abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136060518
Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw en ben niet zozeer van plan me te introduceren met een leuk verhaaltje of een uitgebreide biografie maar wil hier een paar regels voor gebruiken.

1. Ik wil graag anoniem blijven
2. Ik ben bezig met de dichtkunst uitproberen
3. Ik zou graag feedback willen
4. Ik ben jullie dankbaar dat jullie überhaupt zo ver gekomen zijn met mijn topic te lezen

Alvast een inkomertje;

Het gevoel was te voelen
In het diepste baken
Van mijn hart
Als een dreun Zo
hard

Mvg,
hetiseenlevensstijl
  dinsdag 28 januari 2014 @ 18:19:15 #2
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_136060573
Ik zit hier met tranen in mijn ogen. Heb je meer?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_136060574
Sorry voor de korte en bondige inleiding maar ik heb eerlijk gezegd niet zo veel zin om vandaag hele stukken te schrijven.

kijk WAAROM zou je het doen
als het niet nodig
is maar dat is juist het pro-
bleem juist

Mvg,
hetiseenlevensstijl
pi_136060605
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:19 schreef Catch22- het volgende:
Ik zit hier met tranen in mijn ogen. Heb je meer?
Zekers. ;)
pi_136060617
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:17 schreef hetiseenlevensstijl het volgende:
Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw en ben niet zozeer van plan me te introduceren met een leuk verhaaltje of een uitgebreide biografie maar wil hier een paar regels voor gebruiken.

1. Ik wil graag anoniem blijven
2. Ik ben bezig met de dichtkunst uitproberen
3. Ik zou graag feedback willen
4. Ik ben jullie dankbaar dat jullie überhaupt zo ver gekomen zijn met mijn topic te lezen

Alvast een inkomertje;

Het gevoel was te voelen
In het diepste baken
Van mijn hart
Als een dreun Zo
hard

Mvg,
hetiseenlevensstijl
Hallo,
Ik heb zelf een paar kleine boekjes geschreven dus ik zou je wellicht een aantal tips kunnen geven.
Is het meer een impuls of ben je er serieus mee bezig? Het is denk ik niet iets wat je ondertussen kan doen. Als je er geen tijd voor hebt, begin er dan niet aan. Scheelt een hoop frustratie.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_136060641
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:19 schreef hetiseenlevensstijl het volgende:
Sorry voor de korte en bondige inleiding maar ik heb eerlijk gezegd niet zo veel zin om vandaag hele stukken te schrijven.

Waarom begin je het topic dan?
pi_136060667
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:20 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Hallo,
Ik heb zelf een paar kleine boekjes geschreven dus ik zou je wellicht een aantal tips kunnen geven.
Is het meer een impuls of ben je er serieus mee bezig? Het is denk ik niet iets wat je ondertussen kan doen. Als je er geen tijd voor hebt, begin er dan niet aan. Scheelt een hoop frustratie.
Hallo, ik ben er wel al een tijdje mee bezig, alleen het is voor mij moeilijk om een bepaalde richting te kiezen. Ik zou de tips zeker waarderen. :]
pi_136060676
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:21 schreef Stofje het volgende:

[..]

Waarom begin je het topic dan?
Omdat gedichten niet altijd lang hoeven te zijn. ;)
  dinsdag 28 januari 2014 @ 18:22:53 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136060683
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:19 schreef hetiseenlevensstijl het volgende:

kijk WAAROM zou je het doen
als het niet nodig
is maar dat is juist het pro-
bleem juist

Mvg,
hetiseenlevensstijl
Je had er
überhaupt
vandaag niet zo'n zin in
zin in.
The love you take is equal to the love you make.
pi_136060834
En iets is niet meteen
een gedicht
omdat je een zin
op een nieuwe regel
afmaakt.
Op vrijdag 12 mei 2017 12:45 schreef NoelGallagher het volgende:
Ik zal natuurlijk elke mogelijkheid aangrijpen om een tr te zetten zodat je weer een ban krijgt.
pi_136061048
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:27 schreef Chloroform het volgende:
En iets is niet meteen
een gedicht
omdat je een zin
op een nieuwe regel
afmaakt.
Weet ik, maar vertel dat maar eens tegen Willem-Jan Otten. :p
pi_136061078
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:22 schreef hetiseenlevensstijl het volgende:

[..]

Omdat gedichten niet altijd lang hoeven te zijn. ;)
Dat snap ik. Maar als je geen zin hebt om duiding te geven / uitleg te geven, slaat het openen van dit topic nergens op.
pi_136061089
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:33 schreef hetiseenlevensstijl het volgende:

[..]

Weet ik, maar vertel dat maar eens tegen Willem-Jan Otten. :p
eens*

Oh, je had het al aangepast.
Ik zal natuurlijk elke mogelijkheid aangrijpen om een tr te zetten zodat je weer een ban krijgt.
pi_136061098
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:33 schreef Stofje het volgende:

[..]

Dat snap ik. Maar als je geen zin hebt om duiding te geven / uitleg te geven, slaat het openen van dit topic nergens op.
Het punt is dat ik mij wilde duiden in gedichten, excuses btw.
pi_136061105
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:34 schreef Chloroform het volgende:

[..]

eens*
Ik was al bezig, automatisme helaas.
pi_136061157
Nou ja, geef vooral niet op en blijf proberen.
pi_136061168
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:36 schreef Chloroform het volgende:
Nou ja, geef vooral niet op en blijf proberen.
Haha. bedankt.
pi_136061196
Mja. Ik lees de woorden maar voel er niks bij. Het is in mijn optiek poëzie zonder betekenis, zonder achterliggende gedachte, vandaar mijn wens om duiding. Ach, blijf lekker schrijven, als je het tof vindt om te doen gewoon lekker doen, toch? :s).
pi_136061203
Tranen in
mijn
onderbroek.
pi_136061481
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:37 schreef Stofje het volgende:
Mja. Ik lees de woorden maar voel er niks bij. Het is in mijn optiek poëzie zonder betekenis, zonder achterliggende gedachte, vandaar mijn wens om duiding. Ach, blijf lekker schrijven, als je het tof vindt om te doen gewoon lekker doen, toch? :s).
Ja, ga ik zeker doen haha. :)
pi_136061956
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:22 schreef hetiseenlevensstijl het volgende:

[..]

Hallo, ik ben er wel al een tijdje mee bezig, alleen het is voor mij moeilijk om een bepaalde richting te kiezen. Ik zou de tips zeker waarderen. :]
Probeer geen onzin (lees: abstract) te produceren. Je maakt het jezelf alleen maar lastig en mensen lezen het niet. Ga nadenken over een onderwerp wat een bepaalde emotie loswekt, en niet omdat je er veel rijmwoorden voor hebt. Ook een goede tip, zorg dat het rijmend is. Rijmende tekst is veel fijner om te lezen en leest ook echt als een gedicht, waar een niet-rijmende tekst bij mij al snel op abstract gaat lijken. Maak er een soort verhaal in, zorg dat het verhaal evolueert, en dat het toepasselijk is. Het is niet handig om te schrijven over een man die snachts bij de AH winkelt...dat kan namelijk niet. Ik kan zo nog wel even doorgaan...misschien is het handiger om vragen te beantwoorden. Dus, heb je nog vragen?:) Succes.
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
pi_136062259
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:54 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Probeer geen onzin (lees: abstract) te produceren. Je maakt het jezelf alleen maar lastig en mensen lezen het niet. Ga nadenken over een onderwerp wat een bepaalde emotie loswekt, en niet omdat je er veel rijmwoorden voor hebt. Ook een goede tip, zorg dat het rijmend is. Rijmende tekst is veel fijner om te lezen en leest ook echt als een gedicht, waar een niet-rijmende tekst bij mij al snel op abstract gaat lijken. Maak er een soort verhaal in, zorg dat het verhaal evolueert, en dat het toepasselijk is. Het is niet handig om te schrijven over een man die snachts bij de AH winkelt...dat kan namelijk niet. Ik kan zo nog wel even doorgaan...misschien is het handiger om vragen te beantwoorden. Dus, heb je nog vragen?:) Succes.
Hoe weet ik wat andere mensen graag lezen? Ik heb al heel veel dichters uitvoerig bekeken en hun werken bestudeerd, maar vindt het lastig te bepalen wat bij mensen aanslaat. En vaak vind ik het bij rijmende gedichten net een sinterklaasgedicht lijken (oeps), zijn er tips om het er wat netter en strakker uit te laten zien? :) Alvast bedankt!
pi_136062718
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 19:00 schreef hetiseenlevensstijl het volgende:

[..]

Hoe weet ik wat andere mensen graag lezen? Ik heb al heel veel dichters uitvoerig bekeken en hun werken bestudeerd, maar vindt het lastig te bepalen wat bij mensen aanslaat. En vaak vind ik het bij rijmende gedichten net een sinterklaasgedicht lijken (oeps), zijn er tips om het er wat netter en strakker uit te laten zien? :) Alvast bedankt!
Leer veel mooie, dure woorden. Maak je gedichten ingewikkeld door dingen open te laten, door iets vanzelfsprekend te maken, of door dingen logisch te laten klinken. Mensen worden dan gedwongen logisch te denken en ook hun fantasie te gebruiken. Deze interactie is vaak essentieel voor een goede rijm/gedicht. Mensen zullen vaak zeggen dat een gedicht niet hoeft te rijmen. Ik vind van wel, anders lijkt het vaak los gekrabbel van de lokale dorpsgek. Mooi rijmen met een ingewikkeld verhaal is zeer lastig, en ook echt een kunst. En dat is waar een gedicht zichzelf onderscheidt van een rijmpje. Naar mijn mening. Als je nog wat wilt weten, vraag gerust.
  dinsdag 28 januari 2014 @ 19:12:12 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136062819
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 19:10 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Leer veel mooie, dure woorden. Maak je gedichten ingewikkeld door dingen open te laten, door iets vanzelfsprekend te maken, of door dingen logisch te laten klinken. Mensen worden dan gedwongen logisch te denken en ook hun fantasie te gebruiken. Deze interactie is vaak essentieel voor een goede rijm/gedicht. Mensen zullen vaak zeggen dat een gedicht niet hoeft te rijmen. Ik vind van wel, anders lijkt het vaak los gekrabbel van de lokale dorpsgek. Mooi rijmen met een ingewikkeld verhaal is zeer lastig, en ook echt een kunst. En dat is waar een gedicht zichzelf onderscheidt van een rijmpje. Naar mijn mening. Als je nog wat wilt weten, vraag gerust.
Ik ben wel benieuwd naar een gedicht van jouw hand, met dure woorden.
pi_136062830
quote:

[..]

Wat mensen willen lezen is iets wat toepasselijk is in hun leven. Iets waar ze zich in herkennen, en misschien wel iets wat ze een beetje uitdaagt. Het moet lekker lezen en vooral niet te vaag worden maar redelijk straight to the point. Als je later een ervaren schrijver bent kan je altijd nog wat vager worden om meer dingen in het midden te laten. Leer veel mooie, dure woorden. Maak je gedichten ingewikkeld door dingen open te laten, door iets vanzelfsprekend te maken, of door dingen logisch te laten klinken. Mensen worden dan gedwongen logisch te denken en ook hun fantasie te gebruiken. Deze interactie is vaak essentieel voor een goede rijm/gedicht. Mensen zullen vaak zeggen dat een gedicht niet hoeft te rijmen. Ik vind van wel, anders lijkt het vaak los gekrabbel van de lokale dorpsgek. Mooi rijmen met een ingewikkeld verhaal is zeer lastig, en ook echt een kunst. En dat is waar een gedicht zichzelf onderscheidt van een rijmpje. Naar mijn mening. Als je nog wat wilt weten, vraag gerust.
pi_136062869
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 19:12 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik ben wel benieuwd naar een gedicht van jouw hand, met dure woorden.
Kan ik me voorstellen.
  dinsdag 28 januari 2014 @ 19:14:39 #27
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136062954
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 19:13 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Kan ik me voorstellen.
Imagineren.
pi_136063156
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 19:14 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Imagineren.
Je hoeft het niet letterlijk te nemen. ik ga ff een bakkie halen bij mn buuf, leest gewoon niet fijn en zal dan ook minder snel gelezen worden. Goede vocabulaire is zeer belangrijk, vooral als je alles goed rijmend wilt hebben.
TS: Synoniemen is een betere verwoording van dure woorden.
  dinsdag 28 januari 2014 @ 19:19:59 #29
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136063268
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 19:18 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Je hoeft het niet letterlijk te nemen. ik ga ff een bakkie halen bij mn buuf, leest gewoon niet fijn en zal dan ook minder snel gelezen worden. Goede vocabulaire is zeer belangrijk, vooral als je alles goed rijmend wilt hebben.
TS: Synoniemen is een betere verwoording van dure woorden.
The proof of the pudding.

Kom maar op met je gedicht, als je terug bent van je buuf.
pi_136063360
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 19:19 schreef Lienekien het volgende:

[..]

The proof of the pudding.

Kom maar op met je gedicht, als je terug bent van je buuf.
Alsof ik dat zo hier kan freestylen. Zoiets heeft tijd nodig. En inspiratie.
Waar ben je eigenlijk mee bezig ? Ik geef die persoon tips zoals het mij (en vele) goeddunkt. Hij kan zelf wel beslissen wat hij handig vindt en wat niet, daar heeft hij jou niet voor nodig. Bovendien heb ik nog geen woord uit jouw gezien behalve kritiek..dus.
  dinsdag 28 januari 2014 @ 19:23:59 #31
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136063468
Je hebt niks liggen?
pi_136063604
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 19:23 schreef Lienekien het volgende:
Je hebt niks liggen?
Ik heb genoeg liggen, maar ik ga niet iets voordragen waar ik veel moeite voor gedaan heb, voor iemand die alleen maar loopt te zeiken:)
  dinsdag 28 januari 2014 @ 19:29:20 #33
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136063715
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 19:27 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Ik heb genoeg liggen, maar ik ga niet iets voordragen waar ik veel moeite voor gedaan heb, voor iemand die alleen maar loopt te zeiken:)
Je doet het ook niet voor mij.
pi_136063762
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 19:29 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Jij bent degene die zeikt. En ik heb zo het vermoeden dat je er geen verstand van hebt dus ik ga geen aandacht meer aan je besteden.
  dinsdag 28 januari 2014 @ 19:38:04 #35
341323 MsMessy
Fok jou, dikke doei
pi_136064227
Gezien de poging,
komt bij mij de verwarring.
Wat verwacht u nu?

----
Eerlijk gezegd zie ik geen kunst.
Want woorden worden niet gedicht door loze ruimtes.
Wat een geleuter, dacht ik beteuterd. :')
  dinsdag 28 januari 2014 @ 19:41:27 #36
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136064470
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 19:30 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Jij bent degene die zeikt. En ik heb zo het vermoeden dat je er geen verstand van hebt dus ik ga geen aandacht meer aan je besteden.
Je vergist je.
pi_136084250
De neuk. Ik lees hier dat gedichten moeten rijmen en dure woorden moeten bevatten. De beste gedichten roepen juist direct een beeld op, zonder interessantdoenerij.

Ik bedoel, dit gedicht roept toch direct gevoel op:

Pijn

Au.

Stofje, 1998.
  woensdag 29 januari 2014 @ 10:00:53 #38
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_136084421
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 19:29 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik ben het roerend met hem eens en dit dacht ik op de wc, toen maar mijn boekje gepakt.

Bah
Op de wc
kijk ik naar benee
zie elke dag
een andere kleur
zelfde geur
en met een lach
denk ik, goh
weten mijn hersenen
wat goed is of
niet en eet ik ook
genoeg fruit?
Spreid sluit.

Paar kernpunten die ik hanteer:
- Er is geen top, er zijn 1000 manieren voor èèn omschrijving.
- Cliches vermijden, anders zet je maar Blof op ofzo.
- Ook herkenbaar voor de lezer, daarom zijn emoties handig. Iedereen heeft emoties.

En zo zijn er nog wel wat. Zinnen afbreken op de punten dat het onverwacht is maar toch vervolg kan vinden.
quote:
7s.gif Op woensdag 29 januari 2014 09:53 schreef Stofje het volgende:
De neuk. Ik lees hier dat gedichten moeten rijmen en dure woorden moeten bevatten. De beste gedichten roepen juist direct een beeld op, zonder interessantdoenerij.

Ik bedoel, dit gedicht roept toch direct gevoel op:

Pijn

Au.

Stofje, 1998.
Dit vind ik een statement. Ook leuk.
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 19:41 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je vergist je.
Laat maar eens iets lezen dan. En het liefst iets waar je een hele dag aan gewerkt hebt :+
  woensdag 29 januari 2014 @ 10:03:39 #39
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136084484
De emotie van het dagelijks toiletbezoek spreekt mij niet aan. Geinig, ja. Dichtkunst, nee.
  woensdag 29 januari 2014 @ 10:05:06 #40
203089 Scuidward
pi_136084522
quote:
1s.gif Op woensdag 29 januari 2014 10:03 schreef Lienekien het volgende:
De emotie van het dagelijks toiletbezoek spreekt mij niet aan. Geinig, ja. Dichtkunst, nee.
Jonguh. Wat wil je nou. Wil je dat ik je mijn leven vertel? Ik heb geen zin om alle 6 gedichten te verspillen aan iemand die toch alleen maar negativiteit uitstraalt die niet verdwijnt na een goed nachtje slapen. En ik schrijf over alles. Google maar eens naar Herman den Koninck, weet je gelijk wie mijn voorbeeld is.

...
de voorzitter van
de vereniging der lofzang
op jouw linkertiet.

- Herman
  woensdag 29 januari 2014 @ 10:05:31 #41
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136084532
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 10:00 schreef Scuidward het volgende:
[..]

Laat maar eens iets lezen dan. En het liefst iets waar je een hele dag aan gewerkt hebt :+
Een analyse van een gedicht, bedoel je?
  woensdag 29 januari 2014 @ 10:06:11 #42
203089 Scuidward
pi_136084549
quote:
1s.gif Op woensdag 29 januari 2014 10:05 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Een analyse van een gedicht, bedoel je?
Je denkt te weten waar je over praat, dat mag hoor. Maar ik zie jou gewoon niks constructiefs hebben.

Reageer anders eens op mijn kernpunten, wat is daar je mening over?
quote:
1s.gif Op woensdag 29 januari 2014 10:03 schreef Lienekien het volgende:
Waar woon je? Sla ik je huis over als ik de meningen van NL vraag. Die weet ik dus al :+
  woensdag 29 januari 2014 @ 10:07:10 #43
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136084577
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 10:05 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Jonguh. Wat wil je nou. Wil je dat ik je mijn leven vertel? Ik heb geen zin om alle 6 gedichten te verspillen aan iemand die toch alleen maar negativiteit uitstraalt die niet verdwijnt na een goed nachtje slapen. En ik schrijf over alles. Google maar eens naar Herman den Koninck, weet je gelijk wie mijn voorbeeld is.

...
de voorzitter van
de vereniging der lofzang
op jouw linkertiet.

- Herman
Heb je de tips van doubleuu gelezen? Vind je dat hij met dergelijke tips de dichtkust serieus neemt? Ik namelijk niet.
  woensdag 29 januari 2014 @ 10:08:24 #44
203089 Scuidward
pi_136084618
quote:
1s.gif Op woensdag 29 januari 2014 10:07 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Heb je de tips van doubleuu gelezen? Vind je dat hij met dergelijke tips de dichtkust serieus neemt? Ik namelijk niet.
Ik wel. Want het moet ook uit jezelf komen. TS kan beter een cursus volgen dan de interactie op een forum zoeken.

Of zijn eigen ego even opzij zetten en zich realiseren dat iedereen kan typen, maar niet iedereen kan dichten.

Of ja, rond 5 december.

Snap je waar ik heen wil? De markt voor poezië is niet zo groot hier. 10.000 is al een bestseller.

edit: en feedback in de OP hebben staan en er vervolgens niks mee doen vind ik aso. TS zal wel een troll zijn, of naiëf.
  woensdag 29 januari 2014 @ 10:13:16 #45
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136084748
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 10:08 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Ik wel. Want het moet ook uit jezelf komen. TS kan beter een cursus volgen dan de interactie op een forum zoeken.

Of zijn eigen ego even opzij zetten en zich realiseren dat iedereen kan typen, maar niet iedereen kan dichten.

Of ja, rond 5 december.

Snap je waar ik heen wil? De markt voor poezië is niet zo groot hier. 10.000 is al een bestseller.
De interactie op een forum zoeken lijkt me sowieso niet aan te raden. Voor je het weet loop je tegen een verwende neerlandicus aan.

Mijn tip zou zijn: ga vooral poëzie lezen en kijk wat je aanspreekt. En dan Scuidward vragen om tips.
  woensdag 29 januari 2014 @ 10:14:08 #46
203089 Scuidward
pi_136084782
quote:
1s.gif Op woensdag 29 januari 2014 10:13 schreef Lienekien het volgende:

[..]

De interactie op een forum zoeken lijkt me sowieso niet aan te raden. Voor je het weet loop je tegen een verwende neerlandicus aan.

Mijn tip zou zijn: ga vooral poëzie lezen en kijk wat je aanspreekt. En dan Scuidward vragen om tips.
Ik vind het onterecht dat je mij wel de hemel in prijst en DoubleUU niet.

Die heeft al boekjes, ik ben pas 23. Wil er 1 hebben op mijn 30e :*
  woensdag 29 januari 2014 @ 10:15:28 #47
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136084826
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 10:14 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Ik vind het onterecht dat je mij wel de hemel in prijst en DoubleUU niet.

Die heeft al boekjes, ik ben pas 23. Wil er 1 hebben op mijn 30e :*
Ik bedoel jou vragen om tips qua te lezen poëzie. ;)
  woensdag 29 januari 2014 @ 10:16:11 #48
203089 Scuidward
pi_136084851
quote:
1s.gif Op woensdag 29 januari 2014 10:15 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik bedoel jou vragen om tips qua te lezen poëzie. ;)
De bibliotheek. Of het boek, 500 gedichten die iedereen gelezen moet hebben. Of ... 100 gedichten over geluk.

Of de lente. Maar bedankt voor je aardigheid.

enige wat ik bij de dubbele u met de hoofdletter U nog miste was dit:
niet iedereen heeft dezelfde smaak

[ Bericht 7% gewijzigd door Scuidward op 29-01-2014 10:21:41 ]
pi_136084949
quote:
En iets is niet meteen
een gedicht
omdat je een zin
op een nieuwe regel
afmaakt.
_O_
pi_136084955
Erg benieuwd naar jouw gedichten Lienekien. Als ware connaisseur zal je vast zelf ook wel eens wat schrijven.
  woensdag 29 januari 2014 @ 10:25:51 #51
203089 Scuidward
pi_136085111
Bloemlezingen dus TS, mocht je thuis komen en denken wtf.

Bloem
Van steel
tot blad.
Elk onderdeel
heeft wel wat
zelfde bron
water uit de
grond en de
zon

losse pols

En zo is het met bloemlezingen dus ook. Dan heb gelijk 100 van die tjappies met talent. En nog wat praktische tips van mij. Ga eens 4 jaar lang allemaal muziek letterlijk nemen, betrek alles op je eigen leven, doe alsof jij het weet, denk bij alles wat je hoort, wat zou rijmen. Lees elke reclame. Etc etc. Of ga nadenken over het zware leven. En dan even een tranentrekker tikken.

Mijn poezië hou ik graag luchtig. Dat is mijn voorkeur.

[ Bericht 14% gewijzigd door Scuidward op 29-01-2014 10:34:52 ]
  woensdag 29 januari 2014 @ 10:46:19 #52
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136085715
quote:
10s.gif Op woensdag 29 januari 2014 10:19 schreef Murdera het volgende:
Erg benieuwd naar jouw gedichten Lienekien. Als ware connaisseur zal je vast zelf ook wel eens wat schrijven.
Those who can, do. Those who can't...
  woensdag 29 januari 2014 @ 10:50:52 #53
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_136085862
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  woensdag 29 januari 2014 @ 10:52:06 #54
37950 JAM
pi_136085910
Leuk topic. :).
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  woensdag 29 januari 2014 @ 10:58:44 #55
203089 Scuidward
pi_136086146
quote:
6s.gif Op woensdag 29 januari 2014 10:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Als je vooroordelen hebt kan je ook mooie gedichten schrijven voor een selecte groep.

Propaganda.
quote:
14s.gif Op woensdag 29 januari 2014 10:52 schreef JAM het volgende:
Leuk topic. :).
TTK / Gedichten, het zevende deel, de zevende hemel, we zeven de bloem. (#7)
Mocht je iets anders bedoelen, dat kan ook.
pi_136086190
quote:
6s.gif Op woensdag 29 januari 2014 10:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]

.. lopen alleen maar te zeiken? :)
  woensdag 29 januari 2014 @ 10:59:55 #57
341323 MsMessy
Fok jou, dikke doei
pi_136086192
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 10:25 schreef Scuidward het volgende:
Bloemlezingen dus TS, mocht je thuis komen en denken wtf.

Bloem
Van steel
tot blad.
Elk onderdeel
heeft wel wat
zelfde bron
water uit de
grond en de
zon

losse pols

En zo is het met bloemlezingen dus ook. Dan heb gelijk 100 van die tjappies met talent. En nog wat praktische tips van mij. Ga eens 4 jaar lang allemaal muziek letterlijk nemen, betrek alles op je eigen leven, doe alsof jij het weet, denk bij alles wat je hoort, wat zou rijmen. Lees elke reclame. Etc etc. Of ga nadenken over het zware leven. En dan even een tranentrekker tikken.

Mijn poezië hou ik graag luchtig. Dat is mijn voorkeur.
Dit gedicht heeft een flow en dat doet 't 'm voor mij. Niet rijm, niet diepgang of dure woorden. Spelen met taal en flow.
  woensdag 29 januari 2014 @ 11:02:05 #58
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136086262
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 10:59 schreef Murdera het volgende:

[..]

Te jeremiëren.
  woensdag 29 januari 2014 @ 11:02:47 #59
37950 JAM
pi_136086289
quote:
7s.gif Op woensdag 29 januari 2014 11:02 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Te jeremiëren.
Te kankeren!
pi_136086292
quote:

[..]

Die voetbalanalytici kunnen ook niet allemaal voetballen. Dit hele topic is gevuld met zeer laag niveau poëzie. Niet erg, maar je kunt wel kritiek verwachten als je je als poëet denkt te kunnen profileren.
  woensdag 29 januari 2014 @ 11:02:53 #61
203089 Scuidward
pi_136086294
quote:

[..]

Te jeremiëren.
De volgende post hier die geen eigen werk bevat schiet ik een kogel door mijn kop.
quote:
7s.gif Op woensdag 29 januari 2014 11:02 schreef Stofje het volgende:

[..]

Die voetbalanalytici kunnen ook niet allemaal voetballen. Dit hele topic is gevuld met zeer laag niveau poëzie. Niet erg, maar je kunt wel kritiek verwachten als je je als poëet denkt te kunnen profileren.
Ik haat verwijten. Ik wil eerlijkheid. Waar komt jouw mening vandaan? En begon dit hele topic niet met TS?

Nee sorry, ik neem dingen te letterlijk. JE gbedoel het goed. Neem aan dat je TS aanhaalde. :+
  woensdag 29 januari 2014 @ 11:04:26 #62
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136086344
quote:
14s.gif Op woensdag 29 januari 2014 11:02 schreef JAM het volgende:

[..]

Te kankeren!
Volkstaal

Wat mot je
Dat was het

Einde.
pi_136086422
Ik heb in 2000 ook een eigen bundel uitgebracht. Behoorlijke troep, hoewel het wel zeer vet geïllustreerd was.

Een donker biertje

Zittend in een Iers café
Klinken Ierse klanken
Het lijkt me dus een goed idee
Om God hiervoor te bedanken
Onze almachtige meneer
De Guinness drinkende dronkaard
In het kaartspel ook wel heer
Met een lange grijze baard
Ieder jaar brengt hij cadeautjes
Ieder jaar weer
Treintjes, autootjes, bootjes
En ieder jaar wil ik weer meer
Zo is het ook met het donkere bier
Ieder jaar wil ik weer meer
Ik verander langzaam in een echte Ier
Een oude, grijze heer
pi_136086441
De middelste muisknop

Ik voel mij soms
De middelste muisknop
Zinloos
Onbegrepen
Nooit ingedrukt
Of geknepen

Whehe, dat ding bestaat al 10 jaar niet meer. :').
  woensdag 29 januari 2014 @ 11:07:57 #65
203089 Scuidward
pi_136086450
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 11:07 schreef Stofje het volgende:
Ik heb in 2000 ook een eigen bundel uitgebracht. Behoorlijke troep, hoewel het wel zeer vet geïllustreerd was.

Een donker biertje

Zittend in een Iers café
Klinken Ierse klanken
Het lijkt me dus een goed idee
Om God hiervoor te bedanken
Onze almachtige meneer
De Guinness drinkende dronkaard
In het kaartspel ook wel heer
Met een lange grijze baard
Ieder jaar brengt hij cadeautjes
Hier jaar weer
Treintjes, autootjes, bootjes
En ieder jaar wil ik weer meer
Zo is het ook met het donkere bier
Ieder jaar wil ik weer meer
Ik verander langzaam in een echte Ier
Een oude, grijze heer
Ik vind het heel mooi en tegelijkertijd heel goed dat je iets post.

Degene die mijn cursus gaf zou nu gelijk gaan corrigeren, maar ik laat het maar zo ... ik snap de boodschap.
  woensdag 29 januari 2014 @ 11:08:43 #66
37950 JAM
pi_136086465
Sparta, de club van Rotterdam.

Sparta is de club van Rotterdam,
Sparta is de club,
Sparta is de club,
Sparta is de club van Rotterdaaam.
pi_136086489
quote:
3s.gif Op woensdag 29 januari 2014 11:08 schreef JAM het volgende:
Sparta, de club van Rotterdam.

Sparta is de club,
Sparta is de club,
Sparta is de club van Rotterdaaam.
Rood wit is onze glorie
rood wit zit ons in het bloed
bij neerlaag of victorie
bij voor of tegenspoed
rood wit gaat noot verloren
en jaren nog hierna
zullen wij laten horen
S-P-A-R-T-A

Dééz vlag ze is ons heilig
reeds tal van jaren lang
bij rood - wit zijn wij veilig
zijn wij voor niemand bang
wij zweren bij die kleuren
en zingen hoe 't ook ga
bij wat ook moog gebeuren
S-P-A-R-T-A
  woensdag 29 januari 2014 @ 11:10:29 #68
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136086513
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 11:07 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Ik vind het heel mooi en tegelijkertijd heel goed dat je iets post.

Degene die mijn cursus gaf zou nu gelijk gaan corrigeren, maar ik laat het maar zo ... ik snap de boodschap.
Even voor de helderheid. TS opent een topic en vraagt o.a. om feedback. Jij maakt er nu een 'post hier je eigen werk en niemand mag er wat van zeggen'-topic van.
  woensdag 29 januari 2014 @ 11:12:08 #69
203089 Scuidward
pi_136086566
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 11:10 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Even voor de helderheid. TS opent een topic en vraagt o.a. om feedback. Jij maakt er nu een 'post hier je eigen werk en niemand mag er wat van zeggen'-topic van.
:@

bedankt, was even vergeten dat ik een ongeleid projectiel ben.
  woensdag 29 januari 2014 @ 11:17:34 #70
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136086759
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 11:12 schreef Scuidward het volgende:

[..]

:@

bedankt, was even vergeten dat ik een ongeleid projectiel ben.
Geen probleem.
pi_136088128
quote:

Te jeremiëren.
Zo dan. Heeft er iemand zijn opleiding afgemaakt...
  woensdag 29 januari 2014 @ 12:03:15 #72
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136088380
quote:
10s.gif Op woensdag 29 januari 2014 11:57 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Zo dan. Heeft er iemand zijn opleiding afgemaakt...
Nee. Toen we halverwege de j waren, ben ik afgehaakt.
  woensdag 29 januari 2014 @ 22:54:56 #73
203089 Scuidward
pi_136119390
Is TS al tot de realisatie gekomen dat:

- Elke dichter net een beetje anders tegen de materie aan kijkt.
- Een goed gedicht subjectief is en niet objectief, anders was het een echt vak, nu is het een skill.
- Zodra de lezer het gevoel heeft, dit kan mijn zusje van 6 ook, de lezer zal afhaken.
- Je eigenlijk je eigen creativiteit binnenstebuiten moet kunnen keren en weer terug vouwen naar het origineel?

Daar zullen wel boekjes en sites voor zijn die ik zo 1 2 3 niet weet.

Waarmee ik niet wil suggereren dat het allemaal overbodig is, integendeel, want:
- ik schrijf omdat ik dingen zie die mij fascineren, dat probeer ik te vangen, als een vogel.
- anderen schrijven voor hun emoties, die heb ik wel, maar anders ... gaat bij mij via muziek.
- je moet ergens beginnen ... en feedback mag je gerust vragen.

En ach, omdat ik toch wel graag slap lul, wat tips die je kan toepassen:
- denk eens bij elk woord, wat zijn de andere woorden.
- draai zinnen eens compleet om, dan heb je een andere boodschap met dezelfde woorden.

en schrijven is schrappen. altijd toegeven aan jezelf dat je er nog niet bent en dan kan je gewoon ... groeien.

[ Bericht 22% gewijzigd door Scuidward op 29-01-2014 23:04:41 ]
  donderdag 30 januari 2014 @ 07:29:57 #74
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_136124987
quote:

[..]

Je bent een echte kenner, dat zie ik wel. :')
  donderdag 30 januari 2014 @ 07:32:27 #75
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_136124998
quote:

[..]

Ze heeft gelijk, die kerel verkoopt onzin. Alsof goede gedichten altijd grote woorden bevatten en rijmen. :')
  donderdag 30 januari 2014 @ 07:38:50 #76
203089 Scuidward
pi_136125036
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 07:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ze heeft gelijk, die kerel verkoopt onzin. Alsof goede gedichten altijd grote woorden bevatten en rijmen. :')
Zie het nu pas.

edit, ok feedback, de volgende combinaties:
- het gevoel was te voelen
- in het diepste van mijn hart.

zijn beide, voorspelbaar. en zou ik wellicht vervangen door:
- het voelen van gevoelige gevoelens voelde
- in de krochten van mijn zwarte gat.

meer drama zie je? en over regels afkraken gesproken.
- zelf gebruik ik het als de ene regel een tandje hoger
- lager
- of van warm naar koud gaat

zie het als een thermostaat, je krijgt een ander gevoel
door de regel te draaien.

jouw werk mist de knal. kijk bijv naar een van mijn 1e waardoor ik die cursus maar ben gaan doen omdat ik een spanningsboog had van een kleuter van 6 die de hele wereld maar raar vind

- vogelhuisje
aan de schutting
mooi van hout
wil een duif in
dit gaat fout

voel je de knal? :p

ow en wellicht heeft dubbele uu (weetje) gewoon nog met de goden op Olympus een biertje gedronken en met alle lyrische personen gespard en vind hij alles van na de 80 jarige oorlog voorspelbaat? ach .. . je had Paultje nog met zijn gebrak ( van Ostaijen ) dat vind ik dan weer minder

[ Bericht 24% gewijzigd door Scuidward op 30-01-2014 09:52:39 ]
  zondag 2 februari 2014 @ 20:15:14 #77
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_136253760
quote:
En iets is niet meteen
een gedicht
omdat je een zin
op een nieuwe regel
afmaakt.
Jawel man,
juist wel
dat heet Haiku

Alleen een ongeletterde
denkt dat een gedicht
per se altijd moet rijmen
om een gedicht te zijn

Maar de interlectuele
elite weet inmiddels
dat het zo af en
toe geven van een [return]
volstaat
om
een
tekst te veranderen
van een gewone

tekst in een
gedicht!
The End Times are wild
  zondag 2 februari 2014 @ 20:16:19 #78
203089 Scuidward
pi_136253823
Het zijn allemaal verhalen ja. Als je goed leest.
pi_136516643
Damn het is hier goed geëscaleerd zie ik al wel:P Hmm...waar zal ik eens als eerste op reageren?
  zondag 9 februari 2014 @ 20:11:21 #80
37950 JAM
pi_136519837
Je kan het er natuurlijk ook gewoon zo bij laten, hè. Voel je niet verplicht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')