abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136108594
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 19:57 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Vandaar dat het lachwekkend is dat een stel mensen hier staan te discussiëren hoe ze het beste historische figuren kunnen imiteren. Die imitatie hoort zich op het morele vlak te richten en niet op uiterlijk vertoon. Laten we sowieso niet vergeten dat de 7e eeuw een compleet andere tijd was, waarbij een gemeenschappelijk uiterlijk kenmerk (baard, etc) noodzakelijk was om een duidelijk herkenbare hechte gemeenschap te creëren. Omdat omzetten naar de moderne wereld daarentegen is complete nonsens.
mutezile, de grootste theologen vervolgers ooit :')
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_136108639
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 19:56 schreef TheMagnificent het volgende:
Ik gebruikte 'buitenstaander' omdat 'ongelovige' je misschien zou kwetsen. En hoe kom je erbij dat de Koran twee eeuwen na de Profeet (s.a.w.) werd opgeschreven? Dat werd tijdens zijn leven gedaan, maar tijdens het bestuur van Uthman ibn Affan (r.a.) werd het samengesteld in de huidige vorm.
Uthman bevorderde het opschrijven de Koran, vanwege het feit dat er in allerlei regio's verschillende verzen opdoken, maar de uiteindelijke voltooiing vond pas twee eeuwen na dato plaats. Recitatie heeft daarom ook een veel grotere rol gespeeld dan de daadwerkelijke tekst. Hetzelfde geldt ook voor de hadiths.
pi_136108664
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 19:51 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

ns.nl

Die reis duurt ongeveer 1u20m.
Sylviiiee, dankje
pi_136108675
quote:

[..]

Vandaar dat het lachwekkend is dat een stel mensen hier staan te discussiëren hoe ze het beste historische figuren kunnen imiteren. Die imitatie hoort zich op het morele vlak te richten en niet op uiterlijk vertoon. Laten we sowieso niet vergeten dat de 7e eeuw een compleet andere tijd was, waarbij een gemeenschappelijk uiterlijk kenmerk (baard, etc) noodzakelijk was om een duidelijk herkenbare hechte gemeenschap te creëren. Omdat omzetten naar de moderne wereld daarentegen is complete nonsens.
Oh. Man. Jij bent zo'n type. De arrogantie druipt letterlijk van je tekst af. Laat staan je naam en zogenaamde hand-in-broek avatar.
pi_136108680
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 19:59 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

mutezile, de grootste theologen vervolgers ooit :')
En maar goed ook. Interpretatie hoort niet de monopolie van theologen te zijn.
pi_136108690
quote:
1s.gif Op woensdag 29 januari 2014 20:00 schreef groenappeltje20 het volgende:

[..]

Sylviiiee, dankje
Moet je ook mijn adres?
pi_136108692
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 20:00 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

En maar goed ook. Interpretatie hoort niet de monopolie van theologen te zijn.
Wel in de handen van Griekofielen :') :') :')
pi_136108726
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 20:01 schreef Mathemaat het volgende:
Wel in de handen van Griekofielen :') :') :')
De rede inderdaad. Dat een goddelijk product is.
pi_136108763
quote:
10s.gif Op woensdag 29 januari 2014 19:46 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Ik heb een goed hart, en er zijn enkele mensen in dit topic met wie ik butien FOK! om ook contact heb. Toch word ik hier vaak afgeschilderd als een gek.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
een gek in welk opzicht?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_136108772
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 20:02 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

De rede inderdaad. Dat een goddelijk product is.
Je bent totaal niet op de hoogte van de hedendaagse wetenschapsfilosofie, of niet? Zoals ik al zei, je loopt achter op de feiten. Mutezile horen in de middeleeuwen thuis.
pi_136108865
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 20:03 schreef Mathemaat het volgende:
Je bent totaal niet op de hoogte van de wetenschapsfilosofie, of niet? Zoals ik al zei, je loopt achter op de feiten. Mutezile horen in de middeleeuwen thuis.
Jawel. Vandaar mijn nadruk op de rede. Enkel onder de mu'tazila vond de grootste ontwikkeling der Islamitisch wetenschap plaats.
pi_136108883
Hoe oud is de aarde volgens de Islam?
pi_136108937
Sylvia, kalbin guzel oldugunu saniyorum
pi_136109009
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 20:00 schreef Arcadia het volgende:

[..]

Oh. Man. Jij bent zo'n type. De arrogantie druipt letterlijk van je tekst af. Laat staan je naam en zogenaamde hand-in-broek avatar.
Nog inhoudelijke argumenten of verval je graag in generalisaties?
pi_136109233
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 20:08 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Nog inhoudelijke argumenten of verval je graag in generalisaties?
Nee, je komt weer met een discussie aanzetten die mutazilieten honderden jaren geleden hebben verloren, ik heb geen zin in dit filosofisch geneuzel van jou.
pi_136109283
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 20:04 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Jawel. Vandaar mijn nadruk op de rede. Enkel onder de mu'tazila vond de grootste ontwikkeling der Islamitisch wetenschap plaats.
Rationalisme wordt al sinds de begin de 20ste eeuw niet meer serieus genomen in de wetenschapswereld als uitgangspunt, na de ontdekking van relativiteitstheorie en kwantum mechanica. Want dat laatste was de finale klap van kantianisme. Aristoteles werd al langer niet meer serieus genomen, omdat hij vond dat je tot de aard van dingen kunt komen door ze te benoemen.

Volgens de hedendaagse taalfilosofie zit je ook vast in je eigen taal, want je taal wordt ontworpen door aannames en het zijn deze aannames waarop je redeneert. Dus een rationaal wereld wordt star ontworpen en je kunt niet er buiten redeneren.

Als je met gewoon rede bedoelt, als in argumentatie door verstandsargumenten, dan zal ik je verzekeren dat imam Shafi daar ook een fan was.

Voor de laatste keer. Moslims die een stroming aanhangen die zeggen dat alle reële objecten 6 richtingen hebben, terwijl er tegenvoorbeelden in de wiskunde zijn :')
pi_136109386
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 20:12 schreef Arcadia het volgende:
Nee, je komt weer met een discussie aanzetten die mutazilieten honderden jaren geleden hebben verloren, ik heb geen zin in dit filosofisch geneuzel van jou.
Zegt dat dan meteen, in plaats van aan te komen zetten met nietszeggende oneliners. De mu'tazilieten hebben nooit een inhoudelijk discussie verloren. Men heeft enkel met het zwaard gereageerd. De Islam heeft een nieuwe, inhoudelijke en morele revolutie nodig. Tot die tijd blijft ze in de greep van proletarische zeeloten die elk vorm van ontwikkeling en individuele interpretatie willen tegengaan. Het zijn juist de mu'tazilieten geweest die de hoogtepunt van Islamitisch kennis hadden geïndustrialiseerd.
pi_136109459
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 20:16 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Zegt dat dan meteen, in plaats van aan te komen zetten met nietszeggende oneliners. De mu'tazilieten hebben nooit een inhoudelijk discussie verloren. Men heeft enkel met het zwaard gereageerd. De Islam heeft een nieuwe, inhoudelijke en morele revolutie nodig. Tot die tijd blijft ze in de greep van proletarische zeeloten die elk vorm van ontwikkeling en individuele interpretatie willen tegengaan. Het zijn juist de mu'tazilieten geweest die de hoogtepunt van Islamitisch kennis hadden geïndustrialiseerd.
Oh ja, Allah heeft geen eigenschappen en is Plato's eerste beweger, of de hemel en hel is niet eeuwig?
pi_136109732
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 20:13 schreef Mathemaat het volgende:
Rationalisme wordt al sinds de begin de 20ste eeuw niet meer serieus genomen in de wetenschapswereld als uitgangspunt, na de ontdekking van relativiteitstheorie en kwantum mechanica. Want dat laatste was de finale klap van kantianisme. Aristoteles werd al langer niet meer serieus genomen, omdat hij vond dat je tot de aard van dingen kunt komen door ze te benoemen.
Nonsense. Al in de 19e eeuw vond die omslag plaats. Mede door Nietzsche's werken, die beoogde dat rationalisme een vorm van interpretialisme is. Dat er niet zoiets als objectieve kennis bestaat, maar enkel interpretaties. Vandaar dat het neo-mu'tazilisme zich in mijn ogen vandaag hierop hoort te richten.

Overigens kennen ook de Soennitische scholen en de Twaalver Sjiieten een vorm van rede wanneer het aankomt op het interpreteren van de Sunnah. Namelijk de Qiya.

De Mu'tazilieten moeten duidelijk maken dat ijtihad niet de monopolie van de mujtahieden is.
pi_136109800
Slaap*
pi_136109850
quote:

[..]

Uiteraard is imitatie op moreel en levensbeschouwelijk vlak van groter belang, maar het laten staan van een baard wordt vermeld in sahih ahadith en dus is het evenzeer reden tot imitatie voor moslims. Dat jij ahadith niet accepteert, hebben ik en de meeste moslims geen boodschap aan.
pi_136109987
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 20:26 schreef TheMagnificent het volgende:
Uiteraard is imitatie op moreel en levensbeschouwelijk vlak van groter belang, maar het laten staan van een baard wordt vermeldt in sahih ahadith en dus is het evenzeer reden tot imitatie voor moslims. Dat jij ahadith niet accepteert hebben ik en de meeste moslims geen boodschap aan.
De hadiths zijn duidelijk gecreëerd. Ze zijn zelfs twee eeuwen na dato gecollecteerd. Alhoewel Boukhari en Moslim (en anderen) duidelijk hun best hadden gedaan, zijn ze aan fouten onderhevig.
pi_136110216
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 20:29 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

De hadiths zijn duidelijk gecreëerd. Ze zijn zelfs twee eeuwen na dato gecollecteerd. Alhoewel Boukhari en Moslim (en anderen) duidelijk hun best hadden gedaan, zijn ze aan fouten onderhevig.
Dat mag je denken. Feit is dat overleveringen volgens strikte procedures en methodes verzameld zijn en dat er onder de overgrote meerderheid van moslims consensus over bestaat.
pi_136110382
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 20:34 schreef TheMagnificent het volgende:
Dat mag je denken. Feit is dat overleveringen volgens strikte procedures en methodes verzameld zijn en dat er onder de overgrote meerderheid van moslims consensus over bestaat.
Strikte procedures en methodes zijn nog steeds aan menselijke fouten onderhevig. Dat toont elk bureaucratisch stelsel en onderzoeksmethode aan. Laat staan gecollecteerde data twee eeuwen na dato.

De meerderheid van de moslims is een argementum ad populum.
pi_136111060
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 20:36 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Strikte procedures en methodes zijn nog steeds aan menselijke fouten onderhevig. Dat toont elk bureaucratisch stelsel en onderzoeksmethode aan. Laat staan gecollecteerde data twee eeuwen na dato.

De meerderheid van de moslims is een argementum ad populum.
Echt een Aryamehr type, stervend in zijn eigen ignorante onwetendheid. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')