Zekers.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 18:19 schreef Catch22- het volgende:
Ik zit hier met tranen in mijn ogen. Heb je meer?
Hallo,quote:Op dinsdag 28 januari 2014 18:17 schreef hetiseenlevensstijl het volgende:
Hallo allemaal,
Ik ben hier nieuw en ben niet zozeer van plan me te introduceren met een leuk verhaaltje of een uitgebreide biografie maar wil hier een paar regels voor gebruiken.
1. Ik wil graag anoniem blijven
2. Ik ben bezig met de dichtkunst uitproberen
3. Ik zou graag feedback willen
4. Ik ben jullie dankbaar dat jullie überhaupt zo ver gekomen zijn met mijn topic te lezen
Alvast een inkomertje;
Het gevoel was te voelen
In het diepste baken
Van mijn hart
Als een dreun Zo
hard
Mvg,
hetiseenlevensstijl
Waarom begin je het topic dan?quote:Op dinsdag 28 januari 2014 18:19 schreef hetiseenlevensstijl het volgende:
Sorry voor de korte en bondige inleiding maar ik heb eerlijk gezegd niet zo veel zin om vandaag hele stukken te schrijven.
Hallo, ik ben er wel al een tijdje mee bezig, alleen het is voor mij moeilijk om een bepaalde richting te kiezen. Ik zou de tips zeker waarderen. :]quote:Op dinsdag 28 januari 2014 18:20 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Hallo,
Ik heb zelf een paar kleine boekjes geschreven dus ik zou je wellicht een aantal tips kunnen geven.
Is het meer een impuls of ben je er serieus mee bezig? Het is denk ik niet iets wat je ondertussen kan doen. Als je er geen tijd voor hebt, begin er dan niet aan. Scheelt een hoop frustratie.
Je had erquote:Op dinsdag 28 januari 2014 18:19 schreef hetiseenlevensstijl het volgende:
Sorry voor de korte en bondige inleiding maar ik heb eerlijk gezegd niet zo veel zin om vandaag hele stukken te schrijven.
kijk WAAROM zou je het doen
als het niet nodig
is maar dat is juist het pro-
bleem juist
Mvg,
hetiseenlevensstijl
Weet ik, maar vertel dat maar eens tegen Willem-Jan Otten. :pquote:Op dinsdag 28 januari 2014 18:27 schreef Chloroform het volgende:
En iets is niet meteen
een gedicht
omdat je een zin
op een nieuwe regel
afmaakt.
Dat snap ik. Maar als je geen zin hebt om duiding te geven / uitleg te geven, slaat het openen van dit topic nergens op.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 18:22 schreef hetiseenlevensstijl het volgende:
[..]
Omdat gedichten niet altijd lang hoeven te zijn.
eens*quote:Op dinsdag 28 januari 2014 18:33 schreef hetiseenlevensstijl het volgende:
[..]
Weet ik, maar vertel dat maar eens tegen Willem-Jan Otten. :p
Het punt is dat ik mij wilde duiden in gedichten, excuses btw.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 18:33 schreef Stofje het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar als je geen zin hebt om duiding te geven / uitleg te geven, slaat het openen van dit topic nergens op.
Haha. bedankt.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 18:36 schreef Chloroform het volgende:
Nou ja, geef vooral niet op en blijf proberen.
Ja, ga ik zeker doen haha.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 18:37 schreef Stofje het volgende:
Mja. Ik lees de woorden maar voel er niks bij. Het is in mijn optiek poëzie zonder betekenis, zonder achterliggende gedachte, vandaar mijn wens om duiding. Ach, blijf lekker schrijven, als je het tof vindt om te doen gewoon lekker doen, toch?.
Probeer geen onzin (lees: abstract) te produceren. Je maakt het jezelf alleen maar lastig en mensen lezen het niet. Ga nadenken over een onderwerp wat een bepaalde emotie loswekt, en niet omdat je er veel rijmwoorden voor hebt. Ook een goede tip, zorg dat het rijmend is. Rijmende tekst is veel fijner om te lezen en leest ook echt als een gedicht, waar een niet-rijmende tekst bij mij al snel op abstract gaat lijken. Maak er een soort verhaal in, zorg dat het verhaal evolueert, en dat het toepasselijk is. Het is niet handig om te schrijven over een man die snachts bij de AH winkelt...dat kan namelijk niet. Ik kan zo nog wel even doorgaan...misschien is het handiger om vragen te beantwoorden. Dus, heb je nog vragen?:) Succes.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 18:22 schreef hetiseenlevensstijl het volgende:
[..]
Hallo, ik ben er wel al een tijdje mee bezig, alleen het is voor mij moeilijk om een bepaalde richting te kiezen. Ik zou de tips zeker waarderen. :]
Hoe weet ik wat andere mensen graag lezen? Ik heb al heel veel dichters uitvoerig bekeken en hun werken bestudeerd, maar vindt het lastig te bepalen wat bij mensen aanslaat. En vaak vind ik het bij rijmende gedichten net een sinterklaasgedicht lijken (oeps), zijn er tips om het er wat netter en strakker uit te laten zien?quote:Op dinsdag 28 januari 2014 18:54 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Probeer geen onzin (lees: abstract) te produceren. Je maakt het jezelf alleen maar lastig en mensen lezen het niet. Ga nadenken over een onderwerp wat een bepaalde emotie loswekt, en niet omdat je er veel rijmwoorden voor hebt. Ook een goede tip, zorg dat het rijmend is. Rijmende tekst is veel fijner om te lezen en leest ook echt als een gedicht, waar een niet-rijmende tekst bij mij al snel op abstract gaat lijken. Maak er een soort verhaal in, zorg dat het verhaal evolueert, en dat het toepasselijk is. Het is niet handig om te schrijven over een man die snachts bij de AH winkelt...dat kan namelijk niet. Ik kan zo nog wel even doorgaan...misschien is het handiger om vragen te beantwoorden. Dus, heb je nog vragen?:) Succes.
Leer veel mooie, dure woorden. Maak je gedichten ingewikkeld door dingen open te laten, door iets vanzelfsprekend te maken, of door dingen logisch te laten klinken. Mensen worden dan gedwongen logisch te denken en ook hun fantasie te gebruiken. Deze interactie is vaak essentieel voor een goede rijm/gedicht. Mensen zullen vaak zeggen dat een gedicht niet hoeft te rijmen. Ik vind van wel, anders lijkt het vaak los gekrabbel van de lokale dorpsgek. Mooi rijmen met een ingewikkeld verhaal is zeer lastig, en ook echt een kunst. En dat is waar een gedicht zichzelf onderscheidt van een rijmpje. Naar mijn mening. Als je nog wat wilt weten, vraag gerust.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 19:00 schreef hetiseenlevensstijl het volgende:
[..]
Hoe weet ik wat andere mensen graag lezen? Ik heb al heel veel dichters uitvoerig bekeken en hun werken bestudeerd, maar vindt het lastig te bepalen wat bij mensen aanslaat. En vaak vind ik het bij rijmende gedichten net een sinterklaasgedicht lijken (oeps), zijn er tips om het er wat netter en strakker uit te laten zien?Alvast bedankt!
Ik ben wel benieuwd naar een gedicht van jouw hand, met dure woorden.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 19:10 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Leer veel mooie, dure woorden. Maak je gedichten ingewikkeld door dingen open te laten, door iets vanzelfsprekend te maken, of door dingen logisch te laten klinken. Mensen worden dan gedwongen logisch te denken en ook hun fantasie te gebruiken. Deze interactie is vaak essentieel voor een goede rijm/gedicht. Mensen zullen vaak zeggen dat een gedicht niet hoeft te rijmen. Ik vind van wel, anders lijkt het vaak los gekrabbel van de lokale dorpsgek. Mooi rijmen met een ingewikkeld verhaal is zeer lastig, en ook echt een kunst. En dat is waar een gedicht zichzelf onderscheidt van een rijmpje. Naar mijn mening. Als je nog wat wilt weten, vraag gerust.
quote:Op dinsdag 28 januari 2014 19:10 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Wat mensen willen lezen is iets wat toepasselijk is in hun leven. Iets waar ze zich in herkennen, en misschien wel iets wat ze een beetje uitdaagt. Het moet lekker lezen en vooral niet te vaag worden maar redelijk straight to the point. Als je later een ervaren schrijver bent kan je altijd nog wat vager worden om meer dingen in het midden te laten. Leer veel mooie, dure woorden. Maak je gedichten ingewikkeld door dingen open te laten, door iets vanzelfsprekend te maken, of door dingen logisch te laten klinken. Mensen worden dan gedwongen logisch te denken en ook hun fantasie te gebruiken. Deze interactie is vaak essentieel voor een goede rijm/gedicht. Mensen zullen vaak zeggen dat een gedicht niet hoeft te rijmen. Ik vind van wel, anders lijkt het vaak los gekrabbel van de lokale dorpsgek. Mooi rijmen met een ingewikkeld verhaal is zeer lastig, en ook echt een kunst. En dat is waar een gedicht zichzelf onderscheidt van een rijmpje. Naar mijn mening. Als je nog wat wilt weten, vraag gerust.
Kan ik me voorstellen.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 19:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd naar een gedicht van jouw hand, met dure woorden.
Je hoeft het niet letterlijk te nemen. ik ga ff een bakkie halen bij mn buuf, leest gewoon niet fijn en zal dan ook minder snel gelezen worden. Goede vocabulaire is zeer belangrijk, vooral als je alles goed rijmend wilt hebben.quote:
The proof of the pudding.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 19:18 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Je hoeft het niet letterlijk te nemen. ik ga ff een bakkie halen bij mn buuf, leest gewoon niet fijn en zal dan ook minder snel gelezen worden. Goede vocabulaire is zeer belangrijk, vooral als je alles goed rijmend wilt hebben.
TS: Synoniemen is een betere verwoording van dure woorden.
Alsof ik dat zo hier kan freestylen. Zoiets heeft tijd nodig. En inspiratie.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 19:19 schreef Lienekien het volgende:
[..]
The proof of the pudding.
Kom maar op met je gedicht, als je terug bent van je buuf.
Ik heb genoeg liggen, maar ik ga niet iets voordragen waar ik veel moeite voor gedaan heb, voor iemand die alleen maar loopt te zeiken:)quote:
Je doet het ook niet voor mij.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 19:27 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Ik heb genoeg liggen, maar ik ga niet iets voordragen waar ik veel moeite voor gedaan heb, voor iemand die alleen maar loopt te zeiken:)
Jij bent degene die zeikt. En ik heb zo het vermoeden dat je er geen verstand van hebt dus ik ga geen aandacht meer aan je besteden.quote:
Je vergist je.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 19:30 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Jij bent degene die zeikt. En ik heb zo het vermoeden dat je er geen verstand van hebt dus ik ga geen aandacht meer aan je besteden.
Ik ben het roerend met hem eens en dit dacht ik op de wc, toen maar mijn boekje gepakt.quote:
Dit vind ik een statement. Ook leuk.quote:Op woensdag 29 januari 2014 09:53 schreef Stofje het volgende:
De neuk. Ik lees hier dat gedichten moeten rijmen en dure woorden moeten bevatten. De beste gedichten roepen juist direct een beeld op, zonder interessantdoenerij.
Ik bedoel, dit gedicht roept toch direct gevoel op:
Pijn
Au.
Stofje, 1998.
Laat maar eens iets lezen dan. En het liefst iets waar je een hele dag aan gewerkt hebtquote:
Jonguh. Wat wil je nou. Wil je dat ik je mijn leven vertel? Ik heb geen zin om alle 6 gedichten te verspillen aan iemand die toch alleen maar negativiteit uitstraalt die niet verdwijnt na een goed nachtje slapen. En ik schrijf over alles. Google maar eens naar Herman den Koninck, weet je gelijk wie mijn voorbeeld is.quote:Op woensdag 29 januari 2014 10:03 schreef Lienekien het volgende:
De emotie van het dagelijks toiletbezoek spreekt mij niet aan. Geinig, ja. Dichtkunst, nee.
Een analyse van een gedicht, bedoel je?quote:Op woensdag 29 januari 2014 10:00 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Laat maar eens iets lezen dan. En het liefst iets waar je een hele dag aan gewerkt hebt![]()
Je denkt te weten waar je over praat, dat mag hoor. Maar ik zie jou gewoon niks constructiefs hebben.quote:Op woensdag 29 januari 2014 10:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Een analyse van een gedicht, bedoel je?
Waar woon je? Sla ik je huis over als ik de meningen van NL vraag. Die weet ik dus alquote:Op woensdag 29 januari 2014 10:03 schreef Lienekien het volgende:
De emotie van het dagelijks toiletbezoek spreekt mij niet aan. Geinig, ja. Dichtkunst, nee.
Heb je de tips van doubleuu gelezen? Vind je dat hij met dergelijke tips de dichtkust serieus neemt? Ik namelijk niet.quote:Op woensdag 29 januari 2014 10:05 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Jonguh. Wat wil je nou. Wil je dat ik je mijn leven vertel? Ik heb geen zin om alle 6 gedichten te verspillen aan iemand die toch alleen maar negativiteit uitstraalt die niet verdwijnt na een goed nachtje slapen. En ik schrijf over alles. Google maar eens naar Herman den Koninck, weet je gelijk wie mijn voorbeeld is.
...
de voorzitter van
de vereniging der lofzang
op jouw linkertiet.
- Herman
Ik wel. Want het moet ook uit jezelf komen. TS kan beter een cursus volgen dan de interactie op een forum zoeken.quote:Op woensdag 29 januari 2014 10:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Heb je de tips van doubleuu gelezen? Vind je dat hij met dergelijke tips de dichtkust serieus neemt? Ik namelijk niet.
De interactie op een forum zoeken lijkt me sowieso niet aan te raden. Voor je het weet loop je tegen een verwende neerlandicus aan.quote:Op woensdag 29 januari 2014 10:08 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Ik wel. Want het moet ook uit jezelf komen. TS kan beter een cursus volgen dan de interactie op een forum zoeken.
Of zijn eigen ego even opzij zetten en zich realiseren dat iedereen kan typen, maar niet iedereen kan dichten.
Of ja, rond 5 december.
Snap je waar ik heen wil? De markt voor poezië is niet zo groot hier. 10.000 is al een bestseller.
Ik vind het onterecht dat je mij wel de hemel in prijst en DoubleUU niet.quote:Op woensdag 29 januari 2014 10:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De interactie op een forum zoeken lijkt me sowieso niet aan te raden. Voor je het weet loop je tegen een verwende neerlandicus aan.
Mijn tip zou zijn: ga vooral poëzie lezen en kijk wat je aanspreekt. En dan Scuidward vragen om tips.
Ik bedoel jou vragen om tips qua te lezen poëzie.quote:Op woensdag 29 januari 2014 10:14 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Ik vind het onterecht dat je mij wel de hemel in prijst en DoubleUU niet.
Die heeft al boekjes, ik ben pas 23. Wil er 1 hebben op mijn 30e
De bibliotheek. Of het boek, 500 gedichten die iedereen gelezen moet hebben. Of ... 100 gedichten over geluk.quote:Op woensdag 29 januari 2014 10:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik bedoel jou vragen om tips qua te lezen poëzie.
quote:Op dinsdag 28 januari 2014 18:27 schreef Chloroform het volgende:
En iets is niet meteen
een gedicht
omdat je een zin
op een nieuwe regel
afmaakt.
Those who can, do. Those who can't...quote:Op woensdag 29 januari 2014 10:19 schreef Murdera het volgende:
Erg benieuwd naar jouw gedichten Lienekien. Als ware connaisseur zal je vast zelf ook wel eens wat schrijven.
Als je vooroordelen hebt kan je ook mooie gedichten schrijven voor een selecte groep.quote:Op woensdag 29 januari 2014 10:46 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Those who can, do. Those who can't...
TTK / Gedichten, het zevende deel, de zevende hemel, we zeven de bloem. (#7)quote:
.. lopen alleen maar te zeiken?quote:Op woensdag 29 januari 2014 10:46 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Those who can, do. Those who can't...
Dit gedicht heeft een flow en dat doet 't 'm voor mij. Niet rijm, niet diepgang of dure woorden. Spelen met taal en flow.quote:Op woensdag 29 januari 2014 10:25 schreef Scuidward het volgende:
Bloemlezingen dus TS, mocht je thuis komen en denken wtf.
Bloem
Van steel
tot blad.
Elk onderdeel
heeft wel wat
zelfde bron
water uit de
grond en de
zon
losse pols
En zo is het met bloemlezingen dus ook. Dan heb gelijk 100 van die tjappies met talent. En nog wat praktische tips van mij. Ga eens 4 jaar lang allemaal muziek letterlijk nemen, betrek alles op je eigen leven, doe alsof jij het weet, denk bij alles wat je hoort, wat zou rijmen. Lees elke reclame. Etc etc. Of ga nadenken over het zware leven. En dan even een tranentrekker tikken.
Mijn poezië hou ik graag luchtig. Dat is mijn voorkeur.
Te kankeren!quote:
Die voetbalanalytici kunnen ook niet allemaal voetballen. Dit hele topic is gevuld met zeer laag niveau poëzie. Niet erg, maar je kunt wel kritiek verwachten als je je als poëet denkt te kunnen profileren.quote:
De volgende post hier die geen eigen werk bevat schiet ik een kogel door mijn kop.quote:
Ik haat verwijten. Ik wil eerlijkheid. Waar komt jouw mening vandaan? En begon dit hele topic niet met TS?quote:Op woensdag 29 januari 2014 11:02 schreef Stofje het volgende:
[..]
Die voetbalanalytici kunnen ook niet allemaal voetballen. Dit hele topic is gevuld met zeer laag niveau poëzie. Niet erg, maar je kunt wel kritiek verwachten als je je als poëet denkt te kunnen profileren.
Ik vind het heel mooi en tegelijkertijd heel goed dat je iets post.quote:Op woensdag 29 januari 2014 11:07 schreef Stofje het volgende:
Ik heb in 2000 ook een eigen bundel uitgebracht. Behoorlijke troep, hoewel het wel zeer vet geïllustreerd was.
Een donker biertje
Zittend in een Iers café
Klinken Ierse klanken
Het lijkt me dus een goed idee
Om God hiervoor te bedanken
Onze almachtige meneer
De Guinness drinkende dronkaard
In het kaartspel ook wel heer
Met een lange grijze baard
Ieder jaar brengt hij cadeautjes
Hier jaar weer
Treintjes, autootjes, bootjes
En ieder jaar wil ik weer meer
Zo is het ook met het donkere bier
Ieder jaar wil ik weer meer
Ik verander langzaam in een echte Ier
Een oude, grijze heer
Rood wit is onze gloriequote:Op woensdag 29 januari 2014 11:08 schreef JAM het volgende:
Sparta, de club van Rotterdam.
Sparta is de club van Rotterdam,
Sparta is de club van Rotterdam,
Sparta is de club,
Sparta is de club,
Sparta is de club van Rotterdaaam.
Even voor de helderheid. TS opent een topic en vraagt o.a. om feedback. Jij maakt er nu een 'post hier je eigen werk en niemand mag er wat van zeggen'-topic van.quote:Op woensdag 29 januari 2014 11:07 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Ik vind het heel mooi en tegelijkertijd heel goed dat je iets post.
Degene die mijn cursus gaf zou nu gelijk gaan corrigeren, maar ik laat het maar zo ... ik snap de boodschap.
quote:Op woensdag 29 januari 2014 11:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Even voor de helderheid. TS opent een topic en vraagt o.a. om feedback. Jij maakt er nu een 'post hier je eigen werk en niemand mag er wat van zeggen'-topic van.
Geen probleem.quote:Op woensdag 29 januari 2014 11:12 schreef Scuidward het volgende:
[..]
bedankt, was even vergeten dat ik een ongeleid projectiel ben.
Nee. Toen we halverwege de j waren, ben ik afgehaakt.quote:Op woensdag 29 januari 2014 11:57 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Zo dan. Heeft er iemand zijn opleiding afgemaakt...
Je bent een echte kenner, dat zie ik wel.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 19:10 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Leer veel mooie, dure woorden. Maak je gedichten ingewikkeld door dingen open te laten, door iets vanzelfsprekend te maken, of door dingen logisch te laten klinken. Mensen worden dan gedwongen logisch te denken en ook hun fantasie te gebruiken. Deze interactie is vaak essentieel voor een goede rijm/gedicht. Mensen zullen vaak zeggen dat een gedicht niet hoeft te rijmen. Ik vind van wel, anders lijkt het vaak los gekrabbel van de lokale dorpsgek. Mooi rijmen met een ingewikkeld verhaal is zeer lastig, en ook echt een kunst. En dat is waar een gedicht zichzelf onderscheidt van een rijmpje. Naar mijn mening. Als je nog wat wilt weten, vraag gerust.
Ze heeft gelijk, die kerel verkoopt onzin. Alsof goede gedichten altijd grote woorden bevatten en rijmen.quote:
Zie het nu pas.quote:Op donderdag 30 januari 2014 07:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ze heeft gelijk, die kerel verkoopt onzin. Alsof goede gedichten altijd grote woorden bevatten en rijmen.
Jawel man,quote:Op dinsdag 28 januari 2014 18:27 schreef Chloroform het volgende:
En iets is niet meteen
een gedicht
omdat je een zin
op een nieuwe regel
afmaakt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |