenquote:
Voor sommige kinderen is het veel moeilijker om de regel 'niet door de gangen rennen' op te kunnen volgen dan voor anderen. Ik vind er dan ook niks vreemds aan dat juist zo'n kind een compliment krijgt als hij laat zien dat hij het wel kan/wil doen. Ik zou het juist heel krampachtig vinden om alle kinderen maar continue te belonen voor het feit dat ze niet door de gangen rennen.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:54 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom je er dan uiteindelijk wat goeds over moet zeggenVooral omdat het kind wat meteen goed loopt, wellicht niets te horen krijgt...
Dat is een aanname Troel. Vanuit een negatieve benadering....quote:Op zondag 9 februari 2014 18:54 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom je er dan uiteindelijk wat goeds over moet zeggenVooral omdat het kind wat meteen goed loopt, wellicht niets te horen krijgt...
Disclaimer, ben inmiddels aan het koken, maar zat nog even na te denken over Livelink.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:35 schreef livelink het volgende:
[..]
Ik denk dat het ook vaak niet eens zozeer het gebrek aan opvoeding is, maar ook gewoon onmacht in opvoeding.
Er zijn ook ouders die hun stinkende best doen, terwijl hun pogingen nauwelijks invloed hebben op het gedrag van hun kind. Dit zijn echter wel de kinderen met wie er meestal 'meer aan de hand is'. En die kinderen worden meestal ook meer individueel benaderd.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:31 schreef Moonah het volgende:
Maar er wordt in dit topic gedaan alsof de oorzaak van 'misdragingen' in de klas bij de leerkrachten zou liggen. terwijl ik denk dat het ligt bij gebrek aan opvoeding van (sommige) kinderen.
Op mijn ervaringen met leerkrachten beroepsmatigquote:
Vertel.quote:Op zondag 9 februari 2014 19:43 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Ik denk gewoon dat de orde in de klas op meer manieren hersteld kan worden, minder competentie gerichte manieren.
Ga in gesprek met de kinderen, vaak weten ze zelf heel goed wat wel en.geen geaccepteerd gedrag is...quote:
Dat gebeurt al. En voor laten we zeggen de helft van de kinderen voldoet dit. Voor de andere helft is dat niet voldoende. Die hebben een extrinsieke motivatie nodig.quote:Op zondag 9 februari 2014 19:59 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Ga in gesprek met de kinderen, vaak weten ze zelf heel goed wat wel en.geen geaccepteerd gedrag is...
Stel samen met de klas regels op, de motivatie om je aan je "eigen" regels te houden is vele malen groter dan bij opgelegde regels van die vervelende volwassenen.... En vaak zie je ook dat de kinderen elkaar helpen herinneren aan de regels.
Dan is het toch zonde om die op te schepen met een schoolbreed programma als PBS.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:02 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dat gebeurt al. En voor laten we zeggen de helft van de kinderen voldoet dit. Voor de andere helft is dat niet voldoende. Die hebben een extrinsieke motivatie nodig.
Niet alleen zonde, maar onnodig en, wie zal het zeggen, misschien wel schadelijk op termijn omdat je misschien wel middelbare scholieren en volwassenen kweekt die niet meer in staat zijn zonder beloning iets te doen. Terwijl dit eerst kinderen waren die dat prima konden.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:09 schreef Marrije het volgende:
[..]
Dan is het toch zonde om die op te schepen met een schoolbreed programma als PBS.
Ik geef netjes elk jaar op de participatieformulieren aan dat ik beschikbaar ben voor MR of OR, maar dan moet er natuurlijk wel een plek vrij zijnquote:Op zondag 9 februari 2014 19:48 schreef mignonne het volgende:
Het is idd vooral dat wat me tegenstaat, het zichtbaar maken van die beloningen en zulks. Ik heb zelf geen moeite met complimenten geven aan mijn kinderen, en heb er ook geen moeite mee als ze ze op school zouden ontvangen. Ik vind het wel belangrijk dat het geen lege complimenten zijn.
Nouja goed, ik geloof dat de overgrote tendens wel is dat het vooral de zichtbare krulletjes, armbandjes en dies meer zijn die mensen tegen de borst stuit.
Mijn lief zit in de MR van de school van onze dochter, er kwam toevallig een plek vrij toen zij net begon, hij heeft zich aangemeld omdat hij het belangrijk vindt betrokken te zijn bij dit soort zaken en beslissingen. Bij onze school zit het voorlopig nog niet in de planning begreep ik.
quote:Op zondag 9 februari 2014 20:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niet alleen zonde, maar onnodig en, wie zal het zeggen, misschien wel schadelijk op termijn omdat je misschien wel middelbare scholieren en volwassenen kweekt die niet meer in staat zijn zonder beloning iets te doen. Terwijl dit eerst kinderen waren die dat prima konden.
Ho. Ik ben geen voorstander van die materiële beloningen hè. Ik geef 'slechts' complimenten voor gewenst gedrag.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:09 schreef Marrije het volgende:
[..]
Dan is het toch zonde om die op te schepen met een schoolbreed programma als PBS.
Eerder werd er in dit topic gezegd dat kinderen van users hier (weet niet of jij het ook over S zei) niet ontvankelijk waren voor dergelijke beloningen.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niet alleen zonde, maar onnodig en, wie zal het zeggen, misschien wel schadelijk op termijn omdat je misschien wel middelbare scholieren en volwassenen kweekt die niet meer in staat zijn zonder beloning iets te doen. Terwijl dit eerst kinderen waren die dat prima konden.
Oh dat is jammer. Bij ons kwam dus toevallig een plekje vrij aan het begin van het schooljaar. B. heeft daarop 'gesolliciteerd' en moest ie voor een of andere kiescommissie waarna de andere ouders hun stem mochten uitbrengen. Hij vindt het wel leuk om zich bezig te houden met de organisatorische kant van school. Maar idd, het is wel mazzel dat er toevallig net een plekje vrij was.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:11 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik geef netjes elk jaar op de participatieformulieren aan dat ik beschikbaar ben voor MR of OR, maar dan moet er natuurlijk wel een plek vrij zijn
Ligt eraan hoe. Ik geef S best complimenten, maar geen lege. Toen ze gisteren voor de eerste keer (wellicht laat, maar wij verzaakten het haar zelf te laten doen) een mandarijn zelf had gepeld, zei ik niet "goed zo", want dat is een leeg compliment. Ik zei "wat fijn voor je dat je dat zelf hebt gedaan, en dus zelf kunt! Fijn om zelfstandig te zijn!"quote:Op zondag 9 februari 2014 20:16 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ho. Ik ben geen voorstander van die materiële beloningen hè. Ik geef 'slechts' complimenten voor gewenst gedrag.
[..]
Eerder werd er in dit topic gezegd dat kinderen van users hier (weet niet of jij het ook over S zei) niet ontvankelijk waren voor dergelijke beloningen.
Denk je ook dat het schadelijk zou kunnen zijn om goed gedrag te complimenteren, zoals ik eerder omschreef?
De termijn van de twee MR-leden zit er nu op, maar die willen allebei blijven zitten, dus als iemand zich nu aan zou melden komt er een stemming. Bij de OR komt aan het einde van het schooljaar een plekje vrij waar ik nu (eindelijk) voor benaderd ben en waar nog een plek gevuld moet worden na dit schooljaar. Ik gok niet dat ik voor de MR veel stemmen zou krijgen, 't is een nogal dubbele school, er zijn mensen die naar de school gaan vanwege het PC-onderwijs, maar het staat ook bekend als de kakschool. Bij die laatste groep ben ik geloof ik niet zo heel erg geliefdquote:Op zondag 9 februari 2014 20:20 schreef mignonne het volgende:
[..]
Oh dat is jammer. Bij ons kwam dus toevallig een plekje vrij aan het begin van het schooljaar. B. heeft daarop 'gesolliciteerd' en moest ie voor een of andere kiescommissie waarna de andere ouders hun stem mochten uitbrengen. Hij vindt het wel leuk om zich bezig te houden met de organisatorische kant van school. Maar idd, het is wel mazzel dat er toevallig net een plekje vrij was.
Eens.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:21 schreef miss_sly het volgende:
Maar een "goed zo, hier heb je een armbandje" als ze volgens afspraak rustig hebben gelopen op de gang, vind ik leeg en waardeloos.
Agenda en notulen van MR vergaderingen zijn openbaar. Vergaderingen zelf geloof ik meestal ook. Je kunt altijd contact opnemen met iemand uit de MR om het eea te bespreken en je mening kenbaar te maken. Ik weet even niet of mensen er op persoonlijke titel zitten.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:24 schreef Troel het volgende:
[..]
De termijn van de twee MR-leden zit er nu op, maar die willen allebei blijven zitten, dus als iemand zich nu aan zou melden komt er een stemming. Bij de OR komt aan het einde van het schooljaar een plekje vrij waar ik nu (eindelijk) voor benaderd ben en waar nog een plek gevuld moet worden na dit schooljaar. Ik gok niet dat ik voor de MR veel stemmen zou krijgen, 't is een nogal dubbele school, er zijn mensen die naar de school gaan vanwege het PC-onderwijs, maar het staat ook bekend als de kakschool. Bij die laatste groep ben ik geloof ik niet zo heel erg geliefd
Ik zat nog even te denken. Ik kan me niet voorstellen dat het op een dergelijke manier gehanteerd wordt, dat BPS.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar een "goed zo, hier heb je een armbandje" als ze volgens afspraak rustig hebben gelopen op de gang, vind ik leeg en waardeloos.
Nee, dat denk ik ook niet, het is zeker gechargeerd, maar het is het gevoel dat ik erbij krijg.quote:Op zondag 9 februari 2014 21:04 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik zat nog even te denken. Ik kan me niet voorstellen dat het op een dergelijke manier gehanteerd wordt, dat BPS.
Daarom had ik ook 1 zin vet gemaakt, daar reageerde ik opquote:Op zondag 9 februari 2014 20:16 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ho. Ik ben geen voorstander van die materiële beloningen hè. Ik geef 'slechts' complimenten voor gewenst gedrag.
Tsja... Je zult op een bepaald moment merken dat dingen die voor jou en jouw kind vanzelfsprekend en het complimenteren niet waard zijn, voor anderen helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn. Terwijl het wel bevorderlijk is voor het functioneren in de klas...quote:Op zondag 9 februari 2014 19:51 schreef Pvoesss het volgende:
Ik heb vooral een issue met complimenten die het complimenteren niet waard zijn. Sommige dingen zijn vanzelfsprekend en niet een goedzo en sticker of krul waard.
Ik heb niets tegen de stickers zoals ze die nu krijgen ( af en toe en dan de hele klas en niet individueel. Plus het maakt totaal geen indruk op haar) of wat complimentjes her en der maar dit systeem snap ik echt niet.
Precies dit probeerde ik al een paar keer onder woorden te brengen. Dat gevoel heb ik ook.quote:Op zondag 9 februari 2014 21:39 schreef miss_sly het volgende:
Ik krijg het gevoel dat het net zo is als met triple P: het is voor en bepaalde doelgroep (probleemgezinnen veelal) 'n goede tool, maar voor gezinnen die goed functioneren verdere, echt onnodig, maar ook daar wil 'men' iedereen in hetzelfde keurslijf van de eenheidsworst duwen.
Echt, je wilt ze de kost niet geven...quote:Op zondag 9 februari 2014 21:48 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Precies dit probeerde ik al een paar keer onder woorden te brengen. Dat gevoel heb ik ook.
Ik vind het verdrietig dat het blijkbaar nodig is om een positieve benadering te promoten. Dat er kinderen zijn voor wie het niet vanzelfsprekend is op te groeien in een omgeving waarin een prettige sfeer heerst en waarin ze waardeert worden om wie ze zijn. En dat er dan zoiets als een complimentenspel bedacht moet worden om ze positiviteit mee te geven
Ik constateer dat wij een stuk strenger in de opvoeding zijn dan de gemiddelde ouder bij Isa op school. Ik ben van mening dat wij niet extreem streng zijn, maar wij zijn haar ouders. Wij bepalen de grenzen en binnen die grenzen mag ze heel veel. Maar als ik om me heen kijk, dan liggen de grenzen bij andere ouders veel ruimer... Ik ben van mening dat je in de klas moet opletten en rustig zijn, maar blijkbaar hoort dat niet tot de algemene opvoedingsregels. En ja, dan vind ik het prima dat door PBS een klimaat in de klas wordt gecreëerd waarin mijn dochter wel gewoon haar werk kan maken zonder dat ze daar in continu afgeleid wordt door klasgenoten. Dat moet dan maar...quote:Op zondag 9 februari 2014 21:49 schreef Pvoesss het volgende:
Maar sjeen dan moet er iets gebeuren met de anderen. Op individuele basis doelen stellen vind ik prima maar dit is klassikaal.
Het is natuurlijk wel een enorme knieval jegens asociaal gedrag op die manier. Juffen (waar zijn de meesters... die waren toch altijd een stuk strenger in mijn herinnering) mogen niet te streng zijn want dan staan de ouders op de stoep, kinderen leren niet meer de basis gedragsregels...quote:Op zondag 9 februari 2014 21:55 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik constateer dat wij een stuk strenger in de opvoeding zijn dan de gemiddelde ouder bij Isa op school. Ik ben van mening dat wij niet extreem streng zijn, maar wij zijn haar ouders. Wij bepalen de grenzen en binnen die grenzen mag ze heel veel. Maar als ik om me heen kijk, dan liggen de grenzen bij andere ouders veel ruimer... Ik ben van mening dat je in de klas moet opletten en rustig zijn, maar blijkbaar hoort dat niet tot de algemene opvoedingsregels. En ja, dan vind ik het prima dat door PBS een klimaat in de klas wordt gecreëerd waarin mijn dochter wel gewoon haar werk kan maken zonder dat ze daar in continu afgeleid wordt door klasgenoten. Dat moet dan maar...
Ben ik volledig met je eens... Maar blijkbaar is opvoeden een vervlogen iets, kinderen maken de dienst uit. Als ik alleen al zie dat iemand een compromie aangaat met een driejarige die niet vast wil zitten in het autostoeltje. Sorry hoor, maar dat is voor mij niet eens een discussiepunt...quote:Op zondag 9 februari 2014 22:00 schreef Luigi het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel een enorme knieval jegens asociaal gedrag op die manier. Juffen (waar zijn de meesters... die waren toch altijd een stuk strenger in mijn herinnering) mogen niet te streng zijn want dan staan de ouders op de stoep, kinderen leren niet meer de basis gedragsregels...
Al mijn haren gaan recht overeind staan bij het filmpje en de omschrijving in de OP maar het zou goed kunnen dat dit in het huidige klimaat het enige werkbare is.
Die eindeloze overlegcultuur tegenover 2 of 3 jarigen iddquote:Op zondag 9 februari 2014 22:04 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ben ik volledig met je eens... Maar blijkbaar is opvoeden een vervlogen iets, kinderen maken de dienst uit. Als ik alleen al zie dat iemand een compromie aangaat met een driejarige die niet vast wil zitten in het autostoeltje. Sorry hoor, maar dat is voor mij niet eens een discussiepunt...
nou ben ik vrij streng. Maar mijn middelste ging ook stieren.werk af, geen uitdaging meer. Ga maar kleuren.... Tja. Dan kan een beetje nieuwsgierige jongen een miljard andere dingen bedenken.quote:Op zondag 9 februari 2014 21:55 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik constateer dat wij een stuk strenger in de opvoeding zijn dan de gemiddelde ouder bij Isa op school. Ik ben van mening dat wij niet extreem streng zijn, maar wij zijn haar ouders. Wij bepalen de grenzen en binnen die grenzen mag ze heel veel. Maar als ik om me heen kijk, dan liggen de grenzen bij andere ouders veel ruimer... Ik ben van mening dat je in de klas moet opletten en rustig zijn, maar blijkbaar hoort dat niet tot de algemene opvoedingsregels. En ja, dan vind ik het prima dat door PBS een klimaat in de klas wordt gecreëerd waarin mijn dochter wel gewoon haar werk kan maken zonder dat ze daar in continu afgeleid wordt door klasgenoten. Dat moet dan maar...
ik ben ook niet overwegend positief over deze benadering hoor. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat men liever een positieve benadering zoekt dan een negatieve.quote:Op zondag 9 februari 2014 22:27 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
nou ben ik vrij streng. Maar mijn middelste ging ook stieren.werk af, geen uitdaging meer. Ga maar kleuren.... Tja. Dan kan een beetje nieuwsgierige jongen een miljard andere dingen bedenken.![]()
En nee, ik wil niet dat ie stiert, maar ik vind óók dat je niet van hem kan vragen dat je zoet gaat zitten kleuren elke dag. Dus in plaats van dat hij een sticker krijgt voor zichzelf 13 in een dozijn maken zou er meer uitdaging moeten zijn. Of beloning voor doorwerken, lekker een kwartier voetballen!
En nee, dat is dan niet sneu voor de andere kinderen, hadden ze ook maar op het hogere tempo moeten werken. (Dat kreeg ik dus te horen, dat hij niet uit de klas mocht, want dat was sneu voor de anderen. Net alsof stil móeten zitten geen straf voor hem was)
Maar dat is nu de norm. Boven uitsteken is geen sticker waard, gedrag wat uit verveling voortvloeit moet ingeperkt worden (in plaats van de oorzaak, verveling, weg te nemen)
Ik ben zo bang dat deze methode er voor zorgt dat er niet meer gekeken wordt naar de oorzaken van gedrag maar alleen nog naar de gevolgen.
Maar in de basis ís dit toch een negatieve benadering? Het wordt heel positief gebracht, maar is het dat ook werkelijk?quote:Op zondag 9 februari 2014 22:38 schreef Sjeen het volgende:
[..]
ik ben ook niet overwegend positief over deze benadering hoor. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat men liever een positieve benadering zoekt dan een negatieve.
de andere kant is straffen bij ongewenst gedrag, zoals ik al aangaf, he naam op het bord als je iets verkeerd doet. Drie kruisjes er achter is nablijven of strafregels of iets dergelijks. Is dat dan beter?quote:Op zondag 9 februari 2014 22:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar in de basis ís dit toch een negatieve benadering? Het wordt heel positief gebracht, maar is het dat ook werkelijk?
Ik denk dat er een middenweg is, die nu door veel scholen wordt bewandeld en die veel beter bij het gemiddelde kind past. Nu lijkt het net of er maar twee manieren zijn om met kinderen om te gaan: overmatig complimenteren of keihard afstraffen.quote:Op zondag 9 februari 2014 22:50 schreef Sjeen het volgende:
[..]
de andere kant is straffen bij ongewenst gedrag, zoals ik al aangaf, he naam op het bord als je iets verkeerd doet. Drie kruisjes er achter is nablijven of strafregels of iets dergelijks. Is dat dan beter?
Ik zeg niet dat ik het positief vind, maar blijkbaar is er iets nodig om het klimaat in de klas te beheersen.
En ja, die van mij moet leren de stuiterballen in de klas te negeren. Maar de stuiterballen moeten ook leren dat er momenten zijn waarop stuiteren prima is en momenten waarop het even niet kan.
nou ja. Die betreffende middelste zat op een gegeven moment meer op de gang dan in de klas. En hij hij had een diepgewortelde haat tegen de juf. (Die ook dingen zei als: dochters krijgen is veel meer bijzonder dan jongens. Meisjes mochten koffie voor haar halen, jongens nooit, mijn zoon mocht niet meer meegymen omdat hij naar het hek rende buiten....) ik bemerkte bij mijzelf ook een afkeer op een gegeven momentquote:Op zondag 9 februari 2014 22:50 schreef Sjeen het volgende:
[..]
de andere kant is straffen bij ongewenst gedrag, zoals ik al aangaf, he naam op het bord als je iets verkeerd doet. Drie kruisjes er achter is nablijven of strafregels of iets dergelijks. Is dat dan beter?
Ik zeg niet dat ik het positief vind, maar blijkbaar is er iets nodig om het klimaat in de klas te beheersen.
En ja, die van mij moet leren de stuiterballen in de klas te negeren. Maar de stuiterballen moeten ook leren dat er momenten zijn waarop stuiteren prima is en momenten waarop het even niet kan.
Ha! Ik heb aan 11 jongens techniek gegeven.quote:Op maandag 10 februari 2014 11:02 schreef -Spring het volgende:
Ik heb net op school een technieklesje gegeven aan groep 1 en 2 en moest aan dit topic denken.
Er zitten een paar onwijs drukke en voor zover ik dat kan beoordelen, onopgevoedde jongetjes in die klas. Ik moest hen meenemen naar het bso-lokaal. En ze zover zien te krijgen om dat rustig, dus niet rennend te doen.
En op dat moment, ook gezien de situatie, kon ik echt niets anders bedenken dan hen van tevoren al duidelijk te maken dat ze van mij een dik compliment zouden krijgen als dat zou lukken.
Hoe zouden dat anders of beter hebben gekund dan? dus zonder 'normaal' gedrag te complimenteren?
Hoe complimenteer je normaal gedrag? Hoe vraag je erom dat ze dat normale gedrag laten zien?quote:Op maandag 10 februari 2014 11:02 schreef -Spring het volgende:
Ik heb net op school een technieklesje gegeven aan groep 1 en 2 en moest aan dit topic denken.
Er zitten een paar onwijs drukke en voor zover ik dat kan beoordelen, onopgevoedde jongetjes in die klas. Ik moest hen meenemen naar het bso-lokaal. En zo ver zien te krijgen dat rustig, dus niet rennend, te doen.
Op dat moment, ook gezien de situatie (druk, enthousiasme) kon ik echt niets anders bedenken dan hen van tevoren al duidelijk te maken dat ze van mij een dik compliment zouden krijgen als dat zou lukken.
Hoe zouden dat anders of beter hebben gekund dan? dus zonder 'normaal' gedrag te complimenteren?
O, wat erg, zo'n juf. Wat moet dat naar zijn geweest voor je middelste! En voor alle jongetjes in de klas, for that matter!quote:Op maandag 10 februari 2014 11:05 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
nou ja. Die betreffende middelste zat op een gegeven moment meer op de gang dan in de klas. En hij hij had een diepgewortelde haat tegen de juf. (Die ook dingen zei als: dochters krijgen is veel meer bijzonder dan jongens. Meisjes mochten koffie voor haar halen, jongens nooit, mijn zoon mocht niet meer meegymen omdat hij naar het hek rende buiten....) ik bemerkte bij mijzelf ook een afkeer op een gegeven moment![]()
Het viel nog niet mee om haar niet af te vallen thuis zeg maar.dus heb ik mijn zoon zélf positief beloond. Als hij van half november tot de kerst er niet meer uitgezet zou worden ging ik samen met hem naar de bioscoop. Ondertussen bij de tienminuten gesprekken mijn ongenoegen geuit over benaderwijze van de juf. Bij de juf. Toen zij niet vlot genoeg leek te snappen wat ik bedoelde ben ik ook naar de directie gestapt.
En ja, toen was er ineens wel ruimte en begeleiding. Maar ook bij mijn zoon dus. Want de machtstrijd met de juf stopte.
Het was niet zover uit de hand gelopen als deze juf zich gericht had op postief gedrag. Maar ik ben erg bang dat deze juf nooit de positieve kanten van jongens zal zien.
En dan ben je er mooi klaar mee, met meisjes met kaarten vol krullen en armen vol armbandjes.
Ik wilde 'm net gaan plaatsen!quote:Op maandag 10 februari 2014 10:57 schreef miss_sly het volgende:
En dan even een mooi stukje waarom "belonen" eigenlijk net zo min werkt als "straffen", hoe positief het ook bedoeld is.
http://kiind.nl/articles/(...)rstigekinderwil.html
Uit die column:quote:Op maandag 10 februari 2014 12:45 schreef Troel het volgende:
http://kiind.nl/articles/535/Apenkunstjes.html
Het aloude 'omdat ik het zeg' en 'daarom!' waar ik zwaar fan van ben dus.quote:Ze besluit dat haar kind gewoon een uitje krijgt omdat het leuk is. Onvoorwaardelijk. En dat haar kind de tafel afruimt of meewerkt, gewoon, omdat het doodnormaal is dat je in een gezin je steentje bijdraagt.
Helaas heb je dan als leerkracht wel allemaal ouders aan je bureau staan. Zij vinden 'daarom' vaak niet zo leuk.quote:Op maandag 10 februari 2014 12:49 schreef Luigi het volgende:
[..]
Uit die column:
[..]
Het aloude 'omdat ik het zeg' en 'daarom!' waar ik zwaar fan van ben dus.
Dan moet de leerkracht maar eens de tijd nemen om die ouders uit te leggen waarom sommige dingen zo zijn.quote:Op maandag 10 februari 2014 12:52 schreef Gulara het volgende:
[..]
Helaas heb je dan als leerkracht wel allemaal ouders aan je bureau staan. Zij vinden 'daarom' vaak niet zo leuk.
dan leren ze daar maar mee leven? Het lijkt me toch niet echt het idee dat we ouders daar zeggenschap over geven. Omdat zij mondigheid belangrijk vinden?quote:Op maandag 10 februari 2014 12:52 schreef Gulara het volgende:
[..]
Helaas heb je dan als leerkracht wel allemaal ouders aan je bureau staan. Zij vinden 'daarom' vaak niet zo leuk.
Whappaaa.quote:Op maandag 10 februari 2014 13:03 schreef debuurvrouw het volgende:
Wij hebben zo'n directeur. Die zegt gewoon: zo gaan wij met elkaar om hier. Staat het je niet aan? Je bent vrij naar een andere school te gaan. Blijf je hier dan zijn dit de regels.
Kijk. Daar hou ik van.
Lijkt me heerlijk!quote:Op maandag 10 februari 2014 13:03 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dan leren ze daar maar mee leven? Het lijkt me toch niet echt het idee dat we ouders daar zeggenschap over geven. Omdat zij mondigheid belangrijk vinden?
Het wordt tijd dat leerkrachten weer staan voor hun insteek. Volgens mij twijfelen die eigenlijk ook. En door die twijfel worden ze overlopen door de kinderen en wordt het een janboel.
Wij hebben zo'n directeur. Die zegt gewoon: zo gaan wij met elkaar om hier. Staat het je niet aan? Je bent vrij naar een andere school te gaan. Blijf je hier dan zijn dit de regels.
Kijk. Daar hou ik van.
Maar je kunt een ander, dus ook een kind, best bedanken voor het feit dat hij of zei een steentje bijdraagt. Ik kook bijvoorbeeld elke avond, maar mijn partner spreekt geregeld haar waardering uit voor het feit dat ik dat doe. Ondanks dat het de afspraak is dat ik dat doe. Even zo goed bedank ik ook wel eens als ze gestofzuigd heeft bijvoorbeeld, gewoon omdat ik dat fijn vind. Niet dat we elkaar de heel dag voor iedere scheet bedanken, maar het is wel fijn om te horen dat wat je doet gewaardeerd wordt.quote:Op maandag 10 februari 2014 12:49 schreef Luigi het volgende:
[..]
Uit die column:
[..]
Het aloude 'omdat ik het zeg' en 'daarom!' waar ik zwaar fan van ben dus.
Doe mij er ook zo één?quote:Op maandag 10 februari 2014 13:03 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dan leren ze daar maar mee leven? Het lijkt me toch niet echt het idee dat we ouders daar zeggenschap over geven. Omdat zij mondigheid belangrijk vinden?
Het wordt tijd dat leerkrachten weer staan voor hun insteek. Volgens mij twijfelen die eigenlijk ook. En door die twijfel worden ze overlopen door de kinderen en wordt het een janboel.
Wij hebben zo'n directeur. Die zegt gewoon: zo gaan wij met elkaar om hier. Staat het je niet aan? Je bent vrij naar een andere school te gaan. Blijf je hier dan zijn dit de regels.
Kijk. Daar hou ik van.
Ben het volledig met je eens hoor. Fijne directeur.quote:Op maandag 10 februari 2014 13:03 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dan leren ze daar maar mee leven? Het lijkt me toch niet echt het idee dat we ouders daar zeggenschap over geven. Omdat zij mondigheid belangrijk vinden?
Het wordt tijd dat leerkrachten weer staan voor hun insteek. Volgens mij twijfelen die eigenlijk ook. En door die twijfel worden ze overlopen door de kinderen en wordt het een janboel.
Wij hebben zo'n directeur. Die zegt gewoon: zo gaan wij met elkaar om hier. Staat het je niet aan? Je bent vrij naar een andere school te gaan. Blijf je hier dan zijn dit de regels.
Kijk. Daar hou ik van.
Zo is het bij onze school ook. Ik vind dat ook de enige juiste houding en ik ben er blij mee.quote:Op maandag 10 februari 2014 13:03 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dan leren ze daar maar mee leven? Het lijkt me toch niet echt het idee dat we ouders daar zeggenschap over geven. Omdat zij mondigheid belangrijk vinden?
Het wordt tijd dat leerkrachten weer staan voor hun insteek. Volgens mij twijfelen die eigenlijk ook. En door die twijfel worden ze overlopen door de kinderen en wordt het een janboel.
Wij hebben zo'n directeur. Die zegt gewoon: zo gaan wij met elkaar om hier. Staat het je niet aan? Je bent vrij naar een andere school te gaan. Blijf je hier dan zijn dit de regels.
Kijk. Daar hou ik van.
Hoe bedoel je dit precies?quote:Op dinsdag 11 februari 2014 09:55 schreef Moonah het volgende:
Ik vraag me af hoeveel mensen hier meelezen maar niet 'durven' te posten omdat zij het gevoel krijgen te falen in hun opvoeding. Jammer.
Mooi linkje over betekenisvolle complimenten geven.
Zoals ik het zeg.quote:
Dat is je goed opgevallen Troel.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 09:58 schreef Troel het volgende:
Ik heb nog niet geklikt, maar er valt me al een ding op. Betekenisvolle complimenten.
Ah, ik vroeg me al af waar je het op baseerde, dat is duidelijk. Jammer inderdaad.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 10:03 schreef Moonah het volgende:
[..]
Zoals ik het zeg.
Ingegeven door een PM-wisseling met iemand die het zo ervaart.
Dit deden ze bij mijn man thuis ook - in extreme mate. De consequentie is dat als wij daar eten, m'n sm van iedereen minstens 3 keer hoort hoe lekker het is. En zeg je het niet uit jezelf, dan vraagt ze het wel. Erger nog: mijn man wil het liefst elke keer dat hij heeft stofgezogen, de keuken gepoetst of de was opgeruimd, horen dat hij het goed heeft gedaan. Sorry, maar dat vind ik nergens voor nodig.quote:Op maandag 10 februari 2014 14:07 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Maar je kunt een ander, dus ook een kind, best bedanken voor het feit dat hij of zei een steentje bijdraagt. Ik kook bijvoorbeeld elke avond, maar mijn partner spreekt geregeld haar waardering uit voor het feit dat ik dat doe. Ondanks dat het de afspraak is dat ik dat doe. Even zo goed bedank ik ook wel eens als ze gestofzuigd heeft bijvoorbeeld, gewoon omdat ik dat fijn vind. Niet dat we elkaar de heel dag voor iedere scheet bedanken, maar het is wel fijn om te horen dat wat je doet gewaardeerd wordt.
En ik denk dat dat deels de insteek is van deze methode; dat er veel kinderen zijn die alleen maar horen wat ze fout doen en niets horen als het goed gaat. 'Geen bericht, goed bericht' is wel reuzepragmatisch enzo, maar niet altijd prettig. In die zin vind ik focussen op het positieve wel fijne insteek, maar het is de manier waarop natuurlijk
Mooi stuk! Inderdaad, betekenisvolle complimenten kunnen heel veel doen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 09:55 schreef Moonah het volgende:
Ik vraag me af hoeveel mensen hier meelezen maar niet 'durven' te posten omdat zij het gevoel krijgen te falen in hun opvoeding. Jammer.
Mooi linkje over betekenisvolle complimenten geven.
quote:Op dinsdag 11 februari 2014 09:55 schreef Moonah het volgende:
Ik vraag me af hoeveel mensen hier meelezen maar niet 'durven' te posten omdat zij het gevoel krijgen te falen in hun opvoeding. Jammer.
Mooi linkje over betekenisvolle complimenten geven.
Ik heb het eerder in dit topic ergens gezegd. Ik kan me niet voorstellen dat het alleen maar 'bandje geven' is. Alsof je een hond een koekje geeft om hem te trainen. Ook bij BPS zal er gepraat worden met kinderen over het hoe en waarom van de afspraken/regels. Leerkrachten zijn immers geen hondentrainers, maar toch ook pedagogisch onderlegd.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 10:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mooi stuk! Inderdaad, betekenisvolle complimenten kunnen heel veel doen.
Dit stuk vind ik trouwens wel een stuk waaruit blijkt dat PBS helemaal niet zo'n geschikt middel is. Hoe betekenisvol zullen de complimenten en beloningen zijn als ze schoolbreed voornamelijk over regels gaan?
"Ik zie dat veel kinderen hun boek al hebben gepakt. Fijn, dan kunnen we zo beginnen."quote:Op dinsdag 11 februari 2014 10:33 schreef YPPY het volgende:
(doordat de juf tegen een klasgenootje zegt dat ze zo goed stil zit te luisteren).
Ja, en dat is dus een betekenisvol compliment, voor zover je het al een compliment kunt noemen. Het is benoemen wat er gebeurt en de natuurlijke consequentie, het goede, er ook van benoemen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 10:43 schreef Moonah het volgende:
[..]
"Ik zie dat veel kinderen hun boek al hebben gepakt. Fijn, dan kunnen we zo beginnen."
@troel zo werken wij hier ook en bij Roy op school word ook zo gewerkt.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:04 schreef Moonah het volgende:
[..]
Als je iets nieuws wil aanleren zul je in het begin veel complimenten geven. Als jouw zoon leert fietsen prijs je hem ook de hemel in. Als je kind naar zwemles gaat geef je hem ook tig complimenten als hij voor het eerst met zijn gezicht onder water durft. Als hij eenmaal gewend is en lekker meedraait in het zwemlesgedoe, dan is dat niet meer nodig.
Ik denk dat je dit systeem ook zo moet zien. Het aanleren vergt investering.
En die 4 complimenten tov 1 correctie is een bekend gegeven. Ik meen zelfs gelezen te hebben dat het een verhouding van 1:7 is. Dat de impact van een correctie opgeheven wordt door er 4 (of 7...?) positieve benaderingen tegenover te stellen.
Heel mooi, ik heb daar al eens meer over gehoord. Ik vind het zelf wel moeilijk om toe te passen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 09:55 schreef Moonah het volgende:
Mooi linkje over betekenisvolle complimenten geven.
(cursivering door mij)quote:(..) Een boek van de kinderen waarin alleen positieve boodschappen over elkaar geschreven worden. Zoals Birgit die schrijft over Christian: “Christian heeft me vandaag nog niet geërgerd.”
Ja, die was mij ook meteen opgevallen!quote:Op dinsdag 11 februari 2014 10:53 schreef Grijs het volgende:
Wat ik wel een beetje vreemd vond was het volgende stukje:
[..]
(cursivering door mij)
Ik lees dat toch negatief als: "Christian ergert mij altijd, maar vandaag heeft hij dat nog niet gedaan (komt vast nog wel)".
Wellicht een wat ongelukkig voorbeeld.
Och, ik heb pas jankend bij de directeur gezeten omdat het gewoon echt niet leuk was. Dus je bent echt niet de enige die twijfelt. En toch ben ik bang voor dit hele PBS gebeuren.quote:
Ik vind dit meer een constatering dan een compliment?quote:Op dinsdag 11 februari 2014 10:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, en dat is dus een betekenisvol compliment, voor zover je het al een compliment kunt noemen. Het is benoemen wat er gebeurt en de natuurlijke consequentie, het goede, er ook van benoemen.
O, ik was al bang dat ik de enige was die dat zo negatief opvat.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 10:54 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ja, die was mij ook meteen opgevallen!
Het is maar net hoe je het bekijkt, natuurlijk. Kennelijk is haar zelf opgevallen dat haar klasgenoot haar vaak ergert. Dat kun je dus ook op twee manieren opvatten: hij ergert haar (zijn schuld), zij laat zich ergeren (ze kan er zelf iets aan doen om dat te minderen).quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:04 schreef Grijs het volgende:
[..]
O, ik was al bang dat ik de enige was die dat zo negatief opvat.
Misschien valt het ook op, omdat de rest wel zo positief was. Negatieve dingen worden toch sneller herkent, nu maak ik me er ook schuldig aan om een positief stuk negatief onder de aandacht te brengen. Dat bedoel ik ook met dat ik het lastig vind om het stuk in de praktijk te brengen.
Dat is dus ook waar die verhouding 1:4 correctie/complimenten mee te maken heeft.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:04 schreef Grijs het volgende:
[..]
O, ik was al bang dat ik de enige was die dat zo negatief opvat.
Misschien valt het ook op, omdat de rest wel zo positief was. Negatieve dingen worden toch sneller herkend, nu maak ik me er ook schuldig aan om een positief stuk negatief onder de aandacht te brengen. Dat bedoel ik ook met dat ik het lastig vind om het stuk in de praktijk te brengen.
Klopt. Maar voor het betreffende kind (met het ergernisopwekkende gedrag) lijkt het me toch niet echt heel prettig te lezen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is maar net hoe je het bekijkt, natuurlijk. Kennelijk is haar zelf opgevallen dat haar klasgenoot haar vaak ergert. Dat kun je dus ook op twee manieren opvatten: hij ergert haar (zijn schuld), zij laat zich ergeren (ze kan er zelf iets aan doen om dat te minderen).
Als ze het op de laatste manier bekijkt en zelf aanpakt om zich actief minder te laten ergeren, is het een positief iets en kan dat worden beschreven
Het voorbeeld is wat ongelukkig gekozen, want het kan natuurlijk zo zijn dat het in de klas, of tussen de twee leerlingen, besproken is.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:22 schreef Moonah het volgende:
[..]
Klopt. Maar voor het betreffende kind (met het ergernisopwekkende gedrag) lijkt het me toch niet echt heel prettig te lezen.
Voor volwassenen is het vaak al moeilijk om zich te realiseren (of durven toe te geven...) dat irritaties ook een oorzaak in jezelf hebben, laat staan voor kinderen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |