Beating the street - Peter Lynch, pagina 49.quote:The reason that stocks do better than bonds is not hard to fathom. As companies grow larger and more profitable, their stockholders share in the increased profits. The dividends are raised. The dividend is such an important factor in the success of many stocks that you could hardly go wrong by making an entire portfolio of companies that have raised their dividends for 10 or 20 years in a row.
In de OP staat niets over stockdividend. Maar goed, mijn punt is dat dividendbetalingen je structureel op achterstand zetten vanwege belasting die je direct betaalt in plaats van uitgesteld (of nooit).quote:Op zaterdag 1 februari 2014 12:08 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
bij stockdividend betaal je toch juist geen belasting? en als je consequent voor stockdividend kiest ontvang je in de loop der jaren steeds meer dividend omdat je ook steeds meer aandelen bezit. En ik mocht willen dat ik 1 aandeel Berkshire Hathaway kon kopen ;-)
Dat zal voor de gemiddelde Nederlandse particuliere belegger niet opgaan.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 12:03 schreef SeLang het volgende:
Het hoge dividend is wel een nadeel omdat je daarover belasting betaalt.
Ik mag toch hopen dat in de genoemde 20/30 jaar periode je vermogen boven de 20K (of hoeveel is dat tegenwoordig?) uit gaat komen. En kun je buitenlands dividend eigenlijk überhaupt terugvragen?quote:Op zaterdag 1 februari 2014 12:15 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat zal voor de gemiddelde Nederlandse particuliere belegger niet opgaan.
Ja, maar daar heeft dividend niets mee te maken. Je betaalt belasting over je vermogen; de dividendbelasting wordt als voorheffing daarop gezien en krijg je volledig terug. buitenlandse dividendstromen en de fiscale behandeling daarvan even daargelatenquote:Op zaterdag 1 februari 2014 12:18 schreef SeLang het volgende:
Ik mag toch hopen dat in de genoemde 20/30 jaar periode je vermogen boven de 20K (of hoeveel is dat tegenwoordig?) uit gaat komen.
Nederland heeft inderdaad een afwijkend systeem (dat overigens de genoemde 20/30 jaar periode niet gaat overleven verwacht ik). Maar dan nog is dividend op z'n best neutraal. En dan moet je buitenlandse aandelen dus vermijden.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 12:20 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, maar daar heeft dividend niets mee te maken. Je betaalt belasting over je vermogen; de dividendbelasting wordt als voorheffing daarop gezien en krijg je volledig terug. buitenlandse dividendstromen en de fiscale behandeling daarvan even daargelaten
Dank! Het lijkt me zelf ook een goede strategie, al ben ik het wel met o.a. SeLang eens dat de beurs momenteel behoorlijk is overgewaardeerd dus dat houdt me nu nog wel wat tegen. Al is sparen op dit moment ook niet echt een interessante optie.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 12:22 schreef nikao het volgende:
Prima strategie, die aan populariteit wint momenteel. ('passive income investing')
Zie ook de volgende blogs voor wat leuk leesvoer (en inspiratie)
http://www.dividendmantra.com/
www.the-diy-income-investor.com
http://www.dividend-growth-stocks.com/
en via die blogs vind je er wel meer
Die dividend mantra, bizar hoe hij op een loon van $60k-50k een portefeuille heeft gebouwd van 140K in 3 jaar en nu maandelijks iets van $350 aan dividend binnen krijgt rollen.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 12:22 schreef nikao het volgende:
Prima strategie, die aan populariteit wint momenteel. ('passive income investing')
Zie ook de volgende blogs voor wat leuk leesvoer (en inspiratie)
http://www.dividendmantra.com/
www.the-diy-income-investor.com
http://www.dividend-growth-stocks.com/
en via die blogs vind je er wel meer
Tsja, market timing blijft lastig. Vorig jaar waren er ook genoeg geluiden dat de markt niet meer omhoog kon. Daarnaast is het ook wel een beetje het idee van dividend investing dat de koers van een aandeel niet het belangrijkste is.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 12:24 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
[..]
Dank! Het lijkt me zelf ook een goede strategie, al begin ik het wel met o.a. SeLang eens dat de beurs momenteel behoorlijk is overgewaardeerd dus dat houdt me nu nog wel wat tegen. Al is sparen op dit moment ook niet echt een interessante optie.
Dat is iets anders dan waar TS het over heeft. Die heeft het over her-investeren van dividend, oftewel vermogensopbouw. Dat is iets anders dan een portefeuille hebben voor het genereren van regelmatige cash inkomsten om uit te geven. Regelmatig cash uitbetaald krijgen heeft z'n charme maar is een suboptimale manier om vermogen op te bouwen om de reden die ik heb genoemd (direct belasting betalen vs uitgesteld).quote:Op zaterdag 1 februari 2014 12:22 schreef nikao het volgende:
Meeste van dit soort mensen houden er ook een behoorlijke 'frugal' lifestyle op na en maximaliseren hun inleg zoveel mogelijk. Dat is zeker in het begin de belangrijkste groeifactor natuurlijkquote:Op zaterdag 1 februari 2014 12:27 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Die dividend mantra, bizar hoe hij op een loon van $60k-50k een portefeuille heeft gebouwd van 140K in 3 jaar en nu maandelijks iets van $350 aan dividend binnen krijgt rollen.
Dit ja en mijn vraag is vooral of dit een goede methode is voor vermogensopbouw? Zeker nu de beurzen in mijn -en vele andere hier- ogen behoorlijk is overgewaardeerd. Wat zijn eventuele alternatieven?quote:Op zaterdag 1 februari 2014 12:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is iets anders dan waar TS het over heeft. Die heeft het over her-investeren van dividend, oftewel vermogensopbouw.
Alternatieven voor de beurs? Niet heel veel (gemakkelijk althans), daarom staat de beurs ook zo hoog toch?quote:Op zaterdag 1 februari 2014 12:34 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Wat zijn eventuele alternatieven?
Omdat je specifiek "dividend aandelen" noemde ging ik specifiek in op het dividend aspect.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 12:34 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
[..]
Dit ja en mijn vraag is vooral of dit een goede methode is voor vermogensopbouw? Zeker nu de beurzen in mijn -en vele andere hier- ogen behoorlijk is overgewaardeerd. Wat zijn eventuele alternatieven?
Die tig posts en vooral het deel over shiller k/w hebben mij wel aan het denken gezet. Zit jij nog steeds 100% cash/deposito? (en wat Rabo certificaten)quote:Op zaterdag 1 februari 2014 12:50 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maar los daarvan moet je je afvragen of je momenteel überhaupt moet beleggen in aandelen. Hier heb ik al tig posts over geschreven en als de geschiedenis een leidraad is dan ga je waarschijnlijk weinig verdienen. Het verwachte 20 jaars rendement ligt op deze waardering nauwelijks boven de spaarrente, maar kan veel hoger of veel lager uitpakken en nu instappen ontneemt je de kans om tzt met hetzelfde geld veel meer aandelen te kunnen kopen. Hoe je die afweging maakt hangt van je persoonlijke omstandigheden af.
Heb je meer informatie over het uitstellen van belastingbetaling en de voordelen hiervan?quote:Op zaterdag 1 februari 2014 12:03 schreef SeLang het volgende:
Het hoge dividend is wel een nadeel omdat je daarover belasting betaalt. Voor lange termijn beleggen is het slimmer als de belastingbetaling uitgesteld is. Door compounding maakt dat een groot verschil. Om die reden betaalt Berkshire Hathaway ook geen dividend.
Ik zit vooral in cash equivalenten/ deposito's. Is een no-brainer voor mij. Maar verschillende mensen hebben ook verschillende omstandigheden dus iedereen moet dat voor zichzelf bekijken.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 12:56 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
[..]
Die tig posts en vooral het deel over shiller k/w hebben mij wel aan het denken gezet. Zit jij nog steeds 100% cash/deposito? (en wat Rabo certificaten)
Dat kun je zelf wel narekenen. Trek elk jaar een percentage van je winst af en dan compounden over 30 jaar. Vergelijk dat met de situatie waarbij je pas over 30 jaar een percentage aftrekt.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 13:00 schreef floris_b het volgende:
[..]
Heb je meer informatie over het uitstellen van belastingbetaling en de voordelen hiervan?
Zoiets als IBM?quote:Op zaterdag 1 februari 2014 12:13 schreef monkyyy het volgende:
Het is niet alleen dividend waar je je op moet focussen, je wil dat dividend houdbaar is en periodiek verhoogd wordt:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |