Ja dat kan bij Binck (maar niet automatisch, als je dat bedoelt). En je betaalt dan inderdaad transactiekosten (weer een nadeel van dividend) maar je kunt het dividend natuurlijk ook eerst opsparen zodat je wat grotere transacties kunt doen en de kosten dus relatief lager zijn.quote:Op zondag 2 februari 2014 10:41 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
[..]
Kan dat ook bij Binck? en als ik uitgekeerd dividend wil herbeleggen betaal ik toch weer transactiekosten?
0 vergeten? Want op zo'n bedrag is het minder dan de rente op een spaarrekening.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 12:27 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Die dividend mantra, bizar hoe hij op een loon van $60k-50k een portefeuille heeft gebouwd van 140K in 3 jaar en nu maandelijks iets van $350 aan dividend binnen krijgt rollen.
Waar een 0 vergeten?quote:Op zondag 2 februari 2014 23:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
0 vergeten? Want op zo'n bedrag is het minder dan de rente op een spaarrekening.
http://www.dividendmantra(...)end-growth.html#morequote:Op zondag 2 februari 2014 23:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens zijn trackers die op dividend aandelen focussen dan niet makkelijker?
Gebaseerd op gelijkmatig instappen en een stijging van de Dow Jones index heeft hij dan ongeveer 119K geinvesteerd en de rest is koerswinst. Ik denk dat hij beter een blog kan starten over hoe je $119.000 kunt wegzetten bij een totaal salaris van $180.000 over drie jaar. (Sommige van zijn postings gaan meen ik ook over frugality.)quote:Op zaterdag 1 februari 2014 12:27 schreef monkyyy het volgende:
Die dividend mantra, bizar hoe hij op een loon van $60k-50k een portefeuille heeft gebouwd van 140K in 3 jaar en nu maandelijks iets van $350 aan dividend binnen krijgt rollen.
Binck rekent daar geen transactiekosten voor. Wel als je zelf 'handmatig' herbelegt. Let bij het bepalen van de benodigde hoeveelheid ook op hoe vaak per jaar wordt uitgekeerd. Vaak worden dividendcijfers per jaar gegeven op overzichtsites. Maar als dan bijvoorbeeld shell dividend per kwartaal uitkeert heb je 4 keer zoveel aandelen nodig om aan 1 aandeel stockdividend te komen. Voor shell heb je dan zo'n 75 ( misschien 85 voor de zekerheid) aandelen nodig. Kost je zo'n ruime 2000 euro.quote:Op zondag 2 februari 2014 10:38 schreef jaco het volgende:
[..]
Dit is dus een stock dividend dat Unilever zelf organiseert door nieuwe aandelen te creeren? Weet je toevallig of Binck in zo'n geval transactiekosten berekent voor het toevoegen van 1 aandeel zoals in je voorbeeld ?
Helder. Ik concludeer uit de antwoorden dat stock dividend een bruikbaar concept is, mits de onderneming dit zelf organiseert en je voldoende aandelen bezit. Het herbeleggen door je broker automatisch aandelen te laten kopen van uitgekeerd dividend, lijkt mij daarentegen onhandig. De transactiekosten worden al snel te hoog in vergelijking met de relatief lage aankopen. Ik denk dat het efficienter is om je saldo op te bouwen met een aantal dividend uitkeringen en dan een grotere aankoop te doen, zoals Selang voorstelt.quote:Op maandag 3 februari 2014 05:17 schreef dodoria het volgende:
Binck rekent daar geen transactiekosten voor. Wel als je zelf 'handmatig' herbelegt.
Indirect betaal je wel transactiekosten. Want de partij die het verdelen van de stockdividend regelt (Ik meen ABN, maar pin me er niet op vast!) rekent geloof ik 15% aan kosten.quote:Op maandag 3 februari 2014 05:17 schreef dodoria het volgende:
[..]
Binck rekent daar geen transactiekosten voor. Wel als je zelf 'handmatig' herbelegt. Let bij het bepalen van de benodigde hoeveelheid ook op hoe vaak per jaar wordt uitgekeerd. Vaak worden dividendcijfers per jaar gegeven op overzichtsites. Maar als dan bijvoorbeeld shell dividend per kwartaal uitkeert heb je 4 keer zoveel aandelen nodig om aan 1 aandeel stockdividend te komen. Voor shell heb je dan zo'n 75 ( misschien 85 voor de zekerheid) aandelen nodig. Kost je zo'n ruime 2000 euro.
Maar wel een beter gespreide porto.quote:Op zondag 2 februari 2014 23:53 schreef monkyyy het volgende:
[..]
http://www.dividendmantra(...)end-growth.html#more
Hier heeft hij het over zijn portefeuille vs Vanguard Dividend Appreciation ETF en waarom hij voor afzonderlijke aandelen kiest: Geen beheerkosten, hogere yield, hogere dividend growth, stemrechten.
Klopt alleen zijn rendement is erg laag. Als je doel secundair inkomen is verdient hij meer met verhuur.quote:Op maandag 3 februari 2014 11:39 schreef monkyyy het volgende:
De een stopt zijn geld in dividend groeiende blue chips, de ander koopt een index, de ander gaat pharming traden en weer een ander koopt vastgoed.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en er is niet per se een goede of foute manier, anders deden we allemaal wel op precies dezelfde manier.
• Je vergeet koerswinst.quote:Op maandag 3 februari 2014 12:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt alleen zijn rendement is erg laag. Als je doel secundair inkomen is verdient hij meer met verhuur.
Of verliesquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee, want koersen hebben geen invloed op dividend betalingen. En aangezien hij niet verkoopt maar wil rondkomen van dividend betalingen alleen maakt dat dus niet uit.quote:Op maandag 3 februari 2014 13:22 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik denk dan ook dat bij een nieuwe crash (en dus een massale balance sheet repairment) de termijn om met pensioen te gaan van de blogger flink verlengd moet gaan worden.
De koersen niet nee, maar houdbaarheid/groei van dividend wel en dat is waar ik naast de 'opportunity costs' op doel. De leverage op de balans van bedrijven is enorm toegenomen (sommige indicatoren wijzen op recordstanden zelfs) en bij een nieuwe crisis (of stijgende rente) zal er een balance sheet repairment volgen en recordmarges (=winsten) inklappen. Los van de koersen, wat zal dat doen met het dividend/buybacks denk je? Marktomstandigheden doen er ook bij deze strategie weldegelijk toe!quote:Op maandag 3 februari 2014 13:26 schreef monkyyy het volgende:
Nee, want koersen hebben geen invloed op dividend betalingen. En aangezien hij niet verkoopt maar wil rondkomen van dividend betalingen alleen maakt dat dus niet uit.
Het is precies andersom: Als aandelen dit jaar verdubbelen, en dividendyields dus instorten, moet de pensioentermijn verlengd worden. Als aandelen dit jaar halveren kan hij met zijn frugal lifestyle over 3 jaar met pensioen. Als groei van dividend en groei van aandelen prijzen in de pas lopen, dan heeft hij uitgerekend met circa 7 jaar met pensioen te kunnen.
Al zijn aandelen betaalden in 2009 meer dividend uit dan 2008, de zwaarste recessie in 80 jaar. Dividenden van kwaliteitsbedrijven blijven groeien.quote:Op maandag 3 februari 2014 13:29 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
De koersen niet nee, maar houdbaarheid/groei van dividend wel en dat is waar ik naast de 'opportunity costs' op doel. De leverage op de balans van bedrijven is enorm toegenomen (sommige indicatoren wijzen op recordstanden zelfs) en bij een nieuwe crisis (of stijgende rente) zal er een balance sheet repairment volgen en recordmarges (=winsten) inklappen. Los van de koersen, wat zal dat doen met het dividend/buybacks denk je? Marktomstandigheden doen er ook bij deze strategie weldegelijk toe!
Nee, maar dat komt meer omdat je de omvang van de bubble en de mogelijke consequenties niet ziet. Daar ligt het discussiepunt (en niet alleen in deze) namelijk.quote:Op maandag 3 februari 2014 13:39 schreef monkyyy het volgende:
Al zijn aandelen betaalden in 2009 meer dividend uit dan 2008, de zwaarste recessie in 80 jaar. Dividenden van kwaliteitsbedrijven blijven groeien.
Ik zie niet eens hoe dit een discussie punt is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je vergeet waardestijging grond.quote:Op maandag 3 februari 2014 12:59 schreef monkyyy het volgende:
[..]
• Je vergeet koerswinst.
• Zijn doel is niet inkomen alleen. Zijn doel is een betrouwbaar inkomen dat significant harder groeit dan de inflatie. Historische huuropbrengsten groeien in de pas met de inflatie.
Ik heb Coca-Cola niet specifiek bestudeerd maar ik zie een dividend yield van 2,9%, niet iets waar ik warm van word. Tevens zie ik een P/E van 20 wat betekent een earningsyield van een magere 5%. En dan leven we nu ook nog in extreem gunstige tijden.quote:Op maandag 3 februari 2014 13:20 schreef monkyyy het volgende:
Moet je je dat eens voorstellen, over 5 jaar betaalt Coca-Cola 50% meer dividend uit dan vandaag (Gewoon standaard jaarlijkse 7-10% verhogingen zoals het de afgelopen 10 jaar heeft gedaan), en het aandeel halveert ook nog eens omdat je grafiek dat zegt.
Dan kun je het aandeel aanschaffen voor 9% dividend yield en circa een P/E van 5. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar het is wel onwaarschijnlijk.
http://caldaro.files.word(...)-shiller-updated.pngquote:Op maandag 3 februari 2014 13:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je vergeet waardestijging grond.
Dat kun je contractueel regelen (en zelfs bij gereguleerde woningen ligt hij 1,5% punt boven inflatie).
Verder is vastgoed veel minder volatiel en zorgen dus voor een ebtrouwbaarder inkomen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |