abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136009820
Hoi :W ,

Ik zit met iets waar ik zelf niet helemaal uitkom.

Volgende maand ga ik stoppen met mijn opleiding.
Ik woon bij mijn moeder, ouders zijn al langere tijd gescheiden.
Er zijn altijd al problemen geweest met alimentatie, moeder vond dat vader niet genoeg betaalde maar deed er in feite niks aan, behalve klagen tegen mij, maar echt juridische stappen heeft ze nooit genomen terwijl ze altijd zegt dat ze al die jaren te weinig geld heeft gekregen.

Sinds ik een opleiding volg betaalt mijn vader dus het grootste gedeelte van het schoolgeld, als alimentatie en dat gaat wel prima. Nu ga ik dus stoppen met mijn opleiding en ga ik werken en zegt dat ik gewoon moet vragen als ik iets nodig heb. Ik vind dat wel prima allemaal, heb al full time baan gevonden voor volgende maand dus het zal waarschijnlijk niet voorkomen dat ik geld ga vragen, maar ik weet wel dat als hij zoiets zegt dat hij zich daar ook aan houdt.

Nou mijn moeder is het er dus absoluut niet mee eens, en vind dat hij gewoon het bedrag moet blijven betalen dat hij altijd heeft betaald, zodat ik ook boodschappen kan doen, kleding kopen enz. Omdat zij mij in principe nog steeds onderhoudt, en ze zegt dat het verplicht is om door te betalen tot 21, juridisch dan wel moreel gezien. Kostgeld wilt ze niet direct van mij, ook al heb ik dat wel meerdere keren aangeboden, maar ze wilt echt dat mijn vader betaald, omdat hij ''al die jaren al niet genoeg heeft gedaan'', en allemaal shit van toen ze nog samen waren, waar ze wel weer gelijk in heeft maar wat ik al lang achter me heb gelaten, maar zij blijkbaar nog niet.

Ze willen het allebei met mij regelen, omdat ik boven de 18 ben en ze gewoon niet met elkaar willen spreken, zoals het altijd al is gegaan en ja, na ruim 8 jaar zijn ze nog steeds erg kinderachtig tegenover elkaar.

Het probleem voor mij is dus dat mijn moeder geen kostgeld wilt maar wilt dat ik mijn eigen boodschappen enz. betaal, maar niet dat ik het zelf betaal maar dat mijn vader (mee)betaald. Mijn vader wilt niet elke maand geld geven omdat ik zelf ook full time werk, en hij vindt dat ik dat zelf wel kan betalen, waar ik het ook wel mee eens ben. Het vervelende is dat mijn moeder echt bij mij het bloed onder mijn nagels vandaan haalt door wanneer we het over financiėle dingen hebben, altijd mijn vader er bij moet betrekken en ik weer het zelfde verhaaltje als altijd moet aanhoren wat altijd uitloopt op een ruzie.

Het klinkt misschien als je het leest allemaal niet zo erg maar ik heb echt een constante hoofdpijn van het gezeik de hele dag door.

Mijn vraag is dan ook, wat vinden jullie dat er moet gebeuren met de alimentatie?

Ik vraag niet om een mening over hoe ze zich gedragen naar mij en naar elkaar, want dat weet ik zelf ook wel en hoef ik niet te horen als jullie het niet erg vinden :P
pi_136009862
spelfout in TT
pi_136009974
Verplicht tot 21 is juist. Laat je pa het vastgestelde bedrag naar jou overmaken. Je ma heeft er in principe niks mee te maken.

Woon in echter bij je ma in, kan ze wel kostgeld e.d. vragen..
Hiroshima '45, Chernobyl '86, Windows '95
pi_136010105
Tijd om op jezelf te gaan wonen of duidelijke afspraken met je moeder te maken. Je vader moet jou nog alimentatie betalen maar als jij daar van af wilt zien dan is dat jouw goed recht en moet je moeder verder niet meer daarover beginnen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_136010111
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 16:01 schreef IceDustbin2 het volgende:
Verplicht tot 21 is juist. Laat je pa het vastgestelde bedrag naar jou overmaken. Je ma heeft er in principe niks mee te maken.

Woon in echter bij je ma in, kan ze wel kostgeld e.d. vragen..
Is dit ook als je geen school meer doet? Dus in principe als je al voor je 21e en een goed maandsalaris hebt is nog steeds je vader verplicht alimentatie te betalen?
pi_136010167
quote:
3s.gif Op maandag 27 januari 2014 16:05 schreef Deetch het volgende:
Tijd om op jezelf te gaan wonen of duidelijke afspraken met je moeder te maken. Je vader moet jou nog alimentatie betalen maar als jij daar van af wilt zien dan is dat jouw goed recht en moet je moeder verder niet meer daarover beginnen.
Ik wil graag het huis uit, echter is het een drama met de wachttijden op huurwoningen. Bovendien wil ik graag sparen, maar dat zou ik wel aan de kant willen zetten.
pi_136010251
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 16:06 schreef emotioneel het volgende:

[..]

Ik wil graag het huis uit, echter is het een drama met de wachttijden op huurwoningen. Bovendien wil ik graag sparen, maar dat zou ik wel aan de kant willen zetten.
Dan ga je een tijdje op kamers.
pi_136010297
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 16:08 schreef aijumu het volgende:

[..]

Dan ga je een tijdje op kamers.
Ben toch geen student meer
pi_136010338
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 16:10 schreef emotioneel het volgende:

[..]

Wat maakt dat uit? Genoeg mensen die tijdelijk op kamers verblijven zonder student te zijn. Of een studio heb je eigen voorzieningen, je kunt niet alles in het leven hebben.
pi_136010411
Ben jij mijn kloon?

Heel herkenbaar allemaal. :')
Jarenlang strijd om alimentatie en sinds ik 21 ben geworden, is alles rustig geworden. :+ Nu is mijn broertje aan de beurt.

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2014 16:14:08 ]
pi_136010580
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 16:13 schreef Etsu het volgende:
Ben jij mijn kloon?

Heel herkenbaar allemaal. :')
Jarenlang strijd om alimentatie en sinds ik 21 ben geworden, is alles rustig geworden. :+ Nu is mijn broertje aan de beurt.
Haha, volgens mij is de 2e wel minder erg, mijn zus was eerst en die was het op een moment zo zat dat ze zich financieel helemaal onafhankelijk heeft gemaakt van mijn ouders en met een studieschuld van weet ik veel hoe veel zat, gelukkig heeft ze nu wel een rijke man gevonden :P
pi_136010880
Ik heb nooit alimentatie gekregen van mijn vader nadat ik 18 was :? Wist ook helemaal niet dat het na je 18e dan aan jou uitbetaald moest worden. Ik dacht gewoon dat het dan stopte.

Maar goed, ik zou gewoon doen waar jij je goed bij voelt. En dat is denk ik dus gewoon geld aan je vader vragen als je het nodig hebt. En je moeder lekker in haar sop gaar laten koken. Laat ze haar problemen met haar ex lekker zelf uitzoeken. Na 8 jaar nog zo onvolwassen doen :N
pi_136011136
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 16:23 schreef Sylvana het volgende:
Ik heb nooit alimentatie gekregen van mijn vader nadat ik 18 was :? Wist ook helemaal niet dat het na je 18e dan aan jou uitbetaald moest worden. Ik dacht gewoon dat het dan stopte.

Maar goed, ik zou gewoon doen waar jij je goed bij voelt. En dat is denk ik dus gewoon geld aan je vader vragen als je het nodig hebt. En je moeder lekker in haar sop gaar laten koken. Laat ze haar problemen met haar ex lekker zelf uitzoeken. Na 8 jaar nog zo onvolwassen doen :N
Hoeft niet aan jou uitbetaald te worden, maar kan ook naar je moeder. Iets waarover je zelf beslist. :) Stopt idd vanaf 21ste.
pi_136011232
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 16:29 schreef Etsu het volgende:

[..]

Hoeft niet aan jou uitbetaald te worden, maar kan ook naar je moeder. Iets waarover je zelf beslist. :) Stopt idd vanaf 21ste.
Nee na mijn 18e heeft ie nooit meer wat betaald. Ik woonde toen ook al op kamers. Maar ook toen ik nog thuis woonde was hij soms laks met betalen en was hij vaak te laat of betaalde hij helemaal niet. Maar ik wist dus niet dat het tot je 21e geldt ipv tot je 18e.

Anders had ik het toch wat makkelijker gehad toen ik op kamers woonde en nu niet zo'n grote schuld gehad.
  maandag 27 januari 2014 @ 16:42:32 #15
287996 OmePeet
met kriebelbaard!
pi_136011578
Hoe is de situatie voor je vader? Twee zoons begrijp ik uit het topic, dus twee keer alimentatie. Kan hij zelf nog wel rondkomen? Als hij het financieel heel zwaar heeft, vind ik het erg nobel als je zelf genoeg gaat verdienen en de alimentatie niet meer wil ontvangen!

Laat je moeder niet via jou de ruzie met je vader uitvechten, dat is iets tussen je ouders, en zou jij totaal niet de dupe van mogen worden.
pi_136012053
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 16:42 schreef OmePeet het volgende:
Hoe is de situatie voor je vader? Twee zoons begrijp ik uit het topic, dus twee keer alimentatie. Kan hij zelf nog wel rondkomen? Als hij het financieel heel zwaar heeft, vind ik het erg nobel als je zelf genoeg gaat verdienen en de alimentatie niet meer wil ontvangen!

Laat je moeder niet via jou de ruzie met je vader uitvechten, dat is iets tussen je ouders, en zou jij totaal niet de dupe van mogen worden.
Mijn broer is al een stuk ouder, die krijgt geen alimentatie meer. En mijn vader verdiend wel goed maar werkt dan ook 6 dagen. Maarja ik zou me raar voelen als ik elke maand geld aanneem terwijl ik zelf ook gewoon een vast salaris heb.
pi_136012154
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 16:54 schreef emotioneel het volgende:

[..]

Mijn broer is al een stuk ouder, die krijgt geen alimentatie meer. En mijn vader verdiend wel goed maar werkt dan ook 6 dagen. Maarja ik zou me raar voelen als ik elke maand geld aanneem terwijl ik zelf ook gewoon een vast salaris heb.
Dan gewoon niet doen en zelf niet in schulden komen (letterlijk of moraal gezien bij je pa). Probleem opgelost toch?

En zolang je bij je moeder woont mag die vergoeding aan je vragen.. dat dan wel. Maar met een full-time baan moet dat te doen zijn :P
Hiroshima '45, Chernobyl '86, Windows '95
pi_136012429
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:56 schreef emotioneel het volgende:
Mijn vraag is dan ook, wat vinden jullie dat er moet gebeuren met de alimentatie?
Ik vind vooral dat je ouders jou niet moeten misbruiken om hun onderlinge ruzie over jouw hoofd uit te vechten.

Maar jij moet dat ook resoluut en duidelijk zeggen en duidelijk maken welke eisen jij stelt...

Ook met je vader moet je gewoon een duidelijke en harde afspraak maken, desnoods stort die bv een maandelijks bedragje op een spaarrekening, waar jij verder niet aankomt, maar zolang hij maar gewoon een vast bedrag maandelijks betaald, en het niet op jou afwenteld met een 'vraag er gewoon af als je wat geld nodig hebt'.

Maak je moeder duidelijk dat zij niks ermee te maken heeft welke regeling je met je vader getroffen hebt, het was immers _hun_ keuze om hun ouderschap vorotijdig op te breken in twee verschillende losse taken en dat niet meer samen te doen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_136020167
Voor zover ik weet is vader verplicht om alimentatie tot je eenentwintigste te betalen mits jij een opleiding volgt.
Volg je geen opleiding maar ga je werken of bij wijze van spreken de hele dag bij je moeder op de bank hangen, dan is vader niet meer verplicht jou te betalen.

quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 17:04 schreef RM-rf het volgende:
Ook met je vader moet je gewoon een duidelijke en harde afspraak maken, desnoods stort die bv een maandelijks bedragje op een spaarrekening, waar jij verder niet aankomt, maar zolang hij maar gewoon een vast bedrag maandelijks betaald, en het niet op jou afwenteld met een 'vraag er gewoon af als je wat geld nodig hebt'.
En verder vind ik dit wel een goed advies, mocht je vader nog wel bereid zijn je financieel te ondersteunen.

Edit: ik vond op deze website het volgende:

Ouders hebben dus voor hun kinderen van 18, 19 en 20 jaar een "voortgezette onderhoudsplicht". Dat wil zeggen dat zij ook dan nog de kosten van levensonderhoud en studie moeten dragen. De kinderalimentatie dient dan niet aan de ex-partner, maar aan het kind rechtstreeks te worden betaald.
Lagere kinderalimentatie vanaf 18 jaar

Het te betalen bedrag kan vanaf 18 jaar verminderd worden als gevolg van bijvoorbeeld:

Eigen inkomsten van het kind
Het kind kan de woonlasten delen met een ander
Toelage voor studie-financiering

Dat betekent dat je vader nog wel verplicht is te blijven betalen, maar omdat jij fulltime gaat werken zal de hoogte van de alimentatie wel worden aangepast.

[ Bericht 29% gewijzigd door RunForrestRun op 27-01-2014 19:56:37 ]
Love, it will not betray, dismay or enslave you
It will set you free
pi_136031487
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 17:04 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Ik vind vooral dat je ouders jou niet moeten misbruiken om hun onderlinge ruzie over jouw hoofd uit te vechten.

Maar jij moet dat ook resoluut en duidelijk zeggen en duidelijk maken welke eisen jij stelt...

Maak je moeder duidelijk dat zij niks ermee te maken heeft welke regeling je met je vader getroffen hebt, het was immers _hun_ keuze om hun ouderschap vorotijdig op te breken in twee verschillende losse taken en dat niet meer samen te doen
Geloof me, met mijn moeder is absoluut niet te praten hierover. Zij vindt dat zij en mijn vader beide nog een x bedrag per maand moeten betalen voor mijn levensonderhoud, dus als zij kostgeld zou vragen weegt dat nooit op tegen wat ze eigenlijk betaald, ze vind dus dat het andere deel voor mijn vader betaald moet worden, omdat hij zich er altijd makkelijk vanaf zou hebben gemaakt en ze ook vindt dat hij dat wel schuldig is.
pi_136031575
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 19:50 schreef RunForrestRun het volgende:
Voor zover ik weet is vader verplicht om alimentatie tot je eenentwintigste te betalen mits jij een opleiding volgt.
Volg je geen opleiding maar ga je werken of bij wijze van spreken de hele dag bij je moeder op de bank hangen, dan is vader niet meer verplicht jou te betalen.

[..]

En verder vind ik dit wel een goed advies, mocht je vader nog wel bereid zijn je financieel te ondersteunen.

Edit: ik vond op deze website het volgende:

Ouders hebben dus voor hun kinderen van 18, 19 en 20 jaar een "voortgezette onderhoudsplicht". Dat wil zeggen dat zij ook dan nog de kosten van levensonderhoud en studie moeten dragen. De kinderalimentatie dient dan niet aan de ex-partner, maar aan het kind rechtstreeks te worden betaald.
Lagere kinderalimentatie vanaf 18 jaar

Het te betalen bedrag kan vanaf 18 jaar verminderd worden als gevolg van bijvoorbeeld:

Eigen inkomsten van het kind
Het kind kan de woonlasten delen met een ander
Toelage voor studie-financiering

Dat betekent dat je vader nog wel verplicht is te blijven betalen, maar omdat jij fulltime gaat werken zal de hoogte van de alimentatie wel worden aangepast.
Ik begrijp het, het probleem is ook niet dat ik de wet wil navolgen maar gewoon vanaf moreel standpunt denk. een beetje hetzelfde als de post hier boven
pi_136032588
Laat je vader elke maand alimentatie aan jou betalen zodat je noeder ophoudt met zeiken. En wees dan ook zo nobel om elke maand hetzelfde bedrag terug te storten en vertel dat vooral niet aan je moeder.
pi_136033344
Van je 18e tot je 21e heb je alleen recht op alimentatie als je behoeftig bent, als je een fulltime baan hebt is dat niet meer het geval, dus om deze vraag hoef je geen hoofdpijn meer te hebben.
pi_136037514
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2014 23:10 schreef Vlier het volgende:
Laat je vader elke maand alimentatie aan jou betalen zodat je noeder ophoudt met zeiken. En wees dan ook zo nobel om elke maand hetzelfde bedrag terug te storten en vertel dat vooral niet aan je moeder.
Dit is wel een goed advies, eigenlijk ook het enige wat ik er zelf op kan bedenken.
pi_136037530
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 23:23 schreef Fokpop het volgende:
Van je 18e tot je 21e heb je alleen recht op alimentatie als je behoeftig bent, als je een fulltime baan hebt is dat niet meer het geval, dus om deze vraag hoef je geen hoofdpijn meer te hebben.
Nou ja er is wel meer aan de hand :')
pi_136039310
ik quote:
quote:
Mijn kind is meerderjarig, en nu?

Vanaf de leeftijd van 18 jaar, dient de kinderalimentatie overigens met het kind zelf overeen te zijn gekomen en aan hem/haar betaald te worden.

De onderhoudsplicht van de ouders naar van hun kinderen van 18 tot en met 20 jaar blijft bestaan, of het kind studeert, werkt of uitwonend is.
De hoogte van de bijdrage in het onderhoud naar de kinderen toe hangt ook af van de eigen inkomsten van het kind.
Ouders zijn niet aansprakelijk voor schulden van een kind van 18 jaar of ouder.
Van kinderen die gaan huwen of een geregistreerd partnerschap aangaan, wordt de partner in eerste instantie onderhoudsplichtig. De onderhoudsplicht van de ouders duurt echter onverminderd voort.
Wanneer een kind 18, 19 of 20 jaar is, dan moeten ouders bijdragen in de kosten van levensonderhoud en studiekosten. In feite is het dezelfde plicht als die voor kinderen onder de 18 jaar geldt, en die in dat geval de onderhoudsplicht betreffende opvoeding en verzorging wordt genoemd. Vanaf de leeftijd van 18 jaar tot en met 20 jaar kan het alimentatiebedrag, lager worden als het kind eigen inkomsten heeft of een studiefinanciering ontvangt
Je moet zelf afspraken maken met je pa. Dat je moeder meent dat hij moet bijdragen aan jou onderhoud terwijl jij dat niet wil/de noodzaak niet van inziet, is niet van toepassing. Als je met je pa bijvoorbeeld 50 euro per maand afspreekt dan is dat nu eenmaal zo. Ik zal nog eens kijken wat de reductie van hoogte is bij full time werken.

EDIT:

oh wacht:

quote:
Wanneer stopt de kinderalimentatie?
De alimentatieplicht voor kinderen blijft bestaan tot de kinderen financieel zelfstandig zijn (als ze minimaal het minimum maandjeugdloon verdienen), of 21 jaar worden. Vanaf de 18de verjaardag, mag de jongere zelf de alimentatie ontvangen. Hierover moeten de alimentatieplichtige ouder en de jongere zelf afspraken maken.
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
  dinsdag 28 januari 2014 @ 12:21:00 #27
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_136045878
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 16:10 schreef emotioneel het volgende:

[..]

Kamers is niet alleen voor studenten maar gewoon als goedkope woonruimte. Kan je geen appartjementje betalen dan is kamers geen slecht alternatief :D
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')