abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135956616
Puissant rijke Thomas Perkins, een durfkapitalist uit San Francisco, Amerika, maakt van zijn hart geen moordkuil. Zo ziet hij er bijvoorbeeld helemaal niets verkeerd in om de huidige publieke opinie ten opzichte van de zeer welgestelden te vergelijken met de Holocaust.

Hij schreef dit in een bezorgde brief aan het dagblad Wall Street Journal. Deze was ook zo vriendelijk om de gedachtespinsels van de zakenman te publiceren.

"Ik wil graag wijzen op de parallellen die er zijn tussen Nazi-Duitsland en de 1 procent joden die daar leefden en de zogenaamde progressieve oorlog tegen de 1 procent rijken die Amerika heeft," schrijft Perkins. De goed in de realiteit staande Thomas is een van de oprichters van Kleiner Perkins, Caulfield & Byers, een investeringsmaatschappij dat kapitaal steekt in risicovolle ondernemingen. De man die ooit een soort collega van Rupert Murdoch was, vergelijkt in de brief het betalen van meer belasting voor de rijkeren met de afslachting van miljoenen joden .

"Van de Occupybeweging tot het demoniseren van rijken met bijna elk woord dat geschreven is in het lokale blaadje merk ik dat er steeds meer haat is richting de succesvolle een procent," gaat Perkins verder. "Mensen maken zich druk om de bussen die Google-medewerkers naar hun werk vervoeren. Ook zijn mensen boos om de gestegen kosten van onroerend goed die zij niet, maar die techno-nerds wèl kunnen betalen."

Perkins beëindigt zijn klaagzang met: "Dit is een gevaarlijke trend in het Amerikaanse gedachtepatroon. Kristalnacht was ondenkbaar in 1930. Is een stijgend radicalisme onder de progressieve beweging nu ondenkbaar?"

Zoals je kan verwachten bij dergelijke meningen hebben een aantal mensen gereageerd op de zorgen van Perkins. Eentje daarvan is verslaggever en blogger Matthew Yglesias: "Dit laat duidelijk zien dat je stinkend rijk kan worden zonder het vermogen tot nadenken te bezitten, dingen van een ander perspectief te kunnen zien of zelfs maar intelligent te zijn."

'Kristalnacht tegen de rijken?'

Die kerel heeft 8 miljard dollar, maar zegt dus dat als mensen die amper medische zorg en scholing kunnen betalen boos zijn op het graaigedrag van de allerrijksten, gelijk staat aan het op een gruwelijke wijze vermoorden van talloze Joden tijdens W.O. II.
pi_135956677
Godwin en zo, kansloos weer. Wereldvreemde gekkie is het.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_135956816
Wat een idioot. _O-
Uitvinder van de biersmiley.
  zondag 26 januari 2014 @ 12:38:11 #4
420533 Luchtverkeersleider84
To infinity and beyond!
pi_135956881
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 12:30 schreef ToT het volgende:

Die kerel heeft 8 miljard dollar, maar zegt dus dat als mensen die amper medische zorg en scholing kunnen betalen boos zijn op het graaigedrag van de allerrijksten, gelijk staat aan het op een gruwelijke wijze vermoorden van talloze Joden tijdens W.O. II.
Dat is dan ook weer overdreven, hij zegt dat als de huidige onvrede tegen de allerrijksten zou uitmonden in het gruwelijk vermoorden van genoemde allerrijksten dat dat DAN gelijk zou staan aan de kristalnacht.
Verder gaat de vergelijking natuurlijk mank, in nazi-duitsland was het haat tegen mensen om de afkomst die ze hadden die weer ontstand uit het gedrag wat een klein gedeelte va die mensen vertoonden, dit gaat om woede en haat tegen gedrag wat mensen vertonen, niet zozeer tegen die mensen zelf.
Zijn genoeg mensen die Bill Gates een baas vinden om wat die doet voor goede doelen, en die man is een van de aller allerijkste mensen ter wereld.
pi_135957049
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 12:38 schreef Luchtverkeersleider84 het volgende:

[..]

Dat is dan ook weer overdreven, hij zegt dat als de huidige onvrede tegen de allerrijksten zou uitmonden in het gruwelijk vermoorden van genoemde allerrijksten dat dat DAN gelijk zou staan aan de kristalnacht.
Verder gaat de vergelijking natuurlijk mank, in nazi-duitsland was het haat tegen mensen om de afkomst die ze hadden die weer ontstand uit het gedrag wat een klein gedeelte va die mensen vertoonden, dit gaat om woede en haat tegen gedrag wat mensen vertonen, niet zozeer tegen die mensen zelf.
Zijn genoeg mensen die Bill Gates een baas vinden om wat die doet voor goede doelen, en die man is een van de aller allerijkste mensen ter wereld.
Hij heeft het over radicalisme. Hij heeft het niet direct over een angst dat hij en alle andere rijken daadwerkelijk op soortgelijke wijze vermoord gaan worden.
pi_135957230
Goed stuk. Veel goede punten.
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
pi_135957479
hij is de radicaal.
pi_135957920
quote:
Jij ziet geen overeenkomsten? :')
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_135958521
quote:
7s.gif Op zondag 26 januari 2014 13:08 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik vind het een extreem overtrokken vergelijking die erg pijnlijk is voor de joden, en waarmee hij armere mensen en veel mensen zoals hier in BNW zitten meteen als een stel nazi's wegzet.
  Moderator zondag 26 januari 2014 @ 13:59:39 #11
249559 crew  Lavenderr
pi_135959831
De vergelijking is te bizar voor woorden. Verder heeft hij naar mijn idee wel een paar valide punten.
pi_135963471
quote:
7s.gif Op zondag 26 januari 2014 13:08 schreef Geralt het volgende:

[..]

ik niet echt heel veel eigenlijk.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  zondag 26 januari 2014 @ 16:23:34 #13
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_135966394
Zolang arbeid twee keer zo zwaar belast wordt als kapitaal moet Perkins z'n bek houden. Figuren als Romney, Buffett en Perkins die geld verdienen met geld betalen tussen de 10 en 15% belasting, terwijl de doorsnee werknemer in de VS die geld verdient dmv arbeid ~25-30% belasting betaalt. Leuk weetje btw, tussen 1946 en 1964 was de hoogste inkomstenbelastingschijf 91%. Tussen 1964 en 1981 was het 70%. Momenteel is het hoogste belastingtarief in de VS 39.6%, dat in 2013 werd verhoogd van 35%. Een verhoging van wel 4.6%! KRISTALLNACHT DAMES EN HEREN!!

Verder:

De middenklasse in de VS heeft alle reden om boos te zijn.

[ Bericht 11% gewijzigd door Terecht op 26-01-2014 16:29:40 ]
pi_135967614
Als boos zijn (woede is emotie) op de 1% rijksten niet werkt plak je er gewoon een link bij naar het verleden die emoties oproept.
Dat is namelijk wat zulke propaganda veroorzaakt (emoties) En hoe meer emoties in de massa hoe makkelijker die is te organiseren. Kijk maar naar Egypte en de Oekrainie, hele heldere voorbeelden.
Daar zie je grote massa's burgers vol emotie (revolts op straat), betekent dat die zich zonder het in de gaten te hebben zijn gaan organiseren, is gebeurt. Daarna volgt politiek of iets waar mensen aan mee kunnen doen, in Egypte bedacht men een nieuwe grondwet.
Wat zorgt voor het doororganiseren van burgers die zich op straat al hadden georganiseert de jaren ervoor. Hun vrijheid verliezen duurt niet meer zolang, er hoeft alleen een populaire figuur op in te haken, en een meerderheid op de hand zien te krijgen. Je ziet het zowel in Egypte als in de Oekranie gebeuren.
  zondag 26 januari 2014 @ 22:23:37 #15
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_135984880
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 13:59 schreef Lavenderr het volgende:
De vergelijking is te bizar voor woorden. Verder heeft hij naar mijn idee wel een paar valide punten.
Welke?
Feyenoord!
  Moderator zondag 26 januari 2014 @ 22:28:00 #16
249559 crew  Lavenderr
pi_135985262
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 22:23 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Welke?
Dat er veel jaloezie is: 'Van de Occupybeweging tot het demoniseren van rijken met bijna elk woord dat geschreven is in het lokale blaadje merk ik dat er steeds meer haat is richting de succesvolle een procent," gaat Perkins verder. "Mensen maken zich druk om de bussen die Google-medewerkers naar hun werk vervoeren. Ook zijn mensen boos om de gestegen kosten van onroerend goed die zij niet, maar die techno-nerds wèl kunnen betalen."

Die vergelijking met de holocaust vind ik eigenlijk schandalig en bizar.
  zondag 26 januari 2014 @ 22:39:21 #17
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_135986167
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 16:23 schreef Terecht het volgende:
Zolang arbeid twee keer zo zwaar belast wordt als kapitaal moet Perkins z'n bek houden. Figuren als Romney, Buffett en Perkins die geld verdienen met geld betalen tussen de 10 en 15% belasting, terwijl de doorsnee werknemer in de VS die geld verdient dmv arbeid ~25-30% belasting betaalt. Leuk weetje btw, tussen 1946 en 1964 was de hoogste inkomstenbelastingschijf 91%. Tussen 1964 en 1981 was het 70%. Momenteel is het hoogste belastingtarief in de VS 39.6%, dat in 2013 werd verhoogd van 35%. Een verhoging van wel 4.6%! KRISTALLNACHT DAMES EN HEREN!!

Verder:

[ afbeelding ]

De middenklasse in de VS heeft alle reden om boos te zijn.
Hmmm.. ik kan zo 2 belangrijke factoren bedenken die hier invloed op hebben die niet per se een gevolg zijn van assholery aan de top. Hoewel dat zeker wel mee zal tellen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_135987304
:D
  zondag 26 januari 2014 @ 23:15:23 #19
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_135988760
quote:
7s.gif Op zondag 26 januari 2014 22:39 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Hmmm.. ik kan zo 2 belangrijke factoren bedenken die hier invloed op hebben die niet per se een gevolg zijn van assholery aan de top. Hoewel dat zeker wel mee zal tellen.
Ik neem aan dat je het hebt over de grafiek? Ik kan drie factoren onderscheiden.

1. De belangrijkste factor is dat arbeid minder schaars is geworden, waardoor werkgevers niet meer genoodzaakt werden de werknemer te belonen voor zijn toegenomen productiviteit. De afgenomen schaarste van arbeid heeft drie oorzaken: 1) opkomst van de computer, 2) vrouwen die massaal de arbeidsmarkt opgingen, 3) verplaatsing van productie en diensten naar lagelonenlanden.

2. Lidmaatschap van vakbonden is sterk afgenomen, en daarmee de onderhandelingspositie van veel werknemers.

3. Opkomst van het vrije markt denken. Na de bijbel zijn de boeken van Ayn Rand het meest verkocht in de VS. Een nare uitkomst hiervan is het prosperity theology, dat het slechtste van beide boeken combineert. Er wordt kortom een platte ideologie gepromoot waarmee graaigedrag wordt bejubeld.
  zondag 26 januari 2014 @ 23:20:51 #20
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_135989074
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 23:15 schreef Terecht het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je het hebt over de grafiek? Ik kan drie factoren onderscheiden.

1. De belangrijkste factor is dat arbeid minder schaars is geworden, waardoor werkgevers niet meer genoodzaakt werden de werknemer te belonen voor zijn toegenomen productiviteit. De afgenomen schaarste van arbeid heeft drie oorzaken: 1) opkomst van de computer, 2) vrouwen die massaal de arbeidsmarkt opgingen, 3) verplaatsing van productie en diensten naar lagelonenlanden.

2. Lidmaatschap van vakbonden is sterk afgenomen, en daarmee de onderhandelingspositie van veel werknemers.

3. Opkomst van het vrije markt denken. Na de bijbel zijn de boeken van Ayn Rand het meest verkocht in de VS. Een nare uitkomst hiervan is het prosperity theology, dat het slechtste van beide boeken combineert. Er wordt kortom een platte ideologie gepromoot waarmee graaigedrag wordt bejubeld.
Juist. Ik denk overigens dat jouw punt 1 nog het heftigste effect heeft gehad (en dat heeft het nog steeds).
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  maandag 27 januari 2014 @ 00:09:40 #21
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_135991973
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 22:28 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat er veel jaloezie is: 'Van de Occupybeweging tot het demoniseren van rijken met bijna elk woord dat geschreven is in het lokale blaadje merk ik dat er steeds meer haat is richting de succesvolle een procent," gaat Perkins verder. "Mensen maken zich druk om de bussen die Google-medewerkers naar hun werk vervoeren. Ook zijn mensen boos om de gestegen kosten van onroerend goed die zij niet, maar die techno-nerds wèl kunnen betalen."

Die vergelijking met de holocaust vind ik eigenlijk schandalig en bizar.
Ik denk dat dat geen jaloezie is maar gewoon een andere kijk op de verdeling van rijkdom. Dat er mensen zijn die van gekkigheid niet meer weten wat ze met hun geld moeten doen en aan de andere kant kinderen sterven omdat ze niet eens genoeg eten kunnen kopen heeft denk ik niet zo veel met jaloezie te maken.
Feyenoord!
  maandag 27 januari 2014 @ 00:28:28 #22
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_135992780
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 00:09 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Ik denk dat dat geen jaloezie is maar gewoon een andere kijk op de verdeling van rijkdom. Dat er mensen zijn die van gekkigheid niet meer weten wat ze met hun geld moeten doen en aan de andere kant kinderen sterven omdat ze niet eens genoeg eten kunnen kopen heeft denk ik niet zo veel met jaloezie te maken.
Maar het gaat hier helemaal niet om stervende hongernegertjes. Het gaat om Joe the Plumber die zijn buurt ziet veranderen door de tech bro's uit Silicon Valley.
  maandag 27 januari 2014 @ 00:58:17 #23
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_135993423
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 00:28 schreef Terecht het volgende:

[..]

Maar het gaat hier helemaal niet om stervende hongernegertjes. Het gaat om Joe the Plumber die zijn buurt ziet veranderen door de tech bro's uit Silicon Valley.
Nee man. Occupy staat voor de ongelijke verdeling van rijkdom. De 1% versus de rest.
Feyenoord!
pi_135996605
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 00:58 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Nee man. Occupy staat voor de ongelijke verdeling van rijkdom. De 1% versus de rest.
Dit heb ik me altijd afgevraagd. De werkelijke idealisten daargelaten werd occupy toch ook bevolkt door werkschuwe hippies die ondertussen wél van de sociale voorzieningen profiteren.
  maandag 27 januari 2014 @ 09:33:05 #25
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_135996695
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2014 09:28 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Dit heb ik me altijd afgevraagd. De werkelijke idealisten daargelaten werd occupy toch ook bevolkt door werkschuwe hippies die ondertussen wél van de sociale voorzieningen profiteren.
Dit inderdaad het grote discussie punt waarom veel mensen het niet zo op Occupy hadden, door dat de meeste vrolijk van een uitkering zaten te genieten en maar klagen.
Er staat nog een vraag voor u open!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')