De tijd dat ik in NL heb gebivakeerd was ik eerlijk gezegd blij dat ik weer onder de Nederlanders was. Qua denken vind ik Nederlanders een verademing ivt de Canadezen, helemaal wat uiterlijk en kleding betreft.quote:Op woensdag 18 mei 2016 06:52 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het is een combinatie van dingen. Ik vind het moeilijk om het precies uit te leggen (en misschien is het wel gewoon een gevoel en stel ik me aan), maar Nederland is ... klein. Niet zozeer qua oppervlak, maar Nederlanders zijn minder ruimdenkend dan Nederlandsrs graag denken. Andere dingen die me tegenstaan:
- Toenemende vreemdelingenhaat (in het bijzonder moslims).
- Toenemend geweld om een "mening" kracht bij te zetten.
- Onbeschofte mensen.
- Drukte.
[..]
Wat voor dingen beletten je om naar Nederland te gaan?
Oh, ik doel niet daar op. Ik kom zelf uit Rotterdam.quote:Op woensdag 18 mei 2016 16:01 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
De tijd dat ik in NL heb gebivakeerd was ik eerlijk gezegd blij dat ik weer onder de Nederlanders was. Qua denken vind ik Nederlanders een verademing ivt de Canadezen, helemaal wat uiterlijk en kleding betreft.![]()
-Vreemdelingenhaat: niet veel van gemerkt maar dat de haat er is klopt wel zeker. Maar wees gerust, dat is hier ook. Vrijwel elke Canadees die ik spreek haat de Chinezen en de Indiers.
- toenemend geweld: ook niets van gemerkt maar is dat hier anders dan?
- Ja Nederlanders zijn eerder geneigd om je in je gezicht te vertellen wat zij vinden. Dat durven ze hier niet goed, dus doen ze het maar achter je rug. LOL
Aantal keer in Vancouver geweest. Een van de weinige echte steden in de Noord-West!quote:- Weleens naar Vancouver gereden?Maar inderdaad, het is bloeddruk in NL. Om 05:30 is het al een gekkenhuis op de snelwegen. Onvoorstelbaar!
Dat maakt het lastig. Kan me voorstellen dat je het dan niet doet.quote:Belangrijke dingen beletten mij om terug te gaan en dat is in de eerste plaats dat ik geen eigen woning kan kopen. Huren kan je wel vergeten in NL of je moet de hoofdprijs willen betalen.
Onderwijs voor mijn kinderen: ze spreken GEEN Nederlands dus dat word dan bijv. een IB school en dat kost 4000 per kind.
Zijn er ook geen banken die een uitzondering maken voor nieuwkomers? Dat is een ander ding aan Nederland - totaal niet berekend om het buitenland, terwijl je juist zou denken dat Nederland zoveel buitenland heeft.quote:Werk: kan ik wel vinden maar alles op uitzendcontract basis. En de banken wensen geen enkele lening te geven op basis van een uitzendcontract in de eerste 3 jaren.
quote:Dus we gaan terug naar mijn vrouw haar land: Bulgarije.
Voordelen: we hebben een appartement daar, dus geen hypotheek.
Ik kan redelijk snel werk vinden.
Geen probleem met de kinderen mbt. de school, onderwijs in Engels.
Kinderen zijn eveneens Bulgaars en de familie is ook daar.
Mijn vrouw hoeft niet meer te werken en kan meer aandacht besteden aan het gezin.
We zijn weer terug in Europa!!!
Ik kan je nog wel een paar miljoen redenen geven maar ik vind dit genoeg.
Had je een bepaald doel of een bepaalde hoop?quote:Na 8 jaar ons kapot te hebben gewerkt zijn we geen centimeter opgeschoten, sterker, we zijn er op achteruit gegaan, en vonden we het wel welletjes.
Ja stukken goedkoper maar de lonen zijn laag.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:45 schreef jeroen1976 het volgende:
Over het algemeen ben ik het wel met je eens DUTCHKO, maar je moet wel erbij zeggen dat de arbeidsvoorwaarden heel erg verschillen per lokatie/branch. Zoals ik al eerder eens gezegd heb; die van mij zijn meer dan prima (en altijd geweest, bij meerdere werkgevers) en beter dan wat ik ooit in Nederland had.
Ook heb ik vrienden die in de bouwwereld zitten en die hebben het heel behoorlijk goed, met prima ziektekosten verzekering betaald door de baas, pensioensregeling(en) en betaalde vakantiedagen.
Of het is zo dat de slechte omstandigheden meer iets van BC is in het algemeen, of je hebt pech gehad voor bedrijven te werken die het gewoon niet goed en normal geregeld hadden.
En fin, goed om te horen dat je alles nu mooi geregeld hebt in Bulgarije, dat lijkt mij een mooi land! Ik neem aan dat alles daar sowieso een stuk goedkoper is dan in Canada en West Europa?
Vancouver is gewoon schrikbarend duur, en vele malen duurder dan de EU dus ik snap niet helemaal wat jouw ouders danwel ingeslagen moeten hebben, maar voor de rest zal het mij een wortel zijn.quote:Op maandag 30 mei 2016 19:41 schreef rogier21 het volgende:
Ik heb voor September geboekt, KLM had goede aanbieding (750$ pp, YYC-AMS).
Weet niet hoe het in Vancouver is maar ik schrik behoorlijk van de prijzen. Hotelletje, of zelf ABNB min 100 per nacht, auto huren, kost een vermogen.
Mijn ouders zijn ook net weer weg, die hebben even lekker ingeslagen hier, stukken goedkoper dan in Nederland.
Dutchko, ik denk dat je op een plek hebt gewoond dat abnormaal duur is, want zelfs hier in Calgary zijn de prijzen stukken lager.
Zo anders dan hier in Toronto. Veel Europese vrienden hier maar allemaal zouden ze graag willen blijven. Helaas niet altijd mogelijk i.v.m. werkvergunningen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 07:24 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Vancouver is gewoon schrikbarend duur, en vele malen duurder dan de EU dus ik snap niet helemaal wat jouw ouders danwel ingeslagen moeten hebben, maar voor de rest zal het mij een wortel zijn.
"Vreemd" genoeg zijn er heel veel kenissen en vrienden die nu de koffers aan het pakken zijn en die gaan allemaal weer retour naar hun vaderland w.o. Europa, Zuid Amerika en Swasiland.
En de klacht is allemaal dezelfde: alles is veel te duur en de Canadese samenleving is niet bepaald wat wij voor ogen hadden. (en dat is netjes uitgedrukt)
Afijn ieder zijn meug maar ik ben blij dat ik weer in de EU zit.
Tja zoals ik al eerder berichte: in Vancouver is al lange tijd alarm geslagen omdat de gewone man gewoonweg niet een huis kan veroorloven in Vancouver. (en omgeving - geniddelde van 500.000 dollar)quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:48 schreef AMDB het volgende:
[..]
Zo anders dan hier in Toronto. Veel Europese vrienden hier maar allemaal zouden ze graag willen blijven. Helaas niet altijd mogelijk i.v.m. werkvergunningen.
Overigens verwacht ik dat de prijzen hier nog wel gaan droppen. Een verandering in de rentestanden voor hypotheken en de markt kan flink in elkaar zakken.
Gaaf! Nu al op zoek naar een apartement of pas zoeken als jullie hier zijn?quote:Op woensdag 1 juni 2016 11:34 schreef Zocalo het volgende:
Dutchko weg, ik in. Aantal Nederlanders blijft gelijk
Mijn visum is goedgekeurd en ik ben vanaf september voor een paar jaar in Toronto te vinden
We hebben voor de eerste paar weken een AirBnb en gaan vanuit daar verder zoeken. Eerst maar eens ontdekken wat de leuke wijken zijn voordat je ergens setteltquote:Op woensdag 1 juni 2016 14:24 schreef AMDB het volgende:
[..]
Gaaf! Nu al op zoek naar een apartement of pas zoeken als jullie hier zijn?
Slim:-) Neem aan dat jullie nog redelijk jong zijn?quote:Op woensdag 1 juni 2016 15:02 schreef Zocalo het volgende:
[..]
We hebben voor de eerste paar weken een AirBnb en gaan vanuit daar verder zoeken. Eerst maar eens ontdekken wat de leuke wijken zijn voordat je ergens settelt.
Dankje en het beste DUTCHKO! Is er al een Bulgarije topic?quote:Op woensdag 1 juni 2016 10:33 schreef DUTCHKO het volgende:
Maar goed jongens ik zit niet meer in Canada dus zal het posten hier flink afnemen.
Het gaat jullie allemaal goed en heel veel succes in de toekomst allemaal!!![]()
Vind de prijs nog laag voor huren in Calgary. Success met het vinden van een 1 BR voor 1100$quote:Op donderdag 2 juni 2016 12:46 schreef AMDB het volgende:
http://m.huffpost.com/ca/entry/10210810?
Wel grappig na de discussie hier:D
Ik vraag mij toch een beetje af waar er precies op bespaard wordt, aangezien ze het consulaat in Calgary niet hebben gesloten maar alleen het paspoort gedeelte (en andere papieren denk ik).quote:Op dinsdag 21 juni 2016 20:25 schreef rogier21 het volgende:
Heb hetzelfde gehad ja. Wist niet dat het dicht ging in Calgary maar gelukkig had ik een afspraak 2 maanden ervoor gemaakt! Er was toen zelfs nog een petitie en je kon een brief naar de ombudsman sturen. Maarja, nu niet meer..
Als je het niet nodig hebt voor de komende jaren, en ingeschreven in Nederland blijft, zou ik het in Nederland houden. Dat is alleen mijn gevoel trouwens aangezien ik niet meer op de hoogte ben van de Nederlandse belastingen. Ik had alleen een reguliere bankrekening toen ik verhuisde en dat geld heb ik electronisch overgemaakt destijds naar mn reguliere Canadese bankrekening. Ik heb niets van de belastingsdienst(en) gehoord daarover, maar het was ook een relatief klein bedrag.quote:Op woensdag 29 juni 2016 13:26 schreef Zocalo het volgende:
Wat is handig om met je spaargeld te doen, als je voor een paar jaar naar Canada gaat? In NL houden of meeverhuizen?
Als ik zo kijk zag ik een grote bank met 0,6% rente maar ook een internetbank met 1,6%. Kan dat verschil kloppen? Dat laatste is meer dan in Nederland, maar je zit natuurlijk wel met schommelingen van de wisselkoers.
Buiten dat ik niet weet hoe het belastingtechnisch zit als je in Canada woont, maar geld in Nederland hebt.
Top, dankje! Mijn spaargeld is meer dan ¤10.000 dus dat moet ik sowieso al aangeven als ik het land binnenkom.quote:Op maandag 4 juli 2016 21:06 schreef jeroen1976 het volgende:
[..]
Als je het niet nodig hebt voor de komende jaren, en ingeschreven in Nederland blijft, zou ik het in Nederland houden. Dat is alleen mijn gevoel trouwens aangezien ik niet meer op de hoogte ben van de Nederlandse belastingen. Ik had alleen een reguliere bankrekening toen ik verhuisde en dat geld heb ik electronisch overgemaakt destijds naar mn reguliere Canadese bankrekening. Ik heb niets van de belastingsdienst(en) gehoord daarover, maar het was ook een relatief klein bedrag.
De rente kan idd nogal verschillen per bank hier, maar ik zou mij daar alleen mee bezig houden als het een groot genoeg bedrag is om daadwerkelijk van een iets hogere rente te profiteren.
Als ik mijn inkomsten belastingen invul dan is er altijd de vraag of je ook inkomsten uit buitenlandse source hebt, daar zou je dan je rente inkomsten moeten invullen.
In Canada heb je ook nog de Tax Free Savings Account (TFSA), dit is een spaarrekening die je bij alle banken kan afsluiten en je betaald geen belasting over de rente. Hier zit wel een maximale limiet per jaar aan wat je kan storten. Je kan zonder penaltie je geld hier van afhalen als je dat wilt en er zijn verschillende rente opties (van de 0.5% lage risico tot de hogere risico stocks & bonds die vaak wel op loopt tot 6%)
Nouja, als er meer vragen zijn kan dat bij mij tot op een zekere hoogte, heb jaren bij een grote bank en een particulier financieel beleggingsbedrijf gewerkt
Kom je met een werkvisum binnen of ga je een Landed Immigrant/Permanent Resident status krijgen? Dat laatste is wel een voorwaarde voor het openen van een TFSA voor een niet-Canadees.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 08:25 schreef Zocalo het volgende:
[..]
Top, dankje! Mijn spaargeld is meer dan ¤10.000 dus dat moet ik sowieso al aangeven als ik het land binnenkom.
Het lastige van mijn situatie is dat ik me wel uit ga schrijven in Nederland, maar grote kans dat ik over twee of drie jaar weer terug ben. Als ik alles in Canada op een rekening ga zetten ben je veel gevoeliger voor wisselkoersschommelingen. Maarja, is het slim om voor je spaargeld de euro als referentie te houden of moet je ook dat in Canadese dollars gaan benaderen...?
We zullen sowieso belasting moeten gaan betalen, dus hoe is de vermogensbelasting in Canada? In Nederland moet je bij meer dan een x-bedrag (+/- ¤40.000) extra belasting betalen. En in Canada? Hoe is het percentage vergeleken met Nederland?
Die TFSA klinkt goed, daar ga ik me zeker eens in verdiepen. Bedankt voor de tip!
Ohja dat is waar, herinner mij dat nu van het kijken naar Border Securityquote:Op woensdag 6 juli 2016 04:09 schreef rogier21 het volgende:
Je hoeft alleen aan te geven als je meer dan 10.000 CAD op zakt hebt, niet als je het op de bankt hebt staan
Voor Toronto teveel om op te noemen. Is wel een echte woonstad en niet per se een toeristenstad. Qua toffe wijken:quote:Op maandag 15 augustus 2016 22:53 schreef MaJo het volgende:
Nog goeie insider tips voor Toronto, Ottowa, Montreal en Ville de Quebec? Qua leuke restaurentjes, wijken etc
Bedankt voor de tipsquote:Op maandag 15 augustus 2016 23:08 schreef AMDB het volgende:
[..]
Voor Toronto teveel om op te noemen. Is wel een echte woonstad en niet per se een toeristenstad. Qua toffe wijken:
• Kensington Market / Chinatown.
• Alle grote straten in het vierkant King St. West, Dufferin St., Bloor St. West en Spadina Avenue. Veel te doen op Bloor, College St., Queen St. en als je van clubs en sjiekere restaurants houdt: King St. West.
• Baseball game (Blue Jays, tickets gemakkelijk te krijgen via StubHub.com)
• Toronto Islands, ferry kost 7 dollar, en dan in de avond terug voor de beste view van de skyline (1 van de mooiste ter wereld imo).
• Distillery District
• St. Lawrence Market
• Casa Loma (een kasteel, ja, een kasteel, in hartje downtown).
Genoeg te doen hier. Andere steden ken ik niet heel goed, maar voor Montreal wel een aanrader qua restaurant: Jardin Nelson. Een van de beste terrassen met live muziek die ik ken.
Ik denk niet dat we de CN Tower opgaan vanwege hoogtevreesquote:Op maandag 15 augustus 2016 23:09 schreef AMDB het volgende:
Tip voor de CN Tower: reserveer een plekje in het restaurant bovenin, ben je qua geld allicht net iets duurder uit dan een entreekaartje, maar heb je in ieder geval wel gelijk eten.
Toffe alternatieve bar (locatie vinden op eigen initiatief, van tevoren de ingang googlen aanbevolen: Cold Tea Barquote:Op dinsdag 16 augustus 2016 23:50 schreef MaJo het volgende:
[..]
Bedankt voor de tipsAls je ook nog leuke alternatieve plekken weet dan hou ik me aanbevolen
zelfde geldt voor leuke concerten 1-3 okt
Baseball is dan geloof ik al klaar maar met een basketbal- en een ijshockeywedstrijd in NY zit ik ook wel aan de max qua sport tijdens onze reis
Iets duurder? Het ligt er ook aan wat je besteld in het restaurant, ik heb er een keertje gegeten (op kosten van de baas) en dat liep flink in de kosten. Ik ben natuurlijk wel de gemiddelde noord amerikaans prijzen gewent en niet de (meestal) achterlijk hoge Nederlandse. Het was iig wel erg leuk en het eten was meer dan prima.quote:Op maandag 15 augustus 2016 23:09 schreef AMDB het volgende:
Tip voor de CN Tower: reserveer een plekje in het restaurant bovenin, ben je qua geld allicht net iets duurder uit dan een entreekaartje, maar heb je in ieder geval wel gelijk eten.
Toegangskaartje met toegang tot de hoogste pod is ook al 50 CAD, dus zie het als een korting op je maaltijdquote:Op donderdag 18 augustus 2016 20:59 schreef jeroen1976 het volgende:
er een keertje gegeten (op kosten van de baas) en dat liep flink in de kosten. Ik ben natuurlijk wel de gemiddelde noord amerikaans prijzen gewent en niet de (meestal) achterlijk hoge Nederlandse. Het was iig wel erg leuk en het eten was meer dan prima.
Wow $50 nu, dat is schrikbarend duur, zo bijzonder vond ik het daar eigenlijk niet. Ach ja, de toeristen betalen toch wel he.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 22:48 schreef AMDB het volgende:
[..]
Toegangskaartje met toegang tot de hoogste pod is ook al 50 CAD, dus zie het als een korting op je maaltijd
Vond het zelf ook tegenvallen. Heb zelf vanaf Billy Bishop met een kleine vierzitter meegevlogen over de stad, dat is 100x gaver en nog goedkoper ook.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 23:15 schreef jeroen1976 het volgende:
[..]
Wow $50 nu, dat is schrikbarend duur, zo bijzonder vond ik het daar eigenlijk niet. Ach ja, de toeristen betalen toch wel he.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |