Nou, als het kosteloos kan is er imho geen énkel bezwaar te verzinnen, hooguit op dit topic ermee volspammen naquote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:30 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ha, ha, jij vreest een PM/DM van mij zeker met je ninja-edit
Maar inderdaad: die maar even niet nog! Users kunnen die dingen ook zlef kopen of maken als het ze aanspreekt en geïnspireerd zijn geraakt
Maar love your enthousiasm!!![]()
En als we deze actie tot een goed einde hebben gebrachtquote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:32 schreef superworm het volgende:
[..]
Nou, als het kosteloos kan is er imho geen énkel bezwaar te verzinnen, hooguit op dit topic ermee volspammen naDat kan dan evt. altijd nog in een apart wilde-bijen-blijmaak-topic
Korven worden ook niet vaak meer gebruikt omdat kasten een stuk makkelijker en geïndustrialiseerder te managen zijn. 'Bijenkast' is the term you're looking for, padawanquote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:34 schreef tupolev141 het volgende:
Even terzijde, als ik zoek in Google op 'Bijenkorf' krijg ik nooit een echte bijenkorf te zien, enkel pagina's vol links over dat warenhuis.
Jaja. Ik ben nog een beetje middeleeuws hequote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:34 schreef superworm het volgende:
[..]
Korven worden ook niet vaak meer gebruikt omdat kasten een stuk makkelijker en geïndustrialiseerder te managen zijn. 'Bijenkast' is the term you're looking for, padawan
Ik dacht zelf ook aan korven altijd, tot Bos (en het AD-bericht erover) het over kasten had. Dus Middeleeuwen FTWquote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:37 schreef tupolev141 het volgende:
[..]
Jaja. Ik ben nog een beetje middeleeuws he
Zo FANTASTISCH dat je dat wil doenquote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:47 schreef Tankiej het volgende:
Zo, behoorlijk drukke week gehad en heb het hier niet echt kunnen volgen.. Maar jullie zitten al op topic #10 en een gigantisch bedrag!
Ik vind dit zo tof![]()
Overmorgen maar eens dat camerasysteem ophalen
Onze tuin is 12.000 m2, da's dus best ruim.. En we hebben hier allerlei soorten fruit (en dus bloesems) staan.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:22 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Goed plan!
Behoorlijk grote tuin hebben jullie toch (Egeltopic Disana weet ik dat uit)?
Ik heb hier nog een hele berg bamboe liggen (eigen kweek..quote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:25 schreef superworm het volgende:
[..]
Zomaar een ideetje:
Mocht je in de geest van deze actie wat mini-versies van hetzelfde ding kunnen maken met bijeen verzamelde materialen of wat je nu al hebt (evt. zelfs doormidden gezaagd voor twee keer zoveel mini-hotels), zouden we ze via FOK! kunnen verspreiden aan allerlei mensen (wilde bijen kun je niet helpen met imkers en zijn wél heel belangrijk, zelfs veel belangrijker dan honingbijen voor de bestuiving).
Ik heb er hier in de tuin staan. Maar je woont vast niet in de buurt..quote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:28 schreef Uccie het volgende:
[..]
Kruisbessenecht ik ben zo dol op die dingen en ze zijn zo moeilijk verkrijgbaar.
Kunnen inderdaad evt. altijd dit opnemen in OP of algemeen aanbevelen om zelf bij elkaar te klussen. Kan iedereen met toegang tot lijm/hamer en spijkers/tuincentrum zelf in elkaar flansenquote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:47 schreef Rewimo het volgende:
Een bijenhotel maken is niet zo ingewikkeld
http://www.natuurpunt-zui(...)ndere/bijenhotel.pdf
Wat is daar in de buurt....ikben bereid te reizen voor kruisbessen als ze er zijnquote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:50 schreef qltel het volgende:
[..]
Onze tuin is 12.000 m2, da's dus best ruim.. En we hebben hier allerlei soorten fruit (en dus bloesems) staan.
[ afbeelding ]
[..]
Ik heb hier nog een hele berg bamboe liggen (eigen kweek..). Ik zou houten raamwerkjes kunnen maken en die vullen met bamboe-stukjes, dat is goed te doen..
Ik zit even te denken of ik ze zou kunnen maken met alleen bamboe, maar ik kom niet op een goed idee om ze dan bij elkaar te houden.. Ik ga hier eens over brainstormen en Googlen.
Ik zou natuurlijk ook bamboe kunnen gaan verspreiden zodat mensen ze zelf kunnen maken..
[..]
Ik heb er hier in de tuin staan. Maar je woont vast niet in de buurt..
Ik draag graag m'n steentje bij!quote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:50 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zo FANTASTISCH dat je dat wil doen![]()
![]()
![]()
![]()
Nijmegen/Boxmeer en dan de grens overquote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:51 schreef Uccie het volgende:
Wat is daar in de buurt....ikben bereid te reizen voor kruisbessen als ze er zijn
Korven worden op zich nog wel gebruikt. We hadden een keer een zwerm in de tuin ( zie http://www.onze-bauernhof.nl/2009/05/20/bijen/ voor foto's en een langere beschrijving) en toen hebben we een imker gewaarschuwd die met een korf kwam om de zwerm op te halen. De truc is dat je dan de koningin (met zoveel mogelijk bijen) in de korf stopt. En aangezien alle bijen bij de koningin willen zijn willen ze allemaal die korf in. Het gaatje in de korf is zo klein dat er maar 1 tegelijk doorheen kan. Als je dat 's avonds doet gaan er continu bijen de korf in, ze kunnen er dus niet uit. En dan haal je 's morgens vroeg de korf op, 's nachts vliegen ze namelijk niet uit en dus zitten ze er dan allemaal nog in.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:34 schreef superworm het volgende:
[..]
Korven worden ook niet vaak meer gebruikt omdat kasten een stuk makkelijker en geïndustrialiseerder te managen zijn. 'Bijenkast' is the term you're looking for, padawan
Een andere simpele mogelijkheid is gaatjes boren in een boomstronk. Die moeten variëren tussen de 2 en 12 mm doorsnee.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:50 schreef superworm het volgende:
Kunnen inderdaad evt. altijd dit opnemen in OP of algemeen aanbevelen om zelf bij elkaar te klussen. Kan iedereen met toegang tot lijm/hamer en spijkers/tuincentrum zelf in elkaar flansen
quote:
Klopt Bos stuurde zelf ook foto's van korven die-ie gebruikt bij verplaatsen/vangen van zwermen. Had zelf iig echter op locatie like 15 kasten en één korf staan.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:56 schreef qltel het volgende:
[..]
Korven worden op zich nog wel gebruikt. We hadden een keer een zwerm in de tuin ( zie http://www.onze-bauernhof.nl/2009/05/20/bijen/ voor foto's en een langere beschrijving) en toen hebben we een imker gewaarschuwd die met een korf kwam om de zwerm op te halen. De truc is dat je dan de koningin (met zoveel mogelijk bijen) in de korf stopt. En aangezien alle bijen bij de koningin willen zijn willen ze allemaal die korf in. Het gaatje in de korf is zo klein dat er maar 1 tegelijk doorheen kan. Als je dat 's avonds doet gaan er continu bijen de korf in, ze kunnen er dus niet uit. En dan haal je 's morgens vroeg de korf op, 's nachts vliegen ze namelijk niet uit en dus zitten ze er dan allemaal nog in.
Lege blikken afwassen does it!quote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:50 schreef qltel het volgende:
[..]
Onze tuin is 12.000 m2, da's dus best ruim.. En we hebben hier allerlei soorten fruit (en dus bloesems) staan.
[ afbeelding ]
[..]
Ik heb hier nog een hele berg bamboe liggen (eigen kweek..). Ik zou houten raamwerkjes kunnen maken en die vullen met bamboe-stukjes, dat is goed te doen..
Ik zit even te denken of ik ze zou kunnen maken met alleen bamboe, maar ik kom niet op een goed idee om ze dan bij elkaar te houden.. Ik ga hier eens over brainstormen en Googlen.
Ik zou natuurlijk ook bamboe kunnen gaan verspreiden zodat mensen ze zelf kunnen maken..
[..]
quote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:56 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Nijmegen/Boxmeer en dan de grens over
Jullie tuin lijkt me daar uitermate geschikt voor, zo'n hotelquote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:50 schreef qltel het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[..]
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |