quote:
De examendieven van het Ibn Ghaldoun hebben vijfmaal op klaarlichte dag en onder schooltijd ingebroken. De examens werden voor 20 tot 250 euro verkocht, niet alleen in Rotterdam, maar ook in Utrecht, Den Haag en Amsterdam. Dat meldt het AD vandaag.
Uit het politiedossier, dat door het AD is ingezien, blijkt ook dat docenten bij het uitdelen van de examenopgaven hebben gemerkt dat de pakketten geopend waren geweest.
Superlijm
Na de diefstal uit de kluis van de Rotterdamse islamitische school namen de scholieren de papieren mee naar huis, waar ze werden gefotografeerd en vervolgens met superlijm van de bouwmarkt werden dichtgelijmd. Daarna gingen ze weer terug in de kluis van de school.
De scholieren konden kinderlijk eenvoudig binnendringen. Bij het technieklokaal lag altijd een ladder. Ze liepen naar het dakluik boven de 'kluiskamer', niet meer dan een bezemkast met een verzwaarde deur. Bij een van de inbraken hoorden leerlingen en een huiswerkbegeleider het geluid van het dakluik dat werd geforceerd.
Codetaal
De dieven zochten in bibliotheken de antwoorden op de vragen. Ze communiceerden in codetaal via hun telefoons. Uiteindelijk zou een van de verdachten de examens (vwo, havo en vmbo) hebben aangeboden in bibliotheken in Utrecht, Den Haag en Amsterdam.
Justitie verdenkt zeven leerlingen van het Ibn Ghaldoun van betrokkenheid bij de diefstal, onder wie de zoon van een natuurkundeleraar van de school. Nu blijkt dat ook een zoon van een tweede medewerker, een systeembeheerder, is aangehouden.
Docenten in paniek
Leraren van het Ibn Ghaldoun hebben tijdens de examens gemerkt dat de pakketten met de eindtoetsen geopend waren geweest. De pakketten waren opvallend goed dichtgelijmd, waardoor ze soms nauwelijks open te krijgen waren. Ook was één pakket zichtbaar beschadigd. Volgens de aangehouden scholieren raakten op verschillende examendagen docenten in paniek toen ze in de gymzaal de dichtgelijmde pakketten openden. De school heeft dit niet aan de onderwijsinspectie gemeld.
http://www.ad.nl/ad/nl/13(...)0-tot-250-euro.dhtml
quote:
Op zaterdag 22 juni 2013 07:38 schreef LXIV het volgende:[..]
Vijfmaal ingebroken op klaarlichte dag, nog een zoon van een medewerker hierbij betrokken, verspreiding in verschillende grote steden, docenten op de hoogte van openbreken examens.
Maar waarom in hemelsnaam niet zoiets melden? En hoezo stilzwijgend blijven toen dat eerste examen Frans aan het licht kwam? Toen moesten ze toch zeker allemaal geweten hebben hoe de vork aan de steel zat? En dan nog in de media roepen 'van niets te weten'.
Hoe zit het trouwens met die klokkenluider? Ik hoop toch dat hij niet vervolgd wordt. Zonder hem was dit allemaal nog wel een paar jaar onbekend gebleven!
-- UPDATE --quote:
Op zaterdag 25 januari 2014 15:01 schreef LXIV het volgende:De wantoestanden aan de Ibn Galdoenschool blijken erger te zijn dan eerst verwacht. Het was niet enkel een klein beetje diefstal, fraude en terreur. Leraren van niet-islamitische komaf werden stelselmatig gedwarsboomd en geterroriseerd.
quote:
Het is de meest besproken schoolklas van Nederland: 6 vwo van het Ibn Ghaldoun, verantwoordelijk voor de grootste examenroof ooit. Hoe kon het zo misgaan? Ze mochten probleemloos hun gang gaan, blijkt uit nieuwe documenten in het strafdossier dat het AD inzag. De klas stond boven de wet op school, want 6 vwo móest en zou de eindstreep halen. Desnoods met spieken en onderhandelen over cijfers. Maandag staan elf scholieren voor de rechter.
Dat de leerlingen van 6 vwo van het Ibn Ghaldoun in augustus 2013 aan hun examenjaar beginnen, mag een wonder heten. De meesten kampen met een 'taalachterstand', sommigen zijn 'aartslui'. Enkelen hadden nooit over mogen gaan. 'Het niveau was schokkend. Ze waren niet gewend om huiswerk te maken, om te lezen, om te werken in en buiten de les.'
Aldus hun docenten. Want na de geruchtmakende eindexamenroof zijn ook zij bevraagd door de politie. Dat levert niet alleen een beeld op van een brutaal stel pubers, maar ook van een klas met een status aparte. De twintig jongens en meisjes vormden het prestigeklasje van de school. Een succesvolle vwo-klas, zeker op een geplaagde islamitische school. En dus wordt er van alles door de vingers gezien.
Een 4 wordt een 6 na wat 'ritselen en onderhandelen'
Cijfers van leerlingen worden gewijzigd, zodat ze over kunnen. Een 4 wordt met een beetje 'ritselen en onderhandelen' een 6. Er wordt volop gespijbeld, maar men kijkt de andere kant op.
Ook als 6 vwo dwars is. Bij Nederlands gaat het mis. De docente, een autochtone, wordt niet gepruimd door 6 vwo. Het jaar is nog maar koud begonnen, of ze krijgt opmerkelijke kritiek. 'Waarom moeten wij Nederlands leren, terwijl we dat misschien niet eens willen gebruiken?' En: 'U denkt toch zeker niet serieus dat de Holocaust heeft plaatsgevonden?'
Boze imam
Als de lerares Nederlands de kinderen De Verbouwing van Saskia Noort laat lezen, staan zes leerlingen van de klas een paar dagen later voor haar neus. Ze weigeren.
In het boek staat een passage over een vinger die langs een hals naar de borst glijdt. Dat kan niet, vinden ze. Het boek is 'smerig', 'pervers'. Als de docente Het Gouden Ei als alternatief biedt, staat er een paar dagen later een imam voor haar neus. In gebrekkig Nederlands maakt hij duidelijk dat hij hier niet van gediend is.
Racistisch en anti-islamitisch
De lerares Nederlands mag geen uitdrukkingen gebruiken met het woord 'hond' erin. Beledigend, oordelen leerlingen. Ze wordt 'racistisch en anti-islamitisch' genoemd. Het gros van de groep is uitgesproken islamiet. Wanneer de docente de klas wil laten analyseren waar het succes van Geert Wilders vandaan komt, breekt er zelfs een staking uit. In de kantine wordt een handtekeningenactie gehouden om de lerares weg te krijgen. Iedereen die niet tekent is 'een slechte moslim'.
Als het schoolbestuur er niet van wil weten, worden de ouders in stelling gebracht. Die komen naar de open dag om verhaal te halen. Dan wordt het helemaal bont.
Inbraak bij huis lerares
Een van de ouders schreeuwt tegen de leerkracht. De man maakt haar uit voor racist, zegt dat ze haar zoon 'seksueel geïntimideerd' heeft en bedreigt haar. Als hij woest vertrekt, spuugt hij de lerares in het gezicht. Die doet aanvankelijk aangifte bij de politie, maar trekt deze in als er 's avonds bij haar thuis wordt ingebroken. Als de docente uiteindelijk is weggepest, viert 6 vwo het als een overwinning.
Hun cijfers geven echter geen aanleiding voor een feestje. Al na de eerste toetsen worden de leerlingen nerveus. De cijfers zijn bagger. Brutaal als ze zijn, laten ze het er niet bij.
Als Lyas een 1,1 scoort voor een schoolonderzoek, haalt hij zijn vader erbij. Pa Azzedin is systeembeheerder op de school, dus die kan wel even verhaal halen bij de docente, immers zijn collega. Tegen de lerares zegt Azzedin doodleuk dat Lyas de toets niet heeft gemaakt. Dat hij het over mag doen. Hij eist het. Als de docent weigert, krijgt ze de wind van voren. 'Hij zei dat ik zijn zoon kapot maakte en dat ik hem kapot maakte.'
Opvallend hoge cijfers
Wanneer kort daarna weer schoolonderzoeken worden afgenomen, wordt nog meer duidelijk dat leerlingen heel ver gaan om hoger te scoren. Terwijl er bij het vak Nederlands erbarmelijke cijfers (1, 4, 1.1, 5.9) zijn gehaald, wordt er nu ineens gescoord. Safae haalt een 9.8, Anass aan 8.8, Lyas een 8.
De lerares vertrouwt het niet en gaat op onderzoek uit. De toetsen blijken een week voordat ze gemaakt zouden worden, in een kast te zijn gelegd. Rector Bart Renders vindt de hoge cijfers ook 'onwaarschijnlijk' en vermoedt fraude. Toch, zegt hij, valt er niets te bewijzen. Ze moeten het maar laten 'rusten'. De resultaten tellen mee.
Wat men niet kan bewijzen, zal later - na de examenroof - duidelijk worden. Anass B. en Lyas C. hebben de proefwerken inderdaad gestolen.
Bron
[ Bericht 25% gewijzigd door Specularium op 25-01-2014 23:35:44 ]