abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136428645
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 08:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Des te meer redenen niet aan je pik te zitten trekken tot het gas en de olie op is, nietwaar?
Klopt, we moeten inzetten op een goede mix van energiebronnen en daarbij kan zo'n thoriumcentrale in theorie ook best een rol spelen.
pi_136428693
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 08:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zelfs met instemming van Groen Links
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-kolencentraledebat/
Als je het bericht leest ligt het wat genuanceerder, ze waren er als onderdeel van het provinciebestuur niet voor om de bouw van een centrale halverwege stil te leggen vanwege een gerechtelijke uitspraak die vooral consequenties zou hebben voor de bouwtijd en niet voor de vraag of de centrale er uiteindelijk wel of niet komt.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 08:48:23 #178
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136428818
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 08:39 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Als je het bericht leest ligt het wat genuanceerder, ze waren er als onderdeel van het provinciebestuur niet voor om de bouw van een centrale halverwege stil te leggen vanwege een gerechtelijke uitspraak die vooral consequenties zou hebben voor de bouwtijd en niet voor de vraag of de centrale er uiteindelijk wel of niet komt.
Correct, wat alleen maar duidelijker maakt hoe onzinnig het is Rutte allemaal aan te schrijven
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 09:15:13 #179
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_136429239
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 08:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe ga jij cement maken dan?
de bouw hoeft niet energieneutraal te zijn, het wonen wel, en dat kan

en wat van die hoge tochthokken langs de snelweg slopen graag
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_136433222
Vrijwel alles ligt genuanceerder dan wat we op Fok! bediscussieren. Een ferm (ongenuanceerd) standpunt innemen is core-business voor diverse users. O+

Overigens, over berekenen van diverse scenario's met en zonder duurzame energie gesproken, het gerenommeerde Duitse Fraunhofer Instituut heeft berekend dat 100% duurzaam in 2050 (elektriciteit, verwarming en transport) goedkoper is dan BAU (ROI 2 tot 7%). Dit onder diverse voorwaarden natuurlijk, waaronder een 40% reductie van warmtegebruik (o.a. gebouwen) en dat fossiele brandstoffen duurder worden (niet onaannemelijk).

Iets in me zegt dat de Nederlanders en de Nederlandse politiek bij lange na niet klaar zijn voor zo'n grote koersverandering... :P
  vrijdag 7 februari 2014 @ 13:27:12 #181
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_136435754
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 08:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Des te meer redenen niet aan je pik te zitten trekken tot het gas en de olie op is, nietwaar?
juist en dan moet vooral het gebruik omlaag, door energieneutrale woningen neer te zetten, dus met zonnepanelen en gericht op het zuiden, dat levert meer op dan windmolens te subsidiëren

http://www.duurzaamgebouw(...)gieneutrale-woningen

http://www.milieucentraal(...)ergieneutrale-woning

[ Bericht 14% gewijzigd door michaelmoore op 07-02-2014 13:44:51 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_136446786
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 08:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat speciaal Rutte te verwijten is nogal hypocriet, ze zijn allemaal slechts korte termijn denkers geweest
Het is Rutte onder wiens verantwoordelijkheid werd besloten om maar weer steenkolen te gaan verbranden terwijl we juist op het punt stonden om voorgoed afscheid te nemen van deze grondstof (voor energie-opwekking in ieder geval). Kok en Balkenende hebben hier niet voor gekozen dus ja, dat mag Rutte best worden verweten. We hadden ook 1 of 2 nucleaire centrales kunnen bouwen. Daarnaast is het natuurlijk extreem kortzichtig van Rutte dat hij drievoudig bezuinigde op het universitaire onderwijs, het universitair onderzoek en overig onderzoek. Niet voor niets noemde een prominente partijgenoot van Mark Rutte het de domste beslissing van Rutte I. In principe doet Rutte hiermee exact hetzelfde als wat VVD-sympathisanten zo graag linkse mensen verwijten: het op de pof leven. Nu meer besteden met als gevolg dat we in de toekomst lagere opbrengsten hebben is immers een soortgelijk iets als het op de pof leven. We hadden er ook voor kunnen kiezen om juist meer te investeren in onderwijs en onderzoek en specifiek dat extra geld in te zetten voor de bèta-sector, geneeskunde en farmacie aangezien die nu eenmaal een veel hogere ROI hebben dan de andere sectoren.
Helaas blijkt steeds maar weer dat je van Mark Rutte geen goede visie hoeft te verwachten. Hij doet maar wat.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_136446871
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 13:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

juist en dan moet vooral het gebruik omlaag, door energieneutrale woningen neer te zetten, dus met zonnepanelen en gericht op het zuiden, dat levert meer op dan windmolens te subsidiëren

http://www.duurzaamgebouw(...)gieneutrale-woningen

http://www.milieucentraal(...)ergieneutrale-woning
Dat gezeur over windmolens. Er bestaat ook een vorm van duurzame energie die wel gegarandeerd een belangrijke rol gaat spelen in de toekomst (zonnecellen) maar ook daar wordt niet in geïnvesteerd. Het is aannemelijk dat we zelfs 's nachts een hoop energie kunnen 'opwekken' met een andere vorm van straling maar die technologie is helaas nog niet goed ontwikkeld.
#NoDAPL
pi_136447045
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 18:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is Rutte onder wiens verantwoordelijkheid werd besloten om maar weer steenkolen te gaan verbranden terwijl we juist op het punt stonden om voorgoed afscheid te nemen van deze grondstof (voor energie-opwekking in ieder geval).
Welk besluit doel je nu precies op?
pi_136447116
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 18:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat gezeur over windmolens. Er bestaat ook een vorm van duurzame energie die wel gegarandeerd een belangrijke rol gaat spelen in de toekomst (zonnecellen) maar ook daar wordt niet in geïnvesteerd. Het is aannemelijk dat we zelfs 's nachts een hoop energie kunnen 'opwekken' met een andere vorm van straling maar die technologie is helaas nog niet goed ontwikkeld.
Zonne-energie biedt niet direct een veel grotere zekerheid dan moderne windmolens.
pi_136447174
Het was toch onder Rutte zijn leiding dat werd besloten om niet een extra nucleaire centrale te bouwen maar meer steenkool te gaan verbranden? Of ben ik nu in de war en was het nog onder Balkenellende dat dit werd besloten? Hoe dan ook, een slecht besluit en als Rutte niet het initiatief had genomen dan is hij schuldig aan het voortzetten van dit dwaalbeleid. Eventjes een bodemschat verbranden die in vele miljoenen jaren is aangemaakt en hiermee de lucht vervuilen terwijl er betere alternatieven zijn.
#NoDAPL
pi_136447319
Volgens mij was onder Rutte-1 het waanidee nog volop aanwezig om nieuwe kerncentrales te bouwen.
Maar als je naar de "eindigheid" kijkt scoort kolen natuurlijk veel beter dan kernenergie. In het huidige tempo gaat de voorraad daarvan er al hard doorheen, laat staan wanneer je veel meer gaat gebruiken.
pi_136447496
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 19:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Zonne-energie biedt niet direct een veel grotere zekerheid dan moderne windmolens.
Natuurlijk wel! Windmolens zijn praktisch uitontwikkeld, voor de voltaïsche cel wordt jaarlijks nog veel vooruitgang geboekt. Ga bijvoorbeeld eens kijken bij IMEC om een indruk te krijgen, lees eens wat artikelen waaronder het artikel waar ik eerder naar linkte. http://www.dailygalaxy.co(...)olar-power.html#more
Zoals ik al zei, ook 's nachts kan je volgens hetzelfde principe veel energie 'opwekken' met de straling die altijd naar onze planeet toekomt, dit is een relatief nieuwe ontwikkeling maar wel een die veel potentie biedt.
Ook erg belangrijk, de grondstof voor zonnecellen raakt niet uitgeput, de voorraad neodymium is nogal beperkt, bovendien kunnen we dat spul voor leukere doeleindes gebruiken zoals momenteel de mechanische harde schijf.
Inderdaad, hoewel er niets mis is met wind-energie zijn er betere alternatieven waar we het van zullen moeten hebben. Die paar windmolentjes is leuk en aardig maar we gaan niet snel al onze energie kunnen opwekken met enkel windmolens, al is het maar omdat zonder die 'super'magneten de windmolens heel wat minder efficiënt zijn.
#NoDAPL
pi_136447565
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 19:07 schreef 99.999 het volgende:
Volgens mij was onder Rutte-1 het waanidee nog volop aanwezig om nieuwe kerncentrales te bouwen.
Maar als je naar de "eindigheid" kijkt scoort kolen natuurlijk veel beter dan kernenergie. In het huidige tempo gaat de voorraad daarvan er al hard doorheen, laat staan wanneer je veel meer gaat gebruiken.
Word jij er vrolijk van als we al die steenkolen ook nog eens binnen 100 jaar tijd gaan verbranden? Ik niet. Niet omdat we een mogelijk kostbare grondstof (wegens het hoge energetische gehalte kunnen we er meer leuke dingen mee doen dan enkel het verbranden) verkwisten en niet omdat het gigantisch de lucht vervuild. Als er 1 zegen is voor de mens dan is het wel dat de olie en de fossiele brandstoffen opraken (zat alternatieven maar ze moeten worden ontwikkeld en het zal wat meer moeite kosten), helaas blijkt zelfs het inzicht dat het ooit opgeraakt niet voldoende te zijn om de mensheid verstandiger te doen handelen als dat al aanwezig is (sommige politici lijken echt te denken dat het op een magische wijze wordt aangevuld :?). :N
#NoDAPL
pi_136447699
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 19:07 schreef 99.999 het volgende:
Ah zo, het was inderdaad Rutte II. Ach ja, het is een detail of dat het I of II was, het was Rutte. ;)
#NoDAPL
pi_136447982
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 19:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Natuurlijk wel! Windmolens zijn praktisch uitontwikkeld, voor de voltaïsche cel wordt jaarlijks nog veel vooruitgang geboekt. Ga bijvoorbeeld eens kijken bij IMEC om een indruk te krijgen, lees eens wat artikelen waaronder het artikel waar ik eerder naar linkte. http://www.dailygalaxy.co(...)olar-power.html#more
Als je ziet hoe snel windenergie zich de afgelopen pakweg 10 jaar heeft ontwikkeld geloof ik niet direct dat het praktisch uitontwikkeld is.
quote:
Zoals ik al zei, ook 's nachts kan je volgens hetzelfde principe veel energie 'opwekken' met de straling die altijd naar onze planeet toekomt, dit is een relatief nieuwe ontwikkeling maar wel een die veel potentie biedt.
Ook erg belangrijk, de grondstof voor zonnecellen raakt niet uitgeput, de voorraad neodymium is nogal beperkt, bovendien kunnen we dat spul voor leukere doeleindes gebruiken zoals momenteel de mechanische harde schijf.
Inderdaad, hoewel er niets mis is met wind-energie zijn er betere alternatieven waar we het van zullen moeten hebben. Die paar windmolentjes is leuk en aardig maar we gaan niet snel al onze energie kunnen opwekken met enkel windmolens, al is het maar omdat zonder die 'super'magneten de windmolens heel wat minder efficiënt zijn.
Maar dat gaat net zo hard op voor zonneenergie, het wordt gewoon een mix. "de oplossing" bestaat gewoon niet.
pi_136448027
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 19:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Word jij er vrolijk van als we al die steenkolen ook nog eens binnen 100 jaar tijd gaan verbranden?
Nee, overigens zijn de voorraden zo groot dat dit niet zo speelt.
Maar kernenergie is wat dat betreft geen veel beter alternatief. Daar ging het mij om.
pi_136448068
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 19:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ah zo, het was inderdaad Rutte II. Ach ja, het is een detail of dat het I of II was, het was Rutte. ;)
En ook daar klopt je tijdlijn weer niet zo goed. De meeste nieuwe kolencentrales is al veel eerder aan begonnen. We hebben zelfs zoveel capaciteit dat alleen al daarom een kerncentrale een flinke desinvestering zou zijn...
pi_136448146
quote:
10s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 19:26 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En ook daar klopt je tijdlijn weer niet zo goed. De meeste nieuwe kolencentrales is al veel eerder aan begonnen. We hebben zelfs zoveel capaciteit dat alleen al daarom een kerncentrale een flinke desinvestering zou zijn...
Het is maar wat je een desinvestering noemt.
+ minder vuile lucht
+ een kostbare grondstof bewaren voor andere doeleinden
+ meer technologische ontwikkeling als we zelf die nucleaire centrales oprichten

Het is nogal eenzijdig om enkel naar de kosten op de korte termijn te kijken.
#NoDAPL
pi_136448269
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 19:25 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nee, overigens zijn de voorraden zo groot dat dit niet zo speelt.
Dat is moeilijk in te schatten aangezien je dan ook moet kunnen voorspellen hoeveel 'stroom' wij de komende 100 jaar gaan verbruiken. Als bijv. ineens iedereen electrisch gaat rijden omdat de olie opraakt...

quote:
Maar kernenergie is wat dat betreft geen veel beter alternatief. Daar ging het mij om.
Uranium is beperkt voorradig maar in ieder geval hebben we geen luchtvervuiling en kan je met steenkool meer andere leuke dingen doen dan met uranium, tenzij je heel erg oorlogszuchtig bent. ;)
De lange halfwaardetijd van de radioactieve producten is natuurlijk wel een probleem maar dat valt op te lossen. Maar goed, we zijn het er volgens mij over eens dat zowel steenkool als uranium een doodlopende weg is, we moeten duurzaam energie gaan opwekken.
#NoDAPL
pi_136448428
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 19:24 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Als je ziet hoe snel windenergie zich de afgelopen pakweg 10 jaar heeft ontwikkeld geloof ik niet direct dat het praktisch uitontwikkeld is.
Dat is dus te danken aan die sterke magneten waar ik het over had, de neodymium dus. Van dat spul hebben we bij lange na niet genoeg om een relevant deel van onze energie met windmolens op te wekken. Dat probeer ik nu al de hele tijd uit te leggen. Er is niet zoveel materiaal wat een sterke permanente magneet vormt. Hetzelfde probleem dus als waarom met de huidige batterijtechnologie de electrische auto weinig toekomst heeft: een groot gebrek aan de benodigde grondstof. Het zou me trouwens niet verbazen als we electrisch gaan rijden maar met een brandstof die al dan niet met behulp van electriciteit is aangemaakt maar dat terzijde.

Ik acht het net als jij waarschijnlijk dat we een mix krijgen van duurzame energievormen maar momenteel zijn de cellen die met een vorm van straling 'stroom' opwekken (niet enkel de zon zoals ik zei) het meest belovend aangezien er gegarandeerd voldoende grondstof is en er gegarandeerd meer dan genoeg zonlicht en oppervlakte zijn. Slechts het volplaatsen van een klein deel van de woestijn in N-Africavolstaat al om heel de wereld van stroom te voorzien. Het grootste obstakel is dat het gigantisch veel tijd kost om ze te maken. En dit geldt voor de huidige technologie, beeld je eens in hoe we in de toekomst zonnecellen zullen maken met behulp van nanotechnologie gaan kunnen maken. Ze gaan veel goedkoper worden en een veel hoger rendement krijgen.
#NoDAPL
pi_136448509
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 19:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is maar wat je een desinvestering noemt.
+ minder vuile lucht
+ een kostbare grondstof bewaren voor andere doeleinden
+ meer technologische ontwikkeling als we zelf die nucleaire centrales oprichten

Het is nogal eenzijdig om enkel naar de kosten op de korte termijn te kijken.
- Pakweg 15 jaar van idee tot oplevering
- pakweg 40 jaar aan energetisch en economisch gunstig winbaar Uranium over
- 10 miljard steken in een centrale die dus maar 25 jaar mee kan en nooit concurrerend kan werken
- in de basis een techniek gebruiken die al 25 jaar oud is omdat de IV-generatie eigenlijk niet getest en beschikbaar is.
pi_136448606
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 19:37 schreef 99.999 het volgende:

[..]

- Pakweg 15 jaar van idee tot oplevering
Dat is waar maar dat kan veel sneller als we eventjes wat snijden in bureaucratie en NIMBY. ;)

quote:
- pakweg 40 jaar aan energetisch en economisch gunstig winbaar Uranium over
Uraniumwinning uit zeewater?

quote:
- in de basis een techniek gebruiken die al 25 jaar oud is omdat de IV-generatie eigenlijk niet getest en beschikbaar is.
Ouder is niet noodzakelijk slechter. Waarom niet in 6 jaar tijd zo'n centrale bouwen? We hebben echt wel genoeg uranium dat het loont.
#NoDAPL
pi_136448804
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 19:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is waar maar dat kan veel sneller als we eventjes wat snijden in bureaucratie en NIMBY. ;)
Jaja, je wilt mensen daar gewoon mee overvallen...
quote:
[..]

Uraniumwinning uit zeewater?
Jaja, dat is economisch en energetisch interessant denk je...
[..]
quote:
Ouder is niet noodzakelijk slechter. Waarom niet in 6 jaar tijd zo'n centrale bouwen? We hebben echt wel genoeg uranium dat het loont.
In zes jaar lukt het gewoon niet. De bouwtijd alleen al is al gigantisch.
pi_136449032
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 19:45 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Jaja, je wilt mensen daar gewoon mee overvallen...
Nee maar al dat gezeur daar heb ik het ook wel mee gehad. Het moet ergens worden gebouwd, wat maakt het dan uit voor het land of de ene groep mensen of de andere groep mensen het 'slachtoffer' is. Het is nu niet dat een nucleaire centrale in Nederland riskant is. ;)
Hoewel, als we op de huidige voet verder gaan met ons onderwijs en onze wetenschapsfinanciering... ;)
Zoals je weet ben ik een voorstander van af en toe een wat technocratischere overheid (maar dan dus ook met intelligentere bestuurders aan de top).
Bovendien gaat datgene wat de moeite waard is om te behouden er toch aan ondanks het NIMBY-fenomeen. Denk aan het Groene Hart wat niet meer zo groen is.

quote:
Jaja, dat is economisch en energetisch interessant denk
Het is economisch haalbaar, afhankelijk van de nog te ontwikkelen technieken en de concurrentie van duurzame energievormen. Maar goed, zoals ik zei, hoe liever we overstappen naar duurzamere methodes hoe liever wat mij betreft. Ik vind uranium een minder slechte optie dan steenkool voor de energiewinning maar nog veel liever heb ik dat de bron van (bijna?) alle energie op aarde wordt gebruikt: de zon zelf. En eventueel nucleaire fusie als we het moeilijkere proces eindelijk eens onder de knie zouden krijgen.

quote:
In zes jaar lukt het gewoon niet. De bouwtijd alleen al is al gigantisch.
Bij mijn weten is het bouwen niet zo zeer het probleem maar zijn alle bureaucratie, controles etc. de voornaamste oorzaken van de lange periode tussen het bouwen en de oplevering. Niet dat het bouwen van zo'n centrale simpel is, alles behalve, maar er zijn zat bedrijven die hier veel ervaring mee hebben. Al zou ik het het mooist vinden als Nederland zelf zo'n centrale bouwt wegens de relevante kennis die je hiermee opdoet die je niet uit alleen boekjes haalt.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')