abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 1 februari 2014 @ 15:32:20 #1
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_136207613

Welkom in het Eurocrisis topic!
Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

GDP in prices of the previous year (economic growth)

Unemployment rate (as a % of labour force)

10-yr yields

Griekenland (l) en Ierland 9-yr (r)

Portugal (l) en ter vergelijking Duitsland (r)

Italie (l) en Spanje (r)

[ Bericht 13% gewijzigd door Perrin op 24-07-2014 12:31:01 ]
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_136207715

Economische 'lehman style' depressie in China ?

Joepie !! Lekker goedkope benzine !!
  zaterdag 1 februari 2014 @ 16:13:05 #3
358102 Senor__Chang
Consider yourself changed.
pi_136209048
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 15:31 schreef Perrin het volgende:

[..]

Het wordt alleen steeds duurder om te winnen. Energie wordt (met de kennis van nu) er iig de komende tijd niet goedkoper op. En dat heeft zo zijn impact op de economie.
Ik weet niet of het ook duurder wordt. Heb volgens mij juist gelezen dat er nog genoeg makkelijk winbare olie in de grond zit. Bijv in de Irak waar de productie van in totaal meer dan 140 miljard vaten eindelijk echt op gang kan gaan komen. Of de olie in de Arctische Zee die binnenkort bereikbaar wordt om naar boven te pompen. Verder worden 'duurzame' energiebronnen ook steeds meer wijdverspreid wat een neerwaartse druk op de olieprijs als effect heeft.
Guilty as changed.
The Best of Señor Chang --- Part II
  zondag 2 februari 2014 @ 12:54:15 #4
78918 SeLang
Black swans matter
pi_136234536
quote:
Barcelona to Fine Owners of Empty Homes 100,000 Euros

The City Council will fine owners of empty homes up to 100,000 euros. The proposal by the City Council commits the government to detect unused homes, starting with the banks.

The statement also reflects the Council's commitment to initiate disciplinary proceedings which could end up with three fines "of up to 100,000 euros" if homes remain empty. The municipality of Barcelona draw "Inspection Programs to detect, check and effects pointing this statement, in order to guarantee the right to housing of the population and to address the housing emergency."

With this measure, Barcelona joins other municipalities that have already approved the proposal of the PAH as Gerona, Tarrassa or Santa Coloma de Gramenet.

http://translate.google.c(...)276509645%2F&act=url
Je verzint het niet :')
Dat wordt dan huizen slopen of mensen (bijna) gratis erin laten wonen *O*
Maar dat laatste wordt nog lastig - er is een overschot van een miljoen ofzo huizen in Spanje. Die zijn immers nooit gebouwd om in te wonen maar voor financiële speculatie, met dank aan veel te lage rentes. Gelukkig weten we nu beter. Ow wacht, de rente is nu zelfs nul.... :{

Nouja, gelukkig is het bankenstelsel daar inmiddels gefixt..... ow wacht... :{

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_136234800
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 12:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je verzint het niet :')
Dat wordt dan huizen slopen of mensen (bijna) gratis erin laten wonen *O*
Maar dat laatste wordt nog lastig - er is een overschot van een miljoen ofzo huizen in Spanje. Die zijn immers nooit gebouwd om in te wonen maar voor financiële speculatie, met dank aan veel te lage rentes. Gelukkig weten we nu beter. Ow wacht, de rente is nu zelfs nul.... :{

[ afbeelding ]
Dr Doom. :)
  zondag 2 februari 2014 @ 13:08:09 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_136235064
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 13:01 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Dr Doom. :)
Sja, ik heb dit niet verzonnen. Het komt gewoon uit een Spaanse krant en uit het jaarverslag van Banco Popular :D
Mijn reisverslagen
pi_136239580
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 13:08 schreef SeLang het volgende:

[..]

Sja, ik heb dit niet verzonnen. Het komt gewoon uit een Spaanse krant en uit het jaarverslag van Banco Popular :D
Wanneer komt de echte uitgestelde crisis denk je? 2014 of 2015?
pi_136244444
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 16:13 schreef Senor__Chang het volgende:

[..]

Ik weet niet of het ook duurder wordt. Heb volgens mij juist gelezen dat er nog genoeg makkelijk winbare olie in de grond zit. Bijv in de Irak waar de productie van in totaal meer dan 140 miljard vaten eindelijk echt op gang kan gaan komen. Of de olie in de Arctische Zee die binnenkort bereikbaar wordt om naar boven te pompen. Verder worden 'duurzame' energiebronnen ook steeds meer wijdverspreid wat een neerwaartse druk op de olieprijs als effect heeft.
Het gaat niet om hoeveelheid olie, maar om hoeveel energie er in moet worden gepompt om olie te winnen (EROEI - Energy Returned on Energy Invested). Dat is voor alle nieuwe of alternatieve vormen van olie beduidend lager dan klassieke oliebronnen.
pi_136245399
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 14:58 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Nooit, we blijven gewoon tientallen jaren doormodderen
pi_136245702
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 17:11 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

Nooit, we blijven gewoon tientallen jaren doormodderen
Waarom precies?
pi_136245782
De hoeveelheid geleend geld had in 2008 zijn maximum bereikt duurt gewoon 20 jaar om dat te laten afnemen
  zondag 2 februari 2014 @ 17:47:57 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_136246940
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 14:58 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Dat weet niemand. Ik had eerlijk gezegd in 2010 nooit gedacht dat anno 2014 de eurozone nog compleet zou zijn. Een probleem dat bij een directe default "slechts" enkele tientallen miljarden had gekost is nu uitgegroeid tot een probleem van honderden miljarden en geen einde in zicht.

Als je de sommetjes maakt dan kun je zien dat Griekenland deze zomer alweer een nieuwe bailout nodig heeft of anders default. Maar overal heerst momenteel bailout moeheid...

En de ECB gaat stresstesten doen. Nu zijn die alweer sterk verwaterd (Griekse bonds worden beschouwd als "risicoloos" :') ) maar er is toch wel druk op de ECB om het niet helemaal een farce te laten zijn ivm geloofwaardigheid.

En zelf denk ik dat we zo'n beetje op de top van de businesscycle zitten en het tijd is voor een nieuwe recessie. Wereldwijd is de huidige expansie alweer langer dan gemiddeld. Bij zwakte elders in de wereld verwacht ik niet dat de eurozone zich daaraan gaat onttrekken.

Het zou dus een interessant jaar kunnen worden (maar dat dacht ik in 2010, 2011, 2012 en 2013 ook)
Mijn reisverslagen
pi_136247242
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 17:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat weet niemand. Ik had eerlijk gezegd in 2010 nooit gedacht dat anno 2014 de eurozone nog compleet zou zijn. Een probleem dat bij een directe default "slechts" enkele tientallen miljarden had gekost is nu uitgegroeid tot een probleem van honderden miljarden en geen einde in zicht.

Het zou dus een interessant jaar kunnen worden (maar dat dacht ik in 2010, 2011, 2012 en 2013 ook)
Het blijft inderdaad opmerkelijk dat de economie zo lang tegen de fundamenten in, maar door blijft gaan. Japan is ook zo'n voorbeeld, zeker met Abe zijn beleid. Ik ben het met je eens datmen beter direct grote schoonmaak had kunnen houden. De schade wordt nu alleen maar groter; je houdt de grote correctie domweg niet tegen.
pi_136256667
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 17:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als je de sommetjes maakt dan kun je zien dat Griekenland deze zomer alweer een nieuwe bailout nodig heeft of anders default. Maar overal heerst momenteel bailout moeheid...

En de ECB gaat stresstesten doen. Nu zijn die alweer sterk verwaterd (Griekse bonds worden beschouwd als "risicoloos" :') ) maar er is toch wel druk op de ECB om het niet helemaal een farce te laten zijn ivm geloofwaardigheid.

En zelf denk ik dat we zo'n beetje op de top van de businesscycle zitten en het tijd is voor een nieuwe recessie. Wereldwijd is de huidige expansie alweer langer dan gemiddeld. Bij zwakte elders in de wereld verwacht ik niet dat de eurozone zich daaraan gaat onttrekken.

Dat snap ik niet, dat we alweer een nieuwe cycle toe zijn. Dat betekent een nieuwe crisis? Weer 30% koersdalingen? Zoiets gebeurt toch niet om de 6 jaar (2008 was de laatste crisis). Ik heb het mijn ouders en grootouders gevraagd en die hebben echt niet om de 6 of 8 jaar een nieuwe crisis meegemaakt vroeger, voor allen van hun was 2008 ook de eerste grote crisis met merkbare gevolgen. Mijn familie is een doodnormale arbeidersfamilie.
  zondag 2 februari 2014 @ 22:16:21 #15
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_136264477
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 20:49 schreef QBay het volgende:

[..]

Dat snap ik niet, dat we alweer een nieuwe cycle toe zijn. Dat betekent een nieuwe crisis? Weer 30% koersdalingen? Zoiets gebeurt toch niet om de 6 jaar (2008 was de laatste crisis). Ik heb het mijn ouders en grootouders gevraagd en die hebben echt niet om de 6 of 8 jaar een nieuwe crisis meegemaakt vroeger, voor allen van hun was 2008 ook de eerste grote crisis met merkbare gevolgen. Mijn familie is een doodnormale arbeidersfamilie.
Het is ook geen nieuwe crisis. De problemen zijn vooruit geschoven, oplossingen zijn er niet gekomen.
Bedankt Hans.
pi_136264588
kick the can down the road, again ?
  maandag 3 februari 2014 @ 08:15:02 #17
78918 SeLang
Black swans matter
pi_136274791
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 20:49 schreef QBay het volgende:

[..]

Ik heb het over businesscycles, die duren doorgaans een jaar of 5-7 (de hele cyclus). Aan het eind krijg je een groeivertraging maar dat betekent niet persé dat je dan een grote crisis krijgt.

Echter, als je al heel zwak zo'n nieuwe groeivertraging in gaat (hoge werkloosheid, zwakke balansen en met een rente die al op nul staat, dus een centrale bank die ook niet anti-cyclisch kan handelen) dan kan het lastig worden.

Ow, en 30% koersdaling stelt natuurlijk niks voor. Dan ben je terug naar het niveau van een jaar geleden. Big deal.
Mijn reisverslagen
  maandag 3 februari 2014 @ 12:24:59 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_136279746
quote:
Germany reiterates there will be no debt haircut for Greece

BERLIN (Reuters) - The German finance ministry rejected on Monday a weekend media report that a third aid package for Greece could include a further debt haircut.

"There is no new situation regarding Greece," said spokesman Marco Semmelmann. Asked about the possibility of a debt writedown, he said: "I can deny that categorically."

Weekly Der Spiegel reported this weekend that Berlin was preparing the ground for a third aid package for Greece of 10-20 billion euros which could include a further haircut affecting public creditors or a "limited additional programme" involving fresh funds from the European rescue fund.

http://uk.news.yahoo.com/(...)-sector.html#JCgZ817
Een officiële ontkenning...

"Never believe anything until it has been officially denied."--Otto von Bismarck
Mijn reisverslagen
pi_136288325
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 12:54 schreef SeLang het volgende:

[..] Spanje [..]
En dan zal die Banco Popular nog wel een dwerg zijn in vergelijking met Bilbao en Santander, die op het lijstje van Europa's riskantste banken prijken. Samen overigens met onze eigen Rabo, ING en RBS (=ABN). Hier het lijstje:

http://daskapital.nl/2014/02/dit_zijn_de_gevaarlijkste_bank.html
  maandag 3 februari 2014 @ 18:38:58 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_136294180
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 16:03 schreef dvr het volgende:

[..]

En dan zal die Banco Popular nog wel een dwerg zijn in vergelijking met Bilbao en Santander, die op het lijstje van Europa's riskantste banken prijken. Samen overigens met onze eigen Rabo, ING en RBS (=ABN). Hier het lijstje:

http://daskapital.nl/2014/02/dit_zijn_de_gevaarlijkste_bank.html
Volgens mij staan de banken niet op deze lijst omdat ze het "gevaarlijkst" zijn maar omdat dit de grootste 30 zijn. De "systeem banken" dus.
Mijn reisverslagen
pi_136294964
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 18:38 schreef SeLang het volgende:

Volgens mij staan de banken niet op deze lijst omdat ze het "gevaarlijkst" zijn maar omdat dit de grootste 30 zijn. De "systeem banken" dus.
Correcter zou misschien zijn: potentiëel gevaarlijkst. De toelichting zegt:

"De lijst is onder meer gebaseerd op de grootte van het handelsboek en de omvang van de 'level-3-assets' (=bezittingen die moeilijk te waarderen zijn omdat er geen waarneembare prijsvorming is)."
  maandag 3 februari 2014 @ 22:48:53 #22
38496 Perrin
pi_136307304
quote:
'Onrust in opkomende landen gevaar voor Europese banken'

Europese banken hebben leningen uitstaan in opkomende landen ter waarde van meer dan 3 biljoen dollar (2219 miljard euro), meer dan vier keer zoveel als de blootstelling van Amerikaanse banken. Dat schrijft persbureau Reuters op basis van onderzoek door analisten.
  woensdag 5 februari 2014 @ 15:50:06 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_136365156
quote:
EU Said to Weigh Extending Greek Loans to 50 Years

The next handout to Greece may include extending the maturity on rescue loans to 50 years and cutting the interest rate on some previous aid by 50 basis points, according to two officials with knowledge of discussions being held by European autorities.

The plan, which will be considered by policy makers by May or June, may also include a loan for a package worth between 13 billion euros ($17.6 billion) and 15 billion euros, another official said. Greece, which got 240 billion euros in two bailouts, has previously had its terms eased by the euro zone and International Monetary Fund amid a six-year recession.

http://www.bloomberg.com/(...)ans-to-50-years.html
Dat is wederom een gigantische bailout.
Mijn reisverslagen
  donderdag 6 februari 2014 @ 07:38:32 #24
38496 Perrin
pi_136390885
quote:
'Financieel herstel transport blijft uit'

Bijna de helft van de ondernemers in de transportsector maakte in het vierde kwartaal van 2013 geen winst of moest het jaar met verlies afsluiten.

De nog altijd lage vrachtprijzen zijn de grootste boosdoener. Dat meldde de ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) donderdag op basis van onderzoek onder haar leden.

Veel transportondernemers hebben hun volumes weliswaar zien stijgen, maar de prijzen herstellen zich nauwelijks, terwijl de kosten het afgelopen jaar verder zijn gestegen, stelt de organisatie.
pi_136399660
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 07:38 schreef Perrin het volgende:

[..]

Het verbaast me eigenlijk dat er blijkbaar überhaupt zoveel transportondernemers wél winst maken, omdat het bij uitstek een branche is met moordende concurrentie en zo goed als geen observeerbaar kwaliteitsverschil. Bij deze kenmerken navigeert de markt in theorie richting een situatie waarbij niemand winst maakt, maar exact tegen de kostprijs produceert en het mag dan ook geen wonder heten dat er juist hier zoveel faillissementen zijn aangevraagd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')