quote:
tl;drquote:Op zondag 26 januari 2014 21:43 schreef JR-Style-93 het volgende:
Kleurenleer[bewerken]
De kleurencirkel van Itten
Ittens kleurencirkel is gebaseerd op het subtractief kleursysteem (waarmee wordt bedoeld met verf en licht die op de verf valt). Itten kent als primaire kleuren rood, geel en blauw. De secundaire kleuren zijn oranje, groen en violet. De tertiaire kleuren ontstaan uit de menging van een primaire en een secundaire kleur. In latere jaren werd echter duidelijk dat de primaire kleuren van Itten niet de werkelijke primaire kleuren zijn, maar deze slechts benaderen. Rood is bijvoorbeeld geen echte primaire kleur, wel het roze, paarsachtige chinacridon. Deze fout heeft tot gevolg dat met de primaire kleuren van Itten geen goed paars gemengd kan worden. Niettemin zijn de subjectieve kleurervaringen die Itten in zijn boek presenteert (bijvoorbeeld de zeven kleurcontrasten) nog steeds erkend als een zinvolle beschrijving voor studenten.
De zeven kleurcontrasten van Itten zijn:
het kleur-tegen-kleur contrast: alle zuivere verzadigde kleuren, rood-geel-blauw is het sterkst.
het licht-donker contrast: zwart-wit is het sterkst.
het warm-koud contrast: rood-oranje(cadmium licht) tegen Blauw-groen(mangaan-oxide)is het sterkst.
het complementair contrast: rood-Groen of Geel-Paars of Oranje-Blauw, complementaire paren versterken de kleur het meest.
het simultaan contrast: het verschijnsel dat een willekeurige kleur de complementair-kleur virtueel oproept, zo neemt grijs binnen oranje schijnbaar een blauwe tint aan.
het kwaliteitscontrast: verzadigd tegen onverzadigd, door menging met wit, zwart of grijs, waarbij grijs makkelijk het simultaan contrast opwekt.
het kwantiteitscontrast: veel van een of twee kleuren tegenover weinig van een andere kleur.
[..]
Wat is dit nou weerquote:Op zondag 26 januari 2014 21:23 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Typisch hangt de pedofiel uit in GC.
JanCees komt hier nog regelmatig.
Littlerabbit is stamleider van de GRTD-chat
Insomnia is een pre-stamleider in de GC-chat
Johannes is Johannes
Tjacka zoekt nog werk na de kaasfabriekfraude.
Ja.over de kunst schaten uit Firenze.quote:Op zondag 26 januari 2014 21:46 schreef JR-Style-93 het volgende:
Heeft er hier iemand kunstgeschiedenis gehad?
hoezoquote:Op zondag 26 januari 2014 21:23 schreef Ajacied422 het volgende:
Insomnia is een pre-stamleider in de GC-chat
Ah. Ik kreeg al een gevoel van TIK TAK BOEM KIJK KIJKquote:Op zondag 26 januari 2014 21:46 schreef johannes_vermeer het volgende:
[..]
Analyse van Stijn van Halst.
wist je nog toen we zoekacties voor hem ondernomen?quote:
Ik moet een werkstuk maken over kleurcontrastenquote:Op zondag 26 januari 2014 21:47 schreef Dr.Mikey het volgende:
[..]
Ja.over de kunst schaten uit Firenze.
quote:Op zondag 26 januari 2014 21:47 schreef Littlerabbit het volgende:
[..]
Ah. Ik kreeg al een gevoel van TIK TAK BOEM KIJK KIJK
Ja, en hij is nu gevonden dus het was een groot succesquote:Op zondag 26 januari 2014 21:47 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
wist je nog toen we zoekacties voor hem ondernomen?
Hallo GGMM.quote:
Wat een combinatie is het toch ook.quote:Op zondag 26 januari 2014 21:48 schreef johannes_vermeer het volgende:
[..]
Ja, en hij is nu gevonden dus het was een groot succes
Gouden koppelquote:Op zondag 26 januari 2014 21:48 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Wat een combinatie is het toch ook.
#TeamJohannes en #TeamInsomnia_
Mondriaan als.voorbeeld.nemen vriend.quote:Op zondag 26 januari 2014 21:47 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Ik moet een werkstuk maken over kleurcontrasten
dag smoofie lang niet gesprokenquote:Op zondag 26 januari 2014 21:48 schreef Smoofie het volgende:
Ja, leuk Tyron, je mag nu wel weer normaal doen.
Omdat René vissen heeft en jij niet.quote:Op zondag 26 januari 2014 21:48 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Hallo GGMM.
Waarom ben jij mod in het Olympische Spelen topic?Je post daar verder nooit en je houdt toch niet echt van de wintersporten?
Maar alsnog gefeliciteerd ofzo
Verdiep je anders eens in het werk van de grote J. Vermeer.quote:Op zondag 26 januari 2014 21:47 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Gebruik Malevich met zijn suprematisme, scoor je sowieso puntenquote:Op zondag 26 januari 2014 21:47 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
ben je druk?quote:Op zondag 26 januari 2014 21:49 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Hoi insom, dat klopt. Allebei wat minder op fok.
Hier Rene.quote:Op zondag 26 januari 2014 21:49 schreef GGMM het volgende:
Zo, en nu ga ik een sollicitatiebrief schrijven.
Graag een pakkende manier om deze te openen.
quote:Op zondag 26 januari 2014 21:48 schreef Dr.Mikey het volgende:
[..]
Mondriaan als.voorbeeld.nemen vriend.
quote:Op zondag 26 januari 2014 21:49 schreef johannes_vermeer het volgende:
[..]
Verdiep je anders eens in het werk van de grote J. Vermeer.
Ik moet Itten als voorbeeld gebruikenquote:Op zondag 26 januari 2014 21:49 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Gebruik Malevich met zijn suprematisme, scoor je sowieso punten
Nee, gewoon wat minder op FOK.quote:
enne?quote:Op zondag 26 januari 2014 21:49 schreef Saind het volgende:
[..]
Ik werd een beetje verdrietig toen ik mezelfde spytoolde vandaag
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |