abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 11 februari 2014 @ 15:26:57 #226
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_136588589
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 15:24 schreef L-E het volgende:
Wordt dit een quiz?
dan wil ik graag een klinker kopen en een joker inzetten!
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  Moderator dinsdag 11 februari 2014 @ 15:34:51 #227
5428 crew  miss_sly
pi_136588883
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 15:23 schreef snoopy het volgende:
Waarom zijn de meeste onderwijzers in het basisonderwijs vrouwen?
http://www.leraar24.nl/dossier/1723
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 11 februari 2014 @ 15:36:25 #228
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_136588949
quote:
dat vind ik een deprimerend linkje. ;( vrouwen zijn dus blijkbaar ook minder kritisch op het niveau van het onderwijs?
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  Moderator dinsdag 11 februari 2014 @ 15:38:56 #229
5428 crew  miss_sly
pi_136589049
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 15:36 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

dat vind ik een deprimerend linkje. ;( vrouwen zijn dus blijkbaar ook minder kritisch op het niveau van het onderwijs?
Niveau van het onderwijs weet ik niet, maar het is wel een baan die gemakkelijk te combineren is met eigen kinderen en parttime werken, bijvoorbeeld. En de zorg voor de eigen kinderen is ook iets wat nog steeds in veel gevallen op de moeder terechtkomt. Ze zal dus eerder geneigd zijn een baan te kiezen die daarmee goed te combineren valt. carrière maken en geld verdienen zijn vaak toch van minder groot belang, heb ik het idee.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Licht Ontvlambaar dinsdag 11 februari 2014 @ 16:12:17 #230
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_136590316
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 15:26 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Dit begreep ik ook niet goed. Ik heb net even teruggelezen, maar ik zie maar drie posts over al dan niet opgevoede kinderen :?
Ik had het over onopgevoed... Maar dat wil ik best nuanceren :) Met onopgevoed bedoel ik kinderen die komen spelen en over de bank lopen, zonder vragen de snoepkast opentrekken, spullen kapot maken. Kinderen die een ongelofelijk grote mond opzetten tegen hun docent, maar ook tegen hun ouders. Dat heeft niets te maken met jongen of meisje zijn. Ik begrijp prima dat jongens een stuk fysieker zijn dan meisjes... En ik weet ook dat kinderen regelmatig zoveel energie hebben dat een paar rondjes rond de blok rennen of laten uitrazen op het schoolplein de beste oplossing is. Maar dat bedoel ik dus niet met onopgevoed...

Trouwens, onopgevoed is waarschijnlijk niet eens de juiste uitdrukking. Opgevoed met andere normen en waarden dan ik op prijs stel, dat komt meer in de buurt. En ja, ik krijg regelmatig op mijn bord dat ik (te) streng ben. Dus daarin schuilt ook een stuk manco van mij :)
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_136590666
Als ik dit lees vraag ik me oprecht af hoe ik het zelf doe, belonen en straffen. Ik ben me er helemaal niet zo bewust van eigenlijk.

Het lijkt me dat je hier eigenlijk pas heel bewust over na gaat denken als het niet zo soepeltjes loopt? Zo zou het voor mij werken denk ik. Tot die tijd reageer ik gewoon impulsief en denk ik geen seconde na over de woorden die ik daarvoor kies.

Sinds ik dit gelezen heb, en dus bewuster naar mezelf luister op dit soort momenten, heb ik alles al voorbij horen komen. Van een simpel 'goedzo', via een makkelijke 'mooi man' tot een meer genuanceerde "Wat deed je dat lief, met dat kindje'.

En straffen doe ik geloof ik eigenlijk nooit.
Wel moeten ze zo'n drie dagen per maand opmerkingen verduren als "Jongens, doe een beetje rustig, ik moet bloed krijgen (ze zijn nog klein hè). Jong-ens! Ik kan er niet tegen! Laat me even met rust. Gaan jullie alsjeblieft even boven/ buiten spelen?" :@ :P

Bij ongewenst gedrag merk ik dat ik te snel geneigd ben mijn stem te verheffen en verval ik in preken. Ik zie dan aan mijn dochters snoetje dat ze denkt "oké, hier moeten we even doorheen, ene oor in, andere oor weer uit". En ik zie mijn eigen gedrag terug in die zin dat ze ook tegen elkaar gillen als ze de ander vervelend vinden.

Na die drie dagen dat het dan dus minder soepel verlopen is, beter ik mijn leven weer (waar ik dan ook weer prima toe in staat ben, omdat het leed weer geleden is), en dan gaat het weer 27 dagen prima.

En dan de riedel weer van voren af aan :Y)

Anyways, zo gaat dat hier met belonen en met straffen. Ik neem aan dat juffen (ook bij ons zijn er te weinig meesters) eenzelfde cyclus ervaren en dat het daar dus ook op vergelijkbare manier aan toe gaat. Ik heb ook nog niks gehoord van beloningssystemen zoals hier besproken. Heel af en toe komt mijn dochter thuis met een sticker op haar hand, omdat ze opruimkampioen was. Ik vind het prima.

Als docent ben ik net zo. Het grootste deel van de maand kan ik veel hebben, geef ik geen straf, ben ik de redelijkheid zelve. Met humor reageer ik op ongewenst gedrag en de klassen gedragen zich. En dan drie dagen per maand gaat het mis. Ik kan minder hebben, leerlingen zijn vervelender, en iedereen zit elkaar in de weg. :@

[ Bericht 1% gewijzigd door Groofsken-jeweetwel op 11-02-2014 16:43:40 ]
pi_136591932
Ik vind het ook machtig interessant hier, maar met een oudste van net 3 heb ik de schoolervaring nog niet. Kind van nog geen maand maakt dat ik te lui ben om echt inhoudelijk te reageren.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  dinsdag 11 februari 2014 @ 17:11:43 #233
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136592714
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 14:54 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

en waar baseer je dat op?
As I said:
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 10:03 schreef Moonah het volgende:

Ingegeven door een PM-wisseling met iemand die het zo ervaart.

quote:
Ik kreeg namelijk dat gevoel sterk door jouw opmerking over onopgevoede kinderen.
Ik heb die opmerking vrijwel direct daarna genuanceerd, omdat ik me realiseerde dat het te kort door de bocht was.
quote:
Ik merk dat het me erg kwaad maakte. Helemaal omdat het ook de reactie was van zijn juf. Onwil, onopgevoed, blabla faalkind. En ik vraag me dan af hoeveel kinderen (jongens!) er nu niet gezien worden en er door dit systeem al helemaal niet meer gehoord gaan worden.
En ja, is mijn emotie en ik weet hoe het werkt. En het was vast niet persoonlijk. Maar samen met de stuurlui opmerking was ik wel getergd. :@
Ook die stuurlui-opmerking heb ik meteen gecorrigeerd en uitgelegd. Ik vind het niet constructief om die nu op te rakelen. Ik denk idd dat jouw visie op mijn posts te sterk gekleurd is door je eigen ervaringen. En dat je getergd was, daar had ik al een vermoeden van. :P
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 11 februari 2014 @ 17:15:29 #234
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136592874
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 16:23 schreef Groofsken-jeweetwel het volgende:

Het lijkt me dat je hier eigenlijk pas heel bewust over na gaat denken als het niet zo soepeltjes loopt?
Denk ik niet. Dat zal per persoon verschillen. Er zijn mensen (zie dit topic!) die zich zeer bewust zijn van hun opvoedmethode. En er zijn mensen die meer intuitief opvoeden.
Professioneel gezien heb ik me behoorlijk verdiept in de diverse pedagogische stijlen en ben ik me zeer bewust van mijn (voorbeeld)gedrag in de klas. Heb jij dat niet dan?
En die drie dagen herken ik ook niet. Ook niet toen ik nog pré-overgang was... :P
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_136595443
Ontzettend interessant topic! Maar het deed me een beetje denken aan mezelf, vorige eeuw op de basisschool. Ik was altijd een beetje een strebertje; wilde het goed doen. Ik was het meisje dat probeerde de beste in de klas te zijn en vond complimentjes van de juf geweldig. Dan kon ik gloeien van trots. Maar ik was dus een net kind, nooit moeilijk, altijd beleefd etc. En toen werd er een beloningssysteem ingevoerd met stickertjes en dat hing in de klas aan de muur. Maar omdat er aan mijn gedrag weinig te veranderen viel, kreeg ik amper stickertjes. Het kutjoch van de klas, ja, hij kreeg stickertjes omdat hij niet had geklierd in de pauze. De meiden die steeds achterom zaten en kletsten: die kregen stickertjes omdat ze dat bijv een dag niet deden. En ik voelde me heel heel rot dat ik bijna geen stickertjes kreeg, ik heb me dat toen echt aangetrokken :D
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 11 februari 2014 @ 18:59:44 #236
35189 Troel
scherp en bot
pi_136596489
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 12:15 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Goed stuk, snoopy!

Troel, kun je dergelijke stukken en eventueel onderzoeken niet meenemen naar school om hun voornemen op PBS over te stappen nog eens te bespreken?
Dat is wel mijn bedoeling :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_136597297
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 17:15 schreef Moonah het volgende:

[..]

Denk ik niet. Dat zal per persoon verschillen. Er zijn mensen (zie dit topic!) die zich zeer bewust zijn van hun opvoedmethode. En er zijn mensen die meer intuitief opvoeden.
Professioneel gezien heb ik me behoorlijk verdiept in de diverse pedagogische stijlen en ben ik me zeer bewust van mijn (voorbeeld)gedrag in de klas. Heb jij dat niet dan?
En die drie dagen herken ik ook niet. Ook niet toen ik nog pré-overgang was... :P
Ehm, nee. Niet dusdanig dat ik er zoveel woorden aan geef/ kan geven. Hoe bewuster ik voor de klas sta, hoe minder lekker ik me voel. Over het algemeen.

En fijn dat je daar geen last van hebt. Ik wel, helaas.
pi_136597514
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 16:23 schreef Groofsken-jeweetwel het volgende:
"Jongens, doe een beetje rustig, ik moet bloed krijgen (ze zijn nog klein hè).
Iedere maand een bloedtransfusie? dat is heftig, waarom is dat?
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_136597566
quote:
11s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 19:24 schreef easy-going het volgende:

[..]

Iedere maand een bloedtransfusie? dat is heftig, waarom is dat?
:D Ik vermoed dat ze bedoelt dat ze ongesteld moet worden.
pi_136597593
Gheghe, de menstruatie, verders niks.
pi_136597804
Zeg je dat echt tegen kinderen? :o!
pi_136597829
Serieus, bloed geven als je ongesteld moet worden :')
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_136597891
Haha, als ik aan het snauwen ben, en niemand het van me over kan nemen, dan zeg ik wel eens zoiets ja. Bij wijze van uitleg :+ . (Overigens noem ik het dan wel ongesteld worden hoor, maar dan met die woorden erachteraan.) Ze weten dat ik me dan niet lekker voel. Ik slaap dan ook drie nachten bijna niet. Tis best zwaar hoor, dan. :o Mijn opvoed-skills zijn echt beduidend minder in die dagen.

Oké, ik druip alweer af.
pi_136598090
Oh, en niet tegen die leerlingen hè. :D
  dinsdag 11 februari 2014 @ 19:39:32 #245
35189 Troel
scherp en bot
pi_136598258
Ik wilde eigenlijk gewoon het hele topic uitprinten, dat doe ik dus maar niet meer :+
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_136598568
Lekker wat leesvoer tijdens de OS..

Ik zou geloof ik ook niet zo blij worden van het zo opzichtelijk belonen als die armbanden of stickers. Maar de mijne heeft weinig met belonen op die manier, en gedraagt zich toch wel als een engeltje op school..

Ik zie zo'n systeem meer om even een goede wind door de school te laten gaan voor een jaar of wat, zodat alle regels, normen en waarden overal hetzelfde en goed ingeburgerd zijn. Maar daarna zie ik het als een heel actief iets. Hoogstens af en toe eens een regeltje opfrissen.

De klas van Chris heeft een heerlijke juf, waar het echt lekker loopt met de meeste kinderen. Het scheelt dat er daar elk jaar 8-10 kinderen naar de bovenbouw gaan en er 8-10 kinderen uit de onderbouw bijkomen. Die ukkies gaan zo mee in het gewoontes van de rest van de klas. En zo blijf het jaar na jaar goed gaan.
Juf pakt per kind wel dingetjes aan in gedrag. Maar individueel en heel gericht op de situaties in de klas. Zonder dat de rest van de klas er veel van meekrijgt.

In huis pak ik af en toe wel eens iets uit tripple P. Omdat het hier en daar soms op mijn eigen stijl lijkt. Maar dat overmatig complimenteren zit er niet echt in. Ik geef ook liever 1 gericht compliment waar het kind echt wat aan heeft, dan 5 halve goedzo's omdat het moet van een methode ;)
En dan ook even een goed moment van aandacht als iets goed gaat.
pi_136598667
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 19:39 schreef Troel het volgende:
Ik wilde eigenlijk gewoon het hele topic uitprinten, dat doe ik dus maar niet meer :+
:D :o
  woensdag 12 februari 2014 @ 10:07:30 #248
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_136617385
Mijn bijdrage is vast wat mosterd na de maaltijd, heb vluchtig bijgelezen hier. Maar volgens mij zijn dit soort methoden er vooral op gericht om leerkrachten (en opvoeders) te helpen om niet te snel in een negatieve spiraal te belanden van 't bestraffen van ongewenst gedrag. Dat is vaak toch echt lastiger dan je denkt, dus als zo'n systeem daar een bijdrage aan kan leveren ben ik voor!

Uiteraard moet het niet doorslaan richting loze complimenten en gedrag dat alleen maar voor de beloning wordt vertoond, maar als je het goed inzet zou dat ook niet moeten gebeuren.
(disclaimer: ik heb 't filmpje niet bekeken).
in de haak.
  woensdag 12 februari 2014 @ 10:25:12 #249
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_136617816
misschien ook wel aardig om hier te noemen (of is ie al langs geweest?)

http://www.jmouders.nl/Ac(...)affen-en-Belonen.htm
in de haak.
  woensdag 12 februari 2014 @ 10:38:21 #250
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_136618173
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2014 10:07 schreef trui het volgende:
Mijn bijdrage is vast wat mosterd na de maaltijd, heb vluchtig bijgelezen hier. Maar volgens mij zijn dit soort methoden er vooral op gericht om leerkrachten (en opvoeders) te helpen om niet te snel in een negatieve spiraal te belanden van 't bestraffen van ongewenst gedrag. Dat is vaak toch echt lastiger dan je denkt, dus als zo'n systeem daar een bijdrage aan kan leveren ben ik voor!

Uiteraard moet het niet doorslaan richting loze complimenten en gedrag dat alleen maar voor de beloning wordt vertoond, maar als je het goed inzet zou dat ook niet moeten gebeuren.
(disclaimer: ik heb 't filmpje niet bekeken).
haha, dat zei ik inderdaad ook Trui. Maar dat was niet zo volgens Moonah.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')